Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 14 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.1014.2022.2.MAP
Ustalenie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w formie karty podatkowej jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 grudnia 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 stycznia 2023 r. (wpływ 30 stycznia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarcza pod firmą Indywidualna Specjalistyczna Praktyka Stomatologiczna … . Zgodnie z zapisami w CEiDG, działalność gospodarcza prowadzona jest przez Panią od listopada 2013 r. Jej przedmiotem jest kod PKD 86.23.Z - praktyka lekarska dentystyczna. Jest Pani podmiotem podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych rozlicza się na zasadzie karty podatkowej od 2021 r. W 2022 r. również rozliczała się Pani na zasadzie karty podatkowej. W kolejnych latach również planuje się Pani rozliczać na zasadzie karty podatkowej w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą.
Z decyzji z 24 listopada 2021 r. wynika, że Naczelnik Urzędu Skarbowego ustalił wysokość zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych opłacanego w formie karty podatkowej - wysokość stawki karty podatkowej na rok podatkowy 2021 dla prowadzącego działalność w zakresie wolne zawody - lekarz i lekarz stomatolog; stawka bazowa 1 824 zł 00 gr; liczba godzin 150; stawka jest stała powyżej 96 godzin; numer z tabeli 1 w wysokości stawki miesięcznej na kwotę 1 824 zł 00 gr. Powyższa stawka została uwzględniona przy zatrudnieniu 0 (pracowników obliczeniowych). Organ zastosował podwyżkę o 50% w kwocie 912 zł 00 gr wskazaną w art. 27 ust. 4 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. gdy stawki są oczywiście nieodpowiednie dotyczy części Tabeli ll-V i VIII -XII. Miesięczna należność po uwzględnieniu obniżek i podwyżek ustalono na kwotę 2 736 zł 00 gr. Organ nie zastosował obniżek.
W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że przy ustalaniu wysokości stawki karty podatkowej zostały wzięte pod uwagę okoliczności mające wpływ na rozmiar działalności podatnika, w tym:
a)wysokość osiągniętych w 2020 r. dochodów (dochód za 2020 r. wynosił 669 833 zł 17 gr podatek za 2020 r. wynosił 124 165 zł 00 gr;
b)wielkość miejscowości, w której wykonywana jest działalność gospodarcza (... i ...);
c)liczba godzin przeznaczonych na wykonywanie zawodu – 150;
d)liczba miejsc wykonywania działalności – 2.
Z decyzji wydanej 31 maja 2022 r. przez Naczelnika Urzędu Skarbowego wynika, że ustalił wysokość zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych opłacanego w formie karty podatkowej - wysokość stawki karty podatkowej na rok podatkowy 2022 dla prowadzącego działalność w zakresie ochrona zdrowia ludzkiego - lekarz i lekarz stomatolog, stawka bazowa 1 900 zł 80 gr, liczba godzin 150, stawka jest stała powyżej 96 godzin, numer z tabeli 1 w wysokości stawki miesięcznej na kwotę 1 900 zł 80 gr. Organ zastosował podwyżkę o 50% w kwocie 950 zł 40 gr wskazaną w art. 27 ust. 4 ww. ustawy, tj. gdy stawki są oczywiście nieodpowiednie dotyczy części Tabeli ll-V i VIII -XII. Miesięczną należność po uwzględnieniu obniżek i podwyżek ustalono na kwotę 2 851 zł 00 gr. Organ nie zastosował obniżek.
W uzasadnieniu decyzji Organ wskazał, że przy ustalaniu wysokości stawki karty podatkowej zostały wzięte pod uwagę okoliczności mające wpływ na rozmiar działalności podatnika, w tym:
a)wysokość osiągniętych w 2021 r. przychodów: przychód do października 2021 r. wynosił 1 448 290 zł, dochód: 920 639 zł 09 gr;
b)liczba godzin przeznaczonych na wykonywanie zawodu – 150;
c)liczba miejsc wykonywania działalności – 2.
W związku z prowadzonym postępowaniem w przedmiocie wydania decyzji o karcie podatkowej złożyła Pani oświadczenie, że korzysta przy wykonywaniu swojej działalności gospodarczej z następujących usług specjalistycznych:
- Laboratorium Ortodontyczne … - w ramach współpracy przez prowadzoną przez ten podmiot działalność gospodarczą - jest to technik ortodontyczny, wytwarza na Pani zlecenie niektóre aparaty ortodontyczne, które Pani projektuje;
- … - aparaty ortodontyczne … - w ramach współpracy w prowadzonej przez ten podmiot działalności gospodarczej. Jest to międzynarodowa firma, która wykonuje inny rodzaj aparatów ortodontycznych na podobnej zasadzie jak technik ortodontyczny, jednak posiadają patent na ten rodzaj aparatów - również Pani, jako lekarz projektuje aparat i zleca wykonanie w technologii dostarczanej przez tą firmę;
- Indywidualna Praktyka Stomatologiczna lek. dent. … - w ramach umowy dzierżawy stanowiska w gabinecie. Gabinet zapewnia obsługę, tj. rejestrację, sprzątanie, asystę, która to głownie odpowiada za przygotowanie stanowiska do pracy przed/po/pomiędzy pacjentami.
