Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 24 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.176.2023.2.KS
Czy Spółka jest uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania przekazanych darowizn rzeczowych w postaci Produktów na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT pomimo uprzedniego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów ceny nabycia przekazanych Produktów na podstawie art. 38w ust. 1 ustawy CIT?
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnychjest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka jest uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania przekazanych darowizn rzeczowych w postaci Produktów na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT pomimo uprzedniego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów ceny nabycia przekazanych Produktów na podstawie art. 38w ust. 1 ustawy CIT.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 maja 2023 r. (data wpływu 12 maja 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) należy do Grupy B (dalej: „Grupa”) i prowadzi działalność gospodarczą związaną z dystrybucją produktów leczniczych oraz wyrobów medycznych na rynku farmaceutycznym, posiadając status hurtowni farmaceutycznej.
W związku z wybuchem wojny na Ukrainie i wynikającą z tego faktu potrzebą zorganizowania wsparcia i pomocy dla obywateli Ukrainy, Spółka zdecydowała się na przekazanie produktów leczniczych i produktów biobójczych (dalej: „Produkty”, „Darowizna rzeczowa”) na pomoc Ukrainie, w tym pomoc ofiarom skutków działań wojennych na terytorium Ukrainy. W tym celu Spółka w okresie od marca do lipca 2022 roku przekazała darowizny rzeczowe w postaci produktów na rzecz następujących podmiotów:
-Fundacja (…),
-Kościół (…),
-Fundacja (…),
-(…),
-(…)Fundacja (…),
-(…),
-Stowarzyszenie (…).
Wszystkie ww. podmioty posiadają status organizacji pożytku publicznego, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2022 r., poz. 1327 ze zm., dalej: „Ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie”). Dodatkowo Spółka podkreśla, że przekazane darowizny rzeczowe oddane zostały na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy, tj. zgodnie z art. 38w ust. 1 Ustawy CIT oraz art. 4 ust. 1 pkt 24 Ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
Dla każdego z ww. obdarowanych podmiotów Spółka posiada stosowne dokumenty, z których wynika wartość przekazanej darowizny rzeczowej oraz oświadczenia obdarowanych o ich przyjęciu.
Jak wskazano na wstępie podstawowym zakresem działalności Wnioskodawcy jest dystrybucja produktów leczniczych oraz wyrobów medycznych na rynku farmaceutycznym. Ponadto, Spółka posiada status hurtowni farmaceutycznej. Tym samym chcąc okazać wsparcie oraz przyczynić się do przeciwdziałania skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy, przekazała produkty biobójcze oraz produkty lecznicze na ww. cel.
Spółka skorzystała z dyspozycji art. 38w Ustawy CIT i zaliczyła do kosztów uzyskania przychodów poniesione wydatki na nabycie Produktów w cenie ich nabycia będących przedmiotem darowizn przekazanych w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy. W zakresie pomiotów wskazanych w opisie stanu faktycznego Spółka planuje dodatkowo w rozliczeniu rocznym CIT składanym za rok podatkowy 2022 odliczyć przedmiotowe darowizny od podstawy opodatkowania zgodnie z art. 18 ust. 1 Ustawy CIT.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Wnioskodawca wskazuje, że:
1)dokonał zaliczenia w koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych na nabycie produktów leczniczych i produktów biobójczych (dalej: „Produkty”, „Darowizna rzeczowa”) w cenie ich nabycia, wyłącznie zgodnie z dyspozycją oraz na podstawie art. 38w Ustawy CIT. Wskazana regulacja umożliwia bowiem, zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na nabycie Produktów będących przedmiotem darowizn przekazanych określonym podmiotom w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy.
Tym samym Wnioskodawca podkreśla, że zaliczając powyższe wydatki na nabycie Produktów do kosztów uzyskania przychodów nie dokonał tego na podstawie art. 15 lub art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy CIT.
2)zgodnie z art. 27 ust. 1 Ustawy CIT jest podmiotem zobowiązanym do składania rocznego zeznania o wysokości osiągniętego dochodu lub poniesionej starty i należnego podatku dochodowego od osób prawnych (CIT-8).
