Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 20 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.811.2022.1.HD
Ocena charakteru organizowanych przedsięwzięć („konkursów”), wypłacanych nagród oraz związane z tym obowiązki w odniesieniu do uczestników.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika i obowiązków informacyjnych związanych z przyznawaniem nagród. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest towarzystwem ubezpieczeń (...) prowadzącym działalność ubezpieczeniową w zakresie działu II załącznika do ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, tj. pozostałych ubezpieczeń osobowych oraz ubezpieczeń majątkowych.
W ramach swojej strategii biznesowej, Towarzystwo stawia na (...). W związku z tym, Wnioskodawca rozwija system motywacyjny dla pracowników, oparty między innymi na umożliwieniu im udziału w różnego rodzaju konkursach, których celem jest zwiększenie sprzedaży, poprawienie wyników oraz pozyskanie nowych klientów, a w ramach których najlepsi uczestnicy otrzymują nagrody.
W związku z powyższym, Wnioskodawca jest organizatorem różnego rodzaju konkursów (dalej: Konkursy) dedykowanych, w zależności od specyfiki danego Konkursu, dla:
–pracowników Towarzystwa w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (dalej: Pracownik),
–agentów ubezpieczeniowych prowadzących działalność gospodarczą, którzy współpracują z Towarzystwem na podstawie umowy agencyjnej (dalej: Agent),
–osób wykonujących czynności agencyjne w imieniu agentów ubezpieczeniowych na rzecz X (dalej: OFWCA), współpracujących z Agentami na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub innej umowy cywilnoprawnej, prowadzących lub nieprowadzących działalności gospodarczej.
Konkursy są adresowane do wskazanych wyżej grup w różnych kombinacjach, tj. mogą być dedykowane zarówno do wszystkich trzech grup odbiorców (Pracownik, Agent, OFWCA), do wybranych dwóch (Pracownik i Agent, Pracownik i OFWCA, Agent i OFWCA) lub do wyłącznie jednej grupy odbiorców (Pracownik lub Agent lub OFWCA). Jednocześnie, Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że przedmiotem niniejszego wniosku nie są takie konkursy, w których uczestnikiem mogłyby być podmioty będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Mogą występować konkursy dedykowane dla konkretnych agencji ubezpieczeniowych (Agentów) współpracujących z Wnioskodawcą (w tym podatników CIT), jednak uczestnikami i laureatami takich nagród zawsze są wyłącznie osoby fizyczne (w tym pracownicy Agentów).
W celu przybliżenia charakteru konkursów (dalej: Konkursy), Wnioskodawca pragnie podkreślić, że wszystkie organizowane (lub planowane w przyszłości) Konkursy charakteryzują się podobnymi założeniami i specyfiką. Do kluczowych zasad organizacji Konkursów należą następujące zasady:
1)organizatorem Konkursów jest wyłącznie Wnioskodawca,
2)Konkursy skierowane są do Pracowników, OFWCA i Agentów prowadzących działalność gospodarczą (w różnych kombinacjach, zgodnie z opisem powyżej),
3)zasady Konkursów są każdorazowo określone w odrębnym regulaminie,
4)w umowach zawartych pomiędzy uczestnikami (Pracownikami, OFWCA lub Agentami) a Towarzystwem, w szczególności w umowach o pracę lub umowach zawartych z Agentami, na podstawie których świadczą oni na rzecz Wnioskodawcy usługi w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, nie są uregulowane zasady brania przez nich udziału w Konkursach,
5)nagrody są finansowane przez Wnioskodawcę.
W celach poglądowych, Wnioskodawca wskazuje poniżej kilka przykładów realizowanych Konkursów.
a)Konkurs A
Celem konkursu było zwiększenie sprzedaży polis ubezpieczeniowych (...). Warunkiem udziału w konkursie było otrzymanie zaproszenia poprzez e-mail i zgłoszenie się jako uczestnik konkursu. Laureatami konkursu została określona z góry ilość uczestników z najwyższą liczbą punktów, naliczanych zgodnie z zasadami przewidzianymi w regulaminie konkursu. Nagrodą dla najlepszych uczestników była wycieczka.
b)Konkurs B
Celem konkursu było zwiększenie sprzedaży polis ubezpieczeniowych (...). Warunkiem udziału w konkursie było otrzymanie poprzez e-mail zaproszenia oraz zgłoszenie się jako uczestnik konkursu. W ramach konkursu, nagrody pieniężne zdobyli uczestnicy konkursu, a także menedżerowie (będący pracownikami Wnioskodawcy, nadzorującymi sprzedaż na wskazanym obszarze w ramach regionów sprzedaży) z najwyższą sumą nagród.
