Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 22 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.848.2022.3.AA

Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:

-prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych usług sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU 62.02.30.0 i 63.11.19.0,

-nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 28 października 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 24 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 5 stycznia 2023 r. (wpływ 9 stycznia 2023 r.) oraz 15 lutego 2023 r. (wpływ 20 lutego 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym od (...) września 2022 roku jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą (…) (dalej: „Podatnik”). Podatnik wybrał formę opodatkowania – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Usługi świadczone przez Podatnika w 2022 r. dla jego kontrahentów (spółek) są związane z:

-prowadzeniem działań związanych z zarządzaniem projektami;

-przedsprzedażą;

-sporządzaniem całej niezbędnej dokumentacji projektowej;

-wdrażaniem metodyk (…);

-definiowaniem budżetu oraz utrzymywanie odpowiedniej rentowności jednostki;

-prowadzenie działań kadrowych;

-doradztwem i zarządzaniem zespołami 2-10 osobowymi na każdym etapie istnienia oprogramowania;

-śledzeniem najlepszych praktyk w zakresie tworzenia oprogramowania i przedstawianie ich zespołowi;

-komunikacją z klientem.

Faktycznie wykonywana działalność Podatnika w żadnym miejscu nie będzie polegała na programowaniu, lecz na projektowaniu oraz nadzorowaniu procesu tworzenia i wdrażania programów.

Za pisanie kodów programów odpowiedzialne będą inne osoby, niezależne od Podatnika. Klienci Podatnika są zamawiającymi koncepcję oprogramowania lub też jego rozwinięcia, a sam Podatnik doradza w zakresie wyboru optymalnych rozwiązań, sam jednak nie uczestniczy w procesie programowania.

Przychody Podatnika z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w 2022 r. nie przekroczą kwoty 2 000 000 euro. W związku z tym nie ma zastosowania wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie.

Podatnik nie będzie również świadczył usług dla byłego pracodawcy.

Podatnik podkreśla, że głównym przedmiotem działalności jest projektowanie architektury rozwiązań w technologii sieci komputerowych. Podatnik wskazuje, że świadczone przez niego usługi sklasyfikowane pod kodem 62.01.12.0 PKWiU 2015 r. – usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych nie są związane z oprogramowaniem, tj. nie mieszą się w definicji usług związanych z oprogramowaniem rozumianych jako projektowanie, tworzenie, testowanie i utrzymywanie kodu źródłowego programów komputerowych.

Podatnik nie świadczy i nie zamierza świadczyć usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Podatnik świadczy usługi jako niezależny kontraktor – a więc nie jest pracownikiem, przedstawicielem, współtwórcą ani reprezentantem kontrahentów. Zawarta umowa z kontrahentem nie narzuca w żadnym stopniu miejsca i czasu podejmowanych przez Podatnika działań. Rozliczenie odbywa się na zasadzie wypłaty zryczałtowanego wynagrodzenia. Jako wykonujący postanowienia umowy z kontrahentem Podatnik ponosi pełną odpowiedzialność za wykonywane czynności oraz ponosi pełne ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. Podatnik prowadzi działalność w sposób rzetelny i zgodny z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ewidencję przychodów.

Podatnik nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług:

a)związanych z wydawaniem:

i.pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

ii.pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

iii.pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

iv.oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

v.związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),

b)objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Podatnik prowadzi działalność usługową, a więc zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W dniu rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, tj. (...) września 2022 roku Podatnik złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym poprzez wskazanie we wniosku CEiDG wyboru formy opodatkowania.

Do wykonywanej przez Podatnika działalności gospodarczej nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm.).

Podatnik prowadzi ewidencję przychodów, w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

W pierwszym uzupełnieniu do wniosku udzielił Pan odpowiedzi na następujące pytania:

Czy w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 świadczy Pan usługi projektowania, rozwoju, wdrażania oprogramowania i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci?

W ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 nie świadczy Pan usług projektowania, rozwoju, wdrażania oprogramowania i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Jakie konkretnie czynności/zadania wykonuje Pan w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0; proszę szczegółowo opisać charakter tych czynności/zadań dla każdego wypunktowania wskazanego przez Pana w opisie sprawy, wskazać na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem?

W ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 świadczy Pan następujące usługi w ramach wykonywania czynności Menedżera portfolio obejmujące:

-Konsultacje z klientami w zakresie technologii,

-Zarządzanie oczekiwaniami klientów,

-Zarządzanie kluczowymi klientami,

-Doradztwo dla kierowników projektów (…) w zakresie najlepszych praktyk zarządzania,

-Odpowiedzialność za pomyślną realizację projektów z portfolio,

-Spełnianie (….) dla portfolio,

-Konsultowanie/wspieranie działu handlowego w pozyskiwaniu nowych zleceń/interesów dla firmy.

Kierownika projektu

Konsultowanie i zarządzanie zespołem na każdym etapie (…)

Prowadzenie zespołu

Komunikacja z klientem

Wdrażanie metodyk (…).

Zarządzanie projektem

Odpowiedzialność za pomyślne (na czas, w ramach budżetu, zakresu i oczekiwanej jakości) dostarczenie projektu klientowi

Śledzenie najlepszych praktyk w tworzeniu oprogramowania i wprowadzanie ich do zespołu

Rozwinięcie:

1.Prowadzenie działań związanych z zarządzaniem projektami.

Projekty, w zakresie których Podatnik świadczy usługi związane z branżą IT. Celem projektów jest dostarczenie pakietów oprogramowania dla klienta lub użytkowników.

Projekty dotyczą wielu branż: (...). Projekty mają różną długość trwania.

Przykładem jest oprogramowanie (...).

W zależności od projektu i potrzeb proporcje poszczególnych aktywności mogą się różnić – bywa, że projekt wymaga więcej czasu w zakresie analizy biznesowej, a w innym przypadku więcej czasu wymaga planowanie, raportowanie i komunikacja z zespołem oraz klientem mojego kontrahenta.

Bieżące zarządzanie projektami sprowadza się do dbania, by projekt był realizowany w ramach założonego budżetu, efekty prac dostarczone w uzgodnionym terminie, a zakres prac pokrywał się z oczekiwaniami (zamówieniem) klienta. Projekty realizowane są przez zespoły projektowe, których częścią jest Podatnik. Zakres zadań w zarządzanym projekcie organizowany jest w narzędziu do planowania zadań.

Zadania powstają poprzez rozbicie wysokopoziomowego zakresu prac na mniejsze, bardziej precyzyjne zadania. Często zadania te wymagają specjalistycznych umiejętności (które posiadają poszczególni członkowie zespołu) i zadania zależą od siebie. W ramach świadczonych usług Podatnik odpowiada za odpowiedni plan wykonania zadań, tak aby efektywnie wykorzystać czas zespołu projektowego, Podatnik dba, by wymagania i zadania były zrozumiane przez wszystkich członków oraz realizowane w wyznaczonym czasie. Po realizacji pewnej części zadań następuje ich wdrożenie, które oznacza udostępnienie rezultatów do pierwszego grona odbiorców – w zależności od wymagań klienta i specyfiki projektu, może wymagać to dodatkowej fazy projektu lub nowe funkcjonalności dostępne są od razu dla użytkowników końcowych.

2.W ramach przedsprzedaży świadczonych usług zarządzania projektami Podatnik kontaktuje się także z klientem kontrahenta w celu raportowania postępów prac, wykorzystania budżetu i realizacji planu.

3.Sporządzanie niezbędnej dokumentacji projektowej/preparing the project documnetation.

Przygotowanie i wsparcie dokumentacji projektowej na wszystkich etapach cyklu życia rozwoju oprogramowania (…) oraz przedsprzedaży.

Pre-sale: Pisanie „Solution Proposal” (oferty handlowej) dla potencjalnych klientów na podstawie ich wymagań (potrzeb). Zazwyczaj propozycja rozwiązania składa się z części biznesowej i części technicznej. Część techniczna jest wykonywana w ścisłej współpracy z wyższym personelem technicznym. Część biznesowa jest przygotowywana przy ścisłej współpracy z zespołem handlowym. Podatnik jest odpowiedzialny za ostateczną propozycję rozwiązania, walidując część techniczną pod kątem adekwatności do początkowych wymagań i oczekiwań klienta.

