Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.945.2022.1.IM

Koszty uzyskania przychodów - odsetki od kredytu, ubezpieczenie, utrzymanie lokalu mieszkalnego - w działalności gospodarczej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 7 grudnia 2022 r. wpłynął Pana 7 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi od dnia (...).07.2016 r. zarejestrowaną, jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług inżynierskich (PKD 71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne).

Z tego tytułu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych z obowiązkiem prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Jest także czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako stałe miejsce wykonywania tej działalności został wskazany lokal mieszkalny stanowiący odrębną własność, w którym Wnioskodawca zamieszkuje wspólnie z małżonką.

Działalność w lokalu mieszkalnym prowadzona jest od dnia 12.03.2021 r., co zostało potwierdzone stosownym zgłoszeniem do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W przedmiotowym lokalu mieszkalnym Wnioskodawca realizuje czynności związane z prowadzoną działalnością gospodarczą polegające m.in. na:

wykonywaniu czynności związanych z pełnieniem funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego (m.in. analiza i weryfikacja dokumentacji poszczególnych budów, udział w telekonferencjach dotyczących realizacji prac budowlanych w poszczególnych inwestycjach),

wykonywanie kosztorysów prac budowlanych,

przygotowywanie projektów branżowych,

gromadzenie dokumentacji merytorycznej i branżowej,

prowadzenie spotkań i konferencji z kontrahentami.

Ponadto z uwagi na charakter prowadzonej działalności (branża budowlana) usługi świadczone są przez Wnioskodawcę w różnych miejscach na terenie kraju w lokalizacjach projektów budowlanych.

Nabycie przez Wnioskodawcę lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza, miało miejsce w dniu 10.12.2020 r. (umowa sprzedaży i ustanowienia odrębnej własności z dnia 10.12.2020 r. spisana w formie aktu notarialnego) i zostało sfinansowane częściowo poprzez zaciągnięcie w dniu 23.09.2019 r. kredytu bankowego hipotecznego (okres kredytowania 360 miesięcy). W dacie zawarcia umowy kredytobiorcą był Wnioskodawca; w dniu 20.12.2020 r. do kredytu przystąpiła małżonka Wnioskodawcy jako dłużnik solidarny.

Wnioskodawca pozostaje od dnia 19.03.2020 r. w związku małżeńskim objętym ustrojem wspólności majątkowej małżeńskiej. Przedmiotowy kredyt nie został zaciągnięty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W całym okresie kredytowania, w comiesięcznej racie, Wnioskodawca wraz z małżonką spłaca kapitał i odsetki od kredytu. Ponadto Wnioskodawca wraz z małżonką uiszcza na rzecz banku comiesięczną składkę z tytułu obowiązkowego ubezpieczenia na życie, które zgodnie z postanowieniami umowy kredytowej jest wymagane i oferowane przez bank, przy czym podmiotem uprawnionym do otrzymania świadczenia wynikającego z umowy ubezpieczenia jest bank udzielający kredytu.

Od dnia 15.01.2021 r., tj. od rozpoczęcia spłaty kredytu, w okresach miesięcznych, na rzecz banku uiszczana jest przez Wnioskodawcę wraz z małżonką rata obejmująca spłatę kapitału i odsetek oraz składka z tytułu ubezpieczenia. Powyższe opłaty kredytowe (rata oraz składka ubezpieczeniowa) uiszczane są w formie przelewów ze wspólnego rachunku bankowego Wnioskodawcy i małżonki, prowadzonego przez bank będący kredytodawcą.

Lokal mieszkalny o powierzchni łącznej 52,88 m2 jest wykorzystywany do działalności gospodarczej w następujący sposób:

40% z 13,81 m2, tj. pomieszczenie sypialni:

  • biurko służące do pracy z laptopem, drukarką,
  • fotel,
  • półki i szafka służące do przechowywania dokumentów i literatury branżowej, związanej z prowadzoną działalnością gospodarczą,

30% z 24,21 m2, tj. pomieszczenie pokoju dziennego:

  • stolik i sofa służące do organizacji spotkań i konferencji z kontrahentami,
  • stół służący pracy zdalnej,
  • telewizor z podstawą służący do wyświetlania prezentacji multimedialnych,

30% z 14,63 m2, tj. pomieszczeń wspólnych o przeznaczeniu socjalnym:

  • kuchnia,
  • toaleta,
  • przedpokój (trakt komunikacyjny).

