Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 26 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.109.2023.3.RK

Dotyczy kwalifikacji podatkowej korekty dochodowości.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości:

uwzględnienia wyniku korekty cen transferowych (zwiększającej lub zmniejszającej przychody) w wyniku finansowym osiągniętym z działalności opodatkowanej i nieopodatkowanej przy zastosowaniu Klucza przychodowego;

ujęcia korekty cen transferowych w okresach rozliczeniowych krótszych niż rok, tj. miesiąca lub kwartału.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 maja 2023 r. (wpływ 15 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) posiada siedzibę na terytorium Polski i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w Polsce.

Spółka należy do Grupy X (dalej: Grupa) zajmującej się produkcją i sprzedażą m.in. okien, akcesoriów okiennych, bram garażowych, drzwi wejściowych i schodów strychowych. W ujęciu biznesowym Grupa X wyodrębnia dwa główne centra powstawania zysków, które stanowią istotne łańcuchy wartości dodanej - działalność produkcyjną oraz działalność dystrybucyjną. Wnioskodawca jest jedną ze spółek prowadzących działalność produkcyjną należących do Grupy. Wnioskodawca jest producentem kontraktowym o rozwiniętych wybranych funkcjach oraz jest głównym producentem w Grupie. Wytworzone przez Spółkę wyroby gotowe są przez nią sprzedawane do centralnej spółki dystrybucyjnej z Grupy (dalej: Spółka Dystrybucyjna). Spółka Dystrybucyjna jest spółką z ograniczoną odpowiedzialności z siedzibą w Polsce oraz jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce. Wnioskodawca i Spółka Dystrybucyjna są podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2587; dalej: Ustawa GIT).

Spółka Dystrybucyjna, która kupuje wyroby gotowe od podmiotów produkcyjnych (w tym od Spółki), a następnie sprzedaj je na rzecz zagranicznych dystrybutorów o ograniczonych ryzykach, jest centralnym dystrybutorem/centralnym podmiotem w łańcuchu przepływu produktów w Grupie. W praktyce, całość ryzyka rynkowego jest ulokowana, co do zasady, w Spółce Dystrybucyjnej, która dysponuje odpowiednimi instrumentami oraz decyzyjnością umożliwiającą zarządzanie tym ryzykiem. Spółka Dystrybucyjna powinna konsumować straty poniesione przez podmioty produkcyjne (w tym Wnioskodawcę) oraz dystrybutorów zagranicznych, jak również wszelkie nadwyżki osiągane przez te podmioty.

Zamiarem Wnioskodawcy i Spółki Dystrybucyjnej jest kształtowanie transakcji między nimi w taki sposób, aby zarówno na etapie budżetowania/zawarcia transakcji, jak również na etapie finalnego rozliczenia transakcji, zysk osiągnięty przez Wnioskodawcę był na poziomie rynkowym. Po zakończeniu roku podatkowego lub w jego trakcie zgodnie z przyjętymi okresami rozliczeniowymi (np. miesięcznie, kwartalnie) będzie dokonywana weryfikacja rentowności (dochodowości) osiągnięta w wyniku transakcji przeprowadzanych między Wnioskodawcą i Spółką Dystrybucyjną w tym roku podatkowym lub w danym okresie rozliczeniowym w trakcie roku podatkowego. Jeżeli rentowność (dochodowość) będzie mieściła się w określonym przedziale (wyznaczonym przez benchmark), nie będą dokonywane korekty rentowności (dochodowości). Jeżeli jednak wskaźnik rentowności (dochodowości) wykroczy poza określony przedział, dokonywane będą korekty rentowności (dochodowości) i dokonywane będą dopłaty o charakterze wyrównawczym mające na celu doprowadzenie rentowności (dochodowości) Wnioskodawcy do ustalonego poziomu rentowności (dochodowości) zgodnego z wymogami wynikającymi z przeprowadzonych benchmarków, w oparciu o przepisy cen transferowych.

Wskazane wyżej korekty rentowności będą korektami cen transferowych, o których mowa w art. 11e Ustawy CIT i każdorazowo w odniesieniu do nich będą spełnione wszystkie warunki określone w art. 11e Ustawy CIT.

Możliwe są sytuacje, że w konsekwencji dokonanych korekt cen transferowych, po stronie Spółki:

-nastąpi zwiększenie przychodów z tytułu realizowanych transakcji sprzedaży wyrobów gotowych na rzecz Spółki Dystrybucyjnej (korekta „in plus”) i w takim przypadku Spółka wystawi odpowiedni dokument księgowy „in plus” na rzecz Spółki Dystrybucyjnej, na podstawie którego Spółka Dystrybucyjna dokona na rzecz Wnioskodawcy zapłaty kwot wskazanych w tym dokumencie,

-nastąpi zmniejszenie przychodów z tytułu realizowanych transakcji sprzedaży wyrobów gotowych na rzecz Spółki Dystrybucyjnej (korekta „in minus”) i w takim przypadku Spółka wystawi odpowiedni dokument księgowy „in minus” na rzecz Spółki Dystrybucyjnej, na podstawie którego Wnioskodawca dokona na rzecz Spółki Dystrybucyjnej zapłaty kwot wskazanych w tym dokumencie.

Wnioskodawca dokonując powyższych korekt nie będzie korygował pierwotnej ceny dostarczonych wyrobów gotowych. Korekty nie będą służyły obniżeniu lub podwyższeniu cen za wcześniejsze transakcje, lecz będą nakierowane na dostosowanie poziomu zysku osiąganego przez Spółkę w ramach całej sprzedaży wyrobów gotowych na rzecz Spółki Dystrybucyjnej do ustalonego przez strony rynkowego poziomu rentowności. W praktyce, korekty nie będą odwoływały się do konkretnych dostaw towarów na rzecz Spółki Dystrybucyjnej i konkretnych faktur wystawionych z tego tytułu w ciągu roku podatkowego lub innego okresu rozliczeniowego (np. kwartału lub miesiąca), jak również nie będą odnosiły się wprost do cen i ilości dostarczonych wyrobów gotowych, ani żadnej innej pozycji pierwotnie wystawionych faktur. Celem korekty rentowności nie będzie również skorygowanie jakichkolwiek błędów we wcześniejszych rozliczeniach, jak również udzielenie rabatu (czy jakiejkolwiek innej obniżki ceny). Korekta ta będzie dotyczyła wyniku całej sprzedaży wyrobów gotowych dokonanej na rzecz Spółki Dystrybucyjnej w danym roku podatkowym lub innym okresie rozliczeniowym (np. kwartale lub miesiącu).

W dniu 30 grudnia 2021 r. dla Spółki została wydana decyzja o wsparciu przedsiębiorcy realizującego nową inwestycję, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r., poz. 1752 ze zmianami) (dalej: Decyzja). Zgodnie z Decyzją wsparcie udzielone jest na prowadzenie działalności gospodarczej, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów wytworzonych lub usług świadczonych na terenie wskazanym w Decyzji, określonych we wskazanych w Decyzji pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.).

