Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 24 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.121.2023.1.AG
Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektów w konkursie „Nasze Ekologiczne Pracownie”, współfinansowanych ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektów w konkursie „Nasze Ekologiczne Pracownie”, współfinansowanych ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W związku z zamiarem złożenia wniosku o dofinansowanie do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…) na dotację w konkursie „Nasze Ekologiczne Pracownie” na zadanie pn.:
1.„Utworzenie ekopracowni w Zespole (…) w (…)” realizowane w Zespole (…) w (…),
2.„Utworzenie punktu dydaktycznego w I Liceum Ogólnokształcącym w (…)” realizowane w I Liceum Ogólnokształcącym w (…),
3.„Utworzenie ekopracowni w Zespole Szkół Ogólnokształcących (…)” realizowane w Zespole Szkół Ogólnokształcących w (…),
4.„Utworzenie ekopracowni w Zespole Szkół Ogólnokształcących im. (…)” realizowane w Zespole Szkół Ogólnokształcących (…),
5.„Utworzenie ekopracowni w Zespole Szkół Zawodowych (…) realizowane w Zespole Szkół Zawodowych (…),
6.„Utworzenie ekopracowni w Zespole Szkół (…)” realizowane w Zespole Szkół (…)
7.„Utworzenie ekopracowni w Zespole Szkół Zawodowych w (…)” realizowane w Zespole Szkół Zawodowych w (…),
8.„Utworzenie ekopracowni w Zespole Szkół (…) w (…)” realizowane w Zespole Szkół (…) w (…),
9.„Utworzenie ekopracowni w (…) Zespole Szkół Ponadpodstawowych (…)” realizowane w (…) Zespole Szkół Ponadpodstawowych (…),
10.„Utworzenie punktu dydaktycznego w Zespole Szkół (…)” realizowane w Zespole Szkół (…),
11.„Utworzenie ekopracowni w Zespole Szkół (…)” realizowane w Zespole Szkół (…),
12.„Utworzenie ekopracowni w Zespole Szkół (…)” realizowane w Zespole Szkół (…),
niezbędnym jest załączenie interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości prawnej odliczenia podatku od towarów i usług - VAT.
Zarząd Powiatu (…), zadania publiczne Powiatu wykonuje przy pomocy jednostek organizacyjnych Powiatu, między innymi przez placówki oświatowe tj.:
1.Zespół Licealno (…),
2.Liceum Ogólnokształcące (…),
3.Zespół Szkół Ogólnokształcących (…),
4.Zespół Szkół Ogólnokształcących (…),
5.Zespół Szkół Zawodowych (…),
6.Zespół Szkół (…),
7.Zespół Szkół Zawodowych (…),
8.Zespół Szkół nr (…),
9.(…) Zespół Szkół Ponadpodstawowych (…),
10.Zespół Szkół Specjalnych (…),
11.Zespół Szkół Specjalnych (…),
12.Zespół Szkół Specjalnych (…).
Beneficjentem środków dofinansowanych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…), może być jednostka samorządu terytorialnego - a więc Powiat (…). Jednostki budżetowe Powiatu (…) nie posiadają osobowości prawnej i nie mogą być beneficjentem, mogą być natomiast realizatorem zadania.
Podczas realizacji tych zadań, faktury będą wystawiane na Powiat (…) jako zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT. Właścicielem majątku jest Powiat (…).
Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. 2022 poz. 1526), Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez Powiat należą m.in. edukacja publiczna (art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy), przeciwdziałanie bezrobociu, aktywizacja lokalnego rynku pracy (art. 4 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy) oraz utrzymanie powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 19 ww. ustawy).
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, oraz przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia.
1.„Utworzenie ekopracowni w Zespole Licealno (…)” realizowane w Zespole Licealno (…).
