Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 18 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.511.2022.5.JS

Planowane wniesienie aportu do spółki nie będzie podlegało opodatkowaniu PCC.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

23 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 23 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek dotyczy m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa w zamian za udziały. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – w piśmie z 27 lutego 2023 r. (wpływ 2 marca 2023 r.).

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1) Zainteresowany będąca stroną postępowania: P. Sp. z o.o. (dalej: Spółka) NIP: (…)

2) Zainteresowany niebędący stroną postępowania: P.T. Sp. z o. o. (dalej też jako P.T.) NIP: (…)

Opis zdarzenia przyszłego

P. Sp. z o.o. (dalej także jako: Spółka; Zainteresowany będący stroną postępowania) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. P. Sp. z o.o. zarówno w momencie złożenia wniosku, jak i na moment opisanego zdarzenia przyszłego, jest/będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Spółka jest również zarejestrowanym czynnym podatkiem podatku od towarów i usług, stosownie do art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na moment złożenia tego wniosku, Spółka nie jest tzw. małym podatnikiem uprawnionym do stosowania preferencyjnej stawki podatkowej w wysokości 9% (art. 19 ust. 1 pkt 2) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

P. T. Sp. z o.o. (dalej także jako: P. T.; Zainteresowany niebędący stroną postępowania) prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. P. T. Sp. z o.o. jest zarejestrowanym podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Spółka i P.T. Sp. z o.o. są Zainteresowanymi w ramach tego wniosku (dalej: Zainteresowani lub Strony).

Należą do międzynarodowej grupy kapitałowej (dalej: Grupa). Na dzień złożenia wniosku, P. Sp. z o.o. jest jedynym udziałowcem P. T. Sp. z o.o., posiadając 100% udziałów P. T. Sp. z o.o.

P. Sp. z o.o. posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie świadczenia usług związanych z logistyką. Spółka realizuje zarówno kompleksowe projekty logistyczne, łączące logistykę magazynową, dystrybucyjną i obsługę transportową, jak również wyłącznie wybrane usługi na rzecz klientów zewnętrznych (dalej: Klienci).

W obecnym modelu biznesowym, działalność Spółki obejmuje zwłaszcza następujące segmenty:

- usługowe przechowywanie (składowanie) żywności mrożonej ze wszystkich grup asortymentowych (dalej również jako: Składowanie) oraz świadczenie usług dodatkowych związanych ze składowaniem obejmujących m.in. mrożenie, wybijanie, przepakowywanie, etykietowanie, kompletacje, cross-docking, załadunki i rozładunki kontenerów, obsługa wysyłek wewnątrzunijnych i eksportowych itp. (dalej również jako: Obsługa składowania);

- usługi transportu i spedycji oraz dystrybucji mrożonych produktów żywnościowych (dalej również jako: Transport);

- sprzedaż krajową oraz zagraniczną mrożonego surowca mięsnego (dalej również jako: Handel mięsem).

Usługi składowania żywności mrożonej realizowane są w sześciu lokalizacjach – chłodniach magazynowych zlokalizowanych w X., B., G., D., Y. oraz w L. (dalej: Chłodnie). Przedmiotem oferowanej usługi składowania jest przechowywanie towarów, przyjętych na magazyn, w Chłodniach użytkowanych przez Spółkę na podstawie tytułu własności bądź umowy leasingu. Z tytułu świadczenia usług składowania, P. Sp. z o.o. obciąża Klientów odrębną opłatą. Istotą usługi i obciążenia z tego tytułu jest zatem wyłącznie przechowywanie (składowanie) w Chłodni towarów przyjętych na magazyn, niewymagające zaangażowania pracowników/ manualnej pracy ludzkiej.

Usługi dodatkowe związane ze składowaniem stanowią szereg działań pomocniczych związanych z przechowywaniem (składowaniem) żywności mrożonej oraz działań suplementarnych, świadczonych na rzecz danego klienta uzupełniająco do podstawowej usługi składowania, w zależności od zgłoszonego zapotrzebowania. Usługi oferowane przez Spółkę w tym zakresie (Obsługa składowania) obejmują m.in. mrożenie w komorach szokowych, ręczny oraz mechaniczny rozładunek i załadunek palet oraz kontenerów, foliowanie, wybijanie, przepakowywanie, paletyzowanie, etykietowanie, kompletacje, cross-docking, załadunki i rozładunki kontenerów, obsługa wysyłek wewnątrzunijnych i eksportowych, przygotowanie dokumentacji wymaganych dla danych dostaw (dokumentacji eksportowej, raportów towarowych, dokumentacji zdjęciowej oraz innych wynikających z specyfiki składowanych towarów bądź wymagań Klienta) oraz utylizację (niszczenie i wyrzucanie) produktów niezdatnych do użycia, w imieniu Klienta. Usługi w przedmiotowym zakresie obejmują również usługi obsługi kontenerów RF, obejmujące załadunki i wyładunki oraz obsługę portową (P. G.). Z tytułu świadczenia usług dodatkowych związanych ze składowaniem, Spółka obciąża Klientów odrębnie o opłaty za usługę składowania, oddzielnie za każdy typ działania (usługi) uzupełniającej do nabywanej usługi składowania. Opłaty są kalkulowane zgodnie z specyfikacją usług i opłat, wynikającą z umowy zawartej z danym Klientem bądź innych więżących ustaleń. Celem świadczenie usług w ww. zakresie, Spółka uzyskała wszelkie wymagane przepisami prawa zezwolenia, niezbędne do świadczenia usług w przedmiotowym zakresie, obejmujące zwłaszcza świadczenie usług związanych z składowaniem żywności, w tym zatwierdzenia zakładu przez inspektora sanitarnego oraz powiatowego lekarza weterynarii. W związku z wykonywaniem działań w Chłodniach, P. Sp. z o.o. zapewnia odpowiednią kadrę pracowników magazynowych (pracownicy fizyczni) oraz urządzenia i narzędzia wykorzystywane do prac magazynowych, a także pracowników administracyjnych (pracownicy administracji magazynowej) wykonujących czynności formalne związane z działalnością w Chłodniach. Kadra pracowników magazynowych obejmuje m.in. operatorów wózków widłowych, operatorów wózków podnośnikowych, specjalistów ds. gospodarki magazynowej itp. Zakres obowiązków pracowników w ww. zakresie obejmuje m.in. działania związane z przyjęciem dostarczonego towaru (weryfikacja przyjętej ilości towarów, ważenie, rejestrowanie i zapisywanie dat produkcji, dat pakowania i terminów przydatności do spożycia, pomiar temperatury, przemieszczenia towarów/palet w Chłodniach wózkiem widłowym do komory składowania oraz pomiędzy poszczególnymi strefami magazynowymi, np.: strefą przyjęć i wydań, a komorą składową, strefą kompletacji oraz umieszczanie towarów w przydzielonych miejscach składowania w systemie regałowym, umieszczenie towarów/palet wózkiem podnośnikowym w miejscu składowania w komorze składowania itd.), czynności dodatkowe związane ze składowaniem (załadunek i rozładunek ręczny, etykietowanie, foliowanie itp.), inne działania w obszarze obsługi akcesoryjnej związane ze specyfiką składowanych towarów (m.in. fotografowanie ładunków lub skrzyń dla Klientów, oraz na potrzeby własne – archiwizacyjne; niezbędne dla prawidłowego procedowania ewentualnych reklamacji; weryfikacja jakości produktów, które mają być przechowywane w Chłodni lub mają być z niej wysłane, układanie palet, konsolidacja ładunków do wysyłki, monitorowanie temperatury w kontenerze lub na przyczepie), a także czynności z zakresu kompletacji i wybijania, dodatkowe przemieszczenia palet/towarów wózkami widłowymi i podnośnikowymi w związku z wykonywaniem działań związanych w ww. zakresie ze składowaniem oraz szereg działań z zakresu gospodarki magazynowej i wynikających z przyjętego systemu zarządzania jakością działalności w Chłodniach. Szczegółowy zakres obowiązków jest uzależniony od zajmowanego stanowiska. Na strukturę kadry pracowników magazynowych składają się stanowiska różnego szczebla, począwszy od podstawowych pracowników magazynowych wykonujących powierzone im prace, przez magazynierów oraz brygadzistów, których zakres obowiązków, poza czynnościami magazynowymi, obejmuje również działania w Chłodniach z zakresu kontroli pracowników przed dopuszczeniem ich do stanowiska pracy, kontroli pomieszczeń oraz określone działania sprawozdawcze (m.in. wypełnienie formularza monitorowania CCP2, sporządzenie protokołów związanych z składowaniem, w tym niezgodnością dostawy oraz rezygnacji z dostawy). Pracami w Chłodniach zarządzają wyznaczeni pracownicy, zajmujący stanowiska kierownicze. Pracownicy magazynowi zatrudnieni są przez Spółkę bądź świadczą pracę na podstawie innej niż umowa o pracę. Prace pracowników magazynowych są wykonywane z wykorzystaniem odpowiednich środków trwałych, w tym zwłaszcza wózków widłowych, wózków podnośnikowych wykorzystywanych do przemieszczania palet i towarów w Chłodniach w ramach wykonywanych prac magazynowych wspierających działalność w zakresie Składowania oraz Obsługi składowania, owijarek służących foliowaniu palet i ładunków, a także urządzeń wspierających zarządzanie obsługą (logistyką) magazynową, w tym zwłaszcza terminali magazynowych itp. Ponadto, Spółka w związku z zaangażowaniem pracowników magazynowych zapewnia dodatkowe świadczenia i wyposażenie, właściwe dla świadczenia tego typu pracy, w tym zwłaszcza odzież roboczą, odpowiednie szkolenia, posiłki pracownicze itp. Do działalności wspierającej pracę Chłodni przypisani są ponadto pracownicy wykonujący czynności administracyjne: (i) pracownicy odpowiedzialni za obsługę klienta, w tym prowadzenie dokumentacji magazynowej (m.in. dokonywanie analiz magazynowych, prowadzenie harmonogramu przyjęć i wydań towarów, prowadzenie zestawień zwrotów i raportów z przepakowani itp.), kontrolę nad zleceniami, a także (ii) pracownicy odpowiedzialni za przygotowanie odpowiedniej dokumentacji do przesyłek eksportowych oraz wystawienie wszelkich innych dokumentów wymaganych prawem bądź wnioskowanych przez Klienta (dokument wydania zewnętrznego WZ, międzynarodowe listy przewozowe CMR, handlowe dokumenty identyfikacyjne HDI, specyfikacje załadunku itp.). Działania ww. zakresach są kierowane przez odpowiednio kierownika łańcucha dostaw oraz innych pracowników administracji magazynów. Czynności wskazane w tym akapicie składają się na pion działalności pomocniczej, wspierającej działalność realizowaną w Chłodniach/ umożliwiającą wykonywanie prac w Chłodniach (dalej również jako: Obsługa Chłodni). Obsługa Chłodni ma charakter obsługi akcesoryjnej dla działalności Spółki polegającej na świadczeniu usług składowania i usług dodatkowych związanych ze składowaniem, tj. stanowi funkcję wewnętrzną w Spółce, realizowaną obecnie samodzielnie przez Spółkę, wspierającą działalność operacyjną Spółki w zakresie Składowania oraz Obsługi składowania.