c)Konkurs C
Celem konkursu był zwrot kosztów za (...). Nagrodą w konkursie jest jednorazowy zwrot w określonej kwocie, wypłacony pod warunkiem (...).
d)Konkurs D
Celem Konkursu było zwiększenie sprzedaży przez OFWCA nowych umów ubezpieczenia (...). Technicznym operatorem płatności oraz realizatorem przelewów nagród były dwa odrębne podmioty zewnętrzne (ich rola polegała wyłącznie na zrealizowaniu płatności na zlecenie Wnioskodawcy), przy czym organizatorem, jak wskazano powyżej, był Wnioskodawca. W konkursie przewidziane były dwa rodzaje nagród w określonej wysokości, w zależności od dokonanej przez OFWCA sprzedaży.
e)Konkurs E
Celem konkursu było zwiększenie sprzedaży ubezpieczeń (...) i zwiększenie liczby klientów. Konkurs skierowany był do OFWCA należących do wskazanej w regulaminie konkursu grupy Agentów. Nagrody przyznawane były dla określonej ilości OFWCA z najwyższym przypisem. W zależności od przekroczonego progu, nagrody stanowiły różnego rodzaju nagrody rzeczowe.
f)Konkurs F
Celem konkursu było zwiększenie liczby wznawianych umów ubezpieczenia zawieranych na rzecz Wnioskodawcy. Konkurs skierowany był do pracowników i kierownika działu spółki, będącej agentem ubezpieczeniowym współpracującym z Wnioskodawcą na podstawie umowy agencyjnej. Nagrody przyznawane były określonej liczbie uczestników z najlepszymi wynikami i stanowiły nagrody pieniężne.
Wszystkie Konkursy rozliczane są zgodnie z zasadą, że nagrody podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 10% na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy czym płatnikiem podatku jest Wnioskodawca.
Podatek rozliczany jest w taki sposób, że uczestnikowi, któremu przysługuje prawo do nagrody, przyznawana zostaje dodatkowa nagroda pieniężna w kwocie odpowiadającej wysokości należnego do pobrania podatku dochodowego od osób fizycznych od nagrody. Kwotę dodatkowej nagrody pieniężnej Wnioskodawca przekazuje na konto właściwego urzędu skarbowego. Dodatkowa nagroda pieniężna nie podlega wypłacie uczestnikowi. Innymi słowy, rozliczenie konkursu odbywa się na takich zasadach, że nagroda składa się de facto z dwóch elementów – nagrody właściwej, która jest przyznawana laureatowi, oraz premii pieniężnej w wysokości 11,11% wartości nagrody. Premia ta nie jest wypłacana laureatowi, ale przekazywana od razu do właściwego urzędu skarbowego, a jej celem jest wyłącznie zapłata (sfinansowanie) podatku od nagrody rzeczowej oraz od wypłaconej dodatkowej premii pieniężnej.
Powyższy opis dotyczy sposobu rozliczania Konkursów organizowanych przez Wnioskodawcę i będących przedmiotem niniejszego wniosku, bez względu na to, czy informacja dotycząca sposobu opodatkowania została lub nie została zawarta w regulaminach Konkursów.
Jednocześnie, Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że przedmiotem niniejszego wniosku nie są wygrane w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagrody związane ze sprzedażą premiową towarów lub usług, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowo, Wnioskodawca wskazuje, że przedmiotem wniosku są Konkursy organizowane przez Towarzystwo od 2017 r. do chwili obecnej oraz konkursy, które będą realizowane w przyszłości na zasadach opisanych w niniejszym wniosku.
