Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 18 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.307.2023.2.KF

Dotyczy możliwości rozliczenia przychodów z działalności usługowej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 14 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.Uzupełnił go Pan pismem z 11 kwietnia 2023 r., które wpłynęło 12 kwietnia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Działalność gospodarczej prowadzona jest nieprzerwanie od 2 kwietnia 2007 r. tj. od dnia wpisania jednoosobowej działalności gospodarczej osoby fizycznej do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Jest Pan czynnym podatnikiem VAT i rozlicza się miesięcznie do celów podatku VAT.

Przedmiotem Pana działalności jest:

pośrednictwo w sprzedaży produktów Kontrahenta, na rzecz którego prowadzone są usługi,

pomoc w sporządzaniu analiz rynkowych,

ustalanie warunków technicznych i handlowych z klientami Kontrahenta,

przygotowanie dla klientów Kontrahenta prezentacji produktu naniesionego na wzór detalu przekazanego przez klienta,

organizacja i przeprowadzanie prezentacji,

przekazywanie wymagań technicznych jakich oczekuje klient od produktu sprzedawanego przez Kontrahenta,

prowadzenie pertraktacji z klientami Kontrahenta,

rozpatrywanie i przekazanie reklamacji do Kontrahenta,

ciągła opieka techniczno-handlowa nad klientami Kontrahenta,

szkolenie teoretyczne i praktyczne klientów Kontrahenta,

ciągła obserwacja rynku, konkurencji i rozwoju klientów Kontrahenta,

obserwacja sytuacji finansowej klientów Kontrahenta.

Wymienione powyżej czynności mają na celu skojarzenie stron transakcji (Kontrahenta, na rzecz którego prowadzone są usługi z jego klientami tj. nabywcami produktów sprzedawanych przez kontrahenta) oraz opieka nad klientem dokonującym zakupu towaru oferowanego przez Kontrahenta, na rzecz którego świadczone są usługi.

PKWiU opisujące działalność prowadzoną przez przedsiębiorcę to: 74.90.12 Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Wybrał Pan na rok podatkowy 2023 oraz lata następne opodatkowanie dochodów z tytułu prowadzonej działalności na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych składając stosowny wniosek 17 lutego 2023 r. za pośrednictwem CEiDG (tj. w terminie określonym w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tj. Dz. U. 2022. 2540 z późn. zm.).

Wobec Pana nie zachodzą żadne negatywne przesłanki, dla wyboru opodatkowania na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określone w art. 8 powołanej ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W uzupełnieniu wskazał Pan, że:

wniosek dotyczy opodatkowania ryczałtem świadczonych przez Pana w ramach działalności gospodarczej usług w roku podatkowym 2023 (i następnych),

nie uzyskuje Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Jedynym źródłem przychodu jest opisana przez Pana działalność gospodarcza,

prowadzi Pan ewidencję przychodów zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W ewidencji przychodów jest ujęta faktura VAT na sprzedaż świadczonych przez Pana usług. Wystawiona faktura VAT obejmuje w jednej pozycji świadczoną usługę jako jedną kompleksową usługę,

Pana przychód nie przekroczył w roku podatkowym 2022 limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wymienionego tj. Pana przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej za rok podatkowych 2022 nie przekroczył wysokości 2 000 000 euro,

przedstawiona we wniosku usługa stanowi jedną, zintegrowaną, kompleksową usługę, która składa się z poszczególnych czynności we wniosku wymienionych.

Opis składowej usługi wymienionej we wniosku:

pośrednictwo w sprzedaży produktów Kontrahenta, na rzecz którego prowadzone są usługi,

Szczegółowy opis charakteru czynności:

Kontrahent, z którym Pan współpracuje produkuje materiały lakiernicze do lakierowania przemysłowego dla branży samochodowej, szklarskiej (huty szkła) i producentów AGD.

W ramach świadczonych przez Pana usług nawiązuje bezpośrednie kontakty z tymi firmami/klientami celem przedstawienia oferty produktów firmy Kontrahenta. Kontakty bezpośrednie są nawiązywane poprzez: wizyty osobiste u klientów, spotkania na targach branżowych, kontakt telefoniczny, kontakt email.

Oferta produktów Kontrahenta jest przygotowywana przez Pana po spotkaniu z klientem, podczas którego przedstawiane są wymagania techniczne i handlowe jakich klient oczekuje od oferowanego produktu.

Klient określa co chciałby lakierować oraz przedstawia oczekiwania (kolor, odporności powłoki lakierniczej oraz oczekiwania cenowe).

