Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 26 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.234.2023.1.KT

Brak możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”. Uzupełnili go Państwo pismem z 17 maja 2023 r. (wpływ 22 maja 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i będzie realizowała projekt pn. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020.

Projekt będzie obejmował trzy szkoły podstawowe, dla których organem prowadzącym jest Gmina …, tj.:

1.Szkoła Podstawowa im. … w …,

2.Szkoła Podstawowa im. … w …,

3.Szkoła Podstawowa im. … w … .

Podatek VAT będzie stanowił koszt kwalifikowalny.

Projekt będzie polegał na wyposażeniu:

-pracowni matematycznej w nowoczesny sprzęt i materiały dydaktyczne oraz pracowni spec. w sprzęt specjalistyczny i pomoce dydaktyczne do wspomagania rozwoju uczniów ze SPE – SP w …,

-pracowni dydaktycznych w nowoczesny sprzęt (TIK) – SP w …,

-w niezbędny sprzęt do zajęć sportowych, gimnastyki – SP w …, SP w …, SP w … .

W ramach projektu zaplanowano zakup:

SZKOŁA PODSTAWOWA W … – sala gimnastyczna: tablica wyników TW-20-3 – 1 szt., ławka gimnastyczna 3m nogi metalowe – 6 szt., materac gimnastyczny 200x100x10 cm T25 – 5 szt., odskocznia gimnastyczna Standard – 1 szt., skrzynia gimnastyczna z wózkiem – 1 szt., kozioł gimnastyczny – 1 szt., taśma miernicza 30m – 2 szt., kula do pchnięcia z tworzywa 4kg – 1 szt., kula 7,26/125 – 1 szt., kula do pchnięcia z tworzywa 2kg – 1 szt., zestaw pałeczek wyczynowych PPA-38/6 (6 szt.) – 2 szt., blok startowy szkolny ... PBS14-B – 2 szt., płotek treningowy z otuliną PP15-S480 – 6 szt., wózek na piłki – 4 szt., torba na piłki – 3 szt., skakanka skórzana SK17 – 20 szt., piłka nożna halowa S – 20 szt., piłka nożna – 10 szt., piłka ręczna H3x5000 – 20 szt., piłka siatkowa V5M5000 – 25 szt., piłka do koszykówki rozmiar 5 – 15 szt., piłka do koszykówki rozmiar 6 – 15 szt., piłka do koszykówki rozmiar 7 – 15 szt., piłka plażowa VLS300 – 5 szt., koło hula-hop 61cm – 20 szt., zestaw rakiet do badmintona Limonkowy i Czerwony – 10 szt., lotki nylon do speedmintona-10 szt.

Wyposażenie będzie służyło nie tylko uczniom podczas zajęć wychowania fizycznego lub rozwijania pasji i zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych, ale także społeczności lokalnej korzystającej z nowoczesnej infrastruktury sportowej. Nowy sprzęt sportowy jest niezbędny w celu realizacji podstawy programowej wychowania fizycznego, krzewienie właściwych postaw prozdrowotnych, poprawy zdrowia wśród uczniów oraz propagowaniem spędzenia wolnego czasu w sposób aktywny.

SZKOŁA PODSTAWOWA W … – sale dydaktyczne: nr sali …, … – sala j. polskiego – interaktywny monitor (rozmiar 65 cali) – 2 szt., nr sali …-sala j. angielskiego – interaktywny monitor (rozmiar 65 cali) – 1 szt., nr sali … – sala informatyczna – interaktywny monitor (rozmiar 65 cali) – 1 szt., nr sali … – sala biologiczna – interaktywny monitor (rozmiar 65 cali) – 1 szt., nr sali …, …, … – sala nauczania wczesnoszkolnego – interaktywny monitor (rozmiar 65 cali) – 3 szt., nr sali … – sala matematyki – interaktywny monitor (rozmiar 65 cali) – 1 szt., nr sali … – sala historii – interaktywny monitor (rozmiar 65 cali) – 1 szt.

Niezbędny jest zakup monitorów interaktywnych, których obecnie nie ma na wyposażeniu szkoły. W celu zainteresowania uczniów potrzebne jest prowadzenie ciekawych, interaktywnych lekcji, rozwijających zainteresowania uczniów, wzbudzających ich ciekawość i korespondujących z otaczającą ich techniką. Potencjał uczniów powinien być rozwijany za pomocą wysoce nowoczesnego sprzętu, wykorzystując dostępne na rynku metody. Tego rodzaju sprzęt z pewnością to umożliwi. Wyposażenie pracowni dydaktycznych w nowoczesny sprzęt urozmaici zajęcia i wzbudzi zainteresowanie uczniów tematyką lekcyjną, a uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi pozwoli na pomyślny rozwój zgodnie z potencjałem dziecka. Podniesie jakość kształcenia, rozwój kompetencji cyfrowych nauczycieli i uczniów w rezultacie poprawi wyniki zdawalności egzaminów. Dodatkowo, podniesie wizerunek szkoły widzianej jako placówka wyposażona w nowoczesne urządzenia dydaktyczne.

