Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 27 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.787.2022.3.AS
Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWIU 74.90.12.0 (usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń) 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie możliwości opodatkowania dochodów ze świadczonych usług ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 grudnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 7 lutego 2023 r. oraz 15 lutego 2023 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Pan A.A. jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą od 1 stycznia 2018 r. pod firmą X (dalej: Wnioskodawca). Wnioskodawca w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, na podstawie zawartej umowy z kontrahentem - spółką (dalej: Zamawiający) świadczy na jego rzecz następujące usługi:
–analizuje i weryfikuje oferty handlowe pod kątem zbieżności ze strategią firmy oraz zgodności z kryteriami rentowności;
–utrzymuje relacje z wybranymi klientami oraz partnerami biznesowymi;
–koordynuje i pośredniczy w zawieraniu umów z klientami oraz partnerami biznesowymi;
–poszukuje nowych klientów oraz partnerów biznesowych;
–negocjuje oraz wspiera doradczo w negocjacjach handlowych z nowymi oraz stałymi klientami oraz partnerami biznesowymi.
Wnioskodawca na podstawie Umowy z Zamawiającym nie jest uprawniony do zawierania umów w imieniu Zamawiającego ani odbierania dla niego oświadczeń, chyba że otrzyma odrębne, szczególne pełnomocnictwo.
Wnioskodawca złożył wniosek do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego o wskazanie zaklasyfikowania rodzaju prowadzonej działalności. Zgodnie z informacją udzieloną przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wydaną w 2022 r. czynności świadczone przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mieszczą się w grupowaniu PKWIU 74.90.12.0, tj. usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 z późn. zm. - dalej: ustawa o PIT).
Przychody Wnioskodawcy z pozarolniczej działalności gospodarczej w ciągu roku podatkowego nie przekroczą kwoty 2.000.000 euro. Wnioskodawca złożył we właściwym czasie (skutecznie) oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca świadczy usługi na własny rachunek i na własne ryzyko oraz ponosi odpowiedzialność na zasadach określonych w Kodeksie Cywilnym.
Uzupełnienie wniosku
Wniosek dotyczy rozliczeń począwszy od roku 2022 r. oraz lat następnych. Oświadczenie o wyborze ryczałtu zostało złożone 5 stycznia 2022 r. Pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką nie istnieją powiązania o charakterze osobistym lub gospodarczym. Wnioskodawca nie pełni w Spółce również funkcji zarządczych rozumianych jako bycie Członkiem Zarządu.
Poza umową o świadczenie usług Wnioskodawca ma ze Spółką zawartą umowę o pracę, na mocy której pełni funkcję Chief Operating Officer i zarządza kadrą pracowniczą/managerską. Zakres obowiązków z umowy o pracę nie pokrywa się z zakresem czynności wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług. Spółka jest tzw. software housem - podmiotem działającym w branży programistycznej. Spółka na rzecz swoich klientów świadczy usługi programistyczne. Partnerzy handlowi Spółki to firmy z rożnych branż, relacje Spółki z jej partnerami handlowymi polegają głównie na nabywaniu usług od Spółki i tego dotyczą zawierane z nimi umowy.
W ramach współpracy z partnerami handlowymi zdarzają się także sytuacje polegające na uczestnictwie Wnioskodawcy w procesie organizacji podwykonawców w związku ze składaną klientowi ofertą (gdy zaplecze osobowe Spółki wymaga uzupełnienia w związku z konkretną ofertą/zleceniem).
Wnioskodawca nie wykonuje usług pod kierownictwem Spółki i w miejscu i czasie wyznaczonym przez Spółkę. Odpowiedzialność wobec osób trzecich ponosi Spółka, w pełnym zakresie. Wnioskodawca ponosi ryzyko biznesowe związane z prowadzoną działalnością i świadczonymi na rzecz Spółki usługami. W przypadku gdyby Spółka uznała, iż Wnioskodawca wykonuje usługi w sposób nieprawidłowy/działa na jej szkodę i poprzez działanie Wnioskodawcy Spółka może np. tracić klientów, Spółka może pociągnąć Wnioskodawcę do odpowiedzialności.
Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów z innego rodzaju działalności gospodarczej niż opisana we wniosku. W szczególności, nie uzyskuje przychodów z:
•prowadzenia aptek,
•działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
•działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.
Obecnie obowiązującą umowę o pracę ze Spółką Wnioskodawca ma zawartą od 29 listopada 2016 r. Obecnie zakres obowiązków w ramach umowy obejmuje:
–zarządzanie kadrą pracowniczą oraz managerską, które jest zgodne z ogólną wizją firmy,
–współpracę z kadrą kierowniczą wyższego szczebla w celu osiągnięcia korzystnych wyników finansowych w zakresie optymalizacji kosztów, przepływów pieniężnych, fuzji i przejęć, systemów, raportowania i kontroli,
–wyznaczanie celów dotyczących wydajności organizacji; budowanie efektywnych narzędzi pomiarowych do mierzenia wydajności i efektywności procesów wewnętrznych i zewnętrznych,
–dostarczanie raportów opisujących stan funkcjonowania firmy,
–współpracę z innymi kierownikami wyższego szczebla nad programami budżetowania, prognozowania i alokacji zasobów,
–współpracę z kadrą kierowniczą wyższego szczebla w celu tworzenia, wdrażania planów i procesów operacyjnych, infrastruktury wewnętrznej, systemów raportowania i polityk firmy, które mają na celu wspieranie wydajności w firmie,
–motywowanie pracowników na wszystkich szczeblach w firmie,
–współpraca z CEO i CFO w procesie pozyskiwania kapitału zewnętrznego,
–egzekwowanie odpowiedzialności pracowników i kierownictwa w zakresie wewnętrznych polityk, procedur i wytycznych firmy.
