Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 19 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.139.2023.2.KF

Możliwość skorzystania z tzw. ulgi na zabytki.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 16 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z tzw. ulgi na zabytki. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 kwietnia 2023 r. (wpływ 17 kwietnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

4 stycznia 2021 r. wspólnie z małżonką dokonał Pan zakupu nieruchomości znajdującej się (…), na którą składa się dom jednorodzinny w zabudowie szeregowej (nr KW (…)). Nieruchomość znajduje się w Gminnej Ewidencji Zabytków na podstawie Zarządzenia nr (…) z (...) 2012 r. w sprawie założenia ewidencji zabytków (…).

Na podstawie projektu budowlanego dotyczącego przebudowy oraz rozbudowy domu jednorodzinnego w zabudowie szeregowej na działce (…), złożonego do Wydziału Architektury i Budownictwa (…), przez Pana oraz Pana małżonkę jako inwestorów, zostało wydane pozwolenie na budowę, zgodnie z decyzją nr (…), znak (…) z 28 kwietnia 2021 r. Projekt budowlany zakładał przebudowę i rozbudowę istniejącego budynku polegającą na wyburzeniu i odtworzeniu w pierwotnej formie stropów i konstrukcji dachu ze względu na jej zły stan techniczny, podbiciu fundamentów, dobudowie części parterowej od strony północno-zachodniej (ogrodowej) do linii nieprzekraczalnej zabudowy, wymianie stolarki okiennej oraz drzwi, wymianie instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej, instalacji C.O. wraz z kotłownią gazową, instalacji wentylacji mechanicznej oraz wkomponowanie ścian działowych wraz ze zmianą aranżacji wnętrza.

Po rozpatrzeniu wystąpienia Wydziału Architektury i Budownictwa (…) z 17 lutego 2021 r., dotyczącego uzgodnienia pozwolenia na budowę dla inwestycji w (…), Wojewódzki Konserwator Zabytków, działając na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 1, art. 7 pkt 4, art. 91 ust. 4 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dnia 23 lipca 2003 roku (Dz. U. 2020 r. poz. 282 ze zm.), w związku z art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo Budowlane (Dz. U. 2020 r. poz. 1333 ze zm.), postanowił uzgodnić pozwolenie na budowę ((…) z 26 marca 2021 r.) w oparciu o ww. projekt budowlany. Ponadto, w oparciu o stanowisko Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, o którym mowa w art. 39 ust. 3 ww. Prawo Budowlane, WKZ umorzył postępowanie administracyjne w sprawie uzgodnienia prac budowlanych wewnątrz budynku, z uwagi, iż nie będą miały one wpływu na wartości zabytkowe obiektu, tj. na jego skalę, bryłę oraz formę lub wystrój architektoniczny elewacji. W podsumowaniu, WKZ uznał, że działania planowane na podstawie przedstawionego projektu budowlanego nie spowodują naruszenia walorów zabytkowych chronionego obiektu, w związku z tym są dopuszczalne pod względem konserwatorskim.

Prace budowlane rozpoczęły się w lipcu 2021 r., na podstawie pozwolenia na budowę nr (…) z 26 kwietnia 2021 r. Prace budowlane zostały wykonane przez generalnego wykonawcę – firmę budowlaną (…) zgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym. Drobne prace budowlane oraz zakup niektórych materiałów budowlanych i osprzętu został dokonany bezpośrednio przez inwestorów tj. Pana małżonkę i Pana.

Chciałby Pan skorzystać z ulgi podatkowej tzw. „ulgi na zabytki” na podstawie ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wraz ze zmianami z dnia 1 stycznia 2022 r. (art. 26hb ust. 4 pkt 2 ustawy) w odniesieniu do 50% kosztów prac budowlanych poniesionych w 2022 r.

Wydatki poniesione na inwestycje zostały udokumentowane fakturami wystawionymi przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Koszty poniesione przez Pana z tytułu opłacenia faktur wystawionych przez wykonawcę generalnego (…), wyniosły (…) PLN:

1.Faktura FV (…) z 31 stycznia 2022 r., wykonanie przebudowy domu jednorodzinnego w (…) – dokończenie rozliczenia Etapu III, częściowe rozliczenie etapów IV, V i VI. Wartość brutto (…) PLN.

2.Faktura FV (…) z 9 lutego 2022 r., wykonanie przebudowy domu jednorodzinnego w (…). Wartość brutto (…) PLN.

3.Faktura FV z 26 maja 2022 r., wykonanie przebudowy domu jednorodzinnego w (…) – prace dodatkowe z branży elektrycznej, montaż okna w wolim oku. Wartość brutto (…) PLN.

