Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 1 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.799.2022.1.DP
Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z preferencji, o których mowa w art. 24n ust. 1 oraz 24o ust. 1 ustawy o CIT w stosunku do wybranych przez siebie Spółek Zależnych, bez względu na fakt korzystania z przepisów ogólnych w odniesieniu do pozostałych Spółek Zależnych?
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z preferencji, o których mowa w art. 24n ust. 1 oraz 24o ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w stosunku do wybranych przez siebie Spółek Zależnych, bez względu na fakt korzystania z przepisów ogólnych w odniesieniu do pozostałych Spółek Zależnych. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką akcyjną z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która podlega (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku będzie podlegać) w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu w CIT, od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Wnioskodawca na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku nie będzie należał do podatkowej grupy kapitałowej oraz nie będzie korzystał ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT. Spółka prowadzi (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku będzie prowadzić) rzeczywistą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 24a ust. 18 ustawy o CIT.
Jedynym akcjonariuszem Spółki jest spółka (Socic anonyme - odpowiednik polskiej spółki akcyjnej) tj. X Société anonyme (luksemburski numer identyfikacyjny: (…)) z siedzibą na terytorium Luksemburga (…). Tym samym, akcji Spółki nie posiada (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku nie będzie posiadał) pośrednio lub bezpośrednio akcjonariusz mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:
-wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,
-wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
-z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.
Wyżej wymienione okoliczności faktyczne (będące jednocześnie warunkami określonymi w art. 24m ust. 1 pkt 2) będą spełnione w przypadku Wnioskodawcy nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji).
Na potrzeby wniosku, należy uznać, iż Spółka na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku będzie spełniać, definicję spółki holdingowej w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT. Kwestia uznania Spółki za spółkę holdingową nie jest przedmiotem niniejszego wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej.
Na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku, Wnioskodawca będzie posiadał akcje lub udziały w spółkach, które będą spełniały łącznie następujące warunki:
-co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tych spółek Wnioskodawca będzie posiadał bezpośrednio na podstawie tytułu własności,
-nie będą posiadały tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,
-nie będą spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową,
- dalej łącznie: „Spółki Zależne”.
Część Spółek Zależnych na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku będzie podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce oraz prowadzona będzie w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółki akcyjnej.
Z kolei Spółki Zależne podlegające na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów (bez względu na miejsce ich osiągania) i nie korzystające ze zwolnienia z tego opodatkowania:
-będą posiadać osobowość prawną oraz
-nie będą mieć siedziby ani zarządu, ani nie będą, zarejestrowane ani położone na terytorium lub w kraju:
- wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,
- wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
- z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.
Wyżej wymienione okoliczności faktyczne (będące jednocześnie warunkami określonymi w art. 24m ust. 1 pkt 1 oraz 3-4) będą spełnione w przypadku Spółek Zależnych nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji).
Wnioskodawca może otrzymywać płatności z tytułu udziału w zyskach (dywidendy) od Spółek Zależnych (o ile podmioty te osiągną zysk oraz podjęta zostanie decyzja o wypłacie dywidendy).
Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości dokona odpłatnego zbycia udziałów (akcji) w Spółkach Zależnych na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
W przypadku wykonania rozważanych transakcji zbycia udziałów (akcji) w Spółkach Zależnych oraz podjęcia decyzji o skorzystaniu z regulacji Rozdziału 5b ustawy o CIT, Wnioskodawca co najmniej 5 dni przed dniem zbycia udziałów (akcji) w Spółkach Zależnych, złoży właściwemu dla niego naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 24o ust. 2 ustawy o CIT.
Spółki Zależne, w odniesieniu do których Wnioskodawca złoży oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia w rozumieniu art. 24o ust. 2 ustawy o CIT nie będą stanowiły, spółek, wskazanych w art. 24o ust. 3 tj. których co najmniej 50% wartości aktywów bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości.
