Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.5.2023.2.ANK

Czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do stosowania obniżonej stawki podatku CIT 9% zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy podatek dochodowy od osób prawnych z uwagi na brak konieczności zaliczenia do przychodów środków uzyskanych zgodnie z umową z Skarbem Państwa-Centrum Projektów Europejskich z uwagi na specyfikę/charakter działań objętych finansowaniem; Czy otrzymywane z Skarbu Państwa-Centrum Projektów Europejskich transze środków nie podlegają wyłączeniu z limitu uprawniającego do stosowania obniżonej stawki CIT 9%, w związku z czym podatnik powinien zastosować w rozliczeniach podatkowych stawkę podstawową podatki CIT 19%, ponieważ jego przychody po doliczeniu środków otrzymanych w ramach projektów realizowanych na podstawie umów z Skarbem Państwa przekroczą kwotę stanowiącą równowartość 1 200 000 euro w latach 2019 oraz 2020.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy:

- Wnioskodawcy przysługiwało prawo do stosowania obniżonej stawki podatku CIT 9% zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy podatek dochodowy od osób prawnych z uwagi na brak konieczności zaliczenia do przychodów środków uzyskanych zgodnie z umową (…) z uwagi na specyfikę/charakter działań objętych finansowaniem;

- otrzymywane z (…) transze środków nie podlegają wyłączeniu z limitu uprawniającego do stosowania obniżonej stawki CIT 9%, w związku z czym podatnik powinien zastosować w rozliczeniach podatkowych stawkę podstawową podatki CIT 19%, ponieważ jego przychody po doliczeniu środków otrzymanych w ramach projektów realizowanych na podstawie umów z S przekroczą kwotę stanowiącą równowartość 1 200 000 euro w latach 2019 oraz 2020.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 lutego 2022 r. (wpływ tego samego dnia). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka G (dalej również: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) dla rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych za lata 2019 oraz 2020 zastosowała obniżoną stawkę podatku 9% dla dochodów/przychodów innych niż z zysków kapitałowych opierając się na przekonaniu, iż może z obniżonej stawki skorzystać, gdyż spełnia przesłanki dla małego podatnika CIT. Dla stosowania stawki podatku CIT 9% przez małego podatnika istotne są dwa limity.

Jeden z tych limitów wynika z art. 4a pkt 10 updop - status małego podatnika oznacza podatnika, u którego wartość przychodów ze sprzedaży (wraz z kwota należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro (limit obowiązujący w 2018) oraz 2 000 000 euro dla 2019 roku; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000,00 zł.

Dla stosowania statusu małego podatnika w 2019 roku mowa o kwocie 5 135 000,00 zł, dla 2020 roku o kwocie 8 747 000,00 zł. Spółka nie korzysta z przesunięcia roku bilansowego, a przychody ze sprzedaży wraz z należnym podatkiem VAT za rok 2018 oraz 2019 wyniosły odpowiednio: 1 246 280,57 zł oraz 2 033 039,99 zł dlatego też spółka posiada status małego podatnika w rozumieniu powyższych zapisów.

Drugi z limitów oparty na zapisach art. 19 ust. 1 pkt 2 updop mówi, iż warunkiem zastosowania 9% stawki jest, by przychody osiągnięte w roku podatkowym (w przypadku wnioskodawcy mowa o roku 2019 oraz 2020) nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro dla każdego roku, tj. dla 2019 oraz 2020 - przeliczone według średniego kursu NBP na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł. Przychód w rozumieniu tego artykułu to przychód ustalany zgodnie z przepisami updop w kwocie netto, bez podlegającego odliczeniu podatku VAT, bez względu na źródło z którego pochodzi. Zatem dla stosowania 9% stawki podatku CIT brane są pod uwagę zarówno przychody z zysków kapitałowych, jak i z innych źródeł - opodatkowane i zwolnione z podatku CIT. W limicie tym nie uwzględnia się natomiast podatku należnego od towarów i usług, dlatego brane są pod uwagę przychody netto uzyskiwane w danym roku. Spółka prowadzi działalność w zakresie szkoleń, pośrednictwa pracy oraz agencji zatrudnienia. Od 2011 roku realizuje projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach (…). Wnioskodawca nie jest Beneficjentem ostatecznym owych projektów - co oznacza, że wsparcie z nich płynące jest kierowane bezpośrednio do osób fizycznych znajdujących się w określonej w danym wniosku sytuacji życiowej, zdrowotnej i zawodowej. To uczestnicy projektu są bezpośrednimi odbiorcami wszystkich działań, na które wydatkowane są środki projektowe. Rolą spółki jest koordynacja działań, wybór podwykonawców udzielających bezpośredniego wsparcia (np. doradcy zawodowi, psychologowie, realizatorzy kursów zawodowych) i monitorowanie prawidłowości realizowanych form wsparcia i ich zgodności z treścią wniosku o dofinansowanie. W latach 2018-2022 Spółka skupiła się na realizacji dwóch specyficznych projektów zawierających komponent współpracy międzynarodowej:

- „M” 2014-2020” (dalej: projekt M”) oraz

- „F” (dalej: „projekt F”)

Projekty te w swoich założeniach odbiegają od zazwyczaj realizowanych przez Wnioskodawcę projektów z zakresu edukacji i aktywizacji społeczno-zawodowej, w których wsparcie kierowane jest do osób fizycznych. W przypadku wspomnianych projektów odbiorcami działań projektowych byli przedsiębiorstwa/szkoły/jednostki samorządowe.

Projekt M był działaniem nowego typu w ramach, którego jednostka pośrednicząca wydelegowała na Wnioskodawcę zadania związane z organizacją całej procedury naborów wniosków (…), ich oceny, monitorowania i rozliczania. Tym samym Spółka weszła niejako w zadania Instytucji Pośredniczącej udzielając (…) ponad (...)innym jednostkom, co poprzedzone było całą procedurą (…) i serią przeprowadzonych naborów wniosków. Taka konstrukcja i założenia wniosku powodują, że zdecydowana większość środków przewidzianych w budżecie projektu, to środki które są przekazywane do kolejnych odbiorców. Struktura środków projektu M następująco:

Wartość całego projektu: 12 034 554,02 PLN. W tym:

-Wartość (…): 9 822 404,12 PLN;

-Wartość środków przekazanych (…): 597.476,20 PLN;

-Wartość kosztów pośrednich przeznaczonych na działania administracyjne (biuro, księgowość, materiały zużywalne, usługi pocztowe, telefoniczne itp.): 1 097 043,31 PLN.

Z uwagi na sposób przepływu środków w projektach, cała pula dofinansowania - niezależnie od jej dalszego przeznaczenia i odbiorcy ostatecznego, trafia na konto (...) (Wnioskodawcy).

To (...) reprezentuje wszystkich partnerów przed Instytucją Finansującą i odpowiada za dalszą redystrybucję środków zgodnie z zapisami umów partnerskich i budżetem projektu. Jednak fakt otrzymania przez Wnioskodawcę całej kwoty dofinansowania nie oznacza, iż jest on ostatecznym odbiorcą tych środków. W przypadku kiedy Wnioskodawca nie realizuje bowiem projektu inwestycyjnego lub rozwojowego mającego na celu rozwój własnej działalności, jest on jedynie dysponentem środków, które przepływają przez wskazany w umowie o dofinansowanie rachunek bankowy, ale nie służą rozwojowi działalności Wnioskodawcy. Środki przekazywane w związku z realizacją działań projektowych były zatem środkami przeznaczonymi na realizację zadań publicznych, zgodnych z warunkami konkursów i zapisami wniosków o dofinansowanie.

Przy ustalaniu limitu uprawniającego do stosowania obniżonej stawki podatku CIT 9% w danym roku podatkowym na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 spółka zaliczała przychody z tytułu: sprzedaży w kwocie netto pozostałe przychody operacyjne na przykład środki pozyskiwane na szkolenia pracownicze w ramach (…) oraz otrzymywane w ramach podpisanych umów z różnymi Instytucjami transze dotacji.

Nie mniej Wnioskodawca nie zastosował tej zasady przy przychodach zwolnionych z podatku CIT uzyskiwanych w ramach umów podpisanych z S, (…), których ze względu na wyżej wskazany opis, jej zdaniem nie wliczają się do limitu uprawniającego do stosowania obniżanej stawki podatku CIT. W związku z nie uwzględnianiem w limicie kwot otrzymanych z S osiągany dochód/przychód pozwalał na zastosowanie przez podatnika niższej stawki podatku CIT dla opodatkowania uzyskiwanych przychodów podatkiem CIT 9%.

W uzupełnieniu wniosku z 28 lutego 2023 r. Spółka wskazała:

Przedmiotem wniosku są oba projekty: „projekt F” oraz „projekt M”

- oba projekty były realizowane na podstawie umów z tą samą jednostką – (…). Projekt F jest to działanie, w ramach, którego Wnioskodawca jako (...) projektu otrzymywał na swój rachunek bankowy całość dofinansowania. Otrzymane środki były przekazywane (…) wydatkowane na pokrycie kosztów bezpośrednich związanych z prowadzonymi działaniami merytorycznymi. Celem projektu było (…) oraz (…) projektu oraz wdrożenie nowego rozwiązania F (obejmującego programy szkoleń pracowników oraz programy pomocy (…) przez 30 podmiotów użytkowników rozwiązania.

1.Zasady działania projektów

a) projekt M – jest to działanie zrealizowane na podstawie umowy zawartej pomiędzy S – reprezentującą go jednostką budżetowa (…), a zawiązanym partnerstwem, którego (...) była Spółka.

Działanie to było niestandardowe, gdyż CPE powierzyła Spółce i partnerom rolę Operatora (…). Oznacza to, iż w ramach projektu M wnioskodawca wraz z pozostałymi podmiotami partnerstwa odpowiadała za dalszą dystrybucję środków do realizatorów projektów. W celu wyłonienia podmiotów, które otrzymają dofinansowanie bezzwrotne od (...) i partnerów, przeprowadzona była procedura naboru i oceny wniosków w ramach, której wyłoniono 104 jednostki, które otrzymały (…). Zgodnie z założeniami konkursu w ramach którego Spółka zawarła umowę o dofinansowanie projektu M, kwota 10 mln zł przekazana w ramach dofinansowania projektu była przeznaczona na (…). Środki te były w transzach wypłacane wybranym przez Spółkę i partnerów projektu jednostkom będącym uczestnikami projektu M na realizację przez nie projektów międzynarodowych.

Pozostała kwota dofinansowania została przeznaczona na realizację działań bezpośrednich przez partnerów w tym:

-wynagrodzenie pracowników merytorycznych zatrudnionych do realizacji działań w projekcie (…);

-wynagrodzeniem specjalistów odpowiedzialnych za ocenę merytoryczną wniosków o przyznanie (…);

-wynagrodzenie pracownika merytorycznego odpowiedzialnego za rozliczanie projektów (…);

-weryfikację sposobu wydatkowania środków i zgodność działań z zatwierdzoną wersją projektu (…); oraz

-na pokrycie kosztów pośrednich związanych z realizacją projektu M tj. kosztów administracyjnych, obsługi księgowej i kadrowej, utrzymanie biura, koszty podróży itp.

Środki przekazane Wnioskodawcy w ramach projektu M nie były przeznaczone na rozwój Spółki, inwestycje czy szkolenia personelu Spółki i partnerów, lecz na wsparcie procesów wypracowywania i transferu nowych rozwiązań przez podmioty (…).

Wnioskodawca ani partnerzy projektu nie byli odbiorcami ostatecznymi ani uczestnikami projektu. Projekt nie był objęty pomocą de minimis.

b) projekt F - jest to działanie zrealizowane na podstawie umowy zawartej pomiędzy S – reprezentującą go jednostką budżetowa (…), a zawiązanym partnerstwem, którego (...) była Spółka. W ramach projektu F Spółka wraz z partnerami opracowywały nowy model wsparcia (…) wdrożyć ten model w podmiotach zaangażowanych w realizację procedury (…) itp. Środki przekazane spółce przez (…) w ramach zawartej umowy projektowej były przeznaczone m.in. na wypłatę wynagrodzeń ekspertów i pracowników merytorycznych odpowiedzialnych za opracowanie modelu, wynagrodzenia trenerów i wykładowców, którzy prowadzili szkolenia z modelu dla podmiotów wdrażających model do praktyki jednostki oraz na pokrycie kosztów pośrednich związanych z realizacją projektu F tj. kosztów administracyjnych, obsługi księgowej i kadrowej, utrzymanie biura, artykuły biurowe zużywane w toku realizacji projektu, promocję projektu itp. Dofinansowanie nie było przeznaczone dla Wnioskodawcy jako odbiorcy ostatecznego – ale na wypracowanie konkretnego rozwiązania istniejącego problemu społecznego, zaś odbiorcami byli pracownicy jednostek działających w ramach (…). Spółka ani partnerzy projektu nie byli odbiorcami ostatecznymi ani uczestnikami projektu. Projekt nie był objęty pomocą de minimis.

2.Rola Wnioskodawcy w projektach

a) projekt M – w ramach niniejszego projektu Wnioskodawca był instytucją realizującą projekt. We wcześniejszej korespondencji wskazano, iż weszła niejako w rolę Instytucji Pośredniczącej, gdyż charakter projektu był niestandardowy i zakładał scedowania zadań związanych z wyborem i wsparciem (…) na podmiot inny niż (…). Wcześniej (…) nie realizowała działań w ten sposób – tj. przekazując środki i cedując na Beneficjenta odpowiedzialność za dalszy proces redystrybucji środków do tak dużej liczby podmiotów, które realizowały z otrzymanej dotacji projekty (…). Wnioskodawca jako (...) projektu otrzymała na swoje konto bankowe całość kwoty dofinansowania ujętej w budżecie projektu. Zgodnie z założeniami część środków została przekazana dalej podmiotom partnerów na pokrycie kosztów uczestnictwa w projekcie (m.in. wynagrodzenia personelu), część wydatkowana bezpośrednio na koszty pracowników merytorycznych zaangażowanych do projektu (osoby odpowiedzialne za udzielanie wsparcia (…), nabór i ocenę wniosków, monitorowanie procesu rozliczania (…) przez …), jednak zdecydowana większość została przekazana na rachunki bankowe (…) w celu zrealizowania przez nich mini projektów …(wartość jednostkowego …  do 100 tys. złotych).

