Zmiany w ustawie o SENT w zakresie obrotu paliwami silnikowymi
Projekt zmieniający ustawę o SENT przewiduje poddanie większej kontroli obrotu paliwami silnikowymi. Podmioty uczestniczące w tym obrocie będą musiały rejestrować miejsca dostarczania paliw. Natomiast prowadzący stacje paliw będą przekazywali stany liczników urządzeń pomiarowych/odmierzaczy z dystrybutorów.
Ustawodawca podjął kolejne kroki, aby uszczelnić obrót towarami wrażliwymi, w szczególności paliwami silnikowymi. Zmiany w tym zakresie ma wprowadzić opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji projekt z 31 stycznia 2023 r. ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, ustawy – Prawo energetyczne, ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (dalej: projekt nowelizacji).
Monitorowanie przewozów towarów ze względu na cel takiego przewozu
Podstawowym założeniem projektu, co do zasady, jest objęcie systemem SENT przewozu towarów wrażliwych, bez względu na . Dotychczas monitorowaniem objęty był przewóz towarów przez terytorium RP w tzw. tranzycie (rozpoczęcie i zakończenie przewozu poza krajem), a w przypadku przewozu towaru kończącego się lub rozpoczynającego się na terytorium kraju, gdy towar jest przedmiotem dostawy, wewnątrzwspólnotowej dostawy, czy wewnątrzwspólnotowego nabycia, w rozumieniu ustawy o VAT. Zmiana polega na objęciu systemem również przewozów towaru w celu wykonania na nim usług lub czasowego ich używania (np. w celu zabarwienia paliwa) oraz gdy towar jest przemieszczany pomiędzy magazynami jednego podmiotu (w ramach tzw. przesunięcia międzymagazynowego) albo towary są zwracane (nie zostały przyjęte, są reklamowane).