Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 14 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.1027.2022.3.MAP
Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 grudnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 7 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 stycznia 2023 r. (wpływ 31 stycznia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Przedmiot Pana działalności oraz charakterystyka wykonywanych prac - w ramach działalności gospodarczej rozwiązuje Pan problemy wydajnościowe, m.in. podejmuje Pan decyzje i przeprowadza prace dotyczące planowania i rozwoju infrastruktury projektu. Ponadto, komunikuje się Pan z zespołem ds. operacji oraz innymi zespołami devops w sprawach dotyczących zadań prowadzonych między zespołami.
Świadczy Pan usługi informatyczne polegające na:
1)analizowaniu działania systemów komputerowych (w tym systemów SAP oraz baz danych), testowaniu funkcjonalności oraz weryfikacji i naprawie błędów, które mogą wystąpić;
2)utrzymaniu płynnego działania infrastruktury systemów komputerowych w szczególności w obszarze instalacji, aktualizacji, monitoringu i zarządzania systemami SAP oraz baz danych;
3)tworzeniu dokumentacji technicznej systemów komputerowych;
4)pomocy technicznej - tj. usługi mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie IT, takie jak:
a)udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek systemów informatycznych,
b)udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
c)udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji: sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
d)udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Usługi świadczone przez Pana polegają również na analizie wymagań i specyfikacji procesów biznesowych dla systemów komputerowych oraz ich komponentów na podstawie dokumentacji i specyfikacji systemów dostarczonych przez klienta.
Ponadto, zajmuje się Pan modelowaniem i projektowaniem logiki automatyzacji dla procesów dostarczania zmian do i w systemach komputerowych oraz ich komponentów, procesów weryfikacji poprawności wdrożeń systemów komputerowych oraz ich komponentów, integracji systemów komputerowych połączonych siecią oraz testowania tej integracji; projektowaniu i rozwoju bezpieczeństwa sieci (tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci).
Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w … wydaną 17 października 2022 r., Nr:…, opisana powyżej Pana działalność, w ocenie Ośrodka, polegająca na:
1)analizowaniu działania systemów komputerowych (w tym systemów SAP oraz baz danych), testowaniu funkcjonalności i weryfikacji oraz naprawie błędów, które mogą wystąpić,
2)utrzymaniu płynnego działania infrastruktury systemów komputerowych w szczególności w obszarze instalacji, aktualizacji, monitoringu i zarządzania systemami SAP oraz baz danych,
3)tworzeniu dokumentacji technicznej systemów komputerowych,
4)pomocy technicznej - tj. usługi mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie IT, takie jak:
a)udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek systemów informatycznych,
b)udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
c)udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji: sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
d)udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa,
mieści się w grupowaniu: PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
Natomiast niżej wymienione usługi mieszczą się w zakresie grupowań:
·analiza wymagań i specyfikacji procesów biznesowych dla systemów komputerowych oraz ich komponentów na podstawie dokumentacji i specyfikacji systemów dostarczonych przez klienta:
-jeżeli dotyczą sprzętu komputerowego - mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”;
-jeżeli dotyczą oprogramowania - mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.02.20.0. „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”:
·modelowanie i projektowanie logiki automatyzacji dla procesów dostarczania zmian do i w systemach komputerowych oraz ich komponentów, procesów weryfikacji poprawności wdrożeń systemów komputerowych oraz ich komponentów, integracji systemów komputerowych połączonych siecią oraz testowania tej integracji, mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”;
·projektowanie i rozwój bezpieczeństwa sieci (tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci), mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”.
Kopia wskazanej opinii Nr: … została załączona do analizowanego wniosku. Nie będzie Pan podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej, nie będzie korzystał z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie będzie prowadził apteki, nie będzie sprzedawał, ani kupował wartości dewizowych oraz nie będzie sprzedawał części, oraz akcesoriów do pojazdów mechanicznych. Ponadto, nie wytwarza Pan wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Nie będzie Pan świadczył także usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Nie nastąpiła również sytuacja, w której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm., dalej również: „u.z.p.d.”), czyli nie będzie Pan podejmował działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem; w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków; samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach. Uzyskał Pan przychody z działalności w wysokości nieprzekraczającej kwoty 2 000 000 euro.
