Czy zatrudnienie w biurze rachunkowym podwykonawców skutkuje przejęciem przez nich odpowiedzialności odszkodowawczej
PROBLEM
Chciałam rozwinąć swoje biuro rachunkowe. Jestem zatrudniona na etacie w innej firmie i biuro prowadzę po godzinach. Myślałam o zaangażowaniu podwykonawców na zasadach B2B (ang. business-to business), z tym, że nie są to inne biura rachunkowe, lecz osoby, które są gdzieś indziej pracownikami. Gdybym zatrudniała personel na umowę o pracę, to obawiałabym się różnego rodzaju problemów, np. zdarza mi się słyszeć o sytuacjach, w których nowo zatrudniony pracownik idzie zaraz na zwolnienie lekarskie, zachodzi w ciążę lub często żąda zapłaty za nadgodziny. Nie mam jeszcze tylu klientów, aby ponosić takie ryzyko gospodarcze. Poza tym boję się o jakość obsługi, gdyż wiem, że pracownik odpowiada za straty wyrządzone w firmie co najwyższej do trzech miesięcznych pensji, a ja w godzinach mojej „etatowej pracy” nie jestem w stanie nadzorować ich pracy. Czy wybór takiej formy zatrudnienia (tj. B2B) może sprawić, że w przypadku rażącego niedbalstwa będę mogła dochodzić pełnego odszkodowania od podwykonawcy? Nie mam na myśli normalnych błędów, które w księgowości zdarzają się, lecz sytuacji, w których przykładowo podwykonawca zamiast zająć się księgowaniem powierzonych mu przeze mnie klientów, będzie wykonał po cichu jakieś swoje dodatkowe prace. Zagrożenie pełną odpowiedzialnością mogłoby działać jako motywator do porządnego wykonania usługi. Na koniec chciałabym podkreślić, że nie będę nadzorować podwykonawców w godzinach ich pracy, co jest jest cechą umowy o pracę.