Razem stanowi to 17,18 m2, tj. 32 % powierzchni mieszkania, które jest wykorzystywane dla celów prowadzonej działalności gospodarczej (wg wyliczenia 17,18/52,88 x 100).

Do prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawca nie wyodrębnił osobnego pomieszczenia – do działalności gospodarczej służą części wybranych pomieszczeń lokalu mieszkalnego i niektóre sprzęty, meble oraz urządzenia znajdujące się w lokalu.

Podana powierzchnia wynika z własnego obmiaru powierzchni wykorzystywanej do celów działalności gospodarczej. Część lokalu mieszkalnego wykorzystywana dla celów działalności gospodarczej nie została wniesiona do składników majątkowych związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Małżonka Wnioskodawcy nie prowadzi (i nie zamierza prowadzić) działalności gospodarczej. Wnioskodawca ponosi – oprócz odsetek od kredytu oraz składki na ubezpieczenie tego kredytu – także inne koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją tego lokalu mieszkalnego, w szczególności:

opłaty uiszczane na rzecz wspólnoty mieszkaniowej, tj. opłaty eksploatacyjne, opłaty za wodę, ogrzewanie, wywóz śmieci – na podstawie zawiadomienia zarządcy nieruchomości, wystawianego na nazwisko Wnioskodawcy,

energii elektrycznej – na podstawie faktur wystawianych na nazwisko Wnioskodawcy,

internetu – na podstawie faktur wystawianych na nazwisko małżonki Wnioskodawcy,

podatku od nieruchomości – na podstawie decyzji właściwego organu podatkowego, wystawianej na imię obojga małżonków (tj. współwłaścicieli – Wnioskodawcy i małżonki Wnioskodawcy),

składki z tytułu ubezpieczenia lokalu mieszkalnego (majątkowego) – na podstawie polisy ubezpieczeniowej wystawianej na imię obojga małżonków (Wnioskodawcy i małżonki Wnioskodawcy).

Wymienione powyżej wydatki związane z lokalem, a więc ponoszone koszty kredytu w postaci zapłaconych odsetek i składki z tytułu ubezpieczenia kredytu, podatek od nieruchomości dotyczący przedmiotowego lokalu, składki z tytułu ubezpieczenia lokalu mieszkalnego (majątkowego), opłaty uiszczane na rzecz wspólnoty mieszkaniowej, koszty energii elektrycznej i internetu, w ustalonej powyżej proporcji, związane są niewątpliwie z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, gdyż w lokalu tym jest ona prowadzona i wykonywane są w rzeczywistości czynności, których efektem jest uzyskiwanie przez Wnioskodawcę przychodów z tytułu świadczonych usług, podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wszystkie należności dotyczące kosztów związanych z kredytem udzielonym przez bank na zakup przedmiotowego lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność, jak i wymienionych powyżej kosztów jego utrzymania i eksploatacji regulowane są w formie przelewów bankowych ze wspólnego konta Wnioskodawcy i jego małżonki.

Wydatki stanowiące przedmiot niniejszego wniosku Wnioskodawca zamierza zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej począwszy od 01.01.2023 r., dokonując stosownych wpisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów na podstawie dowodu wewnętrznego zawierającego opis poniesionych wydatków, do którego załączane będą dowody dokumentujące poniesienie wydatków (opisane w poprzedniej części niniejszego wniosku, tj. faktury, zawiadomienia zarządcy nieruchomości, decyzja w sprawie podatku od nieruchomości, polisa ubezpieczenia majątkowego, przelewy należności z tytułu ponoszenia poszczególnych opłat związanych z kosztami kredytu i wymienionych uprzednio opłat związanych z użytkowaniem nieruchomości) oraz stosowne wyliczenie części tych wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą wg wskaźnika 32%, ustalonego w sposób zaprezentowany uprzednio w niniejszym wniosku.