Jest Pani osobą wyłącznie odpowiedzialną za leczenie ortodontyczne pacjentów. Osoby te są zatrudniane przez właściciela gabinetu. Przy prowadzeniu działalności w dacie złożenia analizowanego wniosku nie korzysta Pani z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, poza wyżej wskazanymi usługami. Pani małżonek nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Nie wytwarza Pani wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów podatkiem akcyzowym. Prowadzi Pani działalność gospodarczą tylko na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Planuje Pani, aby pracę u Pani rozpoczęła asystentka stomatologiczna.
Do obowiązków tej osoby ma należeć wykonywanie czynności, które zgodne są z opisem kodu zawodu jakim jest asystentka stomatologiczna 325101, a więc wykonywanie następujących czynności:
1) opieka nad stanem higienicznym poradni i gabinetów stomatologicznych oraz ich wyposażeniem;
2) przygotowywanie gabinetu stomatologicznego i stanowiska do pracy wraz ze skompletowaniem odpowiedniego zestawu narzędzi podstawowych;
3) przygotowywanie pacjenta do zabiegu (fizyczne i psychiczne);
4) czynne asystowanie podczas zabiegu, przygotowywanie oraz podawanie narzędzi i leków, niewchodzących w skład podstawowych zestawów lub wyposażenia stolika lekarskiego;
5) przygotowywanie potrzebnych do zabiegu materiałów (w zależności od typu zabiegu stomatologicznego) i mas wyciskowych w przypadku zamierzonych zabiegów protetycznych;
6) obsługiwanie sprzętu diagnostycznego (lusterko stomatologiczne, szczypczyki, zgłębniki, lampa doustna) i leczniczego (narzędzia do opracowywania ubytków próchniczych, narzędzia chirurgiczne), znajdującego się w gabinecie;
7) kontrolowanie tętna i ciśnienia krwi pacjenta podczas zabiegów chirurgicznych;
8) przestrzeganie i stosowanie zasad aseptyki - wyjaławianie, odkażanie oraz konserwacja narzędzi i urządzeń stomatologicznych;
9) współdziałanie z lekarzem stomatologiem w udzielaniu pomocy w nagłych wypadkach;
10)prowadzenie ewidencji pacjentów i dokumentacji leczniczej, sprawozdawczej wykonanych zabiegów, wypełnianie kart chorób pacjentów, diagramów zębów, opisywanie planu profilaktyczno-leczniczego;
11)pomaganie lekarzowi stomatologowi w wykonywaniu zabiegów profilaktycznych (usuwania kamienia nazębnego, fluorowania, itp.);
12)prowadzenie książki inwentarzowej gabinetu, książki zużycia materiałów;
13)prowadzenie wśród pacjentów w różnym wieku nauki masażu dziąseł, mycia zębów i utrzymywania higieny jamy ustnej.
W zakresie pkt 10 planuje Pani, aby asystentka zajmowała się umawianiem wizyt pacjentów w formie osobistej, telefonicznej, mailowej i poprzez media społecznościowe. Powyższe zatrudnienie nastąpiłoby w ramach umowy o pracę. Niezależnie od powyższego planuje Pani zatrudnić w późniejszym czasie higienistkę stomatologiczną.
Wykonywałaby ona czynności zgodne z kodem zawodu 325102, a więc następujące czynności:
1)organizowanie i nadzorowanie, na zlecenie lekarza stomatologa, akcji profilaktyki fluorowej próchnicy zębów;
2)uczestniczenie w profilaktyce ortodontycznej;
3)uczestniczenie w badaniach profilaktycznych i epidemiologicznych, prowadzonych przez zespół stomatologiczny;
4)wykonywanie, na zlecenie lekarza stomatologa, zabiegów higieniczno-profilaktycznych w jamie ustnej pacjenta (np. czyszczenie z osadów nazębnych);
5)wykańczanie wypełnień amalgamatowych u dzieci i młodzieży, pędzlowanie zębów roztworami fluorowymi i innymi;
6)płukanie jamy ustnej za pomocą specjalnej aparatury;
7)prowadzenie i wykonywanie ćwiczeń ortodontycznych;
8)obsługiwanie urządzeń i aparatury stomatologicznej.
W zakresie pkt 4 powyżej, higienistka wykonywałaby między innymi takie czynności jak wykonywanie higienizacji - scaling zębów, wykonywanie zdjęć pacjentów (zewnątrzustne, portretowe, profilowe) aparatem fotograficznym, pobieranie wycisków cyfrowych. Przed zatrudnieniem higienistki rozwiązałaby Pani umowę o pracę z asystentką stomatologiczną. Higienistka byłaby zatrudniona na umowę o pracę. Zatem nie byłoby sytuacji, że równocześnie zatrudniona jest higienistka i asystentka stomatologiczna. Niezależnie od powyższego planuje Pani korzystać z usług firmy sprzątającej realizującej te czynności w ramach działalności gospodarczej. Do czynności tych należałoby także dezynfekcja różnych powierzchni w gabinecie i wykonywanie wszystkich czynności, które zapewniają czystość i sterylizację pomieszczenia.
