Interpretacja indywidualna z dnia 16 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.629.2022.1.KP
Sposób dokumentowania przekazania środków pieniężnych tytułem pokrycia kosztów nagród w ramach akcji promocyjnej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy sposobu dokumentowania przekazania środków pieniężnych tytułem pokrycia kosztów nagród w ramach akcji promocyjnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzicie Państwo działalność jako agencja reklamowa. Zamierzacie Państwo zorganizować na rzecz jednego z klientów (dalej: „Klient”) różnego rodzaju akcje promocyjne, które w szczególności mogą przybrać formę sprzedaży premiowej, konkursu lub loterii. W relacji do osób trzecich (potencjalnych uczestników oraz uczestników) będziecie Państwo występowali jako organizator akcji promocyjnej.
Państwo, jako organizator akcji, będziecie wydawali uczestnikom (wszystkim lub części, np. laureatom) następujące nagrody:
1)Akcja promocyjna 1 - e-kod do wykorzystania w sklepach stacjonarnych lub internetowych;
2)Akcja promocyjna 2 - karta podarunkowa do wykorzystania w sklepach stacjonarnych różnych marek lub punktach usługowych, które akceptują takie karty;
3)Akcja promocyjna nr 3 - nagroda pieniężna, wydawana na konto osobiste laureata;
4)Akcja promocyjna nr 4 - hulajnoga lub inna nagroda rzeczowa, wydawana laureatom za pośrednictwem firmy kurierskiej.
Nagrody w akcjach promocyjnych nr 1, 2 i 4 będą przez Państwa nabyte w Państwa własnym imieniu, tzn. Spółka nabywając nagrody otrzyma od jej sprzedawcy fakturę lub inny dokument, gdzie będzie wskazana jako nabywca/kupujący czy usługobiorca.
Klient będzie zwracał Państwu koszty poniesione przez Państwa na nabycie nagród w Akcjach promocyjnych nr 1, 2 i 4 oraz wartość środków pieniężnych wydanych jako nagrody w Akcji promocyjnej nr 3. Zwrot kosztów przez Klienta będzie wyglądał następująco w odniesieniu do danej Akcji promocyjnej:
1)Akcja promocyjna nr 1 (nagroda - e-kod)
a)jeśli nabycie nagrody będzie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, zwracana będzie kwota brutto;
b)jeśli nabycie nagrody nie będzie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT lub będzie zwolnione z podatku VAT, to zwrot będzie następował w kwocie wydatkowanej przez Spółkę (kwota netto);
c)w przypadkach, w których dostawca nagrody będzie dokumentował swoją czynność zarówno fakturą jak i notą wówczas Spółka będzie otrzymywała zwrot kosztów stanowiących sumę kwoty z faktury brutto oraz kwoty z noty.
2)Akcja promocyjna nr 2 (nagroda - karta podarunkowa)
a)jeśli nabycie nagrody będzie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT zwracana będzie kwota brutto;
b)jeśli nabycie nagrody nie będzie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT lub będzie zwolnione z podatku VAT to zwrot kosztów będzie następował w kwocie wydatkowanej przez Spółkę (kwota netto);
c)w przypadkach, w których dostawca nagrody będzie dokumentował swojej czynności zarówno fakturą jak i notą wówczas Spółka będzie otrzymywała zwrot kosztów stanowiących sumę kwoty z faktury brutto oraz kwoty z noty.
3)Akcja nr 3 (nagroda - nagroda pieniężna)
W przypadku zwrotu za nagrody pieniężne Spółka otrzyma od Klienta dokładnie tę kwotę pieniędzy jaką wydała w formie nagród.
4)Akcja nr 4 (nagroda - nagroda rzeczowa)
a)jeśli nabycie nagrody będzie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT zwracana będzie kwota brutto;
b)jeśli nabycie nagrody będzie zwolnione z podatku VAT to zwrot kosztów będzie następował w kwocie wydatkowanej przez Spółkę (kwota netto).
Dodatkowo Spółce przysługiwać będzie od Klienta wynagrodzenie za wykonaną usługę marketingową. Będzie ono udokumentowane fakturą VAT.
Innymi słowy, w zakresie świadczonych przez Państwa usług, będą występowały różne świadczenia, które można określić z jednej strony jako usługa organizacji akcji promocyjnej/reklamowej/lojalnościowej sensu stricte (wspomniana wyżej usługa marketingowa) oraz przekazanie różnorodnych nagród mających także charakter „czysto” konsumpcyjny. Beneficjentem usługi będzie Klient, zaś beneficjentami nagród osoby, które je otrzymały z racji uczestnictwa w akcjach promocyjnych.
