Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 8 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.619.2022.1.JS

Zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy otrzymywanych przez Spółkę od uczestników płatności internetowych za udział w Loterii i brak obowiązku dokumentowania za pomocą kasy rejestrującej płatności internetowych uiszczonych przez uczestników na rzecz Spółki za udział w loterii

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług, dotyczące:

- zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy dla otrzymywanych przez Spółkę od Uczestników płatności internetowych za udział w Loterii – jest prawidłowe;

- braku obowiązku dokumentowania za pomocą kasy rejestrującej płatności internetowych uiszczonych przez Uczestników na rzecz Spółki za udział w Loterii – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 8 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku od towarów i usług, wpłynął 8 grudnia 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. (dalej: „Spółka”) jest spółką kapitałową prawa polskiego. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej organizuje loterie audioteksowe.

Loterie są organizowane na podstawie zezwoleń wydawanych przez dyrektora właściwej izby administracji skarbowej. W tym celu Spółka składa stosowne wnioski o wydanie zezwoleń na urządzenie loterii, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (t.j. Dz. U. 2022. 888 t.j. z dnia 2022.04.25; dalej: „ustawa o grach hazardowych”). Loterie będą organizowane na podstawie zezwoleń wydawanych przez właściwego dyrektora izby administracji skarbowej. W tym celu Spółka składać będzie stosowne wnioski o wydanie zezwolenia na urządzenie loterii, zgodnie z przepisami ustawy o grach hazardowych.

Spółka, jako podmiot (organizator loterii) wskazany w art. 68 ust. 1 pkt 1 ustawy o grach hazardowych jest obowiązany do uiszczenia we własnym imieniu opłaty za udzielenie zezwolenia na przeprowadzenie danej loterii. Dodatkowo, zgodnie z art. 71 ust. 1 ustawy o grach hazardowych Państwo, jako organizator loterii, są podatnikiem podatku od gier i są obowiązani do zapłaty we własnym imieniu podatku od gier z tytułu organizowanej loterii.

Spółka zamierza zawrzeć z B. (dalej: „Zainteresowany” lub „Zleceniodawca”) ramową umowę współpracy (dalej: „Umowa”). Przedmiotem Umowy będzie przeprowadzanie przez Spółkę w imieniu własnym, ale na zlecenie Zleceniodawcy loterii audioteksowych (dalej: „Loterie”). Szczegółowe warunki realizacji przez Spółkę danej Loterii strony Umowy określą w porozumieniach wykonawczych (dalej: „PW”). W konsekwencji, będziecie Państwo świadczyć na rzecz Zleceniodawcy usługi organizacji Loterii na zasadach i za wynagrodzeniem określonym w Umowie.

Organizacja i przeprowadzenie Loterii ze względu na złożony charakter i realia wymagać będzie zaangażowania wielu podmiotów. Będą to m.in. podmioty zaangażowane w poszczególne technicznie aspekty zorganizowania Loterii (operatorzy telefonii komórkowej, agregatorzy, podmioty obsługujące systemy płatności online), a także Zleceniodawca, jako podmiot zlecający Spółce organizację Loterii lub podmiot zamawiający przeprowadzenie loterii u Zleceniodawcy, np. nadawca telewizyjny lub radiowy, który zawarł umowę ze Zleceniodawcą.

Zleceniodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na realizowaniu serwisów multimedialnych, które następnie są udostępniane ich odbiorcom (użytkownikom), w szczególności przez operatorów telekomunikacyjnych.

Zleceniodawca realizuje usługi dostarczania operatorom telefonii komórkowej treści do serwisów multimedialnych na podstawie umowy z agregatorem - hurtownikiem, będącym czynnym podatnikiem VAT (dalej: „Agregator”), posiadającym odpowiednie umowy z operatorami telefonii komórkowej, dotyczące dostarczania treści do serwisów multimedialnych.

Serwisem multimedialnym może być:

a) serwis umożliwiający dokonanie zgłoszenia do Loterii poprzez przesłanie odpowiedniej wiadomości SMS o podwyższonej opłacie (SMS Premium) lub

b) serwis umożliwiający dokonanie zgłoszenia do Loterii poprzez wykonanie odpłatnego połączenia głosowego IVR Premium lub

c) serwis internetowy umożliwiający dokonanie zgłoszenia do Loterii poprzez wysłanie SMS w publicznej sieci telekomunikacyjnej, po wykonaniu płatności online.

Spółka, na podstawie Umowy, zobowiązany będzie do realizowania serwisu multimedialnego na infrastrukturze technicznej Zleceniodawcy, która pozwala w szczególności na obsługę ruchu SMS, SMS Premium i IVR w publicznej sieci telekomunikacyjnej, rejestrowanie zgłoszeń do Loterii oraz na przesyłanie odpowiednich zwrotnych treści loteryjnych do uczestników Loterii.

Z tytułu wykonania umowy dostarczania treści do serwisów multimedialnych na platformy operatorów komórkowych, w ramach serwisów umożliwiających abonentowi dokonanie zgłoszenia do Loterii poprzez przesłanie odpowiedniej wiadomości SMS o podwyższonej opłacie (SMS Premium) lub serwisów umożliwiających abonentowi dokonanie zgłoszenia do Loterii poprzez wykonanie odpłatnego połączenia głosowego IVR Premium, Zleceniodawca wystawia na rzecz Agregatora, będącego czynnym podatnikiem VAT, faktury ze stawką 23%.

Tak więc, Zleceniodawca z jednej strony zleci organizację Loterii podmiotowi specjalizującemu się w tego typu działalności, tj. Państwu, a z drugiej strony umożliwi Państwu realizowanie serwisu multimedialnego.

Uczestnikami Loterii będą osoby fizyczne (dalej: „Uczestnicy”). Środki pieniężne pochodzące od Uczestników w związku z wysłaniem wiadomości SMS Premium oraz wykonywaniem połączeń głosowych IVR Premium (o ile dana Loteria będzie to przewidywać) będą transferowane do Zleceniodawcy za pośrednictwem podmiotów trzecich tj. operatorów telekomunikacyjnych lub agregatorów zajmujących się obsługą ruchu telekomunikacyjnego. Zleceniodawca będzie obowiązany do przekazania Spółce informacji o otrzymanych środkach pieniężnych tak, aby Spółka była w stanie określić wysokość należnego podatku od gier.

Spółka, jako organizator Loterii, będzie podmiotem obowiązanym do uiszczenia opłaty za udzielenie zezwolenia na przeprowadzenie Loterii. Natomiast Zleceniodawca, jako podmiot nieodpowiadający za urządzenie gry hazardowej, nie będzie ani uprawniony, ani zobowiązany do uiszczenia opłaty za udzielenie zezwolenia na przeprowadzenie Loterii.

Zgodnie z postanowieniami Umowy Spółka, jako zleceniobiorca, będzie obowiązana do:

a) przeprowadzenia Loterii, z zachowaniem należytej staranności zawodowej, rzetelnie i terminowo oraz zgodnie z koncepcją Zleceniodawcy, postanowieniami Umowy i przepisami prawa polskiego, w oparciu o zezwolenia właściwego dyrektora izby administracji skarbowej na przeprowadzenie Loterii oraz zgodnie z postanowieniami regulaminu Loterii;

b) wystąpienia w charakterze organizatora Loterii (podmiotu urządzającego Loterię w rozumieniu ustawy o grach hazardowych) oraz wydania nagród;

c) opracowania w uzgodnieniu ze Zleceniodawcą części komunikatów reklamowych dotyczących Loterii (tj. rozpowszechnianych przez Zleceniodawcę w sposób zgodny z wymogami operatorów GSM i przepisami prawa) oraz opracowania treści wszystkich komunikatów SMS wykorzystywanych w ramach Loterii;

d) opracowania, zgodnie z wymogami polskiego prawa, wszelkich niezbędnych dokumentów wymaganych w związku z Loterią przez przepisy prawa, a także dokonywania za zgodą Zleceniodawcy niezbędnych korekt regulaminu Loterii w trakcie trwania procedury administracyjnej uzyskiwania zezwolenia na przeprowadzenie Loterii i w zakresie wymaganym w ramach tej procedury;

e) uzyskania wszelkich zezwoleń wymaganych przez przepisy prawa polskiego do przeprowadzenia Loterii, w szczególności zezwolenia właściwego dyrektora izby administracji skarbowej wydanego na podstawie ustawy o grach hazardowych, w tym przygotowanie i złożenie kompletnego wniosku o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie Loterii;

f) wystąpienia, celem uzyskania zezwolenia na urządzenie Loterii, do właściwego organu administracji z wnioskiem o wydanie zezwolenia na urządzenie Loterii;

g) terminowego wniesienia wymaganej opłaty za zezwolenie na urządzenie Loterii, w wysokości 10% wartości puli nagród w Loterii określonej w regulaminie Loterii lub innej ustalonej zgodnie z ustawą o grach hazardowych;

h) zagwarantowania w myśl ustawy o grach hazardowych i innych obowiązujących przepisów prawa wypłacalności nagród w Loterii poprzez zabezpieczenie gwarancją bankową środków w łącznej kwocie równej puli nagród przewidzianej w regulaminie Loterii;

i) rozpoczęcia i przeprowadzania Loterii w terminie i na zasadach określonych w zezwoleniu na urządzenie Loterii, wydanym przez właściwy organ administracji, oraz powiadomienia właściwego organu o rozpoczęciu i zakończeniu Loterii;

j) powołania wewnętrznej komisji nadzoru oraz zapewnienia sprawowania nadzoru nad przebiegiem Loterii oraz nad przebiegiem losowań przez osobę posiadającą uprawnienia do nadzorowania Loterii wymagane przez obowiązujące przepisy prawa, w tym ustawę o grach hazardowych;

k) opublikowania i udostępnienia regulaminu Loterii uczestnikom Loterii, w terminie nie późniejszym niż dzień rozpoczęcia Loterii, zgodnie z przepisami prawa polskiego, w tym przede wszystkim ustawą o grach hazardowych;

l) wyłaniania zwycięzców Loterii zgodnie z regulaminem Loterii, w tym przygotowania aplikacji losującej, przeprowadzenia losowań i zapewnienia ich rzetelności;

m) powiadamiania laureatów Loterii o wygranych zgodnie z regulaminem Loterii oraz weryfikacja laureatów Loterii;

n) wydania nagród laureatom Loterii, w tym logistycznej obsługi wydawania nagród, zgodnie z regulaminem Loterii;

o) spełnienia wszelkich obowiązków publicznoprawnych związanych z organizacją Loterii, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa (w tym do uiszczenia we własnym imieniu opłaty za udzielenie zezwolenia na przeprowadzenie danej Loterii oraz podatku od gier z tytułu danej Loterii);

p) spełnienia wszelkich zobowiązań cywilnoprawnych związanych z przeprowadzeniem Loterii, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa;

q) obsługi wszelkich reklamacji związanych z organizowaniem i prowadzeniem Loterii, w tym: przyjmowania, rozpatrywania i udzielania odpowiedzi na reklamacje pisemne zgłoszone przez uczestników Loterii, zgodnie z zasadami opisanymi w regulaminie Loterii oraz z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa;

r) dokonania nagrań rozmów z uczestnikami Loterii oraz ich przechowania zgodnie z postanowieniami regulaminu Loterii;

s) przyjmowania zgłoszeń do Loterii dokonywanych poprzez SMS Premium, IVR Premium oraz SMS wysłane w publicznej sieci telekomunikacyjnej z wykorzystaniem funkcjonalności stron internetowych, po dokonaniu przez uczestnika Loterii płatności online;

t) zapewnienia obsługi prawnej Loterii;

u) dokonania wszelkich innych czynności niezbędnych do przygotowania i prawidłowego przeprowadzenia Loterii;

v) wykonania wszelkich obowiązków, do których zgodnie z przepisami prawa zobowiązany jest podmiot urządzający loterię audioteksową w czasie i po zakończeniu jej przeprowadzania oraz wykonania obowiązków dokumentacyjnych, ewidencyjnych i archiwizacyjnych związanych z Loterią.

Ponadto Spółka zobligowana będzie do opracowania i stworzenia stron internetowych dedykowanych poszczególnym Loteriom, zgodnie z wytycznymi i wymaganiami Zleceniodawcy, a także utrzymywania tych stron internetowych przez cały okres trwania Loterii.

Zgodnie z Umową Spółka uprawniona będzie do promocji ww. stron internetowych we własnym imieniu i na własną rzecz, jak również do zachowania przychodu z tytułu danej Loterii pochodzącego od operatorów płatności online.

Z kolei, Zleceniodawca zobowiązany będzie do:

a) opracowania pełnej koncepcji Loterii, na którą składa się jej scenariusz, mechanika, strategia komunikacji Loterii, strategia marketingowa, uwzględniającą uwarunkowania rynkowe, techniczne i prawne, których spełnienie jest niezbędne dla należytej organizacji loterii audioteksowych;

b) zapewnienia Spółce bankowej gwarancji wypłaty nagród na kwotę odpowiadającą puli nagród w danej Loterii, określonej w PW;

c) zapewnienia Spółce środków na nagrody pieniężne i rzeczowe w Loterii;

d) zapewnienia Spółce infrastruktury technicznej niezbędnej dla uruchomienia i utrzymywania serwisu multimedialnego;

e) prowadzenia kampanii informującej o Loterii, w celu poinformowania o Loterii jak największej liczby osób potencjalnie zainteresowanych wzięciem w niej udziału (dokonaniem zgłoszenia do Loterii przez SMS Premium i IVR Premium – jeśli dana Loteria będzie przewidywać taką formę zgłoszenia).

Organizacja Loterii wymagać będzie zaangażowania do współpracy operatorów telekomunikacyjnych udostępniających numery PREMIUM do połączeń głosowych IVR i SMS.

Biorąc pod uwagę, że współpraca z operatorami telekomunikacyjnymi przy organizacji Loterii wymagać będzie fachowej wiedzy technicznej, Zleceniodawca zamierza angażować do współpracy w tym zakresie podmiot - Agregatora, który – biorąc pod uwagę potrzeby w danej Loterii – będzie:

a) zapewniał niezbędną infrastrukturę technologiczną, obejmującą informatyczne środki łączności pomiędzy operatorami telekomunikacyjnymi, a Agregatorem oraz pomiędzy Agregatorem, a Zleceniodawcą;

b) dostarczał niezbędne aplikacje informatyczne, umożliwiające funkcjonowanie ww. infrastruktury technologicznej;

c) realizował obowiązki związane z korzystaniem z usług operatorów telekomunikacyjnych (w szczególności: rezerwował i udostępniał Zleceniodawcy numery IVR i SMS Premium, tworzył i przesyłał raporty o usługach, weryfikował raporty operatorów, współpracował w ramach wyjaśniania reklamacji użytkowników).

Ponadto, zaangażowane będą pomioty zajmujące się obsługą płatności online.

Czynności podejmowane przez Agregatora w ramach współpracy ze Zleceniodawcą będą więc sprowadzały się do pośrednictwa we współpracy z operatorami telekomunikacyjnymi, w ramach obsługi ruchu SMS oraz połączeń głosowych IVR.

W konsekwencji, całość środków pieniężnych z tytułu wiadomości tekstowych SMS Premium wysłanych przez Uczestników będzie wpływała do operatorów telekomunikacyjnych. Operatorzy telekomunikacyjni będą z tych środków pieniężnych potrącali należne sobie wynagrodzenie z tytułu usług telekomunikacyjnych świadczonych przez operatorów na rzecz ich klientów - Uczestników (np. opłata za SMS Premium) i będą rozpoznawali z tego tytułu przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych.

Pozostałe środki pieniężne (tj. kwoty netto uzyskane od Uczestników pomniejszone o wynagrodzenie netto operatorów telekomunikacyjnych z tytułu usług telekomunikacyjnych świadczonych na rzecz klientów - Uczestników) operatorzy telekomunikacyjni będą przesyłali do Agregatora, a Agregator będzie rozpoznawał otrzymane od operatorów kwoty jako przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych. Następnie środki pieniężne uzyskane od Uczestników będą przekazywane przez Agregatora do Zleceniodawcy, który z tego tytułu będzie rozpoznawał przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych.

Spółka nie będzie otrzymywała przychodu z tytułu zgłoszeń dokonanych do Loterii na numery SMS Premium.

W przypadku, gdy dana Loteria będzie przewidywać przyjmowanie zgłoszeń przy wykorzystaniu odpłatnych połączeń IVR, połączenia te będą wykonywane na numery IVR Premium udostępniane przez operatorów telekomunikacyjnych.

W konsekwencji, całość środków pieniężnych z tytułu połączeń telefonicznych IVR Premium zrealizowanych przez Uczestników będzie wpływała do operatorów telekomunikacyjnych. Operatorzy telekomunikacyjni będą z tych środków pieniężnych potrącali należne sobie wynagrodzenie z tytułu usług telekomunikacyjnych świadczonych przez operatorów na rzecz ich klientów - Uczestników (np. opłata za połączenie) i będą rozpoznawali z tego tytułu przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych.

Pozostałe środki pieniężne (tj. kwoty netto uzyskane od Uczestników pomniejszone o wynagrodzenie netto operatorów telekomunikacyjnych z tytułu usług telekomunikacyjnych świadczonych na rzecz klientów - Uczestników) operatorzy telekomunikacyjni będą przesyłali do Agregatora, a Agregator będzie rozpoznawał otrzymane od operatorów kwoty jako przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych. Następnie środki pieniężne uzyskane od Uczestników będą przekazywane przez Agregatora do Zleceniodawcy, który z tego tytułu będzie rozpoznawał przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych.

Spółka nie będzie otrzymywała przychodu z tytułu zgłoszeń dokonanych do Loterii z wykorzystaniem odpłatnych połączeń telefonicznych IVR Premium.

Uczestnicy wysyłający SMS zgłoszeniowe w publicznej sieci telekomunikacyjnej z wykorzystaniem funkcjonalności serwisu internetowego będą dokonywać płatności za pośrednictwem operatora płatności online.

Spółka będzie rozpoznawała środki pieniężne otrzymane od ww. Uczestników jako przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych.

Z tytułu usługi organizacji Loterii wykonanej przez Spółkę na zlecenie Zleceniodawcy, Spółce przysługiwać będzie od Zleceniodawcy:

a) wynagrodzenie jednorazowe w kwocie określonej w PW - tytułem pokrycia kosztów niezbędnych do przygotowania Loterii i uzyskania zezwolenia właściwego dyrektora izby administracji skarbowej na przeprowadzenie danej Loterii;

b) zryczałtowane wynagrodzenie miesięczne; koszt miesięcznej obsługi Loterii będzie wielkością stałą w ramach poszczególnych Loterii, ustaloną z góry przez strony Umowy. Określone będzie tak, by zachować rynkową atrakcyjność dla potencjalnych zleceniodawców Loterii oraz umożliwić zachowanie rentowności Spółki, przy uwzględnieniu nakładu pracy i kosztów Spółki.

c) wynagrodzenie oparte o system bonusowy, w ramach którego Spółka będzie uprawniona do otrzymania ustalonego przez Strony bonusu/ów, pod warunkiem spełnienia warunku w postaci z góry określonej liczby zgłoszeń do Loterii w ustalonym przedziale czasowym.

Ponadto Umowa zobliguje Zleceniodawcę do przekazania Spółce środków na nagrody pieniężne i rzeczowe w Loterii, w terminach pozwalających Spółce na terminowe wykonanie obowiązków przewidzianych w regulaminie Loterii oraz w przepisach ustawy o grach hazardowych. Nagrody rzeczowe Spółka nabywać będzie we własnym imieniu i następnie będzie przekazywać uczestnikom Loterii. Do momentu wydania nagród uczestnikom Loterii Spółka będzie ich właścicielem. Rola Zleceniodawcy w tym określonym przypadku ograniczać się będzie wyłącznie do transferu środków finansowych.

Pytania

1. Czy opisane w zdarzeniu przyszłym płatności internetowe za udział w Loterii otrzymane przez Spółkę od Uczestników będą zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT?

2. Czy Spółka będzie zwolniony z obowiązku dokumentowania za pomocą kasy rejestrującej otrzymania płatności internetowych za udział w Loterii uiszczonych przez Uczestników na rzecz Spółki?

Państwa stanowisko w sprawie

1. Opisane w zdarzeniu przyszłym płatności internetowe za udział w Loterii otrzymane przez Spółkę od Uczestników będą zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT.

2. Spółka będzie zwolniony z obowiązku dokumentowania za pomocą kasy rejestrującej otrzymania płatności internetowych za udział w Loterii uiszczonych przez Uczestników na rzecz Spółki.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931; dalej: „ustawa o VAT”), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega, między innymi, odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie art. 41 ust. 1 w związku art. 146a pkt 1 z ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 23%, z zastrzeżeniem z art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku działalność w zakresie gier hazardowych podlegającą przepisom o grach hazardowych.

Artykuł 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT wskazuje dwie przesłanki, które muszą być spełnione łącznie, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia z VAT, tj.:

a. wykonywanie działalności w zakresie gier hazardowych, oraz

b. podleganie tej działalności opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w ustawie o grach hazardowych.

Jak stanowi art. 1 ust. 2 ustawy o grach hazardowych grami hazardowymi są gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach.

Z kolei w myśl art. 2 ust. 1 ustawy o grach hazardowych, grami losowymi są gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku. Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy o grach hazardowych, grami losowymi są w szczególności loterie audioteksowe, w których uczestniczy się przez odpłatne:

a. połączenie telefoniczne,

b. wysyłanie wiadomości tekstowych z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej.

Mając na uwadze przywołane powyżej regulacje, należy stwierdzić, że Spółka organizując Loterie niewątpliwie będzie wykonywać działalność w zakresie działalność w zakresie gier hazardowych podlegającą przepisom o grach hazardowych.

Co więcej, płatności internetowe otrzymane od Uczestników będą uzyskiwane w ramach działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w ustawie o grach hazardowych.

W świetle powyższego, w Państwa ocenie, transfer środków pieniężnych w ramach płatności internetowych bezpośrednio od Uczestnika do Spółki będzie zwolniony od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT.

Ad. 2

Zgodnie z art. 111 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Co istotne, na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Kwestie dotyczące zwolnienia z powyższego obowiązku reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U.2021.2442 z dnia 2021.12.28; dalej: „rozporządzenie”).

I tak, stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

W poz. 45 załącznika do rozporządzenia, jako czynność korzystającą ze zwolnienia, wymieniono dostawę towarów i świadczenie usług, do których ma zastosowanie zwolnienie od podatku wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT. Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn. że dotyczy konkretnych czynności.

Przy czym w § 4 ust. 1 rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2, nie stosuje się w określonych w tym przepisie przypadkach. Co istotne, ustawodawca w § 4 ust. 1 rozporządzenia nie wymienił loterii audioteksowych.

W rezultacie, Państwa zdaniem, Spółka będzie zwolniona z obowiązku dokumentowania transferu środków pieniężnych w ramach płatności internetowych bezpośrednio od Uczestników na rzecz Spółki za pomocą kasy rejestrującej.

Tożsame stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 17 października 2019 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.369.2019.2.ISK):

„Tym samym uznać należy, że Wnioskodawca organizując Loterie audiotekstowe w ramach których otrzymuje od Uczestników płatności internetowe za udział w Loterii, prowadzi działalność w zakresie gier hazardowych podlegających przepisom o grach hazardowych. W konsekwencji Wnioskodawca będzie miał prawo do zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie 43 ust. 1 pkt 15 ustawy, dla otrzymywanych od Uczestników płatności internetowych za udział w Loterii. (...)

W przedmiotowej sprawie, jak wskazano w odpowiedzi na pytanie nr 1 wniosku otrzymywane przez Wnioskodawcę od Uczestników płatności internetowe za udział w Loterii będą stanowiły wynagrodzenie za czynność opodatkowaną i korzystającą ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy.

Zatem mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa w odniesieniu do otrzymywanych przez Wnioskodawcę od Uczestników płatności internetowych za udział w Loterii, zostaną spełnione warunki wskazane w na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnienia z kas w związku z poz. 45 załącznika do tego rozporządzenia i Wnioskodawca będzie miał prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tych płatności za pomocą kasy rejestrującej”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja została wydana w oparciu o obowiązujące przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie odnośnie przedstawionych we wniosku pytań Spółki w zakresie podatku od towarów i usług. Inne kwestie, nieobjęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Odnośnie powołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej z dnia 17 października 2019 r., znak: 0114-KDIP1-3.4012.369.2019.2.ISK , należy zauważyć, że interpretacje te wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują ich sytuację prawną w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia – lecz dotyczą wyłącznie tych konkretnych stanów faktycznych w nich przedstawionych. Tym samym, nie mają one mocy prawa powszechnie obowiązującego. Oznacza to, że należy je traktować indywidualnie.

Ponadto, należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Spółkę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA.

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00