Planuje Pani również zatrudnić na umowę o pracę rejestratorkę, która wykonywałaby następujące czynności:
1)umawianie wizyt, w tym w formie odbierania telefonów, pacjentów zgłaszających się osobiście w gabinecie, w formie mailowej i poprzez media społecznościowe;
2)rozliczanie pacjentów;
3)obsługa rejestracji;
4)dbanie o porządek w gabinecie;
5)dbanie o kompletność dokumentacji medycznej - karty pacjentów, zgody na leczenie;
6)stany magazynowe - przygotowywanie zamówień.
Na piśmie określi Pani zakres czynności swoich pracowników.
W uzupełnieniu wniosku doprecyzowała Pani, że zgodnie z danymi zawartymi w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą w postaci praktyki lekarskiej dentystycznej od 8 listopada 2013 r.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pod pojęciem wolnego zawodu należy rozumieć: wolny zawód - pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu. Jak wynika z powyższego przepisu, w wyliczeniu nie został uwzględniony zawód lekarza dentysty. Zatem wskazać należy, że w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - przy założeniu, że jest to katalog zamknięty wolnych zawodów - nie został wskazany zawód lekarza dentysty. W tym miejscu należy podkreślić, że w dacie otrzymania pierwszej decyzji dotyczącej karty podatkowej, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wykonywała Pani wolny zawód. Niemniej jednak 1 stycznia 2022 r. weszły w życie przepisy ustawy z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (w ramach tzw. nowego ładu) definiujące odmiennie pojęcie wolnego zawodu. Mimo, że przepis został zmieniony i już nie ma lekarzy dentystów w definicji wolnego zawodu, to kontynuuje Pani rozliczanie w ramach karty podatkowej.
Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:
1) kontynuują stosowanie opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowali z opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. i nie utracili prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu;
2) (uchylony);
3) przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;
4) nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej;
5) małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;
6) nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym;
7) pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Wskazuje Pani, że w zakresie pkt 1 kontynuuje Pani stosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej po 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowała Pani z opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. Nie otrzymała Pani też informacji z Urzędu Skarbowego, o tym, że utraciła Pani po dniu 31 grudnia 2021 r. prawo do opodatkowania w formie karty podatkowej. W zakresie pkt 3 wskazuje Pani, że w dacie złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie zatrudnia Pani nikogo na umowę o pracę, ani na umowę zlecenia (umowa cywilnoprawna niezwiązana z działalnością gospodarczą), ani na umowę o dzieło (umowa cywilnoprawna niezwiązana z działalnością gospodarczą). Korzysta Pani z usług przedsiębiorstw opisanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. O tym z jakich usług Pani korzysta informowała Pani właściwy dla siebie w sprawie podatku dochodowego od osób fizycznych Urząd Skarbowy i Urząd ten wydał decyzję o prawie do skorzystania przez Panią z opodatkowania w formie karty podatkowej. Zatem, te same usługi opisane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zostały wskazane również w piśmie do Urzędu Skarbowego właściwego dla Pani przy weryfikacji prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej. Dodatkowo, skorzystała Pani z usług doradcy podatkowego i radcy prawnego do sporządzenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. W zakresie pkt 4 wskazuje Pani, że poza działalnością gospodarczą w postaci praktyki lekarskiej dentystycznej nie prowadzi innej działalności gospodarczej. W zakresie pkt 5 wskazuje Pani, że opisała już we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej informacje, że Pani małżonek nie prowadzi działalności w tym samym zakresie co Pani, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W zakresie pkt 6 i pkt 7 wskazuje Pani, że nie wytwarza wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym, a jej pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej jest prowadzona tylko na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Jednocześnie wskazuje Pani, że opisała w stanie faktycznym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jakie decyzje w sprawie karty podatkowej zostały wobec Niej wydane. Zatem to Urząd Skarbowy właściwy dla Pani weryfikował, czy w 2021 r. i 2022 r. była Pani uprawniona do zastosowania karty podatkowej. Innymi słowy - to nie Pani zapewnia, że ma prawo do zastosowania opodatkowania w formie karty podatkowej, ale to Urząd Skarbowy właściwy dla Pani w sprawie podatku dochodowego od osób fizycznych weryfikował tę okoliczność. Opisała Pani we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, jakie decyzje wobec Pani były wydane przez Urząd Skarbowy.
Następnie wskazuje Pani, że celem złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest weryfikacja przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, czy w związku z Pani planami dotyczącymi zatrudnienia lub korzystania z usług osoby sprzątającej nie utraci Pani prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej. A zatem, to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej powinien zweryfikować, czy nie utraci Pani prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej.
Prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą, jako lekarz dentysta i zawód lekarza dentysty jest wprost wymieniony w części VIII tabeli, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie prowadzi Pani, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, innej pozarolniczej działalności gospodarczej.
