Interpretacja indywidualna z dnia 20 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.177.2023.3.JM
W Polsce podlega Pan opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów z uwzględnieniem właściwej umowy/Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania. Dochody te powinien Pan rozliczać w swoim dotychczasowym urzędzie skarbowym – tj. w urzędzie skarbowym właściwym dla Pana, z uwagi na Pana ostatnie miejsce zamieszkania w Polsce przed przeniesieniem się do Luksemburga.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 20 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Uzupełnił go Pan pismem z 1 kwietnia 2023 r. oraz pismem z 5 kwietnia 2023 r. – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W lipcu 2014 roku w rozpoczął Pan pracę w (…) z siedzibą w Luksemburgu. (…) został powołany do życia na mocy (…). Udziałowcami (…) jest (…) Unii Europejskiej. Statut (…) jest określony w artykule (…). Do lipca 2014 roku mieszkał i pracował Pan w Polsce. Deklarację PIT składał Pan do Urzędu Skarbowego w (…), który był właściwy dla Pana miejsca zamieszkania. Wraz z żoną poinformowali Państwo Urząd Skarbowy w (…) o wyjeździe poza granice Polski. W lipcu 2014 roku żona podjęła pracę w sektorze prywatnym w Luksemburgu. Rezydencją podatkową Pana żony jest Luksemburg, co zostało potwierdzone przez organ skarbowy w (…). (…) jest dla Pana ośrodkiem interesów życiowych oraz nie przebywa Pan na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. W lutym 2018 roku wraz z małżonką nabyli Państwo mieszkanie w (…) z zamiarem wynajmu. Między Panem a małżonką istnieje wspólnota majątkowa. Zaraz po nabyciu mieszkania, złożyli Państwo oświadczenie w Urzędzie Skarbowym w (…), że przychody/dochody z wynajmu nieruchomości położonej w (…) będą opodatkowane w całości przez Pana, ponieważ wynajmowana nieruchomość stanowi Państwa współwłasność a między Panem a małżonką istnieje wspólność majątkowa. Później zostali Państwo poinformowani, że ze względu na miejsce zamieszkania za granicą, zeznanie podatkowe dotyczące rozliczeń dochodów z wynajmu nieruchomości należy złożyć w innym urzędzie skarbowym. Określili Państwo, że właściwym urzędem skarbowym dla nierezydentów oraz położenia nieruchomości jest (…) Urząd Skarbowy w (…). W marcu 2020 r. rozpoczęli Państwo najem kolejnego mieszkania, które Państwo nabyli. Mieszkanie znajduje się (…). Deklaracje PIT dotyczące rozliczeń dochodów z wynajmu nieruchomości od 2020 roku, ze względu na nabycie mieszkania (…) złożyli Państwo do (…) Posiadają Państwo mieszkanie przeznaczone na najem na terenie więcej niż 1 województwa, dlatego też określili Państwo, że właściwym urzędem skarbowym do składania zeznań podatkowych jest (…) . W styczniu 2020 roku, w związku z obowiązkiem złożenia deklaracji PIT-36 za 2020 rok, zawiadomili Państwo (…), że ze względu na uzyskanie przez Pana w roku 2020 dochodów z wynajmu na terenie więcej niż jednego województwa, deklaracja PIT-36 za rok 2020 zostanie złożona we właściwym miejscowo urzędzie, tj. w (…). Mieszkania na terytorium Polski wynajmują Państwo w ramach najmu prywatnego. W rocznym zeznaniu podatkowym w (…) uwzględniają Państwo całość swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Dochody, przychody, koszty oraz zapłacony podatek z najmu w Polsce uwzględniają Państwo w deklaracji podatkowej w Luksemburgu. Pana wynagrodzenie z (…) jest zwolnione z podatków krajowych. Nie deklaruje Pan wynagrodzenia z (…) w Luksemburgu ani w Polsce. Sytuacja podatkowa urzędników i innych pracowników instytucji Unii