Pytanie
Czy w przedstawionym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) Wnioskodawca, jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu wygranych w organizowanych przez Wnioskodawcę Konkursach, posiadających cechy wskazane w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), będzie zobowiązany do pobrania i wpłacenia podatku oraz wykonania obowiązków informacyjnych, o których mowa w art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 i 2 ww. ustawy?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, w przedstawionym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu wygranych w organizowanych przez Wnioskodawcę Konkursach, posiadających cechy wskazane w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), będzie zobowiązany do pobrania i wpłacenia podatku oraz wykonania obowiązków informacyjnych, o których mowa w art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 i 2 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, określającym zasadę powszechności opodatkowania, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wśród źródeł przychodów wskazuje się:
1)stosunek służbowy i stosunek pracy,
2)działalność wykonywaną osobiście,
3)pozarolniczą działalność gospodarczą,
4)działy specjalne produkcji rolnej,
5)najem, podnajem, dzierżawę oraz umowy o podobnym charakterze,
6)kapitały pieniężne i prawa majątkowe,
7)odpłatne zbycie nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu lub domu, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub innych rzeczy,
8)działalność prowadzoną przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną,
9)niezrealizowane zyski,
10)inne źródła.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Zgodnie z art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się m.in. przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane m.in. od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej) uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Biorąc pod uwagę specyfikę Konkursów oraz zasady, jakie obowiązują w odniesieniu do ich przeprowadzania, opisane szczegółowo w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), w ocenie Wnioskodawcy, nie sposób zakwalifikować nagród uzyskanych przez laureatów w Konkursach jako przychodów ze stosunku pracy (w przypadku Pracowników i OFWCA współpracujących z Agentem na podstawie umowy o pracę), przychodów z działalności wykonywanej osobiście (w przypadku OFWCA prowadzących działalność gospodarczą i współpracujących z Agentem na podstawie umowy zlecenia lub innej umowy cywilnoprawnej) lub jako przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej (w przypadku Agentów). Zdaniem Wnioskodawcy, możliwość wzięcia udziału w Konkursie nie wynika bezpośrednio z łączącego uczestników z Towarzystwem stosunku pracy lub umowy cywilnoprawnej, o czym w szczególności świadczy brak uregulowania tej kwestii w umowach o pracę lub umowach cywilnoprawnych zawartych przez uczestników z Wnioskodawcą. W związku z powyższym, w ocenie Towarzystwa, w odniesieniu do opodatkowania Konkursów, musi ono zastosować zasady dotyczące opodatkowania przychodów z innych źródeł, tj. zasady wynikające z art. 10 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Powyższy przepis ustanawia zasadę szczególną odnoszącą się do sposobu opodatkowania przychodów z tytułu wygranych w konkursach. Kluczowe jest zatem rozstrzygnięcie, czy Konkursy stanowią konkursy w rozumieniu powyższego przepisu. Przede wszystkim należy wskazać, że pojęcie „konkurs” nie zostało w żadnym miejscu zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również w żadnej innej ustawie podatkowej. W celu odpowiedniego zdefiniowania, co stanowi konkurs dla potrzeb podatku dochodowego, należy zatem odwołać się do wykładni językowej tego pojęcia.
Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl/slowniki/konkurs.html), konkurs oznacza „imprezę, przedsięwzięcie, dające możliwości wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp.” lub „postępowanie mające na celu wybranie najlepszego kandydata na jakieś stanowisko”. Konkurs może zatem dotyczyć takiego przedsięwzięcia, w wyniku którego, przykładowo, wybrany zostanie najlepszy Agent, który w danym okresie osiągnął najwyższe wyniki sprzedaży. Pojęcie konkursu może dotyczyć każdej dziedziny i nie jest skorelowane wyłącznie z działalnością artystyczną, naukową czy sportową. Potwierdził to również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 14 czerwca 2018 r. o sygn. II FSK 1673/16, w którym wskazał, że: „ustawodawca w przepisach podatkowych nie zdefiniował pojęcia konkursu. W związku z tym należy sięgać do znaczenia jakie nadają pojęciu konkurs reguły języka etnicznego. Zgodnie zaś z nimi „konkurs” to nie tylko wydarzenie na niwie artystycznej, rozrywkowej, czy sportowej, lecz tego rodzaju przedsięwzięcie, którego celem jest wybór osoby, bądź osób najlepszych w danej dziedzinie, według kryteriów ustanawianych przez jego organizatora”.
W ocenie Wnioskodawcy, Konkursy, których organizatorem jest Towarzystwo, stanowią konkursy w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w szczególności ze względu na to, iż:
1)posiadają one dedykowany dla siebie regulamin, określający zasady przeprowadzenia konkursu i wyboru laureatów,
2)liczba laureatów jest ograniczona (z góry określona ilość osób, które mogą otrzymać nagrodę),
3)w regulaminach określona jest jednostka organizacyjna odpowiedzialna za przeprowadzenie i nadzorowanie konkursu,
4)laureaci (uczestnicy z najlepszymi wynikami) otrzymują określone nagrody.
Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, że przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wyłączenia w stosowaniu tego przepisu w odniesieniu do nagród i wygranych w konkursach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Innymi słowy, ustawodawca nie zawarł w przedmiotowym przepisie zapisu, który powodowałby, że nie ma on zastosowania w stosunku do nagród otrzymywanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Ponadto, Wnioskodawca zwraca również uwagę, że przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy stanowi przepis szczególny w stosunku do ogólnych zasad opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. W związku z tym, że przepis szczególny, jeżeli istnieje, ma pierwszeństwo w stosowaniu przed przepisem ogólnym, a z zakresu przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyłączono wygranych w konkursach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, w odniesieniu do wartości nagród i wygranych w organizowanych przez Wnioskodawcę Konkursach należy stosować przepisy dotyczące opodatkowania wygranych w konkursach, o których mowa w przepisie art. 30 ust. 1 pkt 2 tej ustawy. W ocenie Towarzystwa związek konkursu z prowadzeniem działalności gospodarczej nie wpływa na sposób opodatkowania wygranej w konkursie.
