Interpretacja indywidualna z dnia 15 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.73.2023.2.MK
Obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego od suszu tytoniowego wykorzystywanego przez podmiot prowadzący skład podatkowy do produkcji wyrobów tytoniowych
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 2 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego od suszu tytoniowego wykorzystywanego przez podmiot prowadzący skład podatkowy do produkcji wyrobów tytoniowych, wpłynął 9 marca 2023 r. Wniosek został uzupełniony pismem z 8 maja 2023 r. (wpływ 12 maja 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka w ramach swojej działalności gospodarczej planuje zajmować się produkcją wyrobów tytoniowych. W tym celu Spółka zamierza zwrócić się do właściwego naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o wydanie zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Na terenie rzeczonego składu podatkowego oraz poza nim Spółka planuje magazynować susz tytoniowy, który będzie wykorzystywany do celów produkcji wyrobów tytoniowych oraz prowadzić działalność z zakresu obrotu suszem tytoniowym.
W ramach planowanej działalności Spółka oprócz zużywania suszu tytoniowego do produkcji wyrobów tytoniowych dokonywać będzie sprzedaży nabytego suszu tytoniowego podmiotom prowadzącym skład podatkowy, którzy zużywają susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych bądź pośredniczącym podmiotom tytoniowym. Jak również susz tytoniowy będzie przedmiotem sprzedaży w wewnątrzwspólnotowej dostawie lub eksporcie.
W związku z planowaną działalnością i uzyskaniem zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, Spółka będzie zobowiązana do złożenia zabezpieczenia akcyzowego dla składu podatkowego.
Spółka rozważa czy przy obliczaniu niezbędnej kwoty zabezpieczenia akcyzowego powinna uwzględniać w jej wysokości wartość podatku akcyzowego od suszu tytoniowego, który Spółka zamierza przechowywać na terenie składu podatkowego lub poza nim.
Pytanie
Czy susz tytoniowy należący do podmiotu prowadzącego skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, magazynowany w składzie podatkowym lub poza nim, powinien zostać objęty zabezpieczeniem akcyzowym składu podatkowego?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym [winno być zdarzeniu przyszłym – przypis Organu] susz tytoniowy należący do podmiotu prowadzącego skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, magazynowany w składzie podatkowym lub poza nim, nie powinien zostać objęty zabezpieczeniem akcyzowym.
Powyższy wniosek Spółka wysnuwa z analizy przepisów ustawy o podatku akcyzowym, które mają zastosowanie w niniejszej sprawie.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku akcyzowym, skład podatkowy to: „miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego”.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku akcyzowym procedura zawieszenia poboru akcyzy oznacza procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
Art. 40 ust. 7 wspomnianej ustawy o podatku akcyzowym wskazuje, że: „Procedury zawieszenia poboru akcyzy nie stosuje się do energii elektrycznej, wyrobów gazowych, wyrobów węglowych oraz suszu tytoniowego”.
Natomiast, na podstawie art. 47 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym magazynowanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.
Z powyższych regulacji wynika więc, że suszu tytoniowego nie można objąć procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, będący właścicielem suszu tytoniowego, nie jest zobowiązany do magazynowania suszu tytoniowego na terenie składu podatkowego.
Jednocześnie w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy nie obejmuje się suszu tytoniowego zabezpieczeniem akcyzowym.
Skład podatkowy jest zobowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe.
Zatem, zgodnie z art. 9b ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku suszu tytoniowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)nabycie wewnątrzwspólnotowe suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
2)sprzedaż suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, lub pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem sprzedaży przez podmiot prowadzący skład podatkowy, grupą producentów suszu tytoniowego utworzoną na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 1026 oraz z 2021 r. poz. 1603), zwaną dalej „grupą producentów”, organizacją producentów surowca tytoniowego wpisaną do rejestru organizacji producentów no podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o organizacji niektórych rynków rolnych, zwaną dalej „organizacją producentów”, oraz pośredniczący podmiot tytoniowy, którzy jednocześnie z tą sprzedażą dokonują dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu suszu tytoniowego;
3)import suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
4)zużycie suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy;
5)zużycie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy do innych celów niż produkcja wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich;
6)nabycie lub posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, pośredniczący podmiot tytoniowy lub producenta surowca tytoniowego, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał jego sprzedaży.
Zgodnie z art. 11a ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku suszu tytoniowego, obowiązek podatkowy powstaje z dniem:
- nabycia wewnątrzwspólnotowego suszu tytoniowego;
- wydania suszu tytoniowego w przypadku jego sprzedaży;
- zużycia suszu tytoniowego;
- nabycia lub wejścia w posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, pośredniczący podmiot tytoniowy, grupa producentów, organizacja producentów lub producent surowca tytoniowego, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży suszu tytoniowego;
- powstania długu celnego, w przypadku importu suszu tytoniowego.
Zgodnie z opisanym stanem faktycznym [zdarzeniem przyszłym] obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym w przypadku suszu tytoniowego nie powstaje. Wykorzystanie suszu do produkcji wyrobów tytoniowych nie wyczerpuje przesłanek zawartych w treści art. 11a ustawy o podatku akcyzowym.
Wskazać zatem należy, że na podstawie art. 63 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym podmiot prowadzący skład podatkowy został zobligowany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe. Jednocześnie zgodnie z art. 9b ww. ustawy przechowywanie suszu tytoniowego w składzie podatkowym lub poza nim przez podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych nie jest przedmiotem opodatkowania akcyzą.
Zatem, w ocenie Spółki, nie będzie ona zobowiązana jako podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych do złożenia zabezpieczenia akcyzowego z tytułu przechowywania suszu tytoniowego w składzie podatkowym lub poza nim.
W przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy, suszu tytoniowego nie obejmuje się zabezpieczeniem akcyzowym.
Prawidłowość powyższego stanowiska wynika również z uzasadnienia do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, wprowadzającego zmiany do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.), który wprowadził opodatkowanie akcyzą suszu tytoniowego.
Zgodnie z uzasadnieniem projektu, proponowane zmiany przewidziane w art. 9b ust. 1 pkt 1, 2, 3 i 6 mają na celu: „(…) Obecnie każdy podmiot, który prowadzi skład podatkowy, może nabyć susz tytoniowy, magazynować go w swoim składzie podatkowym, a następnie dokonać jego sprzedaży i przemieszczenia do innych składów podatkowych lub do pośredniczących podmiotów tytoniowych bez zabezpieczenia akcyzowego i opodatkowania akcyzą. Projekt ustawy przewiduje obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego na pokrycie mogących powstać zobowiązań podatkowych od suszu tytoniowego, ale tylko w stosunku do pośredniczących podmiotów tytoniowych. W związku z tym, w celu uszczelnienia obrotu suszem tytoniowym, uwzględniając w tym zakresie postulaty podmiotów, proponuje się, aby nieopodatkowanego obrotu suszem tytoniowym mogły dokonywać tylko te podmioty prowadzące składy podatkowe, które zgodnie z uzyskanym zezwoleniem zużywają susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych”.
Jak wynika więc z powyższego, wprowadzając obowiązek objęcia zabezpieczeniem akcyzowym suszu tytoniowego przez pośredniczące podmioty tytoniowe, ustawodawca wprowadził dodatkowe obostrzenia w obrocie suszem tytoniowym przez podmioty prowadzące składy podatkowe, ze względu na fakt, że podmioty prowadzące składy podatkowe nie są zobowiązane do składania zabezpieczenia akcyzowego od suszu tytoniowego.
Należy również podkreślić, że kwestia obejmowania zabezpieczeniem akcyzowym suszu tytoniowego była już przedmiotem analizy w wydawanych interpretacjach indywidualnych.
W interpretacji indywidualnej sporządzonej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, z dnia 2 sierpnia 2016 r., o sygn. akt: IBPP4/4513-136/16-1/BP, Dyrektor potwierdził, że susz tytoniowy nie jest obejmowany zabezpieczeniem akcyzowym przez podmiot prowadzący skład podatkowy.
Zgodnie z treścią tej interpretacji: „(…) Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego od suszu tytoniowego wprowadzonego do składu podatkowego przeznaczonego do zużycia do produkcji wyrobów tytoniowych. Wskazać bowiem należy, że na podstawie powołanego powyżej art. 63 ust. 1 ustawy podmiot prowadzący skład podatkowy został zobligowany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe. Jednocześnie zgodnie z art. 9b ustawy sprzedaż suszu tytoniowego do podmiotu prowadzącego skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych nie jest przedmiotem opodatkowania akcyzą. Zatem Wnioskodawca jako podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych nie będzie zobowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego z tytułu wprowadzenia suszu tytoniowego do składu podatkowego”.
