Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 28 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.458.2022.2.KK
Uznanie nabywanych usług od zagranicznych Lektorów jako import usług zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usługjest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania nabywanych usług od zagranicznych Lektorów jako import usług zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 listopada 2022 r. (wpływ 1 grudnia 2022 r.) oraz pismem z 29 listopada 2022 r. (wpływ 6 grudnia 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Stowarzyszenie (…) (dalej jako: Stowarzyszenie) jest stowarzyszeniem zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym i prowadzi działalność odpłatną statutową.
Stowarzyszenie nie posiada wpisu na listę Organizacji Pożytku Publicznego.
Działalność jest prowadzona na terenie RP, Stowarzyszenie jest rezydentem polskim i rozlicza podatki wyłącznie w Polsce. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie posiada wpisu w Rejestrze Przedsiębiorców.
Aktywność Stowarzyszenia obejmuje szereg działań polegających w szczególności na:
1.Prowadzeniu warsztatów wokalnych, w ramach których odbywają się konferencje naukowe. Warsztaty są prowadzone w trybie weekendowym obejmują ok 24 godzin podczas których przedstawiana jest część teoretyczna dotycząca emisji głosu i nowinek branżowych z całego świata oraz część praktyczna polegająca na indywidualnych konsultacjach,
2.Organizacji kursów pedagogicznych kierowanych dla nauczycieli głosu, ale z możliwością uczestniczenia też osób z kręgu amatorskiego. Kursy składają się przeważnie z 3 modułów po 4 godziny lektorskie,
3.Organizacji seminarium, w ramach którego odbywa się konferencja naukowa oraz warsztaty wokalne w wymiarze 2-dniowym,
4.Organizacji letnich obozów wokalnych w różnych miejscach w Polsce. Obozy kierowane są do uczestników głównie dzieci i młodzieży. Obóz jest 10-dniowy, organizowany jest z zachowaniem wszelkich wymogów prawnych co do zgłoszeń, wyznaczania kierownika, z zachowaniem rygorów przepisów „sanepidowskich”.
Wyżej wymienione aktywności stanowią 100% przychodów Stowarzyszenia i są wydatkowane wyłącznie na koszty realizacji tych zadań. Stowarzyszenie nie jest nastawione na zysk i zysku nie osiąga.
Patrząc od strony realizacji zadań w sferze zadań publicznych aktywność Stowarzyszenia przejawia się w:
- działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości; (bezpłatne porady prawno-księgowe dla artystów freelancerów),
- działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych; (integracja społeczności artystycznej poprzez organizację grupowych warsztatów i wydarzeń około-warsztatowych, jak bezpłatne koncerty i występy),
- działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży, (edukacja artystyczna młodzieży poprzez udział w warsztatach artystycznych oraz obozach letnich),
- kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego; (promocja niezależnych artystów i ich działalności twórczej, przez organizację warsztatów artystycznych, zgodnie z ich programem autorskim),
- wspierania i upowszechniania kultury fizycznej; (pomoc w zakresie fizjoterapii i wskazówki dotyczące ćwiczeń ruchowych mających wpływ na szeroko pojętą emisję głosu),
- promocji i organizacji wolontariatu; (wspieranie lokalnych inicjatyw i festiwali).
Całość działań Stowarzyszenia obejmuje obszar edukacji i kultury. W działalność włączone jest środowisko nauczycieli, ale głównie środowisko związane z szeroko pojętą kulturą. Lektorami nierzadko są znane osoby, artyści, producenci muzyczni, również zagraniczni. Stowarzyszenie wynagradza Lektorów. O ile w bieżącej działalności nie było jeszcze wypłacanych wynagrodzeń dla zagranicznych Lektorów prowadzących działalność gospodarczą, to w niedalekiej przyszłości planowane jest zapraszanie takich osób.
Obecnie z racji nieprzekraczania limitu zwolnienia podmiotowego (200 tys. zł) Stowarzyszenie korzystało ze zwolnienia z podatku VAT bezwarunkowo, nie prowadząc żadnych działań obligujących do naliczania podatku VAT. W przyszłości jednak kwoty przychodu mogą przekroczyć kwotę limitu, dlatego pytanie dotyczy stanu przyszłego przy założeniu przekroczenia limitu przychodu w kwocie 200 tys. w roku 2023.