b) projekt F - jest to działanie, w ramach, którego Spółka jako (...) projektu otrzymywała na swój rachunek bankowy całość dofinansowania. Otrzymane środki były przekazywane partnerom oraz wydatkowane na pokrycie kosztów bezpośrednich związanych z prowadzonymi działaniami merytorycznymi. Celem projektu było podniesie kompetencji społecznych z zakresu (…)  pracowników służb … oraz podniesienia jakości i dostępności usług świadczonych na rzecz (…) poprzez wsparcie szkoleniowe pracowników w okresie realizacji projektu oraz wdrożenie nowego rozwiązania F (obejmującego …) do praktyki przez 30 podmiotów użytkowników rozwiązania. W ramach projektu Wnioskodawca oraz partnerzy, dzieląc się swoją wiedzą, doświadczeniem i w oparciu o wybrane metody, stworzyli model (…). Model został wypracowany aby przekazać go i wdrożyć w odpowiednich jednostkach, zajmujących się na co dzień …. Model nie ma komercyjnego zastosowania.

3.Beneficjent

a) projekt M – w ramach niniejszego projektu Spółka zgodnie z przyjętą nomenklaturą była Beneficjentem – czyli jednostką realizującą projekt. Uczestnikami projektu byli przedstawiciele i jednostki (…).

b) projekt F - jest to działanie, w ramach którego, zgodnie z przyjętą nomenklaturą, Spółka była Beneficjentem projektu. Uczestnikami projektu byli przedstawiciele jednostek działających w ramach procedury (…).

4.Rozliczenie projektów

a) projekt M – projekt rozliczany na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków (koszty bezpośrednie) i stawki ryczałtowej (koszty pośrednie). Każdy z partnerów zobowiązany był do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej wydatków w projekcie, które były mu przypisane. (...) projektu odpowiadał za dokonywanie rozliczeń przez Instytucję Pośredniczącą – składanie całościowych (zawierających wydatki każdego z partnerów) wniosków sprawozdawczych i zaliczkowych min. raz na 3 miesiące. W ramach wniosku o płatność przedstawiano każdorazowo zestawienie poniesionych wydatków, wskazując dane wystawcy, numer dokumentu, numer księgowy, rodzaj wydatku (zgodnie z pozycjami zatwierdzonymi w budżecie projektu), wartość brutto oraz wartość kosztów kwalifikowanych. Tylko koszty pośrednie rozliczane były ryczałtem – proporcjonalnie do kosztów bezpośrednich. Partnerzy projektu otrzymywali środki na realizację swoich działań w postaci zaliczek lub refundacji przekazywanych przez (...) projektu (w zależności od dostępności środków na koncie projektu). Na podstawie składanych wniosków oraz próby dokumentów, Instytucja Pośrednicząca stwierdzała prawidłowość poniesienia wydatków i zatwierdzała wnioski. Ewentualne oszczędności, niewydatkowane w okresie realizacji projektu były zwrócone na konto Instytucji Pośredniczącej po jego zakończeniu.

b) projekt F - projekt rozliczany na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków (koszty bezpośrednie) i stawki ryczałtowej (koszty pośrednie). Każdy z partnerów zobowiązany był do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej wydatków w projekcie, które były mu przypisane. (...) projektu odpowiadał za dokonywanie rozliczeń przed Instytucją Pośredniczącą – składanie całościowych (zawierających wydatki każdego z partnerów) wniosków sprawozdawczych i zaliczkowych min. raz na 3 miesiące. W ramach wniosku o płatność przedstawiano każdorazowo zestawienie poniesionych wydatków, wskazując dane wystawcy, numer dokumentu, numer księgowy, rodzaj wydatku (zgodnie z pozycjami zatwierdzonymi w budżecie projektu), wartość brutto oraz wartość kosztów kwalifikowanych. Tylko koszty pośrednie rozliczane były ryczałtem – proporcjonalnie do kosztów bezpośrednich. Partnerzy projektu otrzymywali środki na realizację swoich działań w postaci zaliczek lub refundacji przekazywanych przez (...) projektu (w zależności od dostępności środków na koncie projektu). Na podstawie składanych wniosków oraz próby dokumentów, Instytucja Pośrednicząca stwierdzała prawidłowość poniesienia wydatków i zatwierdzała wnioski.

