Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 26 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.781.2022.2.ANK

Czy Spółka przy dochowaniu należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, w odniesieniu do odsetek wypłacanych z tytułu Pożyczki na rzecz Podmiotu powiązanego z Lichtensteinu uprawniona będzie do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 3, 3b-4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „Ustawa o CIT); Czy Spółka, przy dochowaniu należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, w odniesieniu do dywidend wypłacanych na rzecz Podmiotu powiązanego z Lichtensteinu uprawniona będzie do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4, 4a, 4b, 4d Ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy:

   - Spółka przy dochowaniu należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, w odniesieniu do odsetek wypłacanych z tytułu Pożyczki na rzecz Podmiotu powiązanego z Lichtensteinu uprawniona będzie do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 3, 3b-4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „Ustawa o CIT);

   - Spółka, przy dochowaniu należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, w odniesieniu do dywidend wypłacanych na rzecz Podmiotu powiązanego z Lichtensteinu uprawniona będzie do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4, 4a, 4b, 4d Ustawy o CIT.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 stycznia 2023 r. (wpływ 23 stycznia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku)

Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest polskim rezydentem podatkowym. Wraz z nabyciem 100% udziałów Wnioskodawcy przez S z siedzibą (…) Lichtenstein (dalej: „Podmiot powiązany z Lichtensteinu” lub „Wspólnik LI”). Wnioskodawca stał się członkiem międzynarodowej grupy kapitałowej S odpowiedzialnej za rozwój farm fotowoltaicznych oraz produkcję energii elektrycznej z wykorzystaniem paneli fotowoltaicznych na terytorium takich Państw jak Austria, Niemcy, Słowenia i Polska. Wnioskodawca podlega i będzie podlegać w przyszłości w Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Aktualnie 100% udziałowcem Wnioskodawcy jest Podmiot powiązany z Lichtensteinu.

Inna spółka z grupy S z siedzibą w Austrii (dalej: „Podmiot powiązany z Austrii”) posiada prawa do ok. 60 projektów fotowoltaicznych w Polsce (dalej: „Projekty”). W niedalekiej przyszłości Podmiot powiązany z Austrii zamierza zbyć Projekty na rzecz Wnioskodawcy. Wnioskodawca planuje także nabywać projekty farm fotowoltaicznych od innych podmiotów niepowiązanych. Nabyte Projekty od Podmiotu powiązanego z Austrii, jak i projekty od podmiotów niepowiązanych są elementem strategii biznesowej Wnioskodawcy, polegającej na budowie farm fotowoltaicznych oraz produkcji energii elektrycznej (dalej: „Inwestycja”).

Spółka będzie wypłacać na rzecz Wspólnika LI dywidendy (dalej: „Dywidenda”). Jednocześnie, w celu rozwijania i finasowania Inwestycji, nie jest wykluczone, że Wnioskodawca zaciągnie pożyczkę od Wspólnika LI (dalej: „Pożyczka”). W związku z otrzymaną Pożyczką, Wnioskodawca będzie wypłacał odsetki na rachunek bankowy Wspólnika LI.

Na moment wypłaty Dywidendy i odsetek od Pożyczki:

 1) Wspólnik LI będzie posiadał tytuł własności 100% udziałów w kapitale zakładowym Wnioskodawcy nieprzerwanie przez okres dwóch lat;

 2) Odpowiednio Wspólnik LI:

   - nie jest i nie będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania;

   - będzie posiadać tytuł prawny do otrzymania od Wnioskodawcy dywidend, odsetek z tytułu Pożyczki dla własnej korzyści, tj. nie będzie zobowiązany do bezpośredniego przekazania całości lub części należnych mu dywidend i/lub odsetek innemu podmiotowi a nabyte udziały w kapitale zakładowym Wnioskodawcy nie będą objęte żadnym ograniczonym prawem rzeczowym, ani umową ograniczającą władztwo ekonomiczne Wspólnika LI;

   - będzie rzeczywistym właścicielem odsetek od Pożyczki lub Dywidendy wypłacanych przez Wnioskodawcę w rozumieniu art. 4a pkt 29 ustawy o CIT;

   - będzie prowadził rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju swojej siedziby;

   - udostępni Wnioskodawcy ważny certyfikat potwierdzający swoją rezydencję podatkową w Lichtensteinie;

   - udostępni Wnioskodawcy oświadczenie potwierdzające, że jest on rzeczywistym właścicielem wypłacanych odsetek z tytułu Pożyczki lub Dywidendy oraz nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania,

   - będzie prowadzić rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju swojej rezydencji, tj. w Lichtensteinie.

 3) Wnioskodawca:

   - w odniesieniu do wypłacanych na rzecz Wspólnika LI Dywidendy lub odsetek od Pożyczki dochowa należytej staranności w zakresie weryfikacji możliwości zastosowania zwolnienia z pobrania podatku u źródła, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT.

 4) Korzystanie ze zwolnienia z pobrania podatku u źródła w odniesieniu do wypłacanych na rzecz Wspólnika LI Dywidendy lub odsetek od Pożyczki nie będzie:

   - sprzeczne w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem przepisów ustawy o CIT,

   - głównym lub jednym z głównych celów dokonania transakcji lub innej czynności albo wielu transakcji lub innych czynności, a sposób działania nie będzie sztuczny.

 5) Wypłacane przez Wnioskodawcę odsetki od Pożyczki nie będą stanowić:

   - przychodów z podziału zysków lub spłaty kapitału Wnioskodawcy,

   - przychodów z tytułu wierzytelności dającej prawo do udziału w zyskach dłużnika,

   - przychodów z tytułu wierzytelności uprawniającej wierzyciela do zamiany jego prawa do odsetek na prawo do udziału w zyskach dłużnika, ani

   - przychodów z tytułu wierzytelności, która nie powoduje obowiązku spłaty kwoty głównej tej wierzytelności lub gdy spłata jest należna po upływie co najmniej 50 lat od powstania wierzytelności;

 6) Nie jest wykluczone, że dokonywane przez Spółkę wypłaty Dywidendy lub odsetki z tytułu Pożyczki mogą przekroczyć w danym roku podatkowym limit 2.000.000 PLN. W związku z powyższym w przypadku, gdy łącznie wypłaty Dywidendy lub odsetek lub innych płatności będą przekraczać limit 2.000.000 PLN, Wnioskodawca zastosuje się do obowiązujących przepisów i albo (i) nabędzie uprawnienie do zastosowania zwolnienia z poboru podatku u źródła (tj. złoży oświadczenie, o którym mowa w art. 26 ust. 7a Ustawy o CIT lub pozyska opinię o stosowaniu preferencji, o której mowa w art. 26b Ustawy o CIT), albo (ii) pobierze podatek i wystąpi o jego zwrot.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

 1. Czy Spółka przy dochowaniu należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, w odniesieniu do odsetek wypłacanych z tytułu Pożyczki na rzecz Podmiotu powiązanego z Lichtensteinu uprawniona będzie do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 3, 3b-4 Ustawy o CIT?

