Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 18 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.103.2023.2.MDO
Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług polegających m.in. na wprowadzaniu nowych funkcjonalności systemu raportowego Business Intelligence.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczyzryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą od 2 września 2019 r. jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi informatyczne dla kontrahenta z branży IT. Jest Pan polskim rezydentem podatkowym oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od roku 2022 rozlicza się Pan w zakresie swoich przychodów na podstawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i taką formę opodatkowania kontynuuje w roku 2023 i zamierza kontynuować w latach następnych. Ponadto, prowadzi Pan ewidencję przychodów, na podstawie której opodatkowuje przychody według właściwych stawek ryczałtu.
Usługi, które Pan świadczy w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej sklasyfikowane zostały pod numerem PKWiU 62.01.12.0. Pracuje Pan w branży IT, a zakres świadczonych usług informatycznych dotyczy projektowania i rozwoju technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzyskuje Pan przychody jedynie ze świadczenia usług wskazanych we wniosku. Aktualnie usługi wykonywane są na rzecz jednego kontrahenta. Niemniej jednak w zależności od zapotrzebowania na usługi oraz sytuacji rynkowej zarówno kontrahenci, jak i ich liczba mogą ulegać zmianie na przestrzeni czasu. Niezależnie jednak od tego na czyją rzecz świadczy Pan usługi, w ich ramach wykonuje poniższe czynności (niekiedy wszystkie, zdarza się, że tylko część z nich):
–modelowanie i projektowanie automatyzacji procesów wdrożeniowych nowych funkcjonalności w systemie;
–dbałość o zachowanie poufności i danych wrażliwych systemów komputerowych;
–przygotowywanie specyfikacji technicznej do projektowanych i zaimplementowanych systemów;
–automatyzację procesów wdrożeń systemów informatycznych;
–usługi przedstawiania funkcjonalności systemu, polegające na wskazaniu sposobu ich działania w danym systemie.
Wszystkie powyższe czynności sklasyfikowane są pod kodem PKWiU 62.01.12.0.
Usługi są względem siebie komplementarne i uzupełniają się wzajemnie. W ramach świadczenia usług otrzymuje Pan za ich wykonywanie jedno wynagrodzenie bez wyodrębniania wartości poszczególnych czynności.
W zakresie nowych funkcjonalności mowa o nowych funkcjonalnościach systemu raportowego Business Intelligence (dalej: „BI”). Składa się on (system) z wizualnej prezentacji danych dostarczonych przez klienta. Wizualna prezentacja odbywa się za pomocą ustawienia niezbędnych parametrów i funkcji. Nowe funkcjonalności systemu to nowe wizualizacje opisane za pomocą kolejnych parametrów i kolejnych funkcji. Ich wdrożenie polega na ustawieniu ww. parametrów i funkcji zgodnie z wymaganiami klienta.
Automatyzacja procesu wdrożeniowego polega natomiast na takim zaprojektowaniu i zamodelowaniu systemu, aby jego elementy stały się uniwersalne dla wielu obszarów wymagań oraz prezentowały automatycznie aktualne wyniki, a więc polega również na redukowaniu ingerencji osób w proces wdrożeniowy (mowa tu o procesach wdrożeń systemów BI rozumianych jako systemy raportowe, które składają się z wizualizacji). Pozwala to na minimalizację manualnego wprowadzania niezbędnych parametrów i funkcji do systemu BI. Odbywa się to (automatyzacja) za pomocą narzędzia Tableau Cloud, które pozwala na wprowadzanie niezbędnych parametrów i funkcji lecz nie jest otwartym oprogramowaniem, w którym można by implementować własny kod źródłowy. W ramach modelowania automatyzacji wprowadza Pan do systemu niezbędne ustawienia zgodne z wymaganiami klienta.
Natomiast w ramach projektowania automatyzacji projektuje Pan schematy odświeżania systemu raportowego. W wyniku tych czynności powstaje w pełni zautomatyzowany system BI. Dbałość o zachowanie poufności i danych wrażliwych systemów komputerowych wynika z generalnych wymogów należytego wykonywania usług.