5.Proces decyzyjny

a) projekt M: budżet projektu jest akceptowany przez Instytucję Pośredniczącą przed zawarciem umowy o dofinansowanie projektu. Następnie (...) projektu odpowiada za nadzór nad przepływami finansowymi, przekazanie transz do partnerów i rozliczenie otrzymanych środków przed Instytucją Pośredniczącą. Kolejność ponoszenia wydatków co do zasady odpowiada kolejności działań opisanej we wniosku o dofinansowanie. Ewentualne zmiany w harmonogramie działań, ponoszenia wydatków są podejmowane przez (...) w ustaleniu z partnerami.

b) projekt F: budżet projektu jest akceptowany przez Instytucję Pośredniczącą przed zawarciem umowy o dofinansowanie projektu. Następnie (...) projektu odpowiada za nadzór nad przepływami finansowymi, przekazanie transz do partnerów i rozliczenie otrzymanych środków przed Instytucją Pośredniczącą. Kolejność ponoszenia wydatków co do zasady odpowiada kolejności działań opisanej we wniosku o dofinansowanie. Ewentualne zmiany w harmonogramie działań, ponoszenia wydatków są podejmowane przez (...) w ustaleniu z partnerami.

6.Wydatkowanie środków

a) projekt M: zgodnie z przedstawionymi wyżej wyjaśnieniami, środki projektu są wydatkowane w następujący sposób:

-przekazywane partnerom na realizację ich zadań,

-przekazywane (…) na realizację projektów (…),

-służą opłaceniu pracy zespołu merytorycznego (...) projektu odpowiedzialnego za realizację zadań projektowych (zadania tych osób są ściśle uzależnione od realizacji danego projektu) – koszty bezpośrednie,

-służą opłaceniu wydatków związanych z administrowaniem projektem – media, czynsze, podatki, personel zarządzający, artykuły biurowe, usługi księgowe i kadrowe itp. – koszty pośrednie (naliczane proporcjonalnie do kosztów bezpośrednich);

b) projekt F: zgodnie z przedstawionymi wyżej wyjaśnieniami, środki projektu są wydatkowane w następujący sposób:

-przekazywane partnerom na realizację ich zadań,

-służą opłaceniu pracy zespołu merytorycznego (...) projektu odpowiedzialnego za realizację zadań projektowych (zadania tych osób są ściśle uzależnione od realizacji danego projektu) – koszty bezpośrednie,

-służą opłaceniu wydatków związanych z administrowaniem projektem – media, czynsze, podatki, personel zarządzający, artykuły biurowe, usługi księgowe i kadrowe itp.

-koszty pośrednie (naliczane proporcjonalnie do kosztów bezpośrednich);

7.jw.

8.Wybór podmiotów

a) projekt M: w ramach projektu opracowana została przez (...) procedura (…), która opisywała proces przyznawania … – jakie podmioty mogą się ubiegać o … (zgodnie z regulaminem konkursu i przeznaczeniem środków w projekcie), jakie załączniki i dokumenty należało złożyć aby ubiegać się o … oraz jakie są kryteria oceny wg których zostaną wyłonione podmioty (…).

b) projekt F: (...) projektu na etapie tworzenia wniosku o dofinansowanie określił grupę docelową projektu – w tym, kryteria formalne i premiowane dla osób i jednostek pragnących przystąpić do udziału. Na podstawie określonych kryteriów stworzony został regulamin udziału w projekcie, dokumenty zgłoszeniowe jakie musiały być przedłożone przez kandydatów oraz wzór umowy o udział w projekcie jaką podpisywali uczestnicy.

9.Umowy

a) projekt M: w ramach projektu zawierane były umowy z podwykonawcami (np. eksperci ds. oceny wniosków o przyznanie …) oraz umowy o powierzenie …. Umowy z podwykonawcami regulowały zakres prac do wykonania, termin oraz należne wynagrodzenie. Umowy z … regulowały m.in. warunki wypłaty …, jego przeznaczenie, warunki zwrotu środków, sposób dokumentowania realizacji działań, obowiązek poddania się kontroli operatora ….

b) projekt F: w ramach projektu zawierane były umowy z podwykonawcami (np. trenerzy, firma odpowiedzialna za nagranie i montaż filmów edukacyjnych będących częścią modelu) oraz umowy z uczestnikami/użytkownikami rozwiązania (uczestnikiem był pracownik instytucji będącej użytkownikiem rozwiązania). Umowy z podwykonawcami regulowały zakres prac do wykonania, termin oraz należne wynagrodzenie. Umowy uczestnictwa regulowały rodzaj wsparcia przyznawanego w projekcie, obowiązki uczestnika i użytkownika rozwiązania.