Europejskiej jest wyjaśniona w Protokole z 8 kwietnia 1965 r. w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, w szczególności w art. 12 (dawny art. 13). Art. 12 (dawny art. 13) Protokołu reguluje, że wynagrodzenia urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej wypłacane przez instytucje Unii Europejskiej są zwolnione z podatków krajowych. Urzędnicy i inni pracownicy Unii Europejskiej nie mają obowiązku zgłaszania takich dochodów do krajowego organu administracyjnego. Nie mają oni obowiązku podawania wysokości swojego wynagrodzenia w krajowych deklaracjach podatkowych. Art. 12 (dawny art. 13) Protokołu został również odzwierciedlony w polskiej ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, rozdział 3, punkt 46a. W styczniu 2023 r. wystąpił Pan do urzędu skarbowego w (…) o wystawienie certyfikatu rezydencji podatkowej, celem przedłożenia go w biurze maklerskim, za pośrednictwem którego nabywa Pan akcje spółek z różnych krajów świata. Zysk na akcjach oraz wypłacone dywidendy zagraniczne powinien Pan rozliczyć w kraju rezydencji podatkowej. Roczne zeznanie podatkowe powinien Pan złożyć do właściwego urzędu skarbowego. Dodatkowo, biuro maklerskie wymaga przedłożenia certyfikatu rezydencji podatkowej, celem ustalenia podatku u źródła (withholding tax) od wypłaconych dywidend. Urząd skarbowy w (…) odmówił Panu wystawienia certyfikatu rezydencji podatkowej. Urząd skarbowy w (…) poinformował Pana, że Pana rezydencję podatkową określają przepisy na poziomie Unii Europejskiej ze względu na zatrudnienie przez (…). Został Pan poinformowany, że sytuacja podatkowa urzędników i innych pracowników instytucji Unii Europejskiej jest wyjaśniona w Protokole z 8 kwietnia 1965 r. w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, w szczególności w art. 12 (dawny art. 13) oraz art. 13 (dawny art. 14). W związku z odmową wystawienia certyfikatu rezydencji podatkowej przez urząd w (…) zwrócił się Pan z prośbą o wystawienie certyfikatu rezydencji podatkowej (wniosek CFR-1) do (…). Pana prośba została przekierowana przez Urząd Skarbowy (…) do (…), skąd otrzymał Pan odpowiedź, że ze względu na Pana miejsce zamieszkania poza granicami Polski urząd nie może wystawić wnioskowanego przez Pana certyfikatu. Dlatego też, za pośrednictwem wiadomości email poinformował Pan US(…) o wycofaniu wniosku CFR-1.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Okres podatkowy będący przedmiotem zapytania to 1 stycznia 2021 r. – 31 grudzień 2022 r.
Luksemburg nie traktował Pana jako swojego rezydenta podatkowego w okresie będącym
przedmiotem zapytania.
Pana stałe miejsce zamieszkania w okresie podatkowym będącym przedmiotem zapytania to Luksemburg. Wraz z żoną nie zamierza Pan zmieniać miejsca zamieszkania w przyszłości.
Urząd podatkowy w Luksemburgu nie traktował mojego miejsca zamieszkania w Luksemburgu jako stałe miejsce zamieszkania dla celów podatkowych.
W Luksemburgu wraz z żoną składają Państwo jedną deklarację podatkową, ponieważ Pana żona jest rezydentem podatkowym w Luksemburgu. Wspólnie prowadzą Państwo gospodarstwo domowe. W rocznej deklaracji podatkowej w Luksemburgu nie wykazują Państwo Pana dochodów z (…), ponieważ Pana wynagrodzenie z (…) jest zwolnione z podatków krajowych. Niemniej, w rocznej deklaracji podatkowej w Luksemburgu stosują Państwo ulgi podatkowe, które obejmują obojga małżonków.
Otrzymał Pan propozycje pracy (umowa o pracę) w (…) w 2014 roku, dlatego też przeprowadził się Pan do Luksemburgu w celu osiedlenia się na stałe. Nie zamierza Pan wraz z żoną wracać do Polski.