Dodatkowo Wnioskodawca pragnie wskazać, iż w dniu 30 maja 2022 roku, dla analogicznego zdarzenia przyszłego jak przedstawione przez Wnioskodawcę w niniejszym wniosku, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną o sygn. 0111-KDIB1-2.4010.115.2022.2.DP, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe w świetle przepisów obowiązujących w 2022 roku.
Pytanie
Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z preferencji, o których mowa w art. 24n ust. 1 oraz 24o ust. 1 ustawy o CIT w stosunku do wybranych przez siebie Spółek Zależnych, bez względu na fakt korzystania z przepisów ogólnych w odniesieniu do pozostałych Spółek Zależnych?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on uprawniony do skorzystania ze zwolnień przewidzianych w art. 24n ust. 1 i art. 24o ust. 1 ustawy o CIT (dalej: „Reżim Holdingowy”) w stosunku do wybranych przez siebie Spółek Zależnych, bez względu na fakt korzystania z przepisów ogólnych w odniesieniu do pozostałych Spółek Zależnych.
Od 1 stycznia 2022 roku, na mocy ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.; dalej: „Ustawa zmieniająca 1”) do ustawy o CIT został dodany Rozdział 5b pt. „Opodatkowanie spółek holdingowych”, który umożliwił spółkom holdingowym skorzystanie z preferencji podatkowych w postaci:
-zwolnienia z CIT w wysokości 95% kwoty dywidend otrzymanych przez spółkę holdingową od krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej (art. 24n ust. 1 ustawy o CIT);
-zwolnienia z CIT zysków ze zbycia udziałów lub akcji krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego (art. 24o ust. 1 ustawy o CIT).
W roku 2022 niektóre przepisy ww. Rozdziału 5b zostały zmienione ustawą z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 2180; dalej: „Ustawa zmieniająca 2”), która w zakresie zmian w Rozdziale 5b ustawy o CIT wejdzie w życie dnia 1 stycznia 2023 roku.
Warunki uznania za spółkę holdingową.
Stosownie do art. 24m ust. pkt 2 ustawy o CIT, za spółkę holdingową uznaje się spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, prostą spółkę akcyjną albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 (spółka podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej), spełniającą łącznie następujące warunki:
a)posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,
b)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,
c)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,
d)prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,
e)udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:
-wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,
-wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
-z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.
Zgodnie z art. 24m ust. 2 ustawy o CIT, przepisy niniejszego rozdziału (to jest Rozdziału 5b ustawy o CIT) stosuje się, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji) warunki określone w ust. 1 pkt 1-4 (tj. m.in. definicja spółki holdingowej) są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.
Zgodnie z przedstawionym powyżej opisem zdarzenia przyszłego, na potrzeby niniejszego wniosku należy przyjąć, że Spółka, na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku, będzie spełniać, definicję spółki holdingowej w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT oraz będzie spełniony warunek z art. 24m ust. 2 ustawy o CIT. Kwestia uznania Spółki za spółkę holdingową nie jest przedmiotem niniejszego wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej.
Warunki uznania za spółkę zależną.
Zgodnie z art. 24m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, przez spółkę zależną rozumie się spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:
a)co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa,
b)(uchylony),
c)nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,
d)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową.
Dodatkowo, w odniesieniu do definicji krajowej spółki zależnej, ustawodawca wskazuje, że oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 (spółka podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej).
Z kolei, przez zagraniczną spółkę zależną rozumie się spółkę zależną będącą spółką, która spełnia łącznie następujące warunki:
a)ma osobowość prawną,
b)podlega w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, i nie korzysta ze zwolnienia z tego opodatkowania,
c)nie ma siedziby ani zarządu i nie jest zarejestrowana ani położona na terytorium lub w kraju:
-wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,
-wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
-z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.
Zgodnie z art. 24m ust. 2 ustawy o CIT, przepisy niniejszego rozdziału (to jest Rozdziału 5b ustawy o CIT) stosuje się, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji) warunki określone w ust. 1 pkt 1-4 (tj. m.in. definicja spółki zależnej, krajowej spółki zależnej oraz zagranicznej spółki zależnej) są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.
Mając na uwadze informacje przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka, na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku, będzie posiadać, udziały (akcje) w Spółkach Zależnych spełniających definicję „krajowej spółki zależnej” lub „zagranicznej spółki zależnej” w rozumieniu ww. przepisów.
Zastosowanie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych do dywidend otrzymanych przez spółkę holdingową od krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej
Zgodnie z art. 24n ust. 1 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku dochodowego przychody z dywidend, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, uzyskane przez spółkę holdingową od krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej.
Zdaniem Wnioskodawcy ww. zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem łącznego spełnienia trzech przesłanek:
1.podmiotem otrzymującym dywidendę jest spółka holdingowa w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT;
2.podmiotem wypłacającym dywidendę jest krajowa spółka zależna, o której mowa w art. 24m ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT lub zagraniczna spółka zależna, o której mowa w art. 24m ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT;
3.na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.
W ocenie Wnioskodawcy, warunki zastosowania ww. zwolnienia powinny być spełnione w odniesieniu do konkretnej relacji zachodzącej między „spółką matką” a „spółką córką”, na co jednoznacznie wskazuje użycie liczby pojedynczej w powyższym przepisie (w stosunku do „spółki zależnej”).
Zdaniem Wnioskodawcy, Reżim Holdingowy i preferencje z niego wynikające mają zastosowanie do poszczególnych spółek spełniających przesłanki uznania za spółki zależne w rozumieniu ustawy o CIT. Innymi słowy, w ocenie Wnioskodawcy, należy każdorazowo rozpatrywać, czy w ramach konkretnej wypłaty dywidendy podmiot otrzymujący dywidendę spełnia przesłanki uznania za spółkę holdingową oraz czy równocześnie podmiot wypłacający dywidendę spełnia przesłanki uznania za spółkę zależną (krajową spółkę zależną albo zagraniczną spółkę zależną).
W tym zakresie należy w szczególności wskazać, że w art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, ustawodawca określając przesłanki uznania podmiotu za spółkę holdingową wskazuje, że jednym z takich warunków jest posiadanie bezpośrednio udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej. W tym kontekście, w opinii Wnioskodawcy sformułowanie „w kapitale spółki zależnej” w formie pojedynczej przesądza o tym, że celem ustawodawcy jest każdorazowe określenie wzajemnych relacji między „spółką matką” a konkretną „spółką córką”. Dlatego też skorzystanie z Reżimu Holdingowego powinno być każdorazowo weryfikowane przez pryzmat relacji „spółki matki” (jako potencjalnej spółki holdingowej) oraz danej „spółki córki” (jako potencjalnej krajowej albo zagranicznej spółki zależnej).
W tym kontekście Spółka pragnie zauważyć, że Wnioskodawca będzie spełniał definicję „spółki holdingowej” w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT (z uwzględnieniem art. 24m ust. 2 ustawy o CIT), natomiast Spółki Zależne definicje „krajowych spółek zależnych” w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT (z uwzględnieniem art. 24m ust. 2 ustawy o CIT) albo „zagranicznych spółek zależnych” w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (z uwzględnieniem art. 24m ust. 2 ustawy o CIT).
Zdaniem Spółki spełnienie powyższych warunków (z uwzględnieniem art. 24m ust. 2 ustawy o CIT) jest wystarczające do zastosowania preferencji z art. 24n ust. 1 ustawy o CIT. W konsekwencji, w odniesieniu do konkretnej sytuacji kwalifikacja Wnioskodawcy jako „spółki holdingowej” oraz Spółki Zależnej jako „krajowej spółki zależnej” albo „zagranicznej spółki zależnej” w rozumieniu przepisów Rozdziału 5b ustawy o CIT, jednoznacznie przesądza o możliwości zastosowania preferencji wynikającej z art. 24n ust. 1 ustawy o CIT. W takiej sytuacji zostaną bowiem spełnione wszystkie konieczne przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia wynikającego z ww. normy.
