Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 20 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.855.2022.2.KD

Ustalenie stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 października 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 3 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan  – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 grudnia 2022 r. (wpływ 22 grudnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Od 1 marca 2017 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą związaną z testowaniem oprogramowania. Przeważającym przedmiotem Pana działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007) jest działalność związana z oprogramowaniem (62.01.Z).

Posiada Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 w zw. z ust. 1a ustawy o PIT i od 1 stycznia 2022 r. rozlicza podatek dochodowy od osób fizycznych od przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ZPD.

Dokumentację podatkową dla potrzeb rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych, prowadzi Pan w formie ewidencji przychodów.

1 maja 2022 r. zawarł Pan ze spółką funkcjonującą w obrocie prawnym jako Inc., czyli spółka posiadająca osobowość prawną z siedzibą na terytorium Stanów Zjednoczonych (dalej: „Spółka”) umowę o świadczenie usług (dalej: „Umowa”). Wcześniej świadczył Pan usługi na rzecz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Polski, jednak ze względu na tożsamy charakter świadczonych usług oraz zapisy w umowie, we wniosku będzie odnosił się Pan jedynie do umowy zawartej z zagranicznym kontrahentem z zastrzeżeniem, że opis również odzwierciedla relacje jakie łączyły Pana z byłym polskim kontrahentem.

W ramach Umowy świadczy Pan na rzecz Spółki usługi związane:

z przeprowadzeniem manualnych testów oprogramowania oraz

z realizowaniem zadań Test Project Managera.

Główną rolą Pana jako testera jest sprawdzanie nowych funkcjonalności, tworzonych przez programistów oraz wykonywanie dokumentacji testowej. Istotą tego jest sprawdzenie, czy wymagane funkcjonalności zostały prawidłowo zaimplementowane zgodnie z wytycznymi klientów, co realizowane jest poprzez tzw. testy manualne. Aby poprawnie przeprowadzić test manualny analizuje Pan dokumentację, specyfikację i wymagania klientów, żeby wiedzieć jaki jest oczekiwany wynik aplikacji/funkcjonalności i jakie zachowanie oprogramowania jest uznawane za poprawne przez projektantów aplikacji. W trakcie przeprowadzania testów manualnych dokonuje Pan porównania, czy dana aplikacja/funkcjonalność działa zgodnie, czy niezgodnie ze specyfikacją i wymaganiami klientów. Po zakończeniu testów, w zależności od wyniku, przekazuje Pan je do finalnej akceptacji lub też zgłasza wykryte błędy/defekty do programistów (następuje tzw. rejestracja wyników, zgłaszanie raportów oraz defektów).

Dodatkowo dokonuje Pan sprawdzenia funkcjonowania aplikacji po ich zmianie/aktualizacji, która jest wynikiem zgłoszenia błędu przez klienta zewnętrznego. Celem takiej weryfikacji jest potwierdzenie faktycznego występowania i wyeliminowania błędów w aplikacjach. Sposób przeprowadzania takich testów jest tożsamy do standardowych procedur opisanych powyżej. Wśród czynności wykonywanych przez Pana w ramach świadczonych usług jest również sprawdzenie, czy testy przeprowadzane przez Pana w środowisku testowym również dają pozytywne rezultaty w środowisku produkcyjnym (tj. końcowej wersji programu).

Do obowiązków Pana nie należą tworzenie i utrzymywanie środowiska testowego (tj. serwerów, oprogramowania tych serwerów, aktualizacji oprogramowania serwerów, systemów operacyjnych serwerów); programowanie (kodowanie) testowanego oprogramowania, ani usługi doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego.

W związku z przeprowadzaniem manualnych testów oprogramowania świadczy Pan następujące usługi:

1)sprawdzanie nowych funkcjonalności, tworzonych przez programistów;

2)wykonywanie dokumentacji testowej;

3)analiza dokumentacji, specyfikacji i wymagań klientów celem poznania oczekiwanego wyniku aplikacji/funkcjonalności i zachowanie oprogramowania uznawanego za poprawne przez projektantów programu;

4)porównywanie, czy dana aplikacja/funkcjonalność działa zgodnie, czy niezgodnie ze specyfikacją i wymaganiami klientów;

5)przekazywanie programu do finalnej akceptacji lub zgłaszanie wykrytych błędów/defektów do programistów (w ramach tzw. rejestracji wyników, zgłaszania raportów oraz defektów);

6)sprawdzenie funkcjonowania aplikacji po ich zmianie/aktualizacji, która jest wynikiem zgłoszenia błędu przez klienta zewnętrznego celem potwierdzenie faktycznego wyeliminowania błędów w programach;

7)sprawdzenie, czy testy przeprowadzane w środowisku testowym również dają pozytywne rezultaty w środowisku produkcyjnym (tj. końcowej wersji programu).