Planowanie i analiza wymagań: Podatnik jest odpowiedzialny za tworzenie dokumentacji projektowej zawierającej plany projektu, harmonogram i tzw. kamienie milowe oraz aspekty finansowe projektu.

Definiowanie wymagań: Podatnik jest odpowiedzialny za pisanie i walidację specyfikacji wymagań oprogramowania przygotowanej we współpracy z analitykami biznesowymi pod kątem zgodności z początkowymi potrzebami i celami klienta.

Projektowanie architektury produktu: Podatnik jest odpowiedzialny za przegląd specyfikacji dokumentu projektowego stworzonego przez zespół architektury.

Rozwój produktu: Podatnik jest odpowiedzialny za aktualizację dokumentacji zarządzania projektem, jak plany projektowe, przegląd technicznej dokumentacji projektowej tworzonej przez zespół.

Testowanie produktu: Podatnik odpowiada za przegląd dokumentacji zapewnienia jakości stworzonej przez zespół zapewnienia jakości, aby upewnić się, że spełnia ona potrzeby projektu i przestrzega najlepszych praktyk.

4.Wdrażanie: Podatnik jest odpowiedzialny za ostateczny zestaw dokumentacji dostarczanej wraz z ostateczną wersją produktu, jak dokumentacja zarządcza, dokumentacja projektowa, podręczniki użytkownika itp. rolą Podatnika jest pisanie dokumentów, jak również recenzowanie dokumentów przygotowanych przez zespół.

Podatnik wdraża metodykę (...).

(…).

Zadaniem Podatnika jest upewnienie się na każdym etapie, że klient otrzymuje dokładnie to, czego oczekuje – często na drodze prezentacji fragmentów, to znaczy wersji demo, produktu.

Najważniejszym elementem pracy w oparciu o metodologię (…) jest proces wdrażania. Dla wykonawcy projektu oznacza to, że wizję klienta musi dogłębnie poznać cały zespół projektowy; i od poziomu pracy indywidualnej całość musi wrócić do wizji. Jest to trudniejsze niż mogłoby się wydawać. Dzielenie się wizją staje się w rzeczywistości ćwiczeniem jej formowania.

Ustawienie pracy w sprintach, zgodnie z zasadami (…) mocno ograniczają ją czasowo. Większość projektów napotyka trudności, ale budowanie hipotez i powtarzanie eksperymentów jest integralną częścią (…). Aby osiągnąć cel, wizję należy wdrażać krótkimi krokami i szybko powtarzać, z silnym naciskiem na przegląd pracy.

5.Definiowanie budżetu oraz utrzymywanie odpowiedniej rentowności jednostki polega na modelowaniu procesów biznesowych, którym również Podatnik zajmuje się w ramach wykonywanej działalności gospodarczej, jest niezwykle istotne we wszystkich sytuacjach, gdzie potrzebujemy jasno zakomunikować, w jaki sposób wykonywana jest praca (systemu lub człowieka). Modele procesów pokazują, jaki jest obecny lub docelowy sposób postępowania, i są efektem analizy biznesowej potrzeb klienta. Przykładowy model może dotyczyć (...). W ramach modelowania procesów biznesowych przygotowuje opis tekstowy lub wizualny, w postaci diagramów (np. (…)), tego jak system lub człowiek realizuje zadania.

Jeśli organizacja chce dokładnie zrozumieć, co dzieje się na każdym etapie procesu zakupowego, Podatnik wykorzysta modelowanie procesów. Natomiast jeśli chce wyjaśnić, które działy są właścicielami poszczególnych części procesu zakupowego, mapa procesów jest właściwym wyborem, ponieważ opiera się na danych jakościowych i doświadczeniach pracowników.

