Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 14 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.48.2023.1.MBD

Dotyczy ustalenia, czy Spółka może dokonać odliczenia w ramach ulgi na prototyp Kosztów Badań, Certyfikacji i Homologacji jako kosztów wprowadzenia na rynek nowego produktu w rozumieniu art. 18ea ust. 6 pkt 1 ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe.

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka może dokonać odliczenia w ramach ulgi na prototyp Kosztów Badań, Certyfikacji i Homologacji jako kosztów wprowadzenia na rynek nowego produktu w rozumieniu art. 18ea ust. 6 pkt 1 ustawy o CIT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

X Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest producentem (...). W ramach swojej działalności Spółka rozwija technologie, optymalizuje konstrukcje oraz (...).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka zajmuje się działalnością badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT (dalej: „Działalność B+R”), związaną w szczególności z prowadzeniem badań w zakresie nowych i/lub ulepszonych produktów oraz technologii, co obejmuje m.in.: projektowanie i opracowanie (...), a także realizację testów eksploatacyjnych i walidację nowych i/lub ulepszonych rozwiązań. Działalność B+R prowadzona jest w sposób systematyczny w formie projektów ukierunkowanych na opracowanie nowych i/lub ulepszonych produktów oraz technologii (dalej: „Projekty B+R”).

Rezultatem Działalności B+R prowadzonej w ramach Projektów B+R są prototypy m.in. (...) o znacznie ulepszonych parametrach w stosunku do urządzeń dostępnych na rynku lub cechujące się nowymi funkcjonalnościami (dalej: „Prototypy B+R”). Prototypy B+R powstają na zlecenie klientów i jeśli spełniają ich oczekiwania, są im sprzedawane. Zakończony sukcesem proces może uruchomić przejście do etapu produkcji seryjnej, a w ostateczności do wprowadzenia Prototypu B+R jako nowego produktu na dany rynek.

Prototypy B+R stanowią produkty, które dotychczas nie były oferowane przez Spółkę na żadnym z rynków, na którymWnioskodawca operuje.

W przypadku tych Prototypów B+R, które ostatecznie zostaną wprowadzone przez Spółkę jako nowe produkty na dany rynek, Spółka zobowiązana jest do uzyskania wymaganych zgód, homologacji oraz przeprowadzenia badań. W ramach takich działań, Spółka ponosi takie koszty jak:

-badań homologacyjnych,

-wydania i rozszerzenia homologacji,

-rozszerzenia badań wykonywanych przez Instytut Transportu Samochodowego,

-uzyskania i odnowienia certyfikatów,

-uzyskania raportów z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK)

(dalej: „Koszty Badań, Certyfikacji i Homologacji”).

W tym kontekście Wnioskodawca zamierza skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18ea ust. 1 ustawy o CIT (dalej: „ulga na prototyp”). Wnioskodawca zaznacza, że Spółka dokona odliczenia zgodnie z wytycznymi z art. 18ea ustawy o CIT, w szczególności:

-Spółka dokona odliczenia kwoty stanowiącej nie więcej niż 30% sumy kosztów produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu, przy czym wysokość odliczenia nie przekroczy w roku podatkowym 10% dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów niż z zysków kapitałowych zgodnie z art. 18ea ust. 1 ustawy o CIT;

-koszty wprowadzenia na rynek nowego produktu zostaną pomniejszone o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z art. 18ea ust. 7 ustawy o CIT;

-Koszty Badań, Certyfikacji i Homologacji zostały faktycznie poniesione w roku podatkowym, za który jest dokonywane odliczenie i nie zostały zwrócone Spółce w jakiejkolwiek formie ani nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym zgodnie z art. 18ea ust. 9 ustawy o CIT;

-Spółka nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o CIT;

-Spółka nie dokona odliczenia Kosztów Badań, Certyfikacji i Homologacji na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o CIT.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka może dokonać odliczenia w ramach ulgi na prototyp Kosztów Badań, Certyfikacji i Homologacji jako kosztów wprowadzenia na rynek nowego produktu w rozumieniu art. 18ea ust. 6 pkt 1 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka może dokonać odliczenia w ramach ulgi na prototyp Kosztów Badań, Certyfikacji i Homologacji jako kosztów wprowadzenia na rynek nowego produktu w rozumieniu art. 18ea ust. 6 pkt 1 ustawy o CIT.

Przepisy dotyczące ulgi na prototyp

Zgodnie z art. 18ea ust. 1 ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o PDOP, kwotę stanowiącą 30% sumy kosztów produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu, przy czym wysokość odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć 10% dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów niż z zysków kapitałowych.

