Interpretacja indywidualna z dnia 18 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.82.2023.2.MJ
Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 lutego 2023 r. wpłynął Pani wniosek z dnia 23 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 kwietnia 2023 r. (wpływ 5 kwietnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą od 02.10.2020 r. jednoosobową działalność gospodarczą. Jest polskim rezydentem podatkowym oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni od roku 2022 rozlicza się w zakresie swoich przychodów na podstawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i taką formę opodatkowania w zakresie swoich przychodów zamierza kontynuować w latach następnych. Usługi, które Wnioskodawczyni świadczy w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej sklasyfikowane zostały pod numerem PKWiU 62.01.11.0. Wnioskodawczyni zajmuje się bowiem tworzeniem oraz ulepszaniem i modyfikowaniem stron internetowych pod kątem ich jak najlepszego pozycjonowania w Internecie. Celem pozycjonowania jest uzyskanie jak najszybszej identyfikowalności stron przez najpopularniejsze wyszukiwarki. Efekty uzyskiwane są poprzez zastosowanie odpowiednich rozwiązań. Jednocześnie Wnioskodawczyni nie jest na żadnym etapie odpowiedzialna za zawartość treści umieszczanych przez klientów na stronach oraz za cele do jakich mają im służyć.
Prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawczyni uzyskuje przychody jedynie ze świadczenia usług wskazanych we wniosku.
Aktualnie usługi Wnioskodawczyni wykonywane są na rzecz trzech kontrahentów (dalej „Kontrahent 1”; „Kontrahent 2”, „Kontrahent 3”), zarówno polskich jak i zagranicznych. W każdym przypadku usługi wykonywane są z terytorium Polski. Zadania i obowiązki Wnioskodawczyni na podstawie zawartych z kontrahentem obejmują:
Kontrahent 1
Publikowanie treści na stronie komercyjnej firmy, zapewnienie ciągłej optymalizacji stron internetowych pod kątem wyszukiwarek internetowych, współpraca z zespołem marketingu w celu budowania nowych treści marketingowych, nadzorowanie publikacji nowych artykułów
Kontrahent 2
Nieustanne tworzenie i optymalizowanie witryn internetowych firmy, praca nad dostosowaniami sklepu internetowego i jak najlepszą prezentacją produktów w wewnętrznym (...), tworzenie nowych podstron internetowych na podstawie otrzymanych treści zgodnie z zasadami (...)
Kontrahent 3
Publikowanie nowych stron, koordynowanie ulepszeń technicznych bloga, optymalizowania technicznego artykułów w celu ich pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych.
Wskazany wyżej zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. Ze względu na wąski charakter specjalizacji Wnioskodawczyni przedmiotem jej działalności nie jest i nie będzie świadczenie usług:
˗związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
˗związanych z wydawaniem pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
˗związanych z wydawaniem oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,
˗związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),
˗związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),
˗objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2),
˗związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),
˗w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),
˗związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Do działalności wykonywanej przez Wnioskodawczynię nie będą miały również zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawczyni bowiem:
1)nie opłacała podatku w formie karty podatkowej,
2)nie korzystała, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego,
3)nie osiągała w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
c)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,
4)nie wytwarzała wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów,
5)nie prowadziła działalności w formie spółki z małżonkiem ani z inną osobą,
6)działalności w formie spółki nie prowadził również małżonek Wnioskodawczyni,
7)Wnioskodawczyni nie była zatrudniona w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy ani z żadnym z trzech wymienionych kontrahentów ani z żadną inną firmą w latach 2021-2023.
Ponadto Wnioskodawczyni prowadzi ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez nią działalności a jej przychody w żadnym roku podatkowym od momentu prowadzenia działalności samodzielnie (nie prowadzona była w formie spółki z i bez męża) nie przekroczyły kwoty w wysokości przekraczającej 2.000.000 euro.
Ponadto – w piśmie z dnia 5 kwietnia 2023 r. – Wnioskodawczyni odpowiedziała na następujące pytania zawarte w wezwaniu organu do uzupełnienia wniosku:
a)jakiego roku podatkowego (lat podatkowych) dotyczy wniosek?
Dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który rozpoczął się w roku podatkowym 2022, trwa nadal i w przewidywaniach Wnioskodawcy będzie kontynuowany w przyszłych okresach. Dotyczy więc stanu faktycznego i przyszłego.
b)na czym konkretnie polegają wykonywane przez Panią czynności na rzecz Kontrahenta 1, Kontrahenta 2, oraz Kontrahenta 3?
