Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 1 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.776.2022.4.MAP

Zastosowanie właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

1)ponownie rozpatruję sprawę Pana wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej – w wyniku uwzględnienia zażalenia Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej postanowieniem z 12 stycznia 2023 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.776.2022.3.AP uchylił w całości moje postanowienie z 5 grudnia 2022 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.776.2022.2.MAP o pozostawieniu Pana wniosku bez rozpatrzenia przekazując sprawę do ponownego rozpatrzenia oraz przywrócił termin do uzupełnienia braków formalnych wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, i 

2)stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizycznejest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 września 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 31 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 grudnia 2022 r. (data wpływu 14 grudnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan rezydentem podatkowym w Polsce od 18 maja 2022 r. Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną 18 maja 2022 r. Uzyskiwany przez Pana przychód opodatkowany jest ryczałem od przychodów ewidencjonowanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ciąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144 poz. 930 z późn. zm.; dalej: „u.o.r.”) według stawki 8,5%.

Prowadzi Pan ewidencję przychodów. Jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi wyłącznie na rzecz jednego podmiotu w ramach stałej współpracy. Nie posiada Pan innych źródeł przychodu. Przedmiotem Pana działalności gospodarczej, zgodnie z wpisem do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG) są usługi sklasyfikowane pod symbolami: PKD 62.01 - działalność związana z oprogramowaniem, PKD 62.02 - działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki, PKD 62.09 - pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych oraz PKD 70.22.

Do Pana obowiązków w ramach świadczonych usług należą:

-komunikacja z potencjalnymi klientami w celu rozpoznania ich potrzeb biznesowych;

-analiza pozyskanych wymagań na podstawie wiedzy specjalistycznej pod kątem możliwości implementacji odpowiednich rozwiązań informatycznych;

-tworzenie dokumentacji technicznej wymagań oprogramowania w formie plików tekstowych,

-projektowanie wysokopoziomowej architektury rozwiązań informatycznych,

-przygotowywanie propozycji konkretnych rozwiązań IT dla kontrahentów,

-szacowanie poziomu nakładu pracy wymaganej do implementacji proponowanych rozwiązań IT,

-utrzymywanie kontaktu z klientami oraz z zespołem inżynierów oprogramowania w trakcie rozwoju projektu informatycznego,

-sprawowanie pieczy nad prawidłowością i terminowością organizacji procesów rozwoju projektów informatycznych,

-zapewnienie nadzoru nad procesami związanymi z rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych przez udzielanie odpowiedniego wsparcia merytorycznego i organizacyjnego dla zespołów realizujących poszczególne fazy projektu.

Wszystkie powyższe usługi są związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych i polegają na przygotowaniu wizji produktu i przekazywaniu jej pozostałym niezależnym zespołom uczestniczącym w wytwarzaniu produktu, a także zapewnieniu odpowiednich warunków organizacyjnych i merytorycznych dla kompletnej i zgodnej z oczekiwaniami interesariuszy realizacji projektów IT - tak w całościowym odniesieniu do sieci i systemów komputerowych, jak i dotyczącym jedynie ich elementów.

Usługi te skategoryzowane są (zgodnie z kodami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm., zwanych dalej PKWiU) pod numerami 62.01.11.0 oraz 62.01.12.0. Wyjaśnić trzeba, że zakres usług wykonywanych przez Pana w istocie zależy od aktualnych potrzeb danego kontrahenta, stąd konieczne jest ujęcie Pana aktywności w ramach obydwu cytowanych powyżej grupowań.

Czynności, które Pan wykonuje nie dotyczą usług projektowania, programowania i rozwoju oprogramowania technologii informatycznych, czy też tworzenia oprogramowania, jego modyfikowania, czy ulepszania, ani też doradztwa w zakresie oprogramowania. Usługi świadczone przez Pana obejmują stworzenie wizji biznesowej, przeprowadzanie analizy pozyskanych wymagań interesariuszy pod kątem istniejących możliwości technicznych i przekazywanie wniosków w formie plików tekstowych zawierających zarys projektu IT do konkretnych działów zajmujących się właściwymi czynnościami programowania. Pozostałe Pana obowiązki wspierają merytorycznie i organizacyjnie sprawność i rzetelności tworzenia produktu IT zgodnie z oczekiwaniami klienta. Czynności te dotyczą nadawania kierunku tworzenia produktu IT, nadzoru nad kooperacją oraz wspierania działań programistycznych, a nie zawierają znamion działania tworzącego, czy zmieniającego oprogramowanie poprzez wytworzenie kodów programowych. Ograniczają się bowiem do stworzenia odpowiednich warunków merytorycznych, organizacyjnych i technicznych dla niezależnych zespołów zajmujących się oprogramowaniem.

Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), a także związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Reasumując, nie świadczy Pan żadnych usług związanych z wytwarzaniem, modyfikacją lub rozwojem kodu źródłowego oprogramowania komputerowego. Prowadzona działalność gospodarcza nie obejmuje usług związanych z oprogramowaniem, rozumianych jako projektowanie, tworzenie, testowanie i utrzymywanie kodu źródłowego programów komputerowych. Podkreślenia wymaga, że programowaniem zajmują się osobne zespoły zatrudniane przez usługobiorcę, a Pan nie bierze udziału w opracowywaniu i wdrażaniu kodów poszczególnych programów.

Zakładana wysokość przychodu z prowadzonej działalności pozarolniczej, szacowana w szczególności w oparciu dochody osiągnięte od początku prowadzania działalności, nie przekroczy 2 000 000 euro w bieżącym roku podatkowym.

W wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 u.o.r. Nie wykonywał Pan, ani nie wykonuje usług na rzecz byłego pracodawcy, z którym miałby pozostawać w stosunku pracy, czy w spółdzielczym stosunku pracy. Złożył Pan też stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, co stosownie do art. 9 ust. 1 u.o.r., stanowi warunek skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl. art. 4 ust. 1 pkt 1 u.o.r. Dodatkowo może Pan świadczyć inne usługi zakwalifikowane do innych kodów PKWiU, które są opodatkowane inną stawką podatku ryczałtowego, lecz dokona on odpowiedniego rozdziału tych usług i opodatkuje je właściwym podatkiem, a wniosek nie dotyczy tamtej części potencjalnej Pana działalności. W tym zakresie prowadzić Pan będzie stosowną ewidencję, jeśli zajdzie taka potrzeba.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzował Pan, że od 18 maja 2022 r. jest Pan polskim rezydentem podatkowym. Pierwszy przychód z prowadzonej działalności gospodarczej osiągnął Pan 31 maja 2022 r. Prowadzona przez Pana działalność nie mieści się w definicji tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 u.o.r. Nie prowadzi Pan działalności w formie spółki. W roku poprzedzającym rok podatkowy 2022 nie uzyskał Pan żadnych dochodów z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, gdyż działalność swoją rozpoczął Pan 18 maja 2022 r., co wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku. Wyłączenie przedstawione w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) u.o.r., z uwagi na treść pkt 2 tego przepisu nie znajduje zastosowania wobec Pana. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi na rzecz Sp. z o. o. Brak jest jakichkolwiek powiązań natury osobistej, bądź gospodarczej pomiędzy Panem a Pana zleceniodawcą. Nie jest Pan wspólnikiem Sp. z o. o., ani nie pełni Pan w niej funkcji zarządczych.

Doprecyzowuje Pan, że świadczone przez Pana usługi, które stanowią przedmiot złożonego wniosku winny być objęte grupowaniem PKWiU 62.01.11.0.

Do Pana obowiązków w ramach świadczonych usług należą:

-rozpoznawanie wysokopoziomowych wymagań dla systemów informatycznych na podstawie analizy zapotrzebowań biznesowych i technicznych kontrahentów,

-analiza wymagań klientów oraz określanie wymagań przygotowywanego projektu IT,

-udzielanie rekomendacji dotyczących rozwiązań informatycznych,

-przygotowywanie propozycji rozwiązań informatycznych w formie plików tekstowych przekazywanych niezależnym zespołom programistów,

-współpraca z innymi zespołami produktowymi w celu zapewnienia skutecznego funkcjonowania i jednolitości organizacyjnej oraz zgodności rozwiązań z wymaganiami kontrahentów,

-oszacowanie wymaganych zasobów do wdrożenia rozwiązania w celu optymalizacji funkcjonalności produktu IT pod kątem wymagań kontrahentów,

-analiza funkcjonalności systemów informatycznych.