Z kolei, w myśl art. 18ea ust. 2 ustawy o CIT, przez produkt rozumie się produkt w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości, z wyłączeniem usługi.

Natomiast, zgodnie z brzmieniem art. 18ea ust. 3 ustawy o CIT, przez produkcję próbną nowego produktu rozumie się etap rozruchu technologicznego produkcji, w trakcie którego nie są wymagane dalsze prace projektowo-konstrukcyjne czy inżynieryjnie, którego celem jest wykonanie prób i testów przed uruchomieniem procesu produkcji nowego produktu, powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych. Etap ten obejmuje okres od momentu poniesienia pierwszego kosztu związanego z tym etapem do momentu rozpoczęcia produkcji nowego produktu.

Zgodnie z art. 18ea ust. 4 ustawy o CIT, przez wprowadzenie na rynek nowego produktu rozumie się działania podejmowane w celu przygotowania dokumentacji służącej uzyskaniu w odniesieniu do produktu powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych certyfikatów i zezwoleń umożliwiających skierowanie produktu do sprzedaży.

W myśl art. 18ea ust. 5 ustawy o CIT, za koszty produkcji próbnej nowego produktu uznaje się:

1.cenę nabycia, o której mowa w art. 16g ust. 3, lub koszt wytworzenia, o którym mowa w art. 16g ust. 4, fabrycznie nowych środków trwałych niezbędnych do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu, zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji;

2.wydatki na ulepszenie, o których mowa w art. 16g ust. 13, poniesione w celu dostosowania środka trwałego, zaliczonego do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji, do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu;

3.koszty nabycia materiałów i surowców nabytych wyłącznie w celu produkcji próbnej nowego produktu.

Zgodnie z art. 18ea ust. 6 ustawy o CIT, do kosztów wprowadzenia na rynek nowego produktu zalicza się koszty:

1.badań, ekspertyz, przygotowania dokumentacji niezbędnej do uzyskania certyfikatu, homologacji, znaku CE, znaku bezpieczeństwa, uzyskania lub utrzymania zezwolenia na obrót lub innych obowiązkowych dokumentów lub oznakowań związanych z dopuszczeniem do obrotu lub użytkowania oraz koszty opłat pobieranych w celu ich uzyskania, odnowienia lub przedłużenia;

2.badania cyklu życia produktu;

3.systemu weryfikacji technologii środowiskowych.

Zgodnie z art. 18ea ust. 9 ustawy o CIT, odliczenie przysługuje, jeżeli koszty produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu:

1.zostały faktycznie poniesione w roku podatkowym, za który jest dokonywane odliczenie;

2.nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 18ea ust. 10 ustawy o CIT, podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Wreszcie, zgodnie z art. 18ea ust. 11 ustawy o CIT, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę lub wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Stanowisko Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 18ea ust. 1 ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o PDOP, kwotę stanowiącą 30% sumy kosztów produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu, przy czym wysokość odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć 10% dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów niż z zysków kapitałowych.

Natomiast, stosownie do art. 18ea ust. 2 ustawy o CIT, przez produkt rozumie się produkt w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości, z wyłączeniem usługi.

Przepisy ustawy o rachunkowości nie definiują wprost znaczenia pojęcia „produkt”. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 217 ze zm. dalej: „ustawa o rachunkowości”) przez rzeczowe aktywa obrotowe rozumie się materiały nabyte w celu zużycia na własne potrzeby, wytworzone lub przetworzone przez jednostkę produkty gotowe (wyroby i usługi) zdatne do sprzedaży lub w toku produkcji, półprodukty oraz towary nabyte w celu odprzedaży w stanie nieprzetworzonym. Powyższa definicja rzeczowych aktywów obrotowych odnosi się do produktów gotowych, wytworzonych przez jednostkę.

Natomiast, w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 14 listopada 2019 r. (sygn. I SA/Wr 619/19), uznał za uzasadnioną skargę na interpretację indywidualną, w wniosku o wydanie której wskazano, że przez „produkt” na gruncie przepisów ustawy o rachunkowości, rozumie się wytworzony lub przetworzony przez jednostkę produkt gotowy.