Może też zdarzyć się, że będziecie Państwo organizowali akcje promocyjne, w których nagrodami będą wszystkie lub niektóre nagrody opisane w Akcjach promocyjnych 1 - 4 (dalej: „Akcje promocyjne nr 5”). W takiej sytuacji zwrot kosztów na Państwa rzecz będzie następował odpowiednio do opisanych wyżej zasad w Akcjach promocyjnych 1 - 4, z uwzględnieniem tego co jest przedmiotem nagrody.
Jesteście Państwo czynnym podatnikiem VAT, rozliczającym ten podatek w okresach miesięcznych.
Pytania
1)Czy zwrot kosztów poniesionych przez Spółkę w Akcji promocyjnej nr 1 może być udokumentowany notą obciążeniową, wystawioną na Klienta?
2)Czy zwrot kosztów poniesionych przez Spółkę w Akcji promocyjnej nr 2 może być udokumentowany notą obciążeniową, wystawioną na Klienta?
3)Czy zwrot kosztów poniesionych przez Spółkę w Akcji promocyjnej nr 3 może być udokumentowany notą obciążeniową, wystawioną na Klienta?
4)Czy zwrot kosztów poniesionych przez Spółkę w Akcji promocyjnej nr 4 może być udokumentowany notą obciążeniową, wystawioną na Klienta?
5)Czy zwrot kosztów poniesionych przez Spółkę w Akcji promocyjnej nr 5 może być udokumentowany notą obciążeniową, wystawioną na Klienta?
Państwa stanowisko w sprawie
1)Zwrot kosztów poniesionych przez Spółkę w Akcji promocyjnej nr 1 może być udokumentowany notą obciążeniową, wystawioną na Klienta.
2)Zwrot kosztów poniesionych przez Spółkę w Akcji promocyjnej nr 2 może być udokumentowany notą obciążeniową, wystawioną na Klienta.
3)Zwrot kosztów poniesionych przez Spółkę w Akcji promocyjnej nr 3 może być udokumentowany notą obciążeniową, wystawioną na Klienta.
4)Zwrot kosztów poniesionych przez Spółkę w Akcji promocyjnej nr 4 może być udokumentowany notą obciążeniową, wystawioną na Klienta.
5)Zwrot kosztów poniesionych przez Spółkę w Akcjach promocyjnych nr 5 może być udokumentowany notą obciążeniową, wystawioną na Klienta.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 Ustawy VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności. Przyjmuje się, że dostawie co do zasady powinno towarzyszyć wydanie towaru („jako ucieleśnienie przeniesienia prawa do rozporządzania”), co najczęściej ma miejsce.
Przez towary natomiast, zgodnie z art. 2 pkt 6 Ustawy VAT, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że ustawodawca przyjął generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów.
Z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.
Aby dane świadczenie uznać za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę/dostarczającym towar a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi/dostawę towaru powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub świadczącego usługę. Przy czym, związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).
W konsekwencji należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Wskazać należy, że w niektórych przypadkach płatności za dany towar/usługę może dokonać podmiot trzeci, a nie podmiot (osoba) na rzecz którego następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel czy na rzecz której wykonano usługę. Taka sytuacja może mieć miejsce, np. w trakcie realizacji programów lojalnościowych lub akcji marketingowych, w których są przekazywane uczestnikom nagrody.
Taka sytuacja (analogiczna do przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego) była przedmiotem rozważań Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w orzeczeniu z 7 października 2010 r. w sprawie C-55/09 Commissioners for Her Majesty's Revenue and Customs przeciwko Baxi Group Ltd. W wyroku tym TSUE stwierdził, że aby ustalić, czy czynność polegająca na dostarczaniu prezentów lojalnościowych podlega podatkowi VAT należy ustalić, czy na mocy art. 2 ust. 1 szóstej dyrektywy stanowi ona dostawę towarów lub świadczenie usług dokonywane odpłatnie na terytorium kraju przez podatnika działającego w takim charakterze.
