Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 16 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.828.2022.2.PRP

Uznanie za odpłatne świadczenie usług czynności przekazania prawa do pozyskania i sprzedaży świadectw efektywności energetycznej wynikających ze zrealizowanej inwestycji i obowiązku udokumentowania fakturą VAT ww. usługi oraz braku możliwości odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku ze zrealizowaną i zakończoną inwestycją dotyczącą termomodernizacji budynków użyteczności publicznej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie uznania za odpłatne świadczenie usług czynności przekazania prawa do pozyskania i sprzedaży świadectw efektywności energetycznej wynikających ze zrealizowanej inwestycji i obowiązku udokumentowania fakturą VAT ww. usługi oraz braku możliwości odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku ze zrealizowaną i zakończoną inwestycją dotyczącą termomodernizacji budynków użyteczności publicznej.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 18 stycznia 2023 r. (wpływ 23 stycznia 2023 r.) oraz z 18 stycznia 2023 r. (wpływ 24 stycznia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina … jest jednostką samorządu terytorialnego oraz zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto od 01.01.2017 r. Gmina … rozlicza podatek VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi na podstawie ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U z 2016 r. poz. 1454).

Gmina odprowadza do urzędu skarbowego podatek VAT od przychodów, głównie związanych z najmem i dzierżawą.

Dokonując transakcji zakupowych Gmina rozróżnia 4 przypadki:

- zakup towarów i usług wykorzystywanych do sprzedaży zwolnionej z opodatkowania lub niepodlegającej opodatkowaniu - brak możliwości odliczenia podatku VAT,

- zakup towarów i usług wykorzystywanych łącznie do sprzedaży zwolnionej z opodatkowania i opodatkowanej - odliczenie części kwoty podatku VAT naliczonego przy zastosowaniu tzw. wskaźnika proporcji,

- zakup towarów i usług wykorzystywanych łącznie do sprzedaży zwolnionej z opodatkowania i opodatkowanej oraz niepodlegającej opodatkowaniu- odliczenie części kwoty podatku VAT naliczonego przy zastosowaniu tzw. wskaźnika proporcji oraz pre - współczynnika,

- zakup towarów i usług wykorzystywanych wyłącznie do sprzedaży opodatkowanej - odliczenie pełnej kwoty podatku VAT naliczonego.

Gmina w roku 2017 złożyła wniosek o dofinansowanie inwestycji związanej z termomodernizacją budynków użyteczności publicznej, tj. termomodernizacją budynków użyteczności publicznej na terenie Gminy …. W dniu 20.12.20219 r. Gmina podpisała z Marszałkiem Województwa … jako przedstawicielem Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa … na lata 2014-2020 PRE-Umowę na dofinansowanie niniejszego przedsięwzięcia.

Zgodnie z regulaminem konkursu do wydatków kwalifikowalnych zaliczono także podatek VAT. Zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, VAT Podatki i inne opłaty, w szczególności podatek VAT mogą być uznane za wydatki kwalifikowalne tylko wtedy, gdy beneficjent nie ma prawnej możliwości ich odzyskania. W dniu składania wniosku aplikacyjnego oraz realizacji inwestycji Gmina nie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT związanej z przedmiotową inwestycją, a zatem nie miała prawnej możliwości odzyskania podatku VAT, na co wskazywał art. 86 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W wyniku realizacji robót budowlanych dotyczących termomodernizacji na Gminę zostały wystawione faktury VAT. Termomodernizacja budynków została zrealizowana i zakończona w roku 2022.

Mając na uwadze Ustawę z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej Gmina zawarła z podmiotem gospodarczym umowę upoważniającą przedmiotowy podmiot gospodarczy do pozyskania, a następnie sprzedaży świadectw efektywności energetycznej. Zatem Gmina upoważniła wspomniany podmiot gospodarczy do pozyskania, a następnie sprzedaży świadectw efektywności energetycznej i ich sprzedaż na Towarowej Giełdzie Energii.

Zgodnie z oświadczeniem Złożonym do Instytucji Zarządzającej … na lata 2014-2020, dotyczącym o kwalifikowalności VAT, Gmina zobowiązała się do zwrotu zrefundowanej w ramach projektu części poniesionego VAT, jeśli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku. Gmina za sprzedaż praw do pozyskania świadectw efektywności energetycznej wystawi fakturę VAT.

