Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 24 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.112.2023.3.MMA
Prawo do odliczenia całości VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z zakupem i eksploatacją Samochodu (paliwo, naprawy i serwis, oleje i inne płyny, części zamienne, etc.) oraz wydatków związanych z uczestnictwem w zawodach (opłaty startowe, wpisowe, koszty licencji wymaganych dla zawodników, etc.).
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia całości VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z zakupem i eksploatacją Samochodu (paliwo, naprawy i serwis, oleje i inne płyny, części zamienne, etc.) oraz wydatków związanych z uczestnictwem w zawodach (opłaty startowe, wpisowe, koszty licencji wymaganych dla zawodników, etc.).
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 maja 2023 r. (wpływ 16 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawczyni”), jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą (...). Spółka jest (...) w Polsce oraz Europie Środkowo-Wschodniej i planuje poszerzać liczbę klientów. W tym celu Spółka podejmuje różne działania promocyjne. W ramach promowania marki, Spółka zamierza m.in. zakupić samochód rajdowy (dalej: „Samochód”), który będzie startował w zawodach zaliczanych do Rajdowych (...) (A.). Są to zawody rozgrywane przy udziale publiczności, dziennikarzy motoryzacyjnych, a zdjęcia z nich są publikowane w mediach. A. są jedną z największych i najbardziej znanych imprez motoryzacyjnych w Polsce i z uwagi na swój otwarty charakter (mogą w nich uczestniczyć zawodnicy z innych krajów) są one śledzone także w innych krajach. Spółka planuje w tym celu zatrudnić kierowcę rajdowego, nie wyklucza jednak, że w pewnym okresie w rolę kierowcy będzie wcielał się ktoś z pracowników, udziałowców, lub członków zarządu Spółki - zależy to od wyników, gdyż Spółce zależy, aby osiągać możliwie najlepsze wyniki. Samochód będzie posiadał modyfikacje potrzebne do startu w zawodach. Z przodu zostaną zamontowane specjalne siedzenia sportowe dla kierowcy i pilota oraz rajdowe pasy bezpieczeństwa przystosowane do rajdowych foteli (utrzymujące kierowcę i pilota w nieruchomej pozycji w fotelu). Samochód będzie wyposażony w sportowe wymienne zawieszenie, sportową skrzynię biegów, sportowy silnik (modyfikacja fabrycznego), certyfikowany sportowy zbiornik paliwa, sportowy układ wydechowy, klatkę bezpieczeństwa, oraz będzie miał usunięty tylny rząd siedzeń. Z Samochodu zostaną usunięte wszelkie elementy tapicerki i wygłuszenia. Z uwagi na zastosowane modyfikacje użytkowanie samochodu w celach innych niż sport motorowy byłoby bardzo uciążliwe - klatka bezpieczeństwa utrudnia wsiadanie i wysiadanie i wymusza jazdę w kasku, rajdowe fotele i pasy wymuszają nieruchomą pozycję kierowcy i pilota w samochodzie; z powodu usunięcia tapicerki i wygłuszenia w samochodzie będzie występował stosunkowo duży hałas, który przy normalnym użytkowaniu byłby bardzo uciążliwy (kierowca i pilot muszą porozumiewać się ze sobą za pomocą interkomu). Samochód będzie specjalnie oklejony (obrandowany znakami firmowymi Spółki), ponadto Samochód będzie wykorzystywany w zespole, w którego nazwie będzie się znajdowała nazwa Spółki. Samochód będzie zarejestrowany i będzie dopuszczony do ruchu (będzie spełniał wszystkie wymogi dopuszczalności do ruchu, w tym poddawany corocznym badaniom technicznym). Pomimo dopuszczenia do ruchu, Samochód na zawody będzie transportowany na lawecie, natomiast po drogach publicznych będzie się poruszał jedynie przemieszczając się pomiędzy trasami poszczególnych odcinków specjalnych. Samochód nie będzie wykorzystywany w innych celach, w szczególności nie będzie on stanowił środka transportu w potocznym tego słowa rozumieniu, tj. pojazdu służącego do transportu osób i towarów. Samochód zostanie zaliczony do środków trwałych i zostanie zaewidencjonowany w ewidencji środków trwałych; jego okres użytkowania wyniesie więcej, niż 1 rok, zaś jego wartość początkowa przewyższy 10 tys. zł netto. Po zakupie Samochodu Spółka zamierza złożyć do właściwego urzędu skarbowego informację VAT 26.