Wspomniani Lektorzy w każdym przypadku mają opracowany swój plan prowadzenia zajęć i konsultacji w oparciu o swoje doświadczenie i wypracowane metody. Program zajęć jest nierozerwalnie związany z ich osobą, innymi słowy nie ma możliwości aby ten sam program był prezentowany przez inną osobę, w zastępstwie, bądź zlecony podwykonawcy. Uczestnik takich zajęć spotyka się z konkretną osobą i uczestniczy w zajęciach konkretnej osoby. Ma to zarówno charakter marketingowy, gdzie imię i nazwisko Lektora stanowi markę samą w sobie, ale głównie stanowi to rękojmie profesjonalnie przekazanych informacji w oparciu o wieloletnie doświadczenie takich osób. Doświadczenie zdobywane na scenach, w studiach nagrań czy podczas produkcji muzyki. Każdy Lektor zatem posiada swój jedyny i wyjątkowy program. Umowa Stowarzyszenia z takim Lektorem zakłada wzajemną relację, gdzie Stowarzyszenie wypłaca wynagrodzenie za wykorzystanie autorskiego programu danego Lektora. Warunkiem zawarcia umowy jest potwierdzenie przez Lektora iż:
-jego program (rozumiany jako wykład, ale też konsultacje) stanowi utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim,
-Lektor jest twórcą i korzysta w pełni z praw autorskich odnośnie programu,
-wynagrodzenie stanowi honorarium,
-Stowarzyszenie wykorzystuje utwór (program) wyłącznie w celach edukacyjnych, bez możliwości powielania, kopiowania, publicznego odtwarzania.
Doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego – przedstawione w piśmie z 29 listopada 2022 r. (wpływ 6 grudnia 2022 r.)
1.Zagraniczni Lektorzy nie będą posiadać siedziby działalności lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski.
2.Zagraniczni Lektorzy nie są podatnikami zarejestrowanymi w Polsce w systemie podatku VAT, natomiast spełniają definicję określoną w art. 28a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług — stanowią podmioty wykonujące działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów VAT zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy.
3.W ramach świadczonej usługi Lektorzy będą mieli za zadanie:
a)przyciągnąć kursantów swoim nazwiskiem i pozycją w świecie muzyki na międzynarodowych rynkach,
b)prowadzić zajęcia w części teoretycznej (wykład) w oparciu o własny program autorski, na których przekażą aktualne informacje odnośnie trendów w edukacji wokalistów oraz badań nad tematami dotyczącymi wokalistyki, ale również trendach muzycznych w ogóle, w tym nowinkach technicznych dotyczących produkcji muzyki, nagrywania muzyki, pozyskiwania partnerów (agentów, promotorów, producentów), wraz z podawaniem przykładów zmiany trendów na przestrzeni lat oraz ich wpływu na kulturę,
c)prowadzić zajęcia w formie warsztatów, na których uczestnicy będą mieli okazję do pozyskania indywidualnych wskazówek odnośnie ich emisji głosu oraz procesu i kierunku dalszego kształcenia wokalnego,
d)podawać przykłady ćwiczeń wokalnych w formie indywidualnego występu wraz z jego analizą dla potrzeb rozwoju wokalnego słuchaczy.
4.Usługi świadczone przez zagranicznych Lektorów stanowią usługi związane ze sferą edukacji, ale też kultury. Walor edukacyjny realizowany jest poprzez udzielanie wskazówek, indywidualne warsztaty oraz poszerzanie wiedzy słuchaczy. Natomiast edukacja odbywa się poprzez działania kulturalne. Prezentowane i co istotne — wykonywane są utwory muzyczne (wokalne i z akompaniamentem). Co również ważne — zarówno warsztaty jak i wykłady mają na celu przygotowanie uczestników pod kątem wokalnym do budowania swojej kariery na rynku muzycznym, zatem wyłącznie w obszarze kultury. Zdobyte przez uczestników umiejętności, ale i wiedza, pozwolą na realizację działań kulturalnych, a przede wszystkim zwiększają ich szanse na popularność w obszarze kultury. Wokalista z dobrym warsztatem wokalnym ma bowiem szersze możliwości spopularyzowania utworów muzycznych których jest autorem lub wykonawcą, a i jego utwory mają większą wartość na rynku muzycznym.
Zatem usługi świadczone przez Lektorów jednoznacznie możemy uznać za działalność polegającą na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, gdyż właśnie doprowadzają do realizacji tych celów, w dodatku poprzez indywidualne działanie oparte na własnych programach nauczania z wykorzystaniem utworów muzycznych, za które Lektorzy otrzymają honoraria. Działania te wpisują się wprost w definicję słownikową pojęcia „kultura”, przez które rozumiemy całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie.
