Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 2 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.132.2023.2.RK
Art. 28j ust. 2 oraz art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT nie będzie miał zastosowania do Spółki z o.o. (Spółki przekształconej). Przepisy te odnoszą się bowiem, wyłącznie do podatników rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej, a za takiego podatnika nie można uznać Spółki przekształconej. W konsekwencji Spółka z o.o., która powstanie z przekształcenia Spółki jawnej nie będzie mogła skorzystać z preferencji podatkowej, tj. 10% stawki ryczałtu, wynikającej z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT po spełnieniu pozostałych warunków wynikających z art. 28j ust. 1 tej ustawy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości opodatkowania w pierwszym roku działalności Spółki z o.o., powstałej z przekształcenia Spółki jawnej, stawką 10% ryczałtu, właściwą dla podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki jawnej prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą (…) Spółka Jawna, siedziba: (…) KRS (…), NIP: (…) REGON (…), dalej zwaną "Spółką Jawną". Jedynymi wspólnikami Spółki Jawnej są dwie osoby fizyczne: W.S. oraz A.S. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Spółka Jawna nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Wspólnicy Spółki Jawnej rozważają przekształcenie Spółki Jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, zwaną dalej: "Spółka z o.o.", na podstawie art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych, tj. Dz. U. z 2022 r., poz. 1467, dalej: KSH.
Jednocześnie wspólnicy planują, że Spółka z o.o. powstała z przekształcenia Spółki Jawnej od momentu powstania Spółki z o.o. (wpisu do rejestru przedsiębiorców), będzie opodatkowana na zasadach, o których mowa w rozdziale 6b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587, dalej: CIT, czyli ryczałtem od dochodów spółek, zwanym dalej "CIT estoński". Według założeń wspólników do przekształcenia Spółki Jawnej w Spółkę z o.o., czyli do rozpoczęcia działalności przez Spółkę z o.o., dojdzie w drugiej połowie roku 2023, czyli najwcześniej w dniu 1 lipca 2023 r. Wspólnicy Spółki Jawnej zamierzają zawrzeć w umowie Spółki z o.o. zapis, że na podstawie art. 8 ust. 2a CIT pierwszy rok obrotowy Spółki z o.o. skończy się z dniem 31 grudnia 2024 r.
Na dzień sporządzenia niniejszego wniosku jeszcze nie doszło do przekształcenia. Według założeń wspólników Spółka z o.o. będzie spełniała wszystkie warunki, o których mowa w art. 28j CIT oraz nie będzie spełniała żadnej z przesłanek negatywnych z art. 28k CIT. Spółka z o.o. nie będzie przedsiębiorstwem finansowym, o którym mowa w art. 15c ust. 16 CIT. Spółka z o.o. nie będzie instytucją pożyczkową w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, tj. Dz. U. z 2022 r., poz. 246. Spółka z o.o. nie będzie osiągała dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a CIT. Spółka z o.o. nie zostanie postawiona w stan upadłości lub likwidacji.
Pytanie
Czy Spółka z o.o., powstała w wyniku przekształcenia Spółki Jawnej, w której wnioskodawca jest wspólnikiem, będzie uprawniona do stosowania w pierwszym wydłużonym roku obrotowym (trwającym od dnia wpisu Spółki z o.o. do rejestru przedsiębiorców w KRS w drugiej połowie roku 2023 do końca 2024 roku), stawki ryczałtu, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 CIT, czyli stawki w wysokości 10% podstawy opodatkowania, jako podatnik rozpoczynający prowadzenie działalności?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem wnioskodawcy Spółka z o.o. powstała w wyniku przekształcenia Spółki Jawnej będzie uprawniona do stosowania w pierwszym roku obrotowym, tj. od momentu powstania Spółki z o.o. w drugiej połowie roku 2023, do dnia 31 grudnia 2024 r. stawki ryczałtu od dochodów spółek, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 CIT, tj. 10% podstawy opodatkowania, ponieważ będzie podatnikiem rozpoczynającym działalność w rozumieniu tego przepisu.
