Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 8 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.16.2023.1.PC

Czy zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, będzie podlegał cały dochód uzyskany z realizacji działalności wskazanej w Decyzji o wsparciu w przypadku świadczenia przez pracowników pracy również w trakcie podróży służbowej oraz w systemie pracy hybrydowe lub zdalnej, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 stycznia 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, będzie podlegał cały dochód uzyskany z realizacji działalności wskazanej w Decyzji o wsparciu w przypadku świadczenia przez pracowników pracy również w trakcie podróży służbowej oraz w systemie pracy hybrydowe lub zdalnej, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Spółka jest polskim rezydentem podatkowym wchodzącym w skład sieci spółek tworzących Grupę (…), której podstawowym przedmiotem działalności jest świadczenie usług w zakresie oprogramowania dla innych firm, w tym prowadzenie badań i rozwoju oraz utrzymanie już wdrożonych rozwiązań, a także sprzedaż licencji na oprogramowanie. Grupa posiada wieloletnie doświadczenie w projektowaniu, rozwoju i wspieraniu gier AAA na rynku i specjalizuje się w dostarczaniu platform i usług backendowych specjalnie dostosowanych do branży gier.

Z uwagi na prężnie rozwijający się rynek gier wideo, w którym działa Grupa, podjęto decyzję o realizacji przedsięwzięcia inwestycyjnego polegającego na utworzeniu w (…) nowego zakładu, w ramach którego realizowane będą projekty z zakresu tworzenia gier komputerowych.

Spółka wystąpiła 14 października 2022 r. z wnioskiem o wydanie decyzji o wsparciu do (…) Parku Technologicznego sp. z o.o. (dalej: „PT”), w którym określiła, że celem planowanej inwestycji jest utworzenie nowego zakładu Spółki w (…), którego przedmiotem działalności będzie głównie tworzenie gier komputerowych. Spółka zamierza współpracować ze światowej sławy firmami z branży gier wideo i animacji, tworząc najwyższej jakości gry i narzędzia z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii.

W celu realizacji powyższych planów Spółka zamierza zatrudnić deweloperów gier, których koszty pracy będą stanowiły koszty kwalifikowane nowej inwestycji. Łącznie kadra Spółki będzie liczyła 166 pracowników, którzy będą wykonywać zadania zmierzające do tworzenia gier komputerowych. Zatrudnienie wspomnianej liczby pracowników będzie przebiegało stopniowo w ciągu 5 lat od daty otrzymania decyzji o wsparciu.

Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, 26 października 2022 r. zarząd PT wydał na rzecz Spółki decyzję o wsparciu nr 185/2022 (dalej: „Decyzja o wsparciu”) na prowadzenie działalności gospodarczej objętej poniższymi kodami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego (rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Kwalifikacji Wyrobów i Usług - Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, dalej: „PKWiU”):

-62.01 - usługi związane z oprogramowaniem,

-62.02.20.0 - usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego,

-62.03 - usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi,

-62.09 - pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych,

-63.11.1 - usługi przetwarzania danych; usługi zarządzania stronami internetowymi (hosting) oraz pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych,

-72.19.3 - usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk technicznych, z wyłączeniem biotechnologii,

-74.10.19.0 - usługi w zakresie pozostałego specjalistycznego projektowania,

-74.10.2 - oryginały projektów.

W Decyzji o wsparciu Spółka została zobowiązana do zatrudnienia co najmniej 166 pracowników w terminie do 30 września 2027 r. oraz poniesienia w związku z ich zatrudnieniem co najmniej 24 128 712 USD kosztów kwalifikowanych na dwuletnie koszty pracy. Z racji swojego statusu (dużego przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów załącznika 1 do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu - Dz. Urz. UE L 187 z 26 czerwca 2014 r., str. 1, ze zm.), Spółka została zobowiązana do utrzymania zatrudnienia określonej liczby pracowników (utrzymania każdego miejsca pracy) przez okres 5 lat od dnia utworzenia danego miejsca pracy.

Po otrzymaniu Decyzji o wsparciu Spółka przystąpiła do organizacji wynajmowanego w (…) w miejscu wskazanym w Decyzji o wsparciu biura. Biuro zostanie wyposażone w odpowiedni sprzęt i będą się w nim znajdowały stanowiska pracy dla pracowników zatrudnionych w związku z realizacją nowej inwestycji, a także salki służące organizacji konferencji z pozostałymi pracownikami lub klientami Spółki. Do biura będzie kierowana korespondencja dotycząca działalności zwolnionej objętej Decyzją o wsparciu. Również w biurze zostaną zorganizowane inne działy Spółki wspierające jej działalność, jak administracja czy IT.