Powiat (…) realizował będzie działalność edukacyjną poprzez zmodernizowanie pracowni fizycznej przeznaczonej do prowadzenia zajęć z zakresu fizyki. Zakup konkretnych elementów wyposażenia ekopracowni fizycznej ma na celu stworzenie odpowiedniej przestrzeni edukacyjnej, pozwalającej na wszechstronny rozwój młodzieży, pobudzenie zainteresowania fizyką, pobudzenie zainteresowania zjawiskami fizycznymi (oddziaływanie elektryczne, magnetyczne, grawitacyjne), zwiększenie świadomości ekologicznej oraz troski o środowisko naturalne. Zajęcia będą sprzyjały realizacji treści zgodnych z nową podstawą programową. W ramach utworzonej ekopracowni fizycznej będą prowadzone również lekcje pokazowe dla szkół podstawowych. Głównym efektem jakościowo-ilościowym utworzenia ekopracowni fizycznej ma być podniesienie jakości kształcenia, zwiększenie umiejętności i kompetencji uczniów oraz nauczycieli.
Do pracowni zakupione zostaną m.in.: zestawy do prowadzenia eksperymentów uczniowskich z zakresu elektryczności, magnetyzmu i elektrostatyki, optyki, dźwięku, mechaniki ciał stałych, mechaniki płynów oraz gazów, tor powietrzny z dmuchawą i licznikiem, monitor interaktywny, laptop, tablet graficzny, meble, biurko.
Zakres prac remontowych obejmuje m.in.: pomalowanie ścian i sufitu, położenie wykładzin, zamontowanie rolet zaciemniających.
2.„Utworzenie punktu dydaktycznego w I Liceum Ogólnokształcącym w (…)” realizowane w Liceum Ogólnokształcącym w (…).
Powiat (…) realizował będzie działalność edukacyjną poprzez utworzenie punktu dydaktycznego w Liceum Ogólnokształcącym w (…), przeznaczonego do prowadzenia zajęć terenowych z edukacji ekologicznej i przyrodniczej. Planowany projekt zakłada utworzenie innowacyjnej strefy ekologicznej pn. (…) który obejmuje parking dla rowerów, mural ekologiczny z domkami dla ptaków, tablice informacyjne dotyczące bioróżnorodności w regionie, zagospodarowanie przestrzeni zielonej, bazę rekreacyjno-edukacyjną. Do punktu dydaktycznego zakupione zostaną m.in.: ławki i stoliki, tablice informacyjne dotyczące bioróżnorodności w regionie, domki dla ptaków, pomoce dydaktyczne służące do realizacji pracy badawczej uczniów.
Zakres prac remontowych obejmuje m.in.: nasadzenia, odtworzenie trawnika, remont parkingu dla rowerów, malowanie muralu.
3.„Utworzenie ekopracowni w Zespole Szkół Ogólnokształcących w (…)” realizowane w Zespole Szkół Ogólnokształcących w (…).
Powiat (…) realizował będzie działalność edukacyjną poprzez zmodernizowanie pracowni biologicznej przeznaczonej do prowadzenia zajęć z biologii dla uczniów I Liceum Ogólnokształcącego. Do pracowni zakupione zostaną m.in.: monitor interaktywny, modele anatomiczne, preparaty i akcesoria do mikroskopów, zestawy do analizy wody i ph gleby, narzędzia do preparatyki, modele szkieletów kręgowców, modele anatomiczne narządów człowieka, kolekcje stawonogów, modele komórek: roślinnej zwierzęcej i bakteryjnej, szkielet człowieka na statywie, nowe meble, rolety okienne, komputer. Zakres prac remontowych obejmuje m.in.: cyklinowanie i lakierowanie parkietu, wymiana listew przypodłogowych, malowanie ścian i sufitu.
4.„Utworzenie ekopracowni w Zespole Szkół Ogólnokształcących (…)” realizowane w Zespole Szkół Ogólnokształcących (…).
