Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 31 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1146.2022.2.MT
Otrzymywane przez Panią wynagrodzenie (członka Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej) z tytułu wykonywania pracy na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej stanowi dla Pani przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ww. ustawy, który powinien zostać wykazany w zeznaniu podatkowym wraz z innymi przychodami i dochodami uzyskanymi w roku podatkowym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 grudnia 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 8 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia źródła przychodu z tytułu wypłaty wynagrodzenia członkowi zarządu wspólnoty mieszkaniowej.
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 stycznia 2023 r. (data wpływu 24 stycznia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od kwietnia 2001 r. do września 2021 r. nieprzerwanie była Pani członkiem Zarządu Właścicielskiego Wspólnoty Mieszkaniowej, na podstawie uchwały właścicieli. Jest Pani osobą fizyczną oraz członkiem tej Wspólnoty.
Od 2001 r. wykonywała Pani nieodpłatnie pełny zakres prac (w tym administrowanie) na rzecz Wspólnoty. W 2013 r. właściciele (z własnej inicjatywy) postanowili płacić Pani wynagrodzenie i podjęli uchwałę Nr (…).
Powyższe wynagrodzenie rozliczała Pani w Urzędzie skarbowym na zasadach ogólnych w rubryce „Inne źródła”. Zaznacza Pani, że nie zawierała Pani ze Wspólnotą żadnych umów cywilnoprawnych, nigdy nie prowadziła Pani i nie prowadzi działalności gospodarczej. Podstawą Pani wynagrodzenia był wybór. Obecny zarządca twierdzi, że powyższe wynagrodzenie dla członka Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej w ramach pełnienia tej funkcji należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście (art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Wskazała Pani, że przedmiotem Pani zapytania jest rozliczenie za 2021 r. Ponadto przeformułowała Pani zadane pytanie i przedstawiła własne stanowisko w sprawie.
Pytanie
Czy otrzymane przez Panią wynagrodzenie (członka Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej) z tytułu wykonywania pracy na rzez Wspólnoty Mieszkaniowej, stanowi dla Pani przychód z innych źródeł na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pani stanowisko w sprawie
Otrzymane przez Panią wynagrodzenie (jako członka Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej) na podstawie wyboru jakim jest uchwała stanowi przychód dla celów podatkowych. Przychody te nie są przychodami w rozumieniu art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ Wspólnota Mieszkaniowa nie posiada osobowości prawnej.
Reasumując, powyższe wynagrodzenie stanowi przychody z „innych źródeł” o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec powyższego uważa Pani, że rozliczenie tego dochodu w rubryce „Inne źródła” jest prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pani przedstawiła jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2647 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zatem, wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku podlegają opodatkowaniu.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14–15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
W świetle art. 10 ust. 1 pkt 2 i 9 źródłami przychodów są:
2) działalność wykonywana osobiście
9) inne źródła.
Zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.
Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.
Kwestie dotyczące wyboru i wynagradzania członków zarządu wspólnoty mieszkaniowej zostały określone w ustawie z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1048):
Według art. 20 ust. 1 tej ustawy:
Jeżeli liczba lokali wyodrębnionych i lokali niewyodrębnionych jest większa niż trzy, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. Członkiem zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna.
W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o własności lokali:
Czynności zwykłego zarządu podejmuje zarząd samodzielnie.
Zgodnie z art. 22 ust. 2 ww. ustawy:
Do podjęcia przez zarząd czynności przekraczającej zakres zwykłego zarządu potrzebna jest uchwała właścicieli lokali wyrażająca zgodę na dokonanie tej czynności oraz udzielająca zarządowi pełnomocnictwa do zawierania umów stanowiących czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu w formie prawem przewidzianej.
Stosownie do art. 22 ust. 3 pkt 1 tej ustawy:
Czynnościami przekraczającymi zakres zwykłego zarządu są w szczególności:
1) ustalenie wynagrodzenia zarządu lub zarządcy nieruchomości wspólnej
Niezależnie od powyższego należy wskazać na art. 28 tej ustawy, według którego:
Właściciel lokalu pełniący obowiązki członka zarządu może żądać od wspólnoty wynagrodzenia odpowiadającego uzasadnionemu nakładowi pracy.
Jak z powyższego wynika, do ustalenia wynagrodzenia członków zarządu będących członkami wspólnoty mieszkaniowej, konieczna jest uchwała wspólnoty mieszkaniowej. Uzyskiwane z tego tytułu wynagrodzenie przez członka zarządu stanowi przychód dla celów podatkowych.
Wątpliwość Pani budzi kwestia, czy otrzymane wynagrodzenie z tytułu wykonywanej pracy na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej stanowi dla Pani przychód z innych źródeł, czy też przychód z działalności wykonywanej osobiście.
Wypłaty wynagrodzeń dla członków zarządu wspólnoty mieszkaniowej nie stanowią przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych, gdyż wspólnota mieszkaniowa jest jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej.
Zatem otrzymywane przez Panią wynagrodzenie (członka Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej) z tytułu wykonywania pracy na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej stanowi dla Pani przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ww. ustawy, który powinien zostać wykazany w zeznaniu podatkowym wraz z innymi przychodami i dochodami uzyskanymi w roku podatkowym.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), (…), (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right