Sformułowanie „przygotowanie specyfikacji technicznej do projektowanych i zaimplementowanych systemów” należy rozumieć następująco: po wykonaniu implementacji systemu raportowego (jeśli takie jest życzenie klienta) tworzy Pan dokumentację techniczną, w której słownie opisuje jak zostało wykonane powierzone przez klienta zadanie. Nadmienił Pan, że projektuje zarówno całe systemy, jak i ich wybrane elementy. Elementami systemu BI są z kolei wizualizacje oparte na danych dostarczanych przez klienta. Jak wskazano już wcześniej wizualizacje powstają poprzez wprowadzenie odpowiednich funkcji i parametrów do systemu oraz zamodelowaniu automatyzacji działania systemu BI. Usługi przedstawiania funkcjonalności systemu, polegające na wskazaniu sposobu ich działania w danym systemie należy rozumieć w ten sposób, że po wykonaniu usługi wdrożenia systemu BI, na życzenie klienta, może Pan przeprowadzić demonstrację możliwości raportowych stworzonego systemu.
Powyższy zakres prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.
Na moment pisania niniejszego wniosku usługi wykonywane są z terytorium Polski na rzecz jednej, polskiej firmy. Bierze Pan jednakże pod uwagę możliwość rozszerzania świadczenia swoich usług także pod kątem innych kontrahentów, zarówno polskich, jak i zagranicznych przy czym zaznaczyć należy, że usługi zawsze będą wykonywane z terytorium Polski. Nadto, nawet gdy liczba klientów ulegnie zwiększeniu, nie zmieni się specyfika i charakter świadczonych przez Pana usług, które zostały wskazane wyżej. Ma bowiem Pan w planach aby w bliżej nieokreślonej przyszłości zawrzeć kolejne umowy, z innymi podmiotami, zainteresowanymi usługami objętymi klasyfikacją PKWiU 62.01.12. Wskazany obszar działalności wpisuje się bowiem w zakres Pana specjalizacji w ramach sektora IT.
Ze względu na wąski charakter specjalizacji przedmiotem Pana działalności nie jest i nie będzie świadczenie usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line; związanych z wydawaniem pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1); pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2); związanych z wydawaniem oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line; związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0); związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1); objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego”; (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02); w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0); związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały również zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie uzyska Pan również w roku 2023 z opisanej wyżej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, tj. 2022 lub będzie wykonywał w roku podatkowym, tj. 2023 w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Uzupełnienie wniosku
System raportowy Business Intelligence składa się z następujących elementów:
a)Baza Danych, która zawiera wszelkie informacje potrzebne klientowi do przeprowadzenia przez niego analizy;
b)Portal Użytkownika, który służy do wizualnej prezentacji danych z Bazy Danych;
c)Rozwiązania do wprowadzania niezbędnych funkcji i parametrów służących do wizualnej prezentacji danych.
Żaden z tych elementów nie jest oprogramowaniem tworzonym przez Pana w myśl przytoczonej definicji. Systemu raportowego Business Intelligence (oraz jego elementów) nie można nazwać systemem operacyjnym, programem użytkowym, programem do tworzenia programów, programem sterującym działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programem wykorzystywanym przez urządzania i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.
Nowe funkcjonalności Systemu Business Intelligence, które Pan wprowadza to:
1)ustawienie odpowiedniego czasu odświeżania danych;
2)wysyłanie alertów przez system Business Intelligence, jeśli wystąpi krytyczna dla klienta sytuacja (np. wskaźnik, mający kluczowe znaczenie dla klienta przekroczy poziom krytyczny dla klienta);
3)nowe wizualizacje, które mają umożliwić klientowi lepszą i efektywniejszą pracę;
4)integracja i analiza danych;
5)generowanie kolejnych wizualizacji i raportów systemu Business Intelligence.
Ww. funkcjonalności nie stanowią oprogramowania oraz nie są częścią oprogramowania. Są one częścią Systemu Business Intelligence. Wprowadzenie ich polega na zmianie właściwych ustawień systemu Business Intelligence – odbywa się to w narzędziu służącym do wprowadzania niezbędnych funkcji i parametrów służących do wizualnej prezentacji danych.
