Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.62.2023.2.MPA

Zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy działek.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy działek nr 1 i nr 2 jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku od towarów i usług w odniesieniu do dostawy działek nr 1 i nr 2.

Uzupełnił Pan wniosek poprzez wpłatę dodatkowej opłaty 18 kwietnia 2023 r. (wpływ: 19 kwietnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan właścicielem niezabudowanej nieruchomości gruntowej położonej w (…), gmina (…), oznaczonej jako działka ewidencyjna nr 1 o powierzchni 1,5400 ha oraz nr 2 o powierzchni 0,3600 ha, dla której prowadzona jest przez Sąd Rejonowy w (…) księga wieczysta KW nr (…).

Wyjaśnić należy, iż działka ewidencyjna nr 1 oznaczona jest w rejestrze gruntów jako użytki rolne, tj. grunt rolny, sad, łąka trwała, grunt oraz nieużytki (0,1200 ha). Z kolei działka ewidencyjna nr 2 oznaczona jest w rejestrze gruntów jako użytki rolne, tj. grunt rolny oraz nieużytki (0,0100 ha).

Opisana wyżej nieruchomość objęta jest obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego na podstawie uchwały nr (…) Rady Miejskiej (…) - z 25 lutego 2008 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa (…) (Dziennik Urzędowy Województwa (…) z 20 lipca 2008 r. Nr (...)). Zgodnie z ww. miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działkę nr 1 oznaczono symbolem 15Rz (tereny rolnicze: uprawy polowe, łąki, pastwiska), zaś działkę nr 2 symbolem 4MN (tereny zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej).

Podkreśla Pan, iż jest Pan podatnikiem VAT czynnym, a wyżej opisana nieruchomość została nabyta od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej 19 stycznia 2011 r. na podstawie umowy sprzedaży objętej aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza (…) - rep. A Nr (…) i stanowi obecnie składnik związany z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą. Co istotne w związku z nabyciem ww. nieruchomości nie przysługiwało Panu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, gdyż taki nie wystąpił.

Obecnie podjął Pan działania zmierzające do sprzedaży ww. nieruchomości, a w związku z tym, koniecznym jest ustalenie zasad opodatkowania transakcji podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy w świetle przedstawionego wyżej stanu faktycznego, sprzedaż przez Pana niezabudowanej nieruchomości gruntowej położonej w (…), gmina (…), oznaczonej jako działka ewidencyjna nr 1 o powierzchni 1,5400 ha oraz nr 2 o powierzchni 0,3600 ha, dla której prowadzona jest przez Sąd Rejonowy w (…) księga wieczysta KW nr (…), będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, sprzedaż działki ewidencyjnej nr 1 o powierzchni 1,5400 ha nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż jest to grunt rolny, a w związku z tym jego dostawa podlega zwolnieniu na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Z kolei sprzedaż działki ewidencyjnej nr 2 o powierzchni 0,3600 ha podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż ww. zwolnienie przedmiotowe nie ma do takiej transakcji zastosowania, gdyż zwolnieniu podlega jedynie dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Istotne jest, że w świetle przepisu art. 2 pkt 33 ww. ustawy przez tereny budowlane rozumieć należy grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. W świetle przedstawionego wyżej stanu faktycznego, działka nr 2 może być zabudowana i bez znaczenia jest to, że zabudowa ta, ma mieć charakter zagrodowej.

Podziela Pan pogląd zaprezentowany przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 21 października 2011 r. (znak ITPP1/443-972/11/AP), który stwierdził, że: „tereny zabudowy zagrodowej”, oznaczone literami RM to odmienna klasyfikacja od „terenów rolniczych”, a zatem terenów przeznaczonych typowo pod uprawy rolne czy ogrodnicze. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia zabudowa zagrodowa, posiłkując się jednak innymi kryteriami stwierdzić należy jednoznacznie, że tereny zabudowy zagrodowej, to tereny przeznaczone pod zabudowę”. Podobny pogląd zaprezentował też między innymi Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 4 lutego 2011 r. (znak IBPP1/443-1078/10/AW), Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 19 sierpnia 2011 r. (znak ILPP2/443-826/11-4/MR), a także Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 10 grudnia 2010 r. (znak IBPP1/443-864/10/LSz).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Należy jednak zauważyć, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonywana przez podmiot o statusie podatnika działającego w takim charakterze w odniesieniu do tej czynności.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności, konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pan podatnikiem VAT czynnym.

Jest Pan właścicielem niezabudowanej nieruchomości gruntowej złożonej z działki ewidencyjnej nr 1 i nr 2.

Nieruchomość będąca przedmiotem sprzedaży stanowi składnik związany z prowadzoną działalnością.

Nieruchomość objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego na podstawie uchwały nr (...) Rady Miejskiej (…).

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działkę:

- nr 1 oznaczono symbolem 15Rz (tereny rolnicze: uprawy polowe, łąki, pastwiska),

- nr 2 symbolem 4MN (tereny zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej).

Pana wątpliwości dotyczą sprzedaży m.in. niezabudowanej nieruchomości gruntowej położonej w (…), gmina (…), oznaczonej jako działka ewidencyjna nr 1 o powierzchni 1,5400 ha oraz nr 2 o powierzchni nr 0,3600 ha, dla której prowadzona jest przez Sąd Rejonowy w (…) - w kontekście zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.

Stosownie do treści art. 2 pkt 33 ustawy:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich, opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego, miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

Ustawa o podatku od towarów i usług, w kontekście opodatkowania przy sprzedaży gruntu, nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.

Analiza wyżej powołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane.

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działkę nr 1 oznaczono symbolem 15Rz (tereny rolnicze: uprawy polowe, łąki, pastwiska), zaś działkę nr 2 symbolem 4Mn (tereny zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej).

W związku z tym, że działka nr 1, dla której miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, nie przewiduje możliwości zabudowy, nie stanowi ona terenu budowlanego. Jej dostawa będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

W stosunku do działki nr 2 sprzedaż jej nie będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, ponieważ zgodnie z jej przeznaczeniem określonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działka ta stanowi teren zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.

Należy nadmienić, że dla dostawy nieruchomości niezabudowanych, ustawodawca przewidział możliwość zastosowania zwolnienia od podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

  brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Z opisu sprawy wynika, że nieruchomość nabył Pan od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. W związku z nabyciem ww. nieruchomości nie wystąpił podatek VAT naliczony, który mógłby podlegać odliczeniu przez Pana. Zatem nie można twierdzić, że nie przysługiwało Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości. Tym samym jeden z warunków art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy nie został spełniony. W związku z tym, dostawa działki nr 2 nie będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zatem dostawa działki nr 2 będzie opodatkowana wg właściwej stawki podatku VAT.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1. z zastosowaniem art. 119a;

2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – ( t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00