Pytanie

Czy do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej mogą zostać zaliczone faktycznie poniesione w okresie prowadzenia tej działalności koszty odsetek od kredytu zaciągniętego na sfinansowanie nabycia lokalu mieszkalnego, w którym prowadzona jest ta działalność, koszty składek z tytułu obowiązkowego ubezpieczenia na życie (dla którego uprawnionym do otrzymania świadczenia wynikającego z umowy ubezpieczenia jest bank udzielający kredytu), koszty utrzymania lokalu mieszkalnego (tj. opłaty na rzecz wspólnoty mieszkaniowej – eksploatacja, woda, ogrzewanie, wywóz śmieci oraz koszty energii elektrycznej, internetu, podatku od nieruchomości, ubezpieczenia majątkowego lokalu mieszkalnego), w części proporcjonalnie przypadającej na powierzchnię tego lokalu zajętą do prowadzenia działalności gospodarczej do powierzchni ogółem tego lokalu mieszkalnego?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.23.

Z generalnej zasady zawartej w ww. przepisie wynika, że wydatek poniesiony przez podatnika może być brany pod uwagę przy ustalaniu dochodu do opodatkowania jedynie wówczas, gdy służy osiągnięciu przychodów, czyli istnieje związek przyczynowy pomiędzy kosztem a możliwością uzyskania przychodów rozumianą również jako zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów.

Jednocześnie wydatek ten nie może występować w katalogu wydatków niestanowiących kosztów podatkowych, określonych w art. 23 ustawy.

W orzecznictwie sądowym wskazuje się również, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

W świetle powyższego, podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków pod warunkiem:

faktycznego poniesienia wydatku,

istnienia związku przyczynowego pomiędzy wydatkiem a przychodami,

braku dokonanego wydatku na liście negatywnej, zawartej w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

odpowiedniego udokumentowania poniesionego wydatku.

Jednocześnie należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależniają możliwości zaliczenia tego rodzaju wydatków do kosztów uzyskania przychodów, od fizycznego wyodrębnienia pomieszczenia, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 8 lit. a nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na spłatę pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).

Jednocześnie nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

naliczonych, lecz niezapłaconych albo umorzonych odsetek od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów) – art. 23 ust. 1 pkt 32 ww. ustawy,

odsetek, prowizji i różnic kursowych od pożyczek (kredytów) zwiększających koszty inwestycji w okresie realizacji tych inwestycji – art. 23 ust. 1 pkt 33 ww. ustawy.

W przedstawionym stanie faktycznym nie budzi wątpliwości, że dzięki zaciągniętemu kredytowi możliwe było nabycie lokalu mieszkalnego, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza. Tym samym koszty obsługi tego kredytu związane są niewątpliwie z przychodami osiąganymi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając powyższe na uwadze, należy uznać, że część zapłaconych odsetek od tego kredytu przypadająca proporcjonalnie na powierzchnię przeznaczoną na prowadzenie działalności gospodarczej powinna stanowić koszt uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Analogicznie część zapłaconej składki z tytułu ubezpieczenia tego kredytu, stanowiąca niewątpliwie koszt udzielonego kredytu, proporcjonalna do powierzchni lokalu mieszkalnego zajętego na prowadzenie działalności gospodarczej spełnia przesłanki do uznania za koszt uzyskania przychodów w rozumieniu ww. przepisów.

Podobnie ponoszone pozostałe koszty utrzymania i eksploatacji lokalu mieszkalnego w części odpowiadającej udziałowi powierzchni lokalu mieszkalnego zajętej na prowadzenie działalności gospodarczej w całkowitej powierzchni lokalu, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów tej działalności. Do części lokalu, w którym działalność ta jest prowadzona, musi być dostarczona energia elektryczna, woda, jak również ta część lokalu musi być ogrzewana. Także pozostałe, wymienione na wstępie opłaty są związane niewątpliwie z utrzymaniem przedmiotowego lokalu, który w opisanej części wykorzystywany jest na potrzeby działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, a nawet są przez prowadzoną działalność generowane. Podkreślenia wymaga również fakt, że dostęp do internetu jest niewątpliwie niezbędny dla celów prowadzenia działalności gospodarczej z uwagi na zasoby aktualnej wiedzy oraz możliwość komunikacji z kontrahentami i potencjalnymi kontrahentami.

Tym samym, w oparciu o faktury lub inne dokumenty, na podstawie których ponoszone są wydatki na utrzymanie i eksploatację mieszkania, Wnioskodawca powinien obliczyć kwotę kosztów utrzymania proporcjonalnie przypadającą na powierzchnię lokalu mieszkalnego zajętą na prowadzenie działalności gospodarczej i zaliczyć ją w koszty uzyskania przychodów.