Czynności związane z pozyskaniem i sprzedażą świadectw efektywności energetycznej wykonywane są przez podmiot upoważniony przez Gminę. Podpisana została umowa cywilno-prawna z podmiotem gospodarczym, który zobowiązuje się do wykonania wszystkich czynności związanych z pozyskaniem i sprzedażą świadectw efektywności energetycznej, a Gmina zobowiązuje się do udzielenia podmiotowi gospodarczemu upoważnienia do pozyskania świadectw efektywności energetycznej.

Świadectwa efektywności energetycznej wydaje Prezes URE. Gmina upoważniła podmiot gospodarczy do poszczególnych etapów związanych z uzyskaniem świadectwa efektywności energetycznej i pozyskaniem środków finansowych z jego sprzedaży, w tym do wystąpienia w jej imieniu z wnioskiem o wydanie świadectwa efektywności energetycznej do Prezesa URE. W tym celu Gmina będzie wydawać na piśmie niezbędne upoważnienia i pełnomocnictwa stosownie do prowadzonych czynności po wcześniejszym zgłoszeniu ich zapotrzebowania przez podmiot gospodarczy.

Za wykonanie wszystkich czynności będących przedmiotem zamówienia i dokonania sprzedaży świadectw efektywności energetycznej strony umowy ustalają wynagrodzenie należne Wykonawcy w postaci procentowej od ceny otrzymanej za sprzedaż świadectw efektywności energetycznej w wysokości 18% od wartości uzyskanej ze sprzedaży świadectw efektywności energetycznej. Środki finansowe uzyskane ze sprzedaży zostaną przekazane w całości bezpośrednio wyłącznie na konto Zamawiającego do czego zobowiązuje się Wykonawca na podstawie faktury VAT wystawionej Wykonawcy przez Gminę. Wykonawca następnie wystawi fakturę VAT, w wysokości 18% brutto wartości uzyskanej ze sprzedaży świadectw efektywności energetycznej, po uzyskaniu od Zamawiającego informacji o wpływie środków ze sprzedaży świadectw na konto Zamawiającego. Wykonawca w ramach wynagrodzenia zobowiązuje się do pokrycia wszystkich kosztów jakie mogą być wymagane w związku z wykonaniem zamówienia.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że „Wykonawca” to podmiot upoważniony do pozyskania i sprzedaży certyfikatów na towarowej giełdzie energii, natomiast „Zamawiającym” jest Gmina …. Działania podmiotu gospodarczego upoważnionego przez Gminę do pozyskania, a następnie sprzedaży świadectw efektywności energetycznej są wykonywane przez ten podmiot gospodarczy we własnym imieniu na własny rachunek. Certyfikaty stają się własnością podmiotu upoważnionego, tj. Wykonawcy, na bazie udzielonego upoważnienia, zapisując się na rejestrze Wykonawcy prowadzonym Towarowej Giełdzie Energii. Dokonując sprzedaży upoważniony przez Gminę podmiot będzie sprzedawał je jako własne. W przedmiotowej sprawie upoważniony przez Gminę podmiot nie będzie występował w ramach stosunku powiernictwa. O sprzedaży świadectw efektywności decydować będzie podmiot upoważniony.

Pytania

1)W związku z upoważnieniem podmiotu gospodarczego, czyli przeniesieniem na niego praw do pozyskania i zbycia białych certyfikatów kwotę uzyskaną przez podmiot gospodarczy, należy uznać za odpłatne świadczenie usług i czy Gmina jest zobowiązana wystawić fakturę VAT? (ostatecznie przeformułowane w uzupełnieniu wniosku)