Zgodnie z danymi zawartymi w CEiDG zgłoszona przez Panią działalność gospodarcza ma następujący kod PKD: 86.23.Z - praktyka lekarska dentystyczna. Planuje Pani zatrudnić na umowę o pracę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej rejestratorkę i asystentkę stomatologiczną w 2023 r., ale nie jest Pani w stanie podać konkretnej daty, albowiem zależy to od szeregu różnych czynników. Może się też zdarzyć tak, że będą one zatrudnione w późniejszych latach. Podobnie, jeżeli znajdzie Pani właściwą osobę to zatrudni w 2023 r. higienistkę stomatologiczną, ale może się zdarzyć tak, że w późniejszych latach będzie ona zatrudniona na umowę o pracę.
Podtrzymuje Pani swoje stanowisko przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, że nie będzie Pani jednocześnie zatrudniać asystentki stomatologicznej oraz higienistki stomatologicznej. Jednocześnie wskazuje Pani, że odpowiedź jaką uzyska Pani od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nie będzie miała charakteru jednorazowego. Innymi słowy - będzie ona miała zastosowanie nie tylko do tych osób, które planuje Pani zatrudnić w 2023 r., ale do innych osób, które zatrudni Pani w przyszłości. Nie chodzi więc o konkretne osoby z imienia i nazwiska, tylko o ustalenie zasady, aby we wszystkich przypadkach, kiedy będzie Pani chciała zatrudnić rejestratorkę, higienistkę stomatologiczną, asystentkę stomatologiczną, będzie Pani mogła skorzystać z wydanej dla Pani interpretacji indywidualnej.
W 2023 r. zamierza Pani skorzystać z usług podmiotu zajmującego się sprzątaniem i dezynfekcją. Odbędzie się to na podstawie umowy o świadczenie usług. Osoba, która ma zajmować się sprzątaniem i dezynfekcją, będzie osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą lub spółką prowadzącą działalność gospodarczą w tym zakresie, albo inną osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadająca osobowości prawnej.
Podmiot, który będzie zajmował się sprzątaniem i dezynfekcją, będzie wykonywał następujące czynności:
1)mycie i dezynfekcja podłóg;
2)mycie szyb;
3)mycie blatów i mebli;
4)wynoszenie śmieci;
5)wycieranie kurzu;
6)zamiatanie;
7)odkurzanie;
8)wykonywanie innych czynności, które są niezbędne do zapewniania czystości i dezynfekcji w gabinecie stomatologicznym.
W Pani ocenie, korzystanie z usług osoby sprzątającej i dezynfekującej jest niezbędne do wykonywania działalności gospodarczej przez Panią, ponieważ względy higieny wymagają wykonywania takich czynności. We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wskazała w jakich miejscach prowadzi Pani działalność gospodarczą. Okoliczność ta do dnia udzielenia odpowiedzi na wezwanie się nie zmieniła. W miejscach tych prowadzenie działalności gospodarczej nie różni się co do zakresu. W każdym przypadku są to usługi dentystyczne wykonywane osobiście przez Panią. Od początku prowadzenia działalności gospodarczej nie zatrudniała Pani jeszcze żadnych osób. W dacie udzielenia odpowiedzi na wezwanie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa lub kontrola celno-skarbowa w zakresie weryfikacji tych okoliczności, o które Pani zapytała we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Świadczy Pani tylko usługi dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Nie świadczy usług na rzecz osób prawnych oraz jednostek nieposiadających osobowości prawnej, ani na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie działalności gospodarczej.
Pytania
1. Czy zatrudnienie na umowę o pracę asystentki stomatologicznej albo higienistki stomatologicznej (jeśli oba te podmioty nie będą zatrudnione jednocześnie u Pani), których obowiązki zostały określone w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym wniosku spowoduje utratę przez Panią prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej i konieczność realizacji obowiązków w rozumieniu art. 39 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a jeśli tak, to które czynności wykonywane przez asystentkę stomatologiczną lub higienistkę stomatologiczną będą skutkować wykluczeniem z karty podatkowej?
2. Czy zatrudnienie na umowę o pracę rejestratorki, której obowiązki zostały określone w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym wniosku, w sytuacji gdy będzie Pani na umowie o prace zatrudniać asystentkę stomatologiczną albo higienistkę stomatologiczną spowoduje utratę przez Panią prawa do opodatkowania się w formie karty podatkowej i konieczność realizacji obowiązków w rozumieniu art. 39 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a jeśli tak, to które czynności wykonywane przez rejestratorkę będą skutkować wykluczeniem z karty podatkowej, czy też możliwe będzie zastosowanie art. 25 ust. 6 pkt. 2 lit. d) ww. ustawy?
3. Czy korzystanie z usług podmiotu, który zajmuje się sprzątaniem i dezynfekcją w ramach działalności gospodarczej spowoduje utratę przez Panią prawa do opodatkowania się w formie karty podatkowej i konieczność realizacji obowiązków w rozumieniu art. 39 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czy też usługi sprzątające będą usługami specjalistycznymi w rozumieniu art. 25 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 ww. ustawy?
Pani stanowisko w sprawie
Ad. 1.
Pani zdaniem, zatrudnienie na umowę o pracę asystentki stomatologicznej albo higienistki stomatologicznej (jeśli oba te podmioty nie będą zatrudnione jednocześnie) nie spowoduje utraty prawa do opodatkowania się w formie karty podatkowej i konieczności realizacji obowiązków w rozumieniu art. 39 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Powyższe wynika z faktu, że zarówno higienista stomatologiczna, jak i asystentka stomatologiczna to jest pomoc fachowa oraz przyuczona zgodnie z obwieszczeniem Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 5 listopada 2020 r. w sprawie stawek karty podatkowej i kwoty, do której można wykonywać świadczenia przy prowadzeniu niektórych usług, z wyjątkiem świadczeń dla ludności, oraz kwartalnych stawek ryczałtu od przychodów proboszczów i wikariuszy, obowiązujących w 2021 r., jak również z obwieszczenia Ministra Finansów z 25 listopada 2021 r. w sprawie stawek karty podatkowej i kwoty, do której można wykonywać świadczenia przy prowadzeniu niektórych usług, z wyjątkiem świadczeń dla ludności, oraz kwartalnych stawek ryczałtu od przychodów proboszczów i wikariuszy, obowiązujących w 2022 r.
Zgodnie z objaśnieniami do części VIII „Wolne zawody - świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego” wyżej wskazanych obwieszczeń stawka dotyczy również wykonywania zawodu przy zatrudnieniu jednej pomocy fachowej lub przyuczonej.
W Pani ocenie, zarówno czynności, jakie będzie wykonywać asystentka stomatologiczna, jak również higienistka stomatologiczna są czynnościami pomocy fachowej oraz przyuczonej. Kody zawodu zostały opisane w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 15 lutego 2019 r. w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego. Zgodnie z tym rozporządzeniem higienista stomatologiczna to kod zawodu 325102, jej praca polega na: „MED.02. wykonywaniu świadczeń stomatologicznych z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia jamy ustnej oraz współuczestniczeniu w procesie leczenia”. Zgodnie z ww. rozporządzeniem asystentka stomatologiczna to kod zawodu: 325101 i jej praca polega na „MED.01. asystowaniu lekarzowi dentyście i utrzymaniu gabinetu w gotowości do pracy”.
Nie ulega zatem wątpliwości, że czynności opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym wniosku zgodne są z opisem wynikającym z powyższego rozporządzenia. Rozporządzenie to wprost wskazuje, że zarówno asystentka stomatologiczna, jak i higienistka stomatologiczna asystują lekarzowi dentyście współuczestnicząc w procesie leczenia. Niewątpliwie zatem są to pomoce fachowe oraz przyuczone. Przy czym, w tym miejscu należy podkreślić, że czynności zgodne z kodem zawodów w Pani gabinecie związane byłyby z ortodoncją. To jest bowiem główny przedmiot Pani działalności. Jak zostało wskazane w opisie sprawy, będzie Pani albo zatrudniać asystentkę stomatologiczną albo higienistkę (a nie obie jednocześnie), a więc będzie to zgodne z limitem zatrudnienia jednej osoby wynikającym z obwieszczenia Ministra Finansów z 25 listopada 2021 r. w sprawie stawek karty podatkowej i kwoty, do której można wykonywać świadczenia przy prowadzeniu niektórych usług, z wyjątkiem świadczeń dla ludności, oraz kwartalnych stawek ryczałtu od przychodów proboszczów i wikariuszy, obowiązujących w 2022 r.
Ad. 2.
Pani zdaniem, zatrudnienie na umowę o pracę rejestratorki w sytuacji, gdy będzie Pani na umowę o prace zatrudniać asystentkę stomatologiczną albo higienistkę stomatologiczną nie spowoduje utraty przez Panią prawa do opodatkowania się w formie karty podatkowej i konieczności realizacji obowiązków w rozumieniu art. 39 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ponieważ możliwe będzie zastosowanie art. 25 ust. 6 pkt. 2 lit. d) ww. ustawy.
Zgodnie z art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. d) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy ocenie warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej i ustalaniu wysokości podatku dochodowego w odniesieniu do podatników, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1, do liczby pracowników nie wlicza się pracowników zatrudnionych wyłącznie przy sprzedaży wyrobów, przyjmowaniu zleceń na usługi, utrzymywaniu czystości w zakładzie, prowadzeniu kasy i księgowości, kierowców i konwojentów - pod warunkiem, że podatnik określił na piśmie zakres czynności tych pracowników.
W Pani ocenie, czynności rejestratorki opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym analizowanego wniosku o interpretację mieszczą się w pojęciu „przyjmowanie zleceń na usługi, utrzymywaniu czystości w zakładzie, prowadzenie kasy”.
Pojęcie „przyjmowanie zleceń na usługi” jest pojęciem szerokim i związane jest z organizacją obsługi klientów i wykonywaniem wszystkich czynności z tym związanych, takim jak:
1)umawianie wizyt - odbieranie telefonów;
2)rozliczanie pacjentów;
3)obsługa rejestracji;
4)dbanie o porządek w gabinecie;
5)dbanie o kompletność dokumentacji medycznej – karty pacjentów, zgody na leczenie;
6)stany magazynowe - przygotowywanie zamówień.
Powyższe czynności mają charakter czynności organizacyjnych i związane są z przyjmowaniem zleceń na usługi. Niewątpliwie zatem mieszczą się one w wyjątku, jaki statuuje art. 25 ust. 6 pkt. 2 lit. d) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ad. 3.
Pani zdaniem, korzystanie z usług podmiotu, który zajmuje się sprzątaniem w ramach działalności gospodarczej nie spowoduje utraty przez Panią prawa do opodatkowania się w formie karty podatkowej i konieczności realizacji obowiązków w rozumieniu art. 39 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, albowiem usługi sprzątające będą usługami specjalistycznymi w rozumieniu art. 25 ust. 1 pkt. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Za usługi specjalistyczne w rozumieniu art. 25 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4.
Jak wskazuje się w komentarzach „ustawodawca szeroko traktuje pojęcie usług specjalistycznych, które nie pokrywa się z potocznym rozumieniem tego określenia, wskazującym na usługi, które wymagają zaangażowania specjalistycznych środków, specjalistycznej wiedzy, czy też specjalistycznych procedur realizacji. Pojęcie usług specjalistycznych w rozumieniu przepisu art. 25 ww. ustawy znacznie wykracza poza potoczne rozumienie tego pojęcia, gdyż ustawodawca wskazuje na te czynności, czy też prace, które wychodzą poza zgłoszony zakres działalności i opatrzone są kryterium niezbędności, tzn. są niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi. Chodzi więc zasadniczo o rozszerzenie zakresu usług w stosunku do zakresu zgłoszonego u danego podatnika przy wykorzystaniu kryterium niezbędności. W ramach rozszerzonego zakresu mieszczą się usługi typowo specjalistyczne, ale także inne, które nie wymagają zaangażowania specjalistycznych środków, specjalistycznej wiedzy czy też specjalistycznych procedur. Potwierdza to także końcówka art. 25 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wprowadzającego pojęcie usług specjalistycznych, gdzie ustawodawca wskazuje, że do komentowanego zakresu należy zaliczyć również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4 do ww. ustawy.
W ramach analizy pojęcia usług specjalistycznych warto wskazać na wyrok NSA w Bydgoszczy z 13 czerwca 2003 r., sygn. akt SA/Bd 1418/03 (Lex nr 90121), gdzie Sąd przyjął pogląd, że: „warunkiem uznania usług za specjalistyczne w rozumieniu art. 25 ust. 3 ustawy z 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest to, aby nie były one bezpośrednio związane z wykonywaniem zgłoszonego przez podatnika zakresu działalności, a jednocześnie, aby były niezbędne do całkowitego wykonania usługi” (Borszowski Paweł, Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Komentarz, LEX).
„Treść art. 25 ust. 3 ustawy przesądza, iż również „czynności i praca towarzyszące” muszą mieścić się poza przedmiotem zgłoszonej działalności gospodarczej, należeć do innego niż zgłoszony rodzaj działalności, aby mogły być zaliczone do usług specjalistycznych” (wyrok WSA w Bydgoszczy z 4 czerwca 2008 r., sygn. akt I SA/Bd 151/08, LEX nr 488648). Usługi sprzątające znacznie różnią się od przedmiotu Pani działalności, a więc niewątpliwie wchodzą w inny niż zgłoszony przez Panią zakres działalności gospodarczej. Jednocześnie usługi sprzątania są niezbędne do całkowitego wykonania usług świadczonych przez Panią, albowiem bez zapewnienia czystości w Pani gabinecie nie będzie Pani w stanie nadać odpowiedniego rygoru sanitarnego, tj. odkażenia i dezynfekcji powierzchni i realizacji swoich usług.
Ponadto w załączniku nr 4 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w pozycji 92 wskazane są usługi sprzątania wnętrz z opisem: Czyszczenie, mycie i odkurzanie pomieszczeń oraz mebli. Czyszczenie i mycie urządzeń sanitarnych. Czyszczenie dywanów, itp. Pastowanie – froterowanie podłóg.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie zaś z postanowieniami art. 2 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.
Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:
Zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność polegającą na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego – w warunkach określonych w części VIII tabeli.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy,
Użyte w ustawie określenie wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Jak stanowi zaś art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnicy prowadzący działalność, o której mowa wart. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:
1)kontynuują stosowanie opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowali z opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. i nie utracili prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu;
2)uchylony;
3)przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;
4)nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej;
5)małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;
6)nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
7)pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Stosownie do treści art. 25 ust. 3 cyt. ustawy:
Za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4.
W myśl natomiast art. 25 ust. 4 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej zgłosił prowadzenie działalności, określonej w art. 23 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 oraz w ust. 1a, w różnym zakresie lub prowadzi działalność w odrębnych zakładach, łączne zatrudnienie nie może przekroczyć stanu zatrudnienia określonego dla zakresu działalności, dla którego przewidziano najwyższy stan zatrudnienia.