W 2022 r. Spółka z realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji osiągała przychody z działalności gospodarczej i przychody te uzyskiwane były na terenie określonym w Decyzji. Przychody takie Spółka będzie również osiągała w 2023 r. i w latach następnych. W odniesieniu do dochodu osiągniętego z tego tytułu Spółka korzysta i będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania CIT określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT. Spółka uzyskiwała, uzyskuje i będzie uzyskiwać w przyszłości również przychody z działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją.

Sprzedaż na rzecz Spółki Dystrybucyjnej przez Wnioskodawcę obejmowała i będzie obejmowała zarówno wyroby gotowe określone we wskazanych w Decyzji pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wytworzone na terenie wskazanym w Decyzji, jak i wyroby gotowe wytworzone w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją. Wskazane wyżej korekty cen transferowych będą dotyczyły zarówno transakcji sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej w zakresie określonym w Decyzji, jak i transakcji sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją. W związku z dokonywaniem korekty cen transferowych Spółka będzie wystawiać odpowiedni dokument księgowy dla całego wyniku finansowego osiągniętego ze sprzedaży wyrobów gotowych na rzecz Spółki Dystrybucyjnej, tj. sprzedaży zarówno wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej w zakresie określonym w Decyzji, jak i wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją. Każdy indeks wyrobu gotowego będzie miał przypisany kod PKWIU i w oparciu o te kody będzie dzielony przychód z faktur sprzedaży i faktur korekt na przychód osiągnięty ze sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej w zakresie określonym w Decyzji i na przychód ze sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją. Przychody ze sprzedaży wyrobów gotowych podzielone w oparciu o kody PKWIU na indeksach będą podstawą do wyliczenia przez Wnioskodawcę klucza przychodowego (dalej: Klucz Przychodowy). Spółka w oparciu o tak ustalony Klucz Przychodowy dokona alokacji korekty cen transferowych z wynikiem finansowym osiągniętym ze sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej w zakresie określonym w Decyzji i ze sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją. W oparciu o tak ustalony Klucz Przychodowy Spółka zamierza dokonywać podziału kwoty korekty cen transferowych na część dotyczącą działalności gospodarczej dotyczącej realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji (z której uzyskany dochód korzysta ze zwolnienia z opodatkowania CIT określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT) oraz na część dotyczącą pozostałej działalności gospodarczej, tj. działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Korekty rentowności (dochodowości) nie będą się wiązały z jakimkolwiek świadczeniem ze strony Spółki Dystrybucyjnej na rzecz Wnioskodawcy bądź ze strony Wnioskodawcy na rzecz Spółki Dystrybucyjnej.

Zgodnie z art. 11e ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2587; dalej: Ustawa CIT) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r. podatnik może dokonać korekty cen transferowych poprzez zmianę wysokości uzyskanych przychodów lub poniesionych kosztów uzyskania przychodów, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:

1)w transakcjach kontrolowanych realizowanych przez podatnika w trakcie roku podatkowego ustalone zostały warunki, które ustaliłyby podmioty niepowiązane;

2)nastąpiła zmiana istotnych okoliczności mających wpływ na ustalone w trakcie roku podatkowego warunki lub znane są faktycznie poniesione koszty lub uzyskane przychody będące podstawą obliczenia ceny transferowej, a zapewnienie ich zgodności z warunkami, jakie ustaliłyby podmioty niepowiązane, wymaga dokonania korekty cen transferowych;

3)w momencie dokonania korekty podatnik posiada oświadczenie podmiotu powiązanego, że podmiot ten dokonał korekty cen transferowych w tej samej wysokości, co podatnik;

4)podmiot powiązany, o którym mowa w pkt 3, ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo w państwie lub na terytorium, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz istnieje podstawa prawna do wymiany informacji podatkowych z tym państwem;

5)podatnik potwierdzi dokonanie korekty cen transferowych w rocznym zeznaniu podatkowym za rok podatkowy, którego dotyczy ta korekta.

Zgodnie z art. 11e Ustawy CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. podatnik może dokonać korekty cen transferowych poprzez zmianę wysokości uzyskanych przychodów lub poniesionych kosztów uzyskania przychodów, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:

1)w transakcjach kontrolowanych realizowanych przez podatnika w trakcie roku podatkowego ustalone zostały warunki, które ustaliłyby podmioty niepowiązane;

2)nastąpiła zmiana istotnych okoliczności mających wpływ na ustalone w trakcie roku podatkowego warunki lub znane są faktycznie poniesione koszty lub uzyskane przychody będące podstawą obliczenia ceny transferowej, a zapewnienie ich zgodności z warunkami, jakie ustaliłyby podmioty niepowiązane, wymaga dokonania korekty cen transferowych;

3)w momencie dokonania korekty podatnik posiada oświadczenie podmiotu powiązanego lub dowód księgowy potwierdzające dokonanie przez ten podmiot korekty cen transferowych w tej samej wysokości co podatnik;

4) istnieje podstawa prawna do wymiany informacji podatkowych z państwem, w którym podmiot powiązany, o którym mowa w pkt 3, ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd.

Warunek opisany w pkt. 1 artykułu 11e Ustawy CIT (zarówno w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2021 r., jak i w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.) nakłada na podatnika chcącego przeprowadzić korektę cen transferowych, o której mowa w art. 11e Ustawy CIT, obowiązek kształtowania cen transferowych na poziomie rynkowym (zgodnie z zasadą ceny rynkowej) zarówno w ujęciu ex antę, jak również ex post. W przeciwnej sytuacji, przeprowadzenie przedmiotowej korekty nie jest możliwe, z uwagi na fakt, że nie są spełnione wszystkie warunki, o których mowa w art. 11e Ustawy CIT. Jak wskazano we Wniosku: „Zamiarem Wnioskodawcy i Spółki Dystrybucyjnej jest kształtowanie transakcji między nimi w taki sposób, aby zarówno na etapie budżetowania/zawarcia transakcji, jak również na etapie finalnego rozliczenia transakcji, zysk osiągnięty przez Wnioskodawcę był na poziomie rynkowym”. Wnioskodawca podtrzymuje powyższe stanowisko i potwierdza, że na etapie budżetowania, zawarcia transakcji oraz rozliczenia transakcji z podmiotem powiązanym (Spółką Dystrybucyjną), wynik finansowy (cena transferowa) osiągnięty przez podmioty powiązane będzie ustalony na poziomie rynkowym w oparciu o analizy porównawcze i przy uwzględnieniu profilów funkcjonalnych stron transakcji. W sytuacji, gdy pomimo tego, że przy budżetowaniu, zawieraniu transakcji i rozliczaniu transakcji z podmiotem powiązanym Wnioskodawca będzie działał racjonalnie i rzetelnie, by dochować zasady ceny rynkowej, cena transferowa w ujęciu ex post okaże się nierynkowa, wówczas Wnioskodawca dokona korekty cen transferowych z art. 11e Ustawy CIT, w celu urynkowienia transakcji, dla której ustalone zostały warunki rynkowe (przy ocenie ex antę), a które następczo stały się nierynkowe.