2)Czy w związku ze zrealizowaną i zakończoną inwestycją w roku 2022 powstaje możliwość odliczenia i zwrotu podatku VAT w wyniku dokonania przez wykonawcę sprzedaży praw majątkowych w postaci białych certyfikatów w roku 2022 i wystawienia Wykonawcy przez Gminę faktury VAT, zgodnie z zapisami umowy o przekazaniu środków ze sprzedaży na konto Zamawiającego?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1 (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 8 ust 1 ustawy o VAT przeniesienie praw do pozyskania białych certyfikatów na podmiot upoważniony należy uznać za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy o VAT. Powoduje to, że zbycie świadectw efektywności energetycznej należy udokumentować fakturą VAT.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, zbycie praw majątkowych, przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych w postaci „białych certyfikatów” jest czynności jednostronną, dotyczy podatku należnego, niemającego związku z budynkami, na których realizowana była inwestycja i Gmina nie ma prawa odliczenia podatku naliczonego od faktur zakupu związanych z realizacją inwestycji, która w 2022 r. była zakończona i rozliczona.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W art. 2 pkt 6 ustawy, wskazano, że:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zatem należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powołanych regulacji wynika, że usługą jest każde świadczenie wykonane przez podatnika w ramach działalności, które nie jest dostawą towarów, w tym m.in. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Zatem na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). W przypadku uznania danego świadczenia za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, winien istnieć bezpośredni konsument, beneficjent świadczenia, odnoszący wymierną korzyść.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Zatem, opodatkowanym świadczeniem usług jest każda transakcja podatnika w ramach jego działalności gospodarczej, która nie została wymieniona jako dostawa towarów, przy czym do uznania czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy usługi.

Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Według art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy :

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem (…).

Zasady nabywania, zbywania i umarzania świadectw efektywności energetycznej określa ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2166, ze zm.).

W myśl art. 20 ust. 3 ww. ustawy:

Świadectwo efektywności energetycznej wydaje Prezes URE na wniosek podmiotu:

1)planującego rozpoczęcie prac zmierzających do realizacji przedsięwzięcia lub przedsięwzięć tego samego rodzaju służących poprawie efektywności energetycznej albo

2)upoważnionego przez podmiot, o którym mowa w pkt 1.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 i 2 ww. ustawy:

Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności energetycznej są towarem giełdowym w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych. Prawa te są zbywalne.

Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności energetycznej powstają z chwilą zapisania świadectwa efektywności energetycznej po raz pierwszy na koncie w rejestrze świadectw efektywności energetycznej, na podstawie informacji, o której mowa w art. 24 ust. 2, i przysługują podmiotowi będącemu posiadaczem tego konta.

Natomiast stosownie z art. 30 ust. 3 ww. ustawy:

Przeniesienie praw majątkowych wynikających ze świadectwa efektywności energetycznej następuje z chwilą dokonania odpowiedniego zapisu w rejestrze świadectw efektywności energetycznej prowadzonym przez podmiot prowadzący:

1)giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub

2)na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi

-organizujący obrót prawami majątkowymi wynikającymi ze świadectw efektywności energetycznej.

Z opisu sprawy wynika, że zrealizowali Państwo inwestycję związaną z termomodernizacją budynków użyteczności publicznej. Zawarli Państwo z podmiotem gospodarczym umowę upoważniającą przedmiotowy podmiot gospodarczy do pozyskania, a następnie sprzedaży świadectw efektywności energetycznej. Podpisana została umowa cywilno-prawna z podmiotem gospodarczym, który zobowiązuje się do wykonania wszystkich czynności związanych z pozyskaniem i sprzedażą świadectw efektywności energetycznej, a Państwo zobowiązują się do udzielenia podmiotowi gospodarczemu upoważnienia do pozyskania świadectw efektywności energetycznej. Za wykonanie wszystkich czynności będących przedmiotem zamówienia i dokonania sprzedaży świadectw efektywności energetycznej strony umowy ustalają wynagrodzenie należne Wykonawcy, tj. podmiotowi upoważnionemu w postaci procentowej od ceny otrzymanej za sprzedaż świadectw efektywności energetycznej w wysokości 18% od wartości uzyskanej ze sprzedaży świadectw efektywności energetycznej. Środki finansowe uzyskane ze sprzedaży zostaną przekazane w całości bezpośrednio wyłącznie na konto Zamawiającego, tj. Państwa do czego zobowiązuje się Wykonawca na podstawie faktury VAT wystawionej Wykonawcy przez Gminę. Wykonawca następnie wystawi fakturę VAT, w wysokości 18% brutto wartości uzyskanej ze sprzedaży świadectw efektywności energetycznej, po uzyskaniu od Zamawiającego informacji o wpływie środków ze sprzedaży świadectw na konto Zamawiającego. Wykonawca w ramach wynagrodzenia zobowiązuje się do pokrycia wszystkich kosztów jakie mogą być wymagane w związku z wykonaniem zamówienia. Działania podmiotu gospodarczego upoważnionego przez Państwa do pozyskania, a następnie sprzedaży świadectw efektywności energetycznej są wykonywane przez ten podmiot gospodarczy we własnym imieniu i na własny rachunek. Certyfikaty stają się własnością podmiotu upoważnionego, tj. Wykonawcy, na bazie udzielonego upoważnienia, zapisując się na rejestrze Wykonawcy prowadzonym Towarowej Giełdzie Energii. Dokonując sprzedaży upoważniony przez Państwa podmiot będzie sprzedawał je jako własne. O sprzedaży świadectw efektywności decydować będzie podmiot upoważniony.