Funkcjami systemu BI, są m.in. opisane wcześniej:
1)ustawienie odpowiedniego czasu odświeżania danych;
2)wysyłanie automatycznych alertów przez system Business Intelligence, jeśli wystąpi krytyczna dla klienta sytuacja (np. wskaźnik, mający kluczowe znaczenie dla klienta przekroczy poziom krytyczny dla klienta);
3)integracja i analiza danych.
Parametrami są natomiast wartości lub zmienne, które pozwalają użytkownikowi końcowemu kontrolować poszczególne raporty i wizualizacje zawarte w systemie Business Intelligence. Parametry mogą być liczbowe, tekstowe, przyjmować wartości prawda/fałsz, albo odpowiadać za datę. Dzięki wprowadzeniu odpowiedniej kombinacji parametrów do systemu Business Intelligence użytkownik końcowy może dostosować raport do swoich indywidualnych preferencji. Funkcje i parametry wprowadza się za pomocą narzędzia (opisanego powyżej). Ich ustawianie polega na wyborze odpowiednich opcji, dostosowaniu wbudowanych domyślnie ustawień pod wymagania klienta, oraz przypisaniu do raportu odpowiedniej, indywidualnej i dedykowanej każdemu wizualnemu raportowi kombinacji parametrów. Nowe funkcjonalności, oraz związane z nimi funkcje i parametry nie są oprogramowaniem ani nie stanowią części oprogramowania w myśl definicji przytoczonej „przez US”. Nie można ich nazwać systemem operacyjnym, programem użytkowym, programem do tworzenia programów, programem sterującym działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programem wykorzystywanym przez urządzania i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.
Dokumentacja techniczna zawiera opis wprowadzonych funkcji i parametrów, opis wizualizacji (co one prezentują) oraz instrukcję obsługi systemu Business Intelligence dla użytkownika końcowego. Nie jest ona związana z oprogramowaniem ani z częścią oprogramowania w myśl dostarczonej „przez US” definicji.
Dodatkowe wyjaśnienia
Dodatkowo w ramach uzupełnienia stanu faktycznego chciałby Pan podkreślić, że precyzyjnie i wyczerpująco opisał usługi, jakie świadczy w ramach działalności gospodarczej. Co więcej, w opisie sprawy wskazał Pan, pod jakim PKWiU mieszczą się usługi, które świadczy. Przy tym, oczekuje Pan od organu interpretacji w zakresie możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%.
W ramach opisanej działalności nie zajmuje się Pan usługami w zakresie oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, instalowaniem oprogramowania oraz zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi. Nie pracuje Pan na oprogramowaniu wytworzonym przez siebie. Skoro przepisy ustawy wykluczają możliwość stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5% dla usług w zakresie oprogramowania, doradztwa w zakresie oprogramowania, instalowania oprogramowania oraz zarządzania siecią i systemami informatycznymi, to w gestii organu jest ocenienie czy w oparciu o przedstawiony stan faktyczny ma Pan możliwość stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5% mając na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).
Do tej klasyfikacji bowiem w zakresie działalności usługowej odwołuje się wprost art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Tym samym, w gestii organu jest ocena, czy w ramach opisanej przez Pana działalności nie zajmuje się usługami w zakresie oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, instalowaniem oprogramowania oraz zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi. Potwierdza to m.in. wyrok NSA z 31 marca 2021 r., sygn. akt I FSK 2364/19, czy też wyrok NSA z 23 listopada 2021 r., sygn. Akt II FSK 1049/21. Co prawda wskazane wyroki nie dotyczą konkretnie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ale wnioski płynące z tych wyroków należy przełożyć na niniejszą sprawę. W wyroku NSA o sygn. akt I FSK 2364/19 wskazano m.in.:
„(...) Tymczasem zgodzić się należy ze skarżącą, że okoliczność określenia danej usługi (czynności) w przepisach prawa podatkowego sprawia, że określenie to staje się elementem normy prawno-podatkowej i może podlegać wykładni oraz ocenie zastosowania w drodze interpretacji indywidualnej (...)”. W wyroku NSA o sygn. akt II FSK 1049/21 wskazano m.in.: „(...) Zasadne było zatem żądanie skarżącego o wydanie interpretacji, czy prowadzona przez niego działalność może zostać uznana za badawczo-rozwojową, skoro ustawodawca posłużył się w treści art. 30ca ust. 2 u.p.d.o.f. pojęciem działalności badawczo-rozwojowej, a w art. 5a pkt 38 oraz związanych z nim punktach 39 i 40 tego artykułu, odwołuje się do jej rozumienia w kontekście ustawy pozapodatkowej. Wobec tego kluczowa z punktu widzenia skutków podatkowych była ocena charakteru prowadzonej działalności na kanwie właśnie tej ustawy (...)”.