Co do zasady, korekta cen transferowych, o której mowa w art. 11e Ustawy CIT, za dany rok podatkowy jest przeprowadzana przez podatnika po zakończeniu tego roku podatkowego. Jednakże, ustawodawca nie wyklucza i dopuszcza przeprowadzenie przez podatnika korekty cen transferowych z większą częstotliwością, tj. z uwzględnieniem innego (krótszego) okresu rozliczeniowego niż rok, np. miesiąc/kwartał. Korekta cen transferowych powinna być bowiem dokonywana z taką częstotliwością, która po uwzględnieniu faktycznego przebiegu i okoliczności zawarcia oraz realizacji transakcji kontrolowanej oraz zachowania stron tej transakcji, jest racjonalnie uzasadniona w ocenie podatnika. W przypadku transakcji obejmującej sprzedaż wyrobów gotowych przez Wnioskodawcę do Spółki Dystrybucyjnej, kluczowymi okolicznościami wpływającymi na zmianę pierwotnie ustalonej ceny transferowej i tym samym stanowiącymi racjonalne przesłanki do przeprowadzenia korekty cen transferowych w miesięcznym, bądź kwartalnym okresie rozliczeniowym, są dynamiczne zmiany cen podstawowych surowców/materiałów produkcyjnych oraz energii wykorzystywanej w procesie produkcji. Z uwagi na fakt, że ceny sprzedaży wyprodukowanych przez Wnioskodawcę wyrobów gotowych (ceny transferowe) na rzecz podmiotów powiązanych są kalkulowane m in. w oparciu o koszty wytworzenia (koszty materiałów, surowców, robocizny) oraz koszty ogólnozakładowe niezbędne do prowadzenia produkcji (baza kosztowa), zmiany wysokości wskazanych kategorii kosztów znajdują bezpośrednie odzwierciedlenie w cenach wyrobów gotowych. Wnioskodawca identyfikował w ostatnim czasie bardzo dynamiczne zmiany cen podstawowych surowców/materiałów produkcyjnych oraz energii na rynku (Wnioskodawca przewiduje, że istotne fluktuacje cen surowców i kosztów energii mogą występować również w przyszłości, a zatem będzie dotyczył zdarzenia przyszłego opisanego we Wniosku). W ocenie Wnioskodawcy, w momencie planowania poziomu cen transferowych na dany rok podatkowy nie będzie można przewidzieć zmian cen podstawowych surowców / materiałów produkcyjnych oraz energii, zatem w ocenie Wnioskodawcy, dokonywanie korekty cen transferowych z uwzględnieniem okresu rozliczeniowego obejmującego miesiąc lub kwartał, jest racjonalnie uzasadnione.

Pytania

1.Czy Spółka dokonując korekty cen transferowych, o której mowa w art. 11e Ustawy CIT i dzieląc kwotę tej korekty przy zastosowaniu przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego Klucza Przychodowego na:

-część dotyczącą wyniku finansowego osiągniętego ze sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej w zakresie określonym w Decyzji, która odpowiednio zwiększa lub zmniejsza przychody z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji i uzyskane na terenie określonym w Decyzji, ma prawo uwzględnić wynik tej korekty w dochodzie korzystającym ze zwolnienia z opodatkowania CIT określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT, oraz

-część dotyczącą wyniku finansowego osiągniętego ze sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją, która odpowiednio zwiększa lub zmniejsza przychody z pozostałej działalności gospodarczej, tj. działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją?

2.Czy Spółka jest uprawniona do dokonywania opisanej w zdarzeniu przyszłym korekty cen transferowych, o której mowa w art. 11e Ustawy CIT nie tylko za dany rok podatkowy po jego zakończeniu, ale również w trakcie roku podatkowego po zakończeniu przyjętego innego okresu rozliczeniowego, krótszego niż rok, tj. kwartału lub miesiąca i korekta ta może być ujmowania w tym innym okresie rozliczeniowym?

3.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że korekty cen transferowych przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a w konsekwencji mogą zostać udokumentowane odpowiednią notą księgową, a nie fakturą lub fakturą korygującą oraz Wnioskodawca nie powinien ich uwzględniać w swoich rozliczeniach podatku od towarów i usług?

Niniejsza interpretacja stanowi udzielenie odpowiedzi w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych na pytania nr 1 i 2 wniosku, natomiast w zakresie podatku od towarów i usług (pytanie nr 3 wniosku) zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka dokonując korekty cen transferowych, o której mowa w art. 11e Ustawy CIT i dzieląc kwotę tej korekty przy zastosowaniu przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego Klucza Przychodowego na:

-część dotyczącą wyniku finansowego osiągniętego ze sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej w zakresie określonym w Decyzji, która odpowiednio zwiększa lub zmniejsza przychody z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji i uzyskane na terenie określonym w Decyzji, ma prawo uwzględnić wynik tej korekty w dochodzie korzystającym ze zwolnienia z opodatkowania CIT określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT, oraz

-część dotyczącą wyniku finansowego osiągniętego ze sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją, która odpowiednio zwiększa lub zmniejsza przychody z pozostałej działalności gospodarczej, tj. działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją.

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest uprawniona do dokonywania opisanej w zdarzeniu przyszłym korekty cen transferowych, o której mowa w art. 11e Ustawy CIT nie tylko za dany rok podatkowy po jego zakończeniu, ale również w trakcie roku podatkowego po zakończeniu przyjętego innego okresu rozliczeniowego, krótszego niż rok, tj. kwartału lub miesiąca i korekta ta może być ujmowania w tym innym okresie rozliczeniowym.

Uzasadnienie

Ad 1

Zgodnie z art. 11c ust. 1 Ustawy CIT podmioty powiązane są obowiązane ustalać ceny transferowe na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

Cena transferowa to, stosowanie do art. 11a ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT, rezultat finansowy warunków ustalonych lub narzuconych w wyniku istniejących powiązań, w tym cenę, wynagrodzenie, wynik finansowy lub wskaźnik finansowy.

Jeżeli w wyniku istniejących powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane, i w wyniku tego podatnik wykazuje dochód niższy (stratę wyższą) od tego, jakiego należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały, organ podatkowy określa dochód (stratę) podatnika bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań (art. 11c ust. 2 Ustawy CIT).

Określając wysokość dochodu (straty) podatnika w sytuacji, o której mowa w ust. 2, organ podatkowy bierze pod uwagę faktyczny przebieg i okoliczności zawarcia i realizacji transakcji kontrolowanej oraz zachowanie stron tej transakcji (art. 11c ust. 3 Ustawy CIT).

Zgodnie z art. 11e Ustawy CIT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r. podatnik może dokonać korekty cen transferowych poprzez zmianę wysokości uzyskanych przychodów lub poniesionych kosztów uzyskania przychodów, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:

1)w transakcjach kontrolowanych realizowanych przez podatnika w trakcie roku podatkowego ustalone zostały warunki, które ustaliłyby podmioty niepowiązane;

2)nastąpiła zmiana istotnych okoliczności mających wpływ na ustalone w trakcie roku podatkowego warunki lub znane są faktycznie poniesione koszty lub uzyskane przychody będące podstawą obliczenia ceny transferowej, a zapewnienie ich zgodności z warunkami, jakie ustaliłyby podmioty niepowiązane, wymaga dokonania korekty cen transferowych;

3)w momencie dokonania korekty podatnik posiada oświadczenie podmiotu powiązanego, że podmiot ten dokonał korekty cen transferowych w tej samej wysokości, co podatnik;

4)podmiot powiązany, o którym mowa w pkt 3, ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo w państwie lub na terytorium, z którym Rzeczpospolita Polska zawarta umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz istnieje podstawa prawna do wymiany informacji podatkowych z tym państwem;

5)podatnik potwierdzi dokonanie korekty cen transferowych w rocznym zeznaniu podatkowym za rok podatkowy, którego dotyczy ta korekta.