 2. Czy Spółka, przy dochowaniu należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, w odniesieniu do dywidend wypłacanych na rzecz Podmiotu powiązanego z Lichtensteinu uprawniona będzie do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4, 4a, 4b, 4d Ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie (stanowisko zmodyfikowane zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy w uzupełnieniu wniosku)

Zdaniem Wnioskodawcy

1. W odniesieniu do pytania 1:

Spółka przy dochowaniu należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, w odniesieniu do odsetek wypłacanych z tytułu Pożyczki na rzecz Podmiotu powiązanego z Lichtensteinu uprawniona będzie do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 3, 3b- 4 Ustawy o CIT.

2. W odniesieniu do pytania 2:

Spółka, przy dochowaniu należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, w odniesieniu do dywidend wypłacanych na rzecz Podmiotu powiązanego z Lichtensteinu uprawniona będzie do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4, 4a, 4b, 4d Ustawy o CIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 1:

Ograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski

Podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 3 ust. 2 Ustawy o CIT).

W myśl art. 3 ust. 3 pkt 5 Ustawy o CIT za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia.

Zgodnie z art. 3 ust. 5 Ustawy o CIT za dochody (przychody), o których mowa w ust. 3 pkt 5, uważa się przychody wymienione w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 3 pkt 1-4.

Z powołanych powyższej przepisów Ustawy o CIT, wyrażona została zasada ograniczonego obowiązku podatkowego, w myśl której państwo, na terytorium którego znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma suwerenne prawo do opodatkowania podmiotów niebędących jej rezydentami podatkowymi w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła.

W stosunku do niektórych przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podmioty zagraniczne, obowiązek potrącenia podatku spoczywa na podmiocie polskim dokonującym wypłaty należności będącej źródłem tego przychodu. Katalog takich przychodów został określony w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) - ustala się w wysokości 20% przychodów - tzw. „podatek u źródła”. Przy czym przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 21 ust. 2 Ustawy o CIT).

Niemniej, regulacja art. 22 (winno być: art. 21) ust. 3, 3b-4 Ustawy o CIT przewiduje wyjątek od zasady opodatkowania podatkiem u źródła należności, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT.

Warunki do zwolnienia odsetek z podatku u źródła w Polsce

Zgodnie z art. 21 ust. 3 Ustawy o CIT, zwalnia się od podatku dochodowego przychody, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

 1) wypłacającym należności, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

 2) uzyskującym przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania;

 3) spółka:

a) o której mowa w pkt 1 powyżej, posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 2 wskazanym powyżej, lub

b) o której mowa w pkt 2 powyżej, posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1 powyżej;

 4) rzeczywistym właścicielem należności, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT, jest spółka, o której mowa w pkt 2 wskazanym powyżej.

Stosownie do art. 21 ust. 3b Ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 3, stosuje się, jeżeli posiadanie udziałów (akcji), o którym mowa w ust. 3 pkt 3 oraz ust. 3a, wynika z tytułu własności.

Natomiast przepis art. 21 ust. 3c Ustawy o CIT stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 3, stosuje się, jeżeli spółka, o której mowa w ust. 3 pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Zgodnie z art. 21 ust. 4 Ustawy o CIT, przepis ust. 3 ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółki, o których mowa w ust. 3 pkt 3, posiadają udziały (akcje) w wysokości, o której mowa w ust. 3 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Przepisy ust. 3 i 4 mają również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 3 pkt 3, upływa po dniu uzyskania przez spółkę, o której mowa w ust. 3 pkt 2, przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 (art. 21 ust. 5 zd. 1 Ustawy o CIT).

Zaznaczyć również należy, że w świetle przepisu art. 21 ust. 5 zd. 1 Ustawy CIT, wymóg nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji) przez okres dwóch lat w spółce dokonującej wypłat z tytułów określonych w art. 21 ust. 1 tejże ustawy nie musi być spełniony w dacie dokonywania tych wypłat. Przychód ten korzysta ze zwolnienia również w sytuacji, gdy uzyskujący go podatnik posiada wymagany procent udziałów (akcji) przez okres krótszy niż dwa lata (ustalony na dzień wypłaty należności, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT ), o ile stan ten nie ulegnie zmianie do momentu upływu wymaganego okresu dwóch lat - zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 stycznia 2022 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.639.2021.1.BG.

Stosownie do art. 21 ust. 6 Ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 3, nie ma zastosowania do przychodów, które zgodnie z odrębnymi przepisami zostaną uznane za:

 1) przychody z podziału zysków lub spłaty kapitału spółki wypłacającej należności, o których mowa w ust. 1 pkt 1;

 2) przychody z tytułu wierzytelności dającej prawo do udziału w zyskach dłużnika;

 3) przychody z tytułu wierzytelności uprawniającej wierzyciela do zamiany jego prawa do odsetek na prawo do udziału w zyskach dłużnika;

 4) przychody z tytułu wierzytelności, która nie powoduje obowiązku spłaty kwoty głównej tej wierzytelności lub gdy spłata jest należna po upływie co najmniej 50 lat od powstania wierzytelności.

Natomiast zwolnienia, o którym mowa w ust. 3, nie stosuje się jeżeli wypłacającym należności jest spółka, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, tj. spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskie (art. 21 ust. 9 Ustawy o CIT).

Przepisy art. 20-22 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 22a Ustawy o CIT).

Stosownie do art. 22c przepisów art. 22 ust. 4 nie stosuje się, jeżeli skorzystanie ze zwolnienia określonego w tych przepisach było:

1) sprzeczne w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem tych przepisów;

2) głównym lub jednym z głównych celów dokonania transakcji lub innej czynności albo wielu transakcji lub innych czynności, a sposób działania był sztuczny.

W tym miejscu należy wskazać na przepis art. 4a pkt 29 Ustawy o CIT, zgodnie z którym, ilekroć w ustawie jest mowa o rzeczywistym właścicielu - oznacza to podmiot, który spełnia łącznie następujące warunki:

 a) otrzymuje należność dla własnej korzyści, w tym decyduje samodzielnie o jej przeznaczeniu i ponosi ryzyko ekonomiczne związane z utratą tej należności lub jej części,

 b) nie jest pośrednikiem, przedstawicielem, powiernikiem lub innym podmiotem zobowiązanym prawnie lub faktycznie do przekazania całości lub części należności innemu podmiotowi,

 c) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju siedziby, jeżeli należności uzyskiwane są w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, przy czym przy ocenie, czy podmiot prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio.

Z opisu sprawy wynika, że rzeczywistym właścicielem odsetek o których mowa we wniosku będzie Wspólnik LI. Odsetki jakie będą wypłacane na rzecz Wspólnika związane będą z zawartą z Wnioskodawcą umową pożyczki.

Jak wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 12 października 2022 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.490.2022.2.AK, z przytoczonych przepisów jednoznacznie wynika, że warunkiem zwolnienia od polskiego podatku u źródła jest spełnienie przez uzyskującego odsetki z tytułu udzielonej pożyczki jednocześnie wszystkich przesłanek, o których mowa w art. 21 ust. 3, 3b-4 Ustawy o CIT i niespełnienia przesłanek wskazanych w art. 21 ust. 6 oraz 9 Ustawy o CIT.

W ocenie Wnioskodawcy, we wskazanym zdarzeniu przyszłym, w stosunku do odsetek otrzymanych przez Wspólnika LI z tytułu udzielenia Pożyczki możliwe będzie zastosowanie zwolnienia na podstawie przepisów art. 21 ust. 3, 3b-4 Ustawy CIT.