Mapa procesu pomaga również wyjaśnić, w jaki sposób proces zaopatrzenia przebiega w różnych działach lub które komponenty systemu zaangażowane są w proces (np. baza danych, system wysyłania e-maili lub SMS), co jest istotne dla opisu wymagań oprogramowania. Przedmiotem usługi jest nie tylko tworzenie nowych procesów, w ramach zadań można wykonać optymalizacje, która może polegać na redukcji potrzebnych kroków (w celu poprawy doświadczenia użytkownika) lub odciążenia zaangażowanych komponentów/działów (w celu poprawy wydajności systemu).

Analiza i zarządzanie ryzykiem w projekcie jest koniecznym elementem pracy projekt managera. Zgodnie z definicją PMI ryzyko jest to „niepewne zdarzenie lub warunek, który w przypadku wystąpienia ma pozytywny lub negatywny wpływ na cele projektu”.

Z kolei zarządzanie ryzykiem wyposaża kierownika projektu w narzędzia ułatwiające zarządzanie niewiadomymi.

Identyfikowanie (odnajdowanie potencjalnych zdarzeń) jest to proces ciągły w trakcie projektu. Zidentyfikowane ryzyko można wycenić, przypisując mu prawdopodobieństwo oraz wpływ na cele projektu. Jeśli ryzyko jest już znane, można starać się złagodzić jego skutki (w przypadku wystąpienia), minimalizować wpływ na cele projektu lub redukować prawdopodobieństwo – podejmując dodatkowe kroki, jeszcze zanim ryzyko wystąpiło.

Rejestr ryzyk przechowywany jest zwykle wraz z dokumentacją projektową lub częścią raportu. Przykładem ryzyka może być (...).

6 . W ramach prowadzenia działań kadrowych Podatnik upewnia się, że zespół projektowy rozumie cel projektu, a także zna szczegółowe wymagania dla funkcjonalności. Podatnik potrafi uniknąć blokad w związku z zależnościami.

Natomiast w ramach zarządzania projektami Podatnik odnajduje przeszkody na drodze zespołu do efektywnej pracy, usprawnia procesy oraz przepływ informacji. Organizuje dodatkowe spotkania, które pozwalają zespołowi na wzajemne informowane się o postępach, planach oraz Podatnik umożliwia wzajemne wsparcie w przypadku problemów.

Komunikacje w zespole projektowym usprawniają spotkania organizowane przez Podatnika (w przypadku podejścia zwinnego – metoda (...)): spotkania codzienne („daily”), sesje analityczne (w celu wspólnego zrozumienia nowych wymagań), retrospektywy (w celu dyskusji na temat usprawnień w codziennej pracy). Nie bez znaczenia jest upewnienie się, że procesy firmowe (oraz wewnętrzne zespołowe) są przestrzegane.

7. Podatnik śledzi najlepsze praktyki w zakresie tworzenia oprogramowania i przedstawia je zespołowi. Rola Podatnika w realizacji procesu to:

-planowanie pracy i ustawienia procesów na początku projektu,

-wspieranie/konsultowanie zespołu w trakcie realizacji projektu,

-proponowanie i wdrażanie usprawnień mających na celu lepszą pracę zespołu, podniesienie jakości produktu, zadowolenie klienta itp.,

-stała komunikacja z klientem.

8. Komunikacja z klientem odbywa się poprzez narzędzia online: komunikatory internetowe ((...)), połączenia audio/video ((...)), a także email i (jeśli tylko możliwe) osobiste spotkania.

Natomiast w drugim piśmie stanowiącym uzupełnienie dokonał Pan jednoznacznego wskazania, iż część świadczonych przez Pana usług podlega klasyfikacji PKWiU 62.01.12.0 – usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, dokładniej chodzi o wskazanie we wniosku:

1.Prowadzaniem działań związanych z zarządzaniem projektami

Projekty, w zakresie których Podatnik świadczy usługi, są związane z branżą IT. Celem projektów jest dostarczenie pakietów oprogramowania dla klienta lub użytkowników.

Projekty dotyczą wielu branż: (...). Projekty mają różną długość trwania.

Przykładem jest oprogramowanie (...).