Artykuł 11e Ustawy CIT został zmieniony ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r., poz. 2105; dalej: Ustawa Zmieniająca) z mocą od 1 stycznia 2022 r. Zgodnie z art. 11e Ustawy CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. podatnik może dokonać korekty cen transferowych poprzez zmianę wysokości uzyskanych przychodów lub poniesionych kosztów uzyskania przychodów, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:

1)w transakcjach kontrolowanych realizowanych przez podatnika w trakcie roku podatkowego ustalone zostały warunki, które ustaliłyby podmioty niepowiązane;

2)nastąpiła zmiana istotnych okoliczności mających wpływ na ustalone w trakcie roku podatkowego warunki lub znane są faktycznie poniesione koszty lub uzyskane przychody będące podstawą obliczenia ceny transferowej, a zapewnienie ich zgodności z warunkami, jakie ustaliłyby podmioty niepowiązane, wymaga dokonania korekty cen transferowych;

3)w momencie dokonania korekty podatnik posiada oświadczenie podmiotu powiązanego lub dowód księgowy potwierdzające dokonanie przez ten podmiot korekty cen transferowych w tej samej wysokości co podatnik;

4)istnieje podstawa prawna do wymiany informacji podatkowych z państwem, w którym podmiot powiązany, o którym mowa w pkt 3, ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd.

Przepis art. 11e Ustawy CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. stosuje się do transakcji kontrolowanych i transakcji innych niż transakcje kontrolowane, rozpoczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2022 r., w zakresie tej części tych transakcji, które są realizowane w roku podatkowym rozpoczynającym się po dniu 31 grudnia 2021 r. (art. 56 pkt 2 Ustawy Zmieniającej).

Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 ust. 3 Ustawy CIT).

Jak wynika z art. 12 ust. 3aa Ustawy CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. przy ustaleniu wysokości przychodu uwzględnia się:

1)korektę cen transferowych zmniejszającą przychody, mającą na celu spełnienie wymogów, o których mowa w art. 11c, poprzez prawidłowe zastosowanie metod, o których mowa w art. 11d ust. 1-3, spełniającą warunki, o których mowa w art. 11e pkt 1-4;

2)korektę cen transferowych zwiększającą przychody, mającą na celu spełnienie wymogów, o których mowa w art. 11 c, poprzez prawidłowe zastosowanie metod, o których mowa w art. 11d ust. 1-3, spełniającą warunki, o których mowa w art. 11e pkt 1 i 2;

3)korektę cen transferowych, o której mowa w art. 11e, dokonaną w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jeżeli nie została uwzględniona w wyniku finansowym netto podatnika za dowolny rok tego okresu zgodnie z przepisami o rachunkowości i nie dotyczy transakcji dokonywanych w tym okresie.

Artykuł 12 ust. 3aa Ustawy CIT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r. stanowił natomiast, że przy ustaleniu wysokości przychodu uwzględnia się:

1)korektę cen transferowych zmniejszającą przychody, mającą na celu spełnienie wymogów, o których mowa w art. 11c, poprzez prawidłowe zastosowanie metod, o których mowa w art. 11d ust. 1-3, spełniającą warunki, o których mowa w art. 11e pkt 1-5;

2)korektę cen transferowych zwiększającą przychody, mającą na celu spełnienie wymogów, o których mowa w art. 11 c, poprzez prawidłowe zastosowanie metod, o których mowa w art. 11d ust. 1-3, spełniającą warunki, o których mowa w art. 11e pkt 1 i 2;

3)korektę cen transferowych, o której mowa w art. 11e, dokonaną w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych, jeżeli nie została uwzględniona w wyniku finansowym netto podatnika za dowolny rok tego okresu zgodnie z przepisami o rachunkowości i nie dotyczy transakcji dokonywanych w tym okresie.

Jeżeli korekta przychodu nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty (art. 12 ust. 3j Ustawy CIT). Jeżeli w okresie rozliczeniowym, o którym mowa w ust. 3j, podatnik nie osiągnął przychodów lub osiągnięte przychody są niższe od kwoty zmniejszenia, podatnik jest obowiązany zwiększyć koszty uzyskania przychodów o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone przychody (art. 12 ust. 3k Ustawy CIT).

Zgodnie z art. 12 ust. 3I Ustawy CIT przepisów ust. 3j i 3k nie stosuje się do:

1)korekty dotyczącej przychodu związanego ze zobowiązaniem podatkowym, które uległo przedawnieniu;

2)korekty cen transferowych, o której mowa w art. 11e.

Z powyższych przepisów wynika, że korekty cen transferowych, o których mowa w art. 11e Ustawy CIT są objęte zakresem regulacji art. 12 ust. 3I pkt 2 Ustawy CIT, co wyklucza prawo do dokonywania „bieżącej” korekty rozliczeń poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty. Korekta cen transferowych, o której mowa w art. 11e Ustawy CIT jest korektą retrospektywną, tj. odnosi się do rozliczeń między podmiotami powiązanymi dokonanych w przeszłości. Korekta cen transferowych spełniającą warunki określone w art. 11e Ustawy CIT ujmuje się wstecz, tzn. w przypadku korekty przychodów - poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, którego ta korekta dotyczy.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, w dniu 30 grudnia 2021 r. dla Spółki została wydana Decyzja i w 2022 r. Spółka z realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji osiąga przychody z działalności gospodarczej i przychody te uzyskiwane są na terenie określonym w Decyzji. Przychody takie Spółka będzie również osiągała w 2023 r. i w latach następnych. Sprzedaż na rzecz Spółki Dystrybucyjnej przez Wnioskodawcę obejmowała i będzie obejmowała zarówno wyroby gotowe określone we wskazanych w Decyzji pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wytworzone na terenie wskazanym w Decyzji, jak i wyroby gotowe wytworzone w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją. Wskazane w opisie zdarzenia przyszłego korekty cen transferowych będą dotyczyły zarówno transakcji sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej w zakresie określonym w Decyzji, jak i transakcji sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu (art. 17 ust. 4 Ustawy CIT).

W razie cofnięcia zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, lub uchylenia decyzji o wsparciu, o której mowa w ust. 1 pkt 34a, podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku na zasadach określonych w ust. 6 (art. 17 ust. 5 Ustawy CIT).