Mianowicie, spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

 1. wypłacającym należności z tytułu odsetek będzie Spółka - podmiot mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nie będącym spółką komandytową lub komandytowo-akcyjną;

 2. uzyskującym przychody z tytułu odsetek, będzie Wspólnik LI podlegający w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

 3. Wspólnik LI będzie posiadać bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów w kapitale Spółki nieprzerwanie przez 2 lat;

 4. Wspólnik LI nie będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania;

 5. Uzyskiwane przez Wspólnika LI przychody z tytułu odsetek nie będą stanowić:

   - przychodów z podziału zysków lub spłaty kapitału Spółki,

   - przychodów z tytułu wierzytelności dającej prawo do udziału w zyskach dłużnika,

   - przychodów z tytułu wierzytelności uprawniającej wierzyciela do zamiany jego prawa do odsetek na prawo do udziału w zyskach dłużnika oraz

   - przychodów z tytułu wierzytelności, która nie powoduje obowiązku spłaty kwoty głównej tej wierzytelności lub gdy spłata jest należna po upływie co najmniej 50 lat od powstania wierzytelności.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę, iż udziały, o których mowa w pkt 3 powyżej, w Spółce będą posiadane przez Wspólnika LI na zasadzie własności, tj. Wspólnik LI będzie właścicielem udziałów i nie będzie posiadać ich pośrednio, poprzez inny podmiot. W opisanym zdarzeniu przyszłym występuje właśnie taka sytuacja. Udziały, które Wspólnik LI będzie posiadać w Spółce, nie będą objęte żadnym ograniczonym prawem rzeczowym, ani umową ograniczającą władztwo ekonomiczne wspólnika.

Ponadto stwierdzić należy, że Wspólnik LI będzie otrzymywać odsetki z tytułu Pożyczki dla własnej korzyści, w tym będzie decydować samodzielnie o ich przeznaczeniu. Będzie też ponosić ryzyko ekonomiczne związane z utratą tej należności lub jej części. Wnioskodawca nie będzie pośrednikiem, zobowiązanym prawnie lub faktycznie do przekazania całości lub części odsetek należnych Wspólnikowi LI innemu podmiotowi. Nadto Wspólnik LI będzie prowadzić rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju swojej rezydencji.

Powyższe ustalenia prowadzą do wniosku, że struktura biznesowa Wspólnika LI i Wnioskodawcy, która stanowić będzie ramy dla powstania i wypłaty odsetek od Pożyczki będzie mieć postać rzeczywistą. Wymienione przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego łącznie okoliczności świadczą niezbicie, że Wspólnik LI będzie rzeczywistym właścicielem otrzymywanych od Spółki odsetek.

Podkreślenia wymaga, że uprawnieniu zastosowania przedmiotowego zwolnienia nie stoi na przeszkodzie brak wymienienia w załączniku nr 5 do ustawy o CIT spółek z siedzibą na terytorium Lichtensteinu oraz fakt, że podstawa prawna do wymiany informacji podatkowych pomiędzy organami podatkowymi w Polsce i Lichtensteinie nie wynika z umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, ale umowy międzynarodowej, której stroną jest Unia Europejska i Księstwo Lichtensteinu.

Charakter prawny załącznika nr 5 do ustawy o CIT

Powołane przepisy dotyczące zwolnienia z opodatkowania podatkiem u źródła w Polsce wypłacanych odsetek i należności licencyjnych stanowią implementację przepisów Dyrektywy Rady 2003/49/WE z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego do odsetek oraz należności licencyjnych między powiązanymi spółkami różnych Państw Członkowskich (Dz.U.UE.L.2003.157.49, dalej: „Dyrektywa Rady 2003/49/WE”).

Stosownie do art. 21 ust. 8 ustawy o CIT przepisy ust. 3-7 stosuje się odpowiednio do podmiotów wymienionych w załączniku nr 5 do ustawy.

Załącznik nr 5 ustawy o CIT stanowi powtórzenie załącznika do ww. Dyrektywy Rady 2003/49/WE, który wyszczególnia wszystkie formy prawne spółek Państw Członkowskich UE uprawnionych do korzystania ze zwolnienia odsetkowego.

Wobec powyższego, w tym miejscu wskazać należy na definicję pojęcia „spółka Państwa Członkowskiego”, zawartą w art. 3 pkt a) Dyrektywy Rady 2003/49/WE, które oznacza każdą spółkę:

        i. przyjmującą jedną z form wymienionych w Załączniku do niniejszej dyrektywy; oraz

ii. która zgodnie z prawem podatkowym Państwa Członkowskiego jest uznawana za mającą siedzibę w tym Państwie Członkowskim oraz nie jest, w rozumieniu umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania dochodów zawartej z państwem trzecim, uznawana za mającą siedzibę do celów podatkowych poza Wspólnotą; oraz

iii. która podlega jednemu z podatków (enumeratywnie wyszczególnionych w dalszej części tego przepisy) bez zwolnienia lub podatkowi, który jest identyczny lub w istotnym stopniu podobny oraz który jest nałożony po dniu wejścia w życie niniejszej dyrektywy w uzupełnieniu do, lub zamiast tych istniejących podatków.

Zarówno załącznik nr 5 ustawy o CIT, jak i załącznik Dyrektywy Rady 2003/49/WE nie zawiera wyszczególnienia form prawnych spółek z siedzibą na terytorium państw należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (w tym spółek z siedzibą w Lichtensteinie), ponieważ dotyczy on wyłącznie spółek Państw Członkowskich Unii Europejskiej.

Podstawą prawną do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia przez spółki z siedzibą na terytorium państw należących do EOG stanowi Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym z dnia 3 stycznia 1994 r. zawarte pomiędzy Państwami Członkowskiemu UE a Republiką Islandii, Księstwem Lichtensteinu, Królestwem Norwegii (tekst skonsolidowany, Dz.U.UE.L.1994.1.3, dalej: „PEOG”). Jest to akt prawa międzynarodowego i jako taki jego postanowienia nie mogą stanowić elementu aktów prawnych tworzonych przez organy Unii Europejskiej jak i organy Państw Członkowskich.

W świetle art. 31 ust. 1 PEOG, w ramach postanowień Porozumienia zakazane są wszelkie ograniczenia swobody przedsiębiorczości obywateli Państw Członkowskich WE i Państw EFTA na terytorium któregokolwiek z tych Państw. Zakaz ten obejmuje również ograniczenia w tworzeniu agencji, oddziałów lub filii przez obywateli jednego z Państw Członkowskich WE lub Państw EFTA ustanowionych na terytorium któregokolwiek z tych Państw.

Z zastrzeżeniem postanowień rozdziału 4, swoboda przedsiębiorczości obejmuje podejmowanie i wykonywanie działalności prowadzonej na własny rachunek, jak również zakładanie i zarządzanie przedsiębiorstwami, a zwłaszcza spółkami w rozumieniu artykułu 34 akapit drugi, na warunkach ustanowionych przez ustawodawstwo Państwa przyjmującego dla własnych obywateli.