Usługi świadczone przez Pana zakwalifikować należy pod symbolem 62.01.11.0 - usługi związane z projektowaniem programowaniem i rozwojem oprogramowania.

Wyjaśnia Pan, że modyfikuje zapytanie sformułowane pierwotnie we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawnej. Oczywistym pozostaje bowiem, że opisana we wniosku Pana działalność - całokształt świadczonych usług w branży informatycznej - stanowi spójną, stałą działalność o ściśle określonym charakterze, przy czym zmienne są nie tyle działania podejmowane przez Pana, co zakres produktu IT będący przedmiotem projektu, w którym Pan uczestniczy. Dlatego też Pana działalność stanowi jeden stan faktyczny - sekwencję działań, które składają się na szeroko pojętą usługę obejmującą udział w tworzeniu produktu IT – będący źródłem obowiązku podatkowego. Stosownie do treści pkt 7.6.2 Zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) będący załącznikiem do rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676), gdy przeprowadzona analiza opisu wykonywanych czynności wskazuje na możliwość zaliczenia usługi do dwóch lub kilku grupowań, należy przyjąć odpowiednie zasady klasyfikacji. Mając je na względzie oświadcza Pan, że świadczone przez Pana usługi zakwalifikować należy do grupowania 62.01.11.0, albowiem symbol ten nadaje jej zasadniczy charakter (zasada nr 2 cytowanego punktu). Zaznaczyć jednocześnie należy, co również akcentowane zostało w złożonym wniosku, że z uwagi na złożoność problematyki branży IT usługi świadczone przez Pana stanowią działania obejmujące rozpoznanie potrzeb i wymagań kontrahentów, ich analizę pod kątem wymagań projektu IT, przygotowanie propozycji możliwych rozwiązań informatycznych i przekazanie tychże wniosków w formie plików tekstowych pozostałym niezależnym zespołom uczestniczącym w wytwarzaniu produktu, a także zapewnieniu odpowiednich warunków merytorycznych dla kompletnej i zgodnej z oczekiwaniami interesariuszy realizacji projektów IT - tak w całościowym odniesieniu do sieci i systemów komputerowych, jak i dotyczącym jedynie ich elementów. Nie sposób jednakże rozdzielić Pana działań na dwie osobne grupy usług i wyodrębnić dwa osobne stany faktyczne będące niezależnymi źródłami powstania obowiązku podatkowego. Usługi świadczone przez Pana stanowią kompleksową obsługę projektu IT, przy czym - co stanowi kluczową kwestię dla rozstrzygnięcia, czy działalność ta powinna być objęta stawką 12%, czy też 8,5% - nie dotykają one w żadnej mierze działań tworzących, czy zmieniających oprogramowanie poprzez wytworzenie kodów programowych. Czynności, które Pan wykonuje nie dotyczą usług projektowania, programowania i rozwoju oprogramowania technologii informatycznych, czy też tworzenia oprogramowania, jego modyfikowania, czy ulepszania, ani też doradztwa w zakresie oprogramowania.

Na marginesie nadmienia Pan, że zgodnie z ugruntowanym w orzecznictwie stanowiskiem podanie symbolu klasyfikacji PKWiU dla konkretnej usługi nie może być uznane za element stanu faktycznego wymagany we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej w rozumieniu art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa (vide: wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 września 2022 r. w sprawie II FSK 3243/19). Pogląd taki aprobowany był w wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Krajowej pismach (vide: pismo z 15 września 2022 r. w sprawie 0115-KDIT1.4011.426.2022.2.MK, gdzie wystarczające było wskazanie jedynie grupowania 62.02 PKWiU). Siedmiocyfrowe grupowanie PKWiU zostało przedstawione w opisie stanu faktycznego przedmiotowego wniosku, natomiast pojawienie się w dalszej części wniosku niepełnych wskazań symboli PKWiU wynika z oczywistych omyłek pisarskich pozostając bez wpływu na merytoryczną ocenę treści argumentacji.

