Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 28 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1127.2022.7.JM
Opodatkowanie wynagrodzenia artysty scenicznego na terytorium Polski.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
‒ prawidłowe – w zakresie braku opodatkowania w Polsce wynagrodzenia artysty mającego miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii (pytanie Nr 2),
‒ nieprawidłowe – w zakresie opodatkowania na terytorium Polski wynagrodzenia artysty mającego miejsce zamieszkania w Niemczech (pytanie Nr 3),
‒ nieprawidłowe – w zakresie obowiązków płatnika w odniesieniu do wynagrodzenia wypłaconemu artyście mającemu miejsce zamieszkania w Polsce za pośrednictwem holenderskiego agenta (pytanie Nr 5).
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania wynagrodzenia artysty scenicznego na terytorium Polski.
Uzupełnili go Państwo – na wezwanie – pismem z 20 lutego 2023 r. (data wpływu 20 lutego 2023 r.), pismem z 14 marca 2023 r. (data wpływu 14 marca 2023 r.) oraz pismem z 24 marca 2023 r (data wpływu 24 marca 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanów faktycznych
Przedmiot działalności Fundacji:
Wnioskodawca (dalej: „Fundacja”, „Płatnik”, „Państwo”) jest m.in. organizatorem festiwali muzycznych. Fundacja korzysta zatem z usług różnych artystów scenicznych, którzy występują w Polsce. W praktyce duża część tych artystów to artyści zagraniczni, nieposiadający w Polsce rezydencji podatkowej. Część umów zawierana jest z tymi artystami bezpośrednio, a część za pośrednictwem różnego rodzaju agencji artystycznych, spółek estradowych czy osób prawnych zatrudniających tego rodzaju wykonawców. Może się zatem zdarzyć, że fakturę wystawia zagraniczny artysta bezpośrednio, jak również agencja artystyczna. W tym drugim przypadku wynagrodzenie artysty oraz prowizja agencji mogą być wyodrębnione, albo nie. W praktyce rodzi to pewne problemy ze stosowaniem przepisów prawa podatkowego dotyczących tzw. poboru podatku u źródła w Polsce, czy to na gruncie cytowanej ustawy o PDOF (płatność na rzecz osoby fizycznej, artysty), czy też ww. ustawy o PDOP (płatność na rzecz agencji, osoby prawnej).
Przedmiotem niniejszego wniosku o interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego są następujące kwestie/zagadnienia praktyczne:
1)Fundacja zawarła umowę z agencją artystyczną (…), podmiotem holenderskim siedzibą w (…), która to agencja jest rzeczywistym odbiorcą dokonanych przez Państwa płatności. Umowa ta dotyczy pośrednictwa/rezerwacji artysty zagranicznego przez ww. agencję artystyczną: faktura wystawiona została przez agencję za zarezerwowanie artysty na występ, tj. opiewa tylko i wyłącznie na kwotę odpowiadającą wynagrodzeniu agencji za samo pośrednictwo (prowizję), a nie uwzględnia wynagrodzenia samego artysty.
2)Fundacja zastanawia się, czy taka płatność podlega opodatkowaniu podatkiem u źródła w Polsce, a zatem, czy wymagany jest certyfikat rezydencji od agencji i czy należy wystawić IFT-2 na agencję artystyczną z tego tytułu (?).
Fundacja zawarła umowę z agencją artystyczną (…), podmiotem brytyjskim z siedzibą w (…), która to agencja jest rzeczywistym odbiorcą dokonanych przez Państwa płatności. Za jej pośrednictwem zarezerwowano na występ artysty (…), obywatela Wielkiej Brytanii, zamieszkującego w (…). Zagraniczna agencja nie działa tylko w charakterze pośrednika (jak w pkt 1 powyżej), lecz wystawi fakturę z wyszczególnieniem kwoty za rezerwację artysty oraz za wynagrodzenie (honorarium) artysty zagranicznego. Fundacja nie ma de facto styczności z danym artystą, ponieważ wszystko jest załatwiane przez ww. agencję artystyczną. Agencja wystawiła fakturę za honorarium kilku artystów (łączna kwota, bez wyszczególnienia + prowizja dla agencji).
Fundacja zastanawia się, czy taka płatność będzie podlegać opodatkowaniu u artysty (względnie artystów) i powinna wystawić IFT1 na artystę, tudzież poszczególnych artystów, czy też będzie podlegać opodatkowaniu u ww. agencji i należy wystawić dla agencji IFT2 oraz od kogo wymagać ma certyfikat rezydencji (?).
3)Fundacja zawarła również umowę bezpośrednio z niemieckim artystą: (…), rezydentem niemieckim, zamieszkującym w (…) (nr podatkowy …, nr identyfikacyjny: …). Artysta ten jest rzeczywistym odbiorcą dokonywanych przez Państwa płatności. Artysta zagraniczny wystawił bezpośrednio na rzecz Fundacji fakturę za: swoje honorarium, jak również za zwrot kosztów (np. hotelu, przelotu, wyżywienia), z wyszczególnieniem osobno honorarium właściwego oraz zwrotu kosztów.
Fundacja zastanawia się, czy całość należności z faktury podlega opodatkowaniu podatkiem u źródła w Polsce, czy tylko samo honorarium artysty, oraz czy wystawić IFT-1 i pobrać od artysty jego certyfikat rezydencji?