Przyjęcie powyższych wniosków wiąże się z tym, że Towarzystwo, jako organizator konkursu, jest płatnikiem w odniesieniu do wskazanego powyżej zryczałtowanego podatku dochodowego, a w konsekwencji jest zobowiązane do wykonania obowiązków z tym związanych.
Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto, po stronie płatnika wystąpią również obowiązki dotyczące przekazania do właściwego urzędu skarbowego kwoty zryczałtowanego podatku (art. 42 ust. 1 ustawy) oraz obowiązek przesłania do właściwego urzędu skarbowego rocznej deklaracji PIT-8AR (art. 42 ust. 2 ustawy).
Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, w odniesieniu do opodatkowania nagród wygranych w Konkursach przez uczestników, tj. Pracowników, OFWCA oraz Agentów prowadzących działalność gospodarczą, należy zastosować przepisy art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, będzie on zobowiązany do pobrania od wartości przekazanych w ramach Konkursów nagród 10-procentowego zryczałtowanego podatku dochodowego oraz przekazania go na rachunek właściwego urzędu skarbowego, jak również przekazania do właściwego urzędu skarbowego rocznej deklaracji PIT-8AR, zgodnie z zasadami określonymi w art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednocześnie, Wnioskodawca pragnie podkreślić, że przepis art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje zamknięty i rozłączny katalog źródeł przychodów, co oznacza, że nie może powstać przychód, który nie kwalifikowałby się do żadnej z kategorii, jak również nie może powstać przychód, który powinien zostać opodatkowany jako przychód z więcej niż jednego źródła. Zostało to potwierdzone przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 6 sierpnia 2020 r. o sygn. 976/18, w którym Sąd wskazał, że „w przepisie tym wymieniono katalog źródeł przychodów, do których kwalifikuje się przychód (dochód) danego rodzaju (...) katalog tych źródeł jest wyczerpujący i jednocześnie rozłączny, co oznacza, że każdy z przychodów, do których znajdują zastosowanie przepisy tej ustawy, da się zakwalifikować do jednego ze źródeł przychodów i jednocześnie każdy przychód może być przypisany do jednego tylko źródła”.
Na poparcie swojego stanowiska, zgodnie z którym nagrody uzyskane w Konkursach przez laureatów będących Pracownikami, Agentami prowadzącymi działalność gospodarczą oraz OFWCA, powinny być opodatkowane zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co w konsekwencji oznacza, że Towarzystwo jest zobowiązane do wypełnienia obowiązków płatnika w tym zakresie, wynikających z przepisów art. 41 i 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca pragnie wskazać na szereg wyroków, w których sądy zajęły stanowisko analogiczne do tego przedstawianego przez Towarzystwo.
Przykładowo, w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 1 grudnia 2015 r. o sygn. II FSK 2075/13 Sąd wskazał, że „art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. nie zawiera żadnego ograniczenia podmiotowego, które uniemożliwiałoby objęcie jego zakresem osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą (...) Nie ma żadnych podstaw, aby z zakresu znaczeniowego zwrotu frazeologicznego „wygrane w konkursach” wyłączyć nagrody związane z działalnością gospodarczą. Potwierdza to także wykładnia systemowa wewnętrzna, gdyż przepisy dotyczące źródeł przychodów zawarte zostały w przepisach rozdziału 2 u.p.d.o.f. (art. 10 do art. 20 u.p.d.o.f), zaś przepisy dotyczące podstawy obliczenia i wysokość podatku znajdują się w rozdziale 6 u.p.d.o.f. W przepisach tych ogólna reguła dotycząca podstawy obliczenia podatku z art. 26 ust. 1 u.p.d.o.f., dotycząca dochodu ustalonego zgodnie z art. 9 i art. 24 ust. 1 i 2 u.p.d.o.f. została ograniczona zastrzeżeniami wynikającymi z art. 29-30c, art. 30e i art. 30f u.p.d.o.f. Przesądza to zatem, że regulacja z art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. stanowi lex specialis w stosunku do zasad opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności (...). Gdyby ustawodawca z zakresu art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. chciał wyłączyć nagrody i wygrane otrzymane w konkursach związanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez ich uczestników, uczyniłby to poprzez stosowny zapis w treści tego przepisu. Brak takiego zapisu oznacza, że związek konkursu z działalnością gospodarczą podatnika nie wpływa na sposób opodatkowania wygranej (nagrody) (...). W konsekwencji za uprawniony należy uznać wniosek, że jeżeli Skarżąca organizuje przedsięwzięcie spełniające wymogi przypisane właśnie konkursowi, to otrzymane przez uczestników wygrane stanowią przychód z konkursu. Tego zaś rodzaju przychód podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym bez względu na fakt, czy uzyska go przedsiębiorca, czy też osoba nieprowadząca działalności gospodarczej”.