Spółka zatrudniła na podstawie umowy o pracę pierwszych pracowników, którzy rozpoczęli pracę przy tworzeniu gier komputerowych. Miejscem pracy zatrudnionych pracowników wskazanym w umowach o pracę jest lokalizacja wskazana w Decyzji o Wsparciu tj. adres biura w (…), w którym realizowana jest nowa inwestycja. W czasie świadczenia pracy na rzecz Wnioskodawcy, pracownicy w ramach swoich obowiązków mogą uczestniczyć w podróżach służbowych czy delegacjach. W celu dostosowania się do obowiązujących przepisów dotyczących stanu zagrożenia epidemicznego, a także globalnej polityki Grupy, Spółka wprowadziła możliwość świadczenia pracy zdalnej w systemie hybrydowym lub w pełni zdalnym, w ramach której każdy pracownik, jeżeli okoliczności na to pozwolą, jest uprawniony do świadczenia pracy zdalnie. W przypadku wystąpienia w trakcie świadczenia pracy w sposób zdalny okoliczności wymagających obecności pracownika w biura, pracownik będzie miał obowiązek stawić się w biurze i tam świadczyć pracę.

Jednocześnie Spółka pragnie wskazać, że w momencie wejścia w życie nowelizacji ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1510 ze zm., dalej: „Kodeks pracy”), w zakresie regulacji kwestii pracy zdalnej, Spółka odpowiednio dostosuje swoje polityki dotyczące świadczenia pracy zdalnej przez pracowników. W obecnym kształcie, nowelizacja przewiduje prawo do częściowego lub całkowitego wykonywania pracy w sposób zdalny, a w przypadku pracowników znajdujących się w szczególnej sytuacji, nakłada ona obowiązek uwzględnienia przez pracodawcę wniosku pracownika o świadczenie pracy o wykonywanie pracy zdalnej. W przypadku uchwalenia przepisów w obecnym kształcie Spółka zamierza uczynić zadość rozwiązaniom w niej przewidzianym.

Pytanie

Czy zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, będzie podlegał cały dochód uzyskany z realizacji działalności wskazanej w Decyzji o wsparciu w przypadku świadczenia przez pracowników pracy również w trakcie podróży służbowej oraz w systemie pracy hybrydowe lub zdalnej, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółki, zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „Ustawa o CIT”), będzie podlegał cały dochód uzyskany z realizacji działalności wskazanej w Decyzji o wsparciu w przypadku świadczenia przez pracowników pracy również w trakcie podróży służbowej oraz w systemie pracy hybrydowej lub zdalnej, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego.

Uzasadnienie stanowiska Spółki.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r., poz. 1752 ze zm., dalej: „Ustawa o WNI), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

W myśl art. 17 ust. 4 Ustawy o CIT, zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 3 Ustawy o WNI, wsparcie na realizację nowej inwestycji, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wsparcie na realizacje nowej inwestycji udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu” (art. 13 ust. 1 Ustawy o WNI).

Decyzję o wsparciu wydaje się na realizację nowej inwestycji, która spełnia kryteria ilościowe i jakościowe, a także w ramach działalności gospodarczej niewyłączonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 (art. 14 ust. 1 Ustawy o WNI).

Wprowadzona w art. 2 ust. 1 pkt a Ustawy o WNI, definicja nowej inwestycji stanowi, iż jest to inwestycja w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu.

Definicja kosztów kwalifikowanych została z kolei określona w art. 2 pkt 7 Ustawy o WNI, zgodnie z którą oznaczają one poniesione w okresie ważności decyzji o wsparciu:

a) koszty inwestycji kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną z tytułu nowej inwestycji, z wyłączeniem kosztów poniesionych na samochody osobowe, środki transportu lotniczego, tabor pływający oraz inne składniki majątku służące głównie celom osobistym przedsiębiorcy, a w przypadku przedsiębiorcy będącego spółką handlową - głównie celom osobistym jej wspólnika albo akcjonariusza, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, lub

b) dwuletnie koszty pracy poniesione przez przedsiębiorcę na tworzenie określonej liczby nowych miejsc pracy, przez określony czas, w związku z realizacją nowej inwestycji, jakie mogą być uwzględnione przy określaniu maksymalnej pomocy publicznej.

Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2861, dalej: „Rozporządzenie”), maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników, z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

Zastosowany w § 5 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia zwrot „tworzenie nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją” został dookreślony w § 5 ust. 4 Rozporządzenia. Rozumie się przez niego wzrost netto liczby pracowników w danym zakładzie, w rozumieniu art. 2 pkt 32 rozporządzenia nr 651/2014, w związku z realizacją nowej inwestycji w stosunku do średniego zatrudnienia w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o wydanie decyzji o wsparciu, przy czym w przypadku obniżenia średniego zatrudnienia wskazanego we wniosku w okresie od dnia złożenia wniosku do dnia wydania decyzji o wsparciu przedsiębiorca jest zobowiązany do dostosowania zatrudnienia do poziomu wskazanego we wniosku.

Z kolei, przez nowe miejsca pracy tworzone w związku z nową inwestycją, o których mowa w ust. 4, należy rozumieć liczbę miejsc pracy utworzonych po dniu wydania decyzji o wsparciu, w związku z realizacją nowej inwestycji, jednak nie później niż w okresie 3 lat od zakończenia nowej inwestycji. Liczba miejsc pracy oznacza pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w okresie jednego roku wraz z pracownikami zatrudnionymi w niepełnym wymiarze czasu pracy, w przeliczeniu na etaty w pełnym wymiarze czasu pracy, w tym pracownikami zatrudnionymi na podstawie umowy o pracę na czas określony w celu wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym (§ 5 ust. 5 Rozporządzenia).

Wreszcie, warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy jest utrzymanie każdego miejsca pracy przez okres co najmniej 5 lat – w przypadku dużych przedsiębiorców, licząc od dnia jego utworzenia (§ 9 ust. 2 pkt 2 lit. a Rozporządzenia).

W kontekście wątpliwości interpretacyjnych Spółki wyrażonych w zadanym w niniejszym wniosku pytaniu zasadnicze znaczenie posiadają trzy ostatnie z przytoczonych przepisów kształtujących zasady korzystania ze zwolnienie z podatku dochodowego. Mianowicie, w żadnym z tych przepisów (tj. § 5 ust. 4 i 5 Rozporządzenia oraz § 9 ust. 2 pkt 2 lit. a Rozporządzenia) nie zostało wskazane, że nowe miejsca pracy, z tytułu utworzenia których przedsiębiorca jest uprawniony do rozpoznania kosztów kwalifikowanych, powinny zostać utworzone na terenie realizacji nowej inwestycji. Zarówno § 5 ust. 4 Rozporządzenia, jak i § 5 ust. 5 Rozporządzenia pomijają kwestię miejsca utworzenia miejsca pracy, czy też wykonywania pracy, wskazując wyłącznie, że powinno ono zostać utworzone „w związku z realizacją nowej inwestycji”, co nie wyklucza sytuacji, w której pracownik będzie wykonywał pracę na rzecz utworzonego w miejscu wskazanym w Decyzji o wsparciu zakładu (termin „zakład” został użyty w znaczeniu zastosowanym w art. 2 ust. 1 pkt a Ustawy o WNI - nowa inwestycja oznacza m.in. „inwestycję w rzeczowe aktywa trwale lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu.”) przebywając w innym miejscu. Tym samym, świadczona przez pracowników praca w czasie podróży służbowej, delegacji czy też w sposób zdalny każdorazowo będzie miała bezpośredni związek z działalnością zwolnioną prowadzoną przez zakład utworzony w miejscu wskazanym w Decyzji o wsparciu.