Ponadto Spółka będzie prowadziła dla Samochodu ewidencję przebiegu pojazdów, w której będzie ewidencjonowała przebieg Samochodu. Ewidencja przebiegu pojazdu będzie zawierała: 1) numer rejestracyjny pojazdu samochodowego; 2) dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji; 3) stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji; 4) wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący: a) kolejny numer wpisu, b) datę i cel wyjazdu, c) opis trasy (skąd - dokąd), d) liczbę przejechanych kilometrów, e) imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem - potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem. Spółka nie wyklucza, że na Samochodzie mogą pojawić się także reklamy innych podmiotów (przedsięwzięć, itp.) - wówczas, w przypadku pobierania z tego tytułu wynagrodzenia bądź uzyskiwania innej ekwiwalentnej korzyści za reklamę, Spółka będzie z tego tytułu wystawiać fakturę (faktury). Samochód zostanie ujęty w ewidencji środków trwałych, a przewidywany okres jego używania będzie dłuższy niż rok. Samochód będzie pojazdem samochodowym, którego konstrukcja będzie umożliwiała poruszanie się z prędkością przekraczającą 25 km/h.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Na pytanie, czy samochód rajdowy będzie pojazdem samochodowym, o którym mowa w art. 2 pkt 34 z ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.)?
Wskazali Państwo:
Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.) - dalej: „Ordynacja podatkowa” - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Art. 14b § 2 ww. ustawy stanowi, że Wniosek o interpretację indywidualną może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych.
Natomiast w § 2a tego artykułu wskazano przepisy prawa podatkowego, które nie mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej, a wśród których nie wymieniono art. 2 pkt 34 ustawy o VAT.
Jednocześnie w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej wskazano, że Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
W świetle powyższych regulacji ocena prawna nie stanowi elementu opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, wobec czego Wnioskodawczyni dokonując uzupełnienia opisu zdarzenia przyszłego może ograniczyć się jedynie do wskazania okoliczności faktycznych stanowiących element tego opisu, natomiast odpowiedzi na pytanie, czy samochód rajdowy będzie stanowił pojazd samochodowy, o którym mowa w art. 2 pkt 34 Ustawy o VAT może udzielić wyłącznie w ramach przedstawienia własnego stanowiska w sprawie.
Mając powyższe na względzie wskazali Państwo, że samochód (konstytuując terminologię przyjętą we Wniosku) będzie pojazdem zbudowanym na bazie pojazdu samochodowego w rozumieniu przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym (kwestia ta nie budzi wątpliwości Spółki), będzie zarejestrowany i formalnie dopuszczony do ruchu. Na podstawie posiadanego świadectwa homologacyjnego), jednak w związku z licznymi przeróbkami nie będzie się nadawał do wykorzystywania go w normalnym ruchu drogowym - będzie on wykorzystywany wyłącznie do uprawiania sportu rajdowego i nie będzie wykorzystywany do przewozu osób.
Na pytanie, czy samochód rajdowy będzie pojazdem, którego konstrukcja wyklucza użycie go do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością jest nieistotne, tzn. czy będzie pojazdem o którym mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1-3 ustawy o podatku od towarów i usług?
Wskazali Państwo, że samochód będzie przez Spółkę wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej, natomiast jego konstrukcja nie wyklucza wykorzystywania go także do celów prywatnych, tzn. do rekreacyjnego uprawiania rajdów samochodowych, natomiast z uwagi na liczne modyfikacje, wyklucza możliwość jego wykorzystania jako samochodu osobowego do użytku codziennego.
Na pytanie, jeżeli samochód rajdowy, będzie pojazdem o którym mowa w art. 86a ust. 9 ustawy, to czy spełnienie wymagań określonych w tym przepisie zostało stwierdzone na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz adnotacją w dowodzie rejestracyjnym o spełnieniu tych wymagań (dotyczy pojazdów wymienionych w art. 86a ust. 9 pkt 1-2 ustawy) lub na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym (dotyczy pojazdów wymienionych w art. 86a ust. 9 pkt 3 ustawy)?
Wskazali Państwo, że wymagania, o których mowa w ww. przepisie nie będą stwierdzone na podstawie dodatkowych badań technicznych, nie zostanie z tego tytułu wydane żadne zaświadczenie oraz w dowodzie rejestracyjnym Samochodu nie będzie adnotacji dotyczących spełnienia tych wymagań.
Na pytanie, do jakich czynności będzie wykorzystywany samochód rajdowy, tj. czy do czynności: opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Wskazali Państwo, że Spółka w ramach prowadzonej działalności wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane, natomiast Samochód w podstawowym założeniu będzie wykorzystywany wyłącznie do reklamowania działalności Spółki. Ponadto jednak Spółka nie wyklucza możliwości umieszczania na Samochodzie reklam innych podmiotów za wynagrodzeniem, co jednak również będzie stanowiło czynność opodatkowaną. Tym samym Spółka nie będzie wykorzystywała Samochodu do czynności innych, niż opodatkowane.
Na pytanie, jaki wpływ będzie miał zakup i wykorzystywanie samochodu rajdowego na prowadzoną działalność gospodarczą i wykonywanie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług?
Wskazali Państwo, zgodnie z założeniami, użytkowanie Samochodu będzie miało przełożenie na rozpoznawalność marki Wnioskodawczyni, jej wizerunek, co w konsekwencji przełoży się także na wzrost obrotów Spółki.
Na pytanie, na czyją rzecz świadczą Państwo usługi? Czy są to podmioty gospodarcze, czy także osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej?
Wskazali Państwo, że Spółka świadczy usługi wyłącznie na rzecz podmiotów gospodarczych.