SZKOŁA PODSTAWOWA W … – sala gimnastyczna: materace gimnastyczne – 15 szt., materac zeskokowy z kołderką 200x240x55 cm – 1 szt., poprzeczka szkolna PT-035 – 1 szt., nożna pompka samochodowa z manometrem – 1 szt., piłka nożna halowa rozmiar 4 – 2 szt., piłka nożna halowa rozmiar 5 – 2 szt., piłka nożna 290 g light 2020 rozmiar 4 – 3 szt., piłka nożna rozmiar 5 – 7 szt., piłka ręczna ... – 10 szt., piłka siatkowa MINI 4 – 5 szt., piłka siatkowa rozmiar 5 – 10 szt., piłka koszykowa rozmiar 3 – 3 szt., piłka koszykowa rozmiar 4 – 3 szt., piłka koszykowa rozmiar 5 – 3 szt., piłka koszykowa rozmiar 7 – 3 szt., piłka lekarska 2 kg – 1 szt., piłka lekarska 3 kg – 1 szt., piłka palantowa do rzutów 80 g – 3 szt., piłka palantowa do rzutów 150 g – 3 szt., ławka gimnastyczna 3 m – 2 szt., stół do tenisa stołowego – 1 szt., stół do gry „Piłkarzyki” – 1 szt., rower do nauki jazdy – 1 szt.

Wyposażenie będzie służyło nie tylko uczniom podczas zajęć wychowania fizycznego lub rozwijania pasji i zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych, ale także społeczności lokalnej korzystającej z nowoczesnej infrastruktury sportowej. Nowy sprzęt sportowy jest niezbędny w celu realizacji podstawy programowej wychowania fizycznego, krzewienia właściwych postaw prozdrowotnych, poprawy zdrowia wśród uczniów oraz propagowaniem spędzania wolnego czasu w sposób aktywny.

Ciekawe, atrakcyjne pomoce dydaktyczne pomogą nauczycielom w pracy z dziećmi i w dużym stopniu wpłyną na osiągnięcie założonych celów terapii.

SZKOŁA PODSTAWOWA W … – gabinet logopedyczny: świat dźwięków – zestaw do ćwiczenia percepcji słuchowej i rozwijania koncentracji (z płytą CD) – 1 szt. REREK wibrator logopedyczny do wywoływania głoski r – 1 szt., ćwiczenia pamięci sekwencyjnej i symultanicznej – 1 szt.

Ciekawe, atrakcyjne pomoce dydaktyczne pomogą nauczycielom w pracy z dziećmi i w dużym stopniu wpłyną na osiągnięcie założonych celów terapii.

SZKOŁA PODSTAWOWA W … – sala gimnastyczna: stół do tenisa stołowego 740 – 2 szt., pokrowiec ppc na złożony stół do tenisa stołowego – 2 szt., rakietka do tenisa stołowego TTR 130 4* z pokrowcem – 4 szt., piłki do tenisa stołowego 830+ 1* 40 + X72 – 1 szt., materac gimnastyczny 200x120x10 cm – materac sportowy – skaj – 4 szt., kozioł gimnastyczny z regulacją wysokości pokrycie skóra naturalna – 1 szt., ławka gimnastyczna 3 m nogi drewniane – 2 szt., ławka gimnastyczna 2,5 m nogi drewniane – 2 szt., drabina gimnastyczna pojedyncza 256x90 cm + elementy montażowe – 6 szt., odskocznia gimnastyczna Standard – 1 szt., skrzynia gimnastyczna 5-częściowa z wózkiem pokrycie skóra naturalna – 1 szt., równoważnia gimnastyczna dmuchana – 1 szt., bramka do unihokeja 90x60 składana – 2 szt., zestaw Unibros Hiko 87 cm (10 kijów + 5 piłek) – 1 szt., skakanka XL bs toys wieloosobowa gigant – 2 szt., skakanka dla dzieci i dorosłych do zabawy ćwiczeń 240 cm – 12 szt., obręcz do gimnastyki artystycznej 50 cm – 6 szt., obręcz do gimnastyki artystycznej 65cm – 6 szt., szarfa gimnastyczna szkolna parciana -zielone – 10 szt., szarfa gimnastyczna szkolna parciana – czerwone – 10 szt., płotek, płotki z regulowaną wysokością – laska + podstawka – 8 szt., blok startowy szkolny – 3 szt., pałeczki sztafetowe – 4 szt.

Wyposażenie będzie służyło nie tylko uczniom podczas zajęć wychowania fizycznego lub rozwijania pasji i zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych, ale także społeczności lokalnej korzystającej z nowoczesnej infrastruktury sportowej. Nowy sprzęt sportowy jest niezbędny w celu realizacji podstawy programowej wychowania fizycznego, krzewienia właściwych postaw prozdrowotnych, poprawy zdrowia wśród uczniów oraz propagowaniem spędzania wolnego czasu w sposób aktywny. Powyższy zakup pozwoli na zwiększenie atrakcyjności zajęć z wychowania fizycznego.