W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej określonym w zezwoleniu lub terenem określonym w decyzji o wsparciu, działalność prowadzoną na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu wydziela się organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o przychody i koszty uzyskania przychodów jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność określoną w zezwoleniu lub w decyzji o wsparciu (art. 17 ust. 6a Ustawy CIT). Przepis ust. 6a stosuje się odpowiednio do ustalania wielkości zwolnienia od podatku dochodowego w przypadku, gdy na terenie określonym w zezwoleniu lub w decyzji o wsparciu jest prowadzona działalność gospodarcza określona w tym zezwoleniu lub działalność gospodarcza, w ramach której jest realizowana nowa inwestycja, oraz inna działalność tego podatnika (art. 17 ust. 6aa Ustawy CIT).

Przy ustalaniu wielkości zwolnienia od podatku dochodowego, przysługującego przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na podstawie zezwolenia lub na podstawie decyzji o wsparciu za pośrednictwem jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 6a, przepisy rozdziału 1a oddziału 2 stosuje się odpowiednio do transakcji między tą jednostką organizacyjną a pozostałą częścią przedsiębiorstwa podatnika (art. 17 ust. 6b Ustawy CIT).

Zgodnie z art. 17 ust. 6c Ustawy CIT przepisów ust. 1 pkt 34 i 34a nie stosuje się, jeżeli:

1)osiągnięcie dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie zezwolenia na terenie specjalnej strefy ekonomicznej lub z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu następuje w związku z zawarciem umowy, dokonaniem innej czynności prawnej lub wielu powiązanych czynności prawnych lub dokonaniem czynności innej niż zawarcie umowy, której efektem jest podejmowanie w sposób sztuczny czynności faktycznych dokonanych przede wszystkim w celu uzyskania zwolnienia od podatku dochodowego, lub;

2)czynności, o których mowa w pkt 1, nie mają rzeczywistego charakteru, lub

3)podatnik korzystający ze zwolnień podatkowych, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, dokonuje czynności prawnej lub wielu powiązanych czynności prawnych, w tym związanych z działalnością nieobjętą tymi zwolnieniami, których głównym lub jednym z głównych celów jest uniknięcie opodatkowania lub uchylenie się od opodatkowania.

Podatnik traci prawo do zwolnienia podatkowego z dniem dokonania pierwszej z czynności, o których mowa w ust. 6c. W takim przypadku ust. 5 i 6 stosuje się odpowiednio, ze skutkiem od tego dnia (art. 17 ust. 6d Ustawy CIT).

W ocenie Wnioskodawcy, żaden przepis nie wyłącza możliwości dokonywania korekty cen transferowych przez podatnika, dla którego została wydana decyzja o wsparciu przedsiębiorcy realizującego nową inwestycję, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji i który jednocześnie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania CIT określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT w odniesieniu do dochodów z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji nowej inwestycji określonej w tej decyzji, uzyskanych na terenie określonym w tej decyzji. Jednocześnie żaden przepis nie wyłącza również możliwości dokonywania korekty cen transferowych w odniesieniu do transakcji sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej w zakresie określonym w decyzji o wsparciu przedsiębiorcy realizującego nową inwestycję.

Z art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT wynika, że zwolnieniem objęte są wyłącznie dochody z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu. Natomiast dochody osiągnięte z działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym decyzją o wsparciu nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania. Zwolnienie wynikające z wyżej wymienionego przepisu nie ma bowiem charakteru podmiotowego, tj. nie obejmuje ono wszystkich dochodów podmiotu gospodarczego realizującego nową inwestycję określoną w decyzji o wsparciu, lecz tylko dochody osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu.

Zdaniem Wnioskodawcy, aby ustalić, czy korekta rentowności (dochodowości) Spółki, zmniejszająca bądź zwiększająca przychody Spółki stanowi korektę dochodu z działalności zwolnionej z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT, należy ustalić czy korekta ta koryguje przychód, z którego dochód korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT. Wnioskodawca uważa, że zwolnieniu określonemu w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT podlegają wszelkie kategorie przychodów, z których dochód, a więc nadwyżka tych przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięty został w wyniku działalności gospodarczej mieszczącej się w zakresie wskazanym w decyzji o wsparciu. Dochodem z działalności gospodarczej prowadzonej osiągniętym z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu i uzyskanym na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu jest dodatni wynik ekonomiczny uzyskany w wyniku prowadzenia działalności określonej w decyzji o wsparciu (zgodnie ze wskazanym w decyzji o wsparciu kodem PKWiU), bez względu na rodzaj przysporzenia.

W okolicznościach będących przedmiotem niniejszego wniosku korekta rentowności (dochodowości) Spółki jest ściśle związana ze sprzedażą na rzecz Spółki Dystrybucyjnej wyrobów gotowych zarówno wytworzonych w ramach działalności określonej w Decyzji, jak i wytworzonych w zakresie działalności nieobjętej Decyzją. Gdyby nie doszło do takiej sprzedaży, to nie wystąpiłaby również konieczność zastosowania jakiejkolwiek korekty. Korekta rentowności stanowi wyłącznie wyrównanie wynikające z regulacji cen transferowych i jako taka nie może być postrzegana jako odrębna działalność. Korekta rentowności nie stanowi zatem zdarzenia, które może wystąpić niezależnie od transakcji głównej, lecz jest z nią nierozerwalnie związana. Potwierdzają to Objaśnienia podatkowe w zakresie cen transferowych z 31 marca 2021 r. Nr 2: Korekta cen transferowych w rozumieniu art. 11e ustawy o CIT (art. 23q ustawy o PIT), gdzie stwierdzono, że „KCT11e dokonana w celu zapewnienia zgodności cen transferowych z ALP nie jest w istocie samoistnym zdarzeniem gospodarczym, a częścią transakcji kontrolowanej, grupy transakcji kontrolowanych lub szerzej - rozliczeń między podmiotami powiązanymi. Korekta taka wynika z wcześniejszych transakcji/zdarzeń i stanowi działanie dostosowawcze w świetle ALP, a nie stanowi odrębnej transakcji kontrolowanej”.

Tym samym rozliczenie korekty rentowności (dochodowości) Spółki jest bezpośrednio związane odpowiednio:

z działalnością prowadzoną w zakresie określonym w Decyzji, z której dochód zwolniony jest z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT oraz

z działalnością prowadzoną w zakresie nieobjętym Decyzją, z której dochód nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT.

Część wyrobów gotowych sprzedawanych na rzecz Spółki Dystrybucyjnej jest objęta zakresem działalności określonej w Decyzji, a więc w odniesieniu do dochodu osiąganego z tytułu ich sprzedaży spełnione są warunki zastosowania zwolnienia z opodatkowania CIT. Dokonywana korekta rentowności (w odpowiedniej części) jest zatem elementem działalności gospodarczej określonej w Decyzji i jest jej przejawem. Odpowiednia część tej korekty stanowi jedynie końcową formę rozliczenia wyniku na sprzedaży wyrobów gotowych objętych zakresem działalności określonej w Decyzji, nie zaś odrębną operacją gospodarczą realizującą swój odrębny cel. Uznanie korekty rentowności za odrębną transakcję wykraczającą poza zakres zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT, byłoby zdaniem Wnioskodawcy działaniem sztucznym, nieuzasadnionym ekonomicznie i zupełnie oderwanym od realiów gospodarczych. Gdyby bowiem ustalenie ceny rynkowej było możliwe na początku transakcji, przychody ze sprzedaży wyrobów gotowych objętych Decyzją zostałyby uwzględnione w kalkulacji dochodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT w pełnej wysokości, co nie budziłoby wątpliwości interpretacyjnych.