Z dyspozycji art. 34 PEOG wynika natomiast, że na potrzeby stosowania postanowień niniejszego rozdziału [2- dopisek Wnioskodawcy] spółki założone zgodnie z ustawodawstwem Państwa Członkowskiego WE lub Państwa EFTA i mające swoją statutową siedzibę, zarząd lub główne przedsiębiorstwo na terytorium Umawiających się Stron są traktowane jak osoby fizyczne mające przynależność Państwa Członkowskiego WE lub Państwa EFTA. Przez „spółki” rozumie się spółki prawa cywilnego lub handlowego, w tym także spółdzielnie, oraz inne osoby prawne prawa publicznego lub prywatnego, z wyjątkiem spółek, których działalność nie jest nastawiona na osiąganie zysków.

Zgodnie z art. 40 PEOG, w ramach postanowień Porozumienia zakazane są wszelkie ograniczenia między Umawiającymi się Stronami w odniesieniu do swobody przepływu kapitału należącego do osób mających miejsce zamieszkania na terytorium Państw Członkowskich WE lub Państw EFTA, jak również dyskryminacja ze względu na przynależność państwową lub miejsce zamieszkania lub miejsce lokaty kapitału. Załącznik XII zawiera postanowienia niezbędne do wykonania niniejszego artykułu.

Zgodnie z art. 216 ust. 1 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (wersja skonsolidowana, Dz.Urz. UE z dnia 7 czerwca 2016 r., C 202/1, dalej: „TFUE”) Unia Europejska może zawierać umowy z jednym lub z większą liczbą państw trzecich lub organizacji międzynarodowych, jeżeli przewidują to Traktaty, lub gdy zawarcie umowy jest niezbędne do osiągnięcia, w ramach polityk Unii, jednego z celów, o których mowa w Traktatach, albo gdy zawarcie umowy jest przewidziane w prawnie wiążącym akcie Unii, albo gdy może mieć wpływ na wspólne zasady lub zmienić ich zakres. Umowy zawarte przez Unię wiążą instytucje Unii i Państwa Członkowskie (art. 216 ust. 2 TFUE).

Konsekwencją wstąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej było przyjęcie całego acquis communautaire wypracowanego przez państwa członkowskie oraz instytucje europejskie, począwszy od podpisania Traktatu Paryskiego i Traktatu Rzymskiego. Podkreślenia wymaga, że w skład tego dorobku prawnego weszły umowy międzynarodowe, których stroną była WE i aktualnie jest UE (w tym PEOG) oraz zasady prawne Unii Europejskiej sformułowane przez Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich (ETS). Polski porządek prawny jest zatem od 1 maja 2004 r. zasadniczo dualistyczny. Składa się bowiem z podsystemu prawa wspólnotowego (unijnego) i podsystemu prawa polskiego (krajowego). Przy tym prawo wspólnotowe (unijne) stanowi część krajowego porządku prawnego. Źródłem obowiązującego porządku prawnego są zarówno przepisy Konstytucji RP, jak również przepisy Traktatu Akcesyjnego (Aktu Ateńskiego) z dnia 16 kwietnia 2003 r. o przystąpieniu Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864).

Mając zatem na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że wszelkie ograniczenia w zakresie dotyczącym skorzystania z przedmiotowego zwolnienia przez spółki z siedzibą w państwach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego uznać należy za sprzeczne zasadami swobody przepływu kapitału i swobody przedsiębiorczości, które wynikają zarówno z przepisów prawa wspólnotowego, jak i przepisów PEOG (tj. całego acquis communautaire UE).

Stanowisko potwierdzające skorzystanie ze zwolnienia z polskiego podatku u źródła w odniesieniu do należności odsetkowych przez spółki z siedzibą w krajach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego i to od początku akcesji Polski do Unii Europejskiej potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 18 marca 2008 r., sygn. III SA/Wa 2059/07.

Argumentacja zaprezentowana w tym rozstrzygnięciu sądowym zasługuje w pełni na uwzględnienie także w odniesieniu do zwolnienia z opodatkowania odsetek wpłacanych na rzecz udziałowców - spółek z siedzibą w krajach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Prawo do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia w odniesieniu do odsetek wpłacanych na rzecz udziałowców - spółek z siedzibą w krajach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego potwierdziły wielokrotnie także organy podatkowe - zob. interpretacje indywidualne Dyrektora KIS z dnia 12 października 2022 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.490.2022.2.AK, z dnia 23 kwietnia 2021 r., znak 0111-KDIB1-2.4010.83.2021.1.DP.

Należy zatem podkreślić, że brak wyszczególnienia w załączniku nr 5 do Ustawy o CIT formy prawnej spółek z siedzibą w państwach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (w tym spółek z siedzibą na terytorium Lichtensteinu) nie może stanowić podstawy do odmowy prawa do skorzystania ze zwolnienia odsetkowego, regulowanego przepisami art. 21 ust. 3 i nast. Ustawy o CIT.

Sama treść załącznika nr 5 ustawy o CIT jest niewystarczająca dla ustalenia prawa do przedmiotowego zwolnienia. W załączniku wyszczególniono na przykład formy prawne spółek z siedzibą Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (pkt 24 załącznika). Ponieważ z dniem 1 stycznia 2021 r. Wielka Brytania przestała być państwem członkowskim UE i przestała być częścią Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) spółki z siedzibą na terenie Wielkiej Brytanii otrzymujące należności odsetkowe nie mogą już korzystać z przedmiotowego zwolnienia. Na skutek wystąpienia z UE i EOG spółki te mimo, że dalszym ciągu widnieją w treści załącznika nr 5 Ustawy o CIT i załącznika Dyrektywy Rady 2003/49/WE nie spełniają wszystkich warunków określone w art. 21 ust. 3 i nast. Ustawy o CIT. Polscy płatnicy podatku u źródła mogą natomiast korzystać z preferencyjnych zasad poboru podatku u źródła określonych w polsko-brytyjskiej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania (UPO) - zob. interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 30 listopada 2020 r., 0114-KDIP2-1.4010.220.2020.2.MR. Jest to dodatkowy argument przemawiający za tym, że sama treści załącznika nr 5 Ustawy o CIT nie może przesądzać o prawie do przedmiotowego zwolnienia z poboru podatku u źródła od należności odsetkowych.

Powyższe prowadzi do wniosku, że wykładnia załącznika nr 5 Ustawy o CIT nie może ani rozszerzać ani zawężać zakresu podmiotowego zwolnienia należności odsetkowych. W każdym indywidualnym przypadku decydująca dla skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest analiza spełnienia wszystkich warunków, określonych w art. 21 ust. 3 i nast. Ustawy o CIT. Niewątpliwe właśnie z tego powodu ustawodawca zdecydował się na zastosowanie wyrazu „odpowiednio” w treści przepisu odsyłanego do podmiotów wyszczególnionych w załączniku nr 5. Co składnia do stwierdzenia, że załącznik ten niekoniecznie wyszczególnia wszystkie podmioty uprawnione do zwolnienia, w tym w szczególności spółki z siedzibą w krajach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Należy więc uznać, że pomimo, iż Księstwo Lichtensteinu nie zostało wymienione w ww. załączniku, to z uwagi na fakt, że państwo to należy do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, wypłaty odsetek na rzecz Wspólnika LI mogą korzystać ze zwolnienia wskazanego w art. 21 ust. 3 ustawy o CIT.