Usługi transportu i spedycji oferowane przez Spółkę obejmują transport krajowy oraz zagraniczny mrożonej żywności w ramach przewozów cało-pojazdowych oraz częściowych. Transport dokonywany jest przez niezależnych przewoźników/przedsiębiorstwa przewozowe, z którymi współpracuje Spółka, co do zasady w ramach podwykonawstwa. Spółka nie posiada własnych środków transportu oraz nie zatrudnia kierowców. Jednocześnie, w Spółce zatrudnieni są pracownicy dedykowani do działalności transportowej, odpowiedzialni m.in. za obsługę zamówień. Spółka posiada odpowiednie zezwolenia, niezbędne do prowadzenia działalności w przedmiocie transportu towarów (licencja na wykonywanie krajowego transportu drogowego rzeczy). Spółka obciąża Klientów tytułem świadczenia usług transportu i spedycji w ramach odrębnych opłat logistycznych za dostawę towarów (transport) do punktu odbioru.

Dodatkowy profil działalności Spółki stanowi handel krajowy oraz zagraniczny mrożonymi surowcami mięsnym. Działalność w tym zakresie realizowana jest przez dedykowane zasoby pracownicze, które zarządzają zakupami i sprzedażą mrożonego surowca mięsnego: wieprzowego, wołowego i drobiowego. Oferowany asortyment obejmuje: tusze, elementy mięsne, tłuszcze, podroby i MDM. W gronie stałych dostawców Spółki, znajdują się krajowe i zagraniczne zakłady uboju i rozbioru. Spółka posiada wszelkie niezbędne pozwolenia i wpisy, konieczne do prowadzenia działalności w zakresie odsprzedaży produktów mięsnych. Zdarza się, że mięso nabyte przez Spółkę, przed jego sprzedażą na rzecz Klienta, jest przechowywane w Chłodniach. Niemniej, Spółka nie posiada dedykowanych miejsc w Chłodniach, w których przechowywane są wyłącznie towary nabywane przez Spółkę w ramach działalności w zakresie Handlu mięsem. Żadna część powierzchni magazynów (Chłodni) nie stanowi zatem majątku przypisanego do obszaru Handlu mięsem.

Usługi w zakresie Składowania i Obsługi składowania oraz w zakresie Transportu są świadczone na rzecz Klientów na podstawie stałych umów o świadczenie usług bądź na podstawie indywidualnych zamówień złożonych przez Klientów według przekazanego im cennika. Każde działania/typ usługi objęty ww. umowami jest odrębnie wyceniony i stanowi oddzielne obciążenie – co znajduje odzwierciedlenie w specyfikacji będącej elementem umowy. Klient jest każdorazowo obciążany kosztem usług faktycznie nabytych/działań rzeczywiście podjętych na jego rzecz. W rezultacie, może mieć miejsce sytuacja, że Klient, który zawarł umowę na wzorcu umowy logistycznej nabywa wyłącznie usługę w zakresie transportu. Ponadto, w przypadku, gdy jest to wymagane przez Klienta, umowa może przybrać również formę zindywidualizowaną – wówczas zawierana jest na wzorcu uzgodnionym z Klientem. Umowa zindywidualizowana może obejmować zarówno usługi w zakresie Składowania, Obsługi Składowania i Transportu, jak również wyłącznie usługi Transportu. Formę umowy zindywidualizowanej w zakresie składowania i transportu mają zwłaszcza kontrakty, do zawarcia których Spółka została wybrana w drodze przetargu na świadczenie usług w tym zakresie na rzecz danego Klienta. Z kolei sprzedaż mięsa (Handel mięsem) jest dokonywana na podstawie zamówień kierowanych przez Klientów do Działu Handlowego. Jednocześnie, w żadnym przypadku Handel mięsem nie jest elementem umowy w zakresie Składowania i Obsługi Składowania oraz/ lub Transportu.

Dodatkowo, w Spółce zatrudnieni są również pracownicy odpowiedzialni za ogólną obsługę kadrową Spółki (HR), wykonujący zadania z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi oraz obsługi płacowej (dalej: HR). Personel HR realizuje funkcje wspólne o charakterze pomocniczym/wsparcia w zakresie obsługi kadrowej dla wszystkich jednostek biznesowych w Spółce. Jednocześnie, mając na uwadze, że przeważająca część pracowników Spółki jest zatrudniona w obszarze Obsługi Chłodni, dział HR jest zwłaszcza zaangażowany w obsługę kadrową tego obszaru. Na personel HR składają się Kierownik Działu i podlegli mu specjaliści zatrudnieni przez Spółkę bądź świadczący pracę na podstawie innej niż umowa o pracę. Hierarchiczna struktura Działu HR podkreśla jego odrębność organizacyjną.

Powyższe podstawowe obszary działalności Spółki (dalej również jako: Obszary) są wykonywane w ramach oddzielnych segmentów/sfer działalności, wyodrębnionych organizacyjnie. Faktyczne wyodrębnienie tych Obszarów wynika bezpośrednio z odrębnego charakteru przedmiotu działalności w ramach każdego segmentu oraz wykonywanych w ramach tych jednostek funkcji i zadań. Działania w ww. zakresach są w praktyce realizowane niezależnie, przez oddzielne jednostki, do których alokowane są uprawnienia i środki umożliwiające im samodzielne wykonywanie zadań związanych z prowadzeniem przypisanej do nich działalności. Każdy z segmentów działalności posiada dedykowane środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, które są niezbędne do realizacji działań danego Obszaru. Spółka, co do zasady, jest w stanie zidentyfikować, dla celów wewnętrznych, aktywa, pasywa, prawa i obowiązki oraz personel związany z każdym z powyższych Obszarów. Spółka jest również w stanie przypisać wybrane koszty związane bezpośrednio z poszczególnymi Obszarami działalności, jak również wydzielić na podstawie rejestru faktur należności dotyczące każdego z tych Obszarów. Jednocześnie, wskazali Państwo, że Spółka ponosi również szereg kosztów wspólnych związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa i prowadzoną działalnością gospodarczą, które dotychczas nie były przypisywane do poszczególnych Obszarów. Rozdzielenie takich kosztów na Obszary jest przy tym zasadniczo możliwe na podstawie odpowiednich kluczy alokacji.

Obecnie, ze względu na dalsze plany biznesowe Spółka rozważa przeniesienie części działalności Spółki do P. T. Sp. z o.o., w następujący sposób:

- działalność w obszarze Składowania i Obsługi składowania będzie w dalszym ciągu realizowana na rzecz klientów przez Spółkę;

- działalność w obszarze Transportu oraz Handlu mięsem będzie realizowana na rzecz klientów przez P. T. Sp. z o.o.;

- działalność w obszarze Obsługi Chłodni – po przeniesieniu, P. T. będzie świadczyło na rzecz Spółki usługi z zakresu Obsługi Chłodni;

- działalność w obszarze HR, tj. wsparcie w zakresie kadr i płac, dotycząca wszystkich Obszarów działalności będzie realizowana przez P. T., a w części dotyczącej działalności Spółki będzie wykonywana na rzecz Spółki przez P. T. w ramach świadczenia usług.

W wyniku planowanego przeniesienia, Spółka pozostanie właścicielem/stroną umów:

- nieruchomości, tj. Chłodni, w których świadczone są usługi składowania, wraz z częścią socjalno-biurową wykorzystywaną przez pracowników administracyjnych, pozostałymi przestrzeniami socjalnymi wykorzystywanymi przez wszystkich pracowników (ciągi komunikacyjne, szatnie, stołówki, toalety, pozostałe zaplecze socjalne itp.) oraz częściami przestrzeni w Chłodniach służącymi składowaniu sprzętu wykorzystywanego do Obsługi Chłodni (wózki widłowe, wózki podnośnikowe itp.);

- umów handlowych związanych z nieruchomościami (m.in. z dostawcami mediów – woda, gaz, prąd; ochrona i monitoring budynków itp.)

- innych składników ruchomych (środki trwałe i wartość niematerialne i prawne) wykorzystywane do świadczenia usług składowania i usług dodatkowych związanych ze składowaniem obejmujących (m.in. regały, półki, instalacje i urządzenia chłodnicze, a także oprogramowanie wykorzystywane do zarządzania Chłodniami itp.);

- składników ruchomych (środki trwałe i wartości niematerialne i prawne) wykorzystywanych do obsługi administracyjnej Spółki (tzw. back-office), w tym zwłaszcza komputerów, telefonów, samochodów służbowych przypisanych do pracowników obsługi administracyjnej (w tym m.in. obsługa prawna, IT, finansowo- księgowa, techniczna związana z administrowaniem i serwisowaniem budynków i przynależnego wyposażenia), innego wyposażenia biurowego oraz oprogramowania wykorzystywanego przez pracowników tzw. back-office;

- bazy wybranych Klientów, na rzecz których świadczone są usługi składowania oraz usługi dodatkowe związane ze składowaniem (Składowanie i Obsługa składowania);

- kontraktów z wybranymi Klientami na świadczenie usług składowania i usług dodatkowych związanych ze składowaniem/części kontraktów na usługi łączone (tzn. obejmujących obszary: Składowania, Obsługi składowania i Transportu) w części dotyczącej Składowania i Obsługi składowania oraz innych dokumentów, na podstawie których realizowane są usługi z zakresu Składowania i Obsługi składowania;

- umów handlowych i innych kontraktów z dostawcami/ kontrahentami innymi niż Klienci na dostawę usług związanych z świadczonymi usługami składowania i usługami dodatkowymi związanymi ze składowaniem (w tym m.in. umowy na usługi serwisowe dotyczące środków trwałych wykorzystywanych do świadczenia usług w ramach Składowania); jak również z dostawcami/kontrahentami działów back-office (np. zewnętrzne kancelarie prawne, inżynierowie IT, itp.);

- wymaganych przepisami prawa zezwoleń, pozwoleń, licencji, wpisów itp. niezbędnych do świadczenia usług w zakresie Składowania i Obsługi składowania, obejmujących zwłaszcza zezwolenia na świadczenie usług związanych z składowaniem żywności, w tym odpowiednich zatwierdzeń weterynaryjnych

Natomiast do P. T. zostanie przeniesiona część działalności, na którą składa się organizacyjna i funkcjonalna całość obejmująca Obszary Transportu, Handlu mięsem, Obsługi Chłodni oraz HR, funkcjonująca aktualnie w strukturach Spółki, w tym aktywa i pasywa Spółki, związane z działalnością w ww. Obszarach, realizowaną aktualnie przez Spółkę. 

Po planowanym przeniesieniu, P. T. zostanie właścicielem/stroną umów oraz będzie posiadała odpowiednie prawa/zezwolenia w następującym zakresie:

- bazy wybranych Klientów, na rzecz których świadczone są usługi transportu oraz sprzedaż mięsa (Transport i Handel mięsem);

- personelu zaangażowanego w świadczenie usług w ramach Transportu oraz Handlu mięsem, personelu wykonującego prace w ramach Obsługi Chłodni (pracownicy magazynowi oraz pracownicy wykonujący czynności administracyjne) oraz personelu administracyjnego wykonującego prace z zakresu wparcia kadrowo-płacowego w ramach HR;

- składników ruchomych (środki trwałe i wartość niematerialne i prawne) wykorzystywanych do prowadzenia działalności w obszarach Transportu, Handlu mięsem, Obsługi Chłodni i HR, w tym głównie komputerów, telefonów, oprogramowania transportowego, odzieży roboczej itp. a także wózków widłowych, wózków podnośnikowych, owijarek do palet, terminali magazynowych oraz innych urządzeń i narzędzi wykorzystywanych w obszarze Obsługi Chłodni czy przypisanych do pracowników tego Obszaru;

- kontraktów z wybranymi Klientami na świadczenie usług transportu/części kontraktów na usługi łączone (Składowanie, Obsługa Składowania i Transport) w części dotyczącej świadczenia usług transportowych oraz innych dokumentów, na podstawie których realizowane są usługi z zakresu Transportu oraz Handlu mięsem;

- umów handlowych i innych kontraktów z dostawcami/kontrahentami innymi niż Klienci na dostawę na rzecz P. usług związanych z świadczonymi usługami transportu i handlem mięsem, w tym zwłaszcza umów z przewoźnikami oraz umów z dostawcami mięsa.

Ponadto P. T. stanie się stroną:

- zobowiązań handlowych wynikających z zadań realizowanych przez przenoszone Obszary, w szczególności zobowiązań handlowych, które dotyczą zakupów służących do działalności Transportu, Handlu mięsem, Obsługi Chłodni i HR;

- zobowiązań pracowniczych dotyczących pracowników zatrudnionych w ramach działalności w Obszarach Transportu, Handlu mięsem, Obsługi Chłodni i HR, w szczególności zobowiązań pracodawcy z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne i zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych;

- pozostałych zobowiązań związanych z pracownikami przenoszonych Obszarów, w tym zwłaszcza dotyczących pracowników magazynowych w ramach Obsługi Chłodni (m.in. związane z odzieżą roboczą, posiłkami pracowniczymi, odpowiednimi szkoleniami itp.);

- wymaganych przepisami prawa zezwoleń, pozwoleń, licencji itp. niezbędnych do świadczenia usług w zakresie Transportu oraz Handlu mięsem, przy czym z uwagi na warunki udzielania wybranych zezwoleń konieczne może być wystąpienie przez Spółkę samodzielnie o udzielenie nowego zezwolenia (pozwolenia, licencji, wpisu itp.)/zawarcie nowej umowy licencji itp.

