Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

TEMATY:
TEMATY:

Interpretacja indywidualna z dnia 2 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.20.2023.2.PS

Ustalenie właściwej stawki PKWiU (74.90.12.0).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 17 stycznia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 16 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 lutego 2023 r. (wpływ 23 lutego 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, która od 1 marca 2022 r. prowadzi działalność gospodarczą, wpisaną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od osób fizycznych (PIT), który rozlicza się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy ma być świadczenie kompleksowej usługi obsługi klienta oraz organizacja transportu, w skład której wchodzą m.in. następujące czynności:

-kontakt z klientami (osobisty lub telefoniczny) zleconymi przez Zleceniodawcę, sporządzanie ofert cenowych, wysyłanie cenników sprzedażowych i zakupowych;

-przygotowywanie comiesięcznych zestawień dla Zleceniodawcy w celu przedstawienia rezultatów pracy;

-prowadzenie ewidencji odpadów przy wykorzystaniu systemu (...);

-przygotowanie ofert przetargowych, jak i koordynacja prac nad wygranymi przetargami;

-odpowiadanie na pytania klientów Zleceniodawcy (telefonicznie lub mailowo);

-weryfikacja dokumentów niezbędnych do realizacji zamówienia zakupu lub sprzedaży (analiza prawidłowości wystawianych dokumentów).

Wnioskodawca klasyfikuje taką kompleksową usługę pod kodem PKD 74.90.Z (pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana – pośrednictwo w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, z wyłączeniem pośrednictwa w handlu nieruchomościami) i PKWiU 74.90.12.0 (usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową).

Wnioskodawca nie świadczy usług handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Nie ma przeciwwskazań wynikających z art. 8 ustawy ryczałtowej.

Potencjalni Zleceniodawcy byli pracodawcą Wnioskodawcy. Umowa miała inny charakter niż obecnie wykonywana działalność.

Wnioskodawca ma wątpliwości co do prawidłowości opodatkowania usług określoną stawką ryczałtu.

W uzupełnieniu wniosku udzieliła Pani odpowiedzi na następujące pytania:

Jakie czynności świadczyła Pani na rzecz byłego pracodawcy w oparciu o umowę o pracę i w jakim okresie?

Odpowiedź: We wniosku ORD-IN w części G wystąpił błąd merytoryczny, polegający na podaniu niewłaściwej informacji: „Potencjalni Zleceniodawcy byli pracodawcą Wnioskodawcy. Umowa miała inny charakter niż obecnie wykonywana działalność”. Wnioskuje o sprostowanie właściwej treści na „Potencjalni Zleceniodawcy nigdy nie byli pracodawcą Wnioskodawcy.

Czy czynności wykonywane przez Panią w ramach samodzielnej działalności gospodarczej są/będą tożsame z czynnościami, jakie wykonywała Pani w ramach umowy o pracę na rzecz byłego pracodawcy? Należy wyjaśnić na czym polegają ewentualne różnice i/lub podobieństwa?

Odpowiedź: Czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będą wykonywane na rzecz byłego pracodawcy.

Czy jest/będzie Pani wspólnikiem lub członkiem zarządu Zleceniodawcy, dla którego planuje Pani świadczyć usługi opisane we wniosku?

Odpowiedź: Nie jestem wspólnikiem ani członkiem zarządu Zleceniodawcy, dla którego planuje świadczyć usługi.

Czy w roku 2022 i w kolejnych latach podatkowych, w odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności nie wystąpiły/nie wystąpią wszystkie negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: W roku 2022 i w kolejnych latach podatkowych, w odniesieniu do prowadzonej przeze mnie działalności nie wystąpiły i nie wystąpią wszystkie negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie

Czy opisana działalność, którą Wnioskodawca prowadzi pod kodem PKD 74.90.Z i PKWiU 74.90.12.0 może być opodatkowana ryczałtem, stawką 8,5%?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność którą Wnioskodawca prowadzi pod kodem PKD 74.90.Z i PKWiU 74.90.12.0 może być opodatkowna ryczałtem – stawką 8,5%, ponieważ ww. PKWiU nie jest wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm., dalej zwanej: UZP).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a UPZ, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% od przychodów z działalności usługowej (...) z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. W punktach 1-4 oraz 6-8 wymieniony jest szereg usług, jednak żadna z nich nie jest powiązana z ww. PKD.

Art. 8 UPZ wyłącza spod opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tutułu:

a)prowadzenia aptek,

b)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

c)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Żaden z powyższych przypadków nie dotyczy Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie uważa, że jego działalność jako agenta mieści się w zakresie działalności handlu towarami różnego rodzaju, gdyż nie sprzedaje ich samodzielnie, lecz w ramach swojej usługi pozyskuje klientów dla Zleceniodawcy, który dokonuje przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.

Z dniem 1 stycznia 2021 r. uchylony został również załącznik nr 2 UZP, gdzie wyłączona spod opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych były określone kategorie oznaczone według polskiej klasyfikacji wyrobów i usług. Tam w pozycji 38 był kod ex 74.90.1. W związku z uchyleniem załącznika, zdaniem Wnioskodawcy, intencją ustawodawcy było dopuszczenie tej formy rozliczenia podatkowego dla podatników wykonujących działalność w zakresie usług agencyjnych.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskane ze świadczenia usług agencyjnych mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, wg 8,5% stawki uzyskanego przychodu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym wg art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (…).

Stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywania czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym kwalifikacji tej dokonuje sam podatnik.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że jest Pani podatnikiem podatku od osób fizycznych, który rozlicza się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Od 1 marca 2022 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą świadcząc usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 (usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową).Wymieniła Pani też czynności, które wchodzą w zakres tych usług. Czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będą wykonywane na rzecz byłego pracodawcy. Nie jest Pani wspólnikiem ani członkiem zarządu Zleceniodawcy, dla którego planuje świadczyć usługi. W roku 2022 i w kolejnych latach podatkowych, w odniesieniu do prowadzonej przeze Panią działalności nie wystąpiły i nie wystąpią wszystkie negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, mogą być opodatkowane stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej, sklasyfikowanego pod symbolem PKWiU 74.90.12.0, mogą być opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pani przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00