Podstawa prawna do uzyskania informacji podatkowych

Stosownie do art. 22b ustawy o CIT zwolnienia i odliczenia wynikające z przepisów art. 20-22 stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego innego niż Rzeczpospolita Polska państwa, w którym podatnik ma swoją siedzibę lub w którym dochód został uzyskany.

Dotychczas Polska zawarła 15 ratyfikowanych umów w sprawie wymiany informacji podatkowych (Tax Information Exchange Agreements, TIEA). Obowiązują już umowy z Andorą, Bermudami, Brytyjskimi Wyspami Dziewiczymi, Gibraltarem, Guernsey, Jersey, Kajmanami, San Marino, Wspólnotą Bahamów i Wyspą Man. Na wejście w życie oczekują umowy z Belize, Grenadą, Liberią i Dominiką - https://www.podatki.gov.pl/podatkowa-wspolpraca-miedzynarodowa/wykaz-umow-o-wymianie- informacji-w-sprawach-podatkowych/-Lichtenstein

Tak jak Wnioskodawca wskazał powyżej, podstawy prawne do wystąpienia przez polski organ podatkowy do organów podatkowych obcego państwa mogą wynikać zarówno z prawa międzynarodowego, jak i z prawa UE (A. Krajewska, i in., „Podatek dochodowy od osób prawnych”. Komentarz, wyd. IV, dostęp LEX).

Mając na uwadze powyższe, analizy wymaga, czy na gruncie prawa UE istnieje podstawa prawna uprawniająca polskie organy podatkowe do uzyskania od właściwych organów podatkowych Lichtensteinu stosownych informacji podatkowych.

Z Księstwem Lichtensteinu Wspólnota Europejska zawarła w dniu 24 grudnia 2004 r. umowę ustanawiającą środki równoważne do przewidzianych w dyrektywie Rady 2003/48/WE w sprawie opodatkowania dochodów z oszczędności w formie wypłacanych odsetek (Dz.U.UE.L.2004.379.84). Umowa ta przewidywała bardzo ograniczony zakres informacji, o które organy podatkowe Państw Członkowskich mogły występować do właściwych organów podatkowych Księstwa Lichtensteinu.

W dniu 28 października 2015 r. Unia Europejska zawarła z Liechtensteinem protokół zmieniający do Umowy między Wspólnotą Europejską a Księstwem Liechtensteinu ustanawiającej środki równoważne do przewidzianych w dyrektywie Rady 2003/48/WE w sprawie opodatkowania dochodów z oszczędności w formie wypłacanych odsetek. W wyniku zawarcia przedmiotowego protokołu umowie tej nie tylko nadano nowy tytuł („Umowa między Unią Europejską a Księstwem Liechtensteinu w sprawie automatycznej wymiany informacji finansowych w celu poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych”), ale przede wszystkim wprowadzono do niej postanowienia w zakresie automatycznej wymiany informacji podatkowych na wzór standardów wypracowanych przez OECD (ang. Common Reporting Standard - System automatycznej wymiany informacji).

Protokół zmieniający zaczął obowiązywać od dnia 1 stycznia 2017 r. w zakresie dotyczącym danych od początku 2016 r. Konsekwencją zawarcia protokołu było skreślenie Księstwa Lichtensteinu z listy krajów stosujący szkodliwą konkurencję podatkową - zob. rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz.U. z 2017 r., poz. 997).

Aktualnie państwo to nie znajduje się na liście krajów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową, publikowanej zarówno przez OECD, jak i przez Ministerstwo Finansów, zob.:

 1. obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 14 października 2022 r. w sprawie ogłoszenia listy krajów i terytoriów wskazanych w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, które nie zostały ujęte w wykazie krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wydawanym na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, oraz dnia przyjęcia tego wykazu przez Radę Unii Europejskiej (M.P. z 2022, r., poz. 992);

 2. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2019 r. w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 600).

Jak zostało to już wyartykułowane powyżej Umowy zawarte przez Unię Europejską wiążą instytucje Unii i Państwa Członkowskie (art. 216 ust. 2 TFUE). Umowa między Unią Europejską a Księstwem Liechtensteinu w sprawie automatycznej wymiany informacji finansowych w celu poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych stanowi acquis communautaire UE i nie wymaga dodatkowej ratyfikacji ze strony Państw Członkowskich.

Podsumowując stwierdzić należy, że podstawą prawną do uzyskania przez polski organ podatkowy informacji podatkowych od właściwych organów podatkowych Księstwa Lichtensteinu jest Umowa między Unią Europejską a Księstwem Liechtensteinu w sprawie automatycznej wymiany informacji finansowych w celu poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych. Umowa stanowi rodzaj umowy międzynarodowej, która nie wymaga ratyfikacji przez Rzeczpospolitą Polską z racji tego iż stanowi ona dorobek prawny wypracowany przez Unię Europejską i równocześnie część krajowego porządku prawnego.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, że warunek, o którym mowa w art. 22b ustawy o CIT, stanowiący, że „zwolnienia i odliczenia wynikające z przepisów art. 20-22 stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego innego niż Rzeczpospolita Polska państwa, w którym podatnik ma swoją siedzibę lub w którym dochód został uzyskany” jest w przypadku wypłat odsetek na rzecz Wspólnika LI spełniony.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że na gruncie prawa UE istnieje podstawa prawna uprawniająca polskie organy podatkowe do uzyskania od właściwych organów podatkowych Księstwa Lichtensteinu stosownych informacji podatkowych. W związku powyższy warunek skorzystania z przedmiotowego zwolnienia określony w art. 22b Ustawy o CIT w odniesieniu do należności odsetkowych jakie Wspólnik LI otrzyma od Wnioskodawcy, uznać należy za spełniony.

Obowiązki Wnioskodawcy w zakresie należytej staranności

W ocenie Wnioskodawcy, w celu zastosowania zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 3, 3b - 4 Ustawy o CIT, Spółka, jako płatnik, stosownie do przepisu art. 26 ust. 1 Ustawy CIT jest zobowiązana do zachowania należytej staranności przy weryfikacji warunków uprawniających do zwolnienia z podatku dochodowego od należności odsetkowych wypłacanych Wspólnikowi LI. W szczególności niezbędne jest ustalenie przez płatnika (Spółkę), czy spełnione są warunki wymienione w art. 21 ust. 3, 3b-4 Ustawy o CIT.

Dodatkowo, w ramach zachowania należytej staranności (art. 26 ust. 1 Ustawy o CIT) płatnik powinien zweryfikować, czy odbiorca należności odsetkowych (Wspólnik LI) jest jej rzeczywistym właścicielem, w szczególności poprzez pryzmat prowadzenia przez Wspólnika LI, rzeczywistej działalności gospodarczej.

Przepisy Ustawy o CIT nie nakładają na płatnika obowiązku posiadania pisemnych oświadczeń wspólnika, co do spełnienia każdego z warunków zwolnienia należności odsetkowych, poza poniższymi wyjątkami.

Ustawa nakłada bowiem na płatnika obowiązek posiadania oświadczenia wspólnika, potwierdzającego, że podmiot otrzymujący należności odsetkowe nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania, oraz oświadczenia, że jest on rzeczywistym właścicielem wypłacanych odsetek (art. 26 ust. 1f Ustawy CIT). Nadto na podmiot wypłacający należności odsetkowe został nałożony obowiązek posiadania certyfikatu rezydencji wspólnika otrzymującego należności odsetkowe (art. 26 ust. 1c ustawy o CIT).

