Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 23 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.163.2023.2.MST
Uzyskanie dochodów z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych oraz dochodów z udziału w funduszach kapitałowych opodatkowanych w Szwecji podlega wyłączeniu z opodatkowania ich w Polsce i dochody te nie są uwzględniane w podstawie wymiaru daniny solidarnościowej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłegojest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
23 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych uzyskania dochodów kapitałowych w Szwecji. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 kwietnia 2023 r. Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowany będący stroną postępowania: A.A.;
2)Zainteresowana niebędąca stroną postępowania: B.A. (ul. …).
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca i Zainteresowana są małżonkami, obywatelami Szwecji. Wnioskodawca i Zainteresowana są polskimi rezydentami podatkowymi w rozumieniu zarówno art. 3 ust. 1 updof, jak też art. 4 Konwencji. Wnioskodawca wraz Zainteresowaną i dziećmi mieszkają na terytorium Polski, dokąd przeprowadzili się ze Szwecji w trakcie 2017 roku. Od tego momentu w Polsce trwale koncentruje się centrów interesów osobistych oraz centrum interesów gospodarczych (aktywność zawodowa i główne źródła przychodów).
W związku z opisaną wyżej przeprowadzką do Polski Wnioskodawca i Zainteresowana od 2018 roku wynajmują odpłatnie posiadane przez siebie mieszkanie w Szwecji. Dochód z tego tytułu był deklarowany do opodatkowania w Szwecji. Dochód ten był deklarowany również w Polsce z zastosowaniem właściwej metody unikania podwójnego opodatkowania przewidzianej dla polskich rezydentów podatkowych w rozumieniu art. 4 Konwencji.
W związku z posiadanym domem w Szwecji Wnioskodawca i Zainteresowana byli traktowani jako rezydenci podatkowi w Szwecji w rozumieniu wewnętrznych przepisów obowiązujących w tym kraju. Wnioskodawca i Zainteresowana sprzedali dom w Szwecji w czerwcu 2021 roku i od tego czasu nie są uznawani za rezydentów podatkowych w Szwecji.
Wnioskodawca i Zainteresowana posiadają oszczędności ulokowane w zagranicznych funduszach kapitałowych oraz w zagranicznych papierach wartościowych przechowywanych na rachunkach maklerskich w Szwecji. Zgodnie z przepisami obowiązującymi w Szwecji dochody te są traktowane jako uzyskane z terytorium Szwecji.
Z tytułu tych inwestycji Wnioskodawca i Zainteresowana uzyskali w 2021 roku dochody z:
•udziału w funduszach kapitałowych,
•odpłatnego zbycia papierów wartościowych.
Wnioskodawca i Zainteresowana zadeklarowali powyższe dochody do opodatkowania w Szwecji podatkiem kapitałowym, z uwzględnieniem przysługujących zwolnień podatkowych. Na mocy wewnętrznych przepisów obowiązujących w Szwecji oraz art. 13 ust. 5 Konwencji Wnioskodawca i Zainteresowana podlegają bowiem podatkowi kapitałowemu w Szwecji w okresie 10 lat od daty utraty rezydencji podatkowej w tym kraju.
Wnioskodawca i Zainteresowana chcieliby uzyskać potwierdzenie co do zasad opodatkowania powyższych dochodów w Polsce (tj. dochodów z udziału w funduszach kapitałowych oraz z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych) biorąc pod uwagę, że dochody te podlegały podatkowi kapitałowemu w Szwecji według zasad obowiązujących w tym państwie.
Wnioskodawca i Zainteresowana nie wykluczają, że w latach kolejnych mogą również osiągać dochody kapitałowe ze Szwecji, co do których obowiązek ich opodatkowania według przepisów obowiązujących w Szwecji wynika z art. 13 ust. 5 Konwencji. W związku z tym Wnioskodawca i Zainteresowana zwracają się o wydanie interpretacji zarówno w odniesieniu do stanu faktycznego począwszy od roku 2021, jak i zdarzenia przyszłego. W okresie będącym przedmiotem wniosku Wnioskodawca i Zainteresowana są rezydentami podatkowymi w Polsce zarówno w rozumieniu art. 3 ust. 1a updof, jak też art. 4 ust. 1 Konwencji.