Podobnie, Naczelny Sąd Administracyjny wypowiedział się w swoim wyroku z 1 lutego 2022 r. o sygn. II FSK 1985/19, w którym Sąd wskazał, że „powołana powyżej regulacja nie zawiera żadnego ograniczenia podmiotowego, które uniemożliwiałoby objęcie jej zakresem osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Zatem nie wyklucza ona zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego do przychodów przedsiębiorców, stanowiących nagrody i wygrane w konkursach (...). Przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. ma zatem zastosowanie do wszystkich nagród, zarówno tych mających związek z wykonywaną działalnością gospodarczą uczestników, jak i nie mających takiego związku. (...) W konsekwencji za uprawnione należy uznać stanowisko, że jeżeli określony podmiot organizuje przedsięwzięcie spełniające wymogi przypisane konkursowi lub grze to otrzymane przez uczestników wygrane stanowią przychód z tego konkursu lub gry. Tego zaś rodzaju przychód podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym bez względu na fakt, czy uzyskał go przedsiębiorca, czy też osoba nieprowadząca działalności gospodarczej. Konsekwencją przyjęcia, że do opodatkowania nagród w Licencjonowanych Turniejach mają zastosowanie zasady opodatkowania z art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f, jest ciążący na ich organizatorach obowiązek płatnika z art. 41 ust. 4 tej ustawy, tj. pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od wszystkich dokonywanych wypłat pieniężnych”.
W analogiczny, jak w przywołanych powyżej wyrokach, sposób Naczelny Sąd Administracyjny wypowiadał się wielokrotnie w szeregu innych wyroków, m.in.: z 16 kwietnia 2021 r. sygn. II FSK 3346/18, z 11 lutego 2021 r. sygn. II FSK 3038/18, z 3 marca 2020 r. sygn. II FSK 773/18.
Biorąc pod uwagę powyższe, w świetle przedstawionej argumentacji, w ocenie Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu wygranych w organizowanych przez Wnioskodawcę Konkursach, posiadających cechy wskazane w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), będzie zobowiązany do pobrania i wpłacenia podatku oraz wykonania obowiązków informacyjnych, o których mowa w art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisówOrdynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
•w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
•W brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 11 ust. 2 ww. ustawy:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Zgodnie z art. 11 ust. 2a cytowanej ustawy:
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;
3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4)w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Na mocy art. 11 ust. 2b cytowanej ustawy:
Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.
Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ponieważ za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika – to wskazać należy, że dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie rozumie się te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Zatem do przychodu należy zaliczyć każdy rodzaj świadczenia, które dana osoba (podatnik) otrzymuje kosztem majątku innej osoby.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:
pkt 1 – stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
pkt 3 – pozarolnicza działalność gospodarcza;
pkt 9 – inne źródła.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy rozumiane są przez ustawodawcę szeroko. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika (pracownika) powstaniem przysporzenia majątkowego, uzyskane bezpośrednio lub pośrednio od pracodawcy i mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Z kolei na mocy art. 20 ust. 1 tej ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym, świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje dwa „tryby” zapłaty/poboru podatku:
•tzw. samoobliczenie (samowymiar) i zapłatę podatku przez podatnika;
•obliczenie i pobór podatku przez płatnika.
Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach. Obowiązek poboru podatku przez płatnika dotyczy natomiast wyłącznie przypadków określonych w ustawie (art. 31, 32, 33, 34, 35, 41 i 42e).
Ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych poprzez:
•określenie rodzaju podmiotu, który dokonuje wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników – przy czym ustawodawca określa rodzaj podmiotu poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz
•określenie kategorii przychodów (dochodów), w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.
I tak, wymienione przepisy nakładają obowiązki płatnika m.in. na:
–osoby prawne, zwane „zakładami pracy” – w odniesieniu do uzyskiwanych od tych zakładów pracy przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy (art. 31 ustawy – do 31 grudnia 2022 r., art. 32 ustawy od 1 stycznia 2023 r.);
–osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej – w odniesieniu do dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21 (art. 41 ust. 4 ustawy).