Wnioskodawca spełni te dodatkowe warunki. Tak jak bowiem wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka otrzyma bowiem od Wspólnika LI stosowne oświadczenie potwierdzające, że będzie on rzeczywistym właścicielem wypłacanych odsetek z tytułu Pożyczki oraz, że podmiot ten nie będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania oraz certyfikat potwierdzający rezydencję podatkową Wspólnika LI.

Tak jak Spółka wskazała w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka dochowa należytej staranności weryfikując spełnienie wszystkich powyższych warunków.

Stosownie do art. 26 ust. 2e Ustawy o CIT w przypadki kiedy, ,,(...) łączna kwota należności wypłacanych z tytułów wymienionych art. 21 ust. 1 pkt 1 na rzecz podmiotu powiązanego, przekroczyła w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwotę 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami są obowiązane jako płatnicy pobrać, z zastrzeżeniem ust. 2g, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat według stawki podatku określonej w art. 21 ust. 1 pkt 1 od nadwyżki ponad kwotę 2 000 000 zł (...)”

Na podstawie art. 26 ust. 2g ustawy o CIT w przypadku przekroczenia ww. kwoty 2 000 000 zł osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami mogą zastosować zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 3 na podstawie obowiązującej opinii o stosowaniu preferencji, o której mowa w art. 26b ustawy o CIT.

Ponadto wskazać należy, że przepisu ust. 2e nie stosuje się, jeżeli płatnik złożył oświadczenie, że:

 1) posiada dokumenty wymagane przez przepisy prawa podatkowego dla zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania;

 2) po przeprowadzeniu weryfikacji, o której mowa w ust. 1, nie posiada wiedzy uzasadniającej przypuszczenie, że istnieją okoliczności wykluczające możliwość zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowani (art. 26 ust. 7a ustawy o CIT).

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 7a składa się do organu podatkowego w terminach przewidzianych ustawą o CIT w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej dostępnej w Biuletynie Informacji Publicznej.

Mając na uwadze ww. dodatkowe warunki dla skorzystania z przedmiotowego zwolnienia w odniesieniu do należności odsetkowych przekraczających w roku podatkowym łącznie kwotę 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika (Wspólnika LI), Spółka planuje przed dokonaniem stosownej wypłaty złożyć oświadczenie, o którym mowa w art. 26 ust. 7a Ustawy o CIT, uzyskać opinię o stosowaniu preferencji, o której mowa w art. 26b Ustawy o CIT albo wystąpić o zwrot podatku u źródła.

Podsumowując, należy wskazać, że w odniesieniu do odsetek wypłacanych przez Spółkę na rzecz Wspólnika LI tytułem umowy Pożyczki spełnione będą wszystkie warunki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania określonego ww. przepisach ustawy o CIT tj. w szczególności:

   - wypłacającym odsetki będzie spółka kapitałowa mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nie będąca spółką komandytową lub komandytowo-akcyjną (tj. Spółka);

   - uzyskującym odsetki będzie spółka podlegająca w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania (tj. Wspólnik LI);

   - Wspólnik LI nie będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania;

   - Wspólnik LI będzie posiadać bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów w kapitale Spółki, nieprzerwanie przez 2 lata na podstawie tytułu własności;

   - Wspólnik LI będzie rzeczywistym właścicielem otrzymywanych od Spółki odsetek;

   - Wspólnik LI będzie prowadzić rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju swojej siedziby;

   - istnieje podstawa prawna do uzyskania przez organ podatkowy Rzeczpospolitej Polskiej od organów podatkowych państwa, w którym Wspólnik LI będzie mieć siedzibę (Księstwa Lichtensteinu) informacji podatkowych, tj. Umowa między Unią Europejską a Księstwem Liechtensteinu w sprawie automatycznej wymiany informacji finansowych w celu poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych;

   - Uzyskiwane przez Wspólnika LI przychody z tytułu odsetek nie będą stanowić przychodów, o których mowa art. 21 ust. 6 ustawy o CIT,

   - korzystanie ze zwolnienia w odniesieniu do wypłacanych odsetek nie będzie:

   - sprzeczne w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem przepisów ustawy o CIT,

   - głównym lub jednym z głównych celów dokonania transakcji lub innej czynności albo wielu transakcji lub innych czynności, a sposób działania nie będzie sztuczny.

   - mimo, iż w załączniku nr 5 do ustawy o CIT nie zostały wymienione formy prawne udziałowców mających siedziby na terytorium państw wchodzących w skład Europejskiego Obszaru Gospodarczego, mając na uwadze racjonalność ustawodawcy, należy przyjąć, iż zwolnienie z art. 22 (winno być: art. 21) ust. 3, 3b- 4 Ustawy o CIT znajduje zastosowanie również w odniesieniu do należności wypłacanych na rzecz spółek z siedzibą na terytorium EOG, założonych na podstawie lokalnego prawa handlowego, w tym Lichtensteinu.

Mając na uwadze, że Spółka:

- będzie dysponować:

i. oświadczeniem potwierdzającym, że Wspólnik LI, nie będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania,

ii. oświadczeniem potwierdzającym, że Wspólnik LI, będzie rzeczywistym właścicielem wypłacanych odsetek z tytułu Pożyczki oraz

iii. ważnym certyfikatem rezydencji Wspólnika LI,

    - dochowa wynikającego z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT obowiązku należytej staranności,

- stwierdzić należy, że w odniesieniu do odsetek wypłacanych na rzecz Podmiotu powiązanego z Lichtensteinu Spółka będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 3, 3b-4 Ustawy o CIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 2:

Ograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski

Podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 3 ust. 2 Ustawy o CIT).

W myśl art. 3 ust. 3 pkt 5 Ustawy o CIT za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia.

Zgodnie z art. 3 ust. 5 Ustawy o CIT za dochody (przychody), o których mowa w ust. 3 pkt 5, uważa się przychody wymienione w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 3 pkt 1-4.

Z powołanych powyższej przepisów Ustawy o CIT, wyrażona została zasada ograniczonego obowiązku podatkowego, w myśl której państwo, na terytorium którego znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma suwerenne prawo do opodatkowania podmiotów niebędących jej rezydentami podatkowymi w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła.

W stosunku do niektórych przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podmioty zagraniczne, obowiązek potrącenia podatku spoczywa na podmiocie polskim dokonującym wypłaty należności będącej źródłem tego przychodu. Katalog takich przychodów został określony w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT.

Jak stanowi art. 22 ust. 1 Ustawy CIT, podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a Ustawy CIT przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Warunki do zwolnienia Dywidendy z podatku u źródła

W myśl art. 22 ust. 4 Ustawy CIT, „zwalnia się od podatku dochodowego przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, f oraz j wskazanej ustawy (a zatem także dywidendy), (...) jeżeli spełnione są łącznie następujące:

  1) wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

  2) uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

  3) spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;

  4) spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Stosownie do art. 22 ust. 4a Ustawy CIT, zwolnienie, o którym mowa w art. 22 ust. 4 Ustawy CIT, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3 wskazanej ustawy, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Zwolnienie to ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z tytułu udziału w zysku osoby prawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów) (art. 22 ust. 4b ustawy o CIT).