Również treść § 9 ust. 2 pkt 2 lit. a Rozporządzenia wprowadzająca warunki korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu utworzenia nowych miejsc pracy, w odróżnieniu od przepisu § 9 ust. 2 pkt 1 lit. b) Rozporządzenia dotyczącego warunków skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu kosztów inwestycji, nie nakazuje utrzymania nowej inwestycji w regionie, w którym udzielono wsparcia. Zdaniem Spółki, taki sposób ukształtowania warunków korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego w przypadku przeprowadzenia inwestycji polegającej na utworzeniu nowych miejsc pracy ma wymiar praktyczny - prawodawca uchwalając przedmiotowe przepisy miał świadomość złożoności działalności gospodarczej, przez którą realizacja wszystkich procesów wyłącznie na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu jest zupełnie niemożliwa. Obecnie prowadzenie działalności, zwłaszcza polegającej na świadczeniu usług niematerialnych, jest immanentnie związane z bliską współpracą z klientem, co wy musza odbywanie podróży służbowych oraz delegacji. W przypadku Spółki, częstym zjawiskiem, które będzie dotyczyło jej pracowników zatrudnionych w ramach realizacji nowej inwestycji będą podróże służbowe oraz delegacje do klienta Spółki, dzięki którym Spółka będzie w stanie lepiej odpowiedzieć na jego potrzeby.

Powyższe konstatacje znajdują zastosowanie również w przypadku pracy zdalnej. Zważywszy, że świadczenie pracy poza miejscem wskazanym w decyzji o wsparciu na rzecz zakładu powstałego w miejscu wskazanym w decyzji o wsparciu nie stoi w sprzeczności z przepisami kształtującymi zasady korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowym z tytułu realizacji nowej inwestycji, zdaniem Spółki, na gruncie przedmiotowych przepisów świadczenie pracy w formie zdalnej również jest dopuszczalne. Zagrożenia związane z epidemią wirusa SARS-CoV-2, które miały wpływ na podjęte przez władze państw środki zapobiegające jego dalszemu, niekontrolowanemu rozprzestrzenianiu się wirusa wywarły trwały ślad na sposobie świadczenia pracy. Powszechnym stała się możliwość świadczenia pracy zdalnej, czego przejawem są mające obecnie miejsce prace parlamentu nad nowelizacją Kodeksu pracy w zakresie regulacji pracy zdalnej w polskim prawie (Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (druk 2335) po zaproponowaniu poprawek przez Senat został skierowany do Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach.). Projekt nowelizacji przewiduje możliwość całkowitego lub częściowego wykonywania pracy w miejscu wskazanym przez pracownika i uzgodnionym z pracodawcą, tym samym możliwość całkowitego wykonywania pracy zdalnej będzie stanowiła prawo pracownika zagwarantowane przepisami Kodeksu pracy. Co więcej, w przypadku pracownic w ciąży, pracownika wychowującego dziecko do ukończenia przez nie 4 roku życia, a także pracownika sprawującego opiekę nad innym członkiem najbliższej rodziny lub inną osobą pozostającą we wspólnym gospodarstwie domowym, posiadającymi orzeczenie o niepełnosprawności albo orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności pracodawca z mocy uchwalanych przepisów będzie obowiązany uwzględnić wniosek pracownika o świadczenie pracy zdalnej.

Zarówno z obserwacji spółek wchodzących w skład Grupy, jak i niezależnych ekspertów rynku pracy (zob. dla przykładu artykuł „Więcej dni z biura? Prawie połowa pracowników może odejść” w Business Insider, zamieszczony pod linkiem https://businessinsider.com.pl/prawo/praca/wiecej-dni-z-biura-prawie-polowa-pracownikow-moze-odejsc/qvgndqe) wynika, że możliwość pracy zdalnej jest jednym z głównych czynników mających wpływ na pozostanie pracownika w dotychczasowym miejscu pracy, bądź też decyzję o zatrudnieniu u pracodawcy oferującego taką możliwość.

Czyniąc zadość obowiązkom związanym z obowiązującym stanem zagrożenia epidemicznego wprowadzonym w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 12 maja 2022 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego (Dz. U. z 2022 r., poz. 1028), a także w celu dostosowania się do globalnej polityki Grupy oraz wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pracowników, Spółka oferuje i zamierza oferować swoim pracownikom możliwość pracy zdalnej. Przy czym należy podkreślić, że podstawowym miejscem świadczenia pracy przez pracowników zatrudnionych w ramach realizacji nowej inwestycji pozostanie i będzie pozostawać biuro znajdujące się na terenie wskazanym w Decyzji o wsparciu. Co istotne, zasady świadczenia pracy zdalnej przewidują i będą przewidywały, że pracownik będzie miał możliwość świadczenia pracy w sposób zdalny jedynie w sytuacji, w której okoliczności będą na to pozwalały. W przypadku wystąpienia w trakcie świadczenia pracy w sposób zdalny okoliczności wymagających pracy z biura, pracownik ma i będzie miał obowiązek stawić się w biurze i tam kontynuować pracę. Wnioskodawca wskazuje, że w przypadku wprowadzenia nowych przepisów dotyczących pracy zdalnej do Kodeksu pracy, Spółka dostosuje odpowiednio swoje polityki dotyczące świadczenia pracy zdalnej przez pracowników.