10.Źródło finansowania

a) projekt M: projekt jest finansowany z następujących źródeł: 94,29% ze środków europejskich 2,71% z budżetu Państwa 3% ze środków własnych

b) projekt F: projekt jest finansowany z następujących źródeł: 94,29% ze środków europejskich 2,71% z budżetu Państwa 3% ze środków własnych

11.Zasady przekazywania i wykorzystywania środków w ramach projektów

a) projekt M: Środki projektowe były do beneficjenta przekazywane w formie zaliczek i refundacji. Po zawarciu umowy o realizację projektu pomiędzy Wnioskodawcą i Instytucją Pośredniczącą, Beneficjent wystąpił z wnioskiem o zaliczkę na realizację działań. Na podstawie złożonego wniosku zaliczkowego, Instytucja przelała beneficjentowi pierwszą transzę. Zaliczka służy bieżącemu regulowaniu kosztów związanych z realizacją projektu - zarówno kosztów bezpośrednich jak i pośrednich. Po wydatkowaniu i udokumentowaniu Instytucji Pośredniczącej min. 70% otrzymanych środków, Beneficjent ma prawo wnioskować o przekazanie kolejnej transzy. Wydatkowanie środków jest dokumentowane poprzez składanie przez Beneficjenta wniosków sprawozdawczo-rozliczeniowych (jeśli dokumentuje on tylko wydatki i opisuje postęp w realizacji projektu) lub sprawozdawczo-zaliczkowych (jeśli dodatkowo wnioskuje on o przekazanie kolejnej transzy). Każdorazowo wniosek złożony przez beneficjenta jest sprawdzany i zatwierdzany przez Instytucję Pośredniczącą. Tylko zatwierdzony wniosek stanowi podstawę do wypłaty kolejnych transz. W trakcie procesu zatwierdzania Instytucja Pośrednicząca zwraca się do Beneficjenta o przekazanie dokumentów do próby – oznacza to, iż losowane są pozycje kosztowe oraz uczestnicy (poza postępem finansowym Beneficjent wykazuje dane osób, które w danym okresie przystąpiły do projektu w charakterze uczestnika). Do wylosowanych pozycji należy przesłać do IP skany umów, faktur, potwierdzenia zapłaty, dokumentów zgłoszeniowych potwierdzających kwalifikowalność uczestników. Na podstawie otrzymanych dokumentów Instytucja ocenia zgodność poniesionych wydatków z założeniami Wniosku o dofinansowanie. W przypadku … Instytucja weryfikowała zawarte umowy, potwierdzenie wypłaty środków oraz na końcu osiągnięcie wskaźników założonych we wniosku ….

b) projekt F: Środki projektowe były do beneficjenta przekazywane w formie zaliczek i refundacji. Po zawarciu umowy o realizację projektu pomiędzy Wnioskodawcą i Instytucją Pośredniczącą, Beneficjent wystąpił z wnioskiem o zaliczkę na realizację działań. Na podstawie złożonego wniosku zaliczkowego, Instytucja przelała beneficjentowi pierwszą transzę. Zaliczka służy bieżącemu regulowaniu kosztów związanych z realizacją projektu - zarówno kosztów bezpośrednich jak i pośrednich. Po wydatkowaniu i udokumentowaniu Instytucji Pośredniczącej min. 70% otrzymanych środków, Beneficjent ma prawo wnioskować o przekazanie kolejnej transzy. Wydatkowanie środków jest dokumentowane poprzez składanie przez Beneficjenta wniosków sprawozdawczo-rozliczeniowych (jeśli dokumentuje on tylko wydatki i opisuje postęp w realizacji projektu) lub sprawozdawczo-zaliczkowych (jeśli dodatkowo wnioskuje on o przekazanie kolejnej transzy). Każdorazowo wniosek złożony przez beneficjenta jest sprawdzany i zatwierdzany przez Instytucję Pośredniczącą. Tylko zatwierdzony wniosek stanowi podstawę do wypłaty kolejnych transz. W trakcie procesu zatwierdzania Instytucja Pośrednicząca zwraca się do Beneficjenta o przekazanie dokumentów do próby – oznacza to, iż losowane są pozycje kosztowe oraz uczestnicy (poza postępem finansowym Beneficjent wykazuje dane osób, które w danym okresie przystąpiły do projektu w charakterze uczestnika). Do wylosowanych pozycji należy przesłać do IP skany umów, faktur, potwierdzenia zapłaty, dokumentów zgłoszeniowych potwierdzających kwalifikowalność uczestników. Na podstawie otrzymanych dokumentów Instytucja ocenia zgodność poniesionych wydatków z założeniami Wniosku o dofinansowanie.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1)Czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do stosowania obniżonej stawki podatku CIT 9% zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy podatek dochodowy od osób prawnych z uwagi na brak konieczności zaliczenia do przychodów środków uzyskanych zgodnie z umową z S – (…) z uwagi na specyfikę/charakter działań objętych finansowaniem?