Na pytanie, jaki będzie związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy zakupem samochodu rajdowego i udziałem w rajdach samochodowych a wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT:
‒ czy i w jaki sposób przyczyni się do uzyskania lub zwiększenia obrotu opodatkowanego przez Państwa;
‒ czy i w jaki sposób wydarzenie przełoży się na wzrost konkurencyjności Spółki na rynku;
‒ czy i w jaki konkretnie sposób udział w rajdach samochodowych ma wpływ na ostatecznych nabywców towarów/usług Spółki, ewentualnie nakłonienie potencjalnych klientów do nabywania od Spółki towarów/usług;
‒ czy i w jaki sposób planowane wydatki wpłyną na cenę oferowanych towarów/usług przez Spółkę?
Wskazali Państwo, że uczestnictwo w A. załogi finansowanej przez Spółkę (głównym elementem tego finansowania będzie zakup i koszty użytkowania samochodu) wpłynie na rozpoznawalność marki (firmy Spółki), gdyż będzie się ona pojawiała zarówno jako logo spółki na samym Samochodzie, jak również we wszystkich zestawieniach i relacjach z rajdów. Relacje z niektórych odcinków są prezentowane w mediach publicznych, co w założeniach Spółki jeszcze bardziej wpłynie na rozpoznawalność jej marki. Podmioty posiadające swoje zespoły w sportach motorowych są postrzegane jako podmiot o stabilnej i ugruntowanej pozycji, a taką pozycję tworzy się poprzez zdobycie odpowiedniego miejsca na rynku. Sponsorowanie własnego zespołu rajdowego stanowi zatem przekaz dla rynku, że firma, która może sobie na to pozwolić, taką właśnie pozycję posiada. To zaś jest czytelna informacja dla potencjalnych kontrahentów, że Spółka jest podmiotem, z którym warto współpracować.
Spółka oczekuje, że pojawienie się jej marki w mediach w kontekście sponsoringu w rajdach samochodowych spowoduje wzrost rozpoznawalności jej marki w świadomości powszechnej, a w konsekwencji u podmiotów posiadających zapotrzebowanie na usługi z zakresu (...) spowoduje to automatyczne skojarzenie z marką Spółki, co znacznie zwiększy wysokość jej obrotów. Wydatki z tytułu zakupu i użytkowania Samochodu nie wpłyną istotnie na wysokość cen świadczonych usług.
Na pytanie, jaki będzie zachodził związek pomiędzy wykorzystaniem samochodu w celach reklamowych i udziałem w rajdach samochodowych a prowadzoną działalnością gospodarczą?
Wskazali Państwo, w założeniu Spółki udział w A. wpłynie na wzrost rozpoznawalności jej marki, co przełoży się na wzrost przychodów/obrotów ze sprzedaży świadczonych przez Spółkę usług.
Na pytanie, jak będzie wykorzystywany samochód rajdowy poza uczestnictwem w zawodach sportowych?
Wskazali Państwo, że poza uczestnictwem w zawodach sportowych i treningach (przygotowaniach do zawodów) Samochód może być wykorzystywany także do imprez reklamowych w celu prezentacji marki Spółki.
Na pytanie, czy pojazd będzie wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej i wykluczone będzie wykorzystanie go do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Prosimy jednoznacznie wskazać czy pojazd będzie wykorzystywany tylko w prowadzonej działalności gospodarczej, czy również w celach osobistych, prywatnych?
Wskazali Państwo, że samochód będzie wykorzystywany wyłącznie do udziału w zawodach sportowych (i treningach) w celu reklamowania marki Spółki i prowadzonej przez nią działalności. Nie będzie wykorzystywany do żadnych innych celów, w szczególności nie będzie wykorzystywany do celów osobistych, ani prywatnych.
Na pytanie, czy będą istniały obiektywne okoliczności potwierdzające brak wykorzystania samochodu do użytku prywatnego. Jeśli tak, to prosimy szczegółowo opisać jakie to okoliczności?
Wskazali Państwo, w celu wykazania, że Samochód nie jest wykorzystywany w celach innych niż reklamowanie Spółki i jej działalności, Spółka będzie prowadziła ewidencję przebiegu, o której mowa w przepisach ustawy o VAT, a także ewidencję uczestnictwa w treningach, zawodach oraz imprezach reklamowych.
Na pytanie w przypadku, gdy użytkownikami pojazdu będą pracownicy, czy będą istniały obiektywne okoliczności potwierdzające brak wykorzystania pojazdu do użytku prywatnego pracowników. Jeśli tak, prosimy opisać te okoliczności.
Wskazali Państwo, że obecnie przygotowywany jest regulamin wykorzystywania Samochodu, z którego wynikać będzie, że wykorzystanie Samochodu do celów innych, niż zawody, treningi do nich oraz wskazane przez Spółkę imprezy reklamowe jest zabronione.
Każde wykorzystanie Samochodu będzie odnotowane we wskazanych wyżej ewidencjach, co wykluczy możliwość wykorzystywania go w innych celach.