Wnioskodawca i Zainteresowana wskazują ponadto, że:
•dochody będące przedmiotem wniosku osiągane są w ramach majątku prywatnego, poza indywidualną działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę i Zainteresowaną na podstawie wpisu do CEIDG w Polsce;
•uzyskiwane dochody nie zostały osiągnięte w okolicznościach objętych zwolnieniem podatkowym, o którym mowa w art. 52a updof;
•aktywa majątkowe, o których mowa we wniosku (dochody z udziału w funduszach kapitałowych oraz dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych), zasadniczo nie stanowią zysku z przeniesienia tytułu własności majątku nieruchomego w Szwecji, praw wchodzących w skład tego majątku, lub zysków z przeniesienia własności akcji lub innych praw w spółce, której majątek składa się głównie z majątku nieruchomego w rozumieniu art. 13 ust. 1 Konwencji. Niemniej nie można wykluczyć, że część zysków z przeniesienia aktywów finansowych posiadanych przez Wnioskodawcę lub Zainteresowaną spełnia lub będzie spełniać w przyszłości warunki uznania za zyski w rozumieniu art. 13 ust. 1 Konwencji. Jeżeli powyższa informacja ma znaczenie dla wydania interpretacji Wnioskodawca i Zainteresowana proszą o przyjęcie, że dochody z udziału w funduszach kapitałowych oraz dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych mogą stanowić zyski z przeniesienia własności składników, o których mowa w art. 13 ust. 1 Konwencji, jak i że mogą nie stanowić zysków z takiego majątku;
•dochody z udziału w funduszach kapitałowych oraz dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych nie są dochodami, o których mowa w art. 13 ust. 2 i ust. 3 Konwencji.
Uzupełnienie wniosku
Na gruncie wewnętrznego prawa podatkowego Królestwa Szwecji dochody z udziału w funduszach kapitałowych nie są traktowane jak dochody z akcji. Dochody z udziału w funduszach kapitałowych są traktowane jak zyski z przeniesienia własności majątku.
Pytania
1.Czy dochody kapitałowe uzyskane w Szwecji z tytułu z odpłatnego zbycia papierów wartościowych oraz dochody z udziału w funduszach kapitałowych, co do których obowiązek ich opodatkowania według przepisów obowiązujących w Szwecji wynika z art. 13 ust. 5 Konwencji, podlegają wyłączeniu z opodatkowania w Polsce na podstawie art. 22 ust. 1 lit. a Konwencji, a w związku z tym Wnioskodawca i Zainteresowana nie mają obowiązku ich deklarowania w zeznaniach podatkowych składanych w Polsce?
2.Czy dochody kapitałowe uzyskane w Szwecji z tytułu z odpłatnego zbycia papierów wartościowych oraz dochody z udziału w funduszach kapitałowych, co do których obowiązek ich opodatkowania według przepisów obowiązujących w Szwecji wynika z art. 13 ust. 5 Konwencji, podlegają uwzględnieniu w podstawie wymiaru daniny solidarnościowej, o której mowa w art. 30h updof?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Dochody kapitałowe uzyskane w Szwecji z tytułu z odpłatnego zbycia papierów wartościowych oraz dochody z udziału w funduszach kapitałowych, co do których obowiązek ich opodatkowania według przepisów obowiązujących w Szwecji wynika z art. 13 ust. 5 Konwencji, podlegają wyłączeniu z opodatkowania w Polsce na podstawie art. 22 ust. 1 lit. a Konwencji, a w związku z tym Wnioskodawca i Zobowiązana nie mają obowiązku ich deklarowania w zeznaniach podatkowych składanych w Polsce.
2.Dochody kapitałowe uzyskane w Szwecji z tytułu z odpłatnego zbycia papierów wartościowych oraz dochody z udziału w funduszach kapitałowych, co do których obowiązek ich opodatkowania według przepisów obowiązujących w Szwecji wynika z art. 13 ust. 5 Konwencji, nie podlegają uwzględnieniu w podstawie wymiaru daniny solidarnościowej, o której mowa w art. 30h updof.
Uzasadnienie stanowiska Zainteresowanych w zakresie odpowiedzi na pytanie nr 1
Zgodnie z art. 3 ust. 1 updof osoby fizyczne, posiadające miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Jak stanowi art. 4a updof, powyższe zasady stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 updof, jednym ze źródeł przychodów są kapitały pieniężne. W myśl art. 17 ust. 1 updof za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. następujące przychody z instrumentów finansowych:
•przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych (pkt 5), podlegające opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym (art. 30a ust. 1 pkt 5 updof);
•przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych (pkt 6 lit. a), podlegające opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym (art. 30b ust. 1 updof).
Powyższe oznacza, że na Wnioskodawcy oraz Zainteresowanej, jako polskich rezydentach podatkowych, ciąży obowiązek podatkowy w Polsce w zakresie dochodów z zagranicznych instrumentów finansowych, takich jak: jednostki uczestnictwa w funduszach kapitałowych, akcje, udziały i papiery wartościowe. Niemniej każdorazowo obowiązek ten powinien zostać zrealizowany z uwzględnieniem postanowień właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Polska.
Zasady opodatkowania zysków uzyskanych ze źródeł w Szwecji z przeniesienia własności majątku uregulowane zostały w art. 13 Konwencji.
Zgodnie z art. 13 ust. 1-3 Konwencji:
1.Zyski osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z przeniesienia tytułu własności majątku nieruchomego, o którym mowa w artykule 6 Konwencji, i położonego w drugim Umawiającym się Państwie, albo z przeniesienia własności akcji lub innych praw w spółce, której majątek składa się głównie z majątku nieruchomego, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
2.Zyski z przeniesienia własności majątku ruchomego stanowiącego część majątku zakładu, który przedsiębiorstwo jednego Umawiającego się Państwa posiada w drugim Umawiającym się Państwie, bądź majątku ruchomego wchodzącego w skład stałej placówki, którą osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie posiada w drugim Umawiającym się Państwie w celu wykonywania wolnego zawodu, łącznie z zyskami, które pochodzą z przeniesienia tytułu własności takiego zakładu (odrębnie albo z całym przedsiębiorstwem) lub stałej placówki, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
3.Zyski osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z przeniesienia własności statków morskich lub statków powietrznych eksploatowanych w transporcie międzynarodowym lub z przeniesienia własności majątku ruchomego związanego z eksploatacją takich statków morskich lub statków powietrznych podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie.
Jak stanowi ust. 4, zyski z przeniesienia własności jakiegokolwiek majątku, innego niż majątek, o którym mowa w powołanych wyżej ustępach 1, 2 i 3, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym przenoszący własność ma miejsce zamieszkania lub siedzibę.
Jednakże ust. 5 Konwencji przewiduje, że bez względu na postanowienia ustępu 4, zyski z przeniesienia własności jakiegokolwiek majątku osiągane przez osobę, która miała miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie i uzyskała miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w pierwszym Umawiającym się Państwie, jeżeli przeniesienie własności następuje w ciągu dziesięciu lat następujących po dniu, w którym osoba ta przestała posiadać miejsce zamieszkania w pierwszym Umawiającym się Państwie.
Powyższe oznacza, że jeżeli osoba mająca dla celów podatkowych miejsce zamieszkania w Szwecji przenosi rezydencję podatkową do Polski (tak jak miało to miejsce w przypadku Wnioskodawcy i Zainteresowanej), Szwecja zachowuje prawo do opodatkowania zysków z przeniesienia własności jakiegokolwiek majątku, jeżeli przeniesienie to następuje w ciągu 10 lat następujących po dniu, w którym osoba ta przestała posiadać miejsce zamieszkania w Szwecji.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, na podstawie art. 13 ust. 5 Konwencji oraz szwedzkich przepisów podatkowych w stosunku do dochodów z funduszu kapitałowych oraz z odpłatnego zbycia papierów wartościowych powstał obowiązek ich zadeklarowania zgodnie z przepisami obowiązującymi w Szwecji.
Powyższe oznacza, że do opodatkowania tych dochodów w Polsce zastosowanie znajdzie metoda unikania podwójnego opodatkowania, wynikająca z art. 22 ust. 1 Konwencji. W przypadku polskich rezydentów podatkowych Konwencja przewiduje dwie metody unikania podwójnego opodatkowania:
a)jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który stosownie do postanowień Konwencji podlega opodatkowaniu w Szwecji, to Polska, z uwzględnieniem postanowień punktu (b), wyłączy taki dochód od opodatkowania. Polska, przy obliczaniu podatku należnego od pozostałego dochodu tej osoby, może zastosować stawkę podatku, jaka byłaby właściwa, gdyby wyłączony dochód nie był wyłączony (tzw. metoda wyłączenia z progresją),
b)jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga części dochodu, które zgodnie z postanowieniami artykułów 10 (dywidendy) i 12 (należności licencyjne) mogą być opodatkowane w Szwecji, Polska zezwoli na obliczenie od podatku tej osoby sumy równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu w Szwecji. Jednakże takie obliczenie nie może przekroczyć tej części podatku obliczonej przed dokonaniem odliczenia, która odpowiada tej części dochodu osiągniętego w Szwecji (tzw. metoda kredytu proporcjonalnego).
Konwencja nie zawiera przepisów szczególnych dotyczących metody zniesienia podwójnego opodatkowania w zakresie zysków z przeniesienia własności majątku z art. 13. Tym samym do zysków opodatkowanych w Szwecji na podstawie art. 13 Konwencji należy zastosować metodę podstawową, to jest metodę wyłączenia z progresją. Oznacza to, że dochody z udziału w funduszach kapitałowych i dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, do których prawo do opodatkowania ich w Szwecji wynika z art. 13 ust. 5 Konwencji, podlegają zwolnieniu z opodatkowania w Polsce.
Należy zauważyć, że dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych oraz dochody z odpłatnego zbycia akcji i papierów wartościowych podlegają opodatkowaniu stawką 19%. Stawka ta nie ma charakteru progresywnego i nie zależy od wysokości dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce. Tym samym dochód osiągnięty w Szwecji z tych źródeł nie będzie wpływał na wysokość stawki podatkowej mającej zastosowanie do opodatkowania ewentualnych innych dochodów kapitałowych, o których mowa w art. 30a ust. 1 i art. 30b ust. 1 updof. Oznacza to, że na Wnioskodawcy i Zainteresowanej nie ciąży również obowiązek wykazywania tych dochodów na formularzu PIT-38 lub w jakimkolwiek innym formularzu.
W konsekwencji Wnioskodawca i Zainteresowana nie są zobowiązani do deklarowania tych dochodów do opodatkowania w Polsce.
Uzasadnienie stanowiska Zainteresowanych w zakresie odpowiedzi na pytanie nr 2
Zgodnie z art. 30h ust. 1 updof osoby fizyczne są obowiązane do zapłaty daniny solidarnościowej w wysokości 4% podstawy obliczenia tej daniny.
Stosownie do ust. 2, podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f po ich pomniejszeniu o:
1)kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a,
2)kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5.
Natomiast zgodnie z ust. 3, przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej w roku kalendarzowym uwzględnia się dochody i kwoty pomniejszające te dochody zgodnie z ust. 2 wykazywane w:
1)rocznym obliczeniu podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, jeżeli podatek wynikający z tego rozliczenia jest podatkiem należnym,
2)zeznaniach wymienionych w art. 45 ust. 1, ust. 1a pkt 1 i 2 oraz ust. 1aa
–których termin złożenia upływa w okresie od dnia następującego po dniu upływu terminu na złożenie deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej w roku poprzedzającym ten rok kalendarzowy do dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 4.
Jak wynika z powyższego dochody z udziału w funduszach kapitałowych, o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 5, nie podlegają uwzględnieniu w postawie obliczenia daniny solidarnościowej. Powyższe dotyczy również osiąganych przez Wnioskodawcę dochodów z zagranicznych funduszy kapitałowych.
Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowią dochody podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b updof, a więc m.in. dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych. Jednakże należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 30h ust. 3 updof chodzi tu o dochody wykazywane w zeznaniach podatkowych.
Jak wynika z uzasadnienia stanowiska przedstawionego w zakresie pytania nr 1, uzyskiwane przez Wnioskodawcę i Zainteresowaną dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, opodatkowane w Szwecji na podstawie art. 13 ust. 5 Konwencji, stanowią dochody zwolnione z opodatkowania na podstawie Konwencji. Dochody te nie podlegają wykazaniu w zeznaniu dotyczącym osiągniętych dochodów z kapitałów pieniężnych (formularz PIT-38). W konsekwencji dochody te nie podlegają uwzględnieniu w podstawie obliczenia daniny solidarnościowej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
•stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
•zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Pan A.A. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right