Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.846.2022.1.AND

Fakt, że osoba fizyczna będąca wspólnikiem Spółki jest także założycielem (fundatorem) Fundacji, a Spółka będzie wynajmowała pomieszczenia na rzecz Fundacji w zamian za określony czynsz najmu, nie będzie wyłączać w przyszłości na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 updop lub art. 28j ust. 1 pkt 5 updop możliwości zastosowania przez Wnioskodawcę opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 grudnia 2022 roku za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy w uwarunkowaniach zaprezentowanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego będzie miał zastosowanie art. 28j ust. 1 pkt 4 lub art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, wyłączając tym samym możliwość zastosowania przez Wnioskodawcę opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi w podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „Wnioskodawca”). Wnioskodawca prowadzi indywidualną działalność gospodarczą wpisaną do centralnej ewidencji działalności gospodarczej (dalej: „Przedsiębiorstwo”).

Wnioskodawca planuje kontynuowanie prowadzonej działalności gospodarczej w formie spółki prawa handlowego, tj. przekształcenie działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Tym samym Wnioskodawca podjął decyzję o utworzeniu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka”) poprzez przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Przekształcenie”).

W chwili składania wniosku podjęte zostały już czynności zmierzające do przekształcenia Przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w Spółkę. W momencie przekształcenia majątek Przedsiębiorstwa stanie się majątkiem Spółki. Przekształcenie nastąpi zgodnie z odpowiednimi przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (dalej: „k.s.h.”). W skutek dokonanego Przekształcenia zgodnie z przepisami k.s.h., Spółce będą przysługiwać wszystkie prawa i obowiązki przekształcanego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. W konsekwencji, z chwilą wpisu Spółki do Krajowego Rejestru Handlowego, Przedsiębiorstwo prowadzone dotychczas przez Wnioskodawcę stanie się własnością Spółki. Spółce przysługiwać będą wszystkie prawa i obowiązki Wnioskodawcy związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Wnioskodawca stanie się jednocześnie udziałowcem Spółki.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej odnosi się do skutków podatkowych związanych z działalnością spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (Spółka) i występuje on w charakterze osoby planującej utworzenie Spółki (w trybie art. 5841 i następne k.s.h.), o której mowa w art. 14n ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

Wnioskodawca planuje po dokonaniu Przekształcenia złożenie zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Spółka w momencie złożenia tego zawiadomienia będzie spełniać warunki wskazane w art. 28j ust. 1 pkt 2-7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „updop”). Spółka nie będzie żadnym z podmiotów wymienionym art. 28k updop. Wnioskodawca posiada jednak wątpliwości dotyczące warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 updop oraz art. 28j ust. 1 pkt 5 updop, które to wątpliwości są przedmiotem niniejszego wniosku.

Wnioskodawca wskazuje, że jest założycielem fundacji „Fundacja R.” (dalej: „Fundacja”). Fundacja działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz.U. z 1991 r. nr 46 poz. 203, winno być: „t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 166”), statutu Fundacji oraz innych obowiązujących przepisów prawa. Celem działalności statutowej Fundacji, określonej w akcje fundacyjnym, jak i statucie jest (…).

Dochodami Fundacji są:

a) dochody z działalności gospodarczej Fundacji,

b) dochody ze zbiórek i imprez publicznych,

c) dotacje, subwencje, darowizny, spadki i zapisy otrzymane zarówno z terenu Polski, jak i z za granicy,

d) dochody z praw majątkowych przekazanych Fundacji odpłatnie bądź nieodpłatnie,

e) inne wpływy.

Dochód z działalności gospodarczej Fundacji po pomniejszeniu o właściwe podarki (winno być: „podatki”), przeznacza się na realizację celów statutowych Fundacji oraz rozwój Fundacji w zakresie, w jakim jest to niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Fundacji. Fundacja działa jako organizacja pozarządowa niedziałająca w celu uzyskania zysku.

Organami Fundacji są:

a) Rada Fundacji - zwana dalej „Radą”,

b) Zarząd Fundacji - zwany dalej „Zarządem”.

