Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 22 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.317.2023.2.JM

W zakresie opodatkowania emerytury otrzymywanej z Czech.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 16 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania emerytury otrzymywanej z Czech.

Uzupełnił Pan wniosek – na wezwania – pismami, które wpłynęły 4 maja 2023 r. oraz pismem z 5 maja 2022 r. (data wpływu 8 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Ma Pan obywatelstwo czeskie, ale mieszka Pan w Polsce. 22 grudnia 2022 r. otrzymał Pan emeryturę z Czech. Na konto w Polsce wpłynęła emerytura z wyrównaniem za okres od 22 czerwca 2021 r. do 30 listopada 2022 r. w kwocie (…). Bank (…) pobrał 23 grudnia 2022 r. podatek od tej kwoty w wysokości (…). Z informacji jakie Pan uzyskał w Czechach od Pana emerytury, która jest najniższa nie powinien być odprowadzany podatek. Taką informację podał Pan w Banku (…) wraz z dokumentami dołączonymi do reklamacji. W odpowiedzi na reklamację Bank wskazał, że zgodnie z ustawą jako płatnik jest zobligowany do pobrania podatku. Bank stwierdził, że jeżeli się Pan nie zgadza może Pan wystąpić do Izby Skarbowej z prośbą o indywidualną interpretację, co niniejszym Pan czyni.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Okres podatkowy, którego ma dotyczyć interpretacja to okres od momentu przyznania świadczenia przez Czeski Zakład Emerytalny, tj. 22 czerwca 2021 r. oraz wszystkich przyszłych wpływów świadczenia na rachunek. Wniosek dotyczy zarówno stanu faktycznego jak i przyszłego. 

Mieszka Pan w Polsce na stałe od 2019 r. czyli w momencie otrzymania emerytury z Czech na stałe mieszkał Pan w Polsce.

Emerytura wypłacana jest zgodnie z postanowieniem § 31 ustawy nr 155/1995 Dz. U. Republiki Czeskiej o ubezpieczeniu emerytalnym oraz rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady ES nr 883/2004. Kserokopia decyzji o przyznaniu została dołączona do wniosku.

Emerytura wypłacana jest w związku z zatrudnieniem na umowę o pracę, nie pełnił Pan funkcji publicznych. Obecnie nie osiąga Pan innych dochodów, ale w przyszłości będzie Pan osiągał emeryturę z Wielkiej Brytanii za około 5 lat.

Pytania

1.Czy emerytura z Czech podlega opodatkowaniu w Polsce?

2.Czy Bank słusznie pobrał podatek, czy w przyszłości ma pobierać podatek od Pana emerytury?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że otrzymana emerytura nie podlega opodatkowaniu w Polsce. Bank niesłusznie pobrał podatek od Pana emerytury i w przyszłości też nie powinien pobierać podatku, ponieważ to jest najniższa emerytura w Czechach i nie podlega opodatkowaniu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Natomiast stosownie do art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Według art. 4a ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z opisu sprawy wynika, że ma Pan obywatelstwo czeskie, ale od 2019 r. mieszka Pan na stałe w Polsce. 22 grudnia 2022 otrzymał Pan emeryturę z Czech wraz z wyrównaniem za okres od 22 czerwca 2021 r. do 30 listopada 2022 r. Emerytura wypłacana jest z Czeskiego Zakładu Ubezpieczeń Emerytalnych zgodnie z postanowieniem § 31 ustawy nr 155/1995 Dz. U. Republiki Czeskiej o ubezpieczeniu emerytalnym oraz rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady ES nr 883/2004.

W przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie umowa z 13 września 2011 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czeską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 2012 r. poz. 991 ze zm.).

Zgodnie z art. 17 polsko – czeskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania:

Z zastrzeżeniem postanowień artykułu 18 ustęp 2, emerytury, renty i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie ze względu na uprzednie zatrudnienie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

W myśl art. 18 ust. 2 ww. umowy:

a)Bez względu na postanowienia ustępu 1, emerytury, renty i inne wynagrodzenia o podobnym charakterze wypłacone lub pochodzące z funduszy utworzonych przez Umawiające się Państwo, lub jego jednostkę terytorialną albo organ władzy lokalnej, osobie fizycznej z tytułu świadczenia usług na rzecz tego Państwa, jednostki terytorialnej lub organu władzy lokalnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

b)Jednakże takie emerytury, renty i inne świadczenia o podobnym charakterze, podlegają opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeżeli osoba fizyczna ma w nim miejsce zamieszkania i jest obywatelem tego Państwa.

Z powyższego wynika, że świadczenia rentowo – emerytalne, co do zasady, podlegają opodatkowaniu w państwie zamieszkania osoby otrzymującej takie świadczenia. Wyjątkiem są renty i emerytury wypłacone lub pochodzące z funduszy utworzonych przez Umawiające się Państwo, lub jego jednostkę terytorialną albo organ władzy lokalnej, osobie fizycznej z tytułu świadczenia usług na rzecz tego Państwa, jednostki terytorialnej lub organu władzy lokalnej, które podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie. Takie renty i emerytury podlegają opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, tj. w państwie zamieszkania, jeżeli osoba fizyczna ma w nim miejsce zamieszkania i jest obywatelem tego Państwa.

Jak wynika z treści wniosku i jego uzupełnień w momencie przyznania emerytury wraz z wyrównaniem 22 czerwca 2021 r. aż do chwili obecnej mieszka Pan na stałe w Polsce. Emerytura wypłacana jest w związku zatrudnieniem na umowę o pracę, nie pełnił Pan funkcji publicznych.