Przekazuje Pan te informacje do działu laboratoryjnego Kontrahenta i wspólnie określają Państwo jaki produkt można zaproponować klientowi tj. lakier spełniający oczekiwania techniczne klienta.

Po opracowaniu przez laboratorium odpowiedniego produktu (próbka mokra, polakierowany element, lub pomalowane wzorce) przygotowany indywidualnie dla klienta jest prezentowany przez Pana u klienta podczas organizowanej prezentacji. Wynikiem tych działań jest rozpoczęcie współpracy Pana Kontrahenta i klienta.

Opis składowej usługi wymienionej we wniosku:

pomoc w sporządzaniu analiz rynkowych,

Szczegółowy opis charakteru czynności:

Kontrahent nie wskazuje Panu klientów, do których ma Pan skierować ofertę. Aby wytypować potencjalnych klientów przeprowadza Pan analizę potrzeb rynku. Analiza określa zapotrzebowanie na konkretne kolory lakierów, efekty lakiernicze, wymagania technologiczne lakierów, branże, a co za tym idzie konkretne podmioty zapotrzebowaniem, których mogą być oferowane przez Kontrahenta lakiery. Wynikiem analizy jest wytypowanie klientów do których kierowana jest następnie oferta produktowa.

Opis składowej usługi wymienionej we wniosku:

ustalanie warunków technicznych i handlowych z klientami Kontrahenta,

Szczegółowy opis charakteru czynności:

Ustalenie warunków technicznych polega na: określeniu właściwości oferowanego produktu (m.in. kolor, twardość, wytrzymałość mechaniczna i chemiczna oferowanej powłoki lakierniczej).

Ustalenie warunków handlowych polega na: ustaleniu ceny oferowanego produktu, warunków dostaw i terminów płatności.

Wynikiem jest ustalenie szczegółów współpracy długookresowej i przekazanie tych ustaleń Kontrahentowi do stosowania.

Opis składowej usługi wymienionej we wniosku:

przygotowanie dla klientów Kontrahenta prezentacji produktu naniesionego na wzór detalu przekazanego przez klienta,

Szczegółowy opis charakteru czynności:

Czynność polega na zaprezentowaniu wyglądu powłoki lakierniczej na produktach klienta które maja być pokrywane oferowaną powłoką lakierniczą.

Celem tej czynności jest zapoznanie klienta z efektem końcowym jaki osiągnie produkt klienta po nałożeniu na ten produkt oferowanej powłoki lakierniczej. Prezentacja obywa się w siedzibie klienta.

Opis składowej usługi wymienionej we wniosku:

organizacja i przeprowadzanie prezentacji,

Szczegółowy opis charakteru czynności:

Opis czynności został przedstawiony w punkcie powyżej.

Opis składowej usługi wymienionej we wniosku:

przekazywanie wymagań technicznych jakich oczekuje klient od produktu sprzedawanego przez Kontrahenta,

Szczegółowy opis charakteru czynności:

Na spotkaniach z klientami przekazują oni wymagania techniczne jakie stawianą przed oferowanymi powłokami lakierniczymi (m.in. kolor, twardość, wytrzymałość mechaniczna i chemiczna). Celem jest ustalenie składu chemicznego powłoki lakierniczej dostosowanego do materiału który będzie lakierowany (metal, szkło, tworzywo sztuczne itd.) oraz wymogów klienta.

Opis składowej usługi wymienionej we wniosku:

prowadzenie pertraktacji z klientami Kontrahenta,

Szczegółowy opis charakteru czynności:

Czynność polega na prowadzeniu negocjacji cenowych z klientem jak również warunków dostawy i terminów płatności za dostarczony produkt. Wynikiem jest ustalenie warunków długoterminowej współpracy.

Opis składowej usługi wymienionej we wniosku:

rozpatrywanie i przekazanie reklamacji do Kontrahenta,

Szczegółowy opis charakteru czynności:

Przyjmowanie reklamacji/zastrzeżeń klienta co do dostarczonego produktu oraz ich rozpatrywanie. Rozpatrywanie reklamacji obejmuje takie aspekty jak: identyfikacja źródła wskazanego przez klienta problemu poprzez zbadanie prawidłowości technologii położenia powłoki lakierniczej (prawidłowość położenia powłoki, zastosowane temperatury schnięcia oraz inne czynniki techniczne) oraz ich zgodności z kartą techniczna lakieru (w której opisane są aspekty techniczne położenia powłoki lakierniczej).