Wskazali Państwo, że na moment złożenia wniosku, Spółka jest w trakcie przetargu na świadczenie usług na rzecz jednego z kluczowych klientów Spółki – Kontrahenta X, obejmujących usługi składowania, a także usługi transportu i spedycji, które świadczone są w ramach Obszaru Transportu, który ma zostać przeniesiony do P. T. Usługi w tym zakresie były już uprzednio świadczone przez Spółkę na rzecz Kontrahenta X, natomiast dobiega końca termin, na który zostały zawarte uprzednio obowiązujące umowy. Mając na uwadze, że Kontrahent X jest jednym z kluczowych klientów Spółki (udział przychodów ze sprzedaży usług transportowych i spedycji na rzecz Kontrahenta X stanowił w ostatnich latach znaczącą część przychodów realizowanych przez Spółkę w tym segmencie działalności), Spółka podjęła działania mające na celu kontynuowanie współpracy z Kontrahentem X. Ze względu na procedury wewnętrzne Kontrahenta X, aby dalsze świadczenia usług na jego rzecz było możliwe, konieczne było przystąpienie przez Spółkę do kolejnego przetargu. Na ten moment, wynik tego przetargu nie jest znany, niemniej w przypadku wyboru Spółki jako usługodawcy, co do zasady, jedynie Spółka będzie mogła przystąpić do umowy z Kontrahentem X. W tym zakresie, mając na uwadze znane Spółce uwarunkowania przystąpienia do potencjalnego kontraktu z Kontrahentem X, początkowo nie będzie możliwe przystąpienie P. T. do kontraktu jako usługodawcy w zakresie usług dotyczących transportu i spedycji. Mając to na uwadze, Strony planują przyjąć rozwiązanie polegające na tym, że Spółka będzie jedyną stroną kontraktu z Kontrahentem X, niemniej usługi z zakresu Obszaru Transportu będą wykonywane przez P. T., na podstawie uzgodnień między Spółką a P. T. Rozważaną formą takich uzgodnień jest zawarcie odpowiedniej umowy współpracy/umowy o charakterze konsorcjum. W praktyce zatem Spółka będzie obciążać Kontrahenta X z tytułu całości usług świadczonych na jego rzecz na podstawie zawartego kontraktu, a następnie Spółka będzie obciążana przez P. T. w zakresie usług z Obszaru Transportu, wykonywanych faktycznie przez P. T. Co przy tym istotne, podmiotem rzeczywiście świadczącym w Obszarze Transportu oraz uzyskującym dochody z tytułu świadczenia tych usług na rzecz Kontrahenta X będzie P. T. Wskazali Państwo, że w żadnym stopniu, Spółka nie będzie podmiotem rzeczywiście wykonującym usługi z zakresu transportu (Obszaru Transportu przenoszonego do P. T.) na rzecz Kontrahenta X, jak i żadnego innego Klienta, po dniu przeniesienia tego Obszaru do P.T. Wszelkie zasoby niezbędne do świadczenia usług z zakresu transportu i spedycji (Obszar Transportu), w tym do realizacji Kontraktu z Kontrahentem X w zakresie tych usług, zostaną przeniesione do P. T., a zatem to P. T. będzie dysponowała środkami niezbędnymi do świadczenia przedmiotowych usług transportu i spedycji na rzecz Kontrahenta X. Funkcjonalnie zatem kontrakt z Kontrahentem X w zakresie usług transportowych będzie realizowany przez P. T.. Strony wskazują dodatkowo, że potencjalnie, na dalszym etapie współpracy z Kontrahentem X, możliwe będzie przystąpienie P. T. jako bezpośredniego usługodawcy w zakresie usług transportu i spedycji (prawdopodobnie ok. 12-18 miesięcy po podpisaniu kontraktu z Kontrahentem X przez Spółkę). Niezmiennie, to P. T. będzie podmiotem faktycznie świadczącym usługi z zakresu transportu i spedycji i uzyskującym dochody w tym zakresie. Spółka zakłada, że w przyszłych latach, podobnie jak miało to miejsce dotychczas, wartość przychodów ze sprzedaży usług transportowych i spedycji na rzecz Kontrahenta X będzie znaczący.

Ponadto, w związku z planowanym przeniesieniem, Spółka udostępni P. T. w formie podnajmu, w zamian za opłatę o charakterze czynszu, przestrzeń biurowo-socjalną Chłodni, do której prawo posiada Spółka, w zakresie powierzchni niezbędnej do prowadzenia działalności przez przenoszone Obszary, w tym tzw. części wspólnych/zaplecza socjalnego. Powyższe obejmuje zwłaszcza:

- udostępnienie powierzchni/pomieszczeń przypisanych do pracowników biurowych związanych z jednostkami biznesowymi Transportu, Handlu mięsem, Obsługi Chłodni (pracownicy inni niż pracownicy magazynowi) oraz HR;

- dostęp do przestrzeni socjalnej (m.in. ciągi komunikacyjne, szatnie, stołówki, toalety, pozostałe zaplecze socjalne itp.);

- udostępnienie części powierzchni magazynowych w Chłodniach służących składowaniu sprzętu wykorzystywanego do świadczenia usług Obsługi Chłodni (Obszar Obsługi Chłodni), tj. zwłaszcza wózków widłowych, wózków podnośnikowych, akumulatory do wózków itp.

Planowana reorganizacja w ww. zakresie ma zostać przeprowadzona w drodze wniesienia przez Spółkę do P. T. wkładu niepieniężnego (dalej: Aport) w formie części przedsiębiorstwa obejmującej Obszary Transportu, Handlu mięsem, Obsługi Chłodni i HR w zamian za udziały w kapitale P. T.. P. T. jako spółka otrzymująca wkład, przyjmie dla celów podatkowych składniki wchodzące w skład tej części przedsiębiorstwa w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego ten wkład. W wyniku planowanego Aportu, do P. T. zostanie zatem przeniesiona część działalności Spółki obejmująca:

- segmenty działalności operacyjnej Spółki, tj. działalność w zakresie Transportu oraz Handlu mięsem oraz

- działalność pomocniczą, wspierającą zwłaszcza działalność prowadzoną przez Spółkę w Chłodniach, tj. działalność pomocnicza w zakresie Obsługi Chłodni oraz HR.

Natomiast w Spółce skupiona zostanie przede wszystkim działalność operacyjna w zakresie Składowania oraz Obsługi składowania.

W tym zakresie, na P. T. przeniesione zostaną składniki materialne i niematerialne, które pozwolą w sposób niezakłócony prowadzić działalność w zakresie Transportu i Handlu mięsem oraz świadczyć na rzecz Spółki usługi wsparcia w zakresie Obsługi Chłodni oraz HR. W konsekwencji powyższego P. Sp. z o.o., jako spółka wnosząca wkład, będzie kontynuować działalność w zakresie pozostałych aktywności, tj. zwłaszcza Składowania oraz Obsługi składowania, a zarazem nastąpi przeniesienie części aktywów i zobowiązań Spółki, związanych z częścią działalności Spółki obejmującą obszary Transportu, Handlu mięsem. Obsługi Chłodni oraz HR, na P. T. Sp. z o.o. W zakresie wybranych działań wspierających podstawą działalność Spółki (tj. działalność w zakresie Składowania i Obsługi Składowania), Spółka będzie natomiast korzystać ze wsparcia P. T., obejmującego (i) obsługę procesów magazynowych w Chłodniach związanych z prowadzeniem przez Spółkę działalności w zakresie Składowania i Obsługi Składowania (tj. Obsługa Chłodni), a także (ii) obsługę kadrową (HR).

Wskazali Państwo, że po dokonaniu Aportu, zarówno Spółka jak i P.T. nie będą spełniały przesłanek do uznania ich za tzw. małych podatników, a tym samym nie będą uprawnione do stosowania preferencyjnej stawki podatkowej w wysokości 9%.