W konsekwencji, wszystkie wzajemne rozliczenia Wnioskodawcy i Spółki Dystrybucyjnej związane z działalnością określoną w Decyzji powinny być traktowane jako przynależne do dochodu określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT. Korekta rentowności Wnioskodawcy, zmniejszająca bądź zwiększająca przychody Wnioskodawcy osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji i uzyskane na terenie określonym w Decyzji, ma bezpośredni wpływ na dochód korzystający ze zwolnienia z opodatkowania. Korekta rentowności jest bowiem ściśle i nierozerwalnie powiązana z działalnością gospodarczą Spółki, korzystającą ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT, ponieważ korekta ta koryguje przychód, a w konsekwencji również i dochód osiągnięty z realizacji nowej inwestycji w zakresie określonym w Decyzji.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz to, że jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego korekty rentowności będą korektami cen transferowych, o których mowa w art. 11e Ustawy CIT i każdorazowo w odniesieniu do nich będą spełnione wszystkie warunki określone w art. 11e Ustawy CIT, Wnioskodawca będzie więc uprawniony do dokonywania korekty cen transferowych, o której mowa w art. 11e Ustawy CIT i korekta ta będzie zwiększała lub zmniejszała odpowiednio:

przychody z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji i uzyskane na terenie określonym w Decyzji oraz

przychody z pozostałej działalności gospodarczej, tj. działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją.

Zdaniem Wnioskodawcy, żaden przepis Ustawy CIT nie wskazuje wprost w jaki sposób należy dokonać podziału kwoty korekty rentowności (dochodowości) na część dotyczącą korekty przychodów (dochodów) zwolnionych z opodatkowania podatkiem CIT i część dotyczącą korekty przychodów (dochodów) pozostałych, w przypadku gdy korekta ta (dokumentujący ją dokument księgowy) dotyczy całego wyniku finansowego osiągniętego ze sprzedaży wyrobów gotowych na rzecz Spółki Dystrybucyjnej, tj. sprzedaży zarówno wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej w zakresie określonym w Decyzji, jak i wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją. Zdaniem Wnioskodawcy w pełni uprawnione jest jednak dokonanie takiego podziału w oparciu o Klucz Przychodowy przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego. Spółka, w oparciu o kody PKWiU wyrobów gotowych dokona podziału przychodu z faktur sprzedaży i faktur korekt na przychód osiągnięty ze sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej w zakresie określonym w Decyzji i na przychód ze sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją. Następnie w oparciu o Klucz Przychodowy Spółka zamierza podzielić kwotę korekty cen transferowych na:

część dotyczącą działalności gospodarczej dotyczącej realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji i o tę kwotę Spółka odpowiednio zwiększy lub zmniejszy przychody z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji i uzyskane na terenie określonym w Decyzji, z których dochód korzysta ze zwolnienia z opodatkowania CIT określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy oraz

część dotyczącą pozostałej działalności gospodarczej, tj. działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją i o tę kwotę Spóła odpowiednio zwiększy lub zmniejszy przychody z pozostałej działalności gospodarczej, tj. działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją.

Zdaniem Wnioskodawcy, możliwość dokonywania korekty cen transferowych w odniesieniu do przychodu, a w konsekwencji do dochodu korzystającego ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT powinna być oceniania analogicznie jak w przypadku przychodu i ustalanego na jego podstawie dochodu zwolnionego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT, a więc dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1670). W odniesieniu do tego przychodu i dochodu organy podatkowe potwierdzają możliwość dokonywania korekt rentowności (dochodowości) będących korektami cen transferowych. Tytułem przykładu Wnioskodawca wskazuje interpretację Dyrektora KIS z dnia 6 czerwca 2022 r. nr 0111-KDIB1-3.4010.144.2022.2.IM, w której stwierdzono, że: „wyrównanie rentowności na postawie dowodu księgowego wystawionego na podmiot powiązany będący dystrybutorem Wyrobów gotowych, wpływa na przychód związany z procesem wytworzenia Wyrobów Gotowych sprzedawanych przez Spółkę, czyli działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie specjalnej strefy. Podsumowując, widoczny jest ścisły i nierozerwalny funkcjonalny związek zastosowania korekty rentowności wobec podmiotu powiązanego z działalnością produkcyjną Spółki korzystającą ze zwolnienia, co pozwala na stwierdzenie, że korekta ta koryguje dochód osiągnięty w wyniku działalności prowadzonej na terenie SSE. Zatem, stwierdzić należy, że dokonywana przez Spółkę korekta przychodów w związku z wyrównywaniem poziomu dochodowości, koryguje przychody z działalności gospodarczej, określonej w posiadanym przez Spółkę zezwoleniu na prowadzenie działalności na terenie SSE. Tym samym, wpływa na dochody korzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT. (...) stanowisko Wnioskodawcy, z którego wynika, że przy założeniu, że na podstawie zawartej umowy, Spółka ustala warunki sprzedaży (dystrybucji) Wyrobów Gotowych na zasadach, które zaakceptowałyby podmioty niepowiązane (doprowadzenie poziomu marży operacyjnej EBITA Ltd do poziomu rynkowego), w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym korekta rentowności na podstawie dokumentu księgowego, zmniejszającego bądź zwiększająca przychody stanowi korektę dochodu z działalności zwolnionej z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należało uznać za prawidłowe”. Podobne stanowisko przedstawiono w interpretacji Dyrektora KIS z dnia 21 września 2021 r. nr 0111-KD1B1- 3.4010.300.2021.1.JKU.

Ad 2

Odnosząc się do kwestii częstotliwości i terminu dokonywania korekt cen transferowych należy zauważyć, że ani art. 11e Ustawy CIT, ani żaden inny przepis Ustawy CIT nie precyzują, w jakim terminie i za jaki okres należy dokonać korekty cen transferowych.

W ocenie Wnioskodawcy oznacza, że to korekty tej można dokonywać zarówno za dany rok podatkowy po jego zakończeniu, jak i za inne, przyjęte według uznania podatnika, okresy rozliczeniowe krótsze niż rok podatkowy, np. za miesiąc lub kwartał i korekta ta może być ujmowania w tym innym przyjętym przez podatnika okresie rozliczeniowym. Potwierdzają to Objaśnienia podatkowe w zakresie cen transferowych z 31 marca 2021 r. Nr 2: Korekta cen transferowych w rozumieniu art. 11e ustawy o CIT (art. 23q ustawy o PIT). W objaśnieniach tych stwierdzono, że: „KCT11e obejmuje, co do zasady, korekty cen transferowych za dany rok podatkowy, po jego zakończeniu. Nie wyklucza się KCT11e dokonywanych w trakcie roku podatkowego, po zakończeniu innego okresu rozliczeniowego, np. miesiąca lub kwartału. (...) Przepisy ustawy o CIT nie precyzują, w jakim terminie i za jaki okres należy dokonać KCT11e. Korekty takie powinny być dokonywane z częstotliwością, z jaką w porównywalnych warunkach dokonywałyby ich podmioty niepowiązane, uwzględniając faktyczny przebieg i okoliczności zawarcia i realizacji transakcji kontrolowanej oraz zachowanie stron tej transakcji (...). Częstotliwość dokonania KCT11e zależy w szczególności od:

specyfiki transakcji i stosowanego modelu rozliczeń w danym typie transakcji,

zmienności czynników ekonomiczno-gospodarczych mających wpływ na warunki transakcji,

dostępności wiarygodnych, obiektywnych danych porównawczych".