4)Ponadto Fundacja zawarła umowę z niemiecką spółką zajmującą się zarządzaniem podróżami artystów: (…) z siedzibą w (…), która to spółka jest rzeczywistym odbiorcą dokonywanych przez Państwa płatności. Faktura wystawiona przez ww. zagraniczną spółkę, która zajmuje się usługami związanymi z zarządzaniem podróżą, głównie artystów: faktura wystawiona została dla Fundacji przez zagraniczną spółkę, która reprezentuje interesy artysty na Państwa wydarzeniu, a płatność dotyczy zwrotu kosztów np. za podróż artysty, hotel (bez honorarium).
Fundacja zastanawia się, czy taka płatność będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem u źródła w Polsce, a jeśli tak, to czy u artysty (IFT-1), czy u ww. spółki (IFT-2)? Czy w tym przypadku wymagany jest certyfikat rezydencji i od kogo?
5)Fundacja zawarła umowę z zagranicznym agentem: (…), z siedzibą w (., w Holandii (…). Agent ten jest rzeczywistym odbiorcą płatności dokonywanych przez Państwa. Otrzymacie Państwo fakturę od zagranicznego agenta (rezerwacja i honorarium artysty). Otrzymali Państwo również informację (z podaniem imienia i nazwiska), że artysta jest Polakiem i rozlicza się w Polsce, tzn. podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu jako rezydent. Przy czym, nie macie Państwo bezpośredniego kontaktu z artystą, gdyż wszystko było załatwiane przez ww. agenta.
Zastanawiacie się Państwo, co w takim przypadku, czy powinna wystawić IFT-2 dla agenta czy PIT-11 dla artysty? Czy nie musicie Państwo wymagać certyfikatu rezydencji od artysty, skoro rozlicza się on w Polsce?
W powyższych przypadkach zakładają Państwo, że ww. agencje artystyczne, spółki zagraniczne, zagraniczni agenci nie są rezydentami podatkowymi w Polsce, tzn. zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o PDOP nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, a podlegają (potencjalnie) obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Analogicznie, w powyższych przypadkach zakładają Państwo, że zagraniczni artyści nie są rezydentami podatkowymi w Polsce, a posiadają tylko ograniczony obowiązek podatkowy (art. 3 ust. 2a ustawy o PDOF) w Polsce, z uwagi na dochody/przychody z działalności wykonywanej osobiście w Polsce (poza przypadkiem opisanym pod nr 5).
Uzupełnienie opisu stanów faktycznych
Agencje artystyczne, niemiecka spółka, zagraniczny agent są osobami prawnymi (podmiotami prawnymi).
Fundacja dysponuje certyfikatami rezydencji agencji reprezentujących artystę. Certyfikatów artystów niestety już nie.
Fundacja dysponuje niemieckim certyfikatem rezydencji artysty, który wystawił fakturę za honorarium i za koszty.
Z agencją jak i samymi artystami zawierane są kontrakty o wykonanie dzieła (koncert).
Przedmiotem zawartej umowy pomiędzy Fundacją a zagranicznym artystą oraz innymi podmiotami jest i będzie w przyszłości działalność widowiskowa, rozrywkowa. Rezerwacja artysty jest związana z działalnością widowiskową, rozrywkową.
Przedmiotem zawartej umowy pomiędzy Fundacją a zagranicznymi podmiotami (Agencje oraz Agenci) nie jest/nie będzie nabycie świadczeń: doradczych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, oraz świadczeń o podobnym charakterze.
W kontrakcie zawartym z agencją oraz artystą wyszczególniona jest kwota honorarium oraz prowizja dla agenta. Oprócz tego są dwie odrębne faktury na rezerwację artysty (prowizja) oraz za honorarium artysty. Bądź jedna faktura z wyszczególnieniem tych kwot.
Wizyta finansowana jest w 100% z funduszy publicznych jednego państwa oraz instytucji samorządowych (np. …).
Artysta zagraniczny i artysta Polak nie są osobami prowadzącymi działalność gospodarczą.
Działalność nie jest przez nich prowadzona za pośrednictwem stałej placówki położonej na terytorium Polski.
Wypłacane wynagrodzenia na rzecz artystów nie są/będą związane z działalnością stałej placówki położonej na terytorium Polski.
Zagraniczne Agencje artystyczne/niemiecka spółka zajmującą się zarządzaniem podróżami artystów/zagraniczny agent, z którymi zawierane są wskazane we wniosku umowy, nie prowadzą pozarolniczej działalności gospodarczej poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t .j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587, dalej: „Ustawa o CIT”) i wypłacane wynagrodzenia nie są/będą związane z działalnością podmiotów zagranicznych prowadzoną poprzez zakład w Polsce.
Pytania
1) Czy pośrednictwo/rezerwacja artysty zagranicznego przez ww. zagraniczną agencję artystyczną, w sytuacji, gdy faktura będzie wystawiona przez agencję za zarezerwowanie artysty na występ, tj. opiewać będzie tylko i wyłącznie na kwotę odpowiadającą wynagrodzeniu agencji za pośrednictwo (prowizje), a nie uwzględniać będzie wynagrodzenia samego artysty, podlega opodatkowaniu podatkiem u źródła w Polsce, a zatem, czy wymagany jest certyfikat rezydencji od agencji aby skorzystać z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania i należałoby agencji wystawić IFT-2 z tego tytułu (Pytanie dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych)?
2) Czy wykonawstwo agencji zagranicznej, tj. sytuacja opisana powyżej, w której to agencja ta wystawi fakturę za wynagrodzenie artysty zagranicznego oraz swoją prowizję, tudzież za wynagrodzenie kilku artystów łącznie, a Fundacja nie ma styczności z tym artystą, ponieważ wszystko jest załatwiane przez agencję, podlega opodatkowaniu podatkiem u źródła w Polsce, i czy Fundacja powinna wystawić IFT-1 dla artysty, względnie artystów, czy IFT-2 dla agencji i od kogo powinna wymagać certyfikatu rezydencji (Pytanie dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych)?
3) Czy w sytuacji, gdy to ww. artysta zagraniczny wystawi bezpośrednio na rzecz Fundacji fakturę za swoje honorarium, jak również zwrot kosztów (np. hotelu, przelotu), całość należności podlega opodatkowaniu podatkiem u źródła w Polsce, czy tylko samo honorarium artysty, o ile zostało wyodrębnione, jak również, czy Fundacja powinna wystawić IFT-1 i pobrać od artysty jego certyfikat rezydencji aby zastosować odpowiednie zapisy umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (Pytanie dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych)?
4) Czy w sytuacji, gdy faktura zostanie wystawiona przez zagraniczną spółkę, która zajmuje się usługami związanymi z zarządzaniem podróżą artystów, tj. faktura wystawiana jest dla Fundacji przez zagraniczną spółkę, która reprezentuje interesy artysty na wydarzeniu, a faktura dotyczy zwrotu kosztów (np. za hotel, podróż, bez honorarium), to taka płatność będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem u źródła w Polsce u spółki (IFT-2) i czy w tym przypadku wymagany jest certyfikat rezydencji aby zastosować umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania (Pytanie dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych)?
5) Czy w sytuacji, gdy Fundacja otrzyma fakturę od zagranicznego agenta (rezerwacja i honorarium artysty), ale artysta jest Polakiem i rozlicza się w Polsce, tzn. podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu jako rezydent, choć Fundacja nie ma z nim bezpośredniego kontaktu, to Fundacja nie musi wymagać certyfikatu rezydencji artysty i czy powinna wystawić PIT-11 dla artysty czy IFT-2 dla agencji (Pytanie dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych i osób fizycznych)?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania Nr 2 i 3 oraz pytanie Nr 5 w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie pytania Nr 1, 2, 4 i 5 w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 2
Zdaniem Fundacji, taka płatność (na rzecz agencji, ale za wynagrodzenie artysty, względnie kilku artystów) może podlegać w Polsce opodatkowaniu podatkiem u źródła, bezpośrednio po stronie agencji artystycznej, od której należy zażądać certyfikatu rezydencji, ażeby zastosować właściwą UPO (z Wielką Brytanią) i wystawić IFT-2.
Artykuł 17 ust. 2 Modelu Konwencji OECD stanowi, że dochód mający związek z działalnością artysty lub sportowca na terenie drugiego państwa, nieprzypadający osobiście temu artyście lub sportowcowi, lecz innej osobie, może być opodatkowany w tym umawiającym się państwie, w którym działalność tego artysty lub sportowca jest wykonywana. Powyższy przepis ma służyć opodatkowaniu honorariów artystów i sportowców z działalności wykonywanej za granicą, zaangażowanych przez instytucje w rodzaju agencji artystycznych, spółek estradowych czy osób prawnych zatrudniających tego rodzaju wykonawców, np. orkiestr lub teatrów (por. pkt 11 komentarza do art. 17 konwencji modelowej). Analogiczne zapisy zawiera większość UPO zawartych przez Polskę.
Zgodnie ze stosowną umową z 20 lipca 2006 roku zawartą ze Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, jeżeli dochód, mający związek z osobiście wykonywaną działalnością artysty lub sportowca, nie przypada na rzecz tego artysty lub sportowca, lecz innej osobie, wówczas taki dochód, bez względu na postanowienia artykułów 7 i 14 niniejszej Konwencji, może być opodatkowany w tym Umawiającym się Państwie, w którym działalność tego artysty lub sportowca jest wykonywana (art. 16 ust. 2 ww. UPO).
Fundacja powinna zatem pobrać certyfikat rezydencji od ww. agencji, zastosować ww. UPO, i wówczas płatność na rzecz agencji za wynagrodzenie artysty (tudzież artystów) powinna zostać opodatkowana w Polsce (IFT-2 dla Agencji). W przypadku braku rozróżnienia honorarium artysty i prowizji dla Agencji całość będzie podlegać opodatkowaniu (20% przychodów).
Wówczas sytuacja ta podpada pod hipotezę art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP, ponieważ agencja nie działa tutaj tylko i wyłączenie w charakterze agenta (pośrednika), ale równocześnie de facto jako wykonawca, tak jakby sama świadczyła usługi artystyczne w Polsce. Wartość wynagrodzenia wypłacanego poszczególnym agencjom stanowiąca wynagrodzenie artystów podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w przepisach polskiego prawa podatkowego, w przeciwieństwie do samej prowizji za pośrednictwo (vide pkt 1), o ile została wyodrębniona.
Ad. 3
W Państwa ocenie, gdy zagraniczny artysta wystawi bezpośrednio fakturę na rzecz Fundacji, z rozróżnieniem wynagrodzenia za występoraz zwrot kosztów, opodatkowaniu podatkiem u źródła w Polsce podlegać będzie tylko samo honorarium (jako przychód z działalności wykonywanej osobiście – art. 13 pkt 2 ustawy o PDOF), a nie zwrot kosztów (np. podróży, zakwaterowania). W przypadku braku rozróżnienia tych płatności należy jednak opodatkować całość (IFT-1).
W świetle art. 17 ust. 1 Modelu Konwencji OECD „dochód osoby mającej miejsce zamieszkania w umawiającym się państwie uzyskany z tytułu działalności artystycznej, na przykład artysty scenicznego, filmowego, radiowego lub telewizyjnego, jak też muzyka lub sportowca, osobiście wykonywanej w drugim umawiającym się państwie, może być opodatkowany w tym drugim państwie”. Większość umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych przez Polskę posiada zbliżone bądź identyczne klauzule co powyższy artykuł Modelu Konwencji OECD. W konsekwencji, przychody uzyskiwane przez zagranicznego artystę z występów na terytorium Polski zasadniczo będą opodatkowane w Polsce, a państwo rezydencji artysty zwolni ten dochód z opodatkowania lub zaliczy polski podatek na poczet zobowiązania podatkowego artysty w tym kraju.
Zgodnie ze stosowną umową z 14 maja 2003 r. zawarta z Republiką Federalną Niemiec, „bez względu na postanowienia art. 7, 14 i 15, dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie uzyskany z tytułu działalności artystycznej, na przykład artysty scenicznego, filmowego, radiowego lub telewizyjnego, jak też muzyka lub sportowca, z osobiście wykonywanej w tym charakterze działalności w drugim Umawiającym się Państwie, może być opodatkowany w tym drugim Państwie” (art. 17 ust. 1 cyt. UPO).
Jeżeli artysta otrzyma od polskiego zleceniodawcy oprócz honorarium za wykonane świadczenia również zwrot kosztów podróży, to podatek u źródła należy pobrać jedynie od kwoty honorarium. Zwrot kosztów podróży stanowić będzie przychód zwolniony z podatku pod warunkiem spełnienia wymogów określonych w art. 21 pkt 16 lit. b) w zw. z art. 21 ust. 13 ustawy o PDOF. Przede wszystkim kwoty honorarium oraz zwrotu kosztów podróży muszą być odpowiednio wyodrębnione. W przypadku braku wyodrębnienia należy opodatkować całość płatności (IFT-1).
Ad. 5
Państwa zdaniem, w sytuacji, gdy Fundacja otrzyma fakturę od zagranicznego agenta (rezerwacja i honorarium artysty), ale artysta jest Polakiem i rozlicza się w Polsce, tzn. podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu jako rezydent, Fundacja nie musi wymagać certyfikatu rezydencji od artysty ani od agenta, ani wystawiać odpowiednio PIT-11 czy IFT-2. To artysta jako polski rezydent (nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce) powinien sam rozliczyć się w Polsce z tytułu przychodu/dochodu uzyskanego od ww. zagranicznego agenta z działalności wykonywanej osobiście na terytorium kraju.
Ocena stanowiska
Stanowisko dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe oraz w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 3 ust. 2a ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
W ww. przepisie wyrażona jest zasada ograniczonego obowiązku podatkowego, w myśl której państwo, na terytorium którego znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma suwerenne prawo do opodatkowania podmiotów niebędących jej rezydentami podatkowymi w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła.
Jak wynika z art. 3 ust. 2b ustawy:
Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:
1) pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
2) działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
3) działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
4) położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
5) papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
6) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw – jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;
7) tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
8) niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.
Na podkreślenie zasługuje fakt, że powyższy katalog nie jest katalogiem zamkniętym. Tak więc, ustawodawca dopuszcza istnienie także innych dochodów, które należy uznać za osiągnięte na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Stosownie do treści art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
W stosunku do niektórych dochodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby zagraniczne, obowiązek potrącenia podatku od tych dochodów spoczywa na podmiocie polskim dokonującym wypłaty należności będącej źródłem tego dochodu. Takie rodzaje przychodów zostały określone w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 29 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:
Podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów z opłat za usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania za granicą, a organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.
Stosownie do art. 29 ust. 2 tej ustawy:
Przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.
W art. 29 ustawy, wymienione zostały określone rodzaje należności wypłacane przez podmioty polskie osobom zagranicznym, w przypadku uzyskania których, osoba zagraniczna podlega opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym, a obowiązanym do jego naliczenia, potrącenia i odprowadzenia do urzędu skarbowego jest podmiot polski. Podatek ten nazywany jest podatkiem „u źródła” ze względu na szczególny sposób jego poboru, który dokonywany jest przez polski podmiot wypłacający określone należności na rzecz nierezydenta, w trybie i na zasadach wymienionych w art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4–9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Jak wynika z treści art. 41 ust. 4 ustawy:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4–5a, 13–16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1–11 oraz 11b–13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Na mocy art. 41 ust. 2a ustawy:
Płatnicy nie są obowiązani do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od należności, o których mowa w art. 29, pod warunkiem udokumentowania miejsca zamieszkania podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, prowadzącego działalność gospodarczą poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji oraz uzyskania sporządzonego na piśmie oświadczenia, że należności te związane są z działalnością tego zakładu; przepis art. 42 ust. 6 stosuje się odpowiednio.
Jak stanowi art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonują swoje zadania, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4 (IFT-1R).
Artykuł 42 ust. 2 pkt 4 ustawy stanowi, że:
Na sporządzony na piśmie wniosek podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, płatnik, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, jest obowiązany do sporządzenia i przesłania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imiennej informacji, o której mowa w ust. 2 pkt 2. (IFT-1).
Według art. 42 ust. 6 ustawy:
Informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 2, sporządzają i przekazują również podmioty, o których mowa w art. 41, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub ustawy nie są obowiązane do poboru podatku, o którym mowa w art. 29–30a. Przepisy ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
W przypadku umowy o działalność widowiskową, rozrywkową lub sportową zawartej z osobą, o której mowa w art. 3 ust. 2a ww. ustawy, płatnik stosuje stawkę podatku wynikającą z właściwej umowy/Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania lub nie pobiera podatku zgodnie z taką umową/Konwencją wyłącznie w sytuacji, gdy podatnik przedstawi certyfikat rezydencji potwierdzający jego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w innym kraju.
Certyfikat rezydencji stanowi środek dowodowy posiadania rezydencji podatkowej w określonym kraju, czego potwierdzenie umożliwia płatnikowi, zastosowanie postanowień stosownej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.
Posiadanie certyfikatu rezydencji podatnika upoważnia płatnika do zastosowania stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej przez Polską, zamiast stosowania stawki określonej w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub niedobrania podatku zgodnie z odpowiednim przepisem umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej przez Polskę.
W przypadku braku takiego certyfikatu bądź przedstawienia przez nierezydenta certyfikatu rezydencji potwierdzającego miejsce zamieszkania w Polsce należy stosować zapisy wynikające z polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z wniosku i uzupełnień wynika, że Fundacja jest m.in. organizatorem festiwali muzycznych. Fundacja korzysta zatem z usług różnych artystów scenicznych, którzy występują w Polsce. Fundacja zawarła umowę z agencją artystyczną – podmiotem brytyjskim (podmiotem prawnym), która to agencja jest rzeczywistym odbiorcą dokonanych przez Państwa płatności. Za jej pośrednictwem zarezerwowano występ artysty – obywatela Wielkiej Brytanii. Zagraniczna agencja wystawi fakturę z wyszczególnieniem kwoty za rezerwację artysty oraz za wynagrodzenie (honorarium) artysty zagranicznego. Fundacja nie ma de facto styczności z danym artystą, ponieważ wszystko jest załatwiane przez ww. agencję artystyczną. Agencja wystawiła fakturę za honorarium kilku artystów (łączna kwota, bez wyszczególnienia + prowizja dla agencji). Fundacja dysponuje brytyjskim certyfikatem rezydencji agencji. Z agencją zawierane są kontrakty o wykonanie dzieła (koncert). Przedmiotem zawartej umowy pomiędzy Fundacją a zagraniczną agencją oraz innymi podmiotami jest i będzie w przyszłości działalność widowiskowa, rozrywkowa. Wizyta artystów w Polsce finansowana jest w 100% z funduszy publicznych jednego państwa oraz instytucji samorządowych. Zagraniczne Agencje artystyczne/niemiecka spółka zajmującą się zarządzaniem podróżami artystów/zagraniczny agent, z którymi zawierane są wskazane we wniosku umowy, nie prowadzą pozarolniczej działalności gospodarczej poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wypłacane wynagrodzenia nie są/będą związane z działalnością podmiotów zagranicznych prowadzoną poprzez zakład w Polsce.
Państwa wątpliwości w zakresie pytania Nr 2 sprowadzają się do ustalenia, czy wynagrodzenie na rzecz artysty podlega opodatkowaniu u artysty (względnie artystów) i powinniście Państwo wystawić IFT-1 na artystę, tudzież poszczególnych artystów, czy też podlega opodatkowaniu u ww. agencji i należy wystawić dla agencji IFT-2 oraz od kogo wymagać ma certyfikat rezydencji.
W przedmiotowym przypadku będzie miała zastosowanie Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisana w Londynie 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 250 poz. 1840; dalej: „Konwencja polsko – brytyjska”), zmodyfikowana przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, podpisaną przez Polskę oraz przez Zjednoczone Królestwo dnia 7 czerwca 2017 r. (Dz. U. 2018 r., poz. 1369, dalej: „Konwencja MLI”).
Zgodnie z art. 7 ust. 1 Konwencji polsko – brytyjskiej:
Zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi w drugim Umawiającym się Państwie działalność poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej można je przypisać temu zakładowi.
W świetle art. 7 ust. 7 Konwencji polsko – brytyjskiej:
Jeżeli w zyskach mieszczą się dochody lub zyski majątkowe, które zostały odrębnie uregulowane w innych artykułach niniejszej Konwencji, to postanowienia tych innych artykułów nie będą naruszane przez postanowienia tego artykułu.
Warunek określony w art. 7 ust. 7 ww. Konwencji należy interpretować więc zgodnie z Komentarzem Modelowej Konwencji, przyjmując, że artykuł 7 będzie miał zastosowanie do dochodów przedsiębiorstwa, które nie wchodzą w zakres dochodów objętych artykułami specjalnymi.
W myśl art. 16 ust. 1 Konwencji polsko – brytyjskiej:
Bez względu na postanowienia artykułów 7 i 14 niniejszej Konwencji, dochód osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie uzyskany z tytułu działalności artystycznej, na przykład artysty scenicznego, filmowego, radiowego lub telewizyjnego, jak też muzyka lub sportowca, osobiście wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, może być opodatkowany w tym drugim Państwie.
Zgodnie z art. 16 ust. 2 Konwencji polsko – brytyjskiej:
Jeżeli dochód, mający związek z osobiście wykonywaną działalnością artysty lub sportowca, nie przypada na rzecz tego artysty lub sportowca lecz innej osobie, wówczas taki dochód, bez względu na postanowienia artykułów 7 i 14 niniejszej Konwencji, może być opodatkowany w tym Umawiającym się Państwie, w którym działalność tego artysty lub sportowca jest wykonywana.
Stosownie do art. 16 ust. 3 konwencji:
Postanowienia ustępów 1 i 2 niniejszego artykułu nie mają zastosowania do dochodu powstającego w związku z wykonywaniem działalności artysty lub sportowca w Umawiającym się Państwie, jeżeli pobyt w tym Państwie jest całkowicie lub w głównej mierze finansowany z funduszy publicznych jednego lub obu Umawiających się Państw, jego jednostki terytorialnej, organu lokalnego lub instytucji rządowej.
Zgodnie z Komentarzem do art. 17 Konwencji (Opodatkowanie artystów i sportowców) nie wchodzi w zakres tego artykułu dochód osiągany przez impresariów, agentów itp. za organizowanie występów artysty lub sportowca, natomiast objęty jest tym artykułem wszelki dochód osiągany w imieniu artysty lub sportowca.
Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie dochód za występ artysty zagranicznego w Polsce przypadnie agencji z Wielkiej Brytanii jako „innej osobie”, o której mowa w art. 17 ust. 2 Konwencji. A zatem należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że potrącenie podatku dochodowego (tzw. podatku u źródła) według stawek określonych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub prawnych jest uzależnione od tego, kto jest odbiorcą tych należności.
Zatem otrzymując od agencji artystycznej z Wielkiej Brytanii fakturę z wyszczególnioną kwotą za rezerwację artysty oraz wynagrodzenie (honorarium) artysty zagranicznego, jednakże bez podziału tego wynagrodzenia na poszczególnych artystów prawidłowo potraktowali Państwo wypłacone wynagrodzenie jako dochód agencji artystycznej z Wielkiej Brytanii.
W przypadku, gdy Fundacja nie ma możliwości stwierdzenia, jaka część wynagrodzenia za wykonanie koncertu wypłacanego Agencji przypada konkretnemu artyście, całe wynagrodzenie należy potraktować jako dochód Agencji.
Reasumując, należy stwierdzić, że przychody uzyskane w Polsce przez artystę mającego miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii za pośrednictwem agencji artystycznej z Wielkiej Brytanii nie podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż przychody te przypadają agencji artystycznej, która jest osobą prawną. Tym samym Fundacja nie powinna wystawiać dla artysty informacji IFT-1 bądź IFT-1R. Nie musi również żądać certyfikatu rezydencji od artysty.
Stanowisko dotyczące pytania Nr 2 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe.
Fundacja zawarła również umowę bezpośrednio z niemieckim artystą, rezydentem niemieckim. Artysta ten jest rzeczywistym odbiorcą dokonywanych przez Fundację płatności. Artysta zagraniczny wystawił bezpośrednio na rzecz Fundacji fakturę za: swoje honorarium, jak również za zwrot kosztów (np. hotelu, przelotu, wyżywienia), z wyszczególnieniem osobno honorarium właściwego oraz zwrotu kosztów. Fundacja dysponuje niemieckim certyfikatem rezydencji artysty, który wystawił fakturę za honorarium i za koszty. Z agencją jak i samymi artystami zawierane są kontrakty o wykonanie dzieła (koncert). Przedmiotem zawartej umowy pomiędzy Fundacją a zagranicznym artystą oraz innymi podmiotami jest i będzie w przyszłości działalność widowiskowa, rozrywkowa. Rezerwacja artysty jest związana z działalnością widowiskową, rozrywkową.
Skoro Fundacja dysponuje niemieckim certyfikatem rezydencji artysty to, w przedmiotowej sprawie będzie miała zastosowanie umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisaną w Berlinie 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. nr 12 poz. 90).
Według art. 7 ust. 1 Umowy:
Zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.
Na mocy art. 7 ust. 2 ww. Umowy:
Jeżeli przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa wykonuje działalność w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład, to, z zastrzeżeniem postanowień ustępu 3 niniejszego artykułu, w każdym Umawiającym się Państwie należy przypisać temu zakładowi takie zyski, które mógłby on osiągnąć, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem.
Stosownie do art. 7 ust. 7 Umowy:
Jeżeli w zyskach mieszczą się dochody, które zostały odrębnie uregulowane w innych artykułach niniejszej umowy, to postanowienia tych innych artykułów nie będą naruszane przez postanowienia niniejszego artykułu.
W myśl art. 14 ust. 1 umowy polsko – niemieckiej:
Dochód, który osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z wykonywanego wolnego zawodu albo z innej działalności o samodzielnym charakterze, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że osoba ta dysponuje stałą placówką w drugim Umawiającym się Państwie, w celu wykonywania swej działalności. Jeżeli dysponuje ona taką stałą placówką, wówczas dochód może być opodatkowany w drugim Państwie, jednak tylko w takim zakresie, w jakim może być przypisany tej stałej placówce.
W świetle art. 14 ust. 2 ww. Umowy:
Określenie „wolny zawód” obejmuje w szczególności samodzielnie wykonywaną działalność naukową, literacką, artystyczną, wychowawczą lub edukacyjną, jak również samodzielnie wykonywaną działalność lekarzy, adwokatów i radców prawnych, inżynierów, architektów, dentystów, doradców podatkowych i biegłych rewidentów.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 umowy polsko – niemieckiej:
Bez względu na postanowienia artykułów 7, 14 i 15 dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu działalności artystycznej, na przykład artysty scenicznego, filmowego, radiowego lub telewizyjnego, jak też muzyka lub sportowca, z osobiście wykonywanej w tym charakterze działalności w drugim Umawiającym się Państwie, może być opodatkowany w tym drugim Państwie.
Jak wynika z art. 17 ust. 2 tej Umowy:
Jeżeli dochód, mający związek z osobiście wykonywaną działalnością artysty lub sportowca, nie przypada temu artyście lub sportowcowi, lecz innej osobie, to dochód taki bez względu na postanowienia artykułów 7, 14 i 15 może być opodatkowany w tym Umawiającym się Państwie, w którym działalność tego artysty lub sportowca jest wykonywana.
Stosownie do art. 17 ust. 3 Umowy:
Postanowienia ustępów 1 i 2 niniejszego artykułu nie mają zastosowania do dochodu osiąganego z działalności artysty lub sportowca w Umawiającym się Państwie, jeżeli pobyt w tym Państwie jest całkowicie lub głównie opłacany z funduszy publicznych jednego lub obu Umawiających się Państw, kraju związkowego, jednostki terytorialnej, organu lokalnego lub instytucji rządowej albo organizacji użyteczności publicznej.
Zatem, na tle opisanego we wniosku stanu faktycznego i powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że skoro dochód artysty, posiadającego miejsce zamieszkania na terytorium Niemiec, z tytułu wykonywania działalności artystycznej w Polsce na podstawie kontraktu o wykonanie dzieła (koncert) jest finansowany – jak Państwo wskazali – z funduszy publicznych oraz instytucji samorządowych, to w myśl art. 17 ust. 3 umowy polsko – niemieckiej do tego rodzaju dochodu nie będą miały zastosowania ani przepisy ust. 1, ani przepisy ust. 2 tegoż artykułu.
Tym samym dochód ten, jako, że jest uzyskiwany na podstawie kontraktu o dzieło będzie podlegał opodatkowaniu na zasadzie określonej w art. 14 ust. 1 umowy polsko – niemieckiej, tj. tylko w państwie rezydencji artysty, gdyż jak wynika z uzupełnienia do wniosku, artysta zagraniczny nie jest osobą prowadzącą działalność gospodarczą. Wypłacane wynagrodzenie na rzecz artysty nie jest związane z działalnością stałej placówki położonej na terytorium Polski.
W konsekwencji, w sytuacji, gdy to ww. artysta zagraniczny wystawi bezpośrednio na rzecz Fundacji fakturę za swoje honorarium, jak również zwrot kosztów (np. hotelu, przelotu), całość należności nie podlega opodatkowaniu podatkiem u źródła w Polsce. W przypadku dysponowania niemieckim certyfikatem rezydencji nie macie Państwo obowiązku pobrania na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatku dochodowego od należności wypłacanych na rzecz artysty z Niemiec. Na Państwie będzie ciążył jedynie obowiązek sporządzenia i przekazania artyście oraz urzędowi skarbowemu informację IFT-1/IFT-1R.
W zakresie pytania Nr 3 Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Ponadto, Fundacja zawarła umowę z zagranicznym agentem z siedzibą w Holandii. Agent ten jest rzeczywistym odbiorcą płatności dokonywanych przez Państwa. Otrzymali Państwo fakturę od zagranicznego agenta (rezerwacja i honorarium artysty). Otrzymali Państwo również informację (z podaniem imienia i nazwiska), że artysta jest Polakiem i rozlicza się w Polsce, tzn. podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu jako rezydent. Przy czym, Fundacja nie ma bezpośredniego kontaktu z artystą, gdyż wszystko było załatwiane przez ww. agenta. Z agencją jak i samymi artystami zawierane są kontrakty o wykonanie dzieła (koncert). Przedmiotem zawartej umowy pomiędzy Fundacją a zagranicznym artystą oraz innymi podmiotami jest i będzie w przyszłości działalność widowiskowa, rozrywkowa. Rezerwacja artysty związana jest z działalnością widowiskową, rozrywkową. W kontrakcie zawartym z agencją oraz artystą wyszczególniona jest kwota honorarium oraz prowizja dla agenta. Oprócz tego są dwie odrębne faktury na rezerwację artysty (prowizja) oraz za honorarium artysty. Bądź jedna faktura z wyszczególnieniem tych kwot. Wizyta finansowana jest z funduszy publicznych jednego państwa oraz instytucji samorządowych. Artysta Polak nie jest osobą prowadzącą działalność gospodarczą. Działalność nie jest przez niego prowadzona za pośrednictwem stałej placówki położonej na terytorium Polski. Wypłacane wynagrodzenie na rzecz artysty nie jest/będą związane z działalnością stałej placówki położonej na terytorium Polski.
W przedmiotowej sprawie przychody w ww. znaczeniu (tj. przysporzenia o charakterze trwałym) na terytorium Polski uzyskują:
‒ artysta (osoba fizyczna) – z tytułu wynagrodzenia za wykonanie dzieła w ramach kontraktu (koncertu) na terytorium Polski,
‒ agent (osoba prawna) – z tytułu wynagrodzenia za świadczone usługi agencyjne (prowizja).
Podkreślić należy, że wynagrodzenie, które jest wypłacane agentowi (osobie prawnej), która działa w imieniu i na rzecz artysty będzie jego przychodem tylko w tej części, którą agent będzie mógł sobie zatrzymać (inaczej do której przekazania artyście nie jest zobowiązany).
Zgodnie z opisem stanu faktycznego i uzupełnień:
‒Fundacja zawiera umowę z agentem reprezentującym artystę,
‒Przedmiotem zawartej umowy pomiędzy Fundacją a zagranicznym artystą oraz innymi podmiotami jest i będzie w przyszłości działalność widowiskowa, rozrywkowa.
‒W kontrakcie zawartym z agentem oraz artystą wyszczególniona jest kwota honorarium oraz prowizja dla agenta. Oprócz tego są dwie odrębne faktury na rezerwację artysty (prowizja) oraz za honorarium artysty. Bądź jedna faktura z wyszczególnieniem tych kwot. Wizyta finansowana jest z funduszy publicznych jednego państwa oraz instytucji samorządowych.
W przypadku, gdy Fundacja ma możliwość stwierdzić, jaka część wynagrodzenia za wykonanie koncertu wypłacanego agentowi przypada artyście, a jaka jest wynagrodzeniem agenta (prowizji) należy dokonać osobnej kwalifikacji prawnopodatkowej wynagrodzenia z tytułu wykonania dzieła (koncertu) oraz wynagrodzenia agenta (prowizji za usługi agenta).
Z uwagi na fakt, że artysta będący osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Polsce oraz posiadającą w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy osiąga dochód z Polski, to do Jego wynagrodzenia mają zastosowanie tylko przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie ma w tym przypadku zastosowania Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania, podpisana w Warszawie 13 lutego 2002 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 216 poz. 2120) zmienionej Protokołem między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów o zmianie Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Warszawie 13 lutego 2002 r., oraz Protokołu, podpisanego w Warszawie dnia 13 lutego 2002 r., podpisany w Warszawie dnia 29 października 2020 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 906).
W świetle art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłami przychodów jest działalność wykonywana osobiście.
Na mocy art. 13 ust. 1 pkt 2 tej ustawy:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, przychody z tytułu udziału w badaniach i eksperymentach prowadzonych przez podmioty tworzące system szkolnictwa wyższego i nauki, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.
Zgodnie z utrwalonym stanowiskiem doktryny (por. np. Podatek dochodowy od osób prawnych, Komentarz, pod. Red. A. Obońskiej, A. Wacławczyka, A Walter, Wydawnictwo C.H. Beck Warszawa 2014 r., str. 229) i orzecznictwa sądów administracyjnych przychodami są wszelkie definitywne przysporzenia majątkowe podatnika, które powiększają jego majątek w tym znaczeniu, że powodują zwiększenie jego aktywów lub zmniejszenie jego zobowiązań w sposób trwały, a jednocześnie nie są jedną z kategorii, które Ustawodawca nie uznaje za przychód, ani nie są wyłączone z opodatkowania.
Instytucja płatnika została uregulowana w art. 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem:
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Obowiązki płatnika z tytułu wypłaty wynagrodzeń z umowy o wykonanie dzieła należy ustalić w oparciu o art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jak wynika z art. 41 ust. 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Na podstawie art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika wykonują swoje zadania – imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11).
Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:
1)obliczenie,
2)pobranie,
3)wpłacenie
– podatku, zaliczki.
Z treści wniosku wynika, że Fundacja ponosi koszty wynagrodzeń artysty za wykonanie dzieła w postaci koncertu oraz koszty prowizji holenderskiego agenta na podstawie wystawionej przez agenta faktury. W kontrakcie zawartym z agentem oraz artystą wyszczególniona jest kwota honorarium oraz prowizja dla agenta. Oprócz tego są dwie odrębne faktury na rezerwację artysty (prowizja) oraz za honorarium artysty. Bądź jedna faktura z wyszczególnieniem tych kwot. Następnie agent wypłaca wynagrodzenie artyście, który ma miejsce zamieszkania w Polsce oraz posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy.
Zatem, podmiotem finansującym wynagrodzenie artysty jest Fundacja. Na Fundacji będzie zatem ciążył obowiązek płatnika z tytułu wypłaty wynagrodzenia. Fundacja jest bowiem podmiotem, który ponosi ekonomiczny (finansowy) ciężar sfinansowania wynagrodzenia artysty za wykonany koncert. Okoliczność, że to agent holenderski wypłaca wynagrodzenie artyście polskiemu jako pośrednik, nie zmienia faktu, że ostatecznym podmiotem finansującym to wynagrodzenie jest Fundacja.
W konsekwencji, Fundacja jako płatnik jest zobowiązana do obliczenia, pobrania i wpłacenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłaconego artyście wynagrodzenia oraz wystawienia informacji PIT-11.
Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 5 dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanów faktycznych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right