Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 18 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.1015.2022.2.LS

Możliwość rozliczenia przychodów z działalności gastronomicznej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

7 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 2 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczenia przychodów z działalności gastronomicznej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 stycznia 2023 r. (data wpływu 10 stycznia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

Pan M.O.

2)Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:

Pani U.O.

3)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

Pan P.O.

Opis stanu faktycznego

Zainteresowanym będącym stroną postępowania oraz zainteresowanymi niebędącymi stroną postępowania są osoby fizyczne (dalej: „Zainteresowani") będące wspólnikami spółki cywilnej (dalej: „Spółka").

Obecnie Zainteresowani są w trakcie rejestracji spółki jawnej, do której w formie aportu zostanie przeniesiona zorganizowana część przedsiębiorstwa obejmująca m.in. lokale gastronomiczne, w których świadczone są usługi gastronomiczne. W Spółce pozostaną natomiast między innymi prawa wynikające z umów franczyzowych zawartych z innymi podmiotami gospodarczymi (dalej: „franczyzobiorcami"), w ramach których Spółka udziela franczyzobiorcom prawa do wykorzystywania systemu (dalej: „System") obejmującego prawo do posługiwania się nazwą, znakiem towarowym (marką) Spółki, prawo do wykorzystywania know-how oraz prawo do pomocy handlowej i technicznej zagwarantowanej przez Spółkę.

System, o którym mowa powyżej został opracowany na bazie doświadczenia Spółki i w wyniku praktycznej weryfikacji know-how przy przygotowywaniu i sprzedaży sushi, czyli potraw japońskich złożonych z gotowanego ryżu zaprawionego octem ryżowym oraz najróżniejszych dodatków w postaci, przeważnie surowych: owoców morza, wodorostów nori, kawałków ryb, warzyw, owoców, grzybów, jajek.

Główną zasadą Systemu jest przygotowywanie posiłków oraz sprzedaż posiłków według koncepcji przyjętej przez Spółkę. Na podstawie zawartej umowy franczyzowej franczyzobiorca ma obowiązek przygotowywać sushi według receptur Spółki i sprzedawać je w przyjęty przez Spółkę sposób. Franczyzobiorcy nie sprzedają napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%.

Zgodnie z zapisami umów franczyzowych, Spółka otrzymuje opłaty wstępne (płatne jednorazowo po podpisaniu umowy franczyzowej) oraz opłaty bieżące (czynsz płatny miesięcznie). Od roku 2023 (po przeprowadzeniu aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki jawnej, o którym mowa powyżej) Spółka planuje opodatkowywać swojego przychody ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, w związku z tym niniejszym wnioskiem pragnie ustalić prawidłową stawkę ryczałtu. Wskazuje jednocześnie, że w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza korzystać z tej formy opodatkowania, tj. w roku 2022 r. suma przychodów Zainteresowanych z tej działalności nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro oraz oświadcza, że nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku pozbawiające podatnika prawa do korzystania z ryczałtu.

Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego

1.Działalność gospodarczą w ramach Spółki cywilnej prowadzą Państwo od 2004 r. W jej ramach prowadzona jest podatkowa księga przychodów i rozchodów.

2.Obecnie przychody z prowadzonej działalności gospodarczej w ramach Spółki cywilnej nie są opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, a podatkiem liniowym.

3.W poprzednich latach prowadzonej działalności gospodarczej stosowaną formą opodatkowania był podatek liniowy.

4.Nie złożyli Państwo jeszcze właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenia o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uczynicie to Państwo do 20 lutego 2023 r.

5.Wskazują Państwo na pełny symbol PKWIU pod jakim sklasyfikowane są usługi, o których mowa we wniosku: 56.10.A PKWiU Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne.

6.Uzyskują Państwo dochody podlegające opodatkowaniu wyłącznie z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej w formie Spółki cywilnej, której dotyczy niniejszy wniosek oraz w formie spółki jawnej, która została założona w 2022 r.

7.Prowadzona przez Państwa działalność w ramach Spółki cywilnej spełnia definicję działalności gastronomicznej (usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów) w myśl art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

8.Będą Państwo prowadzić ewidencję przychodów, w której będą w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami, jeżeli taka sytuacja wystąpi.

Pytania

1)Czy Spółka może opodatkować przychody z usług gastronomicznych obejmujących umowy franczyzowe ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 3%, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o zryczałtowanym podatku?

2)W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, tj. w przypadku uznania, że Spółka nie może opodatkować przychodów z usług gastronomicznych obejmujących umowy franczyzowe ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 3%, to czy Spółka może opodatkować w/w przychody ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a) ustawy o zryczałtowanym podatku?

Stanowisko Zainteresowanych

1) W ocenie Spółki, może ona opodatkować przychody z usług gastronomicznych obejmujących umowy franczyzowe ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 3%, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o zryczałtowanym podatku.

W pierwszej kolejności należy wyjaśnić czym są umowy franczyzowe zawierane przez Spółkę z franczyzobiorcami. Franczyza funkcjonuje w Polsce jako umowa nienazwana, tj. nieuregulowana przepisami prawa cywilnego. Niemniej w ramach swobody kontraktowania takie umowy są powszechnie zawierane. Na jej podstawie dwa podmioty (franczyzodawca oraz franczyzobiorca) deklarują współpracę, w ramach której franczyzodawca na podstawie zdobytego doświadczenia i zbudowania swojej marki, przyznaje franczyzobiorcy prawo do wykorzystywania opracowanego przez franczyzodawcę systemu obejmującego know-how, koncepcję działalności, znak towarowy oraz pomoc w prowadzeniu działalności gospodarczej. Co prawda franczyzobiorca funkcjonuje jako niezależny podmiot gospodarczy, to jednak cała jego działalność opiera się na systemie udostępnionym przez franczyzodawcę.

Na gruncie niniejszej sprawy mamy do czynienia z sytuacją, w której Spółka zawiera umowy franczyzy z innymi podmiotami gospodarczymi, na podstawie których udziela im prawa do wykorzystywania Systemu obejmującego prawo do posługiwania się nazwą, znakiem towarowym (marką) Spółki, prawo do wykorzystywania know-how oraz prawo do pomocy handlowej i technicznej zagwarantowanej przez Spółkę.

Spółka od 2023 r. zamierza opodatkowywać swoje przychody uzyskiwane z tytułu usług gastronomicznych obejmujących umowy franczyzowe ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Jest to w jej przypadku możliwe, z uwagi, iż suma przychodów wspólników spółki, tj. Zainteresowanych, z tej działalności nie przekroczy w roku 2022, a więc w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza opodatkowywać swoje przychodu ryczałtem, kwoty 2 000 000 euro. Warunek przewidziany w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku zostanie zatem spełniony.

W ocenie Spółki prawidłowa w jej sytuacji będzie stawka ryczałtu w wysokości 3%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku. Na podstawie powołanego przepisu, stawkę w tej wysokości stosuje się do przychodów z działalności gastronomicznej, z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%.

Przez działalność gastronomiczną, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku rozumie się usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów. W niniejszej sprawie stwierdzić należy, że to Spółka świadczy usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów, natomiast franczyzobiorców traktować należy jedynie jako jej podwykonawców. Korzystanie z usług podwykonawców nie powoduje natomiast utraty prawa do opodatkowania w formie ryczałtu.

Wyczerpujący katalog wyłączeń w tym zakresie znajduje się w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku. Zgodnie z jego treścią opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona),

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona),

e)(uchylona),

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

6)(uchylony).