Na pytanie, czy zostaną określone zasady użytkowania pojazdu, procedury, wykluczające użycie go do celów prywatnych, a jeżeli tak - w jakiej formie (np. regulaminu wewnętrznego), jakie będą jego postanowienia i jakie zostaną podjęte działania zabezpieczające w ich wykonanie?
Wskazali Państwo, że regulamin określający zasady wykorzystywania Samochodu jest obecnie tworzony. Zostanie w nim wprowadzony zakaz używania samochodu do celów innych, niż wskazane powyżej.
Na pytanie, czy samochód rajdowy będzie posiadał urządzenie monitorujące i lokalizujące (...) lub inne?
Odpowiedź: Samochód nie będzie posiadał urządzeń monitorujących. Z uwagi na swój charakter z Samochodu zostaną wyeliminowane wszelkie urządzenia zbędnie zwiększające jego masę.
Na pytanie, gdzie pojazd będzie garażowany pomiędzy zawodami?
Odpowiedź: W zamierzeniu Spółki garażowanie Samochodu zostanie powierzone kierowcy, który będzie się nim opiekował. Ponieważ osoba kierowcy nie została jeszcze wyznaczona, możliwe, że Samochód będzie garażowany w miejscu wybranym przez Spółkę, jeśli kierowca nie będzie dysponował odpowiednim miejscem.
Pytanie
Czy Spółce będzie przysługiwało odliczenie całości naliczonego podatku od towarów i usług związanego z zakupem i eksploatacją Samochodu (paliwo, naprawy i serwis, oleje i inne płyny, części zamienne, etc.) oraz wydatków związanych z uczestnictwem w zawodach (opłaty startowe, wpisowe, koszty licencji wymaganych dla zawodników, etc.), których nabycie zostanie udokumentowane fakturami?
Państwa stanowisko w sprawie
Spółce będzie przysługiwało odliczenie całości naliczonego podatku od towarów i usług związanego z zakupem i eksploatacją Samochodu (paliwo, naprawy i serwis, oleje i inne płyny, części zamienne, etc.) oraz wydatków związanych z uczestnictwem w zawodach (opłaty startowe, wpisowe, koszty licencji wymaganych dla zawodników, etc.), których nabycie zostanie udokumentowane fakturami.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy lit. a Ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:
1)wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;
2)należnego z tytułu:
a)świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,
b)dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,
c)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
3)należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;
4)wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2-3 oraz art. 34.
Zgodnie z ust. 2 tego artykułu, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące
1)nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
Ponadto ust. 3 pkt 1 lit. a tego artykułu stanowi, że przepis ust. 1 nie ma zastosowania w przypadku gdy pojazdy samochodowe są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.
Zgodnie z ust. 4 tego artykułu:
1)pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą
2)konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.
Ponadto zgodnie z art. 86a ust. 12 ustawy o VAT, podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3. ust. 13 tego artykułu stanowi natomiast, że w przypadku niezłożenia w terminie informacji, o której mowa w ust. 12, uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od pierwszego dnia miesiąca, w którym podatnik złoży tę informację.
Zaś ust. 15 tego artykułu stanowi, że Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór informacji, o której mowa w ust. 12, uwzględniając potrzebę zawarcia w niej danych pozwalających na identyfikację pojazdu samochodowego, w szczególności marki, modelu pojazdu i jego numeru rejestracyjnego, jak również daty poniesienia pierwszego wydatku związanego z danym pojazdem oraz uwzględniając potrzebę umożliwienia prawidłowej aktualizacji złożonej informacji. Zgodnie z powyższymi regulacjami, w przypadku gdy nabycie towarów i usług jest związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego związanego z tymi nabyciami.
Z uwagi na częste wykorzystywanie samochodów osobowych do celów mieszanych (działalności gospodarczej i celów prywatnych) ustawodawca wprowadził szczególne regulacje związane z odliczeniem podatku naliczonego związanego z użytkowaniem tych samochodów pojazdów. Zasadą jest prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z użytkowaniem samochodów osobowych w wysokości 50% tego podatku. Zasady tej nie stosuje się jednak (podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości) w przypadku samochodów wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej. Warunkiem uznania, że samochód jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej jest ustalenie przez podatnika zasad wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do działalności gospodarczej, prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdów spełniającej określone wymogi oraz zgłoszenie zamiaru wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do działalności gospodarczej poprzez złożenie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego stosownej informacji.
Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 28 września 2021 r. w sprawie wzoru informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej (Dz. U. poz. 1790) wydanego na podstawie art. 86a ust. 15 ustalony został wzór informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej, stanowiący załącznik do rozporządzenia. Załącznik ten nosi oznaczenie VAT-26.