Nadmienia Pan, że dotychczas ugruntowane było stanowisko organu wydającego decyzję w sprawie indywidualnych interpretacji podatkowych, zgodnie z którym działalność niejednolita pod względem możliwości kwalifikacji pod jeden kod PKWiU opisywana była przez różne siedmiocyfrowe symbole PKWiU, należące do jednego grupowania. W decyzjach tych prezentowany był jednolity pogląd, że działania mogą być wielorodzajowe (stanowiące zespół czynności podlegających pod różne kody PKWiU), a decydujące znaczenie ma wykluczenie możliwości zakwalifikowania tychże usług do grupowań objętych stawką 12% wskazaną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) u.o.r. (vide: pisma Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 marca 2022 r. w sprawie Nr 0114-KDIP2-2.4011.109.2022.2.AP, z 11 maja 2022 r. w sprawie Nr 0112-KDIL2-2.4011.185.2022.3.IM, czy z 15 czerwca 2020 r. w sprawie Nr 0112-KDIL2-2.4011.2 70.2020.4. MC). Złożony wniosek dotyczy bieżącego roku podatkowego i lat kolejnych.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:

-rozpoznawanie wysokopoziomowych wymagań dla systemów informatycznych na podstawie analizy zapotrzebowań biznesowych i technicznych kontrahentów,

-analizę wymagań klientów oraz określanie wymagań przygotowywanego projektu IT,

-udzielanie rekomendacji dotyczących rozwiązań informatycznych,

-przygotowywanie propozycji rozwiązań informatycznych w formie plików tekstowych przekazywanych niezależnym zespołom programistów,

-współpracę z innymi zespołami produktowymi w celu zapewnienia skutecznego funkcjonowania i jednolitości organizacyjnej oraz zgodności rozwiązań z wymaganiami kontrahentów,

-oszacowanie wymaganych zasobów do wdrożenia rozwiązania w celu optymalizacji funkcjonalności produktu IT pod kątem wymagań kontrahentów,

-analizę funkcjonalności systemów informatycznych,

które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.o.r.?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, przychód osiągany w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług ujętych w przedstawionym pytaniu prawnym, które zaklasyfikować należy pod symbolami PKWiU 62.01.11.0 podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.o.r.

Stosownie do treści art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 u.o.r., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Na podstawie art. 6 ust. 1 u.o.r., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 u.o.r., uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Przy czym aktualnie, z racji rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej przez Pana w bieżącym roku podatkowym, wysokość uzyskiwanych przychodów stosownie do treści art. 6 ust. 4 pkt 2 u.o.r. pozostaje irrelewantna dla oceny możliwości korzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania.

Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2 u.o.r., utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Wyłączenia te nie aktualizują się w odniesieniu do Pana.

Na postawie art. 15 ust. 1 u.o.r., na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego, wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów. Cechą charakterystyczną formy opodatkowania, jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015.

W świetle art. 12 ust. 3 u.o.r., jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności. Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 u.o.r., działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU 2015, z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.

Artykuł 12 ust. 1 u.o.r. wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.o.r., stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu. Natomiast w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) u.o.r. zostało wskazane, że właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12%. Przepis ten nie wskazuje jednakże na zastosowanie 12% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług świadczonych przez Pana opisanych w stanie faktycznym.

Co istotne, możliwość korzystania z tej formy opodatkowania, jak i wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług, a klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Należy również zwrócić uwagę - co słusznie podkreśla się w ugruntowanej praktyce organów skarbowych wyrażanej wielokrotnie w wydawanych decyzjach w sprawie indywidualnych interpretacji podatkowych - że stosownie do normy interpretacyjnej wyrażonej w art. 4 ust. 4 u.o.r., ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu.

Zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zatem zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania. Grupowanie PKWiU 62.01.1, o którym m.in. mowa jest w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) u.o.r., obejmuje również usługi sklasyfikowane pod symbolem 62.01.11.0, jednak znajdujące się przy nich oznaczenie „ex” jednakże oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem, co nie aktualizuje się w Pana sytuacji faktycznej.

Warto również przywołać stanowisko wyrażone przez Główny Urząd Statystyczny w Objaśnieniach do PKWiU 2015 - rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z 23 października 2015 r.), zgodnie z którym przez usługi związane z oprogramowaniem należy rozumieć pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.

Mając na uwadze opisany stan faktyczny oraz przytoczone powyżej stanowisko GUS, stwierdza Pan, że nie wykonuje jakichkolwiek czynności związanych z oprogramowaniem. Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone przez Pana oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego uznać trzeba, że nie świadczy pan usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1.