Wskazali Państwo, że co do zasady, w związku z Aportem P. T. Sp. z o.o. stanie się stroną wszystkich umów i kontraktów związanych z działalnością przenoszonych Obszarów, tj. Transport, Handel mięsem, Obsługa Chłodni i HR (za wyjątkiem ww. wskazanego kontraktu z Kontrahentem X, gdzie formalnie stroną umowy pozostanie Spółka, niemniej funkcjonalnie kontrakt w zakresie usług z Obszaru Transportu będzie wykonywany przez P. T., który będzie podmiotem faktycznie świadczącym usługi w zakresie transportu i spedycji oraz będzie jedynym podmiotem uzyskującym rzeczywisty przychód z świadczenia tych usług). W tym zakresie, w zależności od uregulowań prawnych danych umów, Spółka odstąpi od umów dotyczących działalności przenoszonej do P. T., a P. T. zawrze samodzielnie analogiczne umowy w tym obszarze, bądź P. T. przystąpi do umów, których stroną jest Spółka – za wyjątkiem kontraktu z Kontrahentem X. Wskazali Państwo, że Spółka posiada rozbudowaną sieć klientów zarówno w zakresie usług składowana, jak usług transportowych i spedycji. Konsekwentnie, w związku z objęciem przez P. T. działalności w zakresie Obszaru Transportu, P. T. stanie się stroną kilkudziesięciu (ok. 30) umów na świadczenie usług transportowych, jak również przejmie bazy wybranych Klientów, na rzecz których świadczone są usługi transportu oraz sprzedaż mięsa (Transport i Handel mięsem) na podstawie uzgodnień innych niż umowy zawierane dotychczas ze Spółką.

Jednocześnie, w Spółce mogą istnieć również tzw. umowy wspólne, tj. umowy dotyczące usług nabywanych przez Spółkę, o charakterze pomocniczym do podstawowej działalności, które dotyczą zarówno części działalności pozostawianej w Spółce, jak też części działalności przenoszonej do Spółki. W takiej sytuacji po Aporcie, P. T. będzie stroną umów w zakresie dotyczącym przeniesionej części działalności Spółki, natomiast Spółka będzie nabywała takie usługi wyłącznie w zakresie w jakim dotyczą one działalności pozostawionej w Spółce Dodatkowo, jak wskazano powyżej, na dzień Aportu, P. T. będzie posiadała wszelkie wymagane przepisami prawa zezwolenia, pozwolenia, licencje itp. niezbędne do świadczenia usług w zakresie Transportu oraz Handlu mięsem, wydane odrębnie na postawie odpowiednich przepisów przez właściwe organy. Jednocześnie wskazali Państwo, że nie będzie żadnych innych zobowiązań, związanych z przenoszoną częścią działalności (Transport, Handel mięsem, Obsługa Chłodni i HR), które nie będą przeniesione do P. T.

Działalność przeniesiona do P. T., po Aporcie, będzie kontynuowana poprzez pracowników zatrudnionych obecnie w Spółce, posiadających doświadczenie i specjalistyczną wiedzę konieczną do realizacji zadań działalności przenoszonej i kontynuowaniu działalności w obszarach Transportu, Handlu mięsem, Obsługi Chłodni i HR. W rezultacie, po przeprowadzeniu Aportu, wszystkie obszary działalności realizowanej obecnie przez Spółkę będą wykonywane w ramach oddzielnych podmiotów prawnych, tj.:

- podmiotem zajmującym się częścią działalności w zakresie Składowania i Obsługi składowania – będzie Spółka,

- podmiotem zajmującym się częścią działalności obejmującą Transport i Handel mięsem, Obsługę Chłodni i HR – będzie P. T..

Do każdej ze Spółek (Zainteresowanych) zostanie zatem przypisany odmienny zakres działań gospodarczych, przy czym łącznie zakres tych działań będzie się pokrywał z obecnym zakresem działalności prowadzonej przez Spółkę.

W związku z przeniesieniem do P. T. funkcji pomocniczych dotyczących zwłaszcza działalności Spółki realizowanej w Chłodniach (również po Aporcie), tj. Obsługi Chłodni i HR, Spółka oraz P. T. przed dokonaniem Aportu zawrą umowę, w której zostaną uregulowane warunki świadczenia usług i obciążania Spółki w zakresie świadczenia usług w zakresie Obsługi Chłodni oraz usług świadczonych przez obszar HR, który po przeniesieniu będzie realizował funkcje wspólne dla obu podmiotów.

Współpraca dotycząca świadczenia usług i obciążania Spółki w zakresie wykonywania usług w zakresie Obsługi Chłodni oraz usług świadczonych przez obszar HR odbywać się będzie na zasadach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane (warunki rynkowe).

Natomiast w związku z działalnością w zakresie Handlu mięsem, P. T. będzie nabywało od Spółki usługę składowania mięsa oraz usługi dodatkowe związane ze składowaniem w związku z przechowywaniem mięsa nabytego celem dalszej sprzedaży – zgodnie z bieżącym zapotrzebowaniem, co do ilości miejsc paletowych/czasu składowania. Jak podkreślono powyżej, obecnie żadna część powierzchni magazynów (Chłodni) nie stanowi majątku obszaru Handlu mięsem (w Chłodniach P. nie ma dedykowanych miejsc dla składowania mięsa związanego z tym segmentem biznesu), w związku z czym nie ma podstaw do przypisania i przeniesienia do P. T. w ramach planowanego Aportu części powierzchni magazynowej (Chłodni).

Podkreślili Państwo, że planowane rozdzielenie działalności Spółki i dokonany w związku z tym Aport jest uzasadnione biznesowo tzn. wymaganiami dostosowania do struktury międzynarodowej grupy kapitałowej, w skład której wchodzą zarówno Spółki jak i P. T. Sp. z o.o., i nie jest podyktowane względami podatkowymi (głównym lub jednym z głównych celów dokonywanej transakcji nie jest uzyskanie korzyści podatkowej, tj. na skutek przeprowadzanej operacji żadna korzyść podatkowa w podatku obowiązującym na terenie Rzeczypospolitej Polskiej i w rozumieniu art. 119a § 1 Ordynacji podatkowej nie zostanie osiągnięta). Przeprowadzenie wskazanej reorganizacji umożliwi wyodrębnienie poszczególnych rodzajów prowadzonej działalności i specjalizację w danych Obszarach przez Spółkę oraz P. T. Sp. z o.o., a tym samym pozwoli na osiągnięcie struktury docelowej.

Poniżej przedstawili Państwo zasady funkcjonowania poszczególnych części działalności Spółki oraz wyodrębnionych w ramach tych części Obszarów.

Powyższe dwie podstawowe części działalności Spółki są wykonywane w wyodrębnionych organizacyjnie sferach. Wskazali Państwo, że na moment dokonania Aportu, część działalności obejmująca Obszary przenoszone do P. T. Sp. z o.o. oraz część działalności pozostająca w Spółce będą wydzielone w Spółce w postaci formalnie wyodrębnionych jednostek (działów) na podstawie właściwego dokumentu wewnętrznego. Jednocześnie, faktyczne wyodrębnienie działalności w części obejmującej obszary Składowania i Obsługi składowania oraz w części obejmującej obszary Transportu, Handlu mięsem, Obsługi Chłodni i HR wynika bezpośrednio z odmiennego charakteru przedmiotu działalności oraz wykonywanych w ramach tych jednostek funkcji i zadań, wymagających zaangażowania różnych zasobów kadrowych i składników majątku, w tym specjalistycznych środków trwałych oraz wartości niematerialnych. Działania w ww. zakresach są realizowane przez jednostki, które są w praktyce niezależne wewnętrznie, do których alokowane są uprawnienia i środki umożliwiające im samodzielne wykonywanie zadań związanych z prowadzeniem przypisanej do nich działalności. Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne w Spółce są bezpośrednio dedykowane danemu segmentowi działalności, przypisane do strefy działalności, której dotyczą, tj. odpowiednio do działalności w obszarach Składowania i Obsługi składowania oraz w obszarach Transportu, Handlu mięsem, Obsługi Chłodni i HR. Spółka identyfikuje, dla celów wewnętrznych, aktywa, pasywa, prawa i obowiązki oraz personel związane z każdą częścią działalności Spółki, w praktyce także odrębnie z każdym z powyższych Obszarów składających się na daną część działalności.

