Interpretacja indywidualna z dnia 4 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.116.2023.1.AW
Dotyczy braku możliwości obniżenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadania.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 9 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości obniżenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadania pn. ,,(…)’’ w Szkole Podstawowej w (…) oraz w Szkole Podstawowej w (…), wpłynął 10 marca 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzeń przyszłych
Gmina (…) zamierza wystąpić z wnioskiem o udzielenie dofinansowania w formie dotacji złożonej w ramach konkursu pn. ,, (…)’’- ze Środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…). Jednym z wymaganych załączników do wniosku o udzielenie dofinansowania jest interpretacja indywidualna wydana przez właściwego Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (...) w sprawie możliwości prawnego odzyskania podatku od towarów i usług, w związku z realizacją niniejszego zadania.
W ramach projektu pn. ,, (…)’’:
1. W Szkole Podstawowej im. (…) w (…) zostanie utworzony punkt dydaktyczny na potrzeby prowadzenia zajęć terenowych z edukacji ekologicznej i przyrodniczej. W ramach zadania powstanie nowoczesny punkt dydaktyczny z tablicami edukacyjnymi, nasadzeniami i elementami małej architektury (ławki, stoliki). Wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań sprawi, że nauka stanie się dużo bardziej atrakcyjna i aktywizująca. Nauczyciel może wykorzystać znacznie więcej materiałów podczas lekcji, przedstawić temat w dużo ciekawszy sposób. Dzięki utworzeniu punktu uczniowie będą mieli lepsze warunki do własnego rozwoju i rozwijania swoich pasji. Zajęcia będą nieodpłatne i skierowane do wszystkich uczniów ww. placówki. Projekt będzie finansowany ze środków własnych Gminy (…) oraz ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…). Gmina (…), jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną. Gmina (…) jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Projekt będzie realizowany przez Gminę (…). Szkoła Podstawowa w (…) jest jednostką organizacyjną Gminy (…), nie posiada osobowości prawnej i działa w formie jednostki budżetowej. W imieniu Gminy (…) wykonuje zadania własne z zakresu edukacji publicznej. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą wystawiane na Gminę (…) jako nabywcę, a Szkoła Podstawowa im. (…) w (…) będzie jej odbiorcą. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. ,,(…)’’ będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
2. W Szkole Podstawowej im. (…) w (…) zostanie utworzony punkt dydaktyczny na potrzeby prowadzenia zajęć terenowych z edukacji ekologicznej i przyrodniczej. Projekt ma na celu rozwijanie umiejętności prowadzenia obserwacji i doświadczeń, oddziałując na wszystkie zmysły, rozwijanie motywacji uczniów do nauki oraz kształtowanie postaw proekologicznych i prozdrowotnych. Zamiast tablicy z kredą uczniowie będą mieli kolorowe plansze dydaktyczne o drzewach, ptakach czy owadach zapylających. Zamiast atlasów i książek - gry dydaktyczne, sprawdzające rozpoznawanie owoców drzew czy gatunki ptaków. Wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań sprawia, że nauka stanie się dużo bardziej atrakcyjna i aktywizująca. Nauczyciel może wykorzystać znacznie więcej materiałów podczas lekcji, przedstawić temat w dużo ciekawszy sposób. Dzięki utworzeniu punktu uczniowie będą mieli lepsze warunki do własnego rozwoju i rozwijania swoich pasji. Zajęcia będą nieodpłatne i skierowane do wszystkich uczniów placówki. Projekt będzie finansowany ze środków własnych Gminy (…) oraz ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…). Gmina (…), jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną. Gmina (…) jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Projekt będzie realizowany przez Gminę (…). Szkoła Podstawowa w (…) jest jednostką organizacyjną Gminy (…), nie posiada osobowości prawnej i działa w formie jednostki budżetowej. W imieniu Gminy (…) wykonuje zadania własne z zakresu edukacji publicznej. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą wystawiane na Gminę (…) jako nabywcę, a Szkoła Podstawowa im. (…) w (…) będzie jej odbiorcą. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „(…) będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Pytanie
Czy w związku z realizacją zadania pn. „(…)” - w Szkole Podstawowej w (…) oraz w Szkole Podstawowej w (…) Gmina (…) ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Natomiast opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.
W ramach projektu świadczone przez Szkołę Podstawową w (…) oraz Szkołę Podstawową w (…) zadania będą nieodpłatne, a zatem nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym zakupione w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, co oznacza, że Gminie (…) nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm.),
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu edukacji publicznej.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że zamierzają Państwo zrealizować zadanie pn. ,, (…)’’ w Szkole Podstawowej w (…) oraz w Szkole Podstawowej w (…). Projekt ma na celu rozwijanie umiejętności prowadzenia obserwacji i doświadczeń, oddziałując na wszystkie zmysły, rozwijanie motywacji uczniów do nauki oraz kształtowanie postaw proekologicznych i prozdrowotnych.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. zadania.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie, jak wynika z okoliczności przedstawionych zdarzeń przyszłych, związek taki nie wystąpi. Jak Państwo wskazali, nabyte podczas realizacji zadania towary i usługi będą służyły do wykonania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W obu szkołach powstaną punkty dydaktyczne na potrzeby prowadzenia zajęć terenowych z edukacji ekologicznej, które będą nieodpłatne i skierowane do wszystkich uczniów danej placówki.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Biorąc pod uwagę treść przywołanych przepisów, w kontekście przedstawionego opisu sprawy oraz Państwa stanowiska należy stwierdzić, że nie będą Państwo uprawnieni w trybie art. 86 ust. 1 ustawy, do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu. W sprawie nie wystąpi bowiem związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, ponieważ jak Państwo wskazali w opisie sprawy świadczone przez Szkołę Podstawową w (…) oraz Szkołę Podstawową w (…) zadania będą nieodpłatne, a zatem nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto, co wynika z opisu sprawy, planowane inwestycje stanowią zadanie własne i nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną w żadnej ze szkół.
Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. ,, (…)’’, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabyte w ramach ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zarówno w Szkole Podstawowej w (…) jak i w Szkole Podstawowej w (…).
Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) ul. (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).