Podobne stanowisko wyraził Minister Finansów w interpretacji indywidualnej z dnia 18 grudnia 2014 r. sygn. IBPP4/443-413/14/PK, z dnia 18 kwietnia 2016 r., sygn. IPPP3/4513-2/16-4/MC oraz Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 6 marca 2020 r. sygn. 0111-KDIB3-3.4013.6.2020.1.MK.
Tym samym, w ocenie Spółki, podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, nie jest obowiązany do obejmowania suszu tytoniowego zabezpieczeniem akcyzowym - ani na terenie składu podatkowego, ani poza nim.
Mając na uwadze całokształt przedstawionej argumentacji, Spółka wnosi jak na wstępie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, ściśle względem treści sformułowanego pytania dotyczącego obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego od suszu tytoniowego wykorzystywanego przez podmiot prowadzący skład podatkowy do produkcji wyrobów tytoniowych, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W poz. 45 załącznika nr 1 wymieniono susz tytoniowy, bez względu na kod CN.
Jak stanowi art. 99a ust. 1 ustawy:
Za susz tytoniowy uznaje się, bez względu na wilgotność, tytoń, który nie jest połączony z żywą rośliną i nie jest jeszcze wyrobem tytoniowym.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 10, 11 i 12 ustawy:
10)skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
11)podmiot prowadzący skład podatkowy - podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;
12)procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
Stosownie do art. 9b ust. 1 ustawy:
W przypadku suszu tytoniowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)nabycie wewnątrzwspólnotowe suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
2)sprzedaż suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, lub pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem sprzedaży przez podmiot prowadzący skład podatkowy, grupę producentów suszu tytoniowego utworzoną na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 1026 oraz z 2021 r. poz. 1603), zwaną dalej „grupą producentów”, organizację producentów surowca tytoniowego wpisaną do rejestru organizacji producentów na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o organizacji niektórych rynków rolnych, zwaną dalej „organizacją producentów”, oraz pośredniczący podmiot tytoniowy, którzy jednocześnie z tą sprzedażą dokonują dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu suszu tytoniowego;
3)import suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
4)zużycie suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy;
5)zużycie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy do innych celów niż produkcja wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich;
6)nabycie lub posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, pośredniczący podmiot tytoniowy lub producenta surowca tytoniowego, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał jego sprzedaży.
Art. 9b ust. 2 ustawy:
Za sprzedaż uznaje się czynności, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1-8, którymi są:
1)sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2020 r. poz. 1740 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 1509 i 2459);
2)zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
3)wydanie w zamian za wierzytelności;
4)wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
5)darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
6)wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
7)przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
8)przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników.
Art. 9b ust. 2a ustawy:
Sprzedaż suszu tytoniowego grupie producentów lub organizacji producentów oraz nabycie lub posiadanie suszu tytoniowego przez grupę producentów lub organizację producentów nie podlega opodatkowaniu akcyzą pod warunkiem:
1)posiadania odpowiednio przez grupę producentów lub organizację producentów statusu podatnika podatku od towarów i usług;
2)zrzeszania odpowiednio przez grupę producentów lub organizację producentów wyłącznie producentów suszu tytoniowego;
3)nabywania suszu tytoniowego odpowiednio przez grupę producentów lub organizację producentów na podstawie umowy dostawy wyłącznie od zrzeszonych w tej grupie lub tej organizacji członków, którzy ten susz wyprodukowali;
4)niekaralności osób, które zgodnie ze statutem, umową lub innym aktem założycielskim są upoważnione do reprezentowania odpowiednio grupy producentów lub organizacji producentów, za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe.
Art. 9b ust. 3 ustawy:
Jeżeli w stosunku do suszu tytoniowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.
Art. 9b ust. 4 ustawy:
W przypadku sprzedaży suszu tytoniowego, sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje ten susz podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy lub pośredniczącemu podmiotowi tytoniowemu.