Pana główne źródło dochodu pochodzi z (…) z siedzibą w Luksemburgu. Jest Pan zatrudniony w (…) na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony.
Jako pracownik (…) nie podlega Pan regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich. Pracownicy (…) są zatrudniani na podstawie szczególnych zasad i nie podlegają ogólnemu regulaminowi pracowniczemu Unii Europejskiej. Protokół (nr 7) w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej ma jednak do nich wyraźne zastosowanie. Stosunek pracy pomiędzy (…) a jego pracownikami określony jest przez warunki zatrudnienia oraz regulamin pracowniczy, które są opracowane przez organy (…). Zgodnie z Artykułem 31 Wewnętrznego Regulaminu), Rada (…) określa regulamin pracowniczy (…). Komitet (…) przyjmuje procedury wdrażania tego regulaminu (źródło: (…)).
Do Pana wynagrodzenia ma zastosowanie rozporządzenie Rady nr 260/68 z 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4 marca 1968 r. ze zm.). Zgodnie z Artykułem (…), rozporządzenie to znajduje zastosowanie w odniesieniu do członków władz (…), członków personelu (…) i osób, którym (…) wypłaca świadczenia emerytalne, ujętych w kategoriach określonych przez Radę w art. 16 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, w odniesieniu do wypłacanych przez (…) dochodów, wynagrodzeń i dodatków oraz emerytur, rent inwalidzkich oraz zasiłków rodzinnych.
Protokół (nr 7) w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej stosuje się także do (…), członków jego organów, jego pracowników i do przedstawicieli Państw Członkowskich biorących udział w jego działalności, bez uszczerbku dla postanowień Protokołu w sprawie Statutu (...).
Dokonuje Pan obrotu akcjami polskich spółek kapitałowych notowanych na Polskiej Giełdzie Papierów Wartościowych oraz akcjami spółek z siedzibą w innych państwach i notowanych na innych giełdach papierów wartościowych. Zakupił Pan akcje spółek z siedzibą w krajach takich jak Kanada, Stany Zjednoczone oraz różnych krajach Unii Europejskiej (w tym w Polsce). W 2022 roku nabył Pan i sprzedał akcje spółki notowanej w Hiszpanii. Akcje pozostałych spółek zamierza Pan sprzedać w 2023 roku.
Posiada Pan akcje polskich spółek, które są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych. Akcje tych spółek zamierza Pan sprzedać w 2023 roku. Wartość majątku polskich spółek oraz wartość akcji, które Pan posiada i zamierza sprzedać pochodzi bezpośrednio lub pośrednio w więcej niż 50% z majątku nieruchomego tych spółek położonego w Polsce.
Posiada Pan konta maklerskie w różnych biurach maklerskich, które znajdują się na terenie Polski, Irlandii i Luksemburga.
Posiadane papiery wartościowe (akcje), które zakupił Pan przez ostatnie lata w różnych biurach maklerskich zamierza Pan sprzedać w 2023 roku. Po sprzedaży akcji chciałby Pan rozliczyć zysk kapitałowy w miejscu rezydencji podatkowej i odprowadzić należny podatek.
Ponadto, dodał Pan, że Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy ustalenia statusu rezydenta podatkowego w Polsce i ustalenia obowiązku podatkowego w Polsce w kontekście ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych (nieograniczony obowiązek podatkowy). W sekcji G formularza ORD-IN, pozycja 61 napisał Pan, że zwrócił się Pan do właściwego organu administracji podatkowej w Luksemburgu oraz w Polsce w celu ustalenia statusu rezydenta podatkowego. Organ podatkowy w Luksemburgu odmówił Panu wystawienia certyfikatu rezydencji podatkowej w Luksemburgu. Następnie zwrócił się Pan z prośbą o wystawienie certyfikatu rezydencji podatkowej (wniosek CFR-1) do US. Pana prośba została przekierowana przez Urząd Skarbowy (…), skąd otrzymał Pan odpowiedź, że ze względu na Pana miejsce zamieszkania poza granicami Polski urząd nie może wystawić wnioskowanego przez Pana certyfikatu. Został Pan poinformowany, że ze względu na zatrudnienie w (…), powinien Pan zwrócić się o wydanie interpretacji indywidualnej i złożyć wniosek ORD-IN do organu administracji skarbowej w Polsce.