3)żaden z podmiotów, na rzecz których Wnioskodawca dokonał Darowizn rzeczowych nie został utworzony przez partię polityczną, ani nie jest europejską fundacją polityczną.
4)podmioty, które wsparte zostały przez Wnioskodawcę Darowizną rzeczową nie posiadają w KRS wpisów dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.
5)znane są mu informacje w zakresie terenu na jakim działają podmioty na rzecz, których dokonano Darowizn rzeczowych, pochodzące jedynie z udostępnionych przez te podmioty statutów lub z ustawy.
Zatem, poszczególne podmioty działają odpowiednio:
(...)
Pytanie
Czy Spółka jest uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania przekazanych darowizn rzeczowych w postaci Produktów na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT pomimo uprzedniego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów ceny nabycia przekazanych Produktów na podstawie art. 38w ust. 1 ustawy CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy jest on uprawniony do odliczenia od podstawy opodatkowania przekazanych darowizn rzeczowych w postaci Produktów na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT pomimo uprzedniego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów ceny nabycia przekazanych Produktów na podstawie art. 38w ust. 1 Ustawy CIT.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
W świetle powyższego przepisu, aby poniesiony wydatek stanowił koszt uzyskania przychodów, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:
‒wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,
‒jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
‒pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
‒poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
‒został właściwie udokumentowany,
‒nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 Ustawy CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Zatem, aby dany wydatek uznać za koszt uzyskania przychodów musi między nim a przychodem istnieć związek przyczynowo – skutkowy o charakterze bezpośrednim lub pośrednim.
Ustawą z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2023 r., poz. 103 ze zm.) ustawodawca wprowadził do Ustawy CIT regulację art. 38w dającą możliwość zaliczenia wskazanych w nich wydatków do kosztów uzyskania przychodów o ile są one przekazane na rzecz toczącej się wojny na terytorium Ukrainy. Jednocześnie na mocy ww. regulacji, podatnik zaliczając w koszty uzyskania przychodów przedmiotowe darowizny zgodnie z art. 38w Ustawy CIT nie jest zobowiązany do spełnienia warunków do uznania wydatków za koszt na podstawie art. 15 Ustawy CIT.
Jak wynika z brzmienia art. 38w Ustawy CIT kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia rzeczy lub praw będących przedmiotem darowizn przekazanych w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy:
1) organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących na terytorium Ukrainy,
2) jednostkom samorządu terytorialnego,
2a) wojewodom,
3) Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych,
4) podmiotom wykonującym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium Ukrainy działalność leczniczą lub działalność z zakresu ratownictwa medycznego
- o ile koszty wytworzenia lub cena nabycia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.
Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24aa, art. 24b, art. 24ca, art. 24d, art. 24f i art. 28h, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po odliczeniu:
1) darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.
W myśl art. 3 ust. 2 i 3 Ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie organizacjami pozarządowymi są:
1)niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,
2)niedziałające w celu osiągnięcia zysku
- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.
Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:
1)osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;
2)stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;
3)spółdzielnie socjalne;
4)spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1133 oraz z 2021 r. poz. 2054 i 2142), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 24 Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w związku z art. 18 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT, darowizny stanowiące podstawę do odliczenia mogą być przekazywane na cele z zakresu sfery zadań publicznych takich jak pomoc ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą.
Art. 18 ust. 1k Ustawy CIT wskazuje, że odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy CIT.
Wnioskodawca wskazuje, iż specustawa dotycząca pomocy Ukrainie wprowadziła nowy przepis 38w Ustawy CIT. W związku z czym podatnik przed ustaleniem podstawy opodatkowania, tj. na etapie wyliczania dochodu, ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów rzeczowych darowizn przekazywanych na rzecz organizacji pożytku publicznego, organizacji pozarządowych, jednostek samorządu terytorialnego, wojewody, Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych czy podmiotów które prowadzą działalność leczniczą lub działalność z zakresu ratownictwa medycznego na terytorium RP lub Ukrainy.
Dodatkowo, mając na uwadze powyższe regulacje Wnioskodawca wskazuje, że w przepisach normujących kwestie odliczenia od podstawy opodatkowania przekazanych darowizn ustawodawca nie wskazał wprost przepisu, który wykluczałby możliwość odliczenia przez podatników darowizn uznanych za koszt uzyskania przychodów na mocy art. 38w Ustawy CIT.