Zatem otrzymana 22 grudnia 2022 r. emerytura wraz z wyrównaniem za okres od 21 czerwca 2021 r. do 30 listopada 2021 r. oraz otrzymywana emerytura w przyszłości z Czech przez Pana – jako osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce, zgodnie z art. 17 ust. 1 umowy podlega i będzie podlegała (o ile zmianie nie ulegnie stan faktyczny i prawny) opodatkowaniu tylko w państwie Pana zamieszkania, tj. tylko w Polsce. Nie ma zastosowania w tym przypadku metoda unikania podwójnego opodatkowania określona w art. 21 ww. umowy.

Emerytura podlega opodatkowaniu według przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy,

Źródłem przychodu jest m.in. emerytura lub renta.

W myśl art. 11 ust. 1 cyt. ustawy,

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14–15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 12 ust. 7 tej. ustawy:

Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych; rentą lub rentą rodzinną jest również świadczenie pieniężne, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia (Dz. U. poz. 658).

Skalę podatkową określa art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepis ten został zmieniony ustawą z 9 czerwca 2022 r. (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1265), która weszła w życie 1 lipca 2022 r. i stosuje się go do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r.

Zgodnie z jego brzmieniem, podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 29-30f, pobiera się od podstawy jego obliczenia według następującej skali podatkowej:

Podstawa obliczenia podatku w złotych

Podatek wynosi

ponad

do

120.000

12% minus kwota zmniejszająca podatek 3600 zł

120.000

10.800 zł + 32% nadwyżki ponad 120.000 zł

W odniesieniu do skali podatkowej stosowanej do dochodów uzyskanych w 2022 r. oraz według przepisów obowiązujących po dniu 30 czerwca 2022 r. zmiany w skali polegają na:

podwyższeniu do 30.000 zł kwoty wolnej od podatku; wysokość tej kwoty jest efektem wzrostu do 3.600 zł kwoty zmniejszającej podatek, o której mowa w pierwszym przedziale skali podatkowej,

podwyższeniu z 85.528 zł do 120.000 zł progu dochodów, który w skali podatkowej wyznacza granicę pomiędzy stawką 12% a 32%.

W przypadku emerytur i rent wypłacanych z zagranicy do poboru zaliczek na podatek dochodowy zobowiązane są z zasady osoby prawne i ich jednostki organizacyjne (np. bank) dokonujące wypłaty świadczeń stosownie do art. 35 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie emerytur i rent z zagranicy pomniejszonych o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b.

Zgodnie z art. 35 ust. 2 ustawy:

Zaliczki, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4, za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 2 albo 3, z tym że w przypadku poboru zaliczek od emerytur i rent z zagranicy stosuje się postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzą te emerytury i renty.

Z art. 32 ust. 2 ustawy wynika, że:

Zaliczki za miesiące od stycznia do grudnia wynoszą:

1)za miesiące, w których dochód podatnika uzyskany od początku roku od danego płatnika nie przekroczył kwoty 120.000 zł – 12% dochodu uzyskanego w danym miesiącu;

2)za miesiąc, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku od danego płatnika przekroczył kwotę 120.000 zł – 12% od tej części dochodu uzyskanego w tym miesiącu, która nie przekroczyła tej kwoty, i 32% od nadwyżki ponad kwotę 120.000 zł;

3)za miesiące następujące po miesiącu, o którym mowa w pkt 2 – 32% dochodu uzyskanego w danym miesiącu od danego płatnika.

W świetle art. 32 ust. 3 ustawy:

Jeżeli podatnik złoży płatnikowi oświadczenie, że za dany rok zamierza opodatkować dochody w sposób określony w art. 6 ust. 2 albo 4d, a za rok podatkowy przewidywane, określone w oświadczeniu:

1)dochody podatnika nie przekroczą kwoty 120.000 zł, a małżonek lub dziecko nie uzyskują żadnych dochodów, które łączy się z dochodami podatnika – zaliczki za wszystkie miesiące roku podatkowego wynoszą 12% dochodu uzyskanego w danym miesiącu od tego płatnika i są dodatkowo pomniejszane za każdy miesiąc o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek w przypadku oświadczenia dotyczącego opodatkowania dochodów na zasadach określonych w art. 6 ust. 2 albo 4d;

2)dochody podatnika przekroczą kwotę 120.000 zł, a dochody małżonka lub dziecka, które łączy się z dochodami podatnika, nie przekraczają tej kwoty – zaliczki za wszystkie miesiące roku podatkowego wynoszą 12% dochodu uzyskanego w danym miesiącu od tego płatnika.

Z opisanego przez Pana zdarzenia wynika, że świadczenie emerytalne z Czech jest przekazywane do Polski na Pana rachunek bankowy. Jeśli zatem za pośrednictwem banku w Polsce otrzymuje i będzie Pan otrzymywać emeryturę z Czech to polski bank jako płatnik jest i będzie zobowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych zgodnie z ww. przepisami. Fakt, że otrzymuje Pan najniższą emeryturę w Czechach, nie oznacza, że emerytura ta nie podlega opodatkowaniu w Polsce. Świadczenia emerytalne z zagranicy podlegają opodatkowaniu w Polsce według przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwzględnieniem umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zatem stwierdzam, że otrzymywana przez Pana jako osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsceemerytura z Czech jest i będzie (jeśli nie ulegnie zmianie stan faktyczny i prawny) podlegać opodatkowaniu w Polsce. Bank jest i będzie (o ile zmianie nie ulegnie stan faktyczny i prawny), stosownie do art. 35 ust. 1 i 2 w zw. z art. 32 ust. 2 i 3 ustawy zobowiązany do poboru podatku od wypłacanej Panu emerytury z Czech.

Dodatkowe informacje

Dodatkowo, zaznaczam, że nie prowadzę postępowania dowodowego, ani podatkowego w oparciu o załączone dokumenty. Przy wydawaniu interpretacji opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pana zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00