Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.681.2022.4.KK

Wystawianie faktur zakupu i faktur sprzedaży, związanych z prowadzeniem gosp. rolnego oraz prowadzenie ewidencji zakupu i ewidencji sprzedaży na potrzeby prawidłowego rozliczenia podatku VAT, w związku z prowadzonym gosp. rolnym.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 listopada 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 22 listopada 2022 r.  o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

1)podatku od towarów i usług w zakresie osoby zobowiązanej do:

a)otrzymywania faktur zakupu oraz wystawiania faktur sprzedaży, związanych z prowadzonym gospodarstwem rolnym,

b)prowadzenia ewidencji zakupu oraz ewidencji sprzedaży na potrzeby prawidłowego rozliczania podatku VAT, w związku z prowadzeniem gospodarstwa rolnego.

2)podatku dochodowego od osób fizycznych.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 lutego 2023 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(przedstawiony we wniosku)

Jest Pani osobą fizyczną, prowadzącą wspólnie z mężem gospodarstwo rolne, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego pod nazwą ..... na gruntach stanowiących współwłasność małżeństwa. W świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Pani, jak również Pani małżonek, posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy.

Łączna powierzchnia rodzinnego gospodarstwa rolnego wynosi .... ha przeliczeniowych i w 2023 r. nie ulegnie zwiększeniu. Pani mąż  nie prowadzi odrębnego gospodarstwa rolnego, ani pozarolniczej działalności gospodarczej. Nie jest również podatnikiem podatku od towarów i usług, nie wystawi w związku z tym żadnej faktury sprzedażowej, mimo zamiaru złożenia do 20 stycznia 2023 r. deklaracji PIT-6.

W ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego prowadzą Państwo produkcję roślinną oraz działy specjalne produkcji rolnej o przeważającej działalności według PKD 01.47.Z Chów i hodowla drobiu. Przychód z działów specjalnych produkcji rolnej jest ustalany według norm szacunkowych na podstawie składanej do 20 stycznia danego roku podatkowego (zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) deklaracji PIT-6 o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku podatkowym, korygowanej co roku do faktycznego rozmiaru produkcji i wykazywanej w zeznaniu rocznym PIT-36 na zasadach ogólnych.

Dotychczas wspomnianą deklarację składała wyłącznie Pani.

Od 1 stycznia 2023 roku Pani małżonek zamierza rozpocząć prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej (działalność według PKD 01.47.Z Chów i hodowla drobiu) w ramach ww. wspólnego gospodarstwa rolnego. A więc do 20 stycznia 2023 r. chcą Państwo złożyć deklaracje PIT-6 odrębnie, tj. po 1/2  rozmiaru produkcji w ramach tego samego gospodarstwa rolnego.

Jest Pani czynnym podatnikiem podatku VAT i w związku z tym tylko Pani będzie wystawiała faktury, obejmujące łączne przychody ze sprzedaży w gospodarstwie rolnym, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej prowadzonej zarówno przez Panią, jak i Pani małżonka.

Prowadzi Pani wyłącznie ewidencję dla potrzeb rozliczania podatku od towarów i usług. Pani mąż nie wystawi żadnej faktury, gdyż jak wcześniej zaznaczono, cała sprzedaż będzie rozliczana i dokumentowana przez Panią jako reprezentanta gospodarstwa (zgodnie z art. 15 ust. 4 w związku z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT).

Szacuje Pani, że w 2023 roku kwota przychodów netto z całego gospodarstwa rolnego, tj. z tytułu działalności rolniczej oraz działów specjalnych produkcji rolnej przekroczy limit wynoszący równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro, który zobowiązuje do prowadzenia ksiąg rachunkowych (zgodnie z art. 24a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Natomiast biorąc pod uwagę Pani przychody netto pochodzące z prowadzenia działalności rolniczej w części 1/2 oraz działów specjalnych produkcji rolnej zgodnie z proporcjami obliczonymi według zadeklarowanych oraz skorygowanych do faktycznych rozmiarów produkcji po zakończeniu roku podatkowego, przychód netto zarówno u Pani, jak i Pani męża, nie przekroczy limitu 2 000 000 euro.

W uzupełnieniu wniosku udzieliła Pani odpowiedzi na postawione w wezwaniu pytania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz przedstawiła stan faktyczny na dzień uzupełnienia wniosku.

a)Czy prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą?