Ustawa nie przewiduje natomiast obowiązków płatnika w przypadku wypłat należności z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz podatnika, który ma miejsce zamieszkania w Polsce. W odniesieniu do takich przychodów podatnik ma obowiązek samoobliczenia podatku.
Ustawodawca uregulował również sytuacje, w których podmioty, które wypłacają należności lub realizują świadczenia na rzecz podatników:
•nie mają obowiązku obliczenia i poboru podatku jako płatnicy, ale
•mają obowiązki o charakterze informacyjnym.
Przykładowo, zgodnie z:
•art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym do 17 maja 2018 r.:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
•art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym od 18 maja 2018 r. do 31 grudnia 2018 r.:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
•art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Obowiązki płatnika określone w art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powstają natomiast m.in. w sytuacji wypłaty wygranych w konkursach, o której mowa wart. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:
Od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Ustalając ciążące na Państwu obowiązki płatnika/informacyjne związane z przyznawaniem nagród w pierwszej kolejności zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „nagroda”. Wobec czego – w celu ich określenia – uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.
Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to „impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami”. Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), określa konkurs jako „przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami”. Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), konkurs to „impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegająca często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś”. Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to „zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród”. Natomiast „nagroda” to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.
Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym – jak element współzawodnictwa – jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.
We wniosku wskazujecie Państwo, że jesteście towarzystwem ubezpieczeń (...) prowadzącym działalność ubezpieczeniową. W ramach swojej strategii biznesowej stawiacie na (...). W związku z tym rozwijacie Państwo system motywacyjny dla pracowników, oparty między innymi na umożliwieniu im udziału w różnego rodzaju przedsięwzięciach, które nazywacie „Konkursami”. Są one skierowane do niżej wskazanych grup, w różnych kombinacjach:
–Państwa pracowników,
–agentów ubezpieczeniowych prowadzących działalność gospodarczą, którzy współpracują z Państwem na podstawie umowy agencyjnej,
–osób wykonujących czynności agencyjne w imieniu agentów ubezpieczeniowych na Państwa rzecz, współpracujących z agentami na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub innej umowy cywilnoprawnej, prowadzących lub nieprowadzących działalności gospodarczej.
Celem organizowanych przez Państwo „Konkursów” jest zwiększenie sprzedaży, poprawienie wyników oraz pozyskanie nowych klientów, w ramach których najlepsi uczestnicy otrzymują nagrody. Wszystkie organizowane (lub planowane w przyszłości) przedsięwzięcia charakteryzują się podobnymi założeniami i specyfiką: Państwo są organizatorami i finansują nagrody, przedsięwzięcia kierowane są do ww. grup uczestników w różnych kombinacjach, w umowach zawartych z uczestnikami nie są uregulowane zasady brania przez nich udziału w „Konkursach”.
Trudno jest jednak doszukać się w takim działaniu pierwiastka rywalizacji i współzawodnictwa – jak przy typowych konkursach z nagrodami. Trudno określić jakie uczestnicy „konkursu” winni podjąć działania, które z samej natury konkursu – winny zawierać w sobie element rywalizacji. Bez „rywalizacji” nie możemy bowiem dookreślić pojęcia „konkurs”. W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem „rywalizować” wskazuje się, że oznacza to: „ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś” (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.). Organizowane przez Państwa przedsięwzięcia nie przewidują obiektywnych kryteriów dla wyłonienia najlepszego uczestnika. Wynik organizowanych przez Państwa przedsięwzięć nie ma ścisłego związku z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji.
Analiza „charakteru” organizowanych przez Państwa „Konkursów” prowadzi natomiast do wniosku, że przedsięwzięcia te są w istocie działaniem motywacyjnym skierowanym do uczestników w celu zwiększenia sprzedaży, poprawienia wyników oraz pozyskania nowych klientów. Sami we wniosku wskazujecie Państwo: Wnioskodawca rozwija system motywacyjny dla pracowników, oparty między innymi na umożliwieniu im udziału w różnego rodzaju konkursach, których celem jest zwiększenie sprzedaży, poprawienie wyników oraz pozyskanie nowych klientów, a w ramach których najlepsi uczestnicy otrzymują nagrody. Potwierdzają to Państwo również w przykładach realizowanych przedsięwzięć:
–celem „Konkursu A” było zwiększenie sprzedaży polis ubezpieczeniowych (...) oraz zwiększenie liczby klientów;
–celem „Konkursu B” było zwiększenie sprzedaży polis ubezpieczeniowych (...) oraz zwiększenie liczby klientów;
–celem „Konkursu C” był zwrot kosztów za (...);
–celem „Konkursu D” było zwiększenie sprzedaży przez OFWCA nowych umów ubezpieczenia wystawionych w ramach polisy o konkretnej serii, opłaconych we wskazanym w regulaminie terminie i na zasadach tam określonych;
–celem „Konkursu E” było zwiększenie sprzedaży ubezpieczeń (...) i zwiększenie liczby klientów;
–celem „Konkursu F” było zwiększenie liczby wznawianych umów ubezpieczenia zawieranych na rzecz Wnioskodawcy.
