Interpretacja indywidualna z dnia 19 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.659.2022.1.DP
Częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na termomodernizację budynku Urzędu Miejskiego; brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na termomodernizację innych budynków użyteczności publicznej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
‒częściowego prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z termomodernizacją budynku Urzędu Miejskiego,
‒braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z termomodernizacją Miejskiego Ośrodka Kultury, Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej, budynku administracyjnego Stadionu Miejskiego oraz Remizy OSP.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego działającą w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713, 1378). Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składającym do urzędu skarbowego miesięczne deklaracje VAT-7, obecnie JPK_VAT z deklaracją. Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Większość tych zadań jest wykonywana przez Gminę w ramach systemu publicznoprawnego. Zadania o takim charakterze uznawane są przez Gminę jako niepodlegające przepisom VAT. Gmina nie uzyskuje z tego tytułu żadnych wpływów np. związane z budową ogólnodostępnej, darmowej infrastruktury, jak chodniki, drogi gminne. Natomiast wybrane działania przeprowadzane są przez Gminę na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i traktuje się jako podlegające regulacjom VAT. W ramach tych czynności Gmina dokonuje zarówno transakcji opodatkowanych VAT, np. wynajem lokali użytkowych, sprzedaż działek budowlanych, dzierżawa gruntów pod uprawę warzyw, według odpowiednich stawek; a także podlegających opodatkowaniu VAT lecz zwolnionych z podatku, np. dzierżawa gruntów na cele rolnicze.
Gmina kończy realizację projektu sfinansowanego ze środków unijnych, w ramach którego były przeprowadzone prace termomodernizacyjne 5 obiektów: Miejskiego Ośrodka Kultury, Urzędu Miejskiego, Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej, budynku administracyjnego Stadionu Miejskiego oraz Remizy OSP.
Gmina jest właścicielem ww. obiektów. Większość pomieszczeń w tych obiektach została udostępniona nieodpłatnie jednostkