Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.51.2023.2.BR

Opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 lutego 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 2 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z – brak daty sporządzenia (wpływ 22 marca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni jest przedsiębiorcą i od 1 lipca 2021 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Przeważający przedmiot działalności Wnioskodawczyni według Polskiej Klasyfikacji Działalności to 62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem. W pozostałym zakresie przedmiot działalności Wnioskodawczyni obejmuje: 18.13.Z Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku, 58.29.Z Działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania, 62.09.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, 73.11.Z Działalność agencji reklamowych, 74.10.Z Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania, 74.20.Z Działalność fotograficzna, 74.30.Z Działalność związana z tłumaczeniami, 90.03.Z Artystyczna i literacka działalność twórcza.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawczyni świadczy usługi dla działów technologicznych projektujących i wdrażających rozwiązania i oprogramowanie informatyczne firm z branż IT, fintech, e-commerce (sklepy internetowe). W umowach świadczenia usług przez Wnioskodawczynię występuje następujący zakres obowiązków:

-udział w procesie projektowania i rozwoju technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych;

-definiowanie i rekomendowanie odpowiedniego formatu oraz przygotowywanie koncepcji projektowych do komunikacji;

-edytowanie i współtworzenie projektów oraz treści w narzędziach projektowych;

-badanie, analizowanie i ulepszanie treści;

-szukanie rozwiązań na rynkach zagranicznych przy współpracy z ich opiekunami;

-projektowanie spójnego i zrozumiałego języka dla wielu touchpointów tego samego produktu – zarówno w ujęciu miejscowym, jak i design systemowym;

-syntetyczne i funkcjonalne podejście do (…) w interfejsach;

-uczestnictwo w eksperymentach i badaniach dotyczących zrozumienia przez użytkownika słów, wyrażeń i określeń używanych w projektach przygotowywanych przez projektantów;

-identyfikacja problemów komunikacyjnych w istniejących produktach;

-współpraca z zespołem złożonym z product designerów, researcherów i developerów oraz zewnętrznymi zespołami marketing i contact center;

-partycypacja w tworzeniu Design Systemu na płaszczyźnie języka.

Zawarte w umowach zapisy przekładają się na następujące działania w ramach świadczonych usług:

-udział w projektowaniu przepływów użytkowników (flow) w interfejsach oraz interakcji użytkownika z interfejsem;

-analiza obecnych rozwiązań i przepływów użytkowników (flow) w interfejsach oraz przygotowanie propozycji usprawnień mających na celu poprawę doświadczeń użytkowników z uwzględnieniem przypadków użycia oraz wymagań i ograniczeń technicznych;

-przedstawienie wizualne (graficzne) propozycji usprawnień i optymalizacji ścieżek użytkowników we współpracy z product designerami;

-przedstawianie interesariuszom (product designerom, product ownerom, project managerom) propozycji usprawnień i optymalizacji ścieżek użytkowników w formie wizualnej/pisemnej/ustnej oraz zebranie informacji zwrotnej (uwag, opinii);

-gromadzenie i analiza wymagań biznesowych od interesariuszy (product designerów, product ownerów, managerów productu oraz innych) poprzez wideorozmowy, chat, wiadomości e-mail;

-udział w badaniach użytkowników, obserwowanie testów użytkowników we współpracy z zespołem (…);

-manualna weryfikacja usprawnień wdrożonych przez zespoły developerskie na środowisku produkcyjnym (tzn. na wersji interfejsu udostępnionej użytkownikom końcowym);

-analiza istniejących i potencjalnych problemów użytkowników interfejsu;

-gromadzenie i analiza opinii i obserwacji od interesariuszy mających bezpośredni kontakt z końcowymi użytkownikami (customer service);

-przygotowanie propozycji rozwiązań i usprawnień oraz przedstawienie ich właściwym interesariuszom (product ownerom, project managerom, product designerom) w formie graficznej/pisemnej/ustnej;

-tworzenie dokumentacji dotyczącej standardów tworzenia komunikatów w interfejsach z uwzględnieniem aspektów wizualnych (graficznych).

Wnioskodawczyni zamierza dokonać zmiany w zakresie wyboru formy opodatkowania i rozliczać się na podstawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w oparciu o ustawę z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskała przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, a nadto nie zachodzą wobec niej przesłanki negatywne określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wątpliwości budzi jednak wybór stawki opodatkowania, to jest czy Wnioskodawczyni powinna stosować ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czy też w stawce 12% – zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ww. ustawy?

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku wskazała Pani, że:

Wniosek dotyczy roku podatkowego 2023.