Pytanie
Czy w świetle przedstawionego przez Pana stanu faktycznego, przychody ze wskazanych w nim usług, sklasyfikowane pod kodem 62.01.12.0 PKWiU 2015, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne od roku 2022, tj. od roku w którym opodatkowuje Pan przychody w ramach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, przychody osiągane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług opisanych w stanie faktycznym (klasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 62.01.12.0) kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Na podstawie art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zakresem ustawy objęte są przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Z kolei art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie wskazuje, że uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 2, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik lub jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Na postawie art. 15 ust. 1 ustawy o ryczałcie na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego (dalej: „ewidencja przychodów”), wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów.
Cechą charakterystyczną formy opodatkowania, jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015.
W świetle art. 12 ust. 3 ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.
W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z klasyfikacją PKWiU 2015, z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.
Art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.
Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ryczałcie zostało wskazane, iż właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12%. Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych oraz sklasyfikowanych pod kodami 62.01.12.0 PKWiU 2015.
Trzeba zwrócić uwagę, iż na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym ugrupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego ugrupowania.
Biorąc pod uwagę wskazane zawężenie, należy stwierdzić, że 12% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych znajdzie zastosowanie wyłącznie do usług sklasyfikowanych pod kodem 62.01.1 oraz 62.02 PKWiU 2015 związanych z oprogramowaniem lub doradztwem w zakresie oprogramowania. Jak wskazano w treści stanu faktycznego zakres prac Wnioskodawcy nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.
Konkludując powyższe, w stosunku do przychodów z działalności obejmujących usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (kod 62.01.12.0 PKWiU 2015) nie powinna znaleźć zastosowania 12% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z oprogramowaniem (ex. 62.01.1 PKWiU 2015).
Ze względu na fakt, iż ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych sklasyfikowanych pod kodem 62.01.12.0 PKWiU 2015, zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.
Mając na uwadze powyższe, Pana zdaniem, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych sklasyfikowanych pod kodem 62.01.12.0 PKWiU 2015 podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt i pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie oznacza:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie oznacza:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
–12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)
–8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Z informacji przedstawionych we wniosku, wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w ramach której świadczy usługi informatyczne dla Kontrahenta sklasyfikowane w PKWiU 62.01.12.0 dotyczące projektowania i rozwoju technologii informatycznych dla sieci i systemów. W ramach świadczonych usług – jak wynika z opisu sprawy – wykonuje Pan następujące czynności:
–modelowanie i projektowanie automatyzacji procesów wdrożeniowych nowych funkcjonalności w systemie;
–dbałość o zachowanie poufności i danych wrażliwych systemów komputerowych;
–przygotowywanie specyfikacji technicznej do projektowanych i zaimplementowanych systemów;
–automatyzację procesów wdrożeń systemów informatycznych;
–usługi przedstawiania funkcjonalności systemu, polegające na wskazaniu sposobu ich działania w danym systemie.