W uzupełnieniu wniosku doprecyzował Pan, że złożył Pan oświadczenie o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie.
We wniosku wskazał Pan kody PKWiU, które otrzymał od Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur w … . Zgodnie z ww. opinią , opisana powyżej Pana działalność, w ocenie Ośrodka, polegająca na:
1)analizowaniu działania systemów komputerowych (w tym systemów SAP oraz baz danych), testowaniu funkcjonalności i weryfikacji oraz naprawie błędów, które mogą wystąpić,
2)utrzymaniu płynnego działania infrastruktury systemów komputerowych w szczególności w obszarze instalacji, aktualizacji, monitoringu i zarządzania systemami SAP oraz baz danych,
3)tworzeniu dokumentacji technicznej systemów komputerowych,
4)pomocy technicznej - tj. usługi mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie IT, takie jak:
a)udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek systemów informatycznych,
b)udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
c)udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji: sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
d)udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa,
mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
Natomiast niżej wymienione usługi mieszczą się w zakresie grupowań:
1)analiza wymagań i specyfikacji procesów biznesowych dla systemów komputerowych oraz ich komponentów na podstawie dokumentacji i specyfikacji systemów dostarczonych przez klienta:
-jeżeli dotyczą sprzętu komputerowego - mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”;
-jeżeli dotyczą oprogramowania - mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.02.20. „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”;
2)modelowanie i projektowanie logiki automatyzacji dla procesów dostarczania zmian do i w systemach komputerowych oraz ich komponentów, procesów weryfikacji poprawności wdrożeń systemów komputerowych oraz ich komponentów, integracji systemów komputerowych połączonych siecią oraz testowania tej integracji:
-mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”;
3)projektowanie i rozwój bezpieczeństwa sieci (tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci):
-mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”.
Wskazuje Pan, że prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wskazuje Pan, że opisał swoje usługi we wniosku. Poniżej pełny zakres usług - w ramach działalności gospodarczej rozwiązuje Pan problemy wydajnościowe, m.in. podejmuje decyzje i przeprowadza prace dotyczące planowania i rozwoju infrastruktury projektu. Ponadto, komunikuje się Pan z zespołem ds. operacji oraz innymi zespołami devops w sprawach dotyczących zadań prowadzonych między zespołami.
Świadczy Pan usługi informatyczne polegające na:
1)analizowaniu działania systemów komputerowych (w tym systemów SAP oraz baz danych), testowaniu funkcjonalności oraz weryfikacji i naprawie błędów, które mogą wystąpić;
2)utrzymaniu płynnego działania infrastruktury systemów komputerowych w szczególności w obszarze instalacji, aktualizacji, monitoringu i zarządzania systemami SAP oraz baz danych;
3)tworzeniu dokumentacji technicznej systemów komputerowych;
4)pomocy technicznej - tj. usługi mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie IT, takie jak:
-udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek systemów informatycznych,
-udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji: sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
-udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Usługi świadczone przez Pana polegają również na analizie wymagań i specyfikacji procesów biznesowych dla systemów komputerowych oraz ich komponentów na podstawie dokumentacji i specyfikacji systemów dostarczonych przez klienta.
Ponadto, zajmuje się Pan modelowaniem i projektowaniem logiki automatyzacji dla procesów dostarczania zmian do i w systemach komputerowych oraz ich komponentów, procesów weryfikacji poprawności wdrożeń systemów komputerowych oraz ich komponentów, integracji systemów komputerowych połączonych siecią oraz testowania tej integracji; projektowaniu i rozwoju bezpieczeństwa sieci (tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci).