Innym rodzajem działalności prowadzonej przez Pana jest realizowanie zadań Test Project Managera. Zakres usług świadczonych przez Pana związany jest z nadzorem nad prawidłową realizacją poszczególnych faz testowania oprogramowania, tworzeniem strategii testowania oprogramowania, komunikacją z zespołem projektowym, merytorycznym wsparciem zespołu w procesie testowania oprogramowania, wsparciem operacyjnym w zarządzaniu projektem w zakresie związanym z testowaniem oprogramowania i spotkaniami z klientem.

Faktycznie wykonywana działalność w żadnym miejscu nie będzie polegała na programowaniu, lecz na projektowaniu oraz nadzorowaniu procesu testowania, tworzenia i wdrażania programów. Za pisanie kodów programów odpowiedzialne będą inne osoby, niezależne od Pana. Pana klienci są zamawiającymi koncepcję oprogramowania lub też jego rozwinięcia, a Pan sam doradza w zakresie wyboru optymalnych rozwiązań, procesów zapewniania jakości wytwarzanego produktu, sam jednak nie uczestniczy w procesie programowania. W Pana ocenie, wyżej opisane czynności nie są usługami związanymi z oprogramowaniem i jego tworzeniem.

W ramach realizacji zadań Test Project Managera wyszczególnia Pan następujące usługi:

1)nadzór nad prawidłową realizacją poszczególnych faz testowania oprogramowania;

2)komunikacja z zespołem projektowym;

3)merytoryczne wsparcie zespołu w procesie testowania oprogramowania,

4)wsparcie operacyjne w zarządzaniu projektem w zakresie związanym z testowaniem oprogramowania;

5)spotkania z klientem.

Podkreślenia wymaga fakt, że działalność prowadzona przez Pana jest działalnością usługową. Świadcząc ww. usługi, zarówno usługi przeprowadzania manualnych testów oprogramowania, jak i realizowanie zadań Test Project Managera, nie dokonuje Pan żadnych ingerencji w kodzie źródłowym aplikacji.

Wystąpił Pan do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego z wnioskiem o wydanie opinii interpretacyjnej w przedmiocie klasyfikacji statystycznej świadczonych przez Pana usług na gruncie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676).

Dodatkowo wystąpił Pan do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie wiążącej informacji stawkowej w celu sklasyfikowania przez Organ wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) świadczonych przez Pana usług na gruncie podatku od towarów i usług.

Za świadczone usługi przysługuje Panu wynagrodzenie. Wynagrodzenie płatne jest i będzie na podstawie prawidłowo wystawionej i uprzednio zaakceptowanej przez Spółkę faktury VAT, która zostanie doręczona Spółce przez Pana, np. pocztą elektroniczną.

Oświadcza Pan, że od początku prowadzenia działalności przychody z działalności gospodarczej nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro w którymkolwiek roku podatkowym oraz nigdy nie wystąpiły przesłanki wyłączające opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, określone w art. 8 ustawy o ZPD.

Mając na uwadze wszystkie powyższe okoliczności, chciałby Pan opodatkować przychody osiągane ze świadczenia ww. usług ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%.

W uzupełnieniu wniosku z 22 grudnia 2022 r. wskazał Pan, że wniosek dotyczy oceny, czy może Pan opodatkować przychody z opisanych usług zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5% - bez oceny, czy stanowisko Pana w zakresie zakwalifikowania opisanych usług do grupowania 62.01.12.0 PKWiU jest prawidłowe.

W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej obecnie uzyskuje Pan dochody wyłącznie z działalności wskazanej we wniosku. Gdyby jednak miało to ulec zmianie, jest Pan świadomy, że interpretacja indywidualna, którą otrzyma będzie dotyczyć wyłącznie stawki podatkowej, która jest przedmiotem wniosku, nawet jeżeli w przyszłości osiągnie przychody z innej działalności gospodarczej (nawet informatycznej).