W tym miejscu należy wskazać, że ustawodawca wprost wyklucza jedynie możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania darowizn w postaci żywności, której wartość uprzednio została zaliczona do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 14 Ustawy CIT. Wykluczenia takiego nie zawarto natomiast w odniesieniu do innych darowizn dokonanych na rzecz organizacji pozarządowych na działalność pożytku publicznego.
Dodatkowo, Spółka wskazuje, że zgodnie z interpelacją poselską nr 32499 w sprawie skutków podatkowych pomocy udzielanej uchodźcom, w odpowiedzi na pytanie numer 2 wskazano, że „Wydatki podlegające zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 52zf ustawy PIT i art. 38w ustawy CIT podlegają także odliczeniu od podstawy obliczenia podatku (art. 26 ustawy PIT), natomiast na podstawie art. 18 ustawy CIT od podstawy opodatkowania.”
Zatem, mając na uwadze powyższe Wnioskodawca twierdzi, że na mocy art. 18 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT ma możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania darowizn rzeczowych przekazanych organizacjom pozarządowym na działalność pożytku publicznego – do wysokości 10% dochodu, pomimo uprzedniego zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 38w ust. 1 Ustawy CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa pytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest uprawnienie do odliczenia od osiągniętego dochodu, przekazanej darowizny rzeczowej na rzecz wskazanych we wniosku podmiotów na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) pomimo ujęcia w kosztach uzyskania przychodu ceny nabycia przekazanych Produktów będących przedmiotem darowizny na podstawie art. 38w ust. 1 ustawy o CIT.
Wskazać należy, że uznanie wydatków na pomoc uchodźcom z Ukrainy za koszty podatkowe możliwe jest na podstawie przepisu szczególnego tj. art. 38w ustawy o CIT wprowadzonego przepisem art. 76 ustawy z dnia 12 marca 2022 roku o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. 2022 r. poz. 583) zgodnie z którym:
Kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia rzeczy lub praw będących przedmiotem darowizn przekazanych w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy:
1) organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących na terytorium Ukrainy,
2) jednostkom samorządu terytorialnego,
3) Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych,
4) podmiotom wykonującym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium Ukrainy działalność leczniczą lub działalność z zakresu ratownictwa medycznego
- o ile koszty wytworzenia lub cena nabycia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.
Z kolei będący przedmiotem pytania art. 18 ustawy o CIT reguluje zasady określania podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych uwzględniając występujące w tym artykule odliczenia. Podstawę opodatkowania obliczamy odrębnie dla każdego ze źródeł przychodów.
Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT:
Podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24aa, art. 24b, art. 24ca, art. 24d, art. 24f i art. 28h, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.
Zatem podmioty, które przekazują obywatelom Ukrainy darowizny za pośrednictwem organizacji pozarządowych, mogą zmniejszyć swój podatek, odliczając je w rocznym zeznaniu. Co do zasady, odliczenie to dotyczy darowizn przekazanych na działalność pożytku publicznego prowadzoną przez organizacje pozarządowe (NGO) działające na terenie Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Podkreślić należy, że to na podmiocie, który zamierza skorzystać z tego odliczenia ciąży obowiązek ustalenia, czy podmiot, któremu przekazywana jest darowizna spełnia warunki wskazane w przepisie m.in. co do zakresu i terenu prowadzonej działalności.
Ustawodawca w analizowanym art. 18 ust. 1 ustawy o CIT określa w sposób jednoznaczny, jakie darowizny i na rzecz jakich organizacji mogą podlegającą odliczeniu od podstawy opodatkowania.
W pierwszej kolejności należy ustalić, co należy rozumieć pod pojęciem darowizna.
W myśl art. 888 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Darowizna jest więc umową, na mocy której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku. Istotą darowizny jest zatem bezpłatne świadczenie, które darczyńca wykonuje ze swojego majątku na rzecz innej osoby. Świadczeniem w darowiźnie mogą być zarówno środki pieniężne, jak i inne rzeczy ruchome bądź nieruchomości, jak również zbywalne prawa majątkowe.