W zależności od projektu i potrzeb proporcje poszczególnych aktywności mogą się różnić – bywa, że projekt wymaga więcej czasu w zakresie analizy biznesowej, a w innym przypadku więcej czasu wymaga planowanie, raportowanie i komunikacja z zespołem oraz klientem Podatnika jego kontrahenta.

Bieżące zarządzanie projektami sprowadza się do dbania, by projekt był realizowany w ramach założonego budżetu, efekty prac dostarczone w uzgodnionym terminie, a zakres prac pokrywał się z oczekiwaniami (zamówieniem) klienta. Projekty realizowane są przez zespoły projektowe, których Podatnik jest częścią. Zakres zadań w zarządzającym projekcie organizowany jest w narzędziu do planowania zadań.

Zadania powstają poprzez rozbicie wysokopoziomowego zakresu prac na mniejsze, bardziej precyzyjne zadania. Często zadania te wymagają specjalistycznych umiejętności (które posiadają poszczególni członkowie zespołu) i zadania zależą od siebie. W ramach świadczonych usług Podatnik odpowiada za odpowiedni plan wykonania zadań, tak aby efektywnie wykorzystać czas zespołu projektowego, Podatnik dba, by wymagania i zadania były zrozumiane przez wszystkich członków oraz realizowane w wyznaczonym czasie. Po realizacji pewnej części zadań następuje ich wdrożenie, które oznacza udostępnienie rezultatów do pierwszego grona odbiorców – w zależności od wymagań klienta i specyfiki projektu, może wymagać to dodatkowej fazy projektu lub nowe funkcjonalności dostępne są od razu dla użytkowników końcowych.

2.W ramach przedsprzedaży świadczonych usług zarządzania projektami, kontaktuje się także z klientem kontrahenta w celu raportowania postępów prac, wykorzystania budżetu i realizacji planu.

A część tych usług jest sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 62.02.30 – usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, to jest dokładnie.

3.Sporządzanie niezbędnej dokumentacji projektowej/preparing the projectdocumnetation

Przygotowanie i wsparcie dokumentacji projektowej na wszystkich etapach cyklu życia rozwoju oprogramowania (…) oraz przedsprzedaży.

Pre-sale: Pisanie„Solution Proposal” (oferty handlowej) dla potencjalnych klientów na podstawie ich wymagań (potrzeb). Zazwyczaj propozycja rozwiązania składa się z części biznesowej i części technicznej. Część techniczna jest wykonywana w ścisłej współpracy z wyższym personelem technicznym. Część biznesowa jest przygotowywana przy ścisłej współpracy z zespołem handlowym. Podatnik jest odpowiedzialny za ostateczną propozycję rozwiązania, walidując część techniczną pod kątem adekwatności do początkujących wymagań i oczekiwań klienta.

Planowanie i analiza wymagań: Podatnik jest odpowiedzialny za tworzenie dokumentacji projektowej zawierającej plany projektu, harmonogram i tzw. kamienie milowe oraz aspekty finansowe projektu.

Definiowanie wymagań: Podatnik jest odpowiedzialny za pisanie i walidację specyfikacji wymagań oprogramowania przygotowanej we współpracy z analitykami biznesowymi pod kątem zgodności z początkowymi potrzebami i celami klienta.

Projektowanie architektury produktu: Podatnik jest odpowiedzialny za przegląd specyfikacji dokumentu projektowego stworzonego przez zespół architektury.

Rozwój produktu: Podatnik jest odpowiedzialny za aktualizację dokumentacji zarządzania projektem, jak plany projektowe, przegląd technicznej dokumentacji projektowej tworzonej przez zespół.

Testowanie produktu: Podatnik odpowiada za przegląd dokumentacji zapewnienia jakości stworzonej przez zespół zapewnienia jakości, aby upewnić się, że spełnia ona potrzeby projektu i przestrzega najlepszych praktyk.

4.Wdrażanie: Podatnik jest odpowiedzialny za ostateczny zestaw dokumentacji dostarczanej wraz z ostateczną wersją produktu, jak dokumentacja zarządcza, dokumentacja projektowa, podręczniki użytkownika itp. Rolą Podatnika jest pisanie dokumentów, jak również rozeznanie dokumentów przygotowanych przez zespół.