Kontrahent 1
Tworzenie, w systemie (…), nowych oraz aktualizacja istniejących stron internetowych na podstawie projektów graficznych i przygotowanych przez pisarzy treści tekstowych należących do witryny internetowej kontrahenta w celu rozbudowywania witryny tak aby mogła realizować cele biznesowe kontrahenta. Współpraca z grafikami, pisarzami i programistami w celu zebrania potrzebnych tekstów i materiałów wizualnych potrzebnych do publikacji stron. Kontrolowanie jakości powstających stron w celu ich poprawnego działania oraz zgodności z projektami graficznymi. Optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek internetowych: Przeprowadzanie testów, naprawianie błędów, utrzymywanie funkcjonalności i jakości strony internetowej w szczególności weryfikowania odpowiedniego zachowania elementów strony na różnej wielkości ekranach, szybkości ładowania strony poprzez zmniejszanie wielkości plików graficznych i redukcję zbędnego kodu. Przeprowadzanie audytów technicznych stron internetowych przy pomocy narzędzi do analizy stron jak (…) oraz (…). Wdrażanie usprawnień strony na podstawie przeprowadzonych audytów takich jak: usuwanie niedziałających linków, przyspieszanie szybkości ładowania strony, tworzenie przekierowania, weryfikowanie poprawności struktury elementów poszczególnych stron, Zarządzanie pracą projektową dotyczącą rozwoju strony internetowej stosując metodykę (...): Przeprowadzanie spotkań w celu planowania i podsumowywania sprintów projektowych. Przygotowywanie i dostosowywanie narzędzia do organizacji projektu i zadań projektowych – (…). Edukacja członków zespołu projektowego w jaki sposób z niego korzystać. Wdrażanie narzędzi analitycznych (…) pozwalających na analizę i mierzenie wyników działania strony internetowej m.in. ilość użytkowników odwiedzających stronę, częstotliwość działań wykonywanych na stronie. Automatyzacja powtarzalnych procesów projektowych takich jak dodawanie nowych zadań do backlogu (lista zadań do wykonania) zespołu projektowego. Zapewnianie poprawności łączności różnych platform i narzędzi internetowych wykorzystywanych do pracy projektowej.
Kontrahent 3.
Wprowadzanie do systemu (…), nowych oraz aktualizacja istniejących artykułów blogowych na podstawie szkiców artykułów przygotowanych przez pisarzy w celu realizacji strategii komunikacyjnej kontrahenta mającej na celu biznesowe kontrahenta. Współpraca z grafikami, pisarzami i programistami w celu zebrania potrzebnych tekstów i materiałów graficznych potrzebnych do publikacji artykułów. Kontrolowanie jakości powstających stron w celu ich poprawnego działania oraz zgodności z projektami graficznymi. Wdrażanie usprawnień artykułów blogowych w celu ich optymalizacji pod kątem wymagań wyszukiwarek internetowych (...). Do tych usprawnień należy m.in.: usuwanie niedziałających linków, przyspieszanie szybkości ładowania strony, tworzenie przekierowań. Dokonywanie interlinkowania (dodawanie linków do innych stron należących do tej samej witryny w celu zwiększenia ich dostępności i istotności w oczach wyszukiwarek). Koordynowanie ulepszeń technicznych bloga: Działanie jako łącznik między zespołami kontrahenta w celu tworzenia nowych elementów wymagających programowania (m.in. tabele, banery, sekcje i przyciski (...)) na blogu oraz wdrażanie testów i projektów analitycznych dotyczących bloga. Wdrażanie i rozwijanie narzędzi do planowania i organizacji pracy zespołu projektowego oraz automatyzacje powtarzalnych procesów takich jak ustawianie automatycznych powiadomień dla grafika w momencie gdy szkic artykułu jest gotowy, lub tworzenie tablic pozwalających na zidentyfikowanie który artykuł powinien być napisany w następnej kolejności na podstawie potencjalnego ruchu dla głównego słowa kluczowego.
Kontrahent 2
Wprowadzanie do systemu (…), nowych oraz aktualizacja istniejących stron internetowych na podstawie szkiców i projektów graficznych przygotowanych przez kontrahenta w celu realizacji strategii komunikacyjnej mającej na celu biznesowe kontrahenta. Współpraca z grafikami, pisarzami i programistami w celu zebrania potrzebnych tekstów i materiałów graficznych potrzebnych do publikacji artykułów. Kontrolowanie jakości powstających stron w celu ich poprawnego działania oraz zgodności z zatwierdzonych szkicami. Wdrażanie projektów migrowania treści stron internetowych ze starego do nowego systemu (...) w zgodzie z wymaganiami marki. Koordynowanie zbierania i organizacji potrzebnych tekstów i materiałów graficznych. Optymalizowanie stron pod kątem wyszukiwarek internetowych poprzez dodawanie meta tytułów i meta opisów, kompresję materiałów graficznych, tworzenie przekierowań linków.