Cechą darowizny jest jej nieodpłatność, która oznacza, że darczyńca nie spodziewa się, nie oczekuje żadnego świadczenia wzajemnego ze strony osoby obdarowanej. Jeśli takie nastawienie czy też porozumienie między stronami co do ewentualnych świadczeń wzajemnych istnieje, wówczas nie można mówić o darowiźnie.
Należy jednocześnie pamiętać, że darowizna może zawierać polecenie, które polega na tym, że darczyńca może nałożyć na obdarowanego obowiązek oznaczonego działania lub zaniechania, nie czyniąc nikogo wierzycielem. Wówczas umowa nie traci charakteru darowizny. Ponadto w niektórych przypadkach możemy mieć do czynienia z umowami mieszanymi, które częściowo są umowami wzajemnymi, zaś w części są darowiznami. Należy zauważyć także, że nie każde nieodpłatne świadczenie stanowi darowiznę.
Zgodnie z art. 889 Kodeksu cywilnego:
Nie stanowią darowizny następujące bezpłatne przysporzenia:
1) gdy zobowiązanie do bezpłatnego świadczenia wynika z umowy uregulowanej innymi przepisami kodeksu;
2) gdy kto zrzeka się prawa, którego jeszcze nie nabył albo które nabył w taki sposób, że w razie zrzeczenia się prawo jest uważane za nienabyte.
Wskazać należy, ze zgodnie z art. 890 Kodeksu cywilnego:
§ 1. Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.
§ 2. Przepisy powyższe nie uchybiają przepisom, które ze względu na przedmiot darowizny wymagają zachowania szczególnej formy dla oświadczeń obu stron.
Wyjaśnić należy, że darowizna własności i użytkowania wieczystego nieruchomości, oraz praw spółdzielczych zawsze musi mieć formę aktu notarialnego. Jednakże poza przypadkami, gdzie ustawodawca zastrzegł inną (szczególną formę) dla danej czynności prawnej, darowizna może mieć formę dowolną:
-pisemną,
-ustną,
-dorozumianą (tj. proste wydanie rzeczy bez żadnej umowy - np. prezent).
Podsumowując, przekazanie darowizny w postaci materialnej na podstawie umowy darowizny lub bez takiej umowy może, ale nie musi być sporządzone w formie aktu notarialnego. Decydując się na zwarcie umowy pisemnej należy pamiętać o określeniu miejsca i daty jej sporządzenia, strony umowy oraz przedmiotu umowy darowizny. W umowie wskazać należy dokładnie przedmiot i określoną kwotowo wartość darowizny. W umowie powinny znaleźć się także oświadczenia stron: darczyńcy o przekazaniu określonej darowizny na rzecz obdarowanego oraz obdarowanego o przyjęciu przedmiotu darowizny.
Gdy umowa darowizny zostaje zawarta bez zachowania formy pisemnej, staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione. W takiej sytuacji darowizna dochodzi do skutku z chwilą jej wykonania tzn. przekazania darowizny obdarowanemu co oznacza, że przedmiot umowy został wydany – innymi słowy darczyńca wykonał świadczenie poprzez przekazanie obdarowanemu darowizny.
Wysokość odliczenia zmniejszającego dochód przed jego opodatkowaniem ustawodawca ograniczył w art. 18 ust. 1a ww. ustawy, wskazując, że:
Łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 1, 7 i 8 nie może przekroczyć 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1, z tym że odliczeniom nie podlegają darowizny na rzecz:
2) osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.
Zgodnie z w art. 18 ust. 1b ww. ustawy:
Jeżeli przedmiotem darowizny są towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę darowizny uważa się wartość towaru wraz z podatkiem od towarów i usług, w części przekraczającej kwotę podatku naliczonego, którą podatnik ma prawo odliczyć zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej darowizny. Przy określaniu wartości tych darowizn stosuje się odpowiednio art. 14.
Ponadto, należy mieć na uwadze postanowienia zawarte w art. 18 ust. 1c Ustawy o CIT, zgodnie z którym:
Odliczenie darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, 7 i 8, oraz odliczenie wynikające z odrębnych ustaw stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.
Istotne jest zatem właściwe udokumentowanie odliczanych darowizn.