Owszem, uczestnicy będą dążyć do osiągnięcia jak najlepszych rezultatów, by spełnić zamierzony przez Państwa cel – zwiększenie sprzedaży, poprawienie wyników oraz pozyskanie nowych klientów – by w ten sposób zrealizować zamierzoną przez Państwo strategię biznesową, tj. osiągnąć pozycję lidera w niektórych obszarach produktów ubezpieczeniowych. Motywem działania dla uczestników będzie natomiast możliwość uzyskania dodatkowej gratyfikacji, tj. dodatkowego wynagrodzenia – nagrody (premii). Nie będzie to jednak nagroda w konkursie, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która dodatkowo opodatkowana jest niższym – zryczałtowanym 10% podatkiem. Redakcja art. 30 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym wskazuje, że czynności i zdarzenia wymienione w tym przepisie, opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym, mają w zasadzie charakter jednorazowy i incydentalny (a nie regularny), a celem przepisu jest ułatwienie poboru podatku płatnikowi. Zatem błędnie ocenili Państwo charakter organizowanych przez Państwa przedsięwzięć nazwanych „Konkursami” i wypłacanych nagród w kontekście tego przepisu, a w efekcie – nieprawidłowo ocenili problem swoich obowiązków w związku z wypłatą nagród w odniesieniu do osób, do których są kierowane (uczestników). Jeszcze raz podkreślić należy, że samo nazwanie organizowanego przez Państwa przedsięwzięcia konkursem, czy też spełnienie pozostałych warunków formalnych, jak np. stworzenie regulaminu i przyznanie nagród – nie spowoduje zmiany kwalifikacji otrzymywanych przez uczestników świadczeń.
W naszej ocenie przyznawanie uczestnikom nagród – w opisanych przez Państwa warunkach – stanowi w istocie dodatkowe wynagrodzenie, premię za zwiększenie sprzedaży, poprawienie wyników oraz pozyskanie nowych klientów. To nic innego jak przyjęty przez Państwa sposób na stymulowanie i kształtowanie zachowań uczestników zgodnie z przyjętymi przez Państwa celami. Organizowane przez Państwa przedsięwzięcia ukierunkowane są w głównej mierze na zmotywowanie uczestników do zwiększenia sprzedaży polis oraz zwiększenia liczby klientów. Narzędziem w Państwa firmie do osiągnięcia tego celu jest nagradzanie wybranych uczestników, które przyjmuje formę nagrody pieniężnej lub rzeczowej, wycieczki, zwrotu kosztów za (...). Osoby te wyłaniane są na podstawie stworzonego przez Państwo regulaminu. I tak:
–laureatami „Konkursu A” została określona z góry ilość uczestników z najwyższą liczbą punktów;
–nagrody pieniężne zdobyli uczestnicy „Konkursu B”, a także menedżerowie (będący pracownikami Wnioskodawcy, nadzorującymi sprzedaż na wskazanym obszarze w ramach regionów sprzedaży) z najwyższą sumą nagród;
–nagrodą w „Konkursie C” jest jednorazowy zwrot w określonej kwocie, wypłacony pod warunkiem (...);
–w „Konkursie D” przewidziane były dwa rodzaje nagród w określonej wysokości, w zależności od dokonanej przez OFWCA sprzedaży;
–nagrody w „Konkursie E” przyznawane były dla określonej ilości OFWCA z najwyższym przypisem; w zależności od przekroczonego progu;
–nagrody w „Konkursie F” przyznawane były określonej liczbie uczestników z najlepszymi wynikami.