Wydatki z tytułu kosztów eksploatacji i utrzymania omawianego lokalu stanowiące przedmiot wniosku dokumentowane są fakturami i innymi dowodami wystawianymi na imię obojga małżonków bądź – jak wskazano uprzednio – na imię Wnioskodawcy lub małżonki Wnioskodawcy. Z uwagi na fakt, że pomiędzy małżonkami istnieje ustawowa wspólność majątkowa, zatem nie ma przeszkód prawnych, aby Wnioskodawca, który w przedmiotowym lokalu mieszkalnym prowadzi działalność gospodarczą, uwzględnił w swoich kosztach podatkowych wszystkie wydatki z tytułu eksploatacji i utrzymania tego lokalu, zarówno z dokumentów wystawianych na imię obojga małżonków, jak i wystawianych na imię Wnioskodawcy lub małżonki Wnioskodawcy, z zastrzeżeniem że zostaną one ustalone proporcjonalnie do udziału powierzchni zajętej na prowadzenie przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w całkowitej powierzchni lokalu mieszkalnego.

Należy bowiem zwrócić uwagę, że wspólność majątkowa pomiędzy małżonkami obejmuje przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (art. 31 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego). Istotną cechą ustawowej wspólności majątkowej jest jej bezudziałowy charakter i dlatego jest ona nazywana współwłasnością łączną małżonków. Oznacza to, że każdy małżonek ma prawo do wszystkich przedmiotów łącznie, jak i do każdego z osobna, a nie tylko do określonego ułamkowo udziału. Małżonek prowadzący działalność gospodarczą ma przy tym prawo do samodzielnego zarządzania przedmiotami majątkowymi służącymi do prowadzenia przez niego indywidualnej działalności gospodarczej. Jednak w razie przemijającej przeszkody drugi małżonek może dokonywać niezbędnych bieżących czynności(art. 36 § 3 K.r.o.).

Składniki majątku nabyte w czasie trwania wspólności ustawowej małżeńskiej nie stanowią zatem odrębnego majątku danego małżonka, lecz dorobek obojga małżonków – bez względu na to, czy zostały zakupione na potrzeby działalności gospodarczej jednego z małżonków, czy też dla celów prywatnych.

W rezultacie charakter prawny wspólności majątkowej przesądza o tym, iż podjęcie działalności gospodarczej przez jednego z małżonków wywiera takie same i w równym zakresie skutki finansowe dla obojga małżonków. Osiągnięcie bowiem zysku przez jednego z małżonków powoduje zwiększenie majątku wspólnego, zaś poniesienie przez niego straty skutkuje zmniejszeniem tego majątku – z uwagi na istotę i charakter funkcjonującej pomiędzy nimi małżeńskiej wspólności majątkowej.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, iż w oparciu o faktury lub inne dokumenty, na podstawie których ponoszone są wydatki na utrzymanie mieszkania, Wnioskodawca ma możliwość odliczenia kwoty kosztów utrzymania i eksploatacji proporcjonalnie przypadającą na powierzchnię lokalu mieszkalnego zajętą na prowadzenie działalności gospodarczej i zaliczyć ją do kosztów uzyskania przychodów, jako wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą racjonalne i gospodarczo uzasadnione, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Na potwierdzenie własnego stanowiska Wnioskodawca dodatkowo wskazuje interpretację Szefa Krajowej Administracji Skarbowej nr DPP7.8220.20.2018.CRS, w której organ wydał pozytywną decyzję na możliwość odliczenia kwoty kosztów utrzymania proporcjonalnie przypadającą na powierzchnię lokalu mieszkalnego oraz interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znak 0115-KDIT3.4011.70.2019.1.AK – także „decyzja pozytywna”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

W odniesieniu do obliczeń liczbowych przedstawionych we wniosku wskazuję, że nie mam obowiązku odnosić się do nich, ponieważ interpretacji indywidualnej, w myśl art. 14b § 1 ustawy ‒ Ordynacja podatkowa, podlegają przepisy prawa podatkowego. Stąd nie mogę potwierdzić prawidłowości dokonanych przez Pana obliczeń, gdyż nie podlegają one interpretacji indywidualnej.

Ponadto wskazuję, że powołane przez Pana interpretacje zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00