Zauważyć należy, że analizowany przepis art. 18 ust. 1 ustawy o CIT odnosi się do podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1327 ze zm.) zgodnie z którym:
Organizacjami pozarządowymi są:
1) niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,
2) niedziałające w celu osiągnięcia zysku
- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.
Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:
1) osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;
2) stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;
3) spółdzielnie socjalne;
4) spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2020 r. poz. 1133 oraz z 2021 r. poz. 2054 i 2142), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.
Sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 18 ust. 1 ustawy o CIT została określona w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, zgodnie z którym:
Sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, obejmuje zadania w zakresie:
1) pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
1a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
1aa) tworzenia warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej;
1b) udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa;
2) działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
3) działalności charytatywnej;
4) podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
5) działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;
5a) działalności na rzecz integracji cudzoziemców;
6) ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2022 r. poz. 633, 655, 974 i 1079);
7) działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;
8) promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
9) działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
10) działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;
11) działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
12) działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;
13) działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
14) nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
15) działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;
16) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
17) wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;
18) ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
19) turystyki i krajoznawstwa;
20) porządku i bezpieczeństwa publicznego;
21) obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
22) upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;
22a) udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;
23) ratownictwa i ochrony ludności;
24) pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;
25) upowszechniania i ochrony praw konsumentów;
26) działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
27) promocji i organizacji wolontariatu;
28) pomocy Polonii i Polakom za granicą;
29) działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;
29a) działalności na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz.U. z 2020 r. poz. 2055 oraz z 2022 r. poz. 655);
30) promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;
31) działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
32) przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;
32a) rewitalizacji;
33) działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32a;
34) 2) działalności na rzecz podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych, o których mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej (Dz.U. poz. 1812).
W związku z powyższym, odliczeniu będą podlegały darowizny przekazane na ww. cele. Istotne jest, że przywołany katalog celów jest katalogiem zamkniętym.
Zatem, z cytowanego powyżej przepisu art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT wynika, że aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:
- obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, równoważna organizacja określona w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązująca w innym niż Rzeczypospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych;
- musi być przekazana na cele określone w art. 4 tej ustawy.
Wobec powyższego, aby darowizna na mocy art. 18 ust. 1 ustawy o CIT podlegała odliczeniu od dochodu, oprócz podmiotu otrzymującego tę darowiznę, musi być spełniony warunek dotyczący celu darowizny.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 18 ust. 1k Ustawy o CIT:
Odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14.
Dokonanie darowizny jest dla darczyńcy wydatkiem ponoszonym kosztem jego majątku. Z samego charakteru umowy darowizny wynika, że wydatek ponoszony przez darczyńcę z tytułu wykonania umowy darowizny nie może być uznany za koszt uzyskania przychodu. Umowa darowizny jest umową bezpłatną i za jej wykonanie darczyńca nie może oczekiwać niczego w zamian.
Z kolei treść art. 18 ust. 1g Ustawy o CIT stanowi, że:
Podatnicy korzystający z odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, 7 i 8, oraz wynikającego z odrębnych ustaw, są obowiązani wykazać w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego, w szczególności jego nazwę, adres i numer identyfikacji podatkowej lub numer uzyskany w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w którym obdarowany ma siedzibę, służący dla celów podatkowych identyfikacji.
Mając na uwadze ww. przepisy prawa wyjaśnić należy, że podatnicy mają możliwość w odniesieniu do tej samej darowizny rzeczowej, na zasadach określonych w art. 18 ust. 1 i art. 38w ust. 1 ustawy o CIT, dokonania stosownego odliczenia z tytułu przekazanej darowizny od dochodu, a także zaliczenia do kosztów podatkowych kosztów wytworzenia lub ceny nabycia rzeczy lub praw będących przedmiotem określonych darowizn (o ile koszty wytworzenia lub cena nabycia nie zostały już zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne).