Zarząd, z zastrzeżeniem kompetencji Rady, kieruje całością spraw Fundacji i podejmuje w tych sprawach decyzje. W szczególności prowadzi statutową działalność społeczną, działalność gospodarczą, zarządza majątkiem Fundacji, decyduje o formach, środkach i wysokości udzielanej pomocy społecznej. Podejmuje uchwały o przeznaczeniu i wykorzystaniu dochodów Fundacji, w tym o przekazywaniu określonej części dochodów z działalności gospodarczej na społeczną działalność statutową. Członkowie Zarządu Fundacji mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w tym organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż określone w art. 8 pkt 5a ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. Nr 26, poz. 306, z 2001 r. Nr 85, poz. 924 i Nr 154, poz. 1799, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 45, poz. 391 i Nr 60, poz. 535, winno być: „t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2136”).

Rada jest organem nadzorującym prace zarządu. Jest organem niezależnym i ma prawo do uzyskania w każdym czasie wszystkich informacji o bieżącej działalności statutowej, jak i gospodarczej Fundacji. Rada składa się z 3 do 5 osób. Członków Rady Fundacji powołuje i odwołuje Fundator na czas nieoznaczony. Członkowie Rady Fundacji mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w tym organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż określone w art. 8 pkt 5a ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. Nr 26, poz. 306, z 2001 r. Nr 85, poz. 924 i Nr 154, poz. 1799, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 45, poz. 391 i Nr 60, poz. 535 ze zm. winno być: „t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2136”).

Wnioskodawca na moment składania niniejszego wniosku jest członkiem Rady Fundacji, jednak złożył rezygnację z tej funkcji i w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek nie będzie członkiem Rady (na miejsce Wnioskodawcy wejdzie inna osoba). Wnioskodawca nie jest i w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek nie będzie członkiem Zarządu. W związku z powyższym, w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek fundator nie będzie zasiadał w jakimkolwiek z organów Fundacji, z tytułu którego przysługiwałyby mu roszczenia majątkowe w stosunku do Fundacji.

Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana lub wobec wyczerpania się środków finansowych i majątku. Decyzje o rozwiązaniu Fundacji podejmuje Fundator lub Rada Fundacji. Likwidację prowadzi likwidator wyznaczony przez Radę Fundacji. Rada Fundacji na wniosek likwidatora powołuje osoby do dokonania poszczególnych czynności likwidacyjnych, o ile zachodzi taka potrzeba. Likwidatorowi służą uprawnienia Zarządu. Majątek Fundacji po likwidacji przeznaczony będzie na cele wskazane uchwałą Rady Fundacji.

Zgodnie ze statutem Fundacji, fundatorowi przysługują wyłącznie prawa i kompetencje określone w statucie oraz odpowiednich przepisach prawa. Zgodnie z treścią statutu, fundatorowi przysługują kompetencje polegające na prawie powoływania i odwoływania członków Zarządu i Rady oraz rozwiązania fundacji i postawienia jej w stan likwidacji. Określone statutem prawa i kompetencje fundatora nie są dziedziczne i podlegają wygaśnięciu (prawo do rozwiązania fundacji i postawienia jej w stan likwidacji) albo przechodzą na jego spadkobierców (prawo powoływania i odwoływania członków organów).

Wnioskodawca dodaje, że planowane jest zawarcie między Spółką a Fundacją umowy najmu pomieszczeń przez Spółkę na rzecz Fundacji, w zamian za określony w umowie czynsz najmu.

Pytanie

Czy w uwarunkowaniach zaprezentowanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, art. 28j ust. 1 pkt 4 updop lub art. 28j ust. 1 pkt 5 updop będzie miał tu zastosowanie, wyłączając tym samym możliwość zastosowania przez Wnioskodawcę opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w uwarunkowaniach zaprezentowanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego fakt, że osoba fizyczna będąca wspólnikiem Spółki jest także założycielem (fundatorem) Fundacji, a Spółka będzie wynajmowała pomieszczenia na rzecz Fundacji w zamian za określony czynsz najmu, nie będzie wyłączać w przyszłości na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 updop lub art. 28j ust. 1 pkt 5 updop możliwości zastosowania przez Wnioskodawcę opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 4 updop, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki: (...) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Pkt 4 powołanego wyżej art. 28j ust. 1 updop wyraźnie wskazuje, że jednym z warunków umożliwiających opodatkowanie spółki ryczałtem jest nieposiadanie przez jego wspólnika (osobę fizyczną) praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym. Literalne brzmienie ww. przepisu nie wyklucza zatem, by udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami spółek chcących skorzystać z opodatkowania ryczałtem były osoby fizyczne będące fundatorem fundacji. Niemniej jednak, jeśli takim udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem jest założyciel (fundator) fundacji, to nie może on posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub jako beneficjent fundacji.