Ruch i aktywność fizyczna to podstawa zdrowego stylu życia. Aby dzieci chętniej uczestniczyły w zajęciach sportowych sprzęt wykorzystywany w czasie lekcji i zajęć sportowych powinien być kolorowy, wizualnie atrakcyjny i nowy.

Ponadto w uzupełnieniu wskazano:

Państwa zdaniem Gmina … nie będzie mogła odzyskać (odliczyć) podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na wsparcie uczniów ze szkół podstawowych w Gminie … oraz poprawę warunków edukacji sportowej poprzez zakup niezbędnego wyposażenia, ponieważ towary związane z realizacją ww. zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podatek VAT będzie stanowić w projekcie koszt kwalifikowalny.

Zgodnie z przepisami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022r., poz. 931 ze zm.) zwanej dalej ustawą – w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.nabycia towarów i usług

b.dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z powyższego wynika wykluczenie możliwości dokonania obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – Gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podatników.

Do zadań własnych gminy należy edukacja publiczna. Zatem realizowane zadanie jest zadaniem własnym gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 cytowanej wyżej ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 10852 ze zm.) organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność, a w szczególności za:

-zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,

-zapewnienie warunków umożliwiających stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym,

-wykonanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie,

-zapewnienie obsługi administracyjnej, w tym prawnej, obsługi finansowej i obsługi organizacyjnej szkoły lub placówki,

-wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnienia realizacji programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych, przeprowadzania egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych.

Czynności związane ze wsparciem uczniów ze szkół podstawowych w Gminie … oraz poprawa warunków edukacji poprzez zakup niezbędnego wyposażenia nie będą przynosić dochodów Gminie, nie będą służyć do celów zarobkowych, lecz do celów edukacyjnych. W związku z powyższym Gmina nie będzie prowadziła w tym zakresie działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Tym samym, wydatki poniesione przez Gminę w ramach ww. projektu nie będą czynnościami opodatkowanymi.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wsparcie uczniów ze szkół podstawowych w Gminie … oraz poprawa warunków edukacji poprzez zakup niezbędnego wyposażenia odbywać się będzie w ramach władztwa publicznego i gmina wykonując to zadanie będzie działała jako organ administracji publicznej. W związku z czym Gmina nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Nabycie ww. towarów nie będzie mieć związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Gmina realizując opisane we wniosku zadanie, nie będzie działała w charakterze podatnika VAT. A zatem Gmina ... nie będzie miała możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dotyczących realizowanego zadania, ponieważ nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją ww. zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Pytanie

Czy Gmina będzie mogła odzyskać (odliczyć) podatek VAT naliczony z faktur dotyczących realizacji inwestycji pn.: „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina ... nie będzie mogła odzyskać (odliczyć) podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na wsparcie uczniów ze szkół podstawowych w Gminie ... oraz poprawę warunków edukacji sportowej poprzez zakup niezbędnego wyposażenia, ponieważ towary związane z realizacją ww. zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podatek VAT będzie stanowić w projekcie koszt kwalifikowalny.

Zgodnie z przepisami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.) zwanej dalej „ustawą” – w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt. 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z powyższego wynika wykluczenie możliwości dokonania obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności podlegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Tym samym w myśl art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny.

W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – Gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podatników.

Do zadań własnych gminy należy edukacja publiczna. Zatem realizowane zadanie jest zadaniem własnym gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 cytowanej wyżej ustawy o samorządzie gminnym.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 10852 ze zm.) organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność, a w szczególności za:

-zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,

-zapewnienie warunków umożliwiających stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym,

-wykonanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie,

-zapewnienie obsługi administracyjnej, w tym prawnej, obsługi finansowej i obsługi organizacyjnej szkoły lub placówki,

-wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnienia realizacji programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych, przeprowadzania egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych.

Czynności związane ze wsparciem uczniów ze szkół podstawowych w Gminie ... oraz poprawa warunków edukacji poprzez zakup niezbędnego wyposażenia, nie będą przynosić dochodów Gminie. W związku z powyższym Gmina nie będzie prowadziła w tym zakresie działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Tym samym, wydatki poniesione przez Gminę w ramach ww. projektu nie będą czynnościami opodatkowanymi.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wsparcie uczniów ze szkół podstawowych w Gminie ... oraz poprawa warunków edukacji poprzez zakup niezbędnego wyposażenia odbywać się będzie w ramach władztwa publicznego i gmina wykonując to zadanie będzie działała jako organ administracji publicznej. W związku z czym Gmina nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Nabycie ww. towarów nie będzie mieć związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Gmina realizując opisane we wniosku zadanie, nie będzie działała w charakterze podatnika VAT. A zatem Gmina ... nie będzie miała możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dotyczących realizowanego zadania, ponieważ nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją ww. zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą o VAT”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy o VAT stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 – ust. 6 ustawy o VAT.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – towary związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W zakresie przedmiotowych wydatków nie będą mieli Państwo również możliwości zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 80, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ nie spełniają Państwo tego warunku, nie będą mieli Państwo zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, nie będą mieli Państwo możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ – jak Państwo wskazali – towary związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Państwa należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1057, ze zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00