Żaden z powyższych przepisów nie wyklucza prawa do opodatkowania przychodów w związku z korzystaniem przy prowadzeniu działalności z usług innych przedsiębiorców. Jeżeli intencją ustawodawcy byłoby ograniczenie podmiotów mogących opodatkowywać swoje przychody ryczałtem tylko i wyłącznie do podmiotów świadczących usługi samodzielnie, dałby temu wyraz albo w powyższym przepisie art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku albo wskazując to wprost w przepisach dotyczących stawek ryczałtu. Tymczasem Spółka nie znajduje takiego zastrzeżenia w żadnym z przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku. Również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie wyklucza możliwości współpracy z podwykonawcami prowadzonej przez podatników opodatkowujących przychód ryczałtem. W interpretacji z dnia 8 kwietnia 2022 r., nr 0115-KDWT.4011.30.2022.2.IK stwierdził, że: „przychody osiągane z tytułu świadczenia usług (...) po nawiązaniu współpracy z podwykonawcą lub podwykonawcami w ramach Umowy o Współpracę, może Pan opodatkować 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. (...) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne."

W konsekwencji właściwą stawką ryczałtu dla Spółki będzie stawka w wysokości 3%. Spółka świadczy bowiem usługi związane z przygotowaniem posiłków i ich sprzedażą z wykorzystaniem franczyzobiorców, których w okolicznościach przedstawionych we wniosku, uznać należy za podwykonawców. Zauważyć przy tym należy, iż art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatkiem nie wskazuje na podmiot, który ma dokonywać usług związanych z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów. Regulacja ta odnosi się bowiem ogólnie do usług związanych z przygotowywaniem posiłków oraz ich sprzedażą. Istotą zawartych umów franczyzowych jest uzyskiwanie przychodów z działalności gastronomicznej, a te - zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku - podlegają opodatkowaniu ryczałtem w wysokości 3%.

Mając powyższe na względzie, Spółka może opodatkować przychody z usług gastronomicznych obejmujących umowy franczyzowe ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 3%, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o zryczałtowanym podatku.

2) W ocenie Spółki w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, tj. w przypadku uznania, że Spółka nie może opodatkować przychodów z usług gastronomicznych obejmujących umowy franczyzowe ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 3%, to Spółka może opodatkować w/w przychody ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a) ustawy o zryczałtowanym podatku.

Na wstępie należy podkreślić, że poniższą klasyfikację Spółka wskazuje z ostrożności procesowej, na wypadek gdyby organ interpretacyjny uznał, że przychodów Spółki nie można zaklasyfikować do przychodów z działalności gastronomicznej (pytanie nr 1 niniejszego wniosku).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a) ustawy o zryczałtowanym podatku ryczałt wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1 -4 oraz 6-8. Działalność usługowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy jest definiowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Czynności Spółki jakie będzie ona wykonywać, tj. udzielanie franczyzobiorcom prawa do wykorzystywania Systemu, obejmującego prawo do posługiwania się nazwą, znakiem towarowym (marką) Spółki, prawo do wykorzystywania know-how oraz prawo do pomocy handlowej i technicznej zagwarantowanej przez Spółkę, zakwalifikować należy do działu 70.22.13 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem.

W takiej sytuacji stwierdzić należy, że charakter czynności jakie wykonuje Spółka przesądza o jej kwalifikacji do działu 70.22.13 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem. Zgodnie z Wyjaśnieniami do PKWiU grupowanie to obejmuje usługi doradztwa i pomoc operacyjną z zakresu strategii i działalności marketingowej danej organizacji. Usługi doradztwa marketingowego mogą dotyczyć jednego lub kilku następujących zagadnień:

analizy i formułowania strategii marketingowej,

formułowania programów obsługi klientów, polityki cen, polityki reklamowej i organizowania kanałów dystrybucyjnych,

sprzedaży i szkolenia personelu prowadzącego sprzedaż,

organizacji kanałów marketingowych (sprzedaż hurtownikom lub bezpośrednio detalistom, sprzedaż wysyłkowa, franczyza itp.), projektowania opakowań i innych zagadnień związanych ze strategią marketingową i działalnością organizacji.