Jeżeli reklamacja jest zasadna jest ona przekazywana do laboratorium kontrahenta do realizacji. Jeżeli reklamacja jest bezzasadna wówczas spotykam się z klientem i wskazują przyczyny nieprawidłowego zachowania powłoki lakierniczej leżące po jego stronie.

Opis składowej usługi wymienionej we wniosku:

ciągła opieka techniczno-handlowa nad klientami Kontrahenta,

Szczegółowy opis charakteru czynności:

Opisana czynność polega na cyklicznych wizytach u klientów i obserwacji procesu nakładania powłok lakierniczych, przyjęciu sugestii ze strony klienta i ewentualne przekazanie uwag Kontrahentowi.

Celem czynności jest zachowanie najwyższej jakości produktu i potrzymanie prawidłowych relacji handlowych z klientem. Na spotkaniach prezentuję nowości z palety wyrobów Kontrahenta które mogą być przedmiotem zainteresowania klienta przy realizacji przez niego nowych projektów/produktów.

Opis składowej usługi wymienionej we wniosku:

szkolenie teoretyczne i praktyczne klientów Kontrahenta,

Szczegółowy opis charakteru czynności:

Opisana czynności polega w szczególności na: dokładnym przestawieniu karty technicznej oferowanego lakieru, sposobu użytkowania lakieru, prezentacja technik lakierowania itp. Celem jest wdrożenie klienta w wymagania techniczne produktu oraz technik jego położenia aby zapewnić utrzymanie dobrej jakości produktu finalnego klienta.

Opis składowej usługi wymienionej we wniosku:

ciągła obserwacja rynku, konkurencji i rozwoju klientów Kontrahenta,

Szczegółowy opis charakteru czynności:

Czynności te polegają na stałej obserwacji oczekiwań klientów co do aspektów technicznych , jakościowych i cenowych produktów.

Obserwacji podlegają również działania konkurencji Kontrahenta i analiza ich oferty. Wyniki obserwacji są przekazywane Kontrahentowi celem podjęcia stosownych działań mających na celu dopasowanie się z ofertą kierowana na rynek.

Opis składowej usługi wymienionej we wniosku:

obserwacja sytuacji finansowej klientów Kontrahenta,

Szczegółowy opis charakteru czynności:

Czynność polega przede wszystkim na obserwacji możliwości płatniczych klienta oraz jego kondycji finansowej celem uniknięcia braku zapłaty za dostarczone produkty.

Pytanie

Czy prowadzona i opisana przez Pana działalność gospodarcza może być opodatkowana ryczałtem według stawki 8,5% - zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5) lit a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tj. Dz. U.2022. 2540 z późn. zm.) ?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem działalność, którą Pan prowadzi pod numerem PKWiU 74.90.12.0 może być opodatkowana stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, ponieważ PKWiU 74.90.12.0 nie jest wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy. We wskazanych punktach przewidziano odmienne stawki opodatkowania, zaś w ich ramach nie mieści się działalność prowadzona pod kodem PKWiU 74.90.12.0. Poza tym pozostałe przepisy ustawy nie przewidują wyłączeń z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym dla tego zakresu usług. Zatem, jeśli świadczone przez Pana usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń (PKWiU 74.90.12.0) nie podlegają innym stawkom ryczałtu wskazanym w ustawie, a także nie występują negatywne przesłanki opisane w art. 8 ustawy, wykluczające możliwość skorzystania z ryczałtu, to w Pana ocenie mogą one podlegać opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego 8,5% określoną w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wobec powyższego jest Pan uprawniony do zmiany formy opodatkowania w roku 2023 z podatku liniowego na zryczałtowany podatek dochodowy, kalkulowany według stawki 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Według art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Jak wynika z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Treść art. 6 ust. 4 pkt 2 tej ustawy stanowi, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)uchylony

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylony

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

Według art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1b ww. ustawy:

Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

W myśl art. 9 ust. 1c ww. ustawy:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. 2020 poz. 2296 i 2320 oraz z 2021 poz. 1641), zwanej dalej "ustawą o CEIDG".

Ustawodawca ustalił wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w art. 12 ustawy. Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazał Pan, że:

1)prowadzi Pan działalność gospodarczą od 2 kwietnia 2007 r.;

2)usługi sklasyfikowane będą pod PKWiU: 74.90.12 (usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń);

3)zmiany formy opodatkowania dokonał Pan 17 lutego 2023 r.;

4)w Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy;

5)Pana przychód w 2022 r. nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że prowadzona przez Pana działalność może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz treści wniosku stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12 „usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” będą opodatkowane stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ta interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Pana w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy Organ nie jest, bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00