Podsumowując usługi służą kulturze, a dokładniej – podniesieniu jakości polskiej kultury muzycznej, szczególnie wokalnej.
Statutowym celem działalności Stowarzyszenia jest prowadzenie działalności muzycznej, oświatowej, edukacyjnej, artystycznej szczególnie ukierunkowanej na nauczanie, propagowanie i popularyzację dobrej techniki wokalnej zgodnej z fizjologią głosu oraz jej zastosowania w różnych stylach muzycznych.
Czynniki, które przyczynią się do rozwijania i rozpowszechniania kultury odnoszą się raczej do podnoszenia poziomu i jakości wykonawczej polskich wokalistów, zatem działalność ta jest na skalę światową (polscy wokaliści będą śpiewać lepiej niż w innych krajach, gdzie nie ma warsztatów i szkoleń na tak wysokim poziomie).
Efekty Państwa pracy już widać, choćby w sukcesach Polski (…) były przygotowywane przez nauczyciela, który regularnie uczestniczy w wydarzeniach organizowanych przez Państwa środowisko (instytucje, założone przez nauczycieli, którzy brali lekcje (...)).
Obecnie duży procent laureatów (...) to uczniowie Państwa uczniów. W programach dla starszych osób tego jeszcze nie widać, ponieważ nowe metody wchodzą do Polski dopiero od 2003 r., zatem akurat „urosło” jedno pokolenie Państwa uczniów, którzy zaczęli się uczyć nowymi metodami, korzystając z usług Lektorów.
5.Zagraniczni Lektorzy sami zorganizują swoją pracę w zakresie świadczonych usług, będą występować w swoim imieniu i na własny rachunek. Wszelkie techniczne aspekty prowadzenia wykładu i warsztatów zostaną ustalone ze Stowarzyszeniem, które jako organizator będzie musiało spełnić wymagania Lektora, również odnośnie sprzętu, wielkości Sali, rodzaju akustyki, nagłośnienia, obsługi technicznej.
6.Świadczone usługi nie dotyczą usług wskazanych w art. 43 ust. 19 ustawy VAT, w szczególności Lektor nie pobiera wynagrodzenia za wstęp na wydarzenie kulturalne oraz nie świadczy usług nagrań, związanych z filmem, agencji informacyjnych, wydawniczych, etc.
Pytanie
Czy wynagrodzenie wypłacane Lektorom zagranicznym działającym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej stanowi import usług zgodnie z art. 28b ustawy VAT, a jeśli tak to czy korzysta ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Import usług to świadczenie usług, z tytułu których wykonania podatnikiem jest nabywca. W tym przypadku podatnikami są osoby fizyczne i prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę, miejsce zamieszkania lub stałego prowadzenia działalności poza terytorium kraju.
Aby zakup usługi mógł zostać uznany za import usług, niezbędne jest spełnienie następujących warunków:
- miejscem świadczenia stosownie do przepisów ustawy o podatku od towarów i usług lub rozporządzenia jest terytorium Polski;
- usługodawcą musi być podatnik mający siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium Polski, niezależnie od tego, czy na terenie Wspólnoty, czy też poza jej terytorium;
- usługobiorcą jest osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej oraz osoba fizyczna mająca siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium Polski, zobowiązana do rozliczania w polskim urzędzie skarbowym,
- usługodawca nie rozliczył w Polsce podatku należnego z tytułu wykonanej usługi na rzecz usługobiorcy (z Polski).
Obowiązek podatkowy w imporcie usług powstaje z chwilą wykonania usługi. Jeśli przed wykonaniem usługi nabywca uiszcza zaliczkę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej zapłaty.
W przypadku opisanym w stanie faktycznym uważają Państwo, że nabycie usług od zagranicznego Lektora stanowi import usług.
Natomiast odnosząc się do zwolnienia przedmiotowego, w Państwa ocenie przy spełnieniu przesłanek pozwalających uznać autorski program nauczania za utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych można skorzystać ze zwolnienia zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.
Jak czytamy w art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażania (utwór).
Taki też charakter mają usługi realizowane przez Lektorów. W szczególności ich program prezentowania swojej wiedzy i doświadczenia ma swoją formę wyrazu (lektorat i konsultacje indywidualne), ma indywidualny charakter (Lektorzy posiadają konspekty dla prezentowania treści).