Koszty materiałów poniesionych przez Pana w związku z prowadzoną przebudową domu jednorodzinnego wyniosły (…) PLN:

1.Faktura (…) z 19 stycznia 2022 r., osprzęt elektryczny. Wartość brutto (…) PLN, pomniejszona o kwotę (…) PLN po korekcie faktury (…) z 4 lutego 2022 r.

2.Faktura (…) z 1 lutego 2022 r., grzejniki i zawór kątowy. Wartość brutto (…) PLN.

3.Faktura (…) z 2 lutego 2022 r., osprzęt elektryczny. Wartość brutto (…) PLN.

4.Faktura (…) z 28 lutego 2022 r., osprzęt elektryczny. Wartość brutto (…) PLN.

Ponadto, w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, doprecyzował Pan opis sprawy, udzielając odpowiedzi na następujące pytania:

Czy w 2022 r. uzyskał Pan dochód opodatkowany według skali podatkowej lub według jednolitej 19% stawki podatku (podatek liniowy) lub przychód opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?

W 2022 r. uzyskał Pan dochody opodatkowane według skali podatkowej oraz przychód z tytułu najmu opodatkowany ryczałtem 8,5%. Analogicznie Pana małżonka, z którą ma Pan ustawową wspólność majątkową. Wspomniana we wniosku ulga będzie zastosowana w stosunku do dochodu uzyskanego według skali podatkowej.

Czy budynek, o którym mowa we wniosku, stanowi zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami?

Tak, budynek znajduje się w Gminnej ewidencji zabytków (…).

Jakie elementy opisanej we wniosku nieruchomości objęte są ochroną zabytków w związku z wpisaniem jej do gminnej ewidencji zabytków? Np. czy ochroną konserwatorską objęta jest „bryła budynku”, ściany zewnętrzne, czy także powierzchnia wewnętrzna budynku – pomieszczenia?

Wpis nieruchomości do Gminnej Ewidencji Zabytków nakłada obowiązek uzgadniania decyzji o pozwoleniu na budowę z wojewódzkim konserwatorem zabytków, natomiast nie definiuje on szczegółowo elementów nieruchomości objętych ochroną. W postanowieniu Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, uzgadnia on pozwolenie na budowę nieruchomości opisanej we wniosku oraz umarza postępowanie administracyjne w stosunku do prac budowlanych wewnątrz budynku. WKZ dopuszcza prace wewnątrz budynku o ile nie będą miały wpływu na wartości zabytkowe obiektu reprezentowane przez jego skalę, bryłę, formę oraz wystrój architektoniczny elewacji.

Czy pod wskazanym we wniosku pojęciem prac budowlanych rozumie Pan:

a)prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

b)prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

c)roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami?

We wniosku odnosi się Pan wyłącznie do robót budowlanych w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Czy wskazane we wniosku faktury zostały wystawione imiennie na Pana (na Pana imię i nazwisko)? Jeśli nie – to na kogo? Jeśli na Pana żonę – to czy w Państwa małżeństwie obowiązuje wspólność majątkowa małżeńska?

Faktury zostały wystawione imiennie na Pana lub na Pana żonę, z która ma Pan małżeńską wspólność majątkową.

Czy wydatki, o których mowa we wniosku:

a)zostały/zostaną odliczone przez Pana od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

b)odliczył/odliczy Pan w ramach innych ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;

c)zastały/zostaną sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone Panu w jakiejkolwiek formie;

d)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich?

Punkty a-c – nie, nie korzystał i nie zamierza Pan korzystać z innego rodzaju odliczeń oraz ulg w odniesieniu do wydatków wskazanych we wniosku.

Punkt d – prace budowlane, o których mowa we wniosku, zostały wykonane na podstawie pozwolenia na budowę uzgodnionego z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków i nie wykraczają poza jego zakres.

Pytania

1.Czy w świetle ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wraz ze zmianami z 1 stycznia 2022 r. (art. 26hb ust. 4 pkt 2 ustawy) oraz ww. Postanowienia (…) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków możliwe jest odliczenie kosztów 50% prac budowlanych uwzględnionych w zatwierdzonym projekcie przebudowy i rozbudowy domu jednorodzinnego?

2.Czy w świetle ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wraz ze zmianami z 1 stycznia 2022 r. (art. 26hb ust. 4 pkt 2 ustawy) oraz ww. Postanowienia (…) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków możliwe jest odliczenie kosztów 50% środków poniesionych przez Pana na zakup materiałów użytych do wykonania prac uwzględnionych w pozwoleniu na budowę?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, w odniesieniu do pytania nr 1, zgodnie z art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku m.in. wydatki poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków.

Warunkiem, w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków, jest posiadanie sporządzonych na piśmie zaleceń konserwatorskich oraz faktur za wykonane prace.

W opinii (…) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków opisane w projekcie budowlanym działania nie spowodują naruszenia walorów zabytkowych chronionego obiektu, w związku z czym są dopuszczalne pod względem konserwatorskich, jednocześnie zaznaczając, że uzgadnianie prac budowlanych wewnątrz obiektu ujętego w ewidencji zabytków jest nieuzasadnione. Na mocy postanowienia WKZ projekt budowlany został zatwierdzony w całości i uzyskał Pan stosowne pozwolenie na budowę.

W związku z tym stoi Pan przy stanowisku, iż może odliczyć 50% kosztów prac budowlanych wykonanych na podstawie zatwierdzonego pozwolenia na budowę, tj. przebudowy i rozbudowy istniejącego budynku, polegającej na wyburzeniu i odtworzeniu w pierwotnej formie stropów i konstrukcji dachu ze względu na jej zły stan techniczny, podbiciu fundamentów, dobudowie części parterowej od strony północno-zachodniej (ogrodowej) do linii nieprzekraczalnej zabudowy, wymianie stolarki okiennej oraz drzwi, wymianie instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej, instalacji C.O. wraz z kotłownią gazową, instalacji wentylacji mechanicznej oraz wkomponowanie ścian działowych wraz ze zmianą aranżacji wnętrza. Koszty te w 2022 r., na podstawie faktur VAT wystawionych przez wykonawcę generalnego wyniosły (…) PLN.

Pana zdaniem, w odniesieniu do pytania nr 2, w oparciu o akty prawne opisane w odpowiedzi na pytanie nr 1 oraz stanowisko WKZ, może Pan odliczyć 50% kosztów poniesionych na zakup materiałów uwzględnionych w pozwoleniu na budowę, takich jak osprzęt elektryczny (włączniki oraz gniazda) i elementy instalacji C.O. (grzejnik, zawór). Całkowita kwota faktur wynosi (…) PLN.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:

Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków.

W myśl art. 26hb ust. 2 pkt 2 ww. ustawy – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie:

a)pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych – w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

b)zalecenia konserwatorskie – w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków.

Stosownie do art. 26hb ust. 3 pkt 2 ww. ustawy:

Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury.

Jak stanowi art. 26hb ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 26hb ust. 6 ww. ustawy:

Małżonkowie, między którymi istnieje wspólność majątkowa, wydatki, o których mowa w ust. 1, mogą odliczyć w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej, bez względu na to, czy dokument potwierdzający poniesienie wydatku został wystawiony na imię obydwojga małżonków lub jednego z nich.

Zgodnie z art. 26hb ust. 7 pkt 1 omawianej ustawy – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:

Odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki.

Stosownie do art. 26hb ust. 8 cyt. ustawy:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.

W myśl art. 26hb ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:

1)zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;

3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich;

4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Jak stanowi natomiast art. 26hb ust. 10 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Zgodnie z art. 26hb ust. 12 przedmiotowej ustawy:

Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:

1)powierzchni użytkowej – oznacza to powierzchnię, o której mowa w art.16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2021 r. poz. 1043 oraz z 2022 r. poz. 1846 i 2180);

2)pracach konserwatorskich – oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

3)pracach restauratorskich – oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

4)robotach budowlanych – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

5)zabytku nieruchomym – oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Według wyżej wymienionych przepisów ulga na zabytki jest skierowana do właścicieli lub współwłaścicieli nieruchomości zabytkowych, którzy są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych i opłacają podatek według skali podatkowej, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Z ulgi mogą skorzystać podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, będący właścicielami lub współwłaścicielami zabytków nieruchomych, którzy ponieśli m.in. wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, czy zabytku nieruchomego, dlatego też w tym przypadku ustawodawca odwołuje się do definicji sformułowanych w innych aktach prawnych, w szczególności w przepisach ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 840).

Zgodnie z art. 3 pkt 6, 7 i 8 przywołanej ustawy określenia te oznaczają:

prace konserwatorskie – działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań (pkt 6);

prace restauratorskie – działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań (pkt 7);

roboty budowlane – roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku (pkt 8).