W odniesieniu do roku podatkowego, którego dotyczy wniosek (wskazany w pkt 1), spełniony jest następujący warunek: w roku poprzedzającym dany rok podatkowy Wnioskodawczyni uzyskała przychody z działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Działalność gospodarcza Wnioskodawczyni jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni obecnie wykonuje czynności związane z projektowaniem struktury i zawartości stron internetowych oraz aplikacji mobilnych.

Wykonywane czynności są sklasyfikowane w ramach PKWiU 62.01.11.0 (Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania) w szczególności: projektowanie struktury i zawartości stron internetowych.

Czynności, jakie wykonuje Wnioskodawczyni w ramach świadczenia:

-udział w projektowaniu przepływów użytkowników (flow) w interfejsach oraz interakcji użytkownika z interfejsem;

-analiza obecnych rozwiązań i przepływów użytkowników (flow) w interfejsach oraz przygotowanie propozycji usprawnień mających na celu poprawę doświadczeń użytkowników z uwzględnieniem przypadków użycia oraz wymagań i ograniczeń technicznych;

-przedstawienie wizualne (graficzne) propozycji usprawnień i optymalizacji ścieżek użytkowników we współpracy z product designerami;

-przedstawianie interesariuszom (product designerom, product ownerom, project managerom) propozycji usprawnień i optymalizacji ścieżek użytkowników w formie wizualnej/pisemnej/ustnej oraz zebranie informacji zwrotnej (uwag, opinii);

-gromadzenie i analiza wymagań biznesowych od interesariuszy (product designerów, product ownerów, managerów produktu oraz innych) poprzez wideorozmowy, chat, wiadomości e-mail;

-udział w badaniach użytkowników, obserwowanie testów użytkowników we współpracy z zespołem (…);

-manualna weryfikacja usprawnień wdrożonych przez zespoły developerskie na środowisku produkcyjnym (tzn. na wersji interfejsu udostępnionej użytkownikom końcowym);

-analiza istniejących i potencjalnych problemów użytkowników interfejsu;

-gromadzenie i analiza opinii i obserwacji od interesariuszy mających bezpośredni kontakt z końcowymi użytkownikami (customer service);

-przygotowanie propozycji rozwiązań i usprawnień oraz przedstawienie ich właściwym interesariuszom (product ownerom, project managerom, product designerom) w formie graficznej/pisemnej/ustnej;

-tworzenie dokumentacji dotyczącej standardów tworzenia komunikatów w interfejsach z uwzględnieniem aspektów wizualnych (graficznych).

Efektem wyżej wymienionych czynności jest przygotowanie gotowego projektu graficznego interfejsu, który zostanie przekazany do wdrożenia zespołem programistycznym.

Wyżej wymienione czynności nie stanowią różnych rodzajów usług w rozumieniu klasyfikacji usług PKWiU.

Świadczona przez Wnioskodawczynię usługa nie jest związana z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), ani doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

Ze względu na to, że Wnioskodawczyni świadczy jedynie usługi sklasyfikowane w ramach PKWiU 62.01.11.0 (Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania), nie prowadzi dodatkowej ewidencji przychodów.

Wnioskodawczyni złożyła oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych Naczelnikowi Urzędu Skarbowego (…) w dniu 9 lutego 2023 r. po złożeniu wniosku o indywidualną interpretację podatkową.

Pytanie

Czy usługi wykonywane przez Wnioskodawczynię w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.), to jest 8,5%?

Pani stanowisko w sprawie

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie zaś do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu ryczałtem według stawki 8,5% (jako niewymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ww. ustawy) podlegają m.in. usługi sklasyfikowane jako: PKWiU 62.01.12.0 (Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych), PKWiU 62.01.11.0 (Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania), PKWiU 62.02.30.0 (Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego).

Powyższą tezę potwierdzają m.in.:

-pismo z dnia 11 maja 2022 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0112-KDIL2-2.4011.185.2022.3.IM, Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – usługi IT.

-Pismo z dnia 18 stycznia 2023 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0114-KDIP3-2.4011.1091.2022.2.MG, Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – usługi IT.