Dodatkowo wypłacane wynagrodzenie dotyczy wyłącznie tej usługi.
Z kolei art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy VAT zwalnia (przedmiotowo) usługi kulturalne świadczone przez indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorarium, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.
Jednym z warunków zwolnienia VAT w przywołanym powyżej przepisie jest świadczenie usługi kulturalnej.
Ustawa o podatku od towarów i usług nie podaje definicji pojęcia „usług kulturalnych”. Jego znaczenie można ustalić w oparciu o dostępne metody wykładni. Zgodnie z wykładnią językową pod terminem „usługi kulturalne”, kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp. Natomiast kultura to całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności.
Ponadto zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862 ze zm.), działalność kulturalna, w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.
Biorąc pod uwagę cel działania Stowarzyszenia jakim jest upowszechnianie śpiewu (co niewątpliwie stanowi element kultury) oraz edukację w tym zakresie, w Państwa ocenie wszelkie działania wspomagające i przyczyniające się do takiego rozwoju są powiązane z kulturą. W szczególności odpowiednie przygotowanie wokalne pozwala tworzyć, upowszechniać i chronić kulturę.
Podsumowując uważają Państwo, iż usługi świadczone na rzecz Stowarzyszenia stanowią „import usług”, a Stowarzyszenie powinno ująć wartość nabytych usług jako import usług, jednocześnie wykazując podatek VAT należny w kwocie 0 zł.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wnioskujest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 2 pkt 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Pod pojęciem usługi należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy. Każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi zatem co do zasady usługę w rozumieniu ustawy, niemniej jednak muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
-w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, nabywca jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
-świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Przy czym z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.
Zatem za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:
-istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
-wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,
-istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie świadczącego usługi,
-odpłatność za otrzymane świadczenie (usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
-istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.
Należy wskazać, że zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy – czynności muszą być wykonywane przez podatnika.
Według art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca – Stowarzyszenie zarejestrowane jest w Krajowym Rejestrze Sądowym i prowadzi działalność odpłatną statutową.
Stowarzyszenie nie posiada wpisu na listę Organizacji Pożytku Publicznego.
Działalność jest prowadzona na terenie RP, Stowarzyszenie jest rezydentem polskim i rozlicza podatki wyłącznie w Polsce. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie posiada wpisu w Rejestrze Przedsiębiorców.
Aktywność Stowarzyszenia obejmuje szereg działań polegających w szczególności na:
1.Prowadzeniu warsztatów wokalnych, w ramach których odbywają się konferencje naukowe. Warsztaty są prowadzone w trybie weekendowym obejmują ok 24 godzin podczas których przedstawiana jest część teoretyczna dotycząca emisji głosu i nowinek branżowych z całego świata oraz część praktyczna polegająca na indywidualnych konsultacjach,
2.Organizacji kursów pedagogicznych kierowanych dla nauczycieli głosu, ale z możliwością uczestniczenia też osób z kręgu amatorskiego. Kursy składają się przeważnie z 3 modułów po 4 godziny lektorskie,
3.Organizacji seminarium, w ramach którego odbywa się konferencja naukowa oraz warsztaty wokalne w wymiarze 2-dniowym,
4.Organizacji letnich obozów wokalnych w różnych miejscach w Polsce. Obozy kierowane są do uczestników głównie dzieci i młodzieży. Obóz jest 10-dniowy, organizowany jest z zachowaniem wszelkich wymogów prawnych co do zgłoszeń, wyznaczania kierownika, z zachowaniem rygorów przepisów „sanepidowskich”.
Wyżej wymienione aktywności stanowią 100% przychodów Stowarzyszenia i są wydatkowane wyłącznie na koszty realizacji tych zadań. Stowarzyszenie nie jest nastawione na zysk i zysku nie osiąga.
Patrząc od strony realizacji zadań w sferze zadań publicznych aktywność Stowarzyszenia przejawia się w:
- działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości; (bezpłatne porady prawno-księgowe dla artystów freelancerów),
- działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych; (integracja społeczności artystycznej poprzez organizację grupowych warsztatów i wydarzeń około-warsztatowych, jak bezpłatne koncerty i występy),
- działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży, (edukacja artystyczna młodzieży poprzez udział w warsztatach artystycznych oraz obozach letnich),
- kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego; (promocja niezależnych artystów i ich działalności twórczej, przez organizację warsztatów artystycznych, zgodnie z ich programem autorskim),
- wspierania i upowszechniania kultury fizycznej; (pomoc w zakresie fizjoterapii i wskazówki dotyczące ćwiczeń ruchowych mających wpływ na szeroko pojętą emisję głosu),
- promocji i organizacji wolontariatu; (wspieranie lokalnych inicjatyw i festiwali).