Zaznaczyć również należy, że w świetle przepisu art. 22 ust. 4b Ustawy CIT, wymóg nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji) przez okres dwóch lat w spółce dokonującej wypłat z tytułów określonych w art. 22 ust. 1 tejże ustawy nie musi być spełniony w dacie dokonywania tych wypłat. Dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych korzysta ze zwolnienia również w sytuacji, gdy uzyskujący go podatnik posiada wymagany procent udziałów (akcji) przez okres krótszy niż dwa lata (na dzień wypłaty dywidendy), o ile stan ten nie ulegnie zmianie do momentu upływu wymaganego okresu dwóch lat - zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 stycznia 2022 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.639.2021.1.BG.

Zgodnie natomiast z art. 22 ust. 4d Ustawy CIT, zwolnienie, o którym mowa w art. 22 ust. 4 Ustawy CIT, stosuje się m.in., jeżeli posiadanie udziałów (akcji) wynika:

1) z tytułu własności,

2) w odniesieniu do dochodów uzyskanych z udziałów (akcji) posiadanych na podstawie tytułu własności.

Przepisy art. 20-22 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 22a Ustawy o CIT).

Stosownie do art. 22c przepisów art. 22 ust. 4 nie stosuje się, jeżeli skorzystanie ze zwolnienia określonego w tych przepisach było:

1) sprzeczne w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem tych przepisów;

2) głównym lub jednym z głównych celów dokonania transakcji lub innej czynności albo wielu transakcji lub innych czynności, a sposób działania był sztuczny.

Jak wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 15 września 2017 r., nr 0111-KDIB2-2.4010.5.2017.2.JW, z przytoczonych przepisów jednoznacznie wynika, że warunkiem zwolnienia od podatku z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spełnienie przez uzyskującego dywidendę jednocześnie wszystkich przesłanek, o których mowa w art. 22 ust. ust. 4, 4a, 4b, 4d Ustawy CIT.

W ocenie Wnioskodawcy, we wskazanym zdarzeniu przyszłym, w stosunku do dywidend otrzymanych przez Wspólnika LI od Wnioskodawcy, możliwe będzie zastosowanie zwolnienia dywidendowego na podstawie przepisów art. 22 ust. 4, 4a, 4b, 4d Ustawy CIT.

Mianowicie, spełnione są łącznie następujące warunki:

 1. wypłacającym dywidendę będzie Spółka - podmiot mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

 2. uzyskującym dochody (przychody) z dywidend, będzie Wspólnik LI podlegający w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

 3. Wspólnik LI będzie posiadać bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów w kapitale Spółki nieprzerwanie przez 2 lata;

 4. Wspólnik LI nie będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę, iż udziały o których mowa w pkt 3 powyżej będą posiadane przez Wspólnika LI na podstawie tytułu własności, tj. Wspólnik LI będzie właścicielem udziałów i nie będzie posiadać ich pośrednio, poprzez inny podmiot. W opisanym zdarzeniu przyszłym występuje właśnie taka sytuacja. Udziały, które Wspólnik LI będzie posiadać w Spółce, nie będą objęte żadnym ograniczonym prawem rzeczowym, ani umową ograniczającą władztwo ekonomiczne wspólnika. Tym samym Wspólnik LI będzie posiadać tytuł prawny do otrzymania Dywidendy od Spółki dla własnej korzyści, tj. nie będzie zobowiązany do bezpośredniego przekazania całości lub części należnej mu dywidendy innemu podmiotowi.

Ponadto stwierdzić należy, że Wspólnik LI będzie otrzymywać dywidendy dla własnej korzyści, w tym decydować samodzielnie o jej przeznaczeniu. Będzie też ponosić ryzyko ekonomiczne związane z utratą tej należności lub jej części.

Powyższe ustalenia prowadzą do wniosku, że struktura biznesowa Wspólnika LI i Wnioskodawcy, która stanowić będzie ramy dla powstania i wypłaty dywidendy będzie mieć postać rzeczywistą.

Charakter prawny załącznika nr 4 do ustawy o CIT

Zdaniem Spółki, analogicznie jak w odniesieniu do odsetek od Pożyczki, tak i w przypadku wypłaty dywidendy, uprawnieniu zastosowania zwolnienia z podatku u źródła nie stoi na przeszkodzie brak wymienienia w załączniku nr 4 do ustawy o CIT spółek z siedzibą na terytorium Lichtensteinu oraz fakt, że podstawa prawna do wymiany informacji podatkowych pomiędzy organami podatkowymi w Polsce i Lichtensteinie nie wynika z umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, ale umowy międzynarodowej, której stroną jest Unia Europejska i Księstwo Lichtensteinu.

Powołane przepisy, na podstawie których wypłacana w Polsce dywidenda wolna jest od podatku u źródła, stanowią implementację Dyrektywy Rady 2011/96/UE z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich (Dz.U.UE.L.2011.345.8, dalej: „Dyrektywa Rady 2011/96/UE”).

Stosownie do art. 22 ust. 6 ustawy o CIT przewiduje, że przepisy ust. 4-4d stosuje się odpowiednio również do podmiotów wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy, przy czym w przypadku Konfederacji Szwajcarskiej przepisy ust. 4-4d mają zastosowanie, jeżeli zostanie spełniony warunek, o którym mowa w ust. 4c pkt 2.

Załącznik nr 4 ustawy o CIT stanowi powtórzenie załącznika I część A ww. Dyrektywy Rady 2011/96/UE, który wyszczególnia wszystkie formy prawne spółek Państw Członkowskich UE mogących korzystać z przedmiotowego zwolnienia dywidendowego.

Wobec powyższego, w tym miejscu wskazać należy na definicję pojęcia „spółka Państwa Członkowskiego”, zawartą w art. 2 pkt a) Dyrektywy Rady 2011/96/UE, które oznacza każdą spółkę,

         i. która ma jedną z form wymienionych w załączniku I część A niniejszej dyrektywy,

        ii. zgodnie z prawem podatkowym państwa członkowskiego jest uważana za rezydenta podatkowego w tym państwie członkowskim oraz, zgodnie z warunkami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej z państwem trzecim, nie jest uważana za rezydenta podatkowego poza Unią;

iii. ponadto podlega jednemu z podatków wymienionych w załączniku I część B, bez możliwości wyboru lub zwolnienia, lub podlega jakiemukolwiek innemu podatkowi, który może być zastąpiony przez którykolwiek z tych podatków.

Zarówno załącznik nr 4 ustawy o CIT, jak i załącznik I część A Dyrektywy Rady 2011/96/UE nie zawiera wyszczególnienia form prawnych spółek z siedzibą na terytorium państw należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (w tym spółek z siedzibą w Lichtensteinie), ponieważ dotyczy on wyłącznie spółek Państw Członkowskich.

Tak jak Wnioskodawca wskazał w uzasadnieniu swojego stanowiska do pytania numer 1, podstawą prawną do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia przez spółki z siedzibą na terytorium państw należących do EOG stanowi PEOG.

Obszerne uzasadnienie w tym zakresie przedstawione przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu swojego stanowiska do pytania nr 1, znajduje także zastosowanie w odniesieniu do stosowania zwolnienia dywidendowego.

