Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 7 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1147.2022.3.MR

Po przekształceniu spółki komandytowej w jawną Państwo jako wspólnicy (osoby fizyczne) będą mogli wybrać na 2023 rok jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych po złożeniu oświadczenia zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wspólny wniosek z dnia 7 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 stycznia 2023 r. (wpływ 27 stycznia 2023 r.), pismem z 21 lutego 2023 r. (wpływ 22 lutego 2023 r.) oraz pismem z 22 marca 2023 r. (wpływ 23 marca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

Pan K. B.

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

Pan S. B.

3)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

Pan E. B.

4)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

Pan J. B.

5)Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:

Pani M. S.

Opis zdarzenia przyszłego

Pan S. B. (komplementariusz), K. B. (komplementariusz), M. S. (komplementariusz), E. B. (komplementariusz) oraz J. B. (komandytariusz) są wspólnikami spółki komandytowej (…).

Posiadacie Państwo nieograniczony obowiązek podatkowy na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT).

Występują Państwo z wspólnym wnioskiem o interpretację indywidualną zgodnie z art. 14r § 1 Ordynacja Podatkowa.

W 2023 roku chcą Państwo dokonać przekształcenia spółki komandytowej w spółkę jawną. Dokonane ono zostanie nie wcześniej niż na początku marca. Spółka komandytowa w 2023 roku osiągnie swój pierwszy przychód w styczniu. Rok podatkowy spółki komandytowej jest taki sam jak rok kalendarzowy.

Państwo jako wspólnicy spółki jawnej zamierzają złożyć oświadczenie o wyborze formy opodatkowania - ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 9 ust. 1 w zw. z ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: ustawa o ryczałcie).

Wspólnikiem spółki komandytowej jako komplementariusz jest także (…) spółka z o.o. Spółka ta jednak przed przekształceniem przestanie pełnić tę funkcję.

Spółka komandytowa za rok podatkowy 2022 przekroczy limit przychodu w wysokości 2 mln euro, jednak taka sytuacja nie wystąpi w okresie między styczniem 2023 r., a miesiącem przekształcenia w 2023 r.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Wskazują Państwo, że spółka prowadzi działalność od września 2013 roku, początkowo w formie spółki cywilnej. W kwietniu 2020 roku została ona przekształcona w spółkę komandytową.

Wskazują Państwo, iż spółka komandytowa przed przekształceniem będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Wskazują Państwo, że przedmiotem działalności prowadzonej w formie spółki jawnej będzie podstawowa działalność przekształcanej spółki komandytowej, czyli usługi związane z przygotowywaniem i podawaniem posiłków w restauracjach (PKWiU: 56.10.11.0 - Usługi przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach).

Prowadzona przez Państwa działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Spółka jawna będzie kontynuować działalność w tym samym zakresie co spółka komandytowa.

Forma opodatkowania spółki komandytowej wynika z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, spółka nie korzysta z ryczałtu od dochodów spółek. Płaci ona podatek CIT w stawce 19%. Prowadzona jest dla niej pełna księgowość zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości.

Wszyscy wspólnicy spółki jawnej będą osobami fizycznymi.

Wskazują Państwo, iż w 2023 r. wspólnicy będący osobami fizycznymi nie będą uzyskiwać przychodów wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki jawnej. Będą także osiągali przychody z udziałów w innych spółkach jawnych, spółkach z o.o. komandytowych oraz z jednoosobowych działalności gospodarczych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Jednocześnie zgodnie z ust. 4 ww. ustawy podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Tym samym pod pojęciem spółki należy rozumieć: spółkę cywilną, spółkę cywilną osób fizycznych oraz przedsiębiorstwa w spadku oraz spółkę jawną osób fizycznych.

W 2022 roku osiągnęli Państwo dochody ze spółek z o.o. komandytowych oraz swoich JDG. Przychód przekształcanej spółki komandytowej w 2022 roku przekroczył 2 000 000 euro, ale przekształcenie nastąpi w trakcie 2023 roku, tym samym ostatni rok podatkowy będzie między 1 stycznia 2023 r., a dniem przekształcenia i w tym okresie spółka już nie przekroczy tego limitu (2 000 000 euro).

Co do natomiast JDG, 3 wspólników prowadzi jednoosobowe działalności gospodarcze. Przychód z każdej z nich w roku 2022 nie przekroczył 60 000 złotych. Tym samym należy wskazać, że skoro pod pojęciem spółki zgodnie z przepisami o ryczałcie należy rozumieć: spółkę cywilną osób fizycznych, spółkę cywilną osób fizycznych oraz przedsiębiorstwa w spadku lub spółkę jawną osób fizycznych to Państwa przychody jako wspólników spółki nie będą pochodziły jedynie z działalności prowadzonej w formie spółki, zaś w poprzednim roku podatkowym suma przychodów ww. osób z tej działalności (w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych oraz przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych) nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dokumentacja podatkowa w spółce jawnej będzie prowadzona w formie ewidencji przychodów, gdyż taka forma prowadzonej dokumentacji jest właściwa w przypadku opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Do wykonywanej przez Państwa działalności w formie Spółki jawnej nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.).

Usługi świadczone w ramach spółki komandytowej przekształconej w spółkę jawną, tj. usługi związane z przygotowaniem i podawaniem posiłków w restauracjach (PKWiU: 56.10.11.0 - Usługi przygotowania i podawania posiłków w restauracjach) odpowiadają czynnościom, wykonywanym przez Państwa jako udziałowców w niżej wymienionych spółkach. Nie są one jednak zbieżne w przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych, wspólników, których usługi sklasyfikowane są w PKD 82.11.Z - działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura.

Przedmiot działalności w innych spółkach jawnych, spółkach z o.o., w których jesteście Państwo udziałowcami jest zbieżny z tym dotyczącym spółki komandytowej przekształcanej w spółkę jawną. Są to usługi związane z przygotowywaniem i podawaniem posiłków w restauracjach (PKWiU: 56.10.11.0 - Usługi przygotowania i podawania posiłków w restauracjach). Natomiast, jeżeli chodzi o jednoosobowe działalności gospodarcze tam przedmiotem działalności jest działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura (PKD 82.11.Z).

Wskazał Pan, że spółka jawna nie będzie świadczyć usług na rzecz innych spółek, w których wspólnicy spółki jawnej są udziałowcami. Spółka nie świadczyła także takich usług wcześniej, gdyż zostanie ona dopiero utworzona w wyniku przekształcenia.

Pytanie

Czy po przekształceniu spółki komandytowej w spółkę jawną (nie wcześniej niż w marcu 2023 roku), będą mogli Państwo (wspólnicy spółki ) wybrać na 2023 rok jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych po złożeniu oświadczenia zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, po przekształceniu spółki komandytowej w spółkę jawną (nie wcześniej niż w marcu 2023 roku) wspólnicy spółki będą mogli wybrać na 2023 rok jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych po złożeniu oświadczenia zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie.

Według art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1 f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Dodatkowo zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro;

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ze względu na fakt, że spółka powstanie w wyniku przekształcenia zastosowanie znajdzie art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o ryczałcie. Przychody spółki komandytowej nie będą wchodziły w zakres ustalenia limitu, gdyż przepis ten wyraźnie wskazuje, że chodzi o przychody z działalności gospodarczej prowadzonej wyłącznie samodzielnie albo z działalności prowadzonej w formie spółki, przy czym według art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie przez pojęcie spółki należy rozumieć spółkę cywilną osób fizycznych, spółkę cywilną osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych. Stosując więc te pojęcie ustawodawcy nie chodziło o spółkę komandytową, a w konsekwencji powyższą sytuację należy traktować zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o ryczałcie jako rozpoczęcie wykonywania działalności.

Jednocześnie zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o ryczałcie do podatników rozpoczynających działalność w roku podatkowym, którzy w poprzednim roku podatkowym nie prowadzili działalności, opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych stosuje się od dnia uzyskania pierwszego przychodu W przypadku nowo utworzonej spółki za rozpoczęcie działalności uważa się datę uzyskania pierwszego przychodu przez tę spółkę

Przy czym zgodnie z ust. 2 ww. ustawy nie stanowi rozpoczęcia działalności w roku podatkowym:

1)całkowita lub częściowa zmiana branży lub przedmiotu działalności;

2)zmiana umowy spółki lub zmiana wspólnika;

3)powstanie przedsiębiorstwa w spadku.

W przedstawionej sprawie, Państwa zdaniem, zastosowania nie znajdzie żadne z wyłączeń wskazanych w art. 7 ust. 2 ustawy o ryczałcie. W szczególności w powyższej sprawie nie można mówić o zmianie umowy spółki lub zmianie wspólnika. Przekształcenie przedstawione w zdarzeniu przyszłym spowoduje wygaśnięcie dotychczasowego podatnika jakim jest spółka komandytowa oraz rozpoczęcie podlegania tych przychodów opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdzie podatnikami będą wspólnicy spółki jawnej. Teza ta potwierdzona została, także w komentarzu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, B. A. oraz K. R., gdzie zostało wskazane, iż ,,Po pierwsze przekształcenie spółki kapitałowej w spółkę osobową nie jest zmianą umowy spółki. Po drugie ma tu miejsce całkowita zmiana podatnika. W miejsce dotychczasowego podatnika (osoby prawnej - spółki kapitałowej) pojawia się zupełnie nowy podatnik (czy też raczej nowi podatnicy - wspólnicy spółki osobowej). Oni nie prowadzili wcześniej działalności. Działalność prowadziła spółka z o.o. Mając na uwadze powyższe, należy uznać, że wspólnicy spółki jawnej, która powstała po przekształceniu jej ze spółki z o.o., mogą wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych bezpośrednio po przekształceniu, a me dopiero od następnego roku podatkowego".