Nie, nie prowadzę pozarolniczej działalności gospodarczej.

b)Jaką ewidencję dla celów rozliczeń podatkowych prowadzi Pani w 2023 r.?

W związku z rozpoczęciem nowego roku podatkowego podjęto decyzje, które zaważyły na zmianie stanu faktycznego. W bieżącym roku nie prowadzę już działów specjalnych produkcji rolnej.

c)Czy Pani wraz z mężem złożą odrębne deklaracje do wymiaru zaliczek podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej?

Nie. W 2023 roku deklarację do wymiaru zaliczek podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej złożył mąż. Ja, z dniem 31.12.2022 r., zaprzestałam prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, ale nadal prowadzę produkcję roślinną w ramach wspólnego gospodarstwa rolnego. W związku z powyższym należało według mnie zmienić przedmiot wniosku (część E) ze zdarzenia przyszłego na zaistniały stan faktyczny. Tak też uczyniłam. Tym samym pytania 1 i 2 zadane w pierwotnym wniosku są już nieaktualne.

 Większość opisanych we wcześniejszym wniosku okoliczności pozostaje bez zmian, ale należało doprecyzować niektóre dane. W związku z powyższym celem aktualizacji poprzedniego wniosku, przedstawia Pani stan faktyczny na dzień uzupełnienia wniosku.

Opis stanu faktycznego

(przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)

Jest Pani osobą fizyczną, prowadzącą wspólnie z mężem gospodarstwo rolne, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego, pod nazwą „….”, na gruntach stanowiących współwłasność małżeństwa. W świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Pani, jak również Pani małżonek, posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy.

Łączna powierzchnia rodzinnego gospodarstwa rolnego wynosi …. ha przeliczeniowych i w 2023 r. nie ulegnie zwiększeniu. Nie prowadzi Pani pozarolniczej działalności gospodarczej. Pani mąż nie prowadzi odrębnego gospodarstwa rolnego, ani pozarolniczej działalności gospodarczej. Nie jest również podatnikiem podatku od towarów i usług, nie wystawi w związku z tym żadnej faktury sprzedażowej, mimo rozpoczęcia od 1 stycznia 2023 roku prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej. Pani mąż zgłosił rozmiar zamierzonej produkcji na formularzu PIT-6 deklarując 100% udziału w dochodzie z tego źródła.

Posiadają Państwo ustrój wspólności majątkowej. W ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego prowadzą Państwo produkcję roślinną oraz działy specjalne produkcji rolnej.

Przeważającą działalnością gospodarstwa według PKD jest 01.47.Z Chów i hodowla drobiu. Gospodarstwo zatrudnia 10 pracowników w oparciu o umowę o pracę, wobec których płatnikiem zarówno podatku dochodowego jak i składek ZUS, jako reprezentant gospodarstwa, jest Pani. Jak już wspomniano, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej, zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest ustalany według norm szacunkowych na podstawie złożonej przez Pani męża deklaracji PIT-6 o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku podatkowym, korygowanej do faktycznego rozmiaru produkcji i będzie wykazywany w zeznaniu rocznym PIT-36.

Jest Pani czynnym podatnikiem podatku VAT i to Pani dotychczas wystawiała faktury sprzedaży, obejmujące wszystkie transakcje sprzedaży we wspólnie prowadzonym gospodarstwie rolnym, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej.

Również na fakturach zakupowych, związanych z prowadzoną działalnością rolniczą, widniał Pani NIP. Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 4 w związku z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT, została Pani wybrana na reprezentanta gospodarstwa.

Także w 2023 roku wystawia Pani  i otrzymuje faktury VAT, prowadzi ewidencję sprzedaży oraz ewidencję zakupów na potrzeby prawidłowego rozliczania podatku VAT (jak wynika z treści art. 109 ust. 3 ustawy VAT). Z dniem 31 grudnia 2022 r. zaprzestała Pani prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, ale nadal prowadzi Pani produkcję roślinną w ramach wspólnego gospodarstwa rolnego.

Pytanie

(postawione w uzupełnieniu wniosku jako pytanie nr 2)

Czy prawidłowe jest stanowisko, że faktury zakupu związane z prowadzonym wspólnie z mężem gospodarstwem rolnym, w tym działami specjalnymi produkcji rolnej prowadzonymi przez męża oraz faktury sprzedaży dotyczące gospodarstwa, m.in. związane z produkcją roślinną jak i działami specjalnymi produkcji rolnej prowadzonymi przez męża są wystawiane, tak jak dotychczas, na Pani NIP, jako reprezentanta gospodarstwa i to Pani prowadzi ewidencję zakupu oraz ewidencję sprzedaży na potrzeby prawidłowego rozliczania podatku VAT (art. 109 ust. 3 ustawy VAT), mimo że od 1 stycznia 2023 roku nie prowadzi Pani działów specjalnych produkcji rolnej?