Dokumentację podatkową dla potrzeb rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych, prowadzi Pan w formie ewidencji przychodów. Jest Pan w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności.

Usługi, które świadczy Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12.0.

Świadczone przez Pana usługi:

-nie są związane z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line. Podkreśla Pan, że żadna z usług stanowiących przedmiot wniosku nie jest związana z oprogramowaniem,

-nie są związane z wydawaniem pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

-nie są związane z wydawaniem pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

-nie są związane z wydawaniem oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Otrzymuje Pan wynagrodzenie za świadczenie usług wymienionych we wniosku, a co za tym idzie nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1).

Nie uzyskuje Pan przychodów:

-ze świadczenia usług przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0),

-ze świadczenia usług przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.20.36.0),

-ze świadczenia usług agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1),

-ze świadczenia usług w pozostałym zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99).

Świadczone przez Pana usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0).

Nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1).

Świadczone przez Pana usługi nie są:

-objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),

-usługami w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),

-związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Jeszcze raz podkreśla Pan, że żadna z usług stanowiących przedmiot wniosku nie jest związana z oprogramowaniem.

Sprawdzanie nowych funkcjonalności, tworzonych przez programistów polega na przeprowadzeniu analizy, czy program spełnia oczekiwanie klienta – np. jeśli ma to być aplikacja do wystawiania faktur, tester oprogramowania przechodzi przez każdy z poszczególnych procesów uzupełniania danych, by sprawdzić, czy na końcu rzeczywiście powstanie poprawna faktura. Do przeprowadzania testów manualnych nie jest wymagane jakiekolwiek dodatkowe oprogramowanie.

Wykonywanie dokumentacji testowej polega na wykonaniu bazy przypadków testowych - tj. spisanych scenariuszy, których wykonanie Pan weryfikuje, czy do tworzonego oprogramowania nie zostały wprowadzone nowe błędy, powodujące nieprawidłowe działanie w istniejących już obszarach aplikacji - tzw. testowanie regresyjne.

Analiza dokumentacji, specyfikacji i wymagań klientów celem poznania oczekiwanego wyniku aplikacji/funkcjonalności i zachowanie oprogramowania uznawanego za poprawne przez projektantów programu polega na zapoznaniu się przez Pana z wymaganiami klienta, w celu wykonania prawidłowych testów, a także przeanalizowaniu w jaki sposób oczekiwania biznesowe zostały przez programistów przeniesione do języka komputerowego, w celu dobrania odpowiednich technik i przypadków testowych.

Porównywanie, czy dana aplikacja/funkcjonalność działa zgodnie, czy niezgodnie ze specyfikacją i wymaganiami klientów polega na weryfikacji, czy program stworzony przez programistów spełnia oczekiwania klienta oraz czy nie zawiera błędów powodujących nieprawidłowe działanie aplikacji.

Sprawdzanie funkcjonowania aplikacji po ich zmianie/aktualizacji, która jest wynikiem zgłoszenia błędu przez klienta zewnętrznego celem potwierdzenia faktycznego wyeliminowania błędów w aplikacjach polega na powtórzeniu zestawu testów, które wykryły wcześniej zgłaszany błąd. Sprawdzenie funkcjonowania aplikacji po ich zmianie/aktualizacji, która jest wynikiem zgłoszenia błędu przez klienta zewnętrznego celem potwierdzenia faktycznego wyeliminowania błędów w aplikacjach, obejmuje czynności polegające na powtórzeniu wcześniej przygotowanego zestawu testów (tzw. testy regresyjne) i upewnieniu się, że wprowadzone zmiany nie wprowadziły błędów w innych obszarach aplikacji, których nie dotyczyła zmiana.

Sprawdzanie, czy testy przeprowadzane w środowisku testowym również dają pozytywne rezultaty w środowisku produkcyjnym (tj. końcowej wersji programu) polega na powtórzeniu specyficznego zestawu testów, w końcowej wersji produktu, by potwierdzić, że żadne z działań, prowadzących do upublicznienia oprogramowania dla klienta (np. wgranie kodu na dedykowany serwer lub aktualizacja paczek), nie spowodowały pojawiania się błędu na produkcyjnej instancji oraz czy finalnie wdrożona aplikacja, jest tą, która powinna zostać wdrożona.