Stanowisko to jest zgodne z wykładnią językową analizowanego przepisu. Zgodnie z ogólnymi i fundamentalnymi zasadami w procesie stosowania prawa podatkowego, pierwszeństwo ma wykładnia językowa przepisów, a w sytuacji dostatecznej jasności tekstu prawnego ma ona wyłączność. Punktem wyjścia przy formułowaniu norm prawnych powinna być każdorazowo wykładnia językowa, odwołująca się do znaczenia językowego przepisu.
Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawcy, na możliwość zastosowania preferencji wynikających z art. 24n ust. 1 ustawy o CIT nie będzie miał wpływu fakt, że Spółka skorzystałaby ze zwolnienia dywidendowego określonego w ww. przepisie jedynie w odniesieniu do wybranych przez siebie Spółek Zależnych.
Spółka pragnie zauważyć, że art. 24n ust. 1 ustawy o CIT odnosi się do relacji na linii „spółka matka” - „spółka córka”. Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, „spółka matka” ma możliwość wyboru w zakresie zastosowania Reżimu Holdingowego, w tym w szczególności, w odniesieniu do części Spółek Zależnych może skorzystać z Reżimu Holdingowego, a w odniesieniu do pozostałych korzystać z przepisów ogólnych.
Powyższa argumentacja znajduje potwierdzenie w uzasadnieniu do Ustawy zmieniającej 1, zgodnie z którym: „Nowy reżim będzie również alternatywą wobec obecnie funkcjonujących zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT. Podatnik, będący spółką holdingową, będzie miał zatem możliwość:
-skorzystania ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT; albo
-skorzystania ze zwolnień w ramach projektowanego reżimu holdingowego, tj. w odniesieniu do danej spółki zależnej, do skorzystania ze zwolnienia dla dywidend (projektowany art. 24n) oraz zwolnienia dochodów ze zbycia udziałów lub akcji tej spółki zależnej (projektowany art. 24o).
Oznacza to, że nie przewiduje się, w odniesieniu do danej spółki zależnej, możliwości łączenia zwolnień z wymienionych powyżej w pkt (i) ze zwolnieniami wskazanymi w pkt (ii) - tj. jeśli spółka holdingowa w odniesieniu do dochodów z danej spółki zależnej stosuje zwolnienie z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT, to wówczas nie może przy zbyciu udziałów lub akcji tej spółki zależnej zastosować zwolnienia z projektowanego art. 24o”.
Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Wnioskodawcy, intencją ustawodawcy było umożliwienie podatnikowi wyboru w zakresie skorzystania z Reżimu Holdingowego lub zasad ogólnych w odniesieniu do każdej relacji „spółki matki” (spełniającej definicję spółki holdingowej z art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT) ze „spółką córką” (spełniającą definicję krajowej albo zagranicznej spółki zależnej, odpowiednio z art. 24m ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy o CIT ).
Zastosowanie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych zysków ze zbycia udziałów lub akcji w spółkach zależnych.
W świetle art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.
Zdaniem Wnioskodawcy ww. zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem łącznego spełnienia następujących przesłanek:
1.podmiotem zbywającym udziały (akcje) jest spółka holdingowa w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT;
2.podmiotem, którego udziały (akcje) są zbywane jest krajowa spółka zależna, o której mowa w art. 24m ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT lub zagraniczna spółka zależna, o której mowa w art. 24m ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT;
3.na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów ze zbycia udziałów (akcji) warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat;
4.sprzedaż udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej odbywa się na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT;
5.spółka holdingowa złoży właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.
Analiza warunków zastosowania zwolnienia z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego prowadzi do wniosku, że przesłanki zastosowania zwolnienia są analogiczne do znajdujących zastosowanie w zakresie zwolnienia z opodatkowania dywidend uzyskanych przez spółkę holdingową (art. 24n ust. 1 ustawy o CIT). W rezultacie, podmiotem zbywającym udziały (akcje) powinna być spółka holdingowa w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT (z uwzględnieniem art. 24m ust. 2 ustawy o CIT), a podmiotem, którego udziały (akcje) są zbywane powinna być krajowa spółka zależna, o której mowa w art. 24m ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT (z uwzględnieniem art. 24m ust. 2 ustawy o CIT) lub zagraniczna spółka zależna, o której mowa w art. 24m ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (z uwzględnieniem art. 24m ust. 2 ustawy o CIT), z tą różnicą, że formalnym warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest złożenie przez spółkę zbywającą właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.
