Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 24 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.60.2023.1.AG
Skutki podatkowe z tytułu dokonywanych transakcji na kryptowalutach.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 25 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 19 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca wskazuje, iż aktualnie nie prowadzi oraz nie ma zamiaru prowadzić działalności polegającej na wymianie walut wirtualnych, tj. nie prowadzi i nie ma zamiaru świadczyć usług określonych w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Wnioskodawca ma zamiar dokonać zakupu kryptowalut na wybranej giełdzie kryptowalutowej (dalej też: platforma) oraz wykorzystując jedną z dostępnych w ramach przedmiotowej platformy funkcjonalności, dokonać tzw. stakingu ww. kryptowalut w zamian za otrzymanie nagrody w postaci tejże kryptowaluty. Wnioskodawca nie ma wybranej giełdy kryptowalut, na której planuje to zrobić, przy czym jest to dość powszechna funkcjonalność na rynku kryptowalut.
Staking w tym przypadku polega na wpłaceniu kryptowalut (walut wirtualnych) do tzw. puli stakingowej celem walidacji transakcji lub bloku (w zależności od rodzaju projektu) w zamian za otrzymanie nagrody w formie określonej ilości jednostek kryptowalut, które są stakowane.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż będzie używał we wniosku zamiennie słowa kryptowaluta i waluta wirtualna.
Kryptowaluty, o które pyta Wnioskodawca, spełniają definicję waluty wirtualnej, o której mowa w art. 5a pkt 33a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na cele niniejszego wniosku Wnioskodawca przedstawia niżej krótkie omówienie, na czym polega PoW i PoS.
Proof of Work (PoW) i PoS to najczęściej używane mechanizmy konsensusu. Są one stosowane przez główne kryptowaluty w celu zabezpieczenia ich sieci.
PoW – tzw. dowód wykonania pracy jest to algorytm konsensusu w sieci blockchain (np. w blockchainie bitcoina). Algorytm ten służy do potwierdzania nowych transakcji oraz „tworzenia” nowych bloków w blockchainie. W PoW konieczne jest posiadanie odpowiednich narzędzi (tzw. koparki), które wykorzystują swoją moc obliczeniową do potwierdzania transakcji. Nowe kryptowaluty przyznawane są górnikom, a więc osobom, które przeznaczają swoją moc obliczeniową dla utrzymania sieci blockchain.
PoS – tzw. dowód udziału (posiadania) jest to algorytm konsensusu wykorzystywany w wielu blockchainach kryptowalutowych. Algorytm ten służy do potwierdzania nowych transakcji i tworzenia nowych bloków w blockchainie, tj. walidacji transakcji lub bloku. W ramach PoS potwierdzać transakcję mogą losowe węzły, które wybierane są m.in. z uwagi na ilość kryptowalut w danym portfelu i czas, w jakim te krypto się na nim znajdują. W tym algorytmie w przeciwieństwie do PoW, kryptowaluty przyznawane są właśnie za „utrzymywanie” określonego stanu portfela. Na blockchainach PoS nie ma górników (minerów).
Wszystkie sieci blockchain oferują dla użytkowników zapewniających zabezpieczenie sieci nagrody, którymi są zwykle jednostki kryptowaluty. Zatem jedną z funkcjonalności stakingu w mechanizmie PoS jest przyznawanie Użytkownikom kryptowalut za „trzymanie” kryptowalut na portfelu. Mówiąc najprościej, stakowanie polega na dobrowolnym blokowaniu kryptowalut, aby otrzymywać za to nagrodę. Zatem za to, że Wnioskodawca będzie stakować (blokować) natywną kryptowalutę wybranego blokchainu podmiot, który jest do tego uprawniony, będzie dokonywać rozliczenia i na podstawie ilości stakowanej kryptowaluty przyznawać będzie Wnioskodawcy część opłat transakcyjnych z bloku lub transakcji, który waliduje (w zależności od rodzaju projektu).