Całość działań Stowarzyszenia obejmuje obszar edukacji i kultury. W działalność włączone jest środowisko nauczycieli, ale głównie środowisko związane z szeroko pojętą kulturą. Lektorami nierzadko są znane osoby, artyści, producenci muzyczni, również zagraniczni. Stowarzyszenie wynagradza Lektorów. O ile w bieżącej działalności nie było jeszcze wypłacanych wynagrodzeń dla zagranicznych Lektorów prowadzących działalność gospodarczą, to w niedalekiej przyszłości planowane jest zapraszanie takich osób.
Obecnie z racji nieprzekraczania limitu zwolnienia podmiotowego (200 tys. zł) Stowarzyszenie korzystało ze zwolnienia z podatku VAT bezwarunkowo, nie prowadząc żadnych działań obligujących do naliczania podatku VAT. W przyszłości jednak kwoty przychodu mogą przekroczyć kwotę limitu, dlatego pytanie dotyczy stanu przyszłego przy założeniu przekroczenia limitu przychodu w kwocie 200 tys. w roku 2023.
Wspomniani Lektorzy w każdym przypadku mają opracowany swój plan prowadzenia zajęć i konsultacji w oparciu o swoje doświadczenie i wypracowane metody. Program zajęć jest nierozerwalnie związany z ich osobą, innymi słowy nie ma możliwości aby ten sam program był prezentowany przez inną osobę, w zastępstwie, bądź zlecony podwykonawcy. Uczestnik takich zajęć spotyka się z konkretną osobą i uczestniczy w zajęciach konkretnej osoby. Ma to zarówno charakter marketingowy, gdzie imię i nazwisko Lektora stanowi markę samą w sobie, ale głównie stanowi to rękojmie profesjonalnie przekazanych informacji w oparciu o wieloletnie doświadczenie takich osób. Doświadczenie zdobywane na scenach, w studiach nagrań czy podczas produkcji muzyki. Każdy Lektor zatem posiada swój jedyny i wyjątkowy program. Umowa Stowarzyszenia z takim Lektorem zakłada wzajemną relację, gdzie Stowarzyszenie wypłaca wynagrodzenie za wykorzystanie autorskiego programu danego Lektora. Warunkiem zawarcia umowy jest potwierdzenie przez Lektora iż:
-jego program (rozumiany jako wykład, ale też konsultacje) stanowi utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim,
-Lektor jest twórcą i korzysta w pełni z praw autorskich odnośnie programu,
-wynagrodzenie stanowi honorarium,
-Stowarzyszenie wykorzystuje utwór (program) wyłącznie w celach edukacyjnych, bez możliwości powielania, kopiowania, publicznego odtwarzania.
Zagraniczni Lektorzy nie będą posiadać siedziby działalności lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski.
Zagraniczni Lektorzy nie są podatnikami zarejestrowanymi w Polsce w systemie podatku VAT, natomiast spełniają definicję określoną w art. 28a ustawy, stanowią podmioty wykonujące działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów VAT zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy.
W ramach świadczonej usługi Lektorzy będą mieli za zadanie:
a)przyciągnąć kursantów swoim nazwiskiem i pozycją w świecie muzyki na międzynarodowych rynkach,
b)prowadzić zajęcia w części teoretycznej (wykład) w oparciu o własny program autorski, na których przekażą aktualne informacje odnośnie trendów w edukacji wokalistów oraz badań nad tematami dotyczącymi wokalistyki, ale również trendach muzycznych w ogóle, w tym nowinkach technicznych dotyczących produkcji muzyki, nagrywania muzyki, pozyskiwania partnerów (agentów, promotorów, producentów), wraz z podawaniem przykładów zmiany trendów na przestrzeni lat oraz ich wpływu na kulturę,
c)prowadzić zajęcia w formie warsztatów, na których uczestnicy będą mieli okazję do pozyskania indywidualnych wskazówek odnośnie ich emisji głosu oraz procesu i kierunku dalszego kształcenia wokalnego,
d)podawać przykłady ćwiczeń wokalnych w formie indywidualnego występu wraz z jego analizą dla potrzeb rozwoju wokalnego słuchaczy.