Natomiast zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 5 updop, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki: (...) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2167 ze zm., winno być: „t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 166”): Fundacje mogą ustanawiać osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania bądź osoby prawne mające siedziby w Polsce lub za granicą. Zgodnie z art. 4 ww. ustawy: Fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu. W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach: Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Zgodnie natomiast z art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.): Mieniem jest własność i inne prawa majątkowe. Prawa majątkowe to natomiast prawa podmiotowe przysługujące wobec rzeczy lub przedmiotów materialnych niebędących rzeczami albo dóbr niematerialnych lub prawnych.

Zgodnie z regulacjami zawartym w ustawie o fundacjach, fundator fundacji samodzielnie ustala statut fundacji, określając m.in. jej cele, zasady, formy i zakres działalności, skład i organizację zarządu oraz sposób jego powoływania. Fundator ustala również nie tylko obowiązki, ale również uprawnienia zarządu i jego członków. Fundator ustala także inne kwestie regulujące funkcjonowanie fundacji. Fundator określa krąg beneficjentów fundacji mając przy tym całkowitą swobodę w kształtowaniu obecnych i przyszłych beneficjentów a także proporcji w jakich będą oni partycypować w zyskach fundacji. Fundator może być również jednym z beneficjentów fundacji, o czym decyduje on sam.

Odnosząc powyższe do opisu sprawy stwierdzić należy, że z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego (winno być: „stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego”) oraz uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy nie wynika, by Wnioskodawca mógł być wykluczony z opodatkowania ryczałtem z powodu niespełnienia warunku określonego w art. 28j ust. 1 pkt 4 updop lub art. 28j ust. 1 pkt 5 updop. Wskazana osoba fizyczna będąca wspólnikiem Spółki z o.o., pomimo że jest fundatorem Fundacji, w okresie opodatkowania Spółki ryczałtem od dochodów spółek nie będzie posiadać bowiem jakichkolwiek praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia (pieniężnego, niepieniężnego) jako założyciel (fundator) lub jako beneficjent fundacji. Również Spółka opodatkowana ryczałtem wynajmująca pomieszczenia na rzecz Fundacji w zamian za określony czynsz najmu nie będzie posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie postawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku.

W związku z powyższym, Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem inne kwestie wynikające z opisu sprawy i Państwa własnego stanowiska w sprawie, nie objęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określają, jakie warunki zobowiązany jest spełnić podatnik, aby mógł wybrać formę opodatkowania w postaci ryczałtu od dochodu spółek, czyli tzw. CIT estoński.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

 1) (uchylony)

 2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

 a) z wierzytelności,

 b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

 c) z części odsetkowej raty leasingowej,

 d) z poręczeń i gwarancji,

 e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

 g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

 3) podatnik:

 a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

 b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń na podatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;

 4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

 5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

 6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

 7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Określone wyżej warunki podatnik zobowiązany jest spełniać w każdym okresie opodatkowania ryczałtem.

Natomiast myśl art. 28k cytowanej wyżej ustawy:

1. Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:

1) przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;

2) instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3) podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;

4) podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5) podatników, którzy zostali utworzeni:

 a) w wyniku połączenia lub podziału albo

 b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

 c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6) podatników, którzy:

a) zostali podzieleni przez wydzielenie albo

b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

- uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

 2. W przypadku łączenia, podziału podmiotów lub wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego przepisy ust. 1 pkt 5 i 6 stosuje się odpowiednio do podmiotów przejmujących lub otrzymujących wkład niepieniężny.