W konsekwencji, analogicznie jak w przypadku dywidend objętych Reżimem Holdingowym, to w odniesieniu do konkretnej relacji „spółka matka” - „spółka córka” należy rozpatrywać czy warunki zastosowania zwolnienia dla sprzedaży udziałów (akcji) są spełnione. W rezultacie, Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z art. 24o ust. 1 ustawy o CIT w odniesieniu do części Spółek Zależnych, bez względu na fakt nieskorzystania z Reżimu Holdingowego w odniesieniu do pozostałych Spółek Zależnych.
Podsumowanie.
Zdaniem Spółki, Wnioskodawca w ramach opisanego zdarzenia przyszłego będzie uprawniony do zastosowania preferencji wynikających z Reżimu Holdingowego w odniesieniu do wybranych przez siebie Spółek Zależnych - tj.:
1)zwolnienia z CIT otrzymanych dywidend (art. 24n ust. 1 ustawy o CIT);
2)zwolnienia z CIT zysków ze zbycia udziałów lub akcji wybranych Spółek Zależnych na rzecz podmiotu niepowiązanego (art. 24o ust. 1 ustawy o CIT)
- niezależnie od tego, że w odniesieniu do pozostałych Spółek Zależnych nie zastosuje Reżimu Holdingowego.
Dodatkowo jak zostało wspomniane na wstępie, w dniu 30 maja 2022 roku Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał dla Wnioskodawcy interpretację indywidualną o sygn. 0111-KDIB1-2.4010.115.2022.2.DP, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy dotyczące analogicznego zdarzenia przyszłego jak przedstawione przez Wnioskodawcę w niniejszym wniosku, za prawidłowe w świetle przepisów obowiązujących w 2022 roku. Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, jest to dodatkowy argument przemawiający za uznaniem stanowiska Wnioskodawcy za prawidłowe również na gruncie przepisów Rozdziału 5b ustawy o CIT obowiązujących w nowym brzmieniu w 2023 roku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Na mocy przepisów ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.) od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) szereg zmian, a także dodano nowe przepisy, w tym nowe preferencje podatkowe dla spółek holdingowych, które mają sprzyjać lokalizacji spółek holdingowych w Polsce. Następnie ustawą z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 2180) wprowadzono modyfikacje dot. reżimu holdingowego, które docelowo umożliwiają skorzystanie z niego przez szerszy krąg przedsiębiorców.
W ramach tzw. „Polskiego Ładu” od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do polskiego systemu prawnego instytucję spółki holdingowej. Jest to część zmian mających na celu wzmocnienie konkurencyjności polskiego systemu podatkowego. Nowa regulacja jest skierowana do polskich spółek holdingowych, które posiadają krajowe lub zagraniczne spółki zależne. Stanowi ona alternatywę dla obecnie funkcjonującej instytucji PGK, gdyż ani spółki zależne spółek holdingowych, ani same spółki holdingowe nie mogą wchodzić w skład PGK.
Regulacja opiera się na następujących filarach:
1)zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych zysków pochodzących ze zbycia udziałów (akcji) w spółkach zależnych oraz
2)zwolnieniu z tego podatku dywidendy wypłacanej spółce holdingowej przez spółkę zależną.
Na mocy przepisów o spółce holdingowej określone dochody, uzyskiwane przez taką spółkę, tj. pochodzące z dywidend oraz ze zbycia udziałów lub akcji w spółce kapitałowej (w spółce z ograniczoną odpowiedzialności lub w spółce akcyjnej), podlegają zwolnieniu z podatku CIT.
Warto przy tym zauważyć, że po raz pierwszy w polskim prawie podatkowym pojawia się rozwiązanie adresowane do spółek zbywających odpłatnie udziały w spółkach zależnych. W określonych warunkach będą one mogły sprzedać posiadane przez siebie udziały (także w innych spółkach polskich), nie podlegając przy tym podatkowi dochodowemu.