Powiat (…) realizował będzie działalność edukacyjną poprzez zmodernizowanie pracowni przeznaczonej do prowadzenia zajęć z przedmiotów przyrodniczych: fizyki, biologii, chemii. Projekt ma na celu doskonalenie kompetencji uczniów w zakresie fizyki, biologii, chemii, pogłębianie wiedzy ekologicznej, uświadamianie odpowiedzialności za stan środowiska, rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, polepszenie warunków nauczania, uatrakcyjnienie realizacji zajęć poprzez utworzenie pracowni ekologicznej - eksperymentarium. Do pracowni zakupione zostaną m.in.: regały, sprzęt audiowizualny (m.in.: monitor multimedialny, laptop), pomoce dydaktyczne (m.in.: zestaw do badania stanu powietrza w tym zanieczyszczenia i hałasu, walizka eko-badacza Ecolabbox, miernik promieniowania UV, mikroskop biologiczny z ekranem LED, model DNA, model RNA, model budowy serca człowieka i naczyń zmienionych chorobowo, model serca i płuc z otoczeniem, model do demonstracji pracy płuc). Zakres prac remontowych obejmuje m.in.: malowanie ścian.
5.„Utworzenie ekopracowni w Zespole Szkół Zawodowych (…)” realizowane w Zespole Szkół Zawodowych (…).
Powiat (…) realizował będzie działalność edukacyjną poprzez utworzenie pracowni przeznaczonej do prowadzenia zajęć z zakresu przedmiotów przyrodniczych (chemia), na których będą realizowane zagadnienia związane z ekologią i ochroną środowiska. Efektem prowadzonych zajęć będzie zwiększenie poczucia odpowiedzialności młodych ludzi za stan środowiska naturalnego zarówno w najbliższym otoczeniu jak i w skali krajowej. Utworzenie pracowni pozwoli na poszerzenie wiedzy uczniów z zakresu ochrony środowiska naturalnego. Pozwoli również na rozwijanie indywidualnych i grupowych zainteresowań uczniów. Dodatkowo możliwe będzie zorganizowanie wielu interesujących aktywności, jak na przykład koło chemiczne, lekcje otwarte, konkursy czy warsztaty naukowe.
Do pracowni zakupione zostaną m.in.: komputer typu All-in-One, drukarka laserowa, zestaw głośników, tablet graficzny, monitor interaktywny, ławki i krzesła szkolne, meble, biurko nauczycielskie, rolety, drzwi oraz liczne pomoce naukowe, m.in. odczynniki chemiczne i sprzęt laboratoryjny, literatura.
Zakres prac remontowych obejmuje m.in.: odmalowanie ścian, wymiana stolarki drzwiowej, montaż rolet okiennych, instalacja punktu wodno-kanalizacyjnego.
6.„Utworzenie ekopracowni w Zespole Szkół (…)” realizowane w Zespole Szkół (…).
Powiat (…) realizował będzie działalność edukacyjną poprzez utworzenie ekologicznej pracowni chemiczno-fizycznej przeznaczonej do prowadzenia zajęć z chemii, fizyki, nauk przyrodniczych, części przedmiotów zawodowych, kół zainteresowań, dodatkowych zajęć ekologicznych, zajęć otwartych dla uczniów szkół podstawowych.
Do pracowni zakupione zostaną m.in.: mobilne laboratorium przyrodnicze, tablica multimedialna, laptop i głośniki, zestaw mebli służących do eksponowania i przechowywania pomocy dydaktycznych. Zakres prac remontowych obejmuje m.in.: cyklinowanie parkietu.
7.„Utworzenie ekopracowni w Zespole Szkół Zawodowych (…)” realizowane w Zespole Szkół Zawodowych (…).
Powiat (…) realizował będzie działalność edukacyjną poprzez zmodernizowanie pracowni przyrodniczej przeznaczonej do prowadzenia zajęć z chemii, biologii, geografii. Do pracowni zakupione zostaną m.in.: ławki, krzesła, rolety, tablice, szafki, mobilny stół laboratoryjny, rośliny, pomoce dydaktyczne (m.in.: karty pracy, mikroskop, model do demonstracji pracy płuc, globus, model DNA), laptop, wizualizer.
Zakres prac remontowych obejmuje m.in.: malowanie ścian, wymianę wykładziny, wymiana zużytych gniazdek i włączników elektrycznych.
8.„Utworzenie ekopracowni w Zespole Szkół (…)” realizowane w Zespole Szkół (…).