Zgodnie z art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. d) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Przy ocenie warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej i ustalaniu wysokości podatku dochodowego w odniesieniu do podatników, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1, do liczby pracowników nie wlicza się pracowników zatrudnionych wyłącznie przy sprzedaży wyrobów, przyjmowaniu zleceń na usługi, utrzymywaniu czystości w zakładzie, prowadzeniu kasy i księgowości, kierowców i konwojentów - pod warunkiem, że podatnik określił na piśmie zakres czynności tych pracowników.
Usługi wykonywane przez lekarza dentystę ujęte zostały pod poz. 1 części VIII Świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, Tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Z objaśnień do części VIII ww. tabeli wynika m.in., że możliwe jest wykonywanie wolnego zawodu przy zatrudnieniu jednej pomocy fachowej lub przyuczonej.
Za pracowników nie uważa się przy tym osób wymienionych w art. 25 ust. 6 pkt 2 ww. ustawy, zgodnie z którym:
Przy ocenie warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej i ustalaniu wysokości podatku dochodowego w odniesieniu do podatników, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1, do liczby pracowników nie wlicza się:
a) członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym z podatnikiem, a w razie gdy działalność prowadzona jest przez wspólników - tylko członków rodziny jednego ze wspólników,
b) osób zatrudnionych w celu nauki zawodu lub przyuczenia do wykonywania określonej pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami o nauce zawodu lub przyuczaniu do wykonywania określonej pracy - w okresie nauki zawodu lub przyuczania oraz nie więcej niż trzech osób zatrudnionych w okresie pierwszych dwunastu miesięcy po złożeniu przez nie egzaminu; na równi z osobami zatrudnionymi w celu nauki zawodu lub przyuczenia do wykonywania określonej pracy traktuje się uczniów szkół średnich oraz studentów, zatrudnionych w okresie wakacji letnich i zimowych,
c) (uchylona)
d) pracowników zatrudnionych wyłącznie przy sprzedaży wyrobów, przyjmowaniu zleceń na usługi, utrzymywaniu czystości w zakładzie, prowadzeniu kasy i księgowości, kierowców i konwojentów - pod warunkiem, że podatnik określił na piśmie zakres czynności tych pracowników,
e) osób, na których rachunek jest prowadzona działalność po śmierci podatnika, jeżeli osoby te nie biorą udziału w prowadzeniu działalności,
f) nie więcej niż czterech bezrobotnych absolwentów skierowanych, na podstawie odrębnych przepisów, przez właściwy urząd pracy do odbywania stażu u pracodawcy przez okres nieprzekraczający dwunastu miesięcy,
g) łącznie nie więcej niż trzech zatrudnionych bezrobotnych lub absolwentów - w rozumieniu przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu - zarejestrowanych w urzędzie pracy, przy czym okres zarejestrowania w urzędzie pracy bezrobotnego musi trwać co najmniej 6 miesięcy w okresie bezpośrednio poprzedzającym jego zatrudnienie.
W myśl art. 36 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opodatkowani w formie karty podatkowej są obowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego:
1) o zmianach, jakie zaszły w stosunku do stanu faktycznego podanego w złożonym wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, które:
a) powodują utratę warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej,
b) mają wpływ na wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej, a w szczególności o zmianach: w stanie zatrudnienia, miejsca prowadzenia działalności, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, liczby stanowisk na parkingu oraz liczby i rodzaju urządzeń przy prowadzeniu usług rozrywkowych, liczby godzin przeznaczonych na świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego oraz w zakresie usług weterynaryjnych, liczby sprzedawanych posiłków domowych, liczby godzin sprawowania opieki domowej nad dziećmi i osobami chorymi, liczby godzin przeznaczonych na udzielanie lekcji;
Stosownie do treści art. 36 ust. 4 ww. ustawy:
Nie stanowi przeszkody do opodatkowania w formie karty podatkowej przekroczenie stanu zatrudnienia określonego w części I, z wyjątkiem tabeli „Usługi inne, gdzie indziej w załączniku niewymienione”, II, III i IV tabeli:
1) nie więcej niż o sześciu pracowników - jeżeli podatnik prowadzi działalność na terenie gmin wymienionych w odrębnych przepisach, określających wykaz gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym oraz zawiadomi o tym naczelnika urzędu skarbowego, albo
2) nie więcej niż o pięciu pracowników - jeżeli podatnik prowadzący gospodarstwo rolne wykonuje równocześnie pozarolniczą działalność gospodarczą w miejscowości o liczbie mieszkańców do 5000 oraz zawiadomi o tym naczelnika urzędu skarbowego;
Zgodnie z art. 36 ust. 5 ww. ustawy:
Podatnikowi spełniającemu równocześnie warunki określone w ust. 4 pkt 1-4 przysługuje prawo do przekroczenia stanu zatrudnienia nie więcej niż o sześciu pracowników.
W myśl art. 36 ust. 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Z tytułu zatrudnienia osób, o których mowa w ust. 4, stawka karty podatkowej nie ulega zmianie.