Podatnik wdraża metodykę (…). 

(...).

Zadaniem Podatnika jest upewnienie się na każdym etapie, że klient otrzymuje dokładnie to, czego oczekuje – często na drodze prezentacji fragmentów, to znaczy wersji demo, produktu.

Najważniejszym elementem pracy w oparciu o metodologię (…) jest proces wdrażania. Dla wykonawcy projektu oznacza to, że wizję klienta musi dogłębnie poznać cały zespół projektowy; i od poziomu pracy indywidualnej całość musi wrócić do wizji. Jest to trudniejsze niż mogłoby się wydawać. Dzielenie się wizją staje się w rzeczywistości ćwiczeniem jej formowania.

Ustawienie pracy w sprintach, zgodnie z zasadami (…), mocno ograniczają ją czasowo. Większość projektów napotyka trudności, ale budowanie hipotez i powtarzanie eksperymentów jest integralną częścią (…).

Aby osiągnąć cel, wizję należy wdrażać krótkimi krokami i szybko powtarzać, z silnym naciskiem na przegląd pracy

oraz PKWiU 63.11.19.0 – pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych, a dokładniej:

5.Definiowanie budżetu oraz utrzymywanie odpowiedniej rentowności jednostki polega na modelowaniu procesów biznesowych, którym również zajmuje się w ramach wykonywanej działalności gospodarczej, jest niezwykle istotne we wszystkich sytuacjach, gdzie potrzebujemy jasno zakomunikować, w jaki sposób wykonywana jest praca (systemu lub człowieka). Modele procesów pokazują, jaki jest obecny lub docelowy sposób postępowania, i są efektem analizy biznesowej potrzeb klienta. Przykładowy model może dotyczyć (...). W ramach modelowania procesów biznesowych przygotowuje opis tekstowy luz wizualny w postaci diagramów (np. (…)), tego jak system lub człowiek realizuje zadania.

 Jeśli organizacja chce dokładnie zrozumieć, co dzieje się na każdym etapie procesu zakupowego, Podatnik wykorzysta modelowanie procesów. Natomiast jeśli chce wyjaśnić, które działy są właścicielami poszczególnych części procesu zakupowego, mapa procesów jest właściwym wyborem, ponieważ opiera się na danych jakościowych i doświadczeniach pracowników.

Mapa procesu pomaga również wyjaśnić, w jaki sposób proces zaopatrzenia przebiega w różnych działach lub które komponenty systemu zaangażowane są w proces (np. baza danych, system wysyłania e-maili lub SMS), co jest istotne dla opisu wymagań oprogramowania. Przedmiotem usługi jest nie tylko tworzenie nowych procesów, w ramach zadań można wykonać optymalizacje, która może polegać na redukcji potrzebnych kroków (w celu poprawy doświadczenia użytkownika) lub odciążenia zaangażowanych komponentów/działów (w celu poprawy wydajności systemu).

Analiza i zarządzanie ryzykiem w projekcie jest koniecznym elementem pracy projekt managera. Zgodnie z definicją PMI ryzyko jest to „niepewne zdarzenie lub warunek, który w przypadku wystąpienia ma pozytywny lub negatywny wpływ na cele projektu”.

Z kolei zarządzanie ryzykiem wyposaża kierownika projektu w narzędzia ułatwiające zarządzanie niewiadomymi.

Identyfikowanie (odnajdowanie potencjalnych zdarzeń) jest to proces ciągły w trakcie projektu. Zidentyfikowane ryzyko można wycenić, przypisując mu prawdopodobieństwo oraz wpływ na cele projektu. Jeśli ryzyko jest już znane, można starać się złagodzić jego skutki (w przypadku wystąpienia), minimalizować wpływ na cele projektu lub redukować prawdopodobieństwo – podejmując dodatkowe kroki jeszcze zanim ryzyko wystąpiło.

Rejestr ryzyk przechowywany jest zwykle wraz z dokumentacją projektową lub częścią raportu. Przykładem ryzyka może być (...).