W niniejszej sprawie Spółka zawierając umowy franczyzowe z franczyzobiorcami i udzielając tym samym prawa do korzystania z Systemu świadczy na ich rzecz usługi doradztwa i pomocy operacyjnej związanej ze strategią prowadzenia barów sushi. Spółka narzuca bowiem franczyzobiorcom opracowaną i przyjętą przez nią strategię marketingową oraz zobowiązuje ich do stosowania opracowanych przez nią wytycznych w zakresie sprzedaży produktów zachowując przy tym przyjętą przez nią kulturę obsługi klienta. Spółka zobowiązuje ponadto franczyzobiorców do współpracy ze wskazanymi przez nią dostawcami. Natomiast franczyzobiorca ma zapewniony stały bezpośredni kontakt swojego sushi szefa z sushi szefem Spółki w celu konsultacji w zakresie przyrządzania sushi. Stwierdzić należy, że występują zatem wymagane elementy czyniące świadczone przez Spółkę usługi, usługami doradztwa związanego z zarządzaniem rynkiem (PKWiU 70.22.13).

Mając powyższe na względzie, w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, tj. w przypadku uznania, że Spółka nie może opodatkować przychodów usług gastronomicznych obejmujących umowy franczyzowe ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 3%, to Spółka może opodatkować w/w przychody ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a) ustawy o zryczałtowanym podatku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647), zgodnie z którym:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową:

a. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy.

Jak wskazuje art. 5b ust. 1 ww. ustawy, z zakresu przedmiotowego pozarolniczej działalności gospodarczej wykluczone zostały czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2.są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3.wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności z materiałów własnych wykonawcy.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Natomiast w myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Przy czym stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Z opisu stanu faktycznego i uzupełnienia wynika, że Zainteresowani są w trakcie rejestracji spółki jawnej, do której w formie aportu zostanie przeniesiona zorganizowana część przedsiębiorstwa obejmująca m.in. lokale gastronomiczne, w których świadczone są usługi gastronomiczne. W Spółce cywilnej pozostaną natomiast między innymi prawa wynikające z umów franczyzowych zawartych z innymi podmiotami gospodarczymi, w ramach których Spółka udziela franczyzobiorcom prawa do wykorzystywania systemu obejmującego prawo do posługiwania się nazwą, znakiem towarowym (marką) Spółki, prawo do wykorzystywania know-how oraz prawo do pomocy handlowej i technicznej zagwarantowanej przez Spółkę. Zgodnie z zapisami umów franczyzowych, Spółka otrzymuje opłaty wstępne (płatne jednorazowo po podpisaniu umowy franczyzowej) oraz opłaty bieżące (czynsz płatny miesięcznie). Wskazują Państwo, że w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierzają korzystać z tej formy opodatkowania, tj. w roku 2022 r. suma przychodów Zainteresowanych z tej działalności nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro oraz oświadcza, że nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku pozbawiające podatnika prawa do korzystania z ryczałtu. Wskazują Państwo na pełny symbol PKWIU pod jakim sklasyfikowane są usługi, o których mowa we wniosku: 56.10.A PKWiU Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne. Prowadzona przez Państwa działalność w ramach Spółki cywilnej spełnia definicję działalności gastronomicznej (usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów) w myśl art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Należy podkreślić, że Zainteresowani zidentyfikowali ww. działalność jako usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów jako sklasyfikowane pod pozycją PKWiU 56.10.A.

Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, działalność gastronomiczna to usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów.

Klasyfikacja Wyrobów i Usług zawiera Sekcję I - usługi związane z zakwaterowaniem i usługi gastronomiczne, która obejmuje m.in.

usługi gastronomiczne,

usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering),

usługi stołówkowe,

usługi przygotowywania i podawania napojów.

Przy czym, w klasyfikacji tej ustawodawca w dziale 56 sklasyfikował - Usługi związane z wyżywieniem, w grupowaniu: 56.10.A Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne

Klasa ta obejmuje:

zapewnienie krótkotrwałego pobytu, włącznie z wyżywieniem przeznaczonym do bezpośredniej konsumpcji. Ilość i rodzaj usług dodatkowych ujętych w niniejszej Sekcji jest bardzo zróżnicowany.