Wskazali Państwo, że usługi świadczone przez zagranicznych Lektorów stanowią usługi związane ze sferą edukacji, ale też kultury. Walor edukacyjny realizowany jest poprzez udzielanie wskazówek, indywidualne warsztaty oraz poszerzanie wiedzy słuchaczy. Natomiast edukacja odbywa się poprzez działania kulturalne. Prezentowane i co istotne — wykonywane są utwory muzyczne (wokalne i z akompaniamentem). Co również ważne — zarówno warsztaty jak i wykłady mają na celu przygotowanie uczestników pod kątem wokalnym do budowania swojej kariery na rynku muzycznym, zatem wyłącznie w obszarze kultury. Zdobyte przez uczestników umiejętności, ale i wiedza, pozwolą na realizację działań kulturalnych, a przede wszystkim zwiększają ich szanse na popularność w obszarze kultury. Wokalista z dobrym warsztatem wokalnym ma bowiem szersze możliwości spopularyzowania utworów muzycznych których jest autorem lub wykonawcą, a i jego utwory mają większą wartość na rynku muzycznym.
Wskazali Państwo, że usługi świadczone przez Lektorów jednoznacznie można uznać za działalność polegającą na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, gdyż właśnie doprowadzają do realizacji tych celów, w dodatku poprzez indywidualne działanie oparte na własnych programach nauczania z wykorzystaniem utworów muzycznych, za które Lektorzy otrzymają honoraria. Działania te wpisują się wprost w definicję słownikową pojęcia „kultura”, przez które rozumiemy całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie.
Usługi służą kulturze, a dokładniej – podniesieniu jakości polskiej kultury muzycznej, szczególnie wokalnej.
Statutowym celem działalności Stowarzyszenia jest prowadzenie działalności muzycznej, oświatowej, edukacyjnej, artystycznej szczególnie ukierunkowanej na nauczanie, propagowanie i popularyzację dobrej techniki wokalnej zgodnej z fizjologią głosu oraz jej zastosowania w różnych stylach muzycznych.
Czynniki, które przyczynią się do rozwijania i rozpowszechniania kultury odnoszą się raczej do podnoszenia poziomu i jakości wykonawczej polskich wokalistów, zatem działalność ta jest na skalę światową (polscy wokaliści będą śpiewać lepiej niż w innych krajach, gdzie nie ma warsztatów i szkoleń na tak wysokim poziomie).
Obecnie duży procent laureatów (...) to uczniowie Państwa uczniów. W programach dla starszych osób tego jeszcze nie widać, ponieważ nowe metody wchodzą do Polski dopiero od 2003 r., zatem akurat „urosło” jedno pokolenie Państwa uczniów, którzy zaczęli się uczyć nowymi metodami, korzystając z usług Lektorów.
Zagraniczni Lektorzy sami zorganizują swoją pracę w zakresie świadczonych usług, będą występować w swoim imieniu i na własny rachunek. Wszelkie techniczne aspekty prowadzenia wykładu i warsztatów zostaną ustalone ze Stowarzyszeniem, które jako organizator będzie musiało spełnić wymagania Lektora, również odnośnie sprzętu, wielkości Sali, rodzaju akustyki, nagłośnienia, obsługi technicznej.
Świadczone usługi nie dotyczą usług wskazanych w art. 43 ust. 19 ustawy, w szczególności Lektor nie pobiera wynagrodzenia za wstęp na wydarzenie kulturalne oraz nie świadczy usług nagrań, związanych z filmem, agencji informacyjnych, wydawniczych, etc.
Państwa wątpliwości w niniejszej sprawie, dotyczą kwestii czy nabywane przez Państwa usługi od zagranicznych Lektorów, należy wykazać jako import usług objętych zwolnieniem wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.
W tym miejscu wskazać należy, że w przypadku świadczenia usług, gdy jeden z kontrahentów posiada siedzibę poza terytorium kraju, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.
Stosownie do art. 28a ustawy:
Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
1)ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
W oparciu o zasadę ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:
W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Według art. 28b ust. 3 ustawy:
W przypadku gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. W przypadku braku siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej – miejscem świadczenia usług, jest stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu. Powołaną powyżej zasadę ogólną należy stosować, gdy usługa jest świadczona na rzecz podatnika, a przepisy wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy nie przewidują innych zasad ustalenia miejsca świadczenia usług.