2)Czy otrzymywane z S – (…) transze środków nie podlegają wyłączeniu z limitu uprawniającego do stosowania obniżonej stawki CIT 9%, w związku z czym podatnik powinien zastosować w rozliczeniach podatkowych stawkę podstawową podatku CIT 19%, ponieważ jego przychody po doliczeniu środków otrzymanych w ramach projektów realizowanych na podstawie umów z S przekroczą kwotę stanowiącą równowartość 1 200 000 euro w latach 2019 oraz 2020?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce przysługiwało prawo do stosowania obniżonej stawki podatku CIT 9% zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy podatek dochodowy od osób prawnych z uwagi na brak konieczności zaliczenia do przychodów środków uzyskanych zgodnie z umowami z S-(…) na realizacje projektu M oraz projektu F z uwagi na specyfikę/charakter działań objętych finansowaniem. Spółka w toku realizacji ww. projektów weszła w częściowym zakresie w rolę Instytucji Pośredniczącej, mając możliwość o decydowaniu o dalszym rozdysponowaniu otrzymanych środków na rzecz firm i organizacji.

Ad 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymywane ze S – (…) transze środków podlegają wyłączeniu z limitu uprawniającego do stosowania obniżonej stawki CIT 9%, w związku z czym podatnik miał prawo zastosować w rozliczeniach podatkowych stawkę obniżoną CIT 9%.

Ustawa o CIT nie definiuje wprost znaczenia pojęcia „dotacja” dla celów podatkowych. Mając na uwadze, że Spółka weszła w rolę tożsamą z instytucjami, które przekazują przedsiębiorcy środki w ramach projektów, Wnioskodawca przy ustaleniu limitu uprawniającego do stosowania obniżonej stawki nie uwzględnił dotacji z tytułu realizacji projektu M oraz projektu F.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”), w brzmieniu obowiązującym w latach 2019-2020:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 updop, w brzmieniu obowiązującym w latach 2019-2020:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 updop, w brzmieniu obowiązującym w latach 2019-2020:

Podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, wynosi:

1) 19% podstawy opodatkowania;

2) 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

W myśl art. 19 ust. 1d updop:

Podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Stosownie do art. 19 ust. 1e updop:

Warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności.

Zgodnie z art. 4a pkt updop, w brzmieniu obowiązującym w 2019 r.:

Ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł;

Natomiast zgodnie z art. 4a pkt 10 updop, w brzmieniu obowiązującym w 2020 r.:

Ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Z powyższych przepisów wynika, że co do zasady, podatek dochodowy od osób prawnych jest obliczany według stawki 19% na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Niektórzy podatnicy mogą jednak korzystać z opodatkowania podatkiem dochodowym według stawki 9%. Jest tak w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1 200 000 euro (art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT w brzmieniu z lat 2019-2020), o ile podatnicy ci posiadają status małego podatnika (art. 19 ust. 1d ustawy o CIT) lub rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej (art. 19 ust. 1e ustawy o CIT).

Z opisu sprawy wynika, że Państwo posiadają status małego podatnika, a przedmiotem Państwa wątpliwości jest warunek wynikając z przepisu art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z literalnym brzmieniem wskazanego przepisu do ustalenia czy podatnik nie przekroczył limitu bierze się pod uwagę wszystkie przychody podatnika osiągnięte w roku podatkowym, w tym także przychody zwolnione na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 updop:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zauważyć należy, że ww. ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do przykładowego wyliczenia w art. 12 ust. 1 ustawy o CIT przysporzeń majątkowych „w szczególności” zaliczanych do tej kategorii. Zgodnie jednak z ugruntowanym poglądem, do przychodów podatkowych należą wszelkie przysporzenia podatnika, mające charakter definitywny, powiększające jego aktywa, którymi może on rozporządzać jak własnymi, o ile nie zostały ujęte w art. 12 ust. 4 tej ustawy.

Sposób ujęcia przedmiotu opodatkowania w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje na objęcie zakresem ustawy wszystkich zdarzeń, z którymi wiąże się dla podatnika konkretna korzyść o wymiarze finansowym, powodująca zwiększenie aktywów lub zmniejszenie pasywów. Nie jest przy tym istotne źródło korzyści, chodzi bowiem o każdy przypadek powodujący wzrost wartości majątku lub zmniejszenie zobowiązań ciążących na podatniku. Bez znaczenia jest również to, czy przysporzenie jest wynikiem działania innej osoby, czy też samego podatnika, jak również to, czy korzyść wiąże się z konkretnymi przepływami finansowymi. Kluczową zatem przesłanką wystąpienia przychodu jest osiągnięcie wymiernego przysporzenia o charakterze definitywnym.