Powiat (…) realizował będzie działalność edukacyjną poprzez zmodernizowanie pracowni turystyczno-ekologicznej przeznaczonej do prowadzenia zajęć w ramach edukacji ekologicznej realizowanej w Liceum Ogólnokształcącym oraz przedmiotów zawodowych turystycznych realizowanych w Technikum. Do pracowni zakupione zostaną m.in.: ławki, krzesła, biurko, fotel, gabloty i regały, laptopy, rzutnik, zestaw głośników, drukarka, wskaźnik, ekran, tablety dla uczniów. Zakres prac remontowych obejmuje m.in.: wymianę podłogi, wymianę oświetlenia - instalacja elektryczna, malowanie ścian, montaż rolet okiennych.
9.„Utworzenie ekopracowni w (…) Zespole Szkół Ponadpodstawowych (…)” realizowane w (…) Zespole Szkół Ponadpodstawowych (…)
Powiat (…) realizował będzie działalność edukacyjną poprzez utworzenie/ zmodernizowanie pracowni fizycznej przeznaczonej do prowadzenia zajęć z fizyki oraz koła fizyczno-astronomicznego. Do pracowni zakupione zostaną m.in.:
–Tablica multimedialna z komputerem oraz kamerą biurkową umożliwiające prowadzenie zajęć w nowoczesny sposób, wykorzystując możliwości stosowania np. komputerowych symulacji zjawisk fizycznych, korzystania z zapisu lekcji do notesów elektronicznych uczniów, prezentowania powiększonego obrazu doświadczeń i pokazów fizycznych oraz zapisywania go.
–Telewizor z odtwarzaczem DVD w celu umożliwienia wykorzystania filmów edukacyjnych m.in. przedstawiających doświadczenia niemożliwe do wykonania w klasie.
–Magnetyczny, natablicowy zestaw do demonstracji z optyki geometrycznej.
–Zestawy demonstracyjne oraz zestawy uczniowskie do doświadczeń z optyki, mechaniki, magnetyzmu, ciepła i elektrostatyki.
–Teleskop do prowadzenia zajęć z astronomii.
–Szafy do przechowywania sprzętu oraz witryny do demonstrowania m.in. sprzętu, modeli, prac uczniów.
Zakres prac remontowych obejmuje m.in.: malowanie sali z wymianą podłogi na panele podłogowe.
10.„Utworzenie punktu dydaktycznego w Zespole Szkół Specjalnych ....” realizowane w Zespole Szkół Specjalnych ......
Powiat (…) realizował będzie działalność edukacyjną poprzez utworzenie punktu dydaktycznego „Szkoła pod chmurką” przeznaczonego do prowadzenia zajęć edukacyjnych z obszarów ekologii, przyrody, geografii jak również zajęć z przysposobienia do pracy. Utworzony punkt dydaktyczny posłuży wszystkim uczniom Zespołu począwszy od przedszkolaków, a skończywszy na uczniach szkoły przysposabiającej do pracy.
Do punktu dydaktycznego zostaną zakupione m.in.: altana wraz z meblami, stacja meteorologiczna, wiatromierz, higrometr, barometr, interaktywne plansze edukacyjne, kompostownik, zbiornik na deszczówkę, rośliny, drzewa, krzewy, gry edukacyjne, donice, ławeczki, ścieżka sensoryczna, drobny sprzęt ogrodowy. Zakres prac remontowych obejmuje m.in.: prace ziemne polegające na wyrównaniu terenu i nawiezieniu czarnoziemu, posianie trawy i wytyczenie ścieżek na terenie przeznaczonym do realizacji projektu, posadzenie choinek, krzewów, kwiatów itd., zamocowanie zakupionych plansz i pomocy dydaktycznych w wyznaczonych miejscach.
11.„Utworzenie ekopracowni w Zespole Szkół (…)” realizowane w Zespole Szkół (…).