Wskazuje Pan, że precyzyjnie i wyczerpująco opisał usługi jakie będzie świadczył w ramach działalności gospodarczej. Co więcej w opisie sprawy wskazał Pan, pod jakim PKWiU (zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego) mieszczą się usługi, które planuje świadczyć i dołączył kopię opinii z GUS. Przy tym oczekuje Pan od Organu interpretacji w zakresie możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%. Zatem to, czy w ramach opisanej powyżej działalności nie będzie Pan zajmował się usługami w zakresie oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania leży w gestii Organu. Pana zdaniem, Organ na podstawie opisu przedstawionego przez Pana powinien ocenić, czy będzie Pan w ramach opisanej we wniosku działalności zajmował się usługami w zakresie oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, instalowaniem oprogramowania oraz zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi stwierdzając, czy jest możliwość, czy też nie ma możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%. Skoro oczekuje Pan interpretacji w zakresie możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%, Organ powinien przeanalizować na podstawie przedstawionego przez Pana opisu świadczonych usług, czy nie znajduje do nich żadne wyłączenie z możliwości stosowania ryczałtu oraz czy nie znajduje do nich inna stawka podatku niż 8,5%. Skoro przepisy ustawy wykluczają możliwość stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5% dla usług w zakresie oprogramowania, doradztwa w zakresie oprogramowania, instalowania oprogramowania oraz zarządzania siecią i systemami informatycznymi, to w gestii Organu jest ocenienie, czy usługi świadczone przez Pana wpisują się w usługi w zakresie oprogramowania, doradztwa w zakresie oprogramowania, instalowania oprogramowania oraz zarządzania siecią i systemami informatycznymi. Tym samym, w gestii Organu, a nie Pana jest ocena, czy w ramach działalności opisanej we wniosku nie będzie Pan zajmował się usługami w zakresie oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, instalowaniem oprogramowania oraz zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi.
Potwierdza to m.in. wyrok NSA z 31 marca 2021 r., sygn. akt I FSK 2364/19, czy też wyrok NSA z 23 listopada 2021 r., sygn. akt II FSK 1049/21. Co prawda wskazane wyroki nie dotyczą konkretnie u.z.p.d. ale wnioski płynące z tych wyroków należy przełożyć na niniejszą sprawę. W wyroku NSA I FSK 2364/19 wskazano m.in.: „(...) Tymczasem zgodzić się należy ze skarżącą, że okoliczność określenia danej usługi (czynności) w przepisach prawa podatkowego sprawia, że określenie to staje się elementem normy prawno-podatkowej i może podlegać wykładni oraz ocenie zastosowania w drodze interpretacji indywidulanej. (...).”
W wyroku NSA II FSK 1049/21 wskazano m.in.: „(...) Zasadne było zatem żądanie skarżącego o wydanie interpretacji, czy prowadzona przez niego działalność może zostać uznana za badawczo-rozwojową, skoro ustawodawca posłużył się w treści art. 30ca ust. 2 u.p.d.o.f. pojęciem działalności badawczo-rozwojowej, a w art. 5a pkt 38 oraz związanych z nim punktach 39 i 40 tego artykułu, odwołuje się do jej rozumienia w kontekście ustawy pozapodatkowej. Wobec tego kluczowa z punktu widzenia skutków podatkowych była ocena charakteru prowadzonej działalności na kanwie właśnie tej ustawy”.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał już wiele interpretacji podatkowych, w których tamtejsi wnioskodawcy nie musieli potwierdzać, czy ich usługi są lub nie są związane z oprogramowaniem, czy działalnością związaną z doradztwem w zakresie oprogramowania. Ma Pan świadomość, że interpretacje te dotyczą innych stanów faktycznych, bądź zdarzeń przyszłych.
Przykładowo interpretacja indywidualna:
-z 6 grudnia 2022 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.754.2022.3.MGR - brak takowego potwierdzenia,
-z 13 września2022 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.571.2022.2.MGR - również brak potwierdzenia,
-z dnia 27 stycznia 2022 r., Nr 0115-KDIT1.4011.785.2021.2.JG, - również brak potwierdzenia.
