Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 14 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.225.2023.1.JK3
Kwota przekazana przez Pana w 2022 r. dobrowolnie na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych stanowi składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Zatem przysługuje Panu prawo odliczenia od dochodów przedmiotowej kwoty wpłaconej na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, w zeznaniu podatkowym za 2022 rok.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu dobrowolnej wpłaty na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pan emerytem od 2004 r. Z końcem 2014 r. podjął Pan na nowo pracę i ze względu na osiągane z tego tytułu przychody z początkiem 2015 r. zawiesił Pan emeryturę. Była zawieszona nieprzerwalnie do 15 września 2022 r., czyli do ukończenia przez Pana 65 lat. Z dniem następnym (16 września 2022 r.) „odwiesił” Pan emeryturę, ale nadal Pan pracuje na pełny etat. W połowie 2022 r. otrzymał Pan z ZUS Oddział (…) pismo, w którym poinformowano Pana o możliwości dokonania dobrowolnej wpłaty na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych i wtedy otrzyma Pan wyrównanie w kwocie (…). Sprawa dotyczyła rozliczenia emerytury wraz z dodatkami w związku z przychodem osiągniętym przez Pana w 2021 r. Udzielił Pan na tę propozycję pisemną zgodę. Dnia 21 lipca 2022 r. otrzymał Pan z oddziału ZUS (…) decyzję o rozliczeniu i zwrocie świadczeń po wpłacie na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych. W decyzji tej Pana przychód za 2021 r. został ustalony na kwotę (…) i uzasadnił zmniejszenie Pana emerytury o kwotę (…). Za ten okres Pana emerytura wraz z dodatkami była zawieszona na łączną kwotę (…). Z tego zestawienia wynikało, że przysługiwał Panu zwrot świadczenia w wysokości (…). Z tej kwoty odliczono składkę zdrowotną w wysokości (…), podatek do urzędu skarbowego w wysokości (…), wpłatę na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych w wysokości (…). Otrzymał Pan PIT-11A za 2022 r., gdzie do przychodu z emerytury otrzymanej od 16 września 2022 r. doliczono pełną kwotę wyrównania z decyzji ZUS z dnia 21 lipca 2022 r., czyli (…) oraz doliczono do zaliczek z emerytur obliczoną w ww. decyzji zaliczkę do urzędu skarbowego w wysokości (…), a także doliczono do składki na ubezpieczenie zdrowotne (z emerytur) wykazaną w tej samej decyzji kwotę (…). Nie wyszczególniono kwoty (…) potrąconej przez ZUS na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych za Pana zgodą (dobrowolna wpłata).
Pytanie
Czy wpłaconą przez Pana dobrowolną wpłatę na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych w wysokości (…) wolno Panu odliczyć od sumy Pana dochodów osiągniętych w 2022 r. w zeznaniu podatkowym PIT-37 za 2022 r.?
Pana stanowisko w sprawie
Ma Pan prawo do odliczenia potrąconej za Pana zgodą dobrowolnej kwoty na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych w wysokości (…) od sumy Pana dochodów osiągniętych w 2022 r., w zeznaniu podatkowym PIT-37 za 2022 rok.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Stosownie do art. 11 ust. 1 powołanej ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Jak wynika z art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 504 ze zm.):
Prawo do emerytury lub renty ulega zawieszeniu lub świadczenia te ulegają zmniejszeniu, na zasadach określonych w ust. 3-8 oraz w art. 105, w razie osiągania przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, o której mowa w ust. 2 oraz z tytułu służby wymienionej w art. 6 ust. 1 pkt 4 i 6.
Z kolei art. 104 ust. 2 ww. ustawy stanowi:
Za działalność podlegającą obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, o której mowa w ust. 1, uważa się zatrudnienie, służbę lub inną pracę zarobkową albo prowadzenie pozarolniczej działalności, z uwzględnieniem ust. 3.
Na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1009 ze zm.):
Obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają, z zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są pracownikami, z wyłączeniem prokuratorów.