Dodatkowo skorzystaniu z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przez wszystkich wspólników nie przeciwstawia się, także kwestia osiągnięcia przychodu przez spółkę komandytową już w styczniu.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Dodatkowo zgodnie z art. 9 ust. 2 ww. ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki składają wszyscy wspólnicy naczelnikom urzędów skarbowych właściwym według miejsca zamieszkania każdego ze wspólników a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy. Wspólnicy spółki cywilnej osób fizycznych mogą złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Dokonując wykładni językowej obu powyższych przepisów w odniesieniu do wspólników spółki jawnej termin do 20 dnia następnego miesiąca po osiągnięciu pierwszego przychodu z tego tytułu odnosi się do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT). Należy zaznaczyć, że w przypadku spółki komandytowej taki przychód nie powstaje. Kwalifikowany on będzie do przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych jako: zyski kapitałowe albo inne źródła przychodu (art. 7 ust. 1 ustawy o CIT). Dodatkowo sama wypłata wynagrodzenia do wspólników będących osobami fizycznymi wchodzi w zakres przychodów z kapitałów pieniężnych (art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o PIT). Tym samym w takiej sytuacji mowa będzie o zupełnie innych źródłach przychodu, gdzie dochodzić będzie nawet do opodatkowania różnymi podatkami dochodowymi. Pierwszy przychód możliwy, więc będzie dopiero do określenia po przekształceniu spółki komandytowej w spółkę jawną, a tym samym termin wskazany w art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie jaki będzie właściwy to najwcześniej 20 kwiecień, a najpóźniej 31 grudnia 2023 roku.

Mając powyższe na uwadze, Państwa zdaniem, po przekształceniu spółki komandytowej w spółkę jawną (nie wcześniej niż w marcu 2023 roku) wspólnicy spółki będą mogli wybrać na 2023 rok jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych po złożeniu oświadczenia zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 3 ww. ustawy:

Przychodów (dochodów) opodatkowanych w formach zryczałtowanych nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł podlegającymi opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Jak wskazuje art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b.uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

W myśl art. 6 ust. 5 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy prowadził działalność samodzielnie, a także w formie spółki, opłaca w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych:

1) odrębnie z działalności wykonywanej samodzielnie i odrębnie z działalności wykonywanej w formie spółki, gdy spełnia warunki określone w ust. 4 pkt 1, albo

2) z działalności wykonywanej samodzielnie, gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. a, a z działalności wykonywanej w formie spółki - gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. b.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Do podatników rozpoczynających działalność w roku podatkowym, którzy w poprzednim roku podatkowym nie prowadzili działalności, opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych stosuje się od dnia uzyskania pierwszego przychodu. W przypadku nowo utworzonej spółki za rozpoczęcie działalności uważa się datę uzyskania pierwszego przychodu przez tę spółkę.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylony

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylony

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 ww. ustawy:

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki składają wszyscy wspólnicy naczelnikom urzędów skarbowych właściwym według miejsca zamieszkania każdego ze wspólników, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy. Wspólnicy spółki cywilnej osób fizycznych mogą złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

W myśl art. 12 ust. 5 ww. ustawy:

Przychody z udziału w spółce w odniesieniu do każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku. W razie braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.

Tymczasem z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo wspólnikami spółki komandytowej. Posiadacie Państwo nieograniczony obowiązek podatkowy na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W 2023 roku chcą Państwo dokonać przekształcenia spółki komandytowej w spółkę jawną. Państwo jako wspólnicy spółki jawnej zamierzają złożyć oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zgodnie z art. 9 ust 1 w zw. z ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wszyscy wspólnicy spółki jawnej będą osobami fizycznymi. W 2022 roku osiągnęli Państwo dochody ze spółek z o.o. komandytowych oraz swoich JDG. Spółka jawna nie będzie świadczyć usług na rzecz innych spółek, w których wspólnicy spółki jawnej są udziałowcami. Przychód przekształcanej spółki komandytowej w 2022 roku przekroczył 2 000 000 euro, ale przekształcenie nastąpi w trakcie 2023 roku, tym samym ostatni rok podatkowy będzie między 1 stycznia 2023 r., a dniem przekształcenia i w tym okresie spółka już nie przekroczy tego limitu (2 000 000 euro). Ponadto, trzech wspólników prowadzi jednoosobowe działalności gospodarcze. Przychód z każdej z nich w roku 2022 nie przekroczył 60 000 złotych.

Należy wskazać, że art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. b ww. ustawy stanowi o sumie przychodów wspólników spółki. Skoro, więc spółka komandytowa przed przekształceniem była opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych, to za ten okres przychody stanowiły przychody Spółki, a nie wspólników.

Do wykonywanej przez Państwa działalności w formie Spółki jawnej nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.).

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Państwa ze świadczenia usług, o których mowa we wniosku w ramach prowadzonej działalności w formie Spółki jawnej stanowią przychody, które zgodnie ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, będą Państwo uprawnieni w 2023 r. opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zatem, po przekształceniu spółki komandytowej w jawną Państwo jako wspólnicy (osoby fizyczne) będą mogli wybrać na 2023 rok jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych po złożeniu oświadczenia zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie.

Stanowisko Państwa należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00