Natomiast klasa ta nie obejmuje:

przygotowywania posiłków i napojów nieprzeznaczonych do bezpośredniego spożycia sklasyfikowanego w odpowiednich podklasach Sekcji C,

sprzedaży hurtowej i detalicznej żywności i napojów, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach Sekcji G,

zapewnienia długotrwałego zakwaterowania jako głównego miejsca pobytu, sklasyfikowanego w odpowiednich podklasach Sekcji L.

Z zakresu wykonywanych prac wskazanych przez Zainteresowanych nie wynika, aby Spółka cywilna prowadziła działalność związaną z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów. Zatem aby potwierdzić, że Spółka cywilna wykonywane przez siebie usługi może opodatkować 3% stawką ryczałtu, należy zbadać czy nie wykonuje ona usług opodatkowanych innymi stawkami ryczałtu. W tym miejscu zauważyć trzeba, iż usługi świadczone przez Spółkę cywilną wiążą się z umowami franczyzowymi zawartymi z innymi podmiotami gospodarczymi, w ramach których Spółka udziela franczyzobiorcom prawa do wykorzystywania systemu obejmującego prawo do posługiwania się nazwą, znakiem towarowym (marką) Spółki, prawo do wykorzystywania know-how oraz prawo do pomocy handlowej i technicznej zagwarantowanej przez Spółkę. Zgodnie z zapisami umów franczyzowych, Spółka otrzymuje opłaty wstępne (płatne jednorazowo po podpisaniu umowy franczyzowej) oraz opłaty bieżące (czynsz płatny miesięcznie).

Umowa franczyzy należy w polskim prawie do kategorii tzw. umów nienazwanych, czyli takich które nie są unormowane w kodeksie cywilnym ani w innych aktach prawa cywilnego.

Stronami umowy franczyzy są franczyzodawca, czyli strona udzielająca praw i nakładająca obowiązki oraz franczyzobiorca czyli strona uzyskująca prawa i przyjmująca obowiązki składające się na franczyzę. Franczyza to prawo i jednocześnie obowiązek prowadzenia działalności według zasad przyjętych przez firmę udzielającą swojej licencji. To przede wszystkim zezwolenie na stosowanie określonej metody działalności gospodarczej: korzystania z marki, nazwy handlowej, know-how, ew. patentu. Dawca franczyzy zobowiązuje się do pomocy przy stosowaniu tej metody. Biorca franczyzy zobowiązuje się do zapłaty określonego wynagrodzenia.

Franczyzodawca nadaje swoim poszczególnym franczyzobiorcom prawo oraz nakłada na nich obowiązek prowadzenia działalności zgodnie ze swoją koncepcją. Franczyza polega więc, na ścisłej i ciągłej współpracy między dwoma niezależnymi od siebie przedsiębiorcami.

Świadczone przez Spółkę cywilną usługi wskazują na kwalifikację jej aktywności w zakresie świadczenia usług związanych z dzierżawą praw do korzystania ze znaków towarowych i franczyzy.

Usługi takie mieszczą się w dyspozycji art. 12 ust. 1 pkt 4 lit f ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do tego przepisu przypisane są usługi objęte grupą PKWiU 77.40.12.0.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. f tiret ósme ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu wynajmu i dzierżawy własności intelektualnej i podobnych produktów z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim (PKWiU 77.40).

Usługi o symbolu PKWiU 77.40.12.0 – dzierżawa praw do korzystania ze znaków towarowych i franczyzy, mieszczą się w dziale 77.40 – dzierżawa własności intelektualnej i podobnych produktów, z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan oświadczył – przy świadczeniu przez Pana opisanych usług negatywne przesłanki nie występują.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Na podstawie powołanych przepisów oraz treści wniosku należy stwierdzić, że przychody ze świadczonych przez Zainteresowanych w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych jako dzierżawa praw do korzystania ze znaków towarowych i franczyzy (PKWiU 77.40.12.0) mogą być opodatkowane na zasadach określonych w art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. f ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem należne Zainteresowanym wynagrodzenie wynikające z tytułu zawartych umów franczyzowych podlega opodatkowaniu stawką 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Pan R. D. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00