Interpretacja indywidualna z dnia 24 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.766.2022.1.MF
Dotyczy ustalenia: - czy zwrot nadpłaty podatku od nieruchomości Spółka powinna rozpoznać jako przychód podatkowy; - jeżeli odpowiedź na pytanie 1 jest twierdząca, w którym momencie Spółka powinna rozpoznać przychód podatkowy w sytuacji: - zwrotu nadpłaty podatku od nieruchomości przez Organ podatkowy na rachunek bankowy; - zaliczenia nadpłaty podatku od nieruchomości przez Organ podatkowy na bieżące lub przyszłe zobowiązania w podatku od nieruchomości
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:
- czy zwrot nadpłaty podatku od nieruchomości Spółka powinna rozpoznać jako przychód podatkowy;
- jeżeli odpowiedź na pytanie 1 jest twierdząca, w którym momencie Spółka powinna rozpoznać przychód podatkowy w sytuacji:
-zwrotu nadpłaty podatku od nieruchomości przez Organ podatkowy na rachunek bankowy;
-zaliczenia nadpłaty podatku od nieruchomości przez Organ podatkowy na bieżące lub przyszłe zobowiązania w podatku od nieruchomości.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (dalej: „Spółka”) jest spółką akcyjną zajmującą się (…).
Rokiem podatkowym w Spółce jest rok kalendarzowy. Spółka korzysta od roku podatkowego 2015 (nadal) z uproszczonej metody opłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych.
W dniu (…) 2022 r. Spółka złożyła do Organu podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości tj. Prezydenta Miasta (…) wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.
We wniosku postawione zostały pytania do przedstawionego stanu faktycznego:
a)czy (…) podlegała, w okresie od 1 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2021 r. zwolnieniuz opodatkowania podatkiem od nieruchomości na podstawie przepisu art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych?
b)czy zwolnienie od podatku od nieruchomości, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, w okresie od 1 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2021 r., obejmowało całe działki ewidencyjne, na których faktycznie znajdowały się (…)?
Spółka uważa, iż w okresie od 1 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2021 r., (…), korzystała ze zwolnienia od podatku od nieruchomości.
W interpretacji prawa podatkowego z dnia (…) 2022 r. nr (…) Organ podatkowy - Prezydent Miasta (…) uznał za prawidłowe stanowisko wskazane przez Spółkę w stosunku do obu postawionych pytań.
W związku z potwierdzeniem stanowiska Spółki, ta złożyła korekty podatku od nieruchomości za okres pięciu lat podatkowych wstecz tj. od 1 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2021 r. Jednocześnie Spółka zwróciła się o zwrot nadpłaconego podatku od nieruchomości na wskazany rachunek bankowy.
Pytania
- Czy zwrot nadpłaty podatku od nieruchomości Spółka powinna rozpoznać jako przychód podatkowy?
- Jeżeli odpowiedź na pytanie 1 jest twierdząca, w którym momencie Spółka powinna rozpoznać przychód podatkowy w sytuacji:
-zwrotu nadpłaty podatku od nieruchomości przez Organ podatkowy na rachunek bankowy?
-zaliczenia nadpłaty podatku od nieruchomości przez Organ podatkowy na bieżące lub przyszłe zobowiązania w podatku od nieruchomości?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Zdaniem Spółki, zwrot nadpłaconego podatku od nieruchomości stanowić będzie dla Spółki przychód podatkowy.
Spółka podatek od nieruchomości, jako związany z prowadzoną działalnością gospodarczą, zalicza w koszty uzyskania przychodów w dacie płatności kolejnych rat podatku od nieruchomości (art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm., winno być: „t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm.”),
Nadpłatą podatku wg art. 72 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm., winno być: „t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651”) jest kwota nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.
Należy więc przyjąć, że do dnia uznania nadpłaty podatku od nieruchomości przez Organ podatkowy, podatek ten był płacony w prawidłowej wysokości, zgodnie ze składanymi deklaracjami.
W związku z tym, podstawa w podatku dochodowym od osób prawnych była ustalona w prawidłowej wysokości. Nie doszło przy jej ustalaniu do błędu rachunkowego ani innej oczywistej omyłki, o których mowa w art. 15 ust. 4i ustawy o podatku od osób prawnych, dlatego w ocenie Spółki, nie zachodzi konieczność korygowania kosztów uzyskania przychodów za lata wstecz.
Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
W myśl art. 12 ust. 4 pkt 6 wyżej wymienionej ustawy, do przychodów nie zalicza się zwróconych, umorzonych lub zaniechanych podatków i opłat stanowiących dochody budżetu państwa albo budżetów jednostek samorządu terytorialnego, niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.
Oznacza to, że w przypadku, gdy podatki i opłaty o jakich mowa w art. 12 ust. 4 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, to będą one stanowiły przychód w części, w jakiej zostały wcześniej uznane za koszty uzyskania przychodów.
To z kolei oznacza brak konieczności korygowania kosztów uzyskania przychodów z tytułu zwrotu nadpłaconego podatku od nieruchomości. Stanowisko prezentowane przez Spółkę znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 10 września 2019 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.295.2019.1.ANK. W interpretacji tej Organ podatkowy uznał, że zwrot nadpłaty podatku od nieruchomości wiąże się z powstaniem przychodu podatkowego - w oparciu o art. 12 ust. 4 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Podobnie w Interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 lutego 2017 r. (Znak: 2461-IBPB-1-3.4510.1083.2016.1.IZ), czy w Interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 12 stycznia 2017 r. (Znak: 0461-ITPB3.4510.614.1.AD).
Ad. 2
Spółka uważa, że przychód podatkowy powstanie dla niej, w przypadku zwrotu nadpłaty podatku od nieruchomości przez Organ podatkowy na rachunek bankowy, w dacie otrzymania zwrotu, zgodnie z art. 12 ust. 3e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Podobnie wynika z interpretacji indywidualnych m.in. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 lutego 2017 r., Znak: 2461-IBPB-1-3.4510.1083.2016.1.IZ.
Zdaniem Spółki, przychód podatkowy w przypadku, gdy nadpłata podatku od nieruchomości zostanie zaliczona przez Organ podatkowy na bieżące lub przyszłe zobowiązania w podatku od nieruchomości, powstanie w dacie zaliczenia - zarachowania nadpłaty przez Organ podatkowy na bieżące lub przyszłe zobowiązania w podatku od nieruchomości.
W tym przypadku dniem zwrotu nadpłaty - powstania przychodu podatkowego, będzie dzień wymagalności kolejnych rat podatku od nieruchomości.
Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidulanej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 3 lipca 2014 r., Znak: IBPBI/2/423-435/13/MS, który potwierdził stanowisko podatnika, że momentem faktycznego otrzymania przychodu, w przypadku zaliczenia nadpłaty podatku od nieruchomości na bieżące lub przyszłe zobowiązania będzie moment zarachowania przez Organ podatkowy kwoty nadpłaty na poczet bieżących i przyszłych zobowiązań podatkowych.
Podobnie, takie stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 6 listopada 2016 r., Znak: 0461-ITPB3.4510.481.2016.1.AW, który wskazał, że w obowiązującym stanie prawnym zaliczenie nadpłaty na przyszłe zobowiązania podatkowe jest możliwe z chwilą gdy obowiązek podatkowy przekształci się w wymagalne zobowiązanie podatkowe.
W świetle powyższego Spółka wnosi o potwierdzenie stanowiska przez nią zaprezentowanego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm.; dalej: „ustawa o CIT”),
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Należy zauważyć ze ustawodawca nie wprowadził do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ogólnej definicji przychodu. W art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, wskazane zostały jedynie przykładowe przysporzenia zaliczane do tej kategorii.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT,
otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;
Stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 6 ustawy o CIT,
do przychodów nie zalicza się zwróconych, umorzonych lub zaniechanych podatków i opłat stanowiących dochody budżetu państwa albo budżetów jednostek samorządu terytorialnego, niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów;
Przepis ten stanowi więc, że zwrócone, umorzone lub zaniechane podatki i opłaty – co do zasady – nie stanowią przychodu.
Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, w której podatki i opłaty o jakich mowa w art. 12 ust. 4 pkt 6 ustawy o CIT, zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. W takiej sytuacji zwrócone podatki i opłaty będą stanowiły przychód w części, w jakiej zostały wcześniej uznane za koszty uzyskania przychodów.
Odnosząc powyższe do analizowanej sytuacji stwierdzić należy, że – w sprawie będącej przedmiotem wniosku – nadpłata podatku od nieruchomości będzie stanowiła przychód podatkowy Spółki w takiej części, w jakiej wcześniej podatek od nieruchomości zaliczono do kosztów uzyskania przychodu.
Jednocześnie zaznaczyć należy, że stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 7 ustawy o CIT,
do przychodów nie zalicza się odsetek otrzymanych w związku ze zwrotem nadpłaconych zobowiązań podatkowych i innych należności budżetowych, a także oprocentowania zwrotu różnicy podatku od towarów i usług, w rozumieniu odrębnych przepisów.
Zatem ewentualne, otrzymane odsetki w związku ze zwrotem nadpłaty z tytułu uiszczonego podatku od nieruchomości nie będą stanowiły przychodu.
Zgodnie z art. 72 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że w dniu (…) 2022 r. Spółka złożyła do Organu podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości tj. Prezydenta Miasta (…) wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.
We wniosku postawione zostały pytania do przedstawionego stanu faktycznego:
a)czy (…) podlegała, w okresie od 1 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2021 r. zwolnieniuz opodatkowania podatkiem od nieruchomości na podstawie przepisu art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych?
b)czy zwolnienie od podatku od nieruchomości, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, w okresie od 1 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2021 r., obejmowało całe działki ewidencyjne, na których faktycznie znajdowały się (…)?
Spółka uważa, iż w okresie od 1 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2021 r., (…), korzystała ze zwolnienia od podatku od nieruchomości.
W interpretacji prawa podatkowego z dnia (…) 2022 r. nr (…) Organ podatkowy - Prezydent Miasta (…) uznał za prawidłowe stanowisko wskazane przez Spółkę w stosunku do obu postawionych pytań.
W związku z potwierdzeniem stanowiska Spółki, ta złożyła korekty podatku od nieruchomości za okres pięciu lat podatkowych wstecz tj. od 1 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2021 r. Jednocześnie Spółka zwróciła się o zwrot nadpłaconego podatku od nieruchomości na wskazany rachunek bankowy.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w sytuacji przedstawionej we wniosku w takiej części w jakiej wcześniej podatek od nieruchomości zaliczono do kosztów uzyskania przychodu, zwrócona – jako zwrot wydatków - nadpłata będzie stanowiła przychód podatkowy stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zatem zgodzić się należy z Wnioskodawcą, iż nadpłata w podatku od nieruchomości, potwierdzona decyzją Organu podatkowego stanowi przychód podatkowy. Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku dokonywania korekty deklaracji CIT za lata wstecz.
Odnosząc się natomiast do momentu rozpoznania przychodu podatkowego w sytuacji zwrotu nadpłaty podatku od nieruchomości przez Organ podatkowy na rachunek bankowy wskazać należy, iż:
Zgodnie z dyspozycją art. 77 § 1 Ordynacji podatkowej,
Nadpłata podlega zwrotowi w terminie:
1)30 dni od dnia wydania nowej decyzji - jeżeli nadpłata powstała w związku z uchyleniem albo stwierdzeniem nieważności decyzji;
2)30 dni od dnia wydania decyzji stwierdzającej nadpłatę lub określającej wysokość nadpłaty;
3)30 dni od dnia wydania decyzji o zmianie, uchyleniu albo stwierdzeniu nieważności decyzji - jeżeli w związku z uchyleniem albo stwierdzeniem nieważności decyzji nie wystąpi obowiązek wydania nowej decyzji;
4)30 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w art. 74;
4a) 30 dni od dnia wejścia w życie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego lub publikacji sentencji orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub od dnia, w którym uchylono lub zmieniono w całości lub w części akt normatywny, jeżeli wniosek, o którym mowa w art. 74, został złożony przed terminem wejścia w życie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego lub publikacji sentencji orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
5)3 miesięcy od dnia złożenia zeznania lub deklaracji, o których mowa w art. 73 § 2 pkt 1-3, z zastrzeżeniem pkt 5a i § 2;
5a) 45 dni od dnia złożenia za pomocą środków komunikacji elektronicznej zeznania, o którym mowa w art. 73 § 2 pkt 1, przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, z zastrzeżeniem § 2;
6)2 miesięcy od dnia złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wraz ze:
a)skorygowanym zeznaniem (deklaracją) - w przypadkach, o których mowa w art. 75 § 3,
b)skorygowanym zeznaniem (deklaracją) i z umową spółki aktualną na dzień rozwiązania spółki - w przypadku, o którym mowa w art. 75 § 3a
- lecz nie wcześniej niż w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania lub deklaracji, o których mowa w art. 73 § 2, albo 45 dni od dnia złożenia za pomocą środków komunikacji elektronicznej zeznania, o którym mowa w art. 73 § 2 pkt 1, przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych.