Z opisu sprawy wynika, że od 8 listopada prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarcza. Jej przedmiotem jest kod PKD 86.23.Z - praktyka lekarska dentystyczna. Kontynuuje Pani stosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej po 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowała Pani z opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. Jest Pani osobą wyłącznie odpowiedzialną za leczenie ortodontyczne pacjentów. Nie otrzymała Pani też informacji z Urzędu Skarbowego, o tym że utraciła Pani po dniu 31 grudnia 2021 r. prawo do opodatkowania w formie karty podatkowej. W dacie złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie zatrudnia Pani nikogo na umowę o pracę, ani na umowę zlecenia (umowa cywilnoprawna niezwiązana z działalnością gospodarczą), ani na umowę o dzieło (umowa cywilnoprawna niezwiązana z działalnością gospodarczą). Korzysta Pani z usług przedsiębiorstw opisanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. O tym z jakich usług Pani korzysta informowała Pani właściwy dla siebie w sprawie podatku dochodowego od osób fizycznych Urząd Skarbowy i Urząd ten wydał decyzje o prawie do skorzystania przez Panią z opodatkowania w formie karty podatkowej. Planuje Pani, aby pracę u Pani rozpoczęła asystentka stomatologiczna. Niezależnie od powyższego planuje Pani zatrudnić w późniejszym czasie higienistkę stomatologiczną. Nie będzie Pani jednocześnie zatrudniać asystentki stomatologicznej oraz higienistki stomatologicznej. Zarówno higienista stomatologiczna, jak i asystentka stomatologiczna to pomoc fachowa oraz przyuczona. Planuje Pani również zatrudnić na umowę o pracę rejestratorkę. Czynności rejestratorki opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym analizowanego wniosku o interpretację mieszczą się w pojęciu „przyjmowanie zleceń na usługi, utrzymywaniu czystości w zakładzie, prowadzenie kasy”, zgodnie z art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. d) ww. ustawy. Na piśmie określi Pani zakres czynności swoich pracowników. W 2023 r. zamierza Pani skorzystać z usług podmiotu zajmującego się sprzątaniem i dezynfekcją. Odbędzie się to na podstawie umowy o świadczenie usług. W Pani ocenie korzystanie z usług osoby sprzątającej i dezynfekującej jest niezbędne do wykonywania działalności gospodarczej przez Panią, ponieważ względy higieny wymagają wykonywania takich czynności. Nie świadczy usług na rzecz osób prawnych oraz jednostek nieposiadających osobowości prawnej, ani na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie działalności gospodarczej.
Zauważyć należy, że z Objaśnień do ww. części VIII Świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego ,,Tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej”, stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że stawka dotyczy wykonywania zawodu przy zatrudnieniu jednej pomocy fachowej lub przyuczonej. Natomiast zgodnie z art. 36 ust. 4 ww. ustawy, przekroczenie stanu zatrudnienia nie więcej niż o trzech pracowników w latach 2021-2024 nie stanowi przeszkody do opodatkowania w formie karty podatkowej.
A zatem z opisu sprawy wynika, że zamierza Pani:
- zatrudnić jedną pomoc fachową lub przyuczoną w postaci asystentki stomatologicznej lub higienistki stomatologicznej (nie będzie Pani jednocześnie zatrudniać asystentki stomatologicznej oraz higienistki stomatologicznej);
- zatrudnić rejestratorkę wykonującą czynności określone w 25 ust. 6 pkt 2 lit. d) ww. ustawy, która nie będzie wliczana do stanu zatrudnienia;
- skorzystać z usług osoby sprzątającej, które będą stanowić usługi specjalistyczne.
Reasumując – zatrudnienie przez Panią na podstawie umowy o pracę: asystentki stomatologicznej albo higienistki stomatologicznej oraz rejestratorki nie będzie stanowić naruszenia warunków prowadzenia działalności, określonych w części I Tabeli stanowiącej Załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W opisie wniosku wskazała Pani, że korzystanie z usług osoby sprzątającej i dezynfekującej jest niezbędne do wykonywania działalności gospodarczej przez Panią. Świadczy Pani usługi w zakresie leczenia ortodontycznego pacjentów. W przypadku Pani działalności za usługi specjalistyczne należy uznać czynności i prace spoza zakresu usług lekarza dentysty, które są niezbędne do całkowitego wykonania świadczonej usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego. Czynności i prace wykonywane przez osoby sprzątające nie pokrywają się z czynnościami i pracami wykonywanymi przez Panią. Oczywistym jest wprawdzie, że w ramach działalności gospodarczej dla prawidłowego jej działania celowym jest korzystanie z wielu różnych świadczeń, jednak nie wszystkie są niezbędne do wykonania wyrobu lub usługi.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że korzystając z opisanych we wniosku usług sprzątających, stanowiących usługi specjalistyczne niezbędne do całkowitego wykonania przez Panią usług ortodontycznych, będzie Pani mogła opodatkować uzyskane przychody zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej, ponieważ zostanie spełniony warunek, o którym mowa w art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem, stwierdzić należy, że w analizowanej sprawie nie utraci Pani prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej, o ile nie zmienią się okoliczności opisane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz stan prawny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest/będzie zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Końcowo zauważyć należy, że interpretacja indywidualna dotyczy jedynie kwestii będących przedmiotem zapytania. Inne elementy zawarte w opisie sprawy nie podlegały ocenie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right