Wnioskodawca w ramach stakingu będzie partycypować w zyskach pochodzących z opłat transakcyjnych pobieranych na wybranej platformie kryptowalutowej, ze względu na zapewnienie płynności transakcji, tj. ich walidację (umożliwienie przeprowadzenia transakcji z udziałem kryptowalut) poprzez udostępnienie walut wirtualnych Wnioskodawcy na potrzeby obsługi transakcji kryptowalutowych. Potwierdzenie transakcji będzie możliwe przy wykorzystaniu zablokowanych walut wirtualnych Wnioskodawcy, bez czego przeprowadzenie transakcji byłoby niemożliwe lub poważnie utrudnione. Przedmiotowa platforma udostępnia użytkownikom (takim jak Wnioskodawca) możliwość zablokowania kryptowalut na dedykowanym koncie staking pool i otrzymywania nagrody proporcjonalnie do zablokowanej ilości kryptowalut przez użytkownika (tu też Wnioskodawcę). Nagrody za staking kryptowalut są rozdzielane pomiędzy użytkownikami codziennie o północy oraz trafiają bezpośrednio na portfele użytkowników (tu też Wnioskodawcy).
Wnioskodawca w ramach powyższego stakingu przeprowadza walidację transakcji występujących na giełdzie kryptowalut. Walidacja polega na potwierdzeniu tego, że w sieci, w ramach której funkcjonuje obsługa transakcji, faktycznie dochodzi do ich przeprowadzenia, a także jest pobierana opłata sieciowa związana z przeprowadzeniem transakcji. Do potwierdzenia tych transakcji dochodzi w sposób zautomatyzowany, tj. bez żadnej ingerencji (czynności użytkownika). Sam fakt posiadania jednostek kryptowalutowych w ramach stakingu skutkuje dokonywaniem potwierdzenia (tj. Użytkownik, taki jak Wnioskodawca, angażując swoje kryptowaluty do stakingu, jest walidatorem).
Opłata sieciowa jest pobierana przez oprogramowanie, w ramach którego funkcjonuje staking.
Wnioskodawca ma możliwość wpłaty lub wypłaty kryptowalut z konta puli stakingowej w dowolnym momencie, z następującymi ograniczeniami:
·kryptowaluty pozostają zablokowane do początku następnego okresu obstawiania (tj. do północy);
·wycofane kryptowaluty pozostają zablokowane do końca następnego pełnego okresu obstawiania (tj. do północy UTC + 1 dzień);
·zablokowane kryptowaluty nie biorą udziału w obliczaniu nagród;
·aby liczyły się do obliczenia nagrody za dany okres obstawiania, kryptowaluty muszą pozostać na koncie stakingowym przez cały ten okres (od północy do północy UTC).
Przelana kwota kryptowalut zostanie natychmiast potrącona z salda portfela Wnioskodawcy. Dopóki nie zostanie odblokowana, będzie widoczna na koncie stakingowym Wnioskodawcy w sekcji „Przychodzące”.
Przykładowy stan faktyczny: Kryptowaluty zostały zablokowane na koncie stakingowym Wnioskodawcy w poniedziałek o godzinie 10:00 UTC. Zostaną odblokowane o godzinie 00:00 (północ) UTC we wtorek, czyli po 14 godzinach. Kryptowaluty zostały wycofane z konta stakingowego w piątek o 22:45 UTC. Pojawią się w portfelu Wnioskodawcy o godzinie 00:00 (północ) UTC w niedzielę — tj. po 25 godzinach i 15 minutach. Nagrody będą wypłacane za trzy okresy obstawiania: wtorek, środę i czwartek. Nagrody w postaci kryptowalut zostaną wypłacone na portfel Wnioskodawcy.
Wskazać należy, iż mechanizm PoS może być zarządzany przez zdecentralizowany program, który został w taki sposób skonstruowany, iż może samodzielnie przeprowadzać procesy komputerowe, obliczeniowe oraz sam dokonuje rozliczenia, tj. bez ingerencji człowieka. Natomiast istnieją mechanizmy PoS, gdzie ingerencja człowieka jest niezbędna, a zatem w takim rodzaju mechanizmu rozliczenia dokonywać będzie pewien podmiot, tj. de facto dochodzi do sytuacji, iż to pewien podmiot przyznaje nagrodę użytkownikowi za to, że stakował swoje kryptowaluty w wybranym blokchainie, a zatem podmiot ten będzie dokonywał rozliczania stakingu. Wnioskodawca zamierza jednak stakować kryptowaluty w blokchainie, gdzie mechanizm PoS jest obsługiwany przez podmiot, tj. rozliczenia oraz przyznania nagrody za stakowanie przez Wnioskodawcę kryptowalut będzie dokonywać właśnie ten podmiot obsługujący ów mechanizm PoS w przedmiotowym blokchainie. Po uzyskaniu takiej nagrody za stakowanie Wnioskodawca będzie przechowywał ją na swoim portfelu kryptowalutowym albo kierować na staking, żeby uzyskiwać coraz większą nagrodę, gdyż jak już zostało wskazane, im więcej Wnioskodawca będzie kierować na staking, tym większą nagrodę otrzyma.
Przy takim stakowaniu Wnioskodawca może obserwować codzienne przydzielanie nagród.
Wnioskodawca, angażując się w proces stakingu, staje się walidatorem transakcji w wybranym projekcie kryptowalutowym. Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, iż będąc długoterminowym walidatorem oraz angażując dużą ilość kryptowalut w stakowanie, Wnioskodawca wzmacnia silę walidacyjną transakcji.
Z tego powodu za to, że dostarcza on większą oraz długotrwałą zdolność walidacyjną, to będzie mógł otrzymywać większą nagrodę w porównaniu do walidatorów, którzy angażują mniejszą ilość kryptowalut w stakowanie oraz angażują swoje kryptowaluty w stakowanie na krótsze okresy. Z drugiej strony długotrwałe stakowanie pozwali Wnioskodawcy na obserwowanie nagród, które są przyznawane za stakowanie, w związku z czym będzie mógł określić, w jakich okresach nagrody za stakowanie są większe.
Wskazać należy, iż Wnioskodawca po zgromadzeniu pewnej ilości kryptowaluty powstałej wskutek stakowania, tj. tej która została przyznana jako nagroda, ma zamiar ją później wymieniać na walutę fiducjarną (tzw. FIAT), usiłując w ten sposób wygenerować zysk. Wskazać należy, iż Wnioskodawca będzie dokonywać wymian zarówno poprzez polskie giełdy, jak również inne (nie polskie).
Zatem, podsumowując staking, w sytuacji Wnioskodawcy będzie polegał na wpłaceniu określonej ilości kryptowaluty do tzw. puli stakingowej w celu walidacji transakcji i tym samym Wnioskodawca zostanie nagrodzony za to określoną ilością jednostek kryptowalut, które on stakuje. W ramach stakingu Wnioskodawca otrzymywać będzie nagrody za „trzymanie” kryptowalut, gdyż w ten sposób zapewnia płynność przeprowadzanych transakcji w wybranym projekcie kryptowalutowym, a więc zapewnia ich walidację. Jednostki kryptowalutowe, które Wnioskodawca zaangażuje w stakowanie, umożliwią prawidłowe i płynne przeprowadzenie transakcji z udziałem kryptowalut w wybranym projekcie kryptowalutowym, a zablokowane kryptowaluty Wnioskodawcy będą wykorzystywane w procesie potwierdzania transakcji.
Pytania
1.Czy otrzymanie nagrody (kryptowalut) przez Wnioskodawcę w ramach stakingu będzie neutralne podatkowo (nie powstanie w tym momencie obowiązek podatkowy), w związku z czym przychód związany z uzyskaniem ww. nagrody należy rozliczyć dopiero w czasie wymiany kryptowalut na prawne środki płatnicze lub w momencie zapłaty kryptowalutami?
2.Czy wartość nagrody w postaci jednostek kryptowaluty, przydzieloną Wnioskodawcy w ramach stakingu, Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu z tytułu nabycia walut wirtualnych wg kursu uzyskanych kryptowalut na dzień uzyskania nagrody oraz następnie wykorzystać je do rozliczenia przychodu w momencie zbycia kryptowalut, tj. ich wymiany na prawne środki płatnicze lub zapłaty kryptowalutami?
Pana stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy – w odniesieniu do pytania nr 1 – otrzymanie nagrody (kryptowalut) przez Wnioskodawcę w ramach stakingu będzie neutralne podatkowo (nie powstanie w tym momencie obowiązek podatkowy), w związku z czym przychód związany z uzyskaniem ww. nagrody należy rozliczyć dopiero w czasie wymiany kryptowalut na prawne środki płatnicze lub w momencie zapłaty kryptowalutami.
W ocenie Wnioskodawcy staking, przedstawiony w zdarzeniu przyszłym, a polegający na walidacji transakcji lub bloku (w zależności od rodzaju projektu) w zamian za otrzymanie nagrody w formie określonej ilości jednostek kryptowalut, które są stakowane, na gruncie prawnopodatkowym winien być traktowany identycznie do kopania kryptowalut w ramach tzw. miningu.
W jednym z orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 2 września 2021 r. o sygn. II FSK 651/21, zgodnie z którym sąd ten:
uważa, że proces kopania kryptowaluty jest zbliżony do procesu wytworzenia rzeczy lub utworu będącego przedmiotem praw autorskich. W przypadku kryptotwalut efektem „kopania” jest uzyskanie prawa majątkowego, które wcześniej nie istniało. Z uwagi na tę okoliczność nabycie kryptowaluty w wyniku procesu „kopania” w ujęciu prawa cywilnego jest nabyciem pierwotnym.
Identycznie w przedstawionym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym, do pozyskania nagród przez użytkownika (w tym Wnioskodawcę) będzie dochodziło w sposób pierwotny, a nagrody te będą przydzielane przez algorytm automatycznie.
W ocenie Wnioskodawcy taką sytuację będzie można porównać do wytworzenia rzeczy lub objęcia w posiadanie rzeczy niczyjej przez użytkownika, a zatem wartość nagród w postaci kryptowalut (które w ocenie Wnioskodawcy zostaną pozyskane przez niego w sposób pierwotny), będą rozliczone jako powstały przychód z kapitałów pieniężnych dopiero w momencie zbycia ww. kryptowalut, tj. w momencie ich wymiany na prawne środki płatnicze lub zapłaty kryptowalutami. Do tego momentu Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku rozliczenia jakiegokolwiek przychodu (też z innych źródeł niż kapitały pieniężne), w tym także w dniu uzyskania przez niego nagrody w formie kryptowalut.
Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, otrzymanie nagrody (kryptowalut) przez Wnioskodawcę w ramach stakingu w znaczeniu opisanym w zdarzeniu przyszłym będzie neutralne podatkowo (nie powstanie w tym momencie obowiązek podatkowy), w związku z czym przychód związany z uzyskaniem ww. nagrody należy rozliczyć dopiero w czasie wymiany kryptowalut na prawne środki płatnicze lub w momencie zapłaty kryptowalutami.
W ocenie Wnioskodawcy – w odniesieniu do pytania nr 2 – nagrodę w postaci jednostek kryptowaluty, przydzieloną Wnioskodawcy w ramach stakingu, Wnioskodawca nie będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu z tytułu nabycia walut wirtualnych wg kursu uzyskanych kryptowalut na dzień uzyskania nagrody oraz następnie wykorzystać je do rozliczenia przychodu w momencie zbycia kryptowalut, tj. ich wymiany na prawne środki płatnicze lub zapłaty kryptowalutami.
W ocenie Wnioskodawcy staking przedstawiony w zdarzeniu przyszłym, a polegający na walidacji transakcji lub bloku (w zależności od rodzaju projektu) w zamian za otrzymanie nagrody w formie określonej ilości jednostek kryptowalut, które są stakowane, na gruncie prawnopodatkowym winien być traktowany identycznie do kopania kryptowalut w ramach tzw. miningu.
W orzecznictwie sądów administracyjnych jak to jest przykładowo w jednym z orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 2 września 2021 r. o sygn. II FSK 651/21, zgodnie z którym sąd ten:
uważa, że proces kopania kryptowaluty jest zbliżony do procesu wytworzenia rzeczy lub utworu będącego przedmiotem praw autorskich. W przypadku kryptowalut efektem „kopania” jest uzyskanie prawa majątkowego, które wcześniej nie istniało. Z uwagi na tę okoliczność nabycie kryptowaluty w wyniku procesu „kopania” w ujęciu prawa cywilnego jest nabyciem pierwotnym.
Identycznie w przedstawionym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym, do pozyskania nagród przez użytkownika będzie dochodziło w sposób pierwotny, a nagrody te będą przydzielane przez algorytm. W ocenie Wnioskodawcy taką sytuację będzie można porównać do wytworzenia rzeczy lub objęcie w posiadanie rzeczy niczyjej przez użytkownika, a zatem wartość nagród Wnioskodawca w żaden sposób (w szczególności poprzez zastosowanie transakcji barterowej) nie będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu z tytułu nabycia walut wirtualnych.
Powyższa argumentacja jest też skutkiem stanowiska Wnioskodawcy odnoszącego się do pytania nr 1. Skoro Wnioskodawca jest w przekonaniu, iż wartość nagród w postaci kryptowalut Wnioskodawca winien rozliczyć jako powstały przychód z kapitałów pieniężnych dopiero w momencie zbycia ww. kryptowalut, tj. w momencie ich wymiany na prawne środki płatnicze lub w sytuacji zapłaty kryptowalutami, a do tego momentu nie ma obowiązku rozliczenia przychodów (w tym z innych źródeł), to brak jest po stronie Wnioskodawcy poniesienia kosztu nabycia przedmiotowych kryptowalut.
W ocenie Wnioskodawcy poniesienie kosztu na nabycie walut wirtualnych w opisanym przypadku nie znajduje również miejsca ze względu na brzmienie uzasadnienia do ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, druk Sejmowy Nr 2860 z 25 września 2018 r. zgodnie z którym:
Kosztami podatkowymi będą udokumentowane wydatki na nabycie walut wirtualnych, poniesione w danym roku podatkowym, ale wyłącznie bezpośrednio związane z nabyciem i sprzedażą walut wirtualnych. Kosztami uzyskania przychodów nie będą więc w szczególności koszty finansowania zakupu walut wirtualnych (koszty pożyczek, kredytów itp.).
W ocenie Wnioskodawcy w opisanym zdarzeniu przyszłym brak jest poniesienia kosztów na nabycie walut wirtualnych (tytułem przydzielenia nagrody), o których mowa w uzasadnieniu do ustawy.
Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, nagrodę w postaci jednostek kryptowaluty, przydzieloną Wnioskodawcy w ramach stakingu, Wnioskodawca nie będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu z tytułu nabycia walut wirtualnych wg kursu uzyskanych kryptowalut na dzień uzyskania nagrody oraz następnie wykorzystać je do rozliczenia przychodu w momencie zbycia kryptowalut, tj. ich wymiany na prawne środki płatnicze lub zapłaty kryptowalutami.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 i pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odrębnymi źródłami przychodów są:
·pozarolnicza działalność gospodarcza,
·kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej.
W myśl art. 17 ust. 1f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną.
Przepis art. 17 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:
Przepis ust. 1 pkt 11 stosuje się również do przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z wyjątkiem działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zaliczanej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Według art. 5a pkt 33a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej – oznacza to walutę wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Pojęcie „waluta wirtualna” zostało zdefiniowane w art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 593 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej – rozumie się przez to cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:
a)prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,
b)międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,
c)pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,
d)instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,
e)wekslem lub czekiem
– oraz jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.
Na podstawie przytoczonych przepisów przychody z obrotu walutami wirtualnymi stanowią przychód z kapitałów pieniężnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tę zasadę stosuje się również do przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z wyjątkiem działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zaliczanej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Regulacja art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu określa, że:
Instytucjami obowiązanymi są podmioty prowadzące działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług w zakresie:
a)wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi i środkami płatniczymi,
b)wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi,
c)pośrednictwa w wymianie, o której mowa w lit. a lub b,
d)prowadzenia rachunków, o których mowa w ust. 2 pkt 17 lit. e.
W myśl art. 30b ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia walut wirtualnych podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.
Natomiast wymiana pomiędzy walutami wirtualnymi – niezależnie od miejsca dokonywania jest obojętna podatkowo.
Zgodnie z art. 30b ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochodem z odpłatnego zbycia walut wirtualnych jest osiągnięta w roku podatkowym różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia walut wirtualnych a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 14-16.
Stosownie do art. 30b ust. 5d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochodów z odpłatnego zbycia walut wirtualnych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w ust. 1 oraz w art. 27 lub art. 30c.
Przepis art. 30b ust. 6 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:
Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia walut wirtualnych i obliczyć należny podatek dochodowy.
W myśl art. 30b ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, podatnik wykazuje koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 14-16, także wtedy, gdy w roku podatkowym nie uzyskał przychodów z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.
Kwestię kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej uregulowano w art. 22 ust. 14-16 oraz art. 23 ust. 1 pkt 38d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 22 ust. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej stanowią udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej, w tym udokumentowane wydatki poniesione na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
W myśl art. 22 ust. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, są potrącane w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione, z zastrzeżeniem ust. 16.
Stosownie do art. 22 ust. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Nadwyżka kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, nad przychodami z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej uzyskanymi w roku podatkowym powiększa koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej poniesione w następnym roku podatkowym.
Jednocześnie, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków związanych z zamianą waluty wirtualnej na inną walutę wirtualną.
Zgodnie z art. 9 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepis ust. 3 nie ma zastosowania do strat z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.
Z opisu sprawy wynika, że ma Pan zamiar dokonać zakupu kryptowalut na wybranej giełdzie kryptowalutowej (dalej też: platforma) oraz wykorzystując jedną z dostępnych w ramach tej platformy funkcjonalności, dokonać tzw. stakingu tych kryptowalut w zamian za otrzymanie nagrody w postaci tej kryptowaluty. Kryptowaluty te spełniają definicję waluty wirtualnej, o której mowa w art. 5a pkt 33a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Staking w Pana sytuacji będzie polegał na wpłaceniu określonej ilości kryptowaluty do tzw. puli stakingowej w celu walidacji transakcji i tym samym zostanie Pan nagrodzony za to określoną ilością jednostek kryptowalut, które Pan stakuje. W ramach stakingu będzie Pan otrzymywać nagrody za „trzymanie” kryptowalut, gdyż w ten sposób zapewnia płynność przeprowadzanych transakcji w wybranym projekcie kryptowalutowym, a więc zapewnia ich walidację. Jednostki kryptowalutowe, które zaangażuje Pan w stakowanie, umożliwią prawidłowe i płynne przeprowadzenie transakcji z udziałem kryptowalut w wybranym projekcie kryptowalutowym, a zablokowane Pana kryptowaluty będą wykorzystywane w procesie potwierdzania transakcji.
To oznacza, że w odniesieniu do przedstawionego opisu sytuacji, jako przychód powinno zostać rozpoznane otrzymanie przez Pana nagrody (kryptowalut). Ustalenie przychodu powinno mieć miejsce na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W Pana przypadku już w momencie otrzymania nagrody (kryptowalut) powstanie po Pana stronie przychód w wysokości wartości otrzymanych kryptowalut. Wysokość tego przychodu powinna zostać ustalona na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Stosownie do art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;
3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4)w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Skoro na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych waluty wirtualne/kryptowaluty uznaje się za prawa majątkowe, w momencie otrzymania nagrody (kryptowalut) powstanie po Pana stronie przychód z praw majątkowych, o którym mowa w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W odniesieniu natomiast do Pana wątpliwości dotyczących kosztów uzyskania przychodów zwracam uwagę, że przychód ustalony w wysokości wartości rynkowej, na dzień otrzymania nagrody (kryptowalut) powinien stanowić koszt w przypadku odpłatnego zbycia kryptowaluty nabytej w ramach stakingu.
Zastosowanie w tym przypadku znajdzie bowiem art. 22 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, określający między innymi sposób ustalania kosztów (w wysokości wcześniej rozpoznanego przychodu) w przypadku zbycia rzeczy lub praw nabytych nieodpłatnie, zgodnie z którym:
W przypadku odpłatnego zbycia rzeczy lub praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, w związku z którymi, zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, został określony przychód, a także w przypadku odpłatnego zbycia rzeczy, praw lub innych świadczeń będących przedmiotem wykonania świadczenia niepieniężnego, o którym mowa w art. 14 ust. 2e i 2f, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia, z uwzględnieniem aktualizacji dokonanej zgodnie z odrębnymi przepisami, jest odpowiednio:
1)wartość przychodu określonego na podstawie art. 11 ust. 2 i 2a albo
2)wartość przychodu określonego na podstawie art. 11 ust. 2b powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnych rzeczy lub praw albo innych świadczeń, albo
3)równowartość wierzytelności (należności) uregulowanej przez wykonanie świadczenia niepieniężnego (w naturze), o którym mowa w art. 14 ust. 2e i 2f, pomniejszonej o naliczony w związku z przekazaniem tego świadczenia niepieniężnego podatek od towarów i usług
– pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1.
Reasumując – w momencie otrzymania przez Pana nagrody (kryptowalut) w ramach stakingu powstanie po Pana stronie przychód w wysokości wartości otrzymanych kryptowalut. Wysokość tego przychodu powinna zostać ustalona na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Wartość nagrody w postaci jednostek kryptowaluty, przydzieloną Panu w ramach stakingu, będzie Pan mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w przypadku odpłatnego zbycia kryptowaluty nabytej w ramach stakingu.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right