Zgodnie z opisanym stanem faktycznym Spółka planuje zakup pojazdu, który zgodnie z jego konstrukcją będzie zaliczany do samochodów osobowych. Spółka planuje użytkować ten Samochód wyłącznie do reklamowania swojej działalności w ten sposób, że Samochód będzie uczestniczył, jako nośnik reklamy Spółki, w A. - zawodach o bardzo szerokim zasięgu. Jakkolwiek zawody rozgrywane są głównie na terenie Polski (zależy to od kalendarza danej rundy), udział w nich mogą brać także zawodnicy spoza Polski. Ponadto Rajd (...) rozgrywany w ramach A. jest również zaliczany m.in. do Rajdowych (...). Stąd materiały - artykuły, zdjęcia oraz filmy z A. docierają do odbiorców zarówno w kraju, jak i za granicą. Ponieważ Samochód będzie oklejony oznaczeniami Spółki, zaś nazwa Spółki znajdzie się w nazwie Zespołu, Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że jej nazwa będzie pojawiała się komunikatach ogłaszanych podczas zawodów, jak również w materiałach z zawodów - artykułach, zdjęciach oraz filmach. Jednocześnie z uwagi na rangę zawodów, Spółka liczy na szeroki odbiór i rozpowszechnienie swojej nazwy w świadomości osób interesujących się motorsportem w Polsce oraz za granicą. Pojawienie się nazwy Spółki w powszechnej świadomości spowoduje, że jej nazwa stanie się bardziej rozpoznawalna, co z kolei przełoży się na zwiększenie liczebności klientów korzystających ze świadczonych przez nią usług w zakresie (...). W tym miejscu należy zaznaczyć, że w praktyce stosowania prawa podatkowego nie budzi wątpliwości, że nabywanie usług reklamowych związanych działalnością gospodarczą polegającą na wykonywaniu czynności opodatkowanych uprawnia ich nabywców do odliczenia związanego z nimi podatku naliczonego. Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że nie ma różnicy pomiędzy podmiotami nabywającymi usługi reklamowe oraz podmiotami, które działalność reklamową wykonują we własnym zakresie. Ponadto zamieszczenie na Samochodzie reklam innych niż reklamy Spółki za wynagrodzeniem lub w zamian za inną korzyść, będzie to stanowiło czynność opodatkowaną, Wnioskodawczyni wystawi z tego tytułu fakturę zawierającą podatek VAT.
Z tego względu, w ocenie Wnioskodawczyni pomiędzy nabyciami polegającymi na zakupie Samochodu wykorzystywanego do działalności reklamowej oraz usług związanych z jego uczestnictwem w rajdach, a działalnością gospodarczą wykonywaną przez Spółkę istnieje związek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT i z tego tytułu Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi nabyciami.
Ponieważ wszystkie pozostałe opłaty (opłaty startowe, wpisowe, koszty licencji wymaganych dla zawodników, etc.) będą bezpośrednio związane z uczestnictwem w rajdach, związane z nimi prawo do odliczenia będzie przysługiwało Spółce na tych samych zasadach, jak koszty zakupu i użytkowania Samochodu. Wnioskodawczyni będzie wykorzystywała Samochód wyłącznie do działalności reklamowej polegającej na uczestnictwie w A. Konstrukcja Samochodu wyklucza jego użytkowanie w celach tzw. cywilnych (poza rajdami): zmodyfikowana sportowa skrzynia biegów jest przystosowana do jazdy z dużymi prędkościami, które w praktyce uniemożliwiają sprawne poruszanie się w ruchu drogowym, np. w korku, bądź pomiędzy skrzyżowaniami. Podobnie zmodyfikowany układ wydechowy oraz brak jakichkolwiek wytłumień powodują, że hałas wewnątrz pojazdu w normalnym ruchu ulicznym byłby bardzo uciążliwy - w czasie zawodów zawodnicy korzystają z ochrony słuchu zatyczek do uszu i słuchawek do porozumiewania się między sobą i nie muszą słyszeć odgłosów z zewnątrz - w ruchu ulicznym takie odcięcie się od zewnętrznych odgłosów jest niedopuszczalne, gdyż kierowca musi słyszeć zarówno inne pojazdy, jak i wydawane przez nie sygnały dźwiękowe. Ponadto w pojazdach wyposażonych w klatkę bezpieczeństwa zaleca się stosowanie sportowych pasów bezpieczeństwa i kasków w celu ochrony zawodników przed urazami głowy, do których mogłoby dojść w przypadku swobodnego przemieszczania się osoby znajdującej się w pojeździe bez wspomnianych środków ochronnych. Poruszanie się w ruchu ulicznym w kasku oraz w stanie unieruchomienia, byłoby dla kierowcy oraz pasażera bardzo uciążliwe i w konsekwencji, w dłuższym użytkowaniu - niemożliwe. Jednocześnie Wnioskodawczyni przed rozpoczęciem użytkowania Samochodu planuje złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego informację VAT-26 oraz zamierza prowadzić wymaganą przez przepisy prawa ewidencję przebiegu pojazdów, zawierającą wszystkie elementy wymienione w art. 86a ust. 7 Ustawy o VAT.
W tych okolicznościach Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że konstrukcja Samochodu wyłącza możliwość jego wykorzystywania do celów innych niż działalność gospodarcza, a jednocześnie Wnioskodawczyni spełni wymogi formalne do uznania, że Samochód będzie wykorzystywany wyłącznie do celów związanych z działalnością gospodarczą.