W powołanym wyżej art. 28j ust. 1 ustawy o CIT, pkt 4 wyraźnie wskazuje, że jednym z warunków umożliwiających opodatkowanie spółki ryczałtem jest nieposiadanie przez jego wspólnika (osobę fizyczną) praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciela (fundatora) lub beneficjenta fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Literalne brzmienie ww. przepisu nie wyklucza zatem, by udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami spółek chcących skorzystać z opodatkowania ryczałtem były osoby fizyczne będące fundatorem fundacji. Niemniej jednak, jeśli takim udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem jest założyciel (fundator) fundacji, to nie może on posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub jako beneficjent fundacji.

Odnosząc się do art. 28j ust. 1 pkt 4 wskazać należy, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 166):

Fundacje mogą ustanawiać osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania bądź osoby prawne mające siedziby w Polsce lub za granicą.

Zgodnie z art. 4 ww. ustawy:

Fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach:

Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Zgodnie natomiast z art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):

Mieniem jest własność i inne prawa majątkowe.

Prawa majątkowe to natomiast prawa podmiotowe, przysługujące wobec rzeczy lub przedmiotów materialnych niebędących rzeczami albo dóbr niematerialnych lub prawnych.

Zgodnie z regulacjami zawartym w ustawie o fundacjach, fundator fundacji samodzielnie ustala statut fundacji, określając m.in. jej cele, zasady, formy i zakres działalności, skład i organizację zarządu oraz sposób jego powoływania. Fundator ustala również nie tylko obowiązki, ale również uprawnienia zarządu i jego członków. Fundator ustala także inne kwestie regulujące funkcjonowanie fundacji. Fundator określa krąg beneficjentów fundacji mając przy tym całkowitą swobodę w kształtowaniu obecnych i przyszłych beneficjentów, a także proporcji, w jakich będą oni partycypować w zyskach fundacji. Fundator może być również jednym z beneficjentów fundacji, o czym decyduje on sam.

Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym, Wnioskodawca zamierza  przekształcić indywidualną działalność gospodarczą w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Przekształcenie nastąpi zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U z .2022 r. poz. 1467). Z chwilą wpisu spółki do Krajowego Rejestru Handlowego, przedsiębiorstwo prowadzone dotychczas przez Wnioskodawcę stanie się własnością spółki i jednocześnie Wnioskodawca stanie się udziałowcem Spółki. Po przekształceniu, Wnioskodawca planuje złożenie zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Wnioskodawca oświadczył, że spółka w momencie złożenia tego zawiadomienia będzie spełniać warunki wskazane w art. 28j ust. 1 pkt 2-7 oraz w art. 28k ustawy o CIT.

Wnioskodawca wskazał, że jest założycielem fundacji i na moment składania niniejszego wniosku jest członkiem Rady Fundacji, przy czym złożył rezygnację z tej funkcji i w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek nie będzie członkiem Rady. Ponadto, zgodnie z opisem sprawy, Wnioskodawca nie jest i w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek nie będzie członkiem Zarządu fundacji, zatem nie będzie zasiadał w jakimkolwiek z organów fundacji, z tytułu którego przysługiwałyby mu roszczenia majątkowe w stosunku do fundacji.

Nadto Wnioskodawca  wskazał, że spółka będzie wynajmować fundacji pomieszczenia w zamian za określony czynsz najmu.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia czy w opisanym we wniosku stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym będzie miał zastosowanie art. 28j ust. 1 pkt 4 lub art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, wyłączając tym samym możliwość opodatkowania spółki w formie ryczałtu od dochodów spółek.

Odnosząc cytowane wyżej przepisy do opisu sprawy stwierdzić należy, że z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego nie wynika, by spółka, której udziałowcem będzie Wnioskodawca, mogłaby być wykluczona z opodatkowania ryczałtem z powodu niespełnienia warunku określonego w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, tj. ze względu na udziałowca będącego fundatorem fundacji i członkiem rady fundacji na dzień złożenia wniosku. Wnioskodawca, pomimo że jest fundatorem fundacji, w okresie opodatkowania spółki ryczałtem nie będzie posiadał jakichkolwiek praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia (pieniężnego, niepieniężnego) jako założyciel (fundator) lub jako beneficjent fundacji.

Zatem, w świetle przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w Spółce, w której udziałowcem będzie Wnioskodawca, nie będzie miał zastosowania art. 28j ust. 1 pkt 4 i art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT.

W związku z powyższym, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia/Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji/stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wniesienia wniosku.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00