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie informujemy, że interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu sformułowanego przez Państwa we wniosku pytania. Interpretacja nie rozstrzyga czy opisana we wniosku korekta rentowności stanowi korektę cen transferowych w rozumieniu art. 11e ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”). Powyższe przyjęto jako element opisu zdarzenia przyszłego, niepodlegający ocenie.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT:

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752 oraz z 2021 r. poz. 2105), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy CIT:

zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy o WNI:

wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy:

wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Przedmiotem decyzji o wsparciu – w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI – jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.

Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI, i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

Stosownie do art. 11e ustawy o CIT, podatnik może dokonać korekty cen transferowych poprzez zmianę wysokości uzyskanych przychodów lub poniesionych kosztów uzyskania przychodów, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:

1.w transakcjach kontrolowanych realizowanych przez podatnika w trakcie roku podatkowego ustalone zostały warunki, które ustaliłyby podmioty niepowiązane;

2.nastąpiła zmiana istotnych okoliczności mających wpływ na ustalone w trakcie roku podatkowego warunki lub znane są faktycznie poniesione koszty lub uzyskane przychody będące podstawą obliczenia ceny transferowej, a zapewnienie ich zgodności z warunkami, jakie ustaliłyby podmioty niepowiązane, wymaga dokonania korekty cen transferowych;

3.w momencie dokonania korekty podatnik posiada oświadczenie podmiotu powiązanego lub dowód księgowy potwierdzające dokonanie przez ten podmiot korekty cen transferowych w tej samej wysokości co podatnik;

4.istnieje podstawa prawna do wymiany informacji podatkowych z państwem, w którym podmiot powiązany, o którym mowa w pkt 3, ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd.

Zgodnie z art. 12 ust. 3aa pkt 1 i 2 ustawy o CIT:

Przy ustaleniu wysokości przychodu uwzględnia się:

1) korektę cen transferowych zmniejszającą przychody, mającą na celu spełnienie wymogów, o których mowa w art. 11c, poprzez prawidłowe zastosowanie metod, o których mowa w art. 11d ust. 1-3, spełniającą warunki, o których mowa w art. 11e pkt 1-4;

2) korektę cen transferowych zwiększającą przychody, mającą na celu spełnienie wymogów, o których mowa w art. 11c, poprzez prawidłowe zastosowanie metod, o których mowa w art. 11d ust. 1-3, spełniającą warunki, o których mowa w art. 11e pkt 1 i 2.

Jak wskazali Państwo w opisie zdarzenia przyszłego, korekty rentowności będą korektami cen transferowych, o których mowa w art. 11e ustawy o CIT i każdorazowo Korekty te będą zwiększały lub zmniejszały odpowiednio:

przychody z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji i uzyskane na terenie określonym w Decyzji oraz

przychody z pozostałej działalności gospodarczej, tj. działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją.

W związku z  dokonywaniem korekty cen transferowych Spółka będzie wystawiać odpowiedni dokument księgowy dla całego wyniku finansowego osiągniętego ze sprzedaży wyrobów gotowych na rzecz Spółki Dystrybucyjnej, tj. sprzedaży zarówno wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej w zakresie określonym w Decyzji, jak i wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją. Każdy indeks wyrobu gotowego będzie miał przypisany kod PKWIU i w oparciu o te kody będzie dzielony przychód z faktur sprzedaży i faktur korekt na przychód osiągnięty ze sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej w zakresie określonym w Decyzji i na przychód ze sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją. Przychody ze sprzedaży wyrobów gotowych podzielone w oparciu o kody PKWIU na indeksach będą podstawą do wyliczenia przez Spółkę klucza przychodowego (dalej: Klucz Przychodowy). Spółka w oparciu o tak ustalony Klucz Przychodowy dokona alokacji korekty cen transferowych z wynikiem finansowym osiągniętym ze sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej w zakresie określonym w Decyzji i ze sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją. W oparciu o tak ustalony Klucz Przychodowy Spółka zamierza dokonywać podziału kwoty korekty cen transferowych na część dotyczącą działalności zwolnionej z opodatkowania określonej w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT oraz na część dotyczącą działalności opodatkowanej.

Ponieważ Państwa wątpliwości zgłoszone w pytaniu 1 dotyczą ustalenia, czy wynik Korekty dochodowości (zwiększającej lub zmniejszającej przychody) należy uwzględnić przy zastosowaniu Klucza przychodowego w części wyniku finansowego osiągniętego z działalności gospodarczej określonej w Decyzji o wsparciu oraz w działalności opodatkowanej rozważyć należy, czy Korekta ta koryguje dochód korzystający ze zwolnienia, o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Odnosząc powyższe wyjaśnienia oraz ww. regulacje podatkowe na grunt analizowanej sprawy należy zauważyć, że z wniosku wynika jednoznacznie, że Korekta dochodowości dotyczy całej prowadzonej przez Spółkę działalności, tj. działalności dotyczącej realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji, z której uzyskany dochód korzysta ze zwolnienia z opodatkowania oraz pozostałej działalności gospodarczej w zakresie nieobjętym Decyzją.

Fakt, że podmiot prowadzący działalność dokonuje Korekty cen transferowych sprzedanych towarów wytworzonych w ramach działalności objętej decyzją o wsparciu oznacza, że Korekta taka ma wpływ na dochód korzystający ze zwolnienia z opodatkowania. Zwolnienie przewidziane treścią art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, nie ma wprawdzie charakteru podmiotowego, jednak przesłanka zwolnienia winna odnosić się do prowadzonej działalności, nie zaś do rodzajów przychodów osiąganych z działalności gospodarczej. Należy zatem uznać, że wyrównanie rentowności Spółki dokumentem księgowym wystawionym na podmiot powiązany (Spółka dystrybucyjna) będący odbiorcą wyrobów gotowych wpływa na przychód związany z procesem wytworzenia wyrobów sprzedawanych przez Spółkę, czyli również z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie objętym Decyzją o wsparciu.

W związku z powyższym, w przypadku Państwa Spółki widoczny jest ścisły i nierozerwalny funkcjonalny związek zastosowania korekty rentowności wobec podmiotu powiązanego z działalnością produkcyjną Spółki korzystającą ze zwolnienia, co pozwala na stwierdzenie, że Korekta ta koryguje również dochód osiągnięty w wyniku działalności prowadzonej na terenie objętej Decyzją o wsparciu.