Przedstawiona powyżej analiza obecnego stanu prawnego pozwala zatem na konstatację, że stawką 8,5% mogą być opodatkowane tylko te usługi, które nie mieszczą się w definicji usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), ani doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU EX 62.02). Tym samym należy ocenić, że działalność faktycznie prowadzona przez Pana, objęta grupowaniem 62.01.11.0, jako de facto niezwiązana z oprogramowaniem, tj. nie miesząca się w definicji usług związanych z oprogramowaniem rozumianych jako projektowanie, tworzenie, testowanie i utrzymywanie kodu źródłowego programów komputerowych, ani też doradztwem w tym zakresie, powinna być objęta stawką ryczałtu 8,5%, jako właściwą dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.o.r.

Powyższe stanowisko znajduje oparcie w analizach przedstawionych m.in. pismach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 marca 2022 r. w sprawie Nr 0114-KDIP2-2.4011.109.2022.2.AP, z 30 kwietnia 2021 r. w sprawie Nr 0115-KDIT1.4011.113.2021.l.MR czy z 15 czerwca 2020 r. w sprawie 0112-KDIL2-2.4011.270.2020.4.MC.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzował Pan, że w wykonaniu zobowiązania odnoszącego się do doprecyzowania stanowiska prawnego w zakresie pełnych siedmiocyfrowych symboli PKWiU oświadcza Pan, że w pełni podtrzymuje swoje stanowisko wskazując, że - w świetle wskazanej powyżej argumentacji - świadczone przez Pana usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sklasyfikować należy pod symbolem 62.01.11.0. Jednocześnie ponownie podkreśla Pan, że nie wykonuje jakichkolwiek czynności związanych z oprogramowaniem. Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone przez Pana oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego nie świadczy Pan usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1. Działalność faktycznie prowadzona przez Pana, objęta grupowaniem 62.01.11.0, jako de facto niezwiązana z oprogramowaniem, tj. nie miesząca się w definicji usług związanych z oprogramowaniem rozumianych jako projektowanie, tworzenie, testowanie i utrzymywanie kodu źródłowego programów komputerowych, ani też doradztwem w tym zakresie, powinna być objęta stawką ryczałtu 8,5%, jako właściwą dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.o.r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

 - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wskazać należy, że zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU 2015, wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny - klasa 62.01 „Usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:

-rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,

-pisanie programów na zlecenie użytkownika,

-projektowanie stron internetowych.

Klasa ta nie obejmuje:

-publikowania pakietów oprogramowania, sklasyfikowanego w 58.29,

-usług związanych z przystosowaniem programów na potrzeby rynku, wykonywanych na własny rachunek, sklasyfikowanych w 58.29,

-usług w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które integrują sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne, nawet wtedy, gdy dostarczane oprogramowanie może być ich integralną częścią, sklasyfikowanych w 62.02.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:

  1.   świadczy Pan usługi sklasyfikowane pod symbolem: 62.01.11.0 - usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania;

2.nie świadczy Pan żadnych usług związanych z wytwarzaniem, modyfikacją lub rozwojem kodu źródłowego oprogramowania komputerowego. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza nie obejmuje usług związanych z oprogramowaniem, rozumianych jako: projektowanie, tworzenie, testowanie i utrzymywanie kodu źródłowego programów komputerowych. Nie bierze Pan udziału w opracowywaniu i wdrażaniu kodów poszczególnych programów;

3.zakładana wysokość przychodu z prowadzonej działalności pozarolniczej, szacowana w szczególności w oparciu o dochody osiągnięte od początku prowadzania działalności, nie przekroczy 2 000 000 euro w bieżącym roku podatkowym;

4.prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

5.w wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy.

Mając na uwadze powyższe, skoro jak wskazał Pan w opisie sprawy, prowadzona przez Pana działalność gospodarcza nie obejmuje usług związanych z oprogramowaniem, to może Pan opodatkować przychody uzyskiwane ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Pana usługi były jednak usługami związanymi z oprogramowaniem – uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie sprawy objętej pytaniem. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy, które nie były przedmiotem zapytania.

Nie jesteśmy uprawnieni do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana w uzupełnieniu wniosku grupowania PKWiU oraz przedstawionego opisu sprawy.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00