To zaś oznacza, że wobec Wnioskodawczyni nie będzie miało zastosowania ograniczenie wynikające z art. 86a ust. 1 Ustawy o VAT i na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 w zw. z art. 86a ust. 1 w zw. z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a, ust. 4 pkt 1 i 2 oraz w zw. z ust. 6, ust. 7, ust. 12 i ust. 15 Ustawy o VAT Wnioskodawczyni będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem i użytkowaniem Samochodu oraz uczestnictwem w rajdach w pełnej wysokości.
W nadesłanym piśmie z 16 maja 2023 r. uzupełnili Państwo swoje stanowisko w związku z uzupełnionym opisem zdarzenia przyszłego i wskazali, że co do zasady podatnikom przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi. W odniesieniu do samochodów osobowych prawo to przysługuje w odniesieniu 50% podatku naliczonego, o ile nie jest to samochód wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej.
Stwierdzenie, czy w odniesieniu do danego pojazdu znajduje ograniczenie dotyczące samochodów osobowych wykorzystywanych także do działalności innej, niż gospodarcza, konieczne jest stwierdzenie, czy mamy do czynienia z samochodem osobowym, którego definicja została zamieszczona w art. 2 pkt 34 ustawy o VAT.
Zgodnie z tą definicją samochodami osobowymi są pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Aby zatem stwierdzić, czy w opisywanym przypadku mamy do czynienia z samochodem osobowym w świetle przepisów ustawy o VAT, należy się odwołać do przepisów ustawy z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 988 ze zm.) - dalej: „PRD”.
Zgodnie z art. 2 pkt 33 PRD pojazd samochodowy to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.
Zgodnie z pkt 32 tego artykułu pojazd silnikowy to pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru, pojazdu szynowego, roweru, wózka rowerowego, hulajnogi elektrycznej, urządzenia transportu osobistego i wózka inwalidzkiego;
Zgodnie zaś z pkt 31 tego artykułu pojazd to środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane, z wyjątkiem urządzenia wspomagającego ruch.
Ustawa nie zawiera definicji środka transportu, jednak w rozumieniu potocznym jest to pojęcie określające środek przewożenia towarów lub osób.
Samochód rajdowy jest w swojej istocie urządzeniem do wykonywania działalności sportowej, natomiast nie służy on do przewozu osób i z tego względu nie stanowi on środka transportu, a w konsekwencji nie spełnia także warunku do uznania go za pojazd w świetle tych przepisów i tym samym nie stanowi on samochodu osobowego w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy o VAT.
Powyższe oznacza, że zakupy związane z nabyciem Samochodu i jego użytkowaniem nie podlegają ograniczeniom, o których mowa w art. 86a ust. 1 ustawy o VAT.
Wskazali przy tym Państwo, że z powodu ostrożności, gdyby organy podatkowe nie podzieliły powyższego stanowiska i uznały Samochód za samochód osobowy w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy o VAT, Spółka, co wykazano we wniosku, spełnia także wszystkie warunki uprawniające ją do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem i użytkowaniem Samochodu, gdyż będzie on wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.
Podatnik posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane w art. 86a ustawy.
Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy:
w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:
1)wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;
2)należnego z tytułu:
a) świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,
b) dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,
c) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
3)należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;
4)wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.
Stosownie do treści art. 86a ust. 2 ustawy:
do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:
1)nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
Zatem zgodnie z powyższymi regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.
Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”.
Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”.
Jednakże od wynikającej z art. 86a ust. 1 ustawy zasady przewidziano wyjątki.
Stosownie do art. 86a ust. 3 ustawy:
przepis ust. 1 nie ma zastosowania:
1) w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:
a) wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub
b) konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
2) do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.
Według art. 86a ust. 4 ustawy:
pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:
1)sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
2)konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.
W myśl art. 86a ust. 5 ustawy:
warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:
1) przeznaczonych wyłącznie do:
a) odprzedaży,
b) sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,
c) oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze
- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;
2) w odniesieniu do których:
a) kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub
b) podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.
Zgodnie z art. 86a ust. 6 ustawy:
ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.
W myśl art. 86a ust. 7 ustawy:
ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:
1)numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;
2)dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;
3)stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;
4)wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:
a)kolejny numer wpisu,
b)datę i cel wyjazdu,
c)opis trasy (skąd – dokąd),
d)liczbę przejechanych kilometrów,
e)imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem
- potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;
5) liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.
Na podstawie art. 86a ust. 12 ustawy:
podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.
W myśl art. 2 pkt 34 ustawy:
przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 988 ze zm.):
przez pojazd samochodowy rozumie się pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.
Stosownie do art. 2 pkt 31 ww. ustawy:
przez pojazd rozumie się środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane, z wyjątkiem urządzenia wspomagającego ruch.