Pani stanowisko w sprawie

(przedstawione w uzupełnieniu wniosku do pytania nr 2, postawionego w tym uzupełnieniu)

Według Pani, tak.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Gospodarstwem rolnym - w myśl art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Zgodnie z art. 2 ust. 15 ww. ustawy przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego. Działalność rolnicza zatem na gruncie podatku VAT kwalifikowana jest jako rodzaj działalności gospodarczej, a więc osoby prowadzące tego typu działalność są podatnikami podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ww. ustawy.

Stosowanie do art. 96 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób prowadzących wspólne gospodarstwo rolne, na którą będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych. Powołując się na ww. przepisy, podatnikiem w przypadku wspólnie prowadzonego gospodarstwa rolnego jest osoba, która „w imieniu gospodarstwa” będzie wystawiała faktury sprzedaży oraz na którą będą wystawiane faktury zakupu.

Podsumowując, skoro to Pani została wybrana na reprezentanta gospodarstwa oraz jest Pani zarejestrowana jako podatnik VAT, wszelkie faktury zakupu i sprzedaży w ramach wspólnie prowadzonego gospodarstwa rolnego, w tym działów specjalnych prowadzonych przez Pani męża, winny być wystawiane na oraz przez Panią.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani w uzupełnieniu wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 4 ustawy:

W przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Stosownie do art. 15 ust. 5 ustawy:

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

Rolnikiem ryczałtowym jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych (art. 2 pkt 19 ustawy).

Przepis art. 2 pkt 15 ustawy stanowi, że:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o działalności rolniczej – rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.

Mając na względzie definicję działalności gospodarczej, zawartą w art. 15 ust. 2 ustawy, należy uznać, że prowadzenie działalności rolniczej stanowi prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy. Zatem rolnik, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą).

Biorąc pod uwagę definicję działalności rolniczej, zawartą w art. 2 pkt 15 ustawy, należy stwierdzić, że rolnicy, prowadzący taką działalność, z wyjątkiem tych, którzy dobrowolnie dokonali rejestracji w zakresie VAT jako podatnicy VAT czynni oraz takich, którzy na podstawie odrębnych przepisów są obowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych, z mocy ustawy są rolnikami ryczałtowymi w zakresie działalności rolniczej, tj. zarówno sprzedaży produktów rolnych pochodzących z tej działalności, jak również świadczenia usług rolniczych, ze wszystkimi konsekwencjami prawnymi dla podatników posiadających status rolnika ryczałtowego.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 3 ustawy:

Rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 333):

Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Zgodnie z dyspozycją art. 2 pkt 16 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o gospodarstwie rolnym - rozumie się przez to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

Zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o produktach rolnych – rozumie się przez to towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.).

W myśl art. 96 ust. 1 ustawy:

Podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Z brzmienia art. 96 ust. 2 ustawy wynika, iż:

W przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawa o podatku od towarów i usług zawiera pewne szczególne rozwiązania dotyczące podatników, którzy prowadzą wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie oraz podatników, którzy prowadzą wyłącznie działalność rolniczą w innych ramach niż gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Wówczas bowiem za podatnika jest uważana osoba, która składa zgłoszenie rejestracyjne.

Przyjęta zasada ma uprościć rozliczenia podatkowe – gdyż wymienione gospodarstwa to w istocie działalności, w przypadku których częstokroć nie można wyodrębnić osoby prowadzącej gospodarstwo. W takim przypadku, podatnikiem jest ta osoba fizyczna, która – jak gdyby w imieniu gospodarstwa - zarejestruje się jako podatnik.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzają jednocześnie zasadę, że do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego uprawniona jest tylko i wyłącznie jedna osoba fizyczna spośród tych, które prowadzą wspólne gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego ma takie znaczenie, że faktury dotyczące tego gospodarstwa (przy nabyciu towarów i usług) będą wystawiane na tę właśnie osobę, która dokonała zgłoszenia rejestracyjnego. Jednocześnie ta sama osoba występować będzie w roli zbywcy (dostawcy) przy sprzedaży (dostawie) produktów rolnych i w związku ze świadczeniem usług rolniczych.