Nadzór nad prawidłową realizacją poszczególnych faz testowania oprogramowania polega na przygotowaniu harmonogramu działań oraz analizie ryzyka związanego z tym harmonogramem, monitorowaniu i kontrolowaniu faz testowania oprogramowania pod kątem budżetu, parametrów i jakości wykonanej pracy, wprowadzaniu narzędzi niezbędnych do komunikacji i spełnienia założeń, czy prowadzenie dokumentacji projektowej.

Merytoryczne wsparcie zespołu w procesie testowania oprogramowania polega na udzielaniu pomocy związanej z harmonogramem faz testowania oprogramowania. Jednocześnie podkreśla Pan, że w zakresie Pana obowiązków nie leży tworzenie i utrzymywanie środowiska testowego (programów, aplikacji). Za pisanie kodów programów odpowiedzialne będą inne osoby, niezależne od Pana.

Wsparcie operacyjne w zarządzaniu projektem w zakresie związanym z testowaniem oprogramowania polega na spisywaniu i raportowaniu każdej z faz cyklu życia testowania oprogramowania, zgłaszaniu zapotrzebowania na zasoby, przedstawianiu postępów pracy, czy informowaniu o ewentualnym ryzyku projektowym. „Wsparcie operacyjne” polega na tym, że każdy z członków zespołu projektowego może zwrócić się do Pana o pomoc w zakresie opinii dotyczącej jakościowej oceny wprowadzanego rozwiązania. Rolą Pana jest ocena według najlepszej wiedzy, czy takie rozwiązanie będzie zadowalającej jakości, a także ocena z jakich możliwości zweryfikowania jakości wprowadzanego rozwiązania można skorzystać, tj.: jaki zestaw testów dobrać, kiedy te testy uruchamiać, na jakim środowisku, z jaka częstotliwością, etc.

Aspekty zarządzania projektem dotyczą zapewnienia jakości w czasie wytwarzania oprogramowania przez programistów. Aspekty te obejmują także decyzyjność o czasie wykonania testów, momencie wykonania testów, zakresie wykonania testów, składzie zespołu wykonującego testy, przekazaniu raportu z testów, etc. Czynności wykonywane przez Pana w ramach tych działań polegają na ocenie dotyczącej rozwiązań związanych z jakością oprogramowania, zarządzania czasem, metodyką i osobami zapewniającymi jakość w projekcie.

Pytanie

Czy wskazane w opisie sprawy usługi są opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ZPD?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem usługi, które zostały opisane we wniosku są opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ZPD, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Opodatkowanie przychodów z działalności gospodarczej osoby fizycznej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych jest możliwe, jeśli przychody podatnika w danym roku, w którym chce skorzystać z omawianej formy opodatkowania nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro oraz podatnik nie spełnia żadnej z negatywnych przesłanek wymienionych w art. 8 ustawy o ZPD.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą związaną z testowaniem oprogramowania. W żadnym roku prowadzenia działalności przychody z działalności gospodarczej nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro rocznie oraz nie spełnia Pan żadnej z negatywnych przesłanek do zastosowania ryczałtowej formy opodatkowania przychodów uzyskiwanych z opisanej działalności gospodarczej.

Zdaniem Pana, powyższe wskazuje, że spełnia formalne warunki do skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Główną Pana wątpliwość budzi kwestia, czy opisane usługi opodatkowane są 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ZPD.

W przytoczonym przepisie określono, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% m.in. dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 14 oraz 6-8.

Działalnością usługową, wg definicji zawartej w ustawie o ZPD jest pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.

Na potrzeby ustawy, jest więc ona klasyfikowana na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Świadczy Pan usługi polegające na:

1)przeprowadzaniu manualnych testów oprogramowania, w tym:

·    sprawdzaniu nowych funkcjonalności, tworzonych przez programistów;

·    wykonywaniu dokumentacji testowej;

·    analizie dokumentacji, specyfikacji i wymagań klientów celem poznania oczekiwanego wyniku aplikacji/funkcjonalności i zachowanie oprogramowania uznawanego za poprawne przez projektantów programu;

·    porównywaniu, czy dana aplikacja/funkcjonalność działa zgodnie, czy niezgodnie ze specyfikacją i wymaganiami klientów;

·    przekazywaniu programu do finalnej akceptacji lub zgłaszanie wykrytych błędów/defektów do programistów (w ramach tzw. rejestracja wyników, zgłaszanie raportów oraz defektów);

oraz

2)usługi związane z realizacją zadań Test Project Managera, czyli w szczególności:

·    nadzór nad prawidłową realizacją poszczególnych faz testowania oprogramowania;

·    komunikacja z zespołem projektowym;

·    merytoryczne wsparcie zespołu w procesie testowania oprogramowania,

·    wsparcie operacyjne w zarządzaniu projektem w zakresie związanym z testowaniem oprogramowania;

·    spotkania z klientem.