Przechodząc do opisu stanu faktycznego, wynika z niego, że:
‒chcą Państwo odliczyć od dochodu przekazaną na rzecz wskazanych we wniosku podmiotów darowiznę na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy o CIT, pomimo ujęcia w kosztach uzyskania przychodu ceny nabycia przekazanych Produktów będących przedmiotem darowizny na podstawie art. 38w ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT,
‒darowizny w postaci produktów leczniczych i produktów biobójczych przekazali Państwo wskazanym we wniosku organizacjom z przeznaczeniem na wsparcie i pomoc obywatelom Ukrainy w związku z wybuchem wojny na Ukrainie tj. na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy, zgodnie ze wskazaniem art. 4 ust. 1 pkt 24 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
‒darowizny przekazali Państwo w okresie od marca do lipca 2022 r.,
‒darowizny przekazali Państwo podmiotom posiadającym status organizacji pożytku publicznego, o której mowa w art. 3 ust. 2 pkt 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
‒dla każdego obdarowanego podmiotu posiadają Państwo dokumenty, z których wynika wartość przekazanej darowizny rzeczowej oraz oświadczenie obdarowanych o jej przyjęciu,
‒są Państwo podmiotem zobowiązanym do składania rocznego zeznania o wysokości osiągniętego dochodu lub poniesionej starty i należnego podatku dochodowego od osób prawnych (CIT-8) zgodnie z art. 27 ust. 1 Ustawy CIT,
‒żaden z podmiotów, na rzecz których dokonali Państwo Darowizn rzeczowych nie został utworzony przez partię polityczną, ani nie jest europejską fundacją polityczną,
‒podmioty, które zostały wsparte przez Państwa Darowizną rzeczową nie posiadają w KRS wpisów dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami,
‒znane są Państwu informacje w zakresie terenu na jakim działają podmioty na rzecz, których dokonali Państwo Darowizn rzeczowych, (informacje te pochodzą z udostępnionych przez te podmioty statutów lub z ustawy), podmioty te działają: jedynie na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, ale mogą także prowadzić swoją działalność poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej,
‒wydatki poniesione na nabycie Produktów w cenie ich nabycia będących przedmiotem darowizn przekazanych w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy zaliczyli Państwo do kosztów uzyskania przychodów jedynie na podstawie art. 38w ustawy o CIT, nie dokonali Państwo takiego zaliczenia na podstawie art. 15 lub art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy CIT.
Podmioty, które przekazują obywatelom Ukrainy darowizny za pośrednictwem polskich organizacji pozarządowych, mogą zmniejszyć swój podatek, pod warunkiem, że odliczenie to dotyczy darowizn przekazanych na wskazaną w przepisie działalność pożytku publicznego prowadzoną przez organizacje pozarządowe działające na terenie Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Odliczenie to podatnik może zastosować pod warunkiem, że spełnia wszystkie warunki nałożone przez ustawodawcę. Co istotne, to na podmiocie, który zamierza skorzystać z tej preferencji ciąży obowiązek ustalenia, czy podmiot, któremu przekazywana jest darowizna spełnia warunki wskazane w przepisie m.in. co do zakresu i terenu prowadzonej działalności.
Zauważyć należy, że zgodnie z opisem sprawy wspierane przez Państwa podmioty są podmiotami posiadającymi status organizacji pożytku publicznego, o której mowa w art. 3 ust. 2 pkt 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz prowadzą działalność na terenie Rzeczpospolitej Polskiej w zakresie określonym w art. 4 ww. ustawy.
Odnosząc przywołane przepisy prawa i wyjaśnienia organu do opisanego przez Państwa stanu faktycznego przedstawionego we wniosku należy uznać, że w związku z przekazaniem przez Państwa darowizn rzeczowych na rzecz wskazanych we wniosku podmiotów zostaną spełnione wszystkie warunki niezbędne do uzyskania prawa do odliczenia kwoty przekazanej darowizny od dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. W związku z powyższym, przysługuje Państwu prawo do odliczenia od dochodu przekazanej darowizny na rzecz tych podmiotów zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Stanowisko Państwa jest prawidłowe.
Końcowo należy zaznaczyć, że zgodnie z analizowanym przepisem art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT,łączna kwota odliczeń Spółki z tytułu przekazanych darowizn nie może przekroczyć 10% dochodu Spółki ustalonego zgodnie z art. 7 ust. 3 albo art. 7a ust. 1 ustawy o CIT.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259, dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right