W ocenie Wnioskodawczyni fakt, iż wykonywana przez nią działalność gospodarcza polega na świadczeniu usług dla działów technologicznych projektujących i wdrażających rozwiązania i oprogramowanie informatyczne firm z branż IT, fintech, e-commerce (sklepy internetowe) itp., gdzie Wnioskodawczyni w szczególności bierze udział w procesie projektowania, programowania i rozwoju oprogramowania, a jej zakres czynności jest jak opisany w przytoczonym powyżej stanie faktycznym powoduje, iż przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej ww. usług podlegać powinny opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Jak wskazuje art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylony

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylony

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Według art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą, w ramach której świadczy Pani usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 (Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania). Wskazała Pani, że wykonuje Pani czynności związane z projektowaniem struktury i zawartości stron internetowych oraz aplikacji mobilnych, w szczególności projektowanie struktury i zawartości stron internetowych. Ponadto wskazała Pani, jakie czynności wykonuje w ramach tego świadczenia. Efektem tych czynności jest przygotowanie gotowego projektu graficznego interfejsu, który zostanie przekazany do wdrożenia zespołom programistycznym.

W tym miejscu podkreślić należy, że wyjaśnienia do PKWiU 2015, wydane przez Główny Urząd Statystyczny, dla „usług związanych z oprogramowaniem” zawierają następującą charakterystykę: „podklasa 62.01 – usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

W podklasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, która obejmuje dwa poniższe grupowania:

-PKWiU 62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania;

-PKWiU 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Co istotne, grupowanie PKWiU 62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak m.in: projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych.

Projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych mieści się więc w zakresie czynności związanych z oprogramowaniem.

Zwracam uwagę, że z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1).

Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z programowaniem (tworzeniem kodów źródłowych programów komputerowych/gier komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.

Zauważam, że grupowanie PKWiU 62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania zawiera szeroki wachlarz usług, które są związane z oprogramowaniem, począwszy od projektowania tego oprogramowania przez jego programowanie aż po jego rozwój. W grupowaniu tym mieszczą się różne czynności związane z oprogramowaniem – nie tylko sam zapis kodu komputerowego (zapis kodu oprogramowania). Zatem mieszczące się w tym grupowaniu usługi są związane z oprogramowaniem, dotyczą oprogramowania (jak też wskazuje sama nazwa grupowania).

Przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że opisane we wniosku czynności sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 są związane z oprogramowaniem.

Za uznaniem tych usług za związane z oprogramowaniem wskazuje opis świadczonych przez Panią usług, jak również klasyfikacja ich do PKWiU 62.01.11.0.

Jak Pani wskazała w uzupełnieniu wniosku w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje Pani czynności związane z projektowaniem struktury i zawartości stron internetowych oraz aplikacji mobilnych. Efektem wykonywanych przez Panią czynności jest przygotowanie gotowego projektu graficznego interfejsu, który zostanie przekazany do wdrożenia zespołom programistycznym.

Odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku, wskazuję, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności w ramach grupowania PKWiU 62.01.11.0, które Pani wykonuje, tj.:

-udział w projektowaniu przepływów użytkowników (flow) w interfejsach oraz interakcji użytkownika z interfejsem;

-analiza obecnych rozwiązań i przepływów użytkowników (flow) w interfejsach oraz przygotowanie propozycji usprawnień mających na celu poprawę doświadczeń użytkowników z uwzględnieniem przypadków użycia oraz wymagań i ograniczeń technicznych;

-przedstawienie wizualne (graficzne) propozycji usprawnień i optymalizacji ścieżek użytkowników we współpracy z product designerami;

-przedstawianie interesariuszom (product designerom, product ownerom, project managerom) propozycji usprawnień i optymalizacji ścieżek użytkowników w formie wizualnej/pisemnej/ustnej oraz zebranie informacji zwrotnej (uwag, opinii);

-gromadzenie i analiza wymagań biznesowych od interesariuszy (product designerów, product ownerów, managerów produktu oraz innych) poprzez wideorozmowy, chat, wiadomości e-mail;

-udział w badaniach użytkowników, obserwowanie testów użytkowników we współpracy z zespołem (…);

-manualna weryfikacja usprawnień wdrożonych przez zespoły developerskie na środowisku produkcyjnym (tzn. na wersji interfejsu udostępnionej użytkownikom końcowym);

-analiza istniejących i potencjalnych problemów użytkowników interfejsu;

-gromadzenie i analiza opinii i obserwacji od interesariuszy mających bezpośredni kontakt z końcowymi użytkownikami (customer service);

-przygotowanie propozycji rozwiązań i usprawnień oraz przedstawienie ich właściwym interesariuszom (product ownerom, project managerom, product designerom) w formie graficznej/pisemnej/ustnej;

-tworzenie dokumentacji dotyczącej standardów tworzenia komunikatów w interfejsach z uwzględnieniem aspektów wizualnych (graficznych).

są związane z oprogramowaniem.

Dlatego też uzyskiwane przez Panią przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.01.11.0 powinny być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – przychody uzyskiwane przez Panią z tytułu usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji informujemy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00