W myśl art. 24m ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:
Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:
krajowej spółce zależnej – oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1.
Zgodnie z definicją spółki holdingowej zawartą w art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, oznacza ona:
spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, prostą spółkę akcyjną albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1, spełniającą łącznie następujące warunki:
a)posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,
b)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,
c)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,
d)prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,
e)udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:
-wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,
-wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
-z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.
Natomiast, stosownie do art. 24m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT:
Spółka zależna oznacza spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:
a)co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa,
b)(uchylona),
c)nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,
d)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,
e)(uchylona).
Jak stanowi natomiast art. 24m ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:
Zagraniczna spółka zależna oznacza spółkę zależną będącą spółką, która spełnia łącznie następujące warunki:
a)ma osobowość prawną,
b)podlega w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, i nie korzysta ze zwolnienia z tego opodatkowania,
c)nie ma siedziby ani zarządu i nie jest zarejestrowana ani położona na terytorium lub w kraju:
-wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,
-wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
-z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.
Zgodnie z art. 24m ust. 2 ustawy o CIT:
Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji) warunki określone w ust. 1 pkt 1-4 są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.
Jak stanowi art. 24n ust. 1 powołanej ustawy:
Zwalnia się od podatku dochodowego przychody z dywidend, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, uzyskane przez spółkę holdingową od krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej.
Stosownie do art. 24n ust. 3 ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do dywidend wypłacanych przez zagraniczną spółkę zależną:
1) w przypadku gdy spółka ta spełnia warunki, o których mowa w art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. b i c, w roku podatkowym, w którym wypłacana jest dywidenda, lub w którymkolwiek z 3 lat podatkowych poprzedzających ten rok;
2) w części, w jakiej wypłacana dywidenda w jakiejkolwiek formie podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, odliczeniu od dochodu, podstawy opodatkowania lub od podatku przez zagraniczną spółkę zależną.
Zgodnie z art. 24n ust. 4 ustawy o CIT:
Przepis ust. 3 pkt 1 nie ma zastosowania do zagranicznej spółki zależnej podlegającej opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, jeżeli spółka ta prowadzi w tym państwie istotną rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepisy art. 24a ust. 18 i 18a stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 24o ust. 1 ustawy o CIT:
Zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.
Natomiast art. 24o ust. 2 ustawy o CIT stanowi, że:
Oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia zawiera:
1) imiona i nazwiska lub nazwy, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej stron umowy;
2) nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej spółki zależnej, której udziały (akcje) będą zbywane;
3) wskazanie udziału w kapitale spółki zależnej, który będzie przedmiotem odpłatnego zbycia;
4) planowaną datę zawarcia umowy.
Z kolei, na podstawie art. 24o ust. 3 ww. ustawy,
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio.
Należy podkreślić, że możliwość skorzystania z opisanych powyżej preferencji jest co do zasady uzależniona od spełnienia dodatkowych określonych wymogów, w tym zwłaszcza o charakterze antyabuzywnym.
Należy mieć na uwadze art. 22c ust. 1 ustawy o CIT, który stanowi, że:
Przepisów art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 4, art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1 nie stosuje się, jeżeli skorzystanie ze zwolnienia określonego w tych przepisach było:
1) sprzeczne w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem tych przepisów;
2) głównym lub jednym z głównych celów dokonania transakcji lub innej czynności albo wielu transakcji lub innych czynności, a sposób działania był sztuczny.
Z kolei zgodnie z art. 22c ust. 2 tej ustawy:
Na potrzeby ust. 1 sposób działania nie jest sztuczny, jeżeli na podstawie istniejących okoliczności należy przyjąć, że podmiot działający rozsądnie i kierujący się zgodnymi z prawem celami zastosowałby ten sposób działania w dominującej mierze z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Do przyczyn, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie zalicza się celu skorzystania ze zwolnienia określonego w przepisach art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 4, art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1, sprzecznego z przedmiotem lub celem tych przepisów.