Do powołanej w art. 28b ust. 1 ustawy zasady ogólnej, ustawodawca przewidział szereg zastrzeżeń, wskazując szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług. Jednakże w przedmiotowej sprawie nie mają one zastosowania.
Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy:
Przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
a)usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
b)usługobiorcą jest:
-w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
-w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
-w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.
Stosownie do art. 17 ust. 2 ustawy:
W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.
W analizowanej sprawie, zagraniczni Lektorzy nie są podatnikami zarejestrowanymi w Polsce w systemie podatku VAT, natomiast spełniają definicję określoną w art. 28a ustawy, stanowią podmioty wykonujące działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów VAT zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy i nie będą posiadali siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski.
Zatem – skoro spełniają Państwo definicję podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy, a ponadto w przedmiotowej sprawie nie mają zastosowania zastrzeżenia wymienione w art. 28b ust. 1 ustawy, to miejscem świadczenia i opodatkowania usług świadczonych przez zagranicznych Lektorów – stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy – będzie miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. terytorium Polski. W związku z powyższym to na Państwu spoczywa obowiązek rozliczenia podatku od nabywanych usług, do których ma zastosowanie art. 28b ust. 1 ustawy. W takim przypadku spełnione są wszystkie warunki uprawniające do zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Z tytułu nabycia usług od zagranicznych Lektorów zobowiązani będą Państwo do rozliczenia podatku od towarów i usług na zasadzie importu usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.
W odniesieniu do możliwości zwolnienia od podatku nabywanych przez Państwa usług należy wskazać, że ustawodawca zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, przewidział zastosowanie do niektórych czynności zwolnienia od podatku.
Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:
a)podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
b)indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.
W myśl art. 43 ust. 19 ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:
1)usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
2)wstępu:
a)na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
b)do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
c)do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
3)wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
4)usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
5)działalności agencji informacyjnych;
6)usług wydawniczych;
7)usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
8)usług ochrony praw.
Analizując powołane wyżej regulacje dotyczące zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, w zakresie usług kulturalnych zauważyć należy, że warunkiem zastosowania ww. zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, jak również przedmiotowym, dotyczącym rodzaju świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie będzie miało zastosowania.
Należy podkreślić, że ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez ściśle określone grupy podmiotów. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w ww. przepisie, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.
Warunkiem zastosowania ww. zwolnienia jest zatem spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy.
Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji usług kulturalnych. Kwestia określenia usług kultury została przedstawiona w orzeczeniu Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 8 marca 2017 r. sygn. akt III SA/Wa 987/16 (orzeczenie prawomocne), w którym powołano także inne orzeczenia, np. NSA z 11 czerwca 2015 r. w sprawie I FSK 1988/13, NSA z 13 marca 2014 r. w sprawie I FSK 584/13, NSA z 4 marca 2014 r. w sprawie I FSK 535/13 i z 14 maja 2015 r. w sprawie I FSK 318/14, WSA w Bydgoszczy z 22 grudnia 2014 r. w sprawie I SA/Łd 1174/14.
Z orzecznictwa tego wynika, że istotne jest aby usługi miały charakter działalności twórczej, charakteryzowały się indywidualnością, a ich wykonywanie odbywało się w interesie publicznym, gdyż celem wprowadzenia zwolnienia usług kulturalnych było obniżenie kosztów dostępu do kultury i dziedzictwa narodowego. Z ww. orzecznictwa wynika też, że norma dotycząca indywidualnych twórców i artystów nie zawiera żadnego odwołania do przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
Z kolei z orzecznictwa TSUE w sprawie C-592/15 wynika, że ze względu na różnorodność tradycji kulturowych i dziedzictwa regionalnego w Unii, niekiedy nawet w ramach jednego państwa członkowskiego, pozostawiono państwom członkowskim margines uznania w zakresie określenia zwolnionych usług kulturalnych.