W przypadku Obszarów pozostających w Spółce, składniki te obejmują zwłaszcza aktywa trwałe, na które składają się w szczególności nieruchomości (Chłodnie, obejmujące powierzchnię magazynową oraz zaplecze biurowo-socjalne) oraz pozostałe wyposażenie wykorzystywane do przechowywania i świadczenia usług dodatkowych związanych ze składowaniem (m.in. regały, półki, urządzenia chłodnicze itp.), środki trwałe przypisane do pracowników działów pozostawianych w Spółce (m.in. komputery, telefony, oprogramowanie księgowe itp.), środki pieniężne niezbędne do prowadzenia działalności, a także wartości niematerialne obejmujące bazę wybranych klientów, oprogramowanie itp. Do działalności w zakresie Składowania oraz Obsługi Składowania przypisane są również odrębne zobowiązania handlowe, a także zezwolenia związane z działalnością w każdym z tych Obszarów, w tym wymagane prawem zezwolenia (zatwierdzenie zakładu przez inspektora sanitarnego oraz powiatowego lekarza weterynarii). Posiadane zezwolenia potwierdzają zatem, że zakres posiadanych aktywów i zapewnionych warunków, jak i pełnionych funkcji oraz procesów realizowanych przez Spółkę w obszarach Składowania i Obsługi składowania spełnia kompletne wymogi niezbędne do wykonywania działalności, jako jednostka świadcząca usługi w obszarze obsługi składowania żywności.

Usługi świadczone w ramach segmentów Składowania (tj. usługi przechowywania/ składowania) oraz Obsługi składowania (poszczególne usługi dodatkowe związane ze składowaniem) stanowią wyodrębnione usługi nabywane przez Klientów, będące przedmiotem odrębnego obciążenia, wykazywane oddzielnie w umowach i specyfikacjach usług i opłat świadczonych na rzecz Klientów oraz na fakturach wystawianych na rzecz Klientów. Konsekwentnie, w ramach działalności w obszarze Składowania i Obsługi składowania powstają odrębne zobowiązania i należności, wynikające z podejmowanych w ramach tego pionu działań.

Odrębność organizacyjna i funkcjonalna części przenoszonej do P. T. Sp. z o.o. od działalności pozostawianej w Spółce wynika bezpośrednio z odmiennego charakteru przedmiotu działalności Obszarów składających się na tą część działalności, tj. odpowiednio Transportu, Handlu, Obsługi Chłodni oraz HR. Jednocześnie, jak podkreślono powyżej, część działalności przenoszona do Spółki, na moment dokonania Aportu, będzie stanowiła wydzielony organizacyjnie i formalnie dział w strukturze Spółki na podstawie właściwego dokumentu wewnętrznego.

W odniesieniu do działalności w obszarze Transportu, usługi oferowane i świadczone w ramach tego obszaru stanowią wyodrębnioną usługę nabywaną przez Klientów, będącą przedmiotem odrębnego obciążenia, wykazywanego jako oddzielna pozycja w umowach i zamówieniach oraz specyfikacjach usług i opłat świadczonych na rzecz Klientów. Ponadto, Spółka wystawia na rzecz Klientów odrębną fakturę VAT tytułem świadczenia usług transportu i spedycji (oddzielną od faktur dokumentujących świadczenie usług składowania i usług dodatkowych związanych ze składowaniem). Do działalności w tym obszarze przypisane są także m.in. umowy handlowe (w tym zwłaszcza z przewoźnikami), właściwe zezwolenia (m.in. licencje transportowe), specyficzne środki trwałe i wartości niematerialne i prawne (m.in. oprogramowanie transportowe i spedycyjne), środki pieniężne niezbędne do prowadzenia działalności, baza wybranych klientów, a także pracownicy odpowiedzialni za obsługę zamówień.

W odniesieniu do działalności w zakresie Handlu mięsem, odrębność tego obszaru również wynika bezpośrednio z charakteru pełnionych przez ten pion funkcji. Działalność w tym zakresie jest realizowana przez dedykowane zasoby pracownicze, z wykorzystaniem przypisanych środków trwałych i składników niematerialnych (komputer, telefon, oprogramowanie). Do działalności w tym obszarze przypisane są także m.in. umowy handlowe oraz pozostałe dokumenty związane z dostawcami oraz odbiorcami, na podstawie których Spółka dokonuje zakupu oraz sprzedaży mięsa, środki pieniężne niezbędne do prowadzenia działalności oraz baza właściwych klientów. Zarówno zakup, jak i sprzedaż mięsa odbywa się na podstawie odrębnej podstawy (umów, zamówień, ustaleń), oddzielnych od pozostałych obszarów działalności Spółki. Spółka jest zatem w stanie przypisać odpowiednie koszty Spółki do działalności Handlu mięsem, jak również wydzielić na podstawie rejestru faktur należności dotyczące wyłącznie tego obszaru działań.

Obsługa Chłodni, również w praktyce stanowi wyodrębnioną, niezależną sferę działań, mających charakter działalności pomocniczej do działalności Spółki w innych Obszarach, tj. wspierającą działalność operacyjną Spółki w zakresie Składowania oraz Obsługi składowania. Podstawową wartość w ramach tego Obszaru stanowi kadra pracownicza obejmująca pracowników magazynowych oraz pracowników wykonujących czynności administracyjne związane m.in. z obsługą klienta, gospodarką magazynową oraz formalno-dokumentacyjną obsługą dostaw. Działanie w tym obszarze wymaga odpowiednio licznej kadry, właściwej organizacji ich czasu pracy (praca zmianowa pracowników magazynowych), czy delegowania do właściwej lokalizacji (Chłodnia). Jednocześnie struktura ww. kadry, obejmująca pracowników na różnych szczeblach oraz o zróżnicowanym zakresie obowiązków, wskazuje na złożoność i kompleksowość działalności w tej sferze, przy jednoznacznym zachowaniu integralności, spójności, należytego nadzoru menadżerskiego i kontroli zarządczej, podkreślających odrębność organizacyjną tej jednostki. Do działalności w tym obszarze przypisane są również specyficzne składniki majątku, obejmujące zwłaszcza wyposażenie i narzędzia wykorzystywane przez pracowników magazynowych oraz administracji magazynów i służących wykonywaniu działań wspierających działalność w zakresie Składowania oraz Obsługi składowania (w tym wózki widłowe, wózki podnośnikowe służące przemieszczaniu towarów i palet w związku z wykonywaniem prac magazynowych, owijarki do palet oraz terminale magazynowe niezbędne do zarządzania pracami/logistyką magazynową w zakresie Obsługi Chłodni). Do tego obszaru przypisane są ponadto m.in. specyficzne umowy, związane z specyfiką pracy wykonywanej przez personel magazynowy, dotyczące, m.in. zapewnienia odzieży roboczej, odpowiednich szkoleń, posiłków pracowniczych itp. Koszty i zobowiązania związane z tym obszarem w ww. zakresie są możliwe do bezpośredniego wyodrębnienia w działalności Spółki, w tym z kosztów i zobowiązań związanych z pozostałymi Obszarami działalności Spółki. Jednocześnie, wskazali Państwo, że Spółka ponosi również szereg kosztów wspólnych związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa i pracą Chłodni oraz działalnością operacyjną prowadzoną w Chłodniach, które dotychczas nie były przypisywane do poszczególnych Obszarów (Składowanie, Obsługa Składowania i Obsługa Chłodni). Rozdzielenie takich kosztów na właściwe Obszary jest przy tym zasadniczo możliwe przez ustalenie stosownych kluczy alokacji.

Działalność w obszarze HR, mająca na celu wsparcie kadrowo-płacowe biznesu Spółki realizowana jest przez dedykowanych pracowników, przy wykorzystaniu składników majątku obejmujących zarówno składniki materialne, jak i składniki niematerialne, w tym w szczególności komputery oraz oprogramowanie. Działalność w tym zakresie prowadzona jest w siedzibie Spółki, w przestrzeni biurowej Chłodni, w wydzielonych pomieszczeniach. Do działalności w tym obszarze przypisane są także m.in. umowy handlowe.

Mając na uwadze powyższe, zarówno obecnie, jak i po dokonaniu Aportu, wszystkie piony biznesowe Spółki mają i będą miały dostęp do właściwych składników materialnych i niematerialnych oraz odpowiedniego wsparcia kadrowego i płacowego, co umożliwi zapewnienie ciągłości w prowadzeniu działalności we wszystkich Obszarach.