W konsekwencji należy uznać, iż do przychodów podatkowych, podatnik powinien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie mogą być to więc jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe. Zasadą jest więc fakt, iż o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia oznaczający, że w sposób faktyczny i ostateczny powiększa on aktywa podatnika, bądź też pomniejsza jego pasywa.

W analizowanej sprawie otrzymane środki stanowią przychód podatkowy Wnioskodawcy w rozumieniu art. 12 ustawy CIT, ponieważ stanowią przychód o definitywnym charakterze, bowiem otrzymane środki pieniężne powiększają majątek Wnioskodawcy i to on miał prawo do rozporządzania tymi środkami. Przekazanie środków na rzecz innego podmiotu nie zmienia powyższej kwalifikacji. Jak również bez znaczenia pozostaje fakt, że środki nie zostały przeznaczone na rozwój własnej działalności Wnioskodawcy. Istotnym jest fakt, że otrzymane środki stanowią przysporzenie Wnioskodawcy, a Wnioskodawca nimi dysponuje i częściowo wykorzystuje na pokrycie kosztów prowadzenia swojej działalności związanej z rozdysponowywaniem otrzymanych środków, jak również fakt, że to Wnioskodawca wybiera (wraz z partnerami) podmioty, którym przekaże ….

Tym samym otrzymane przez Wnioskodawcę środki pieniężne stanowić będą dla niego przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT w związku z czym będą uwzględniane w limicie przychodów, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak wynika z opisu sprawy oraz co zostało potwierdzone w uzupełnieniu wniosku w ramach projektu M oraz projektu F Spółka zgodnie z przyjętą nomenklaturą była Beneficjentem – czyli jednostką realizującą projekt. Opisane we wniosku i jego uzupełnieniu zasady działania projektów, role jakie pełni Wnioskodawca w poszczególnych projektach, jego decyzyjność, nadzorowanie przepływów finansowych oraz sposób rozliczania (przekazywania i wykorzystywania środków) potwierdzają stanowisko Organu, że środki otrzymane w ramach projektów, należy włączyć do limitu, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, spełniają bowiem definicję przychodu z tego przepisu.

Pomimo że środki częściowo są dystrybuowane do kolejnych uczestników projektów to Wnioskodawca był zobowiązany do zorganizowania całej procedury naborów wniosków, ich oceny, monitorowania i rozliczania. Środki otrzymane w ramach projektów przekazywane były partnerom na realizację ich zadań. Ponadto środki te służą opłaceniu kosztów bezpośrednich (pracy zespołu merytorycznego (...) projektu czyli Wnioskodawcy odpowiedzialnego za realizację zadań projektowych) oraz kosztów pośrednich (opłaceniu wydatków związanych z administrowaniem projektem – media, czynsze, podatki, personel zarządzający, artykuły biurowe, usługi księgowe i kadrowe itp.)

Zdaniem Organu, środki te, stanowią u Wnioskodawcy przychody podatkowe zatem należy uwzględnić je przy ustalaniu limitu przychodów, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, do uzyskania którego przychody (dochody) mogą być opodatkowane preferencyjną 9% stawką podatkową. Przepis ten w przeciwieństwie do art. 4a pkt 10 ustawy o CIT nie odwołuje się wyłącznie do pojęcia „przychodów ze sprzedaży” lecz pojęcia „przychodów”, a zatem do wszystkich przychodów, także przychodów z zysków kapitałowych, czy przychodów, których uzyskanie skutkuje osiągnięciem dochodu korzystającego ze zwolnienia z opodatkowania. Tym samym, przekroczenie kwoty 1 200 000 euro przychodu o jakim mowa w omawianym przepisie, skutkuje utratą możliwości stosowania preferencyjnej 9% stawki podatkowej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym:

- Spółce przysługiwało prawo do stosowania obniżonej stawki podatku CIT 9% zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 updop z uwagi na brak konieczności zaliczenia do przychodów środków uzyskanych zgodnie z umowami na realizację projektu M oraz projektu F z uwagi na specyfikę/charakter działań objętych finansowaniem – jest nieprawidłowe;

- otrzymywane ze S – (…) transze środków podlegają wyłączeniu z limitu uprawniającego do stosowania obniżonej stawki CIT 9%, w związku z czym podatnik miał prawo zastosować w rozliczeniach podatkowych stawkę obniżoną CIT 9% - jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00