Pytanie
Czy w świetle przedstawionego przez Wnioskodawczynię stanu faktycznego, przychody ze wskazanych w nim usług, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawczyni, przychody osiągane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług opisanych w stanie faktycznym podlegają opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Na podstawie art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zakresem ustawy objęte są przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Z kolei art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie wskazuje, że uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 2, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik lub jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Na postawie art. 15 ust. 1 ustawy o ryczałcie na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego (dalej: „ewidencja przychodów”), wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów.
Cechą charakterystyczną formy opodatkowania, jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015.
W świetle art. 12 ust. 3 ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.
W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z klasyfikacją PKWiU 2015, z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.
Artykuł 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu. Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ryczałcie zostało wskazane, iż właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12%. Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12%-owej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych oraz usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego sklasyfikowanych pod kodami 62.01.12.0 oraz 62.02.30 PKWiU 2015.
Trzeba zwrócić uwagę, iż na podstawie art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym ugrupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego ugrupowania.
Biorąc pod uwagę wskazane zawężenie, należy stwierdzić, iż 12%-owa stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych znajdzie zastosowanie wyłącznie do usług sklasyfikowanych pod kodem 62.01.1 oraz 62.02 PKWiU 2015 związanych z oprogramowaniem lub doradztwem w zakresie oprogramowania. Jak wskazano w treści stanu faktycznego zakres prac Wnioskodawczyni nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.
Konkludując powyższe, w stosunku do przychodów z działalności Wnioskodawczyni obejmujących tworzenie oraz ulepszanie i modyfikowanie stron internetowych pod kątem ich właściwego pozycjonowania (kod PKWIU 62.01.11.0) nie powinna znaleźć zastosowania 12%-owa stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z oprogramowaniem (ex. 62.01.1 oraz ex 62.02 PKWiU 2015).
Ze względu na fakt, iż ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług związanych z tworzeniem oraz ulepszaniem i modyfikowaniem stron internetowych pod kątem ich właściwego pozycjonowania sklasyfikowanych pod kodem 62.01.11.0, zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawczyni, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług związanych z tworzeniem oraz ulepszaniem i modyfikowaniem stron internetowych pod kątem ich właściwego pozycjonowania sklasyfikowanych pod kodem 62.01.11.0 podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W powyższym artykule zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak wynika z treści wniosku – w odniesieniu do działalności, którą Pani prowadzi, nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zwracam także uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej zajmuje się Pani tworzeniem oraz ulepszaniem i modyfikowaniem stron internetowych pod kątem ich jak najlepszego pozycjonowania w Internecie. Usługi, które Pani świadczy sklasyfikowane zostały pod numerem PKWiU 62.01.11.0. Aktualnie Pani usługi wykonywane są rzecz trzech kontrahentów. Od 2022 roku rozlicza się Pani w zakresie swoich przychodów na podstawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i taką formę opodatkowania w zakresie swoich przychodów zamierza kontynuować w latach następnych.
W odniesieniu do powyższego zwracam uwagę, że z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1). Przepis ten nie odwołuje się do bezpośredniego ani do pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z programowaniem, a związanych z oprogramowaniem.
Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.
Zauważam, że grupowanie PKWiU 62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak m.in: projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych.
Grupowanie PKWiU 62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania zawiera szeroki wachlarz usług, które są związane z oprogramowaniem, począwszy od projektowania tego oprogramowania przez jego programowanie aż po jego rozwój. W grupowaniu tym mieszczą się różne czynności związane z oprogramowaniem – nie tylko sam zapis kodu komputerowego (zapis kodu oprogramowania). Zatem mieszczące się w tym grupowaniu usługi są związane z oprogramowaniem, dotyczą oprogramowania.
Przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że opisane we wniosku czynności sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 są związane z oprogramowaniem. Jak Pani bowiem wskazała, zajmuje się Pani tworzeniem, ulepszaniem i modyfikowaniem stron internetowych przy wykorzystaniu systemów (...). W świetle tak przedstawionego opisu czynności, niezasadne jest przyjęcie, że świadczone przez Panią usługi nie są związane z oprogramowaniem. W naszej ocenie czynności, które Pani wskazała w opisie sprawy, tj. przykładowo – tworzenie, w systemie (...) nowych oraz aktualizacja istniejących stron internetowych, optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek internetowych, wdrażanie usprawnień strony na podstawie przeprowadzonych audytów, kontrolowanie jakości powstających stron w celu ich poprawnego działania oraz zgodności z projektami graficznymi, mieszczą się w pojęciu usług związanych z oprogramowaniem.
W związku z tym uzyskiwane przez Panią przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.11.0 powinny być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Reasumując – przychody uzyskiwane przez Panią z tytułu usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
-zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).