Odrębny charakter działalności prowadzonej przez Spółkę w ramach części działalności, która ma zostać przeniesiona do P. T. Sp. z o.o. oraz działalności pozostającej w Spółce, pozwala na wydzielenie na potrzeby wewnętrzne Spółki przychodów i kosztów Spółki dotyczących danej sfery działań oraz ustalenie wyniku finansowego oddzielnie dla każdej z tych części działalności, a w praktyce również dla każdego Obszaru w ramach tych części działalności.

W zakresie ponoszonych kosztów, ich przypisanie do poszczególnych Obszarów jest możliwe w ramach prowadzonej ewidencji kosztów dla celów rachunkowych. Dodatkowo, mając na uwadze charakter działalności poszczególnych Obszarów i dedykowanych temu segmentowi działalności kosztów, możliwa jest identyfikacja właściwych dla danego Obszaru kontrahentów (dostawców) oraz przepływów pieniężnych, jak również wyodrębnienie takich transakcji i ich wartości z ogólnego wyniku Spółki.

Wydzielenie odpowiednich przychodów dotyczących wyłącznie danego Obszaru jest również możliwe na podstawie rejestru faktur Spółki. Jak podkreślono, w odniesieniu do usług świadczonych na rzecz Klientów, każda usługa/rodzaj działania jest obecnie odrębnie wykazywana na fakturach – w ramach odrębnej faktury lub oddzielnej pozycji na fakturze wystawianej na rzecz Klienta nabywającego usługi z różnych Obszarów.

Mając na uwadze powyższe, do części działalności Spółki, która ma zostać przeniesiona do P. T. Sp. z o.o., można przypisać odrębne przepływy finansowe związane z tą działalnością oraz ewidencję zdarzeń gospodarczych.

Konsekwentnie, Spółka ma możliwość odpowiedniego wyodrębnienia oraz przypisania stosownych danych bilansowych do części działalności, która ma zostać przeniesiona do i w efekcie ustalenia przybliżonego wyniku finansowego oraz sporządzenia dla celów rachunkowości zarządczej odrębnego rachunku zysków i strat oraz uproszczonego bilansu dla tej części działalności.

Wskazali Państwo, że część działalności P., która ma być przedmiotem Aportu do P. T. Sp. z o.o. niezależnie realizuje różne rodzaje zadań. Każdy z Obszarów składający się na tę część działalności jest oddzielnie zarządzany na poziomie operacyjnym. Spółka potwierdza, że w ramach wyodrębnienia funkcjonalnego wyodrębnienie dotyczy zasobów materialnych (tj. aktywa, w tym środki trwałe i wyposażenie, zapasy oraz należności i środki pieniężne) oraz odpowiednio, zasobów ludzkich.

Konsekwentnie, przenoszona do P. T. Sp. z o.o. część działalności dysponować będzie wskazanymi wyżej składnikami materialnymi i niematerialnymi przydzielonymi Obszarom składającym się na tę część działalności, pozwalającym w praktyce samodzielnie planować, inicjować, kontrolować i realizować działania gospodarcze oraz podejmować decyzje biznesowe w zakresie prowadzonej działalności, jakby czyniło to niezależne przedsiębiorstwo, w tym w szczególności zawierać i realizować umowy z kontrahentami przy wykorzystaniu alokowanych składników majątkowych i wartości niematerialnych oraz przy zaangażowaniu zatrudnionych pracowników i kadry zarządzającej.

W piśmie uzupełniającym wskazali Państwo, że:

 1) przedstawiony we wniosku Aport wyodrębnionej części przedsiębiorstwa Spółki do P. T. Sp. z o.o. będzie wiązał się z tzw. „przejściem zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę” w myśl art. 231 ust. 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy;

 2) przedmiot Aportu, tj. zespół składników materialnych i niematerialnych wydzielony w Spółce, który ma zostać przeniesiony do P. T. Sp. z o.o., na dzień aportu będzie mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania dotychczas wykonywane w Spółce;

 3) zgodnie z przyjętymi założeniami biznesowymi przedmiot Aportu ma zostać przekazany częściowo na kapitał zakładowy, a w pozostałej części na kapitał zapasowy P. T. Sp. z o.o.; odpowiednia alokacja zostanie dokonana zgodne z parytetem wartości obejmowanych udziałów, tj. na kapitał zapasowy P. T. Sp. z o.o. zostanie przekazana różnica między wartością rynkową przedmiotu Aportu równą wartości emisyjnej udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym P. T. obejmowanych przez Spółkę a wartością nominalną tych udziałów;

 4) zgodnie z założeniami przedmiot Aportu zostanie przekazany w części na kapitał zakładowy P. T. Sp. z o.o.; w tej części wartości Aportu Spółka (Zainteresowany będący stroną postępowania) obejmie nowe udziały w podwyższonym kapitale zakładowym P. T. Sp. z o.o. wyemitowane w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego P. T. Sp. z o.o.; zgodnie z założeniami, nowe udziały objęte przez Spółkę będą udziałami zwykłymi, nieuprzywilejowanymi w żaden sposób.

Pytanie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych

Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym, opisana w zdarzeniu przyszłym we wniosku, czynność polegająca na wniesieniu przez Spółkę do P. T. Sp. z o.o. zorganizowanej części przedsiębiorstwa (Aport), w zamian za udziały P. T., stosownie do art. 2 pkt 6 lit. c) tiret pierwsze ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie będzie podlegać opodatkowaniu ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Stanowisko Zainteresowanych w sprawie

Państwa zdaniem, opisany w zdarzeniu przyszłym we wniosku Aport, polegający na wniesieniu przez Spółkę do P. T. Sp. z o.o. zorganizowanej części przedsiębiorstwa w zamian za udziały P. T. Sp. z o.o., stosownie do art. 2 pkt 6 lit. c) tiret pierwsze ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Wskazali Państwo na art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z którym opodatkowaniu podlegają m.in. umowy spółki oraz ich zmiany, jeżeli zmiany te powodują podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Czynności uznawane na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych za zmianę umowy spółki wskazane są w art. 1 ust. 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, stanowiącym katalog zamknięty zdarzeń rozumianych jako ww. zmiana. W świetle tego przepisu za zmianę umowy spółki uważane jest m.in. podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 6 lit. c) ww. ustawy, nie podlegają podatkowi umowy spółki i ich zmiany związane z wniesieniem do spółki kapitałowej, w zamian za jej udziały lub akcje:

- przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części,

- udziałów lub akcji innej spółki kapitałowej dających w niej większość głosów albo kolejnych udziałów lub akcji, w przypadku, gdy spółka, do której są wnoszone te udziały lub akcje, posiada już większość głosów.

Stosownie do definicji zawartej w art. 1a pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych przez spółkę kapitałową rozumie się spółkę: z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjną lub europejską.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie podlega m.in. zmiana umowy spółki związana z wniesieniem do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w zamian za jej udziały lub akcje tej spółki, przedsiębiorstwa innej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub jego zorganizowanej części.

Odnosząc powyższe, do analizowanej czynności Aportu, wskazali Państwo, że przeniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa ze Spółki do P. T. Sp. z o.o. zostanie dokonane w zamian za udziały P. T. Sp. z o.o. Zarówno Spółka, jak i P. T. Sp. z o.o., prowadzą działalność w formie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, a zatem są spółkami kapitałowymi.

Mając na uwadze powyższe, w Państwa ocenie, wniesienie przez Spółkę do P. T. Sp. z o.o. aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa w zamian za udziały w P. T. Sp. z o.o., traktowane na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych jako zmiana umowy spółki, nie będzie na podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych jako wyłączone na gruncie art. 2 pkt 6 lit. c) tej ustawy z opodatkowania tym podatkiem.

Zatem, w Państwa opinii, opisany w zdarzeniu przyszłym Aport, polegający na wniesieniu przez Spółkę do P. T. Sp. z o.o. zorganizowanej części przedsiębiorstwa, stosownie do art. 2 pkt 6 lit. c) tiret pierwsze ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych będzie stanowić czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a tym samym nie będzie skutkować obowiązkiem zapłaty tego podatku.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że z uwagi na fakt, iż jak wskazano w treści wniosku w Państwa ocenie przedmiotem Aportu będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa, przedmiotowy Aport zarówno dla Spółki, jak i P. T. Sp. z o.o. (obu Zainteresowanych) nie będzie podlegać opodatkowaniu zarówno podatkiem dochodowym od osób prawnych jak i podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a także podatkiem od towarów i usług – niezależnie od okoliczności, czy przedmiot Aportu zostanie przekazany na kapitał zakładowy, kapitał zapasowy, czy też inne kapitały P. T. Sp. z o.o.