6.W ramach prowadzenia działań kadrowych Podatnik się upewnia, że zespół projektowy rozumie cel projektu, a także zna szczegółowe wymagania dla funkcjonalności. Podatnik potrafi uniknąć blokad w związku z zależnościami.

Natomiast w ramach zarządzania projektami Podatnik odnajduje przeszkody na drodze zespołu do efektywnej pracy, Podatnik usprawnia procesy oraz przepływ informacji. Organizuje dodatkowe spotkania, które pozwalają zespołowi na wzajemne informowane się o postępach, planach oraz umożliwia wzajemne wsparcie w przypadku problemów.

 Komunikacje w zespole projektowym usprawniają spotkania organizowane przez Podatnika (w przypadku podejścia zwinnego – metoda (…)): spotkania codzienne („daily”), sesje analityczne (w celu wspólnego zrozumienia nowych wymagań), retrospektywy (w celu dyskusji na temat usprawnień w codziennej pracy). Nie bez znaczenia jest upewnienie się, że procesy firmowe (oraz wewnętrzne zespołowe) są przestrzegane.

7.Podatnik śledzi najlepsze praktyki w zakresie tworzenia oprogramowania i przedstawia je zespołowi. Rola Podatnika w realizacji procesu to:

-planowanie pracy i ustawienia procesów na początku projektu,

-wspieranie/konsultowanie zespołu w trakcie realizacji projektu,

-proponowanie i wdrażanie usprawnień mających na celu lepszą pracę zespołu, podniesienie jakości produktu, zadowolenie klienta itp.,

-stała komunikacja z klientem.

8.Komunikacja z klientem odbywa się poprzez narzędzia online: komunikatory internetowe ((...)), połączenia audio/video ((...)), a także email i (jeśli tylko możliwe) osobiste spotkania.

Pytanie

Czy zakres usług wskazanych w stanie faktycznym pod kodem PKWiU 62.01.12, 62.02.30 oraz 63.11.19.0, które Podatnik wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości – zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie – zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „u.z.p.d.”) – osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt u.z.p.d., które osiągane są przez osoby fizyczne, użyte przez ustawodawcę określenie działalność oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

W związku z późn. zm. w Ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, które nastąpiły z początkiem roku 2021, m.in.: usunięcie załącznika nr 2, a tym samym dopuszczenie większej ilości usług do ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, usługi, które świadczy Podatnik, oznaczone według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 62.01.12.0, 62.02.30 oraz 63.11.19.0 – mogą zostać dopuszczone do ryczałtu.

Stosownie do art. 12 ust. 1 u.z.p.d., w brzmieniu od 1 stycznia 2022 r., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych m.in. wynosi:

1.12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;

2.8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

Analizując powyższe przepisy, należy wskazać, że symbole PKWiU opisujące usługi informatyczne zostały w większości wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2b u.z.p.d.

Przepis ten przewiduje dla wskazanych w nim symboli PKWiU – w tym pokrywających się z symbolami, które Podatnik przypisuje Usługom, stawkę 12% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jednakże przy symbolach PKWiU 62.01.1 oraz 62.02 ustawodawca postanowił umieścić znak „ex”. Stosownie do art. 4 ust. 4 u.z.p.d. – ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznacza to, że opodatkowaniu stawką 12% podlegają wyłącznie przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod ww. symbolami PKWIU, które zgodnie z powołanym przepisem dotyczą wyłącznie usług: związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) oraz związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

W związku z powyższym należy uznać, że wykonywane przez Podatnika usługi objęte grupowaniem 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, 63.02.30.0 oraz 63.11.19.0 – nie są usługami związanymi z oprogramowaniem, a w szczególności usługami wymienionymi w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h oraz art. 12 ust. 1 pkt 2b u.z.p.d.

Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU 2015 (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, (Dz. U. z 2015.1676 z dnia 2015.10.23), wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, przez usługi związane z oprogramowaniem należy rozumieć pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.