Art. 9b ust. 5 ustawy:
W sytuacji, o której mowa w ust. 4, sprzedawca suszu tytoniowego może zażądać od nabywcy przedstawienia zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego albo decyzji o dokonaniu wpisu do rejestru, o której mowa w art. 20a ust. 4, a w razie odmowy ich przedstawienia przez nabywcę może odmówić sprzedaży suszu tytoniowego po cenie nieuwzględniającej akcyzy.
Jak stanowi art. 11a ustawy:
W przypadku suszu tytoniowego obowiązek podatkowy powstaje z dniem:
1)nabycia wewnątrzwspólnotowego suszu tytoniowego;
2)wydania suszu tytoniowego w przypadku dokonania jego sprzedaży;
3)zużycia suszu tytoniowego;
4)nabycia lub wejścia w posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, pośredniczący podmiot tytoniowy, grupa producentów, organizacja producentów lub producent surowca tytoniowego, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży suszu tytoniowego;
5)powstania długu celnego, w przypadku importu suszu tytoniowego.
Zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 8 ustawy:
Produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji suszu tytoniowego.
W myśl art. 47 ust. 2 i 3 ustawy:
2.Magazynowanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.
3.W składzie podatkowym wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy mogą być magazynowane w jednym pomieszczeniu z innymi wyrobami, pod warunkiem że wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy będą magazynowane oddzielnie, a miejsce ich magazynowania będzie wskazane w ewidencji wyrobów akcyzowych prowadzonej przez podmiot prowadzący skład podatkowy.
W myśl art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie m.in. jeżeli wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym.
Jak stanowi z kolei stanowi art. 40 ust. 7 ustawy:
Procedury zawieszenia poboru akcyzy nie stosuje się do energii elektrycznej, wyrobów gazowych, wyrobów węglowych oraz suszu tytoniowego.
W myśl natomiast art. 63 ust. 1 ustawy:
Do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe albo powstałe lub mogące powstać zobowiązanie podatkowe oraz opłatę paliwową, której obowiązek zapłaty powstał albo może powstać, są obowiązane następujące podmioty:
1)podmiot prowadzący skład podatkowy;
2)zarejestrowany odbiorca;
3)zarejestrowany wysyłający;
4)podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
5)uprawniony odbiorca;
6)podmiot pośredniczący;
7)przedstawiciel podatkowy;
8)pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem przedsiębiorcy zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c;
9)podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c;
10)wysyłający podmiot zagraniczny;
11)podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 3.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że planują Państwo m.in. zajmować się produkcją wyrobów tytoniowych. W tym celu zamierzają się Państwo zwrócić do właściwego naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Na terenie tego składu podatkowego oraz poza nim planują Państwo magazynować susz tytoniowy, który będzie wykorzystywany do celów produkcji wyrobów tytoniowych.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy susz tytoniowy należący do podmiotu prowadzącego skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, magazynowany w składzie podatkowym lub poza nim, powinien zostać objęty zabezpieczeniem akcyzowym składu podatkowego.
Na wstępie zauważenia wymaga, że jak wynika z cytowanego wyżej art. 47 ust. 2 ustawy, magazynowanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Równocześnie zgodnie z art. 40 ust. 7 ustawy, procedury zawieszenia poboru akcyzy nie stosuje się do suszu tytoniowego. Tym samym co do zasady, podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych nie będzie zobowiązany do magazynowania suszu tytoniowego na terenie składu podatkowego.
W dalszej kolejności wskazać należy, że zasadniczo podmiot prowadzący skład podatkowy, na podstawie art. 63 ust. 1 pkt 1 ustawy, jest zobligowany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe. Niemniej ani nabycie, ani posiadanie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy, który zamierza zużywać susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, nie jest przedmiotem opodatkowania akcyzą i w konsekwencji nie prowadzi do powstania zobowiązania podatkowego.
Zatem planowane magazynowanie suszu tytoniowego w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym, który będziecie Państwo zużywać do produkcji wyrobów tytoniowych, nie będzie wiązało się z obowiązkiem złożenia zabezpieczenia akcyzowego.
Mając powyższe na uwadze, Państwa stanowisko względem zadanego pytania należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania). Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Państwo, w treści składanego wniosku, kształtują jego zakres przedmiotowy. Zatem pozostałe kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) i treścią postawionego we wniosku pytania (pytań). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego[…]. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 259.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.