Powiat (...) realizował będzie działalność edukacyjną poprzez utworzenie/pracowni przyrodniczo-ekologicznej przeznaczonej do prowadzenia zajęć dydaktycznych w Zespole Szkół Specjalnych w oddziałach szkoły podstawowej oraz szkół branżowych i przysposabiających do pracy. Pracownia będzie wykorzystywana do zajęć realizacji podstawy programowej (przyroda, geografia, chemia i fizyka) oraz rozwijania zainteresowań ekologiczno-przyrodniczych uczniów. Do pracowni zakupione zostaną m.in.: pomoce dydaktyczne (min. pogodowa stacja zaokienna, mapy, karmiki okienne dla ptaków), sprzęt audiowizualny (tablica multimedialna), wyposażenie pracowni (gabloty, stoliki uczniowskie, krzesełka, biurko nauczycielskie, żaluzje, stojaki na mapy), eko-oświetlenie (nowe oprawy i nowe źródła światła), fototapeta przedstawiająca walory przyrodnicze charakteryzujące najbliższe lokalne otoczenie, rośliny doniczkowe pełniące funkcję estetyczno-dydaktyczną, tabliczki i etykiety do ich prawidłowego oznaczenia. Zakres prac remontowych obejmuje m.in.: gipsowanie ścian, odświeżenie sufitu i ścian, poprzez malowanie, położenie paneli na podłodze.
12.„Utworzenie ekopracowni w Zespole Szkół (…)” realizowane w Zespole Szkół (…).
Powiat (…) realizował będzie działalność edukacyjną poprzez zmodernizowanie wieloprzedmiotowej pracowni przeznaczonej do prowadzenia zajęć podstawy programowej z przedmiotów tj. m.in.: przyroda, biologia, funkcjonowanie osobiste i społeczne, edukacja wczesnoszkolna (nauki przyrodnicze/ekologiczne).
Do pracowni zakupione zostaną m.in.: ławki, krzesła, rolety, szafy/gabloty, rośliny doniczkowe, pomoce dydaktyczne (m.in.: wodne obserwatorium, ciało człowieka - zestaw demonstracyjny, zestaw do energii odnawialnej, gry, plansze edukacyjne), tablica interaktywna, laptop. Zakres prac remontowych obejmuje m.in.: malowanie ścian, montaż rolet okiennych.
W oparciu o przedstawiony powyżej stan faktyczny, efekty zrealizowanego projektu - nabyte towary i usługi w związku z realizacją ww. projektów, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wskazane jednostki oświatowe Powiatu (…) nie rozliczają się z tytułu podatku VAT.
W związku z wnioskowaniem o udzielenie dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…) wymagane jest od beneficjenta załączenie m.in. interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości prawnej odliczenia podatku od towarów i usług VAT, w związku z realizacją projektu w konkursie „Nasze Ekologiczne Pracownie”, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę Wnioskodawcy.
Pytanie
Czy Powiat (…) posiada możliwość prawną odliczenia podatku od towarów i usług VAT w związku z realizacją projektów w konkursie „Nasze Ekologiczne Pracownie”, współfinansowanych ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zarząd Powiatu (…), na podstawie obowiązujących przepisów prawa uważa, że Powiat (…) nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług VAT w związku z realizacją projektów w konkursie „Nasze Ekologiczne Pracownie” współfinansowanego ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.). W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy są spełnione warunki:
·podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
·towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do takich czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Nie można obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które:
·nie służą do czynności opodatkowanych podatkiem VAT,
·służą do czynności zwolnionych od tego podatku,
·służą do czynności niepodlegających temu podatkowi.
Art. 86 ust. 1 ustawy, nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczy, że podatnik nabywa towary i usługi w celu ich wykorzystania do czynności opodatkowanych.
Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, gdy:
·spełni przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy i
·nie zaistnieją przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.
Art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może odliczyć podatku, który jest należny tylko dlatego, że został wykazany na fakturze. W sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku podatnik nie może odliczyć podatku.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ponadto, należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. (…).
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526):
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Katalog zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, które wykonuje powiat został określony w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – nabyte towary i usługi w związku z realizacją ww. projektów, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektów. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektów w konkursie „Nasze Ekologiczne Pracownie”, współfinansowanych ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (...), ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektów nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT
Tym samym Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które przedstawili Państwo i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right