Należy podkreślić, że przedsięwzięcia motywacyjne tworzone przez konkretny podmiot uwzględniają jego specyfikę, tj. kulturę organizacji, personel i środowisko pracy, obowiązujący układ motywatorów wykorzystywanych w celu pobudzania pracowników/zleceniobiorców zarówno do pracy, jak i do osiągnięć, szczególnie zaś stosowany układ nagród. Stosowanie odpowiedniego systemu motywacyjnego wymaga znajomości potrzeb i oczekiwań pracowników/zleceniobiorców oraz praw rządzących wartością nagród. Motywowanie – jako element zarządzania – polega na takim wykorzystywaniu mechanizmów motywacji, by zapewniały m.in. zaangażowanie pracowników/zleceniobiorców zajmujących się świadczeniem usług na rzecz sukcesu organizacji. Polega na wpływaniu na postawy i zachowania za pośrednictwem określonych bodźców. Działania motywacyjne to zaplanowane motywowanie odbiorców przedsięwzięcia (pracowników/zleceniobiorców) do zrealizowania założonego celu (np. wzrost sprzedaży danego produktu, usługi, jakości), poprzez oferowanie w zamian pożądanych korzyści.
Niewątpliwie więc działaniami takimi są organizowane przez Państwa przedsięwzięcia, których celem jest i będzie zwiększenie sprzedaży, poprawienie wyników oraz pozyskanie nowych klientów. Nagrody przekazywane w ramach organizowanych przez Państwo przedsięwzięć są i będą stanowiły więc dla uczestników dodatkową gratyfikację (premię/nagrodę) za realizację wyznaczonych przez Państwo celów. Klasyfikacji tej nie zmienia podnoszony przez Państwo argument braku uregulowania tej kwestii w umowach o pracę lub umowach cywilnoprawnych zawartych z uczestnikami. Jak już wskazaliśmy – zarówno w art. 12 ust. 1, jak i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – ustawodawca użył sformułowania „w szczególności”. Umożliwia to odpowiednio zaliczenie do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy, również innych, niż wymienione w przepisie art. 12 ust. 1 przychodów mających swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy oraz do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, również innych, niż wymienione w przepisie art. 20 ust. 1 przychodów osobom, z którymi nie łączy Państwa żadna umowa i nie prowadzą działalności gospodarczej.
Z powyższych względów organizowane przez Państwa przedsięwzięcia nie stanowią konkursów, a nagrody dla uczestników nie mają charakteru nagród w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec tego, przy wypłacie tych należności nie mają Państwo obowiązków płatnika podatku, o których mowa w art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 i 2 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Tym samym uniemożliwia to zastosowania przez Państwa do przyznawanych nagród 10% zryczałtowanego podatku dochodowego.
Dla Państwa pracowników, tj. osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, uzyskane przychody z tytułu nagród w organizowanych przez Państwa przedsięwzięciach należy kwalifikować do przychodów ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy bowiem zauważyć, że nagroda jest ściśle związana z pracą wykonywaną w ramach łączącego Państwa i pracowników stosunku pracy. W konsekwencji z tego tytułu ciążyły i będą na Państwu ciążyć obowiązki płatnika wynikające z:
•art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r., zgodnie z którym:
Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej ,,zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.
•art. 32 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r., zgodnie z którym:
Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
W stosunku do osób, z którymi nie łączy Państwa żadna umowa i nie prowadzą działalności gospodarczej (osób wykonujących czynności agencyjne w imieniu agentów ubezpieczeniowych na rzecz X, współpracujących z Agentami na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub innej umowy cywilnoprawnej, nieprowadzących działalności gospodarczej) – nie mieli i nie będą mieli Państwo obowiązku obliczenia i poboru podatku jako płatnicy. Ciążyły i będą na Państwu ciążyły obowiązki o charakterze informacyjnym. Uzyskane przez te osoby przychody z tytułu nagród w organizowanym przez Państwa przedsięwzięciach należy kwalifikować do przychodów z innych źródeł w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zastosowanie znajdzie tu odpowiednio cytowany art. 42a lub art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W odniesieniu natomiast do uczestników organizowanych przez Państwa przedsięwzięć, którzy wykonują czynności/usługi w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej (włącznie z tymi, którzy współpracują z Agentami prowadząc działalność gospodarczą), należy wskazać, że przyznane nagrody stanowią dla nich przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej. W takim przypadku dochód (przychód) z tytułu otrzymania nagrody podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Oznacza to, że w takiej sytuacji nie ciążą na Państwu żadne obowiązki płatnika/informacyjne z tytułu przyznawania nagród.
Odniesienie się do podanych przez Państwa rozstrzygnięć
Podane przez Państwa wyroki sądów administracyjnych dotyczą indywidualnych spraw odrębnych podmiotów. Niemniej jednak, w toku rozważań nad sposobem rozstrzygnięcia Państwa wniosku, miałem na względzie także prezentowane w nich stanowiska i argumenty.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
–stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
–zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right