Uzasadnienie Stanowiska Wnioskodawcy
W pierwszej kolejności wnioskodawca wskazuje, że na podstawie art. 14n § 1 pkt 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, tj. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 (dalej: Op), do wystąpienia z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku CIT, bowiem wątpliwości wnioskodawcy dotyczą sytuacji Spółki z o.o., która ma powstać z przekształcenia Spółki Jawnej, w której wnioskodawca jest wspólnikiem.
Zgodnie bowiem z art. 14n § 1 pkt 1 Op, przepisy art. 14k i art. 14m Op stosuje się odpowiednio w przypadku: zastosowania się przez spółkę do interpretacji indywidualnej wydanej przed powstaniem spółki na wniosek osób planujących utworzenie tej spółki – w zakresie dotyczącym działalności tej spółki. Tym samym ustawodawca dopuszcza możliwość złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przez osoby planujące utworzenie spółki, w zakresie działalności tej spółki. Jednocześnie "utworzenie", o którym mowa w w/w przepisie należy intepretować szeroko, tj. w ten sposób, że pojęcie to obejmuje również przekształcenie spółki jawnej w spółę z ograniczoną odpowiedzialnością.
Powyższe potwierdza wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12 maja 2014 r., sygn. akt: II FSK 2766/12, gdzie Sąd stwierdził, że pojęcia "utworzenie" nie zdefiniowano w Ordynacji podatkowej, a jego językowe brzmienie, rozpatrywane w kontekście badanego przepisu znaczy tyle, co nadanie bytu prawnego podmiotowi, który wcześniej nie istniał. Pogląd ten został podtrzymany także w innych wyrokach NSA (wyrok z dnia 5 grudnia 2014 r., sygn. akt II FSK 2630/12; wyroki z dnia 9 grudnia 2014 r., sygn. akt II FSK 3043/12 i II FSK 1134/13; wyrok z dnia 20 lipca 2017 r., sygn. akt II FSK 1686/15; wyrok z dnia 20 stycznia 2017 r., sygn. akt II FSK 283/15 oraz wyrok z dnia 21 marca 2021 r., sygn. akt I FSK 1886/17).
Przechodząc to uzasadnienia stanowiska wnioskodawcy wskazać należy, że zgodnie z art. 28h ust. 1 CIT, podatnik opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek nie podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 19, art. 24b, art. 24ca i art. 24d. Jednocześnie, zgodnie z art. 28o ust. 1 CIT, ryczałt wynosi 10% podstawy opodatkowania w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności (pkt 1) oraz 20% podstawy opodatkowania w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1 (pkt 2). Ustawodawca nie zawarł w ustawie CIT definicji legalnej pojęcia "podatnika rozpoczynającego działalność" (definicja nie została ujęta ani w art. 4a, ani w art. 28c CIT). Należy jednak przyjąć, że Spółka z o.o., powstała z przekształcenia Spółki Jawnej na podstawie art. 551 § 1 KSH, będzie nowym podatnikiem CIT, rozpoczynającym działalność w rozumieniu art. 28o ust. 1 pkt 1 CIT. Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, Spółka z o.o. powstanie w drodze przekształcenia Spółki Jawnej, która nie jest podatnikiem ani na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, ani na gruncie CIT. Dopiero z chwilą wpisu Spółki z o.o. do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) stanie się ona osobą prawną, a tym samym jako przedsiębiorca podatnikiem podatku CIT, rozpoczynającym działalność. Takie stanowisko, że spółka z o.o. powstała z przekształcenia spółki jawnej lub nawet działalności jednoosobowej jest "podatnikiem rozpoczynającym działalność", podtrzymuje także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - zob. interpretacja indywidualna z dnia 18 marca 2022 r., nr 0111-KDIB1-1.4010.675.2021.2.BS (ID nr 483973); interpretacja indywidualna z dnia 8 września 2022 r., nr 0111-KDIB1-1.4010.365.2022.2.ŚS (ID nr 508090) oraz interpretacja indywidualna z dnia 27 lutego 2023 r., nr 0111-KDIB1-1.4010.825.2022.2.BS (ID nr 532860).
Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, jeżeli Spółka z o.o., powstała z przekształcenia Spółki Jawnej, rozpocznie działalność w drugiej połowie roku 2023, to status podatnika rozpoczynającego działalność przysługuje jej w całym pierwszym roku obrotowym, tj. do końca wydłużonego do 31 grudnia 2024 roku pierwszego roku obrotowego, a w związku z tym, Spółka z o.o. będzie mogła korzystać z 10% stawki CIT estońskiego do końca tego pierwszego roku obrotowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie art. 28j ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa CIT”), opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, tj. podatnik, który ma siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli spełnia łącznie w każdym okresie opodatkowania ryczałtem pozostałe warunki określone w przepisie art. 28j ustawy o CIT.
Dodatkowo art. 28k ww. ustawy wyłącza wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.
I tak, zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy CIT:
opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:
a) z wierzytelności,
b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c) z części odsetkowej raty leasingowej,
d) z poręczeń i gwarancji,
e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;
3) podatnik:
a)zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub
b)ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;
7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Zgodnie z art. 28j ust. 2 ustawy CIT:
w przypadku podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności:
1)warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, uznaje się za spełniony w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem;
2)warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie dotyczy roku rozpoczęcia tej działalności i 2 lat podatkowych bezpośrednio po nim następujących, z tym że począwszy od drugiego roku podatkowego podatnik jest obowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie.
Zgodnie zaś z art. 28o ust. 1 ustawy o CIT:
Ryczałt wynosi:
1)10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;
2)20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.
Nowy reżim opodatkowania, zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy o CIT, obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7. Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy o CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.
W myśl art. 9 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 29 września 1994 r., ustawa o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o roku obrotowym - rozumie się przez to rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Jeżeli jednostka rozpoczęła działalność w drugiej połowie przyjętego roku obrotowego, to można księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe za ten okres połączyć z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny. W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o CIT:
Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.
Zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy o CIT:
Jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.
Zgodnie z art. 8 ust. 6a ustawy o CIT:
Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.
Zgodnie natomiast z art. 28e ust. 1 i ust. 2 ustawy o CIT:
1.Rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.
2.Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego.
Po złożeniu zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem, zamknięciu ksiąg podatkowych i sporządzeniu sprawozdania finansowego, rozpoczyna się nowy rok podatkowy, w trakcie którego należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczące opodatkowania ryczałtem dochodów spółek kapitałowych.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest wspólnikiem Spółki jawnej. Planowane jest przekształcenie Spółki jawnej w Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Przekształcona Spółka z o.o. od momentu jej powstania (wpisu do rejestru przedsiębiorców), będzie opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych.
Przedmiotem Pana wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy w wyniku przekształcenia Spółki jawnej w Spółkę z o.o., w której jest Pan jest wspólnikiem, Spółka przekształcona będzie uprawniona do stosowania w pierwszym (wydłużonym) roku obrotowym 10% podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, właściwej dla podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą.
Odnosząc się do Pana wątpliwości wskazać należy, że warunki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych zawiera art. 28j ust. 1 ustawy CIT. W odniesieniu do części obowiązków wynikających z powyższego przepisu, w oparciu o art. 28j ust. 2 ustawy o CIT, z preferencji wynikających z art. 28o ust. 1 tej ustawy skorzystać mogą tylko podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej.
Należy wskazać, że ww. przepisy odnoszą się ogólnie do podatników rozpoczynających prowadzenie działalności i nie zawierają negatywnego katalogu wyłączającego zastosowanie tej regulacji do podatników, rozpoczynających prowadzenie działalności w określony sposób.
Stąd, nadmienić również należy, że w myśl art. 93a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacji podatkowej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):
Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:
1) przekształcenia innej osoby prawnej,
2) przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej
- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.