Zakres obowiązków obejmuje zarządzanie tą kadrą managerską działów tzw. produkcyjnych (odpowiedzialnych za dostarczanie projektów i rozwój kompetencji) czyli wydawanie poleceń i wsparcie w wykonywaniu bieżącej pracy w kontekście funkcjonowania poszczególnych działów, które nadzorują te osoby.
Wnioskodawca nie nadzoruje całej kadry pracowniczej i managerskiej. Nadzoruje tylko kadrę wyznaczoną przez Spółkę, w zakresie konkretnych działów w firmie. Nadzoruje kadrę odpowiedzialną za „produkcję” czyli wytwarzanie oprogramowania, delivery (jakość) oraz kompetencje i rozwój poszczególnych działów (Center of Competences).
Pytanie
Czy w przedstawionym przypadku usługi, które Wnioskodawca świadczy na rzecz Zamawiającego mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym?
Pana stanowisko w sprawie
W przedstawionym przypadku usługi świadczone na rzecz Zamawiającego będą podlegały opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym stanowi, że działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
a)wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
b)wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, opodatkowaniu podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym.
Stawki ryczałtu zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a), wysokość stawki ryczałtu w odniesieniu do przychodów osiągniętych w ramach działalności usługowej wynosi 8,5%, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego należy wskazać, iż w ocenie Wnioskodawcy usługi wykonywane na rzecz Zlecającego mieszczą się w kategorii działalności usługowej, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a). Jednocześnie, wykonywane przez Wnioskodawcę czynności nie mieszczą się w żadnej z innych kategorii usług (czynności), dla których art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym przewiduje inną stawkę podatku.
Podsumowując, z uwagi na to że:
1)świadczone przez Wnioskodawcę usługi spełniają definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;
2)przedmiotem działalności Wnioskodawcy są usługi określone w PKWIU 74.90.12.0, tj. usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń;
3)wykonywane przez Wnioskodawcę czynności nie mieszczą się w żadnej z innych kategorii usług (czynności), dla których art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym przewiduje inną stawkę podatku;
4)świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie zawierają się w katalogu wyłączeń, zgodnie z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;
5)Wnioskodawca złożył we właściwym czasie (skutecznie) oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
jest uprawniony do stosowania stawki 8,5% dla usług wykonywanych na rzecz Zlecającego.
Pogląd, zgodnie z którym usługi tożsame do tych, które świadczy Wnioskodawca na rzecz Zamawiającego mogą korzystać z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% wyrażono m.in. w:
1)interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 sierpnia 2022 r., nr 0115-KDIT1.4011.328.2022.2.JG, w której organ uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym działalność, którą będzie prowadził pod kodem PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.12.0) może być opodatkowana ryczałtem - stawką 8,5%. W interpretacji wskazano:
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiotem jest świadczenie usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. W odniesieniu do Pana działalności nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 cyt. ustawy. Nie osiągnął Pan również w roku ubiegłym przychodu przekraczającego 2.000.000 euro, wynikającego z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy. W myśl art. 9 ust. 1 cyt. ustawy złożył Pan zgłoszenie o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na rok 2022 w ustawowym terminie.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, czynności opisane we wniosku, wykonywane przez Pana w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne. Do Pana działalności nie mają bowiem zastosowania negatywne przesłanki wyłączające z możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Do opisanych usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 74.90.12.0 stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
2)interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 kwietnia 2022 r., nr 0114-KDIP2-1.4011.168.2022.2.KS, w której organ uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym będzie prowadził pod kodem PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.12.0) może być opodatkowana ryczałtem - stawką 8,5%.
Zgodnie z treścią interpretacji:
(...) osiągane przez Panią przychody z tytułu świadczonych usług objętych grupowaniem PKWiU 74.90.12.0, tj. Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń - będą mogły skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają one opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
3)interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 20 października 2021 r., nr. 0113-KDIPT2-1.4011.663.2021.2.MM, w której za prawidłowe uznano następujące stanowisko:
Przenosząc powyższe na grunt przedmiotowego wniosku należy uznać, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi przedstawicielstwa handlowego na rzecz swoich kontrahentów, bez zawierania umów we własnym imieniu i fizycznej sprzedaży towaru, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0, również powinny być opodatkowane wg 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Z uwagi na powyższe, w opinii Wnioskodawcy właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w stosunku do świadczonych przez Niego usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 będzie stawka, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. stawka 8.5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Podsumowując, w przedstawionym stanie faktycznym usługi świadczone na rzecz Zamawiającego będą podlegały opodatkowaniu stawką 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Z wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą świadcząc usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Z informacji przedstawionych we wniosku wynika także, że zakres obowiązków z umowy o pracę nie pokrywa się z zakresem czynności wykonywanych przez Pana na podstawie umowy o świadczenie usług, a więc w Pana sprawie nie zachodzą przesłanki wykluczające możliwość opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej ww. usług mogą być opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
•stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia, oraz
•zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Powołane przez Pana interpretacje indywidualne dotyczą konkretnych, indywidualnych spraw podatników. Zostały wydane w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right