Pytania
Czy jako obywatel Polski mający stałe miejsce zamieszkania w Luksemburgu i pracujący dla (…) maPan obowiązek rozliczania dochodów w Polsce na zasadach nieograniczonego obowiązku podatkowego, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy PIT?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, ma Pan obowiązek rozliczania dochodów w Polsce na zasadach nieograniczonego obowiązku podatkowego, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy PIT.
Zgodnie z art. 3 ust. 1a ustawy PIT, nie może być Pan uznany za osobę mającą stałe miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ponieważ nie posiada Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) oraz nie przebywa Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Miejsce Pana rezydencji podatkowej oraz obowiązek rozliczania dochodów w Polsce na zasadach nieograniczonego obowiązku podatkowego (o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy PIT), jako pracownika (…), określił Pan zgodnie z art. 13 (dawny art. 14) Protokołu z 8 kwietnia 1965 r. w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich.
Zgodnie z brzmieniem art. 13 (dawny art. 14) Protokołu Pana rezydencja podatkowa jest w Polsce, zatem ma Pan obowiązek rozliczania dochodów w Polsce na zasadach nieograniczonego obowiązku podatkowego (o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy PIT).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które dotyczą rezydencji podatkowej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Ustawa wyjaśnia przy tym, kogo uważa się za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Zgodnie z art. 3 ust. 1a ustawy, jest to osoba fizyczna, która:
1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Zgodnie natomiast z art. 3 ust. 2a ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Regulacje dotyczące pracowników …
Zgodnie z artykułem 343 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (wersja skonsolidowana – Dz. Urz. UE C 326/47 z 26 października 2012 r.):
Unia korzysta na terytorium Państw Członkowskich z przywilejów i immunitetów koniecznych do wykonywania jej zadań, na warunkach określonych w Protokole z 8 kwietnia 1965 roku w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej. Jest tak również w przypadku (…).
Protokół (nr 7) w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE C 326/1 z 26 października 2012) jest dołączony do Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Zgodnie z artykułem 13 tego protokołu:
Przy stosowaniu podatku dochodowego, podatku majątkowego oraz podatku od spadku, a także stosując konwencje o unikaniu podwójnego opodatkowania zawarte między Państwami Członkowskimi Unii, uznaje się, że urzędnicy i inni pracownicy Unii, którzy osiedlają się na terytorium Państwa Członkowskiego innego niż kraj ich miejsca zamieszkania dla celów podatkowych, w momencie dołączenia do służb Unii, i wyłącznie z tytułu wykonywania swoich obowiązków na rzecz Unii zarówno w kraju ich faktycznego zamieszkania i kraju zamieszkania dla celów podatkowych, zachowują miejsce zamieszkania w tym ostatnim, pod warunkiem że kraj ten należy do Unii. Niniejsze postanowienie stosuje się także do współmałżonka, w zakresie w jakim nie wykonuje on działalności zawodowej oraz do dzieci pozostających na utrzymaniu i pod opieką osób, o których jest mowa w niniejszym artykule.
Mienie ruchome należące do osób, o których mowa w pierwszym akapicie, znajdujące się na terytorium, w którym osoby te przebywają, jest zwolnione z podatku od spadku w tym państwie; w celu ustalenia takiego podatku uznaje się za znajdujące się w kraju stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem praw państw trzecich oraz ewentualnego stosowania postanowień międzynarodowych konwencji dotyczących podwójnego opodatkowania.
Miejsce zamieszkania uzyskane wyłącznie w związku z pełnieniem funkcji w innych organizacjach międzynarodowych nie jest brane pod uwagę przy stosowaniu postanowień niniejszego artykułu.