Stanowisko potwierdzające skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia dywidendowego przez spółki z siedzibą w krajach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego i to od początku akcesji Polski do Unii Europejskiej potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 18 marca 2008 r., sygn. III SA/Wa 2059/07 oraz organy podatkowe - zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 5 czerwca 2014 r., nr ITPB3/423-132/14/AW.

Należy zatem podkreślić, że brak wyszczególnienia w załączniku nr 4 do Ustawy o CIT formy prawnej spółek z siedzibą w państwach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (w tym spółek z siedzibą w Lichtensteinie) nie może stanowić podstawy do odmowy prawa do skorzystania ze zwolnienia dywidendowego, regulowanego przepisami art. 22 ust. 4, 4a, 4b, 4d Ustawy o CIT.

Powyższe prowadzi do wniosku, że wykładnia załącznika nr 4 Ustawy o CIT nie może ani rozszerzać ani zawężać zakresu podmiotowego zwolnienia dywidendowego. W każdym indywidualnym przypadku decydująca dla skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest analiza spełnienia wszystkich warunków, określonych w art. 22 ust. 4, 4a, 4b, 4d Ustawy o CIT. Niewątpliwe właśnie z tego powodu ustawodawca zdecydował się na zastosowanie wyrazu „również” w treści przepisu odsyłanego do podmiotów wyszczególnionych w załączniku nr 4. Co składnia do stwierdzenia, że załącznik ten nie wyszczególnia wszystkich podmiotów uprawnionych do zwolnienia, w tym w szczególności spółki z siedzibą w krajach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Należy więc uznać, że pomimo, iż Księstwo Lichtensteinu nie zostało wymienione w ww. załączniku, to z uwagi na fakt, że państwo to należy do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, wypłata Dywidendy na rzecz Wspólnika LI może korzystać ze zwolnienia wskazanego w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT.

Podstawa prawna do uzyskania informacji podatkowych

Na wstępie Wnioskodawca podkreśla, że przywołana w uzasadnieniu stanowiska dotyczącego pytania nr 1 argumentacja w przedmiocie „Podstawa prawna do uzyskania informacji podatkowych” zachowuje swoją aktualności także w zakresie dotyczącym uzasadnienia stanowiska dotyczącego pytania nr 2 w analogicznym zakresie. W związku z czym Wnioskodawca czyni ją częścią integralną niniejszego stanowiska i odstępuje od ponownego dokładnego przytaczania jej treści.

Mając na uwadze argumentację zaprezentowaną w części zatytułowanej „Podstawa prawna do uzyskania informacji podatkowych” stwierdzić należy, że na gruncie prawa UE istnieje podstawa prawna uprawniająca polskie organy podatkowe do uzyskania od właściwych organów podatkowych Księstwa Lichtensteinu tj.: Umowa między Unią Europejską a Księstwem Liechtensteinu w sprawie automatycznej wymiany informacji finansowych w celu poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych.

W związku z tym, powyższy warunek skorzystania z przedmiotowego zwolnienia określony w art. 22b Ustawy o CIT w odniesieniu do należności dywidendowych jakie Wspólnik LI otrzyma od Wnioskodawcy, uznać należy za spełniony.

Obowiązki Wnioskodawcy w zakresie należytej staranności

W ocenie Wnioskodawcy, w celu zastosowania zwolnienia dywidendowego na podstawie art. 22 ust. 4, 4a, 4b, 4d Ustawy o CIT, Spółka, jako płatnik, stosownie do przepisu art. 26 ust. 1 Ustawy CIT jest zobowiązana do zachowania należytej staranności przy weryfikacji warunków uprawniających do zwolnienia z podatku dochodowego od Dywidend wypłacanych Wspólnikowi LI. W szczególności niezbędne jest ustalenie przez płatnika (Spółkę), czy spełnione są warunki wymienione w art. 22 ust. 4, 4a, 4b, 4d Ustawy o CIT.

Dodatkowo, w ramach zachowania należytej staranności (art. 26 ust. 1 Ustawy o CIT) Spółka jako płatnik zweryfikuje czy odbiorca Dywidendy (Wspólnik LI) jest jej rzeczywistym właścicielem, w szczególności poprzez pryzmat prowadzenia przez Wspólnika LI rzeczywistej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że wszystkie powyższe warunki zostaną spełnione, zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania numer 1 znajduje per analogiam zastosowanie także w przypadku wypłaty Dywidendy.

Podsumowując, należy wskazać, że w odniesieniu do Dywidend wypłacanych przez Spółkę na rzecz Wspólnika LI spełnione będą wszystkie warunki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania określonego w ww. przepisach ustawy o CIT w tym zakresie, tj. w szczególności:

   - wypłacającym dywidendę będzie spółka kapitałowa mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (tj. Spółka);

   - uzyskującym dywidendę będzie spółka podlegająca w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania (tj. Wspólnik LI);

   - Wspólnik LI nie będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania;

   - Wspólnik LI będzie posiadał bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów w kapitale Spółki, nieprzerwanie przez 2 lata na podstawie tytułu własności,

   - Wspólnik LI będzie otrzymywać Dywidendę dla własnej korzyści, w tym będzie samodzielnie decydować o jej przeznaczeniu;

   - istnieje podstawa prawna do uzyskania przez organ podatkowy Rzeczpospolitej Polskiej od organów podatkowych państwa, w którym Wspólnik LI będzie mieć siedzibę (odpowiednio Księstwa Lichtensteinu) informacji podatkowych, tj. Umowa między Unią Europejską a Księstwem Liechtensteinu w sprawie automatycznej wymiany informacji finansowych w celu poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych,

   - korzystanie ze zwolnienia w odniesieniu do wypłacanych dywidend nie będzie:

- sprzeczne w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem przepisów ustawy o CIT,

- głównym lub jednym z głównych celów dokonania transakcji lub innej czynności albo wielu transakcji lub innych czynności, a sposób działania nie będzie sztuczny. 

   - mając na uwadze racjonalność ustawodawcy, należy przyjąć, iż zwolnienie z art. 22 ust. 4, 4a, 4b, 4d Ustawy o CIT znajduje zastosowanie również w odniesieniu do należności wypłacanych na rzecz spółek z siedzibą na terytorium Lichtensteinu (EOG).

Mając na uwadze, że Spółka:

- będzie dysponować:

   - oświadczeniem potwierdzającym, że Wspólnik LI nie będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania oraz

   - ważnym certyfikatem rezydencji Wspólnika LI,

- dochowa wynikającego z art. 26 ust 1 ustawy o CIT obowiązku należytej staranności,

- stwierdzić należy, że w odniesieniu do dywidend wypłacanych na rzecz Podmiotu powiązanego z Lichtensteinu Spółka będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4, 4a, 4b, 4d Ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Państwa wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Ponadto wskazać należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kto jest rzeczywistym właścicielem wypłacanych należności. Okoliczność że rzeczywistym właścicielem wypłacanych należności jest podmiot z Lichtensteinu przyjęto jako opis zdarzenia przyszłego niepodlegający ocenie w ramach interpretacji zgodnie z art. 14b § 2a pkt 2 lit. b Ordynacji podatkowej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00