Z uwagi na fakt, że pojęcie „nowy” nie zostało zdefiniowane na gruncie ustawy o CIT, należy odwołać się do jego znaczenia językowego. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl/) „nowy” to:

1.niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założonym,

2.taki, który zajął miejsce poprzedniego,

3.od niedawna istniejący, właśnie wynalezionym,

4.następny, dalszym.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, Prototypy B+R spełniają przesłanki umożliwiające uznanie ich za nowe produkty na potrzeby ulgi na prototyp, o której mowa w art. 18ea ustawy o CIT, gdyż:

-stanowią one produkty w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości oraz

-nie były wcześniej oferowane przez Wnioskodawcę.

Stosownie do art. 18ea ust. 4 ustawy o CIT, przez wprowadzenie na rynek nowego produktu rozumie się działania podejmowane w celu przygotowania dokumentacji służącej uzyskaniu w odniesieniu do produktu powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych certyfikatów i zezwoleń umożliwiających skierowanie produktu do sprzedaży.

W świetle powyższego można wskazać na następujące przesłanki umożliwiające uznanie danych działań za wprowadzenie na rynek nowego produktu, tj:

1.powstanie produktu w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych;

2.podejmowanie działań w celu przygotowania dokumentacji służącej uzyskaniu certyfikatów i zezwoleń;

3.podejmowanie działań w celu umożliwienia skierowania produktu do sprzedaży.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Prototypy B+R są produktami będącymi rezultatem prowadzonej przez Spółkę Działalności B+R.

Prototypy B+R muszą przejść szereg badań, aby Spółka mogła uzyskać pełną dokumentację na temat ich działania i spełnienia poszczególnych wymogów ustawowych. W tym zakresie prowadzone są m.in. badania wykonywane przez Instytut Transportu Samochodowego. W związku z wymogami przepisów prawa realizowane są również badania homologacyjne, a także ich rozszerzenia. Przeprowadzane badania dotyczą również wykrywania wad i określania stanu badanych Prototypów B+R bez znacznej ingerencji w ich strukturę. Dzięki powyższym działaniom Spółka uzyskuje wymaganą dokumentację na temat Prototypów B+R, potwierdzającą spełnienie wymogów przepisów prawa, w wyniku czego Spółka może uzyskać odpowiednie certyfikaty w odniesieniu do Prototypów B+R. Certyfikaty te są niezbędne z punktu widzenia przepisów prawa i związane są z umożliwieniem skierowania Prototypów B+R do sprzedaży. W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka podejmuje działania w celu wprowadzenia na rynek nowego produktu w rozumieniu art. 18ea ust. 4 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 18ea ust. 6 pkt 1 ustawy o CIT, do kosztów wprowadzenia na rynek nowego produktu zalicza się koszty: badań, ekspertyz, przygotowania dokumentacji niezbędnej do uzyskania certyfikatu, homologacji, znaku CE, znaku bezpieczeństwa, uzyskania lub utrzymania zezwolenia na obrót lub innych obowiązkowych dokumentów lub oznakowań związanych z dopuszczeniem do obrotu lub użytkowania oraz koszty opłat pobieranych w celu ich uzyskania, odnowienia lub przedłużenia.

Jak wskazano, w celu wprowadzenia na rynek Prototypów B+R Spółka ponosi szereg Kosztów Badań, Certyfikacji i Homologacji. Poniesienie wskazanych Kosztów Badań, Certyfikacji i Homologacji wiąże się z wymogami ustawowymi, m.in. związanymi z zarejestrowaniem Prototypu B+R i udostępnieniem do ruchu drogowego. Tym samym, poniesienie wskazanych Kosztów Badań, Certyfikacji i Homologacji jest niezbędne w celu wprowadzenia na rynek Prototypów B+R, dopuszczenia ich do obrotu, uzyskania, a następnie utrzymania niezbędnych zezwoleń na obrót nimi.

W świetle powyższego, można wywieść wniosek, że bez poniesienia Kosztów Badań, Certyfikacji i Homologacji nie byłaby możliwa zgodnie z prawem sprzedaż nowego produktu. Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, Koszty Badań, Certyfikacji i Homologacji, opisane w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, stanowią koszty wprowadzenia na rynek nowego produktu w rozumieniu art. 18ea ust. 6 pkt 1 ustawy o CIT.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka może dokonać odliczenia w ramach ulgi na prototyp Kosztów Badań, Certyfikacji i Homologacji jako kosztów wprowadzenia na rynek nowego produktu w rozumieniu art. 18ea ust. 6 pkt 1 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. ulga na produkcję próbną i wprowadzenie do sprzedaży nowego produktu, czyli tzw. ulga na prototyp mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.

Zgodnie z art. 18ea ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”):

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 30% sumy kosztów produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu, przy czym wysokość odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć 10% dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów niż z zysków kapitałowych.