Wskazał Pan, że nowe funkcjonalności systemu raportowego Business Intelligence (BI) to nowe wizualizacje opisane za pomocą kolejnych parametrów i kolejnych funkcji, wdrożenie ich polega na ustawieniu parametrów i funkcji zgodnie z wymaganiami klienta. Automatyzacja procesu wdrożeniowego polega na takim zaprojektowaniu i zamodelowaniu systemu, aby jego elementy stały się uniwersalne dla wielu obszarów wymagań oraz prezentowały automatycznie aktualne wyniki. W ramach modelowania automatyzacji wprowadza Pan do systemu niezbędne ustawienia zgodne z wymaganiami klienta. Ponadto, w ramach projektowania automatyzacji projektuje Pan schematy odświeżania systemu raportowego. W wyniku tych czynności powstaje w pełni zautomatyzowany system BI. Jednocześnie poprzez przygotowanie specyfikacji technicznej do projektowanych i zaimplementowanych systemów należy rozumieć, że po wykonaniu implementacji systemu raportowego tworzy Pan dokumentację techniczną, w której słownie opisuje jak zostało wykonane powierzone przez klienta zadanie. Nadmienił Pan, że projektuje zarówno całe systemy, jak i ich wybrane elementy. Wizualizacje powstają poprzez wprowadzenie odpowiednich funkcji i parametrów do systemu oraz zamodelowaniu automatyzacji działania systemu BI. W ramach czynności związanych z przedstawianiem funkcjonalności systemu, polegających na wskazaniu sposobu ich działania w danym systemie należy rozumieć, że po wykonaniu usługi wdrożenia systemu BI, na życzenie klienta, może Pan przeprowadzić demonstrację możliwości raportowych stworzonego systemu.
Jednocześnie wyjaśnił Pan, że nowe funkcjonalności Systemu Business Intelligence, które Pan wprowadza to:
–ustawienie odpowiedniego czasu odświeżania danych;
–wysyłanie alertów przez system Business Intelligence, jeśli wystąpi krytyczna dla klienta sytuacja (np. wskaźnik, mający kluczowe znaczenie dla klienta przekroczy poziom krytyczny dla klienta);
–nowe wizualizacje, które mają umożliwić klientowi lepszą i efektywniejszą pracę;
–integracja i analiza danych;
–generowanie kolejnych wizualizacji i raportów systemu Business Intelligence.
Wprowadzenie ww. funkcjonalności polega na zmianie właściwych ustawień systemu Business Intelligence – odbywa się to w narzędziu służącym do wprowadzania niezbędnych funkcji i parametrów służących do wizualnej prezentacji danych. Funkcjami systemu BI, są m.in ustawienie odpowiedniego czasu odświeżania danych, wysyłanie automatycznych alertów przez system Business Intelligence, jeśli wystąpi krytyczna dla klienta sytuacja (np. wskaźnik, mający kluczowe znaczenie dla klienta przekroczy poziom krytyczny dla klienta), integracja i analiza danych; parametrami są natomiast wartości lub zmienne, które pozwalają użytkownikowi końcowemu kontrolować poszczególne raporty i wizualizacje zawarte w systemie Business Intelligence. Parametry mogą być liczbowe, tekstowe, przyjmować wartości prawda/fałsz, albo odpowiadać za datę. Dzięki wprowadzeniu odpowiedniej kombinacji parametrów do systemu Business Intelligence użytkownik końcowy może dostosować raport do swoich indywidualnych preferencji. Funkcje i parametry wprowadza się za pomocą opisanego wyżej narzędzia. W odniesieniu do dokumentacji technicznej, którą Pan tworzy, wskazał Pan, że dokumentacja ta zawiera opis wprowadzonych funkcji i parametrów, opis wizualizacji (co one prezentują) oraz instrukcję obsługi systemu Business Intelligence dla użytkownika końcowego.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. W sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU)oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS w klasie PKWiU 62.01 mieszczą się „Usługi związane z oprogramowaniem”. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:
–rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,
–pisanie programów na zlecenie użytkownika,
–projektowanie stron internetowych.
W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje dwa poniższe grupowania:
–PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,
–PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
Z treści wyjaśnień do PKWiU 2015 wynika, że grupowanie PKWiU 62.01.11.0 obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:
–projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,
–projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych),
–projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,
–wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.
Z kolei, grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” obejmuje:
–Usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
–Usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (patrz: Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.).
Odnosząc się do powyższego, PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem.
Zatem usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane tylko z oprogramowaniem.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzania i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.
Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.