Stosownie do art. 77b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej,
§ 1. Zwrot nadpłaty następuje:
1)w przypadku gdy podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do posiadania rachunku bankowego lub rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, wyłącznie na ten rachunek wskazany przez podatnika, płatnika lub inkasenta;
2)w przypadku gdy podatnik mający miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, płatnik lub inkasent nie jest obowiązany do posiadania rachunku bankowego lub rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, na wskazany rachunek bankowy lub rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej podatnika, płatnika lub inkasenta albo przekazem pocztowym, chyba że podatnik, płatnik lub inkasent zażądają zwrotu nadpłaty w kasie;
3)w przypadku gdy podatnik mający miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie jest obowiązany do posiadania rachunku bankowego lub rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, wyłącznie na wskazany rachunek bankowy podatnika.
§ 2. Za dzień zwrotu nadpłaty uważa się dzień:
1)obciążenia rachunku bankowego organu podatkowego na podstawie polecenia przelewu;
2)nadania przekazu pocztowego;
3)wypłacenia kwoty nadpłaty przez organ podatkowy lub postawienia nadpłaty do dyspozycji podatnika w kasie.
W myśl art. 12 ust. 3e ustawy o CIT,
W przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c, 3d i 3f, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.
Zatem momentem rozpoznania przychodu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 3e ww. ustawy, będzie moment faktycznego otrzymania przez Wnioskodawcę zwrotu nadpłaconego podatku.
Zatem Państwa stanowisko, iż przychód podatkowy powstanie w przypadku zwrotu nadpłaty podatku od nieruchomości przez Organ podatkowy na rachunek bankowy, w dacie otrzymania zwrotu, zgodnie z art. 12 ust. 3e ustawy o CIT, należy uznać za prawidłowe.
Odnosząc się natomiast do momentu rozpoznania przychodu podatkowego w sytuacji zaliczenia nadpłaty podatku od nieruchomości przez Organ podatkowy na bieżące lub przyszłe zobowiązania w podatku od nieruchomości, wskazać należy, iż przepisy omawianej ustawy podatkowej nie zawierają szczególnych regulacji dotyczących momentu rozpoznania nadpłaty, jako przychodu podatkowego, w przypadku przerachowania tej nadpłaty na poczet zaległości podatkowej, bieżących zobowiązań podatkowych, czy przyszłych zobowiązań podatkowych.
Dlatego też, dążąc do ustalenia daty rozpoznania przychodów podatkowych z tytułu przedmiotowej nadpłaty podlegającej przerachowaniu na poczet ww. zobowiązań podatkowych w podatku od nieruchomości, należy się posiłkować przepisami ustawy Ordynacji podatkowej.
Należy zatem wyjaśnić, że zgodnie z art. 5 Ordynacji podatkowej,
zobowiązaniem podatkowym jest wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłacenia na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo gminy podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach prawa podatkowego.
Stosownie natomiast do art. 6 powołanej ustawy,
podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej.
Katalog czynności i zdarzeń skutkujących wygaśnięciem w całości lub w części zobowiązania podatkowego został zawarty w art. 59 ww. ustawy. Należy do nich m.in. zaliczenie nadpłaty lub zaliczenie zwrotu podatku (art. 59 § 1 pkt 4 Ordynacji podatkowej).
Pojęcie nadpłaty zostało wyjaśnione w art. 72 § 1 ww. ustawy. W punkcie pierwszym tego artykułu ustanowiono, że za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.