W myśl art. 2 pkt 32 ww. ustawy:
pojazd silnikowy to pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru, pojazdu szynowego, roweru, wózka rowerowego, hulajnogi elektrycznej, urządzenia transportu osobistego i wózka inwalidzkiego.
Z kolei w świetle art. 2 pkt 1 ww. ustawy:
droga to wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, ruchu osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt.
Art. 2 pkt 16a ww. ustawy stanowi, że:
przez strefę ruchu rozumie się obszar obejmujący co najmniej jedną drogę wewnętrzną, na który wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia całości naliczonego podatku od towarów i usług związanego z zakupem i eksploatacją samochodu rajdowego (paliwo, naprawy i serwis, oleje i inne płyny, części zamienne, etc.) oraz wydatków związanych z uczestnictwem w zawodach (opłaty startowe, wpisowe, koszty licencji wymaganych dla zawodników, etc.), których nabycie zostanie udokumentowane fakturami.
Co do zasady, na podstawie art. 86a ustawy, w przypadku pojazdów samochodowych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ograniczonej wysokości – 50%. Z kolei przez pojazdy samochodowe, w myśl cyt. art. 2 pkt 34 ustawy, rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Z powołanych wyżej przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym wynika, że aby uznać samochód rajdowy za pojazd samochodowy musi on spełniać dwie cechy:
-być środkiem transportu,
- być przeznaczonym do poruszania się po drodze w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym lub strefie ruchu w rozumieniu art. 2 pkt 16a ww. ustawy.
Wskazali Państwo we wniosku, że w ramach promowania marki, zamierzają m.in. zakupić samochód rajdowy, który będzie startował w zawodach zaliczanych do Rajdowych (...) (A.). Samochód będzie posiadał modyfikacje potrzebne do startu w zawodach. Z przodu zostaną zamontowane specjalne siedzenia sportowe dla kierowcy i pilota oraz rajdowe pasy bezpieczeństwa przystosowane do rajdowych foteli (utrzymujące kierowcę i pilota w nieruchomej pozycji w fotelu). Samochód będzie wyposażony w sportowe wymienne zawieszenie, sportową skrzynię biegów, sportowy silnik (modyfikacja fabrycznego), certyfikowany sportowy zbiornik paliwa, sportowy układ wydechowy, klatkę bezpieczeństwa, oraz będzie miał usunięty tylny rząd siedzeń. Z Samochodu zostaną usunięte wszelkie elementy tapicerki i wygłuszenia. Samochód będzie pojazdem zbudowanym na bazie pojazdu samochodowego w rozumieniu przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jego konstrukcja będzie umożliwiała poruszanie się z prędkością przekraczającą 25 km/h. Samochód będzie zarejestrowany i formalnie dopuszczony do ruchu na podstawie posiadanego świadectwa homologacyjnego – będzie spełniał wszystkie wymogi dopuszczalności do ruchu, w tym poddawany corocznym badaniom technicznym. Pomimo dopuszczenia do ruchu, Samochód na zawody będzie transportowany na lawecie, natomiast po drogach publicznych będzie poruszał się jedynie przemieszczając się pomiędzy trasami poszczególnych odcinków specjalnych. W związku z licznymi przeróbkami nie będzie się nadawał do wykorzystywania go w normalnym ruchu drogowym - będzie on wykorzystywany wyłącznie do uprawiania sportu rajdowego i nie będzie wykorzystywany do przewozu osób.
Z uwagi na powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że skoro opisany samochód rajdowy będzie zarejestrowany zgodnie z przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym i dopuszczony do ruchu na drogach publicznych na podstawie świadectwa homologacyjnego oraz będzie przechodził okresowe badania techniczne, spełnia kryteria do uznania go za pojazd samochodowy w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy o podatku od towarów i usług.
Wobec tego w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z użytkowaniem tego pojazdu, mają zastosowania wymogi uregulowane przepisami szczególnymi zawartymi w art. 86a ustawy.
Z treści art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z pojazdem samochodowym w sytuacji, gdy pojazd ten jest wykorzystywany wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Dla celów pełnego odliczania VAT fakt jego wykorzystywania wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. W celu dokonania pełnego odliczenia podatku muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tego pojazdu przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach jego używania wyklucza użycie go do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tego pojazdu ewidencją przebiegu pojazdu. Niezbędnym elementem warunkującym uznanie, że mamy do czynienia z samochodem wykorzystywanym wyłącznie w działalności gospodarczej jest również – określony w art. 86 ust. 12 ustawy – wymóg zgłoszenia (w ściśle określonym terminie) faktu takiego sposobu wykorzystywania pojazdu naczelnikowi urzędu skarbowego.
Wskazać należy, że przepisy ustawy nie określają, w jaki sposób podatnik ma zapewnić wyeliminowanie użytku prywatnego używanego pojazdu samochodowego dla celów pełnego odliczenia podatku naliczonego. Działania te muszą być dostosowane do specyfiki działalności gospodarczej i sposobu używania dla jej celów pojazdu. Określone przez podatnika zasady używania pojazdu muszą obiektywnie potwierdzać, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej i nie ma możliwości prywatnego użytku. Przy czym użytek prywatny należy postrzegać w kategoriach potencjalnej, a nie faktycznej możliwości wykorzystania pojazdu.
Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej wykonują Państwo wyłącznie czynności opodatkowane. Samochód rajdowy będzie wykorzystywany w ramach promowania marki Spółki do startów w zawodach, zaliczanych do Rajdowych (...). Poza uczestnictwem w zawodach sportowych i treningach (przygotowaniach do zawodów) samochód może być wykorzystywany także do imprez reklamowych w celu prezentacji marki Spółki. Ponadto Spółka nie wyklucza możliwości umieszczania na samochodzie reklam innych podmiotów za wynagrodzeniem, co również będzie stanowiło czynność opodatkowaną.
Zgodnie z Państwa założeniami, użytkowanie Samochodu będzie miało przełożenie na rozpoznawalność marki Spółki, jej wizerunek, co w konsekwencji przełoży się także na wzrost obrotów Spółki. Uczestnictwo w A. załogi finansowanej przez Spółkę (głównym elementem tego finansowania będzie zakup i koszty użytkowania samochodu) wpłynie na rozpoznawalność marki (firmy Spółki), gdyż będzie się ona pojawiała zarówno jako logo spółki na samym Samochodzie, jak również we wszystkich zestawieniach i relacjach z rajdów. Relacje z niektórych odcinków są prezentowane w mediach publicznych, co w założeniach Spółki jeszcze bardziej wpłynie na rozpoznawalność jej marki. Podmioty posiadające swoje zespoły w sportach motorowych są postrzegane jako podmiot o stabilnej i ugruntowanej pozycji, a taką pozycję tworzy się poprzez zdobycie odpowiedniego miejsca na rynku. Sponsorowanie własnego zespołu rajdowego stanowi zatem przekaz dla rynku, że firma, która może sobie na to pozwolić, taką właśnie pozycję posiada. To zaś jest czytelna informacja dla potencjalnych kontrahentów, że Spółka jest podmiotem, z którym warto współpracować. Oczekują Państwo, że pojawienie się jej marki w mediach w kontekście sponsoringu w rajdach samochodowych spowoduje wzrost rozpoznawalności jej marki w świadomości powszechnej, a w konsekwencji u podmiotów posiadających zapotrzebowanie na usługi z zakresu (...) spowoduje to automatyczne skojarzenie z marką Spółki, co znacznie zwiększy wysokość jej obrotów.
Tym samym, planowane wykorzystanie samochodu rajdowego w celach promocyjno-reklamowych wykazuje pośredni związek z Państwa działalnością gospodarczą, opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.
Ponadto, jak Państwo wskazali samochód rajdowy będzie wykorzystywany wyłącznie do udziału w zawodach sportowych (i treningach) w celu reklamowania marki Spółki i prowadzonej przez nią działalności. Nie będzie wykorzystywany do żadnych innych celów, w szczególności nie będzie wykorzystywany do celów osobistych, ani prywatnych.
Przygotowywany jest regulamin wykorzystywania samochodu, z którego wynikać będzie, że wykorzystanie samochodu do celów innych, niż zawody, treningi do nich oraz wskazane przez Spółkę imprezy reklamowe jest zabronione. Każde wykorzystanie samochodu będzie odnotowane we wskazanych wyżej ewidencjach, co wykluczy możliwość wykorzystywania go w innych celach. Ponadto, jak wynika z opisu sprawy, poruszanie się pojazdem w ruchu ulicznym, po dokonanych przeróbkach, byłoby bardzo uciążliwe i praktycznie niemożliwe. W celu wykazania, że samochód nie jest wykorzystywany w celach innych niż reklamowanie Spółki i jej działalności, będą Państwo prowadzili ewidencję przebiegu, o której mowa w art. 86a ust. 7 ustawy, a także ewidencję uczestnictwa w treningach, zawodach oraz imprezach reklamowych. Planują Państwo także złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego informację VAT-26.
Zatem należy uznać, że opisany sposób wykorzystania pojazdu samochodowego oraz jego nadzór kontrolny prowadzony przez Państwa w postaci regulaminu, ewidencji uczestnictwa w treningach, zawodach oraz imprezach reklamowych oraz ewidencji przebiegu pojazdu spełnia wymagania wynikające z cytowanych wyżej przepisów do uznania, że wskazany samochód rajdowy, będzie wykorzystywany wyłącznie w Państwa działalności gospodarczej (do działalności promocyjno-reklamowej) w rozumieniu art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy.
W konsekwencji powyższego na podstawie art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a w związku z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego od wydatków związanych z zakupem i eksploatacją samochodu rajdowego (paliwo, naprawy i serwis, oleje i inne płyny, części zamienne, etc.) oraz wydatków związanych z uczestnictwem w zawodach (opłaty startowe, wpisowe, koszty licencji wymaganych dla zawodników, etc.), o ile nie wystąpią ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy.
Wobec powyższego Państwa stanowisko w tym zakresie jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right