Powyżej wskazane przepisy ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych wraz z przepisami wykonawczymi, jak w szczególności przepisy rozporządzenia z 22 lipca 1992 r. Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad zawieszania lub zmniejszania emerytury lub renty (Dz. U. Nr 58 poz. 290), regulują szczegółowo kwestie zasad zmniejszania świadczenia emerytalnego oraz obowiązki informacyjne świadczeniobiorcy (oświadczenie), pracodawcy oraz urzędu skarbowego w zakresie zawiadamiania o podjęciu lub zaprzestaniu działalności, z której uzyskiwany przychód podlega ubezpieczeniu społecznemu. Po otrzymaniu oświadczenia organ rentowy wydaje stosowną decyzję realizując zmniejszone świadczenie lub je całkowicie zawiesza. Następnie w rozliczeniu rocznym, jak i miesięcznym dokonuje ustalenia, czy przychody świadczeniobiorcy uzasadniały zmniejszoną wypłatę lub jej zawieszenie. Jednocześnie, organ rentowy po ustaleniu, że łączna kwota dochodu emeryta lub rencisty przewyższyła w danym roku kalendarzowym kwotę graniczną dochodu o kwotę niższą niż kwota nienależnie pobranych świadczeń, informuje emeryta (rencistę) o możliwości uniknięcia zwrotu kwoty nienależnie pobranych świadczeń w razie przekazania na Fundusz Ubezpieczenia Społecznego kwoty równej kwocie tego przekroczenia, pomniejszonej o kwotę pobranej zaliczki na podatek dochodowy, i wyznacza termin jej zwrotu.
Stosownie do art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29–30cb, art. 30da–30dh, art. 30e–30g i art. 30j–30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych:
a) zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,
b) potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu
- odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Kwota przekazana na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych stanowi w istocie kwotę składki określonej w ww. ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, czyli składki, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że:
1.Jest Pan emerytem od 2004 r. Z końcem 2014 r. podjął Pan na nowo pracę i ze względu na osiągane z tego tytułu przychody z początkiem 2015 r. zawiesił Pan emeryturę.
2.Z dniem 16 września 2022 r. „odwiesił” Pan emeryturę ale nadal Pan pracuje na pełny etat.
3.W połowie 2022 r. otrzymał Pan z ZUS pismo, o możliwości dokonania dobrowolnej wpłaty na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych i wtedy otrzyma Pan wyrównanie w kwocie (…).
4.Udzielił Pan na tę propozycję pisemną zgodę. Dnia 21 lipca 2022 r. otrzymał Pan z ZUS decyzję o rozliczeniu i zwrocie świadczeń po wpłacie na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych.
5.W decyzji tej Pana przychód za 2021 r. został ustalony na kwotę (…). Za ten okres Pana emerytura wraz z dodatkami była zawieszona na łączną kwotę (…). Z tego zestawienia wynikało, że przysługiwał Panu zwrot świadczenia w wysokości (…).
6.Z tej kwoty odliczono składkę zdrowotną w wysokości (…), podatek do urzędu skarbowego w wysokości (…), wpłatę na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych w wysokości (…).
7.Otrzymał Pan PIT - 11A za 2022 r., gdzie do przychodu z emerytury otrzymanej od 16 września 2022 r. doliczono pełną kwotę wyrównania z decyzji ZUS z dnia 21 lipca 2022 r. Nie wyszczególniono kwoty (…) potrąconej przez ZUS na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych za Pana zgodą (dobrowolna wpłata).
Kwota przekazana przez Pana w 2022 r. dobrowolnie na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych stanowi składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem przysługuje Panu prawo odliczenia od dochodów przedmiotowej kwoty wpłaconej na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, w zeznaniu podatkowym za 2022 rok.
W związku z powyższym Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Z uwagi na przepis art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.), który nakłada na Organ podatkowy obowiązek udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, nie odniesiono się do kwot i wyliczeń wskazanych przez Pana. Prawidłowość bądź nieprawidłowość wyliczeń podlega weryfikacji przez właściwy organ podatkowy w toku, np. czynności sprawdzających czy też postępowania podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pana zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒ w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒ w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right