Z kolei zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Ochronie i opiece podlegają, bez względu na stan zachowania zabytki nieruchome będące, w szczególności:

a)krajobrazami kulturowymi,

b)układami urbanistycznymi, ruralistycznymi i zespołami budowlanymi,

c)dziełami architektury i budownictwa,

d)dziełami budownictwa obronnego,

e)obiektami techniki, a zwłaszcza kopalniami, hutami, elektrowniami i innymi zakładami przemysłowymi,

f)cmentarzami,

g)parkami, ogrodami i innymi formami zaprojektowanej zieleni,

h)miejscami upamiętniającymi wydarzenia historyczne bądź działalność wybitnych osobistości lub instytucji.

Ponadto zgodnie z przepisem art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682):

Ilekroć w ustawie jest mowa o robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

W przypadku wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane podatnik musi spełniać następujące wymogi:

-być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego w momencie ponoszenia wydatku,

-posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac, w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

-posiadać sporządzone na piśmie zalecenia konserwatorskie, w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków,

-posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Podatnik nie może skorzystać z ulgi, jeżeli:

-dokonał już odliczenia w ramach ulgi tych samych wydatków w innym zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł wydatek na zabytek,

-odliczył poniesione wydatki w ramach innej ulgi,

-wydatki zostały mu w jakikolwiek sposób zwrócone,

-wydatki wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich.

Ponadto wskazać należy, że małżonkowie we wspólności majątkowej mogą odliczyć ulgę w częściach w dowolnie ustalonej przez siebie proporcji. Przy czym, dla zastosowania ulgi nie ma znaczenia, na którego ze współmałżonków zostały wystawione faktury VAT potwierdzające poniesione wydatki – każdy z małżonków może je odliczyć w zeznaniu podatkowym w ustalonej proporcji.

W przypadku, gdy kwota rocznego dochodu podatnika jest niższa niż kwota przysługującego odliczenia, podatnik może odliczać kwotę nieznajdującą pokrycia w rocznym dochodzie maksymalnie przez sześć kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia po raz pierwszy.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że podatnik, który poniesie wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym, może odliczyć 50% tych wydatków od podstawy opodatkowania, z tytułu ulgi na zabytki. Musi jednak spełnić wszystkie warunki do skorzystania z tej ulgi przedstawione powyżej, w tym musi posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że:

-jest Pan współwłaścicielem nieruchomości, znajdującej się w Gminnej Ewidencji Zabytków,

-w 2022 r. uzyskał Pan dochody opodatkowane według skali podatkowej,

-w 2022 r. poniósł Pan wydatki na przebudowę oraz rozbudowę ww. nieruchomości,

-posiada Pan pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac,

-poniesione przez Pana wydatki dotyczą robót budowlanych w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, w zabytku nieruchomym znajdującym się w ewidencji zabytków,

-posiada Pan faktury dotyczące prowadzonych robót budowlanych oraz zakupu materiałów budowlanych wystawione przez podatników podatku VAT niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku,

-ww. wydatki nie zostały odliczone przez Pana od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie odliczył Pan ich również w ramach innych ulg podatkowych,

-wydatki nie wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu na budowę uzgodnionym z wojewódzkim konserwatorem zabytków.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że spełnia Pan warunki przedmiotowej ulgi.

Przysługuje Panu zatem możliwość odliczenia 50% wydatków poniesionych w 2022 r. na roboty budowlane uwzględnione w zatwierdzonym przez wojewódzkiego konserwatora zabytków projekcie przebudowy i rozbudowy domu jednorodzinnego, zgodnie z art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przeprowadzone w nieruchomości wpisanej do gminnej ewidencji zabytków.

Odnosząc się natomiast do możliwości odliczenia w ramach ulgi na zabytki wydatków na materiały budowlane, należy wskazać, że w ramach ulgi można odliczyć wydatki poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane. Art. 26hb ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiując te działania odsyła do ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, która definiuje roboty budowlane jako roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku.

Definicja ta nie wskazuje szczegółowo rodzaju czynności, a w konsekwencji także rodzaju wydatków, jakie mieszczą się pod pojęciem robót budowlanych. Jednakże mając na uwadze cel, w jakim została wprowadzona ulga na zabytek nieruchomy należy stwierdzić, że kategoria wydatków, które uprawniają do zastosowania ulgi z art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obejmuje także wydatki na nabycie materiałów budowlanych, które służą tym pracom i robotom.

Wobec tego, może Pan w ramach ulgi odliczyć także 50% wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych niezbędnych do skutecznego wykonania robót budowlanych w zabytku uwzględnionych w pozwoleniu na budowę.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Mając na uwadze, że wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego został złożony przez Pana, interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla Pana żony będącej współwłaścicielem nieruchomości, która chcąc uzyskać interpretację indywidualną, powinna wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej wydanie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00