W myśl artykułu 21 zdanie pierwsze Protokołu:
Niniejszy Protokół stosuje się także do (…), członków jego organów, jego pracowników i do przedstawicieli Państw Członkowskich biorących udział w jego działalności, bez uszczerbku dla postanowień Protokołu w sprawie Statutu (...).
Zgodnie z (…):
Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej stosuje się do jednostek organizacyjnych, o których mowa w ustępie 1, w zakresie, w jakim podlegają one prawu Unii, do członków ich organów w wykonywaniu przez nich obowiązków służbowych oraz do ich personelu, zgodnie z tymi samymi zasadami i warunkami, które stosują się do (…).
Jednak dywidendy, zyski kapitałowe i inne formy przychodu pochodzące z takich jednostek organizacyjnych, do których mają prawo członkowie inni niż Unia Europejska i (…), podlegają przepisom podatkowym właściwego ustawodawstwa.
Jak wynika z postanowień powołanych regulacji, jeśli pracownik (…) osiedla się na terytorium Państwa Członkowskiego innego niż kraj jego miejsca zamieszkania dla celów podatkowych, przy czym:
‒osiedla się w momencie dołączenia do grona pracowników (…) i wyłącznie z tytułu wykonywania swoich obowiązków na rzecz (…); oraz
‒kraj jego miejsca zamieszkania dla celów podatkowych należy do Unii Europejskiej,
to dla celów stosowania:
‒podatku dochodowego,
‒podatku majątkowego,
‒podatku od spadku, oraz
‒konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych między Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej,
zarówno w kraju faktycznego zamieszkania (kraju, w którym się osiedlił) i kraju zamieszkania dla celów podatkowych, zachowuje miejsce zamieszkania w kraju zamieszkania dla celów podatkowych.
Zasada pierwszeństwa stosowania ratyfikowanej umowy międzynarodowej przed ustawą
Zgodnie z art. 91 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78 poz. 483 ze zm.):
1.Ratyfikowana umowa międzynarodowa, po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, stanowi część krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowana, chyba że jej stosowanie jest uzależnione od wydania ustawy.
2.Umowa międzynarodowa ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową.
3.Jeżeli wynika to z ratyfikowanej przez Rzeczpospolitą Polską umowy konstytuującej organizację międzynarodową, prawo przez nią stanowione jest stosowane bezpośrednio, mając pierwszeństwo w przypadku kolizji z ustawami.
Ocena Pana sytuacji
Do lipca 2014 r. mieszkał Pan i pracował w Polsce. Przesiedlił się Pan na stałe do Luksemburga w związku z otrzymaniem propozycji pracy w (…) w 2014 r. Obecnie jest to Pana miejsce zamieszkania.
Zatem, przesiedlił się Pan do Luksemburga w związku z wykonywaniem swoich obowiązków na rzecz Unii Europejskiej. Zmiana miejsca zamieszkania wynikała z konieczności wykonywania przez Pana obowiązków służbowych na rzecz (…) w Luksemburgu.
W tej sytuacji mają do Pana zastosowanie przywileje określone w art. 13 Protokołu (nr 7) w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej. Pomimo faktycznego zamieszkania w Luksemburgu na stałe oraz braku zamiaru powrotu do Polski, dla celów podatku dochodowego zachowuje Pan status osoby, która ma miejsce zamieszkania w Polsce. Zarówno Polska, jak i Luksemburg będą Pana uważały za osobę o nieograniczonym obowiązku podatkowym w Polsce.
Przepisy Protokołu mają pierwszeństwo stosowania przed art. 3 ust. 1-2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – określają, że ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce (tak, jakby nie zmienił Pan faktycznego miejsca zamieszkania w Polsce).
W rezultacie, w Polsce podlega Pan opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów z uwzględnieniem właściwej umowy/Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania. Dochody te powinien Pan rozliczać w swoim dotychczasowym urzędzie skarbowym – tj. w urzędzie skarbowym właściwym dla Pana, z uwagi na Pana ostatnie miejsce zamieszkania w Polsce przed przeniesieniem się do Luksemburga.
Pana stanowisko jest więc prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm).