Interpretacja indywidualna z dnia 16 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.26.2023.2.TK
Brak możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków dotyczących wybudowania świetlicy wiejskiej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków dotyczących wybudowania świetlicy wiejskiej w miejscowości (…) zrealizowanego z zadania inwestycyjnego pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 marca 2023 r. (wpływ 10 marca 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”). Na podstawie ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559, 583, 1005, 1079, 1561) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie gospodarki nieruchomościami oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Gmina jest podatnikiem podatku VAT i zgodnie z art. 3 ustawy z 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od Państw członkowskich europejskiego porozumienia o wolnym handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, od 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń podatku z podległymi jednostkami (działa wraz z nimi w charakterze jednego podatnika).
Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dla zdarzenia faktycznego oraz przyszłego w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT odnośnie inwestycji pn. „(…)”, dla której Gmina otrzyma dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach operacji typu „Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne” w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich”. Podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym.
Nowo wybudowana świetlica przylega do budynku remizy OSP. Budynek świetlicy oddzielony od remizy ścianą przeciwpożarową i stanowiącą oddzielną strefę pożarową może być traktowany jako odrębny budynek. Budynek świetlicy nie ma części wspólnej z budynkiem remizy OSP. Budynek ma osobne wejście. W miejscu byłego otworu okiennego budynku remizy OSP wykonane zostały dodatkowe drzwi prowadzące do świetlicy.
W wyniku realizacji operacji nastąpi zwiększenie możliwości rozwoju mieszkańców i atrakcyjności miejscowości (…). Wnioskodawcy zostanie przyznana pomoc w wysokości (…) tyś. złotych poniesionych wydatków kwalifikowanych operacji.
W świetle opinii Komisji Europejskiej „dla oceny kwalifikowalności podatku VAT istotny jest nie tyle charakter czy też forma prawna podmiotu, któremu przekazana została infrastruktura wybudowana w ramach projektu, co nie daje możliwości odzyskania przez ten podmiot podatku VAT. W związku z powyższym podatek VAT należy traktować jako wydatek kwalifikowany w każdym przypadku, gdy w fazie eksploatacyjnej projektu podmiot wykorzystujący infrastrukturę nie ma możliwości odzyskania tego podatku”.
Według nowego modelu świetlica będzie wykorzystywana przez Gminę w dwojaki sposób:
a)udostępnianie nieodpłatne na cele gminne, tj. np. społeczności lokalnej w celu odbycia zebrań wiejskich, organizacji zajęć integracyjnych dla dzieci i dorosłych, zajęć opiekuńczo-wychowawczych oraz zajęć z muzykoterapii, imprez sportowych i rekreacyjnych, kulturalnych, konsultacji społecznych etc. oraz
b)udostępnienie osobom zainteresowanym jej wykorzystaniem do własnych potrzeb, np. w celu organizacji prywatnych imprez okolicznościowych (urodzin, wesel, jubileuszy, styp etc.).
Świetlica w chwili obecnej nie została oddana do użytku. Wobec czego nie zostało uregulowane korzystanie ze świetlicy wiejskiej w (…). Uchwała Rady Miejskiej z 26 maja 2021 r. w sprawie uchwalenia regulaminu korzystania ze świetlic wiejskich stanowiących własność Gminy nie obejmuje swoim zasięgiem świetlicy w (…). Wnioskodawca przewiduje, iż czynności wymienione w pkt b) będą udostępniane nieodpłatnie, a korzystający będą ponosić jedynie koszty ryczałtowe za korzystanie z mediów. Będą to kwoty „symboliczne” występujące sporadycznie, a korzystanie ze świetlicy trudne do przewidzenia. Obecnie za udostępnienie świetlic należących do zasobu Gminy osoby korzystające wnoszą opłatę w wysokości (…) zł netto za dobę udokumentowane fakturą VAT z naliczonym podatkiem należnym i wykazanym w pliku JPK V7M.
Wybudowana świetlica będzie pełniła rolę ośrodka kulturalnego. W budynku będą odbywały się zajęcia opiekuńczo-wychowawcze oraz zajęcia z muzykoterapii. Wszelkie zajęcia dydaktyczne i szkoleniowe będą miały charakter otwarty i ogólnodostępny. Świetlica będzie miejscem spotkań społeczności lokalnej, miejscem zebrań sołeckich itp. Jednocześnie należy wspomnieć, iż wystąpi sporadyczne korzystanie z budynku świetlicy za drobną odpłatnością w formie ryczałtu (opłat za media).
Projekt jest realizowany ze środków własnych budżetu Gminy, ze środków pochodzących z Unii Europejskiej w wysokości 38,94% poniesionych wydatków kwalifikowanych projektu.
Na fakturach dokumentujących wydatki poniesione na realizację inwestycji pn. „(…)” jako nabywca widnieje Gmina.
Po zakończeniu inwestycji Gmina będzie zarządzać obiektem: świetlica wiejska w miejscowości (…).
Świetlica wiejska w miejscowości (…) będzie ogólnodostępna i w większości wykorzystywana nieodpłatnie na potrzeby lokalnej społeczności wobec czego nie wystąpią czynności opodatkowane podatkiem VAT. Nie będzie przedmiotem najmu, dzierżawy ani innych umów o podobnym charakterze. Będzie udostępniania nieodpłatnie za „symboliczną” kwotę za wykorzystane media.
Reasumując, realizacja przedsięwzięcia związana będzie z wykonywaniem zadań własnych Gminy niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i skierowana do mieszkańców Gminy, a incydentalnie, sporadycznie wykorzystywana do działalności o charakterze gospodarczym, opodatkowanym podatkiem VAT. Nie istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku VAT.
Doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Gmina informuje, że prewspółczynnik wyliczony na podstawie danych za rok poprzedzający poprzedni rok budżetowy ustalony zgodnie z przepisami art. 86 ust. 2a-2h ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego przekroczył 2%.
Jeżeli powyższy prewspółczynnik nie przekroczy 2%, to Gmina nie uzna, że proporcja ta wynosi 0%.
Pytanie
Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków w związku z wybudowaniem świetlicy wiejskiej w miejscowości (…) zrealizowanego z zadania inwestycyjnego, dofinansowanego przez Urząd Marszałkowski ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich operacja typu „Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 oraz wkładu własnego Gminy?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do odliczania poniesionego kosztu podatku VAT w ramach wybudowania świetlicy wiejskiej w miejscowości (…) zrealizowanego z zadania inwestycyjnego, dofinansowanego przez Urząd Marszałkowski ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich operacja typu „Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 oraz wkładu własnego Gminy.
Uzasadnienie stanowiska Gminy
Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Z kolei stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Podsumowując, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Jak wynika z okoliczności sprawy, warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ wydatki poniesione w związku z budową świetlicy wiejskiej nie będą wykorzystywane bezpośrednio do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Świetlica w (…) powstała w wyniku realizacji projektu będzie tylko sporadycznie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Z tytułu udostępnienia świetlicy Gmina będzie obciążała korzystających wyłącznie za zużycie mediów ryczałtem (tj. za zużycie energii elektrycznej, wody, ścieków). Za wynajem świetlicy korzystający nie będą obciążani czynszem najmu, a tylko kwotą ryczałtową za zużyte media. Korzystający nie będzie obciążony za faktyczne zużycie mediów, a koszty te będą skalkulowane na podstawie określonej przez Gminę stawki ryczałtowej. Zapotrzebowanie na korzystanie ze świetlicy będzie zmienne i nie dające się z góry przewidzieć. Zmienia się zależnie od zainteresowania osób korzystających.
Gmina realizując projekt wykonuje przede wszystkim zadania własne w ramach władztwa publicznego, nałożone na nią ustawą o samorządzie gminnym, tj. np. społeczności lokalnej w celu odbycia zebrań wiejskich, organizacji zajęć integracyjnych dla dzieci i dorosłych, zajęć opiekuńczo-wychowawczych oraz zajęć z muzykoterapii, imprez sportowych i rekreacyjnych, kulturalnych, konsultacji społecznych etc.
W przedstawionym stanie przyszłym wystąpią sporadyczne czynności cywilnoprawne, tj. udostępnienie osobom zainteresowanym jej wykorzystaniem do własnych potrzeb, np. w celu organizacji prywatnych imprez okolicznościowych (urodzin, wesel, jubileuszy, styp etc.).
Należy stwierdzić, że powyższe czynności cywilnoprawne nie przesądzają o kwalifikacji poniesionych wydatków inwestycyjnych do czynności, które dawałyby prawo do odliczenia podatku naliczonego w ramach inwestycji. Korzystający nie będą obciążani za realne zużycie mediów, a jedynie nieporównywalną, symboliczną kwotą w związku z faktycznymi wydatkami wobec działalności pozostającej poza zakresem podatku VAT.
Powyższe potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 17 kwietnia 2018 r. nr 0112-KDIL2-1.4012.63.2018.3.AP „O ile nie można wykluczyć, że wspomniane zakupy towarów i usług mogą przyczyniać się do uzyskania sprzedaży opodatkowanej, tym niemniej jednak, związek ten nie jest dostrzegalny i bezsporny, a tylko taki pozwalałby na zrealizowanie przez Gminę prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących ww. inwestycje. Wykorzystywanie pomieszczeń oraz powierzchni w ww. budynkach na cele komercyjne – jak wynika z treści wniosku – w niewielkim zakresie, nie może przesądzić o uprawnieniu do realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego”.
Z całokształtu opisu sprawy wynika, że zakres wykorzystania wybudowanej świetlicy w (…) do działalności opodatkowanej Wnioskodawcy, będzie na tyle nieuchwytny, że nie może skutkować wystąpieniem prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków w związku z realizacją inwestycji. Intencją podatnika jest wykonywanie jedynie zadań statutowych, nałożonych ustawą o samorządzie gminnym.
Podsumowując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z inwestycją, bowiem związek z czynnościami opodatkowanymi opisanymi we wniosku jest nikły.
Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości bądź w części od poniesionych wydatków w związku z inwestycją budowy świetlicy w miejscowości (…).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
─podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
─podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Gmina, zgodnie z art. 3 ustawy z 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od Państw członkowskich europejskiego porozumienia o wolnym handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, od 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń podatku z podległymi jednostkami (działa wraz z nimi w charakterze jednego podatnika).
Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dla zdarzenia faktycznego oraz przyszłego w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT odnośnie inwestycji pn. „(…)”, dla której Gmina otrzyma dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach operacji typu „Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne” w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich”.
W wyniku realizacji operacji nastąpi zwiększenie możliwości rozwoju mieszkańców i atrakcyjności miejscowości (…). Wnioskodawcy zostanie przyznana pomoc w wysokości (…) tyś. złotych poniesionych wydatków kwalifikowanych operacji.
Według nowego modelu świetlica będzie wykorzystywana przez Gminę w dwojaki sposób:
a)udostępnianie nieodpłatne na cele gminne, tj. np. społeczności lokalnej w celu odbycia zebrań wiejskich, organizacji zajęć integracyjnych dla dzieci i dorosłych, zajęć opiekuńczo-wychowawczych oraz zajęć z muzykoterapii, imprez sportowych i rekreacyjnych, kulturalnych, konsultacji społecznych etc. oraz
b)udostępnienie osobom zainteresowanym jej wykorzystaniem do własnych potrzeb, np. w celu organizacji prywatnych imprez okolicznościowych (urodzin, wesel, jubileuszy, styp etc.).
Świetlica w chwili obecnej nie została oddana do użytku. Wobec czego nie zostało uregulowane korzystanie ze świetlicy wiejskiej w (…). Uchwała Rady Miejskiej z 26 maja 2021 r. w sprawie uchwalenia regulaminu korzystania ze świetlic wiejskich stanowiących własność Gminy nie obejmuje swoim zasięgiem świetlicy w (…). Wnioskodawca przewiduje, iż czynności wymienione w pkt b) będą udostępniane nieodpłatnie, a korzystający będą ponosić jedynie koszty ryczałtowe za korzystanie z mediów. Będą to kwoty „symboliczne” występujące sporadycznie, a korzystanie ze świetlicy trudne do przewidzenia. Obecnie za udostępnienie świetlic należących do zasobu Gminy osoby korzystające wnoszą opłatę w wysokości (…) zł netto za dobę udokumentowane fakturą VAT z naliczonym podatkiem należnym i wykazanym w pliku JPK V7M.
Wybudowana świetlica będzie pełniła rolę ośrodka kulturalnego. W budynku będą odbywały się zajęcia opiekuńczo-wychowawcze oraz zajęcia z muzykoterapii. Wszelkie zajęcia dydaktyczne i szkoleniowe będą miały charakter otwarty i ogólnodostępny. Świetlica będzie miejscem spotkań społeczności lokalnej, miejscem zebrań sołeckich itp. Jednocześnie należy wspomnieć, iż wystąpi sporadyczne korzystanie z budynku świetlicy za drobną odpłatnością w formie ryczałtu (opłat za media).
Projekt jest realizowany ze środków własnych budżetu Gminy, ze środków pochodzących z Unii Europejskiej w wysokości 38,94% poniesionych wydatków kwalifikowanych projektu.
Na fakturach dokumentujących wydatki poniesione na realizację inwestycji pn. „(…)” jako nabywca widnieje Gmina.
Po zakończeniu inwestycji Gmina będzie zarządzać obiektem: świetlica wiejska w miejscowości (…).
Świetlica wiejska w miejscowości (…) będzie ogólnodostępna i w większości wykorzystywana nieodpłatnie na potrzeby lokalnej społeczności wobec czego nie wystąpią czynności opodatkowane podatkiem VAT. Nie będzie przedmiotem najmu, dzierżawy ani innych umów o podobnym charakterze. Będzie udostępniania nieodpłatnie za „symboliczną” kwotę za wykorzystane media.
Realizacja przedsięwzięcia związana będzie z wykonywaniem zadań własnych Gminy niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i skierowana do mieszkańców Gminy, a incydentalnie, sporadycznie wykorzystywana do działalności o charakterze gospodarczym, opodatkowanym podatkiem VAT. Nie istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku VAT.
Gmina, poinformowała, że prewspółczynnik wyliczony na podstawie danych za rok poprzedzający poprzedni rok budżetowy ustalony zgodnie z przepisami art. 86 ust. 2a-2h ustawy o podatku od towarów i usług – dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego przekroczył 2%.
Jeżeli powyższy prewspółczynnik nie przekroczy 2%, to Gmina nie uzna, że proporcja ta wynosi 0%.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Gmina ma/będzie miała możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków dotyczących wybudowania świetlicy wiejskiej w miejscowości (…) zrealizowanego z zadania inwestycyjnego.
W kwestii możliwości skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych przez Gminę w związku z realizacją projektu należy wskazać, że w świetle art. 86 ust. 1 ustawy najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację tego prawa jest związek dokonanych zakupów z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Powyższe oznacza, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego. Zauważyć należy, że system odliczenia ma na celu uwolnienie podatnika od ciężaru podatku od towarów i usług, zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia wykonywanie czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. W tym miejscu wskazać trzeba, że drugi warunek, wymieniony w art. 86 ust. 1 ustawy dający prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, to posiadanie statusu podatnika, zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy.
Podkreślić w tym miejscu należy, że zakres aktywności podejmowanej przez jednostkę samorządu terytorialnego należy interpretować w perspektywie ogólnej zasady, tj. że jej realizacja ma służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy. Obowiązywanie tej zasady powoduje, że w ocenie tutejszego organu, każde działanie podejmowane przez jednostki w imieniu własnym, na własną odpowiedzialność i finansowane z budżetu jednostek, a dotyczące mienia gminy należy uznać za działanie publiczne, służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, które jest wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadanie własne.
Zauważyć należy, że czynności wynikające z zadań własnych, nałożonych na gminę odrębnymi przepisami prawa, realizowane w ramach reżimu publicznoprawnego, z tytułu których gmina nie uzyskuje wpływów, pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Są one bowiem realizowane przez gminę poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a gmina realizując te czynności nie występuje w charakterze podatnika VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy, bowiem w tym zakresie działa jako organ władzy w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy.
Analizując zatem kwestię możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków w związku z wybudowaniem świetlicy wiejskiej w miejscowości (…) zrealizowanego z zadania inwestycyjnego, należy wskazać, że Gmina nie będzie wykorzystywać tego obiektu do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. W przedmiotowej sprawie wybudowana świetlica będzie bowiem udostępniana nieodpłatne na cele gminne, tj. np. społeczności lokalnej w celu odbycia zebrań wiejskich, organizacji zajęć integracyjnych dla dzieci i dorosłych, zajęć opiekuńczo-wychowawczych oraz zajęć z muzykoterapii, imprez sportowych i rekreacyjnych, kulturalnych, konsultacji społecznych etc., jak również osobom zainteresowanym jej wykorzystaniem do własnych potrzeb, np. w celu organizacji prywatnych imprez okolicznościowych (urodzin, wesel, jubileuszy, styp etc.). Świadczy to jednoznacznie, że Gmina będzie realizowała zadanie własne, wymienione w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Nieodpłatne udostępnienie wybudowanej świetlicy w ramach ww. zadania inwestycyjnego nie będzie prowadzone w celu osiągania zysku, a wynikać będzie jedynie z realizacji ww. zadania własnego Gminy.
Wnioskodawca wskazał, co prawda, że korzystający ze świetlicy będą ponosić koszty ryczałtowe za korzystanie z mediów. Jednakże, samo udostępnienie świetlicy wiejskiej będzie nieodpłatne i realizowane w ramach zadań własnych Gminy. Budowa świetlicy wiejskiej nie będzie związana bezpośrednio ze zużyciem mediów, w analizowanym zdarzeniu nie będzie bowiem dochodzić do przeniesienia na użytkowników świetlicy wiejskiej kosztów budowy tej świetlicy.
Mając na uwadze powyższe okoliczności, stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie realizował przedmiotowy projekt jako zadanie własne pozostające poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co w konsekwencji skutkować będzie brakiem prawa do odliczenia podatku VAT.
Podsumowując, Gmina nie ma/nie będzie miała możliwości do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków w związku z wybudowaniem świetlicy wiejskiej w miejscowości (…), zrealizowanego z zadania inwestycyjnego pn. „(…)”.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
·zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy wskazać, że pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).