Uważa Pan, że ww. usługi powinny zostać zaklasyfikowane jako usługi z grupowania 62.01.12.0, tj. usługi związane z projektowaniem i rozwijaniem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, tym samym działalność Pana w zakresie świadczonych ww. usług powinna być uznana za działalność usługową.

Mając na uwadze powyższą klasyfikację świadczonych usług, może Pan opodatkować przychody stawką 8,5%, jeśli świadczone przez Pana usługi nie zostały wymienione w innych punktach art. 12 ust. 1.

Jedyną Pana wątpliwość budzi punkt 2b przytoczonego przepisu, w którym to wskazano, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% od przychodów ze świadczenia usług:

a)związanych z wydawaniem:

-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

b)związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Powyższe oznacza, że stawkę 12% stosuje się m.in. do usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1). Jednakże w tym przypadku ustawodawca zastosował przedrostek „ex”, co zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o ZPD oznacza, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Tym samym, mimo że grupowanie 62.01.12.0 zalicza się do PKWiU 62.01.1, nie będzie ono objęte stawką 12%, gdyż ta jest skierowana jedynie do usług związanych z oprogramowaniem. Natomiast Pan nie uczestniczy w procesie programowania, tym samym w procesie świadczenia przez Pana usług na rzecz Spółki lub jej klientów nie powstają programy komputerowe.

Powyższe wskazuje, że ustawa o ZPD nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług obejmujących usługi przeprowadzania manualnych testów oprogramowania oraz usług związanych z realizacją zadań Test Project Managera, które mieszczą się w grupowaniu 62.01.12.0 (usługi związane z projektowaniem i rozwijaniem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych).

Reasumując:

1)spełnia Pan wszelkie wymogi formalne, aby móc skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

2)w ramach opisanych we wniosku usług świadczy Pan działalność usługową w rozumieniu ustawy o ZPD,

3)stawka podatku opisanych usług nie została określona w art. 12 ust. 1 pkt 1-4, 6-8,

tym samym zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają: pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 wskazanej ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 tejże ustawy.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

6) (uchylony).

Ponadto w art. 8 ust. 2 przywołanej ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalnosci gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiortstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiebiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnał pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności Podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z treści wniosku, tj. informacji podanych przez Pana wynika m.in., że:

–    prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą związaną z testowaniem oprogramowania,

–    zawarł Pan umowę o świadczenie usług, w ramach której realizuje Pan usługi związane z przeprowadzaniem manualnych testów oprogramowania oraz usługi związane z realizowaniem zadań Test Project Managera,

–    usługi, które Pan świadczy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są sklasyfikowane pod symbolem PKWIU 62.01.12.0.,

–    nie dokonuje Pan żadnych ingerencji w kodzie źródłowym aplikacji.

Ponadto, charakteryzując zakres świadczonych przez Pana usług wskazał Pan m.in., że:

–    faktycznie wykonywana przez Pana działalność w żadnym miejscu nie będzie polegała na programowaniu, lecz na projektowaniu oraz nadzorowaniu procesu tworzenia i wdrażania programów. Za pisanie kodów programów odpowiedzialne będą inne osoby, niezależne od Pana. Pana Klienci są zamawiającymi koncepcję oprogramowania lub też jego rozwinięcia, a Pan sam doradza w zakresie wyboru optymalnych rozwiązań, jednak nie uczestniczy Pani w procesie programowania,

–    żadna z usług stanowiących przedmiot wniosku nie jest związana z oprogramowaniem.

Z powyższych względów należy więc stwierdzić, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia wskazanych we wniosku usług, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Pana usługi były usługami, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wówczas uzyskiwane przez Pana ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest/będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00