Przenosząc powyższe na grunt przepisów podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usługi ze strony Państwa na rzecz podmiotu upoważnionego (Wykonawcy) polegającym na przekazaniu przez Państwa w ramach umowy podmiotowi upoważnionemu (Wykonawcy) prawa do pozyskania i sprzedaży świadectw efektywności energetycznej wynikających ze zrealizowanej inwestycji. Bezpośrednim nabywcą tego świadczenia jest podmiot upoważniony (Wykonawca), zaś środki finansowe uzyskane ze sprzedaży będą stanowiły wynagrodzenie za usługę wykonaną przez Państwa na rzecz podmiotu upoważnionego (Wykonawcy). Tym samym zostały spełnione łącznie warunki do uznania czynności przekazania prawa do pozyskania i sprzedaży świadectw efektywności energetycznej wynikających ze zrealizowanej inwestycji za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W świetle powyższego należy uznać, że otrzymywane przez Państwa od podmiotu upoważnionego (Wykonawcy) środki pieniężne będą stanowić wynagrodzenie za usługę wykonaną przez Państwa na rzecz podmiotu upoważnionego (Wykonawcy), polegającą na przekazaniu prawa do pozyskania i sprzedaży świadectw efektywności energetycznej wynikających z realizowanej przez Państwa inwestycji, która to usługa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Jednocześnie z przepisów ustawy o VAT ani z wydanych na jej podstawie rozporządzeń nie wynika zwolnienie z VAT dla czynności przekazania prawa do pozyskania i sprzedaży świadectw efektywności energetycznej. Zatem ww. czynności będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie korzystały ze zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem.

W konsekwencji, w okolicznościach niniejszej sprawy, zobowiązani będą Państwo do wystawienia faktury za wykonane usługi.

Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do natomiast do kwestii objętej zakresem zadanego pytania nr 2 wskazać należy, że zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wynika z opisu sprawy, w dniu składania wniosku aplikacyjnego oraz realizacji inwestycji nie prowadzili Państwo sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT związanej z inwestycją dotyczącą termomodernizacji budynków użyteczności publicznej na terenie Gminy …. Zatem, skoro ww. inwestycja dotycząca termomodernizacji budynków użyteczności publicznej, zrealizowana i zakończona w roku 2022, nie była wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to nie przysługuje Państwo prawo do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług z tytułu wydatków poniesionych w ramach ww. inwestycji.

Okoliczność wystąpienia czynności opodatkowanej, niekorzystającej ze zwolnienia z opodatkowania tj. przekazanie prawa do pozyskania i sprzedaży świadectw efektywności energetycznej wynikających ze zrealizowanej inwestycji, nie zmieni przeznaczenia przedmiotowych budynków.

O prawie do odliczenia decyduje sposób wykorzystania poszczególnych budynków . Brak podstaw, aby prawo do odliczenia z tytułu przedmiotowych wydatków inwestycyjnych było uzależnione od innej czynności opodatkowanej niż od faktycznego sposobu wykorzystania budynków.

W związku z powyższym, nie powstanie możliwość odliczenia i zwrotu podatku VAT od wydatków inwestycyjnych poniesionych na termomodernizację budynków użyteczności publicznej na terenie Gminy … z tytułu świadczenia przez Państwa usługi przekazania prawa do pozyskania i sprzedaży świadectw efektywności energetycznej wynikających ze zrealizowanej inwestycji.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Stosownie do art. 14na § 2 ustawyOrdynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00