W Pana przypadku, zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Osiąga Pan jeszcze przychody z najmu prywatnego.
Pytanie
Czy usługi wskazane w stanie faktycznym mieszczące się w grupowaniu: PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, które wykonuje Pan w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „u.z.p.d.”), osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Natomiast, w myśl art. 14 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt. 1 u.z.p.d., użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556).
Stosownie do art. 12 ust. 1 u.z.p.d., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych może wynosić odpowiednio:
-12% dla przychodów związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h) ww. ustawy,
-8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 - art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).
Analizując powyższe przepisy, należy wskazać, że symbole PKWiU, opisujące usługi wykonywane przez Pana zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) u.z.p.d. Przepis ten przewiduje dla tych symboli PKWiU stawkę 12% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednakże, przy symbolu PKWiU 62.02 ustawodawca umieścił znak „ex”. Stosownie do art. 4 ust. 4 u.z.p.d., ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznacza to, że opodatkowaniu stawką 12% podlegają wyłącznie przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod ww. symbolami PKWiU, które zgodnie z powołanym przepisem dotyczą wyłącznie usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), tj. usługi, których Pan nie świadczy.
Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
-udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
-usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
-udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
-udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Wobec czego grupowanie to dotyczy wyłącznie usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych, a nie usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Mając na uwadze przedstawioną powyżej analizę przepisów należy uznać, że usługi wykonywane przez Pana sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Grupowanie PKWiU 62.02 obejmuje „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. W ramach tego grupowania mieści się:
1)PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że:
Grupowanie to obejmuje:
·usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,
·usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,
·usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,
·usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.
2)PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że:
Grupowanie to obejmuje:
·usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:- doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,- systemy zabezpieczające.
3)PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że:
Grupowanie to obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
·udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
·usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
·udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
·udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
·udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
·udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Grupowanie to nie obejmuje:
·usług odzyskiwania danych, sklasyfikowanych w 62.09.20.0.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, świadcząc m.in. usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU: 62.02.30.0 - „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, które obejmują następujące czynności
1)analizowanie działania systemów komputerowych (w tym systemów SAP oraz baz danych), testowanie funkcjonalności i weryfikacji oraz naprawie błędów, które mogą wystąpić,
2)utrzymanie płynnego działania infrastruktury systemów komputerowych w szczególności w obszarze instalacji, aktualizacji, monitoringu i zarządzania systemami SAP oraz baz danych,
3)tworzenie dokumentacji technicznej systemów komputerowych,
4)pomocy technicznej - tj. usługi mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie IT, takie jak:
e)udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek systemów informatycznych,
f)udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
g)udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji: sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
h)udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa,
Z przedstawionego przez Pana opisu sprawy oraz analizy wyjaśnień zawartych w PKWiU w ramach grupowania 62.02 nie wynika, że świadczone przez Pana usługi, sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Wobec powyższego, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0, które nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Pana usługi stanowiące przedmiot zapytania objęte grupowaniem PKWiU 62.02.30.0 były jednak usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania – uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informujemy, że nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, w związku z czym nie jesteśmy obowiązani, ani uprawnieni do oceny załączonych do wniosku ORD-IN dokumentów, jesteśmy związani wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Pana i Pana stanowiskiem.
Zauważamy, we własnym stanowisku powołał Pan nieaktualny przepis prawa podatkowego, tj. art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, powyższe pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie.
Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie sprawy objętej pytaniem (tj. usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0). A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy, które nie były przedmiotem zapytania (tj. usług sklasyfikowanych pod PKWiU 62.02.10.0 oraz 62.02.20.0).
Nie jesteśmy uprawnieni do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU oraz przedstawionego opisu sprawy.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Końcowo zauważamy, że wydając niniejszą interpretację indywidualną zapoznaliśmy się z powołanymi przez Pana interpretacjami indywidualnymi. Podkreślamy jednak, że są one wiążące jedynie w sprawach, w których zostały wydane.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right