Odnosząc się do Pani wątpliwości w zakresie wystawiania faktur zakupu oraz faktur sprzedaży, związanych z prowadzonym przez Panią wspólnie z mężem gospodarstwem rolnym (w tym działami specjalnymi produkcji rolnej prowadzonymi przez Pani męża), należy zauważyć, że stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 106b ust. 3 ustawy:

Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1) czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b) czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,

b) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

2) sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów – co do zasady – podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem. Generalnie ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż zwolnioną od podatku na podstawie przepisów ustawy lub rozporządzeń wykonawczych do niej oraz sprzedaż realizowaną na rzecz osób fizycznych niebędących podatnikami VAT, chyba że wystąpią przesłanki wskazane w art. 106b ust. 3 ustawy, tj. osoba ta (nabywca) wystąpi w przewidywanym w przepisie terminie z żądaniem wystawienia faktury a sprzedaż nie będzie dotyczyła czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy.

Jak wynika z treści wniosku i jego uzupełnienia, jest Pani osobą fizyczną, czynnym podatnikiem podatku VAT, prowadzącym wspólnie z mężem gospodarstwo rolne, pod nazwą „….”, na gruntach stanowiących współwłasność małżeńską. Nie prowadzi Pani pozarolniczej działalności gospodarczej.

Pani mąż nie prowadzi odrębnego gospodarstwa rolnego, ani pozarolniczej działalności gospodarczej. Nie jest również podatnikiem podatku od towarów i usług. Posiadają Państwo ustrój wspólności majątkowej.

W ramach wspólnie prowadzonego gospodarstwa rolnego prowadzą Państwo produkcję roślinną. Ponadto, do końca 2022 r., prowadzili Państwo wspólnie również działy specjalne produkcji rolnej. Obecnie, od 1 stycznia 2023 r., prowadzeniem tych działów zajmuje się wyłącznie Pani mąż - z dniem 31.12.2022 r. zaprzestała Pani prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, ale nadal prowadzi Pani produkcję roślinną w ramach wspólnego gospodarstwa rolnego.

Będąc reprezentantem gospodarstwa, zarówno do końca 2022 r., jak i w roku 2023, wystawiała/wystawia Pani faktury sprzedaży, obejmujące wszystkie transakcje sprzedaży we wspólnie prowadzonym gospodarstwie rolnym, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej, prowadzonych od 1 stycznia 2023 r. wyłącznie przez Pani męża. Również faktury zakupowe, związane z prowadzoną działalnością rolniczą, wystawiane były/są na Panią, jako reprezentanta gospodarstwa.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że  faktury zakupu oraz faktury sprzedaży, wystawiane w związku z prowadzonym przez Panią wspólnie z mężem gospodarstwem rolnym (w tym działami specjalnymi produkcji rolnej prowadzonymi przez Pani męża), winny być wystawiane na Panią/przez Panią, jako reprezentanta gospodarstwa.

Odnosząc się natomiast do Pani wątpliwości w zakresie prowadzenia przez Panią ewidencji zakupu oraz ewidencji sprzedaży na potrzeby prawidłowego rozliczania podatku VAT, w związku z prowadzeniem gospodarstwa rolnego, należy zauważyć, że zgodnie z art. 109, ust. 3 ustawy:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1) rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2) kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3) kontrahentów;

4) dowodów sprzedaży i zakupów.

W związku z powyższym, będąc reprezentantem gospodarstwa oraz czynnym podatnikiem podatku VAT w związku z prowadzeniem gospodarstwa rolnego, to zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy, jest Pani obowiązana do prowadzenia ewidencji zakupu oraz ewidencji sprzedaży na potrzeby prawidłowego rozliczania podatku VAT, w związku z prowadzonym przez Panią wspólnie z mężem gospodarstwem rolnym (w tym działami specjalnymi produkcji rolnej prowadzonymi przez Pani męża).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie osoby zobowiązanej do:

a)otrzymywania faktur zakupu oraz wystawiania faktur sprzedaży, związanych z prowadzonym gospodarstwem rolnym,

b)prowadzenia ewidencji zakupu oraz ewidencji sprzedaży na potrzeby prawidłowego rozliczania podatku VAT, w związku z prowadzeniem gospodarstwa rolnego.

Natomiast w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00