Mając na uwadze pojęcie „kultury” wskazane w powołanych orzeczeniach – a zatem rozumiane jako m.in. „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie”, „materialna i umysłowa działalność społeczeństw oraz jej wytwory; społeczeństwo rozpatrywane ze względu na jego dorobek materialny i umysłowy” (...) – należy stwierdzić, że nabywane przez Stowarzyszenie usługi zagranicznych Lektorów, nie mają charakteru usług kulturalnych. Celem usług świadczonych przez Lektorów jest zasadniczo edukacja (poszerzenie wiedzy) uczestników zajęć (kursantów/słuchaczy), a nie dostęp do kultury i dziedzictwa narodowego. Z przedstawionego opisu sprawy bowiem wynika, że Lektorzy wykonują czynności polegające na przekazywaniu uczestnikom wiedzy, umiejętności i zdobytego doświadczenia w oparciu o opracowany autorski program nauczania. Lektorzy prowadzą zajęcia, w ramach których przekazują informacje, np. odnośnie trendów w edukacji wokalistów, udzielają indywidualnych wskazówek dotyczących emisji głosu poszczególnych uczestników oraz procesu i kierunku dalszego kształcenia wokalnego czy też podają przykłady ćwiczeń wokalnych w formie indywidualnego występu wraz z jego analizą dla potrzeb rozwoju wokalnego danego słuchacza. Kursanci, uczestnicząc w zajęciach z zagranicznymi Lektorami, zdobywają umiejętności i wiedzę pod kątem wokalnym, potrzebne do budowania kariery na rynku muzycznym.
Zatem nawet jeśli usługi Lektorów (będących – jak wynika z wniosku – twórcami) są świadczone z uwzględnieniem ich autorskiego programu nauczania, stanowiącego (jak również wynika z wniosku) utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim, to zasadniczo celem tych usług jest przekazanie wiedzy konkretnego Lektora w obszarze muzycznym (mamy więc do czynienia z edukacją artystyczną), a nie dostęp do kultury i dziedzictwa narodowego. Głównym zadaniem Lektora jest przekazanie swojej wiedzy i umiejętności adeptom wykładów, warsztatów i ćwiczeń wokalnych. Działalność Lektorów zagranicznych nie spełnia funkcji budowania wartości kultury, jej ochrony czy promocji. Zajęcia prowadzone przez Lektorów nie są prowadzone w interesie publicznym. Beneficjentami tych zajęć nie jest ogół społeczeństwa, lecz konkretni uczestnicy zajęć, dla których motywacją jest podniesienie własnych umiejętności wokalnych i nauka emisji głosu od najlepszych (w tym wypadku Lektorów). Uczenie kogoś śpiewu, techniki wokalnej, itd. to po prostu nauka pewnej umiejętności, rzemiosła. Jest w tym wiele indywidualności, bo nauczyciel jest znanym artystą, więc przekazuje uczniom swoje własne umiejętności. Usługa świadczona przez Lektorów stanowi usługę o charakterze edukacyjnym (tj. edukację artystyczną). Fakt, że zajęcia te prowadzą znani i uznani artyści stanowi jedynie gwarancję ich jakości oraz atrakcyjności. Lektorzy prowadzą zajęcia, w ramach których przekazują informacje, np. odnośnie trendów w edukacji wokalistów, udzielają indywidualnych wskazówek dotyczących emisji głosu poszczególnych uczestników oraz procesu i kierunku dalszego kształcenia wokalnego czy też podają przykłady ćwiczeń wokalnych w formie indywidualnego występu wraz z jego analizą dla potrzeb rozwoju wokalnego danego słuchacza. Ponadto, kursanci, uczestnicząc w zajęciach z zagranicznymi Lektorami, zdobywają umiejętności i wiedzę pod kątem wokalnym, potrzebne do budowania kariery na rynku muzycznym. Należy przy tym zauważyć, że Lektor jest twórcą i korzysta w pełni z praw autorskich odnośnie realizowanego własnego programu szkoleniowego, a Stowarzyszenie wykorzystuje utwór (program) wyłącznie w celach edukacyjnych, bez możliwości powielenia, kopiowania oraz publicznego odtwarzania, co zaprzecza idei realizacji usług kulturalnych w interesie publicznym.
Z uwagi zatem na to, że nabywane przez Wnioskodawcę usługi zagranicznych Lektorów nie mają charakteru usług kulturalnych, brak jest podstaw do ich zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.
Podsumowując, nabywane przez Państwa usługi świadczone przez zagranicznych Lektorów działających w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będą stanowić import usług. Jednakże, z uwagi na fakt, iż usługi świadczone przez zagranicznych Lektorów nie mają charakteru usług kulturalnych to nie będą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.
Zatem Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Tutejszy organ wskazuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Należy również zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
3)z zastosowaniem art. 119a;
4)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
5)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right