Powyżej przywołano tylko tę część Państwa stanowiska, która odnosi się do opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) oraz art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 170 ze zm.):

Podatkowi podlegają umowy spółki oraz ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 2 cytowanej ustawy:

W przypadku umowy spółki kapitałowej za zmianę umowy uważa się: podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

Stosownie do art. 1a pkt 2 ww. ustawy:

Spółka kapitałowa oznacza: spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjną lub europejską.

Stosownie natomiast do treści art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Podstawę opodatkowania przy wniesieniu lub podwyższeniu wkładów do spółki osobowej albo przy podwyższeniu kapitału zakładowego stanowi wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy.

Z powołanych przepisów wynika, że zmiana umowy spółki kapitałowej polegająca na podwyższeniu kapitału zakładowego z wkładów, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ww. ustawy:

Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a) w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b) jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

- umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Zgodnie natomiast z treścią art. 2 pkt 6 lit. c) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Nie podlegają podatkowi umowy spółki i ich zmiany związane z wniesieniem do spółki kapitałowej, w zamian za jej udziału lub akcje:

- przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części,

- udziałów lub akcji innej spółki kapitałowej dających w niej większość głosów albo kolejnych udziałów lub akcji, w przypadku gdy spółka, do której są wnoszone te udziały lub akcje, posiada już większość głosów.

Aby przejść do analizy wyłączenia z opodatkowania określonego powołanym powyżej przepisem art. 2 pkt 6 lit. c) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, najpierw koniecznym jest dokonanie analizy czy w sprawie ma zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zwrócić należy uwagę, że z literalnego brzmienia art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika wprost, że nie podlegają wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowy spółki i ich zmiany, nawet wówczas, gdy z tytułu czynności – umowy spółki (lub jej zmiany) czynność jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, zgodnie z tzw. zasadą stand still, mającą zastosowanie do spółek kapitałowych (a taką właśnie jest spółka z ograniczona odpowiedzialnością, do której aport ma być wniesiony), jeżeli zmiana umowy spółki kapitałowej związana jest z wniesieniem aportu objętego opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług (czyli z tytułu danej czynności jedna ze stron podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona) – to ma miejsce wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej znak: 0111-KDIB3-3.4012.653.2022.4.MZ, wydanej w zakresie podatku od towarów i usług w trybie art. 14c ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził Państwa stanowisko, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, część działalności jaka ma zostać przeniesiona do P. T. będzie stanowić na dzień Aportu zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym wniesienie Aportem tak rozumianej zorganizowanej części przedsiębiorstwa do P. T. Sp. z o.o. nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Skoro zatem czynność podwyższenia kapitału zakładowego Spółki związana z wniesieniem do spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa w formie aportu w zamian za udziały Spółki nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług to w analizowanej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Ww. czynność nie będzie zatem wyłączona z opodatkowania na podstawie powołanego powyżej przepisu.

W konsekwencji, należy dokonać analizy czy w sprawie ma zastosowanie wyłączenie z opodatkowania zawarte w art. 2 pkt 6 lit. c) cytowanej ustawy.

Z treści tego przepisu wynika, że opodatkowaniu nie podlega m.in. zmiana umowy spółki kapitałowej związana z wniesieniem do spółki kapitałowej w zamian za jej udziały lub akcje przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części.

Wskazać należy, że w przepisach dotyczących podatku od czynności cywilnoprawnych, brak jest definicji przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Ustawodawca nie odsyła także – dla celów podatku od czynności cywilnoprawnych – do posiłkowania się tą definicją zawartą w innych ustawach podatkowych, tj. w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych czy w ustawie o podatku od towarów i usług.

Dlatego też w tym zakresie należy posłużyć się właściwymi przepisami prawa zawartymi w odrębnych ustawach pozapodatkowych. Definicję „przedsiębiorstwa” zawiera przepis art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2022 poz. 1360 ze zm.).

Zgodnie z tym przepisem:

Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

 1) oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

 2) własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

 3) prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

 4) wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

 5) koncesje, licencje i zezwolenia;

 6) patenty i inne prawa własności przemysłowej;

 7) majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

 8) tajemnice przedsiębiorstwa;

 9) księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zgodnie natomiast z art. 552 Kodeksu cywilnego:

Czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

W oparciu o powyższą definicję można stwierdzić, iż część aktywów i pasywów przedsiębiorstwa, zdefiniowanego w Kodeksie cywilnym, tworząca niezależną jednostkę gospodarczą zdolną do samodzielnej działalności stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W literaturze przedmiotu jak i w orzecznictwie przyjmuje się, że konkretna jednostka stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa wówczas, gdy:

1) wchodzi w skład przedsiębiorstwa jako jego wewnętrzna część,

2) stanowi pewien organizacyjnie wyodrębniony kompleks składników o charakterze materialnym i niematerialnym,

3) zachodzi powiązanie tych składników w sposób funkcjonalny, tzn. pozwalające na realizację określonych zadań gospodarczych.

Innymi słowy, dla uznania jednostki za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, konieczne jest istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), wydzielonego w istniejącym przedsiębiorstwie w trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika (jako dział, wydział, oddział), przy czym ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, jakim jest ustalenie roli jaką składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych, możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie zaś funkcjonalne to kryterium sprowadzające się do ustalenia, czy wyodrębniona organizacyjnie całość, jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku jako niezależny podmiot gospodarczy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że do P. T. Sp. z o.o. zostanie wniesiony przez Spółkę, funkcjonujący w strukturze Spółki zbywającej, zespół składników materialnych i niematerialnych.

W opisie zdarzenia wskazali Państwo, że aport składników będzie wyodrębniony w przedsiębiorstwie Zainteresowanego będącego stroną postępowania na płaszczyźnie organizacyjnej, funkcjonalnej i finansowej.

Przedmiot Aportu, tj. zespół składników materialnych i niematerialnych wydzielony w Spółce, który ma zostać przeniesiony do P. T. Sp. z o.o., na dzień aportu będzie mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania dotychczas wykonywane w Spółce.

Przedmiot Aportu zostanie przekazany w części na kapitał zakładowy P. T. Sp. z o.o.; w tej części wartości Aportu Spółka (Zainteresowany będący stroną postępowania) obejmie nowe udziały w podwyższonym kapitale zakładowym P. T. Sp. z o.o. wyemitowane w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego P. T. Sp. z o.o.; zgodnie z założeniami, nowe udziały objęte przez Spółkę będą udziałami zwykłymi, nieuprzywilejowanymi w żaden sposób.

W konsekwencji powyższego w analizowanej sprawie będzie miał zastosowanie przepis art. 2 pkt 6 lit. c) tiret pierwsze ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, bowiem zorganizowana część przedsiębiorstwa spółki kapitałowej będzie wniesiona w zamian za udziały w innej spółce kapitałowej. Powyższe oznacza, że planowane wniesienie aportu do P. T. Sp. z o.o., przekazane na kapitał zakładowy, traktowane na gruncie analizowanej ustawy jako zmiana umowy spółki, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych; będzie wyłączone z opodatkowania tym podatkiem.

W odniesieniu do aportu, który ma być przekazany na kapitał zapasowy wskazuję, że w takiej sytuacji opisana we wniosku czynność nie stanowi zmiany umowy spółki podlegającej opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jak bowiem wynika z uregulowań zawartych z ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych tylko w przypadku, gdy aport przekazywany jest na kapitał zakładowy – czynność rodzi obowiązek w podatku od czynności cywilnoprawnych. Przekazanie aportu na kapitał zapasowy nie stanowi w rozumieniu ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zmiany umowy spółki i tym samym nie mają do tej czynności zastosowania uregulowania zawarte w art. 2 pkt 6 lit. c) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Czynność taka jest neutralna podatkowo.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ta interpretacja stanowi ocenę Państwa stanowiska wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zagadnienia w zakresie: podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych są przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

P. Sp. z o.o. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00