Na mocy art. 76 § 1 Ordynacji podatkowej,
nadpłaty wraz z ich oprocentowaniem podlegają zaliczeniu z urzędu na poczet zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę, odsetek za zwłokę od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek, kosztów upomnienia oraz bieżących zobowiązań podatkowych, a w razie ich braku podlegają zwrotowi z urzędu, chyba że podatnik złoży wniosek o zaliczenie nadpłaty w całości lub w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.
W myśl art. 76a § 1 i 2 Ordynacji podatkowej
§ 1. W sprawach zaliczenia nadpłaty na poczet zaległych oraz bieżących zobowiązań podatkowych wydaje się postanowienie, na które służy zażalenie. W przypadku zaliczenia nadpłaty na poczet zaległości podatkowych przepisy art. 55 § 2 i art. 62 § 1 stosuje się odpowiednio.
§ 2. Zaliczenie nadpłaty na poczet zaległości podatkowych następuje z dniem:
1.powstania nadpłaty - w przypadkach, o których mowa w art. 73 § 1 pkt 1-3 i 5 oraz § 2;
2.złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty.
Odnosząc powyższe do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że nadpłata może służyć uregulowaniu zaległości podatkowej, bieżących zobowiązań podatkowych oraz przyszłych zobowiązań podatkowych, tj. zobowiązań, które na moment jej zaistnienia jeszcze nie powstały. Zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań jest dokonywane na wniosek podatnika, przy czym wygaśnięcie zobowiązań wskutek takiego zaliczenia nie nastąpi wcześniej niż powstanie tych zobowiązań.
Należy przy tym podkreślić, że samo zaliczenie nadpłaty na zobowiązania podatkowe podatnika jest czynnością materialnotechniczną. Warunkiem formalnym tego zaliczenia jest natomiast wydanie stosownego postanowienia. Zgodnie bowiem z art. 76a § 1 Ordynacji podatkowej, w sprawach zaliczenia nadpłaty na poczet zaległych oraz bieżących zobowiązań podatkowych wydaje się postanowienie, na które służy zażalenie. Wydając ww. postanowienie Organ podatkowy stwierdza, że na dzień dokonania zaliczenia kwoty nadpłaty przestaje istnieć określona zaległość lub bieżące zobowiązanie podatkowe.
W przypadku złożenia przez podatnika wniosku o zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych, przedmiotowe postanowienie jest wydawane dopiero, gdy przyszłe zobowiązania, o których mowa we wniosku podatnika powstaną, tj. zaistnieją jako zobowiązanie podatnika do zapłacenia podatku w określonej wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach prawa podatkowego (w istocie nadpłata podatku jest zatem zaliczana na poczet bieżących zobowiązań podatkowych). W świetle obowiązujących przepisów bowiem nie jest możliwym dokonanie zaliczenia nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych dopóki obowiązek podatkowy nie przekształci się w wymagalne zobowiązanie podatkowe, zatem dopiero w tym momencie jest możliwe żądanie zaspokojenia zobowiązania. Tym samym, w przypadku gdy nadpłata zostaje przerachowana przez Organ podatkowy na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych za dzień otrzymania nadpłaty należy uznać dzień wymagalności przyszłego zobowiązania, na który ma zostać przerachowana nadpłata.
W konsekwencji Państwa stanowisko, iż przychód podatkowy w przypadku, gdy nadpłata podatku od nieruchomości zostanie zaliczona przez Organ podatkowy na bieżące lub przyszłe zobowiązania w podatku od nieruchomości, powstanie w dacie zaliczenia - zarachowania nadpłaty przez Organ podatkowy na bieżące lub przyszłe zobowiązania w podatku od nieruchomości, należy uznać za prawidłowe.
Reasumując Państwa stanowisko, w zakresie ustalenia:
- czy zwrot nadpłaty podatku od nieruchomości Spółka powinna rozpoznać jako przychód podatkowy;
- jeżeli odpowiedź na pytanie 1 jest twierdząca, w którym momencie Spółka powinna rozpoznać przychód podatkowy w sytuacji:
-zwrotu nadpłaty podatku od nieruchomości przez Organ podatkowy na rachunek bankowy;
-zaliczenia nadpłaty podatku od nieruchomości przez Organ podatkowy na bieżące lub przyszłe zobowiązania w podatku od nieruchomości
- jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, iż została ona wydana w indywidualnej sprawie podmiotu, który o jej wydanie wystąpił, zatem nie jest ona wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651).