TSUE powołał art. 5 ust. 1 szóstej dyrektywy, który stanowi, że za dostawę towarów uważa się przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel i stwierdził, że z brzmienia tego przepisu wynika, że pojęcie dostawy towarów obejmuje nie tylko przeniesienie własności w formie przewidzianej przez dane prawo krajowe, lecz obejmuje ono także wszelkie przeniesienie władztwa nad rzeczami, które pozwala drugiej stronie na rozporządzanie nimi jak właściciel. Następnie TSUE powołał art. 6 ust. 1 szóstej dyrektywy, zgodnie z którym „świadczenie usług” należy rozumieć jako każdą czynność niestanowiącą dostawy towarów. Dalej TSUE wskazał, że z przedmiotowej sprawy wynika, że Spółka X, której Spółka Baxi zleciła zarządzanie programem lojalnościowym, zaopatruje się w prezenty lojalnościowe, a ich zasób stanowi własność tej spółki. Wobec tego Spółka X nie tylko ma prawo do przekazywania prezentów lojalnościowych klientom jak właściciel, ale w rzeczywistości jest ona ich właścicielem. Ponadto w przedmiotowej sprawie Spółka X dostarcza prezenty lojalnościowe.
TSUE wskazał ponadto, że odpłatna dostawa towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 2 ust. 1 szóstej dyrektywy zakłada istnienie bezpośredniego związku pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem. Szósta dyrektywa nie wymaga dla uznania dostawy towarów lub świadczenia usług za czynności odpłatne w rozumieniu art. 2 pkt 1 tej dyrektywy, by wynagrodzenie za te towary lub usługi było płatne bezpośrednio przez ich odbiorcę. Zgodnie bowiem z art. 11 część A ust. 1 lit. a tej dyrektywy wynagrodzenie może pochodzić od osoby trzeciej.
W konsekwencji TSUE stwierdził, że płatności dokonywane przez sponsora na rzecz podmiotu zarządzającego omawianym programem, który to podmiot dostarcza klientom prezenty lojalnościowe należy uznać w części za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów klientom, a w części za wynagrodzenie za usługi świadczone przez zarządzającego tym programem na rzecz sponsora.
W Państwa ocenie, biorąc pod uwagę powyższe, w sytuacji, gdy będziecie otrzymywali od Klienta środki pieniężne, tytułem pokrycia kosztów nagród nie można stwierdzić, że będzie dochodzić tym samym do dostawy towarów na rzecz Klienta. Nagrody nie będą przedmiotem dostawy na rzecz Klienta, gdyż od momentu ich nabycia do momentu przekazania uczestnikom poszczególnych Akcji promocyjnych ich dyspozytorem i właścicielem będzie Spółka. Dostawa towarów odbywać się będzie wyłącznie pomiędzy Państwem a uczestnikami poszczególnych Akcji promocyjnych.
Podobnie będzie w przypadku wydania środków pieniężnych czy innych nagród, które mogą być uznane za usługę. Ich beneficjentem nie będzie Klient ale uczestnik danej Akcji promocyjnej.
Transfer środków pieniężnych od Klienta na rzecz Spółki tytułem pokrycia kosztów wydanych nagród uczestnikom danej Akcji promocyjnej nie będzie stanowił wynagrodzenia za świadczenie usług lub dostawy towarów na rzecz Klienta i nie powinien być dokumentowany fakturą, bez względu na to czy nagrody będą miały postać rzeczową (towar), usługową, pieniężną, formę rabatu, czy będą to bony jednego lub różnego przeznaczenia. Innymi słowy - czymkolwiek na gruncie Ustawy VAT będzie nagroda (towarem, usługą, środkiem pieniężnym), to jej wartość przenoszona na Klienta nie będzie stanowiła wynagrodzenia za wykonaną na jego rzecz usługę czy dostarczony towar. Czynność ta nie będzie więc podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. W efekcie nie będzie także podlegała obowiązkowi udokumentowania fakturą VAT.
Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem. Czynności nie będące dostawą czy usługą (tu: zwrot wydatków poczynionych przez Państwa na nagrody) - jako niebędące dostawą towarów czy świadczeniem usług - nie powinny być dokumentowane fakturą.
Państwa zdaniem, zwrot wydatków od Klienta na Państwa rzecz z tytułu pokrycia kosztów nagród wydawanych uczestnikom Akcji Promocyjnych Spółka może udokumentować innym dokumentem niż faktura. Może to być wystawiona na klienta nota obciążeniowa.
Podobne stanowisko prezentuje tutejszy organ w wydawanych interpretacjach indywidualnych.
‒interpretacji z 13 września 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.389.2019.6.ICz
‒ interpretacji z 24 czerwca 2015 r., sygn. IPPP2/4512-285/15-2/JO/IŻ.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponosicie Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.