Podatnik prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. W 2022 r. Podatnik świadczy usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 62.01.12.0. oraz 63.02.30.0 oraz 63.11.19.0. Realizacja usług świadczonych w 2022 r. polega głównie na usłudze project managementu polegającej na efektywnym osiąganiu celów projektów, budowaniu motywacji zespołu projektowego, właściwej komunikacji pomiędzy uczestnika projektu, komunikacji postępów prac w projektach z klientami oraz udzielania konsultacji (wsparcia merytorycznego) w tym zakresie. Zadania, które będą realizowane w ramach kontraktu, nie są związane z rozbudową i implementacją oprogramowania, a dotyczą bieżącego zarządzania projektami, wdrożeniami i kooperacją pracy zespołów, usług związanych z nadzorem merytorycznym nad prawidłową realizacją poszczególnych faz projektów, prowadzenia komunikacji z zespołem projektowym, pozyskiwaniu i przekazywaniu wiedzy o projekcie i prowadzeniu rekrutacji kandydatów do projektów, przygotowania i realizacji planowanych budżetów projektowych, prowadzenia dokumentacji projektu oraz spotkań z klientem. Czynności, które wykonuje Podatnik, nie dotyczą usług projektowania, programowania i rozwoju oprogramowania technologii informatycznych czy też tworzenia oprogramowania, jego modyfikowania czy ulepszania ani też doradztwa w zakresie oprogramowania.

Warto jeszcze podkreślić, że mając na uwadze stan faktyczny i stanowisko Głównego Urzędu Statystycznego, Podatnik nie wykonuje jakichkolwiek czynności związanych z oprogramowaniem, a mianowicie nie są to czynności, takie jak: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.

Wobec powyższych konkluzji – usługi świadczone przez Podatnika nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania ani też usługami związanymi z oprogramowaniem, ani też innymi usługami, które określone są jako usługi, które podlegają opodatkowaniu stawką 15% lub 12% i są określone w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h u.z.p.d. lub art. 12 ust. 1 pkt 2b u.z.p.d.

Mając więc powyższą analizę przepisów oraz zakresu świadczonych usług, zdaniem Podatnika, usługi przez niego wykonywane sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem 62.01.12.0 oraz 63.02.30.0 oraz 63.11.19.0 powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest:

-prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych usług sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU 62.02.30.0 i 63.11.19.0,

-nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych  w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan oświadczył – przy świadczeniu przez Pana opisanych usług negatywne przesłanki nie występują.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99).

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Grupowanie 62.01.12.0 USŁUGI ZWIĄZANE Z PROJEKTOWANIEM I ROZWOJEM TECHNOLOGII INFORMATYCZNYCH DLA SIECI I SYSTEMÓW KOMPUTEROWYCH – obejmuje:

-usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

-usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazał Pan, że prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 2022 roku. Świadczone przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0, tj. Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych; PKWiU 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego oraz PKWiU 63.11.19.0 – Pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych. Wskazał Pan, jakie czynności wykonuje w ramach świadczonych usług i na czym one polegają. Podał Pan także, że nie świadczy i nie zamierza Pan świadczyć usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), a także związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

Analiza przedstawionego opisu dotyczącego zakresu wykonywanych usług sklasyfikowanych pod symbolem 62.01.12.0 prowadzi jednak do wniosku, że usługi takie, jak prowadzenie działań związanych z zarządzaniem projektami, których celem jest dostarczanie pakietów oprogramowania dla klienta lub użytkowników, są związane z oprogramowaniem, a tym samym nie mogą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.

Zwracam uwagę, że z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1). Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem. Brak też odwołania w tej regulacji do tworzenia, testowania, czy utrzymywania kodów źródłowych programów komputerowych.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.

Przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że opisane we wniosku czynności sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 są związane z oprogramowaniem. Za uznaniem tych usług za związane z oprogramowaniem wskazuje opis świadczonych przez Pana usług.

Reasumując – uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych powinny być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam również, że świadczone przez Pana usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 63.11.19.0 jako pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych oraz sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 62.02.30 jako usługi niezwiązane z doradztwem w zakresie oprogramowania mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – przychody z tytułu świadczenia wskazanych we wniosku usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolami: 63.11.19.0 – Pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych oraz 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, które nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00