Jak wskazał Pan w opisie sprawy, system raportowy Business Intelligence składa się z takich elementów, jak: baza danych, portal użytkownika oraz rozwiązanie do wprowadzania niezbędnych funkcji i parametrów służących do wizualnej prezentacji danych. Natomiast funkcjami opisywanego systemu są: ustawienia odpowiedniego czasu odświeżanych danych; wysyłanie automatycznych alertów przez system Business Inteligence, czy integracja i analiza danych. Parametrami są natomiast wartości lub zmienne, które pozwalają użytkownikowi końcowemu kontrolować poszczególne raporty i wizualizacje zawarte w systemie Business Intelligence. Przedstawiony opis systemu raportowego Business Intelligence – wbrew Pana twierdzeniu – jednoznacznie wskazuje, że wypełnia on ww. definicję oprogramowania, tj. stanowi „całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiającym komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji”.
Skoro bowiem opisany system Business Intelligence umożliwia komputerowi lub innemu urządzeniu wykonywanie określonych funkcji (np. ustawienie odpowiedniego czasu odświeżania danych; wysyłanie alertów, jeśli wystąpi krytyczna dla klienta sytuacja; nowe wizualizacje; integracja i analiza danych; generowanie kolejnych wizualizacji i raportów), a ponadto za pomocą odpowiednich funkcjonalności system ten analizuje, raportuje i wizualizuje dane zawarte w Bazie Danych (zawierającej wszelkie informacje potrzebne klientowi do przeprowadzenia analizy), to wywieść należy, że stanowi oprogramowanie.
W kontekście powyższych wyjaśnień nie można zgodzić się z Pana opinią, że ani system Business Intelligence, ani jego funkcjonalności, nie stanowią oprogramowania lub jego części.
Zatem opis systemu Business Intelligence i jego funkcjonalności wskazuje, że w niniejszej sprawie mamy do czynienia z oprogramowaniem, natomiast Pana usługi polegające na:
–modelowaniu i projektowaniu automatyzacji procesów wdrożeniowych nowych funkcjonalności w systemie;
–dbałości o zachowanie poufności i danych wrażliwych systemów komputerowych;
–przygotowywaniu specyfikacji technicznej do projektowanych i zaimplementowanych systemów;
–automatyzacji procesów wdrożeń systemów informatycznych;
–usług przedstawiania funkcjonalności systemu, polegające na wskazaniu sposobu ich działania w danym systemie
ściśle dotyczą tego oprogramowania, a tym samym są niewątpliwie związane z oprogramowaniem.
Wskazał Pan bowiem, żeustawia parametry i funkcje automatyzacji, wprowadza do systemu niezbędne ustawienia zgodne z wymaganiami klienta, projektuje schematy odświeżania systemu raportowego, projektuje zarówno całe systemy, jak i ich wybrane elementy. Wprowadza Pan również nowe funkcjonalności i parametry, które polegają na zmianie właściwych ustawień systemu Business Intelligence, natomiast tworzona przez Pana dokumentacja techniczna, zawiera opis wprowadzonych funkcji i parametrów, opis wizualizacji (co one prezentują) oraz instrukcję obsługi systemu Business Intelligence dla użytkownika końcowego. Powyższy opis potwierdza, że Pana usługi ściśle dotyczą systemu Business Intelligence, który stanowi – jak wcześniej wywiedziono – oprogramowanie.
Konsekwentnie, jeśli świadczone przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 i które – jak wynika z powyżej przedstawionej analizy – są związane z oprogramowaniem, to stawką ryczałtu właściwą dla tych usług jest stawka 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie jak Pan wskazał – 8,5%.
W świetle powyższego podnoszona przez Pana okoliczność – że żaden z wymienionych elementów systemu Business Intelligence nie jest oprogramowaniem tworzonym przez Pana, czy też, że nowe funkcjonalności, oraz związane z nimi funkcje i parametry nie są oprogramowaniem ani nie stanowią części oprogramowania, a także, że nie zajmuje się Pan usługami w zakresie oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, instalowaniem oprogramowania oraz zarządzania siecią i systemami informatycznymi oraz nie pracuje Pan na oprogramowaniu wytworzonym przez siebie – w sytuacji gdy przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w przypadku PKWiU ex 62.01.1 nie zawęża czynności opodatkowanych stawką podatku w wysokości 12% wyłącznie do czynności tworzenia oprogramowania – nie może wpłynąć na treść niniejszego rozstrzygnięcia.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right