Przepisy Reżimu Holdingowego i preferencje z niego wynikające mają zastosowanie do konkretnych relacji i poszczególnych spółek spełniających określone przesłanki z Rozdziału 5b ustawy o CIT. Należy zatem każdorazowo rozpatrywać, czy w przypadku osiągnięcia przychodu przez spółkę holdingową z tytułu otrzymania dywidendy od krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, podmiot otrzymujący dywidendę spełnia przesłanki spółki holdingowej oraz czy równocześnie podmiot, który wypłaca dywidendę spełnia przesłanki spółki zależnej (krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej). Tak samo należy rozpatrzeć, czy w przypadku osiągnięcia dochodu przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, podmiot zbywający udziały spełnia przesłanki spółki holdingowej oraz czy równocześnie podmiot, którego akcje (udziały) są zbywane spełnia przesłanki spółki zależnej (krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej).
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy będzie uprawnieni do skorzystania z preferencji, o których mowa w art. 24n ust. 1 oraz 24o ust. 1 ustawy o CIT w stosunku do wybranych przez siebie Spółek Zależnych, bez względu na fakt korzystania z przepisów ogólnych w odniesieniu do pozostałych Spółek Zależnych.
Przepisy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r. nie uzależniają spełnienia definicji spółki holdingowej czy też spółki zależnej od korzystania bądź nie ze zwolnień, o których mowa w art. 20 ust. 3 oraz 22 ust. 4 ustawy o CIT.
Zatem fakt skorzystania z tych zwolnień pozostaje bez znaczenia na możliwość skorzystania ze zwolnień w ramach reżimu spółek holdingowych, o których mowa w art. 24n ust. 1 i art. 24o ust. 1 ustawy o CIT.
Tym samym uprawnieni będą Państwo do stosowania zwolnień w ramach reżimu spółek holdingowych do wybranych przez Państw spółek zależnych niezależnie od stosowania zwolnień z art. 20 ust. 3 oraz 22 ust. 4 ustawy o CIT w stosunku do pozostałych spółek zależnych, bowiem skorzystanie ze zwolnień z Dyrektywy PS (tj. zwolnień, o których mowa w art. 20 ust. 3 oraz 22 ust. 4 ustawy o CIT) nie będzie mieć wpływu na możliwość korzystania ze zwolnień wprowadzonych reżimem holdingowym.
W konsekwencji należy się z Państwem zgodzić, że będą Państwo uprawnienie do zastosowania preferencji wynikających z Reżimu Holdingowego w odniesieniu do wybranych przez siebie Spółek Zależnych - tj.:
1)zwolnienia z CIT otrzymanych dywidend (art. 24n ust. 1 ustawy o CIT);
2)zwolnienia z CIT zysków ze zbycia udziałów lub akcji wybranych Spółek Zależnych na rzecz podmiotu niepowiązanego (art. 24o ust. 1 ustawy o CIT)
‑ niezależnie od tego, że w odniesieniu do pozostałych Spółek Zależnych nie zastosują Państwo Reżimu Holdingowego.
Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Podkreślić jednocześnie należy, że odmienne rozstrzygnięcia dokonane nawet w analogicznych zagadnieniach nie mogą stanowić podstawy do żądania analogicznego rozstrzygnięcia sprawy podatnika, jeśli stoi temu na przeszkodzie treść przepisów prawa.
Jednolitość orzecznictwa chociaż jest cechą pożądaną nie stanowi wartości samej w sobie. Organ wydający interpretację indywidualną jest nią związany tylko w skonkretyzowanej, indywidualnej sprawie, co oznacza, że jego poglądy mogą ewoluować.
Zmiana stanowiska w konkretnych sprawach została przewidziana przez ustawodawcę, co znalazło wyraz w treści art. 14e Ordynacji podatkowej, a skorzystanie z tej instytucji służy w istocie realizacji zasady jednolitości interpretacji. Przyjęcie odmiennej koncepcji powodowałoby, że jednostkowe zajęcie stanowiska przez Organ interpretacyjny skutkowałoby zawsze obowiązkiem powielenia tego stanowiska we wszystkich innych sprawach bez względu na to, czy stanowisko to byłoby słuszne, czy też nie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right