Zatem, jak wynika z powyższego spółka powstała w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki przekształcanej spółki. W doktrynie podkreśla się, że przekształcenie nie powoduje ustania bytu prawnego podmiotu, co uznawane jest jako realizacja zasady ciągłości podmiotowej. „Oznacza to, że spółka po przekształceniu jest kontynuatorką spółki przed transformacją i że w żadnym momencie tego procesu nie mamy do czynienia z dwoma podmiotami – odmiennie, niż ma to miejsce w przypadku sukcesji uniwersalnej, charakterystycznej dla procesów łączenia i podziału. W sensie substratu materialnego jest to cały czas ta sama spółka, która zmienia jedynie swoją szatę zewnętrzną.
Powyższe znajduje potwierdzenie, w wyrokach sądów, m.in. zgodnie z wyrokiem NSA z 8 kwietnia 2021 r. sygn. akt II FSK 156/21:
Instytucja przekształcenia została uregulowana w przepisach art. 551 do art. 584 KSH i polega zasadniczo na zmianie formy ustrojowej spółki handlowej bez zmiany przedmiotu jej działalności, sposobu jej prowadzenia oraz bez zmiany większości udziałowców. Do jej realizacji nie jest konieczne rozwiązanie dotychczasowej spółki i utworzenie na jej miejsce nowej, gdyż zgodnie z art. 552 KSH zdanie pierwsze transformacja dokonuje się z dniem wpisania zmienionej organizacyjnie spółki (spółki przekształconej) do rejestru.”
Tezę, iż podatnik powstały z przekształcenia nie jest podatnikiem rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej potwierdzają liczne wyroki sądów administracyjnych oraz wypowiedzi przedstawicieli doktryny prawa.
W świetle analizowanej sprawy wskazać należy również, że intencją ustawodawcy nie było wprowadzenie na gruncie ryczałtu od dochodów spółek preferencji (tj. obniżonej stawki ryczałtu) dla podatników powstałych na skutek restrukturyzacji, w tym przekształcenia, lecz wyłącznie na rzecz „nowych” podatników, którzy wraz z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej zdecydowali się na opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek.
Skoro zatem, jak wynika z opisu sprawy, Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstanie z przekształcenia Spółki jawnej, to oznacza to, że nie jest podmiotem rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej. Przesądza o tym fakt, że nie dochodzi do ustania bytu prawnego Spółki a następuje wyłącznie zmiana jej formy organizacyjno–prawnej. Spółka przekształcona kontynuuje działalność Spółki i przedsiębiorcy sprzed transformacji oraz przysługują jej wszelkie prawa i obowiązki spółki przekształconej oraz uprawnienia przedsiębiorcy, co przekłada się na sferę określonych praw i obowiązków podatkowych.
Wobec powyższego stwierdzić należy, że art. 28j ust. 2 oraz art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT nie będzie miał zastosowania do Spółki z o.o. (Spółki przekształconej). Przepisy te odnoszą się bowiem, wyłącznie do podatników rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej, a za takiego podatnika nie można uznać Spółki przekształconej.
W konsekwencji Spółka z o.o., która powstanie z przekształcenia Spółki jawnej nie będzie mogła skorzystać z preferencji podatkowej, tj. 10% stawki ryczałtu, wynikającej z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT po spełnieniu pozostałych warunków wynikających z art. 28j ust. 1 tej ustawy.
Tym samym, Pana stanowisko stwierdzające, że Spółka z o.o. powstała w wyniku przekształcenia Spółki jawnej będzie uprawniona do stosowania w pierwszym roku obrotowym, tj. od momentu powstania Spółki z o.o. w drugiej połowie roku 2023, do dnia 31 grudnia 2024 r. stawki ryczałtu od dochodów spółek, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, tj. 10% podstawy opodatkowania, ponieważ będzie podatnikiem rozpoczynającym działalność w rozumieniu tego przepisu jest nieprawidłowe.
Odnosząc się do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych oraz wyroków sądowych wskazać należy, że dotyczą one konkretnej, indywidualnej sprawy podatnika, w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcia w nich zawarte są dla organu wiążące, zatem nie mogą one przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost z tego powodu, że nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right