W myśl art. 18ea ust. 2 updop:

przez produkt rozumie się produkt w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości, z wyłączeniem usługi.

Zgodnie z art. 18ea ust. 4 updop:

przez wprowadzenie na rynek nowego produktu rozumie się działania podejmowane w celu przygotowania dokumentacji służącej uzyskaniu w odniesieniu do produktu powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych certyfikatów i zezwoleń umożliwiających skierowanie produktu do sprzedaży.

Natomiast, zgodnie z art. 18ea ust. 6 updop:

do kosztów wprowadzenia na rynek nowego produktu zalicza się koszty:

a)badań, ekspertyz, przygotowania dokumentacji niezbędnej do uzyskania certyfikatu, homologacji, znaku CE, znaku bezpieczeństwa, uzyskania lub utrzymania zezwolenia na obrót lub innych obowiązkowych dokumentów lub oznakowań związanych z dopuszczeniem do obrotu lub użytkowania oraz koszty opłat pobieranych w celu ich uzyskania, odnowienia lub przedłużenia;

b)badania cyklu życia produktu;

c)systemu weryfikacji technologii środowiskowych.

W myśl art. 18ea ust. 7 updop:

koszty produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu pomniejsza się o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 18ea ust. 8 updop:

w przypadku skorzystania z odliczenia do kosztów produkcji próbnej nowego produktu, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2, przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 nie stosuje się.

W myśl art. 18ea ust. 9 updop:

odliczenie przysługuje, jeżeli koszty produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu:

1) zostały faktycznie poniesione w roku podatkowym, za który jest dokonywane odliczenie;

2) nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Stosownie do art. 18ea ust. 10 updop:

podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Zgodnie z art. 18ea ust. 11 updop:

odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Odnosząc przedstawione powyżej uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że w ramach tzw. ulgi na prototyp, o której mowa w art. 18ea ust. 1 updop, Wnioskodawca ma prawo odliczyć kwotę stanowiącą 30% sumy kosztów produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu.

W tym miejscu należy jednak ponownie odwołać się do treści art. 18ea ust. 4 updop, zgodnie z którym:

przez wprowadzenie na rynek nowego produktu rozumie się działania podejmowane w celu przygotowania dokumentacji służącej uzyskaniu w odniesieniu do produktu powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych certyfikatów i zezwoleń umożliwiających skierowanie produktu do sprzedaży.

W analizowanym przepisie ustawodawca odwołuje się wprost do możliwości odliczenia w ramach ulgi kosztów wprowadzenia na rynek nowego produktu, na który składają się koszty certyfikatów i zezwoleń umożliwiających skierowanie produktu do sprzedaży. Zatem, tylko ww. koszty podlegają odliczeniu zgodnie z art. 18ea ust. 1 updop.

Jak wskazał Wnioskodawca we wniosku, w celu wprowadzenia na rynek Prototypów B+R Spółka ponosi szereg Kosztów Badań, Certyfikacji i Homologacji. Poniesienie wskazanych Kosztów Badań, Certyfikacji i Homologacji wiąże się z wymogami ustawowymi, m.in. związanymi z zarejestrowaniem Prototypu B+R i udostępnieniem do ruchu drogowego. W związku z tym, poniesienie ww. kosztów jest niezbędne w celu wprowadzenia na rynek Prototypów B+R, dopuszczenia ich do obrotu, uzyskania, a następnie utrzymania niezbędnych zezwoleń na obrót nimi. Bez poniesienia Kosztów Badań, Certyfikacji i Homologacji nie byłaby możliwa zgodnie z prawem sprzedaż nowego produktu.

Tym samym, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że Spółka może dokonać odliczenia w ramach ulgi na prototyp Kosztów Koszty Badań, Certyfikacji i Homologacji, do których zaliczane są koszty:

-badań homologacyjnych,

-wydania i rozszerzenia homologacji,

-rozszerzenia badań wykonywanych przez Instytut Transportu Samochodowego,

-uzyskania i odnowienia certyfikatów,

-uzyskania raportów z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK)

jako kosztów wprowadzenia na rynek nowego produktu w rozumieniu art. 18ea ust. 6 pkt 1 updop.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy Spółka może dokonać odliczenia w ramach ulgi na prototyp Kosztów Badań, Certyfikacji i Homologacji jako kosztów wprowadzenia na rynek nowego produktu w rozumieniu art. 18ea ust. 6 pkt 1 updop, należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259, dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00