Z tego względu, Spółka dokonując korekty rentowności zmniejszającej bądź zwiększającej przychody, przy zastosowaniu przedstawionego w opisie sprawy Klucza przychodowego skoryguje przychody z działalności gospodarczej określonej w Decyzji o wsparciu. Z tego względu, Korekta rentowności, wpływać będzie na dochody korzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Tym samym, za uprawnione należy uznać dokonanie przez Spółkę podziału Korekty z zastosowaniem przedstawionego Klucza przychodowego na część dotyczącą Korekty przychodów (dochodów) zwolnionych z opodatkowania i część dotyczącą Korekty pozostałych przychodów (dochodów), w przypadku, gdy Korekta ta (dokumentujący ją dokument księgowy) dotyczy całego wyniku finansowego osiągniętego ze sprzedaży wyrobów gotowych na rzecz Spółki dystrybucyjnej. Przedmiotowa kalkulacja umożliwi Spółce właściwe przypisanie Korekty rentowności do odpowiedniego źródła.

W konsekwencji, Państwa stanowisko, z którego wynika, że Spółka dokonując korekty cen transferowych, o której mowa w art. 11e Ustawy o CIT i dzieląc kwotę tej korekty przy zastosowaniu przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego Klucza przychodowego na część dotyczącą wyniku finansowego osiągniętego ze sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej w zakresie określonym w Decyzji, która odpowiednio zwiększa lub zmniejsza przychody z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji i uzyskane na terenie określonym w Decyzji, ma prawo uwzględnić wynik tej korekty w dochodzie korzystającym ze zwolnienia z opodatkowania określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT oraz na część dotyczącą wyniku finansowego osiągniętego ze sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją, która odpowiednio zwiększa lub zmniejsza przychody z pozostałej działalności gospodarczej, tj. działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją jest prawidłowe.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości zawartych w pytaniu 2 należy wskazać, że przepisy Rozdziału 1a ustawy o CIT, ani żaden inny przepis ustawy nie określa w jakim terminie i za jaki okres należy dokonać korekty cen transferowych.

Korekta wyniku finansowego to korekta, w której podatnik sam dostosowuje dla celów podatkowych pierwotnie ustaloną cenę transferową do poziomu, który według niego spełnia zasadę ceny rynkowej. Korekty dokonywane są w grupach podmiotów powiązanych w celu doprowadzenia wyniku finansowego poszczególnych podmiotów powiązanych, działających w ramach łańcucha wartości, do poziomu zgodnego z zasadą ceny rynkowej, poprzez prawidłową dystrybucję dochodu między te podmioty, biorąc pod uwagę pełnione przez nie funkcje, ponoszone ryzyka oraz angażowane aktywa (tzw. profil funkcjonalny).

Co do zasady, korekta cen transferowych, o której mowa w art. 11e ustawy o CIT, za dany rok podatkowy jest przeprowadzana przez podatnika po zakończeniu tego roku podatkowego. Jednak, ustawodawca nie wyklucza i dopuszcza przeprowadzenie przez podatnika korekty cen transferowych z większą częstotliwością, tj. z uwzględnieniem innego (krótszego) okresu rozliczeniowego niż rok, np. miesiąc/kwartał. Korekta cen transferowych powinna być bowiem dokonywana z taką częstotliwością, która po uwzględnieniu okoliczności zawarcia, przebiegu oraz realizacji transakcji kontrolowanej jest racjonalnie uzasadniona w ocenie podatnika.

Wystąpienie korekty wynika z zaistnienia w trakcie okresu rozliczeniowego, bądź po jego zakończeniu okoliczności, które nie mogły być znane stronom transakcji podczas jej planowania, a które spowodowały, że istnieje konieczność dostosowania poziomu pierwotnie ustalonej ceny transferowej do poziomu zgodnego z zasadą ceny rynkowej. Korekta powinna być zatem dokonana w racjonalnie szybkim terminie po zakończeniu tego okresu rozliczeniowego. Przy określeniu częstotliwości oraz terminu dokonania takiej korekty powinna zostać wzięta pod uwagę m.in. praktyka gospodarcza przyjęta w branży, zmienność czynników ekonomicznych mających wpływ na wysokość ceny transferowej, wystąpienie okoliczności mających znaczący wpływ na zmianę pierwotnie ustalonej ceny transferowej, techniczne możliwości dokonania takiej korekty.

Różnice pomiędzy zakładanym poziomem rentowności a rentownością rzeczywistą mogą wynikać również z modelu, w którym do ustalania cen transferowych w trakcie roku wykorzystywane były informacje o kosztach historycznych, a podatnik w trakcie roku nie miał możliwości dostosowania ich do kosztów rzeczywistych – podczas gdy zmieniają się istotne okoliczności mogące mieć wpływ na poziom ceny transferowej. Wówczas, na koniec roku (lub krótszego okresu rozliczeniowego) może powstać różnica, wynikająca z porównania kosztów historycznych i rzeczywistych.

Uzasadniając częstotliwość dokonywania przez Spółkę korekt wyniku finansowego w okresach krótszych niż rok podatkowy wskazali Państwo, że w przypadku transakcji obejmującej sprzedaż wyrobów gotowych do Spółki dystrybucyjnej, kluczowymi okolicznościami wpływającymi na zmianę pierwotnie ustalonej ceny transferowej są dynamiczne zmiany cen podstawowych surowców/materiałów produkcyjnych oraz energii wykorzystywanej w procesie produkcji, które mogą występować również w przyszłości.

Z uwagi na fakt, że ceny sprzedaży wyprodukowanych przez Spółkę wyrobów gotowych (ceny transferowe) na rzecz podmiotów powiązanych są kalkulowane m.in. w oparciu o koszty wytworzenia (koszty materiałów, surowców, robocizny) oraz koszty ogólnozakładowe niezbędne do prowadzenia produkcji (baza kosztowa), to zmiany wysokości wskazanych kategorii kosztów znajdują bezpośrednie odzwierciedlenie w cenach wyrobów gotowych.

Tym samym, zmiana wskazanych przez Państwa czynników ekonomicznych mających wpływ na ceny transferowe, które w momencie planowania na dany rok nie są do przewidzenia dla stron transakcji z uwagi na dynamiczną zmianę cen surowców/materiałów/energii może uzasadniać dokonywanie korekty cen transferowych z uwzględnieniem miesięcznego lub kwartalnego okresu rozliczeniowego. Takie okoliczności mogą stanowić racjonalne przesłanki do przeprowadzenia korekty cen transferowych po zakończeniu przyjętego innego okresu rozliczeniowego, krótszego niż rok podatkowy.

W związku z powyższym, odnosząc się do częstotliwości i terminu dokonywania korekt cen transferowych należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem stwierdzającym, że Spółka jest uprawniona do dokonywania opisanej w zdarzeniu przyszłym korekty cen transferowych, o której mowa w art. 11e ustawy o CIT nie tylko za dany rok podatkowy po jego zakończeniu, ale również w trakcie roku podatkowego po zakończeniu przyjętego innego okresu rozliczeniowego, krótszego niż rok, tj. kwartału lub miesiąca i korekta ta może być ujmowania w tym innym okresie rozliczeniowym.

Z tego względu, Państwa stanowisko w zakresie pytania 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły i nie są wiążące dla organu w niniejszej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00