W tym miejscu należy podkreślić, że biuro Spółki znajdujące się w miejscu wskazanym w Decyzji o wsparciu stanowi centrum, w którym są i będą realizowane procesy w ramach prowadzenia działalności nią objętej. Bowiem to właśnie biuro Spółki jest podstawowym miejscem pracy pracowników. To właśnie w nim będą prowadzone spotkania pracowników Spółki oraz spotkania z klientami Spółki. Do biura znajdującego się w miejscu wskazanym w Decyzji o wsparciu będzie kierowana korespondencja dotycząca działalności zwolnionej. Tam również będzie miał miejsce proces wdrażania nowych pracowników (szkolenia, wydanie narzędzi pracy), a w przypadku awarii sprzętu biurowego, pracownicy Spółki uzyskają stosowną pomoc w biurze znajdującym się w miejscu wskazanym w Decyzji o wsparciu lub przez Virtual Private Network podłączony do wyżej wskazanej lokalizacji.

Wnioskodawca pragnie jeszcze raz podkreślić, że świadczona przez pracowników praca w czasie podróży służbowej, delegacji czy też w sposób zdalny każdorazowo będzie miała bezpośredni związek z działalnością zwolnioną prowadzoną przez zakład (termin „zakład” został użyty w znaczeniu zastosowanym w art. 2 ust. 1 pkt a Ustawy o WNI – nowa inwestycja oznacza m.in. „inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu”) utworzony w miejscu wskazanym w Decyzji o wsparciu.

Mając na uwadze powyższe, wykonywanie pracy w formie zdalnej/hybrydowej przez pracowników, w ocenie Spółki, nie powinno skutkować uznaniem, że jej działalność gospodarcza prowadzona jest w tym zakresie poza lokalizacja wskazaną w Decyzji o wsparciu. Takie stanowisko, potwierdzają m.in. wypowiedzi przedstawicieli PT „(…) Park Technologiczny w piśmie skierowanym do Ministerstwa stoi na stanowisku, że wykonywanie pracy w formie zdalnej, bądź telepracy przez pracowników zatrudnionych przez pracodawców strefowych, spełnia warunek prowadzenia działalności na terenie strefy, w miejscu wskazanym w decyzji o wsparciu (...). Pracownicy ci bowiem są zatrudniani przez podmioty posiadające siedzibę wraz z całą lub częściową infrastrukturę na terenie strefy, w miejscu wskazanym w decyzji o wsparciu i tym samym spełniają warunek zwolnienia z podatku dochodowego” (por. https://www.kpt.krakow.pl/baza-wiedzy/, dostęp: 9 grudnia 2022 r.).

Końcowo, Wnioskodawca nadmienia, że w podobnych do przedmiotowego stanach faktycznych Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej opowiadał się za stanowiskiem zaprezentowanym przez Wnioskodawcę w przedmiotowej interpretacji. Takie rozstrzygnięcie zapadło m.in.:

- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 listopada 2022 r., znak 0111-KDIB1-3.4010.711.2022.1.APO,

- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 maja 2022 r., znak 0111-KDIB1-3.4010.46.2022.2.PC.

- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 kwietnia 2022 r., znak 0111-KDIB1-3.4010.16.2022.1 PC.

Mając na uwadze powyższą argumentację - kierując się zarówno literalną wykładnią przepisów dotyczących prowadzenia działalności zwolnionej na podstawie Decyzji o wsparciu a także tezami w wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacji indywidulanych, zasadnym jest przyjęcie, że zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, będzie podlegał cały dochód uzyskany z realizacji działalności wskazanej w Decyzji o wsparciu w przypadku świadczenia przez pracowników pracy również w trakcie podróży służbowej oraz w systemie pracy hybrydowej lub zdalnej, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego.

W świetle przywołanych argumentów Wnioskodawca zwraca się z prośbą o potwierdzenie, że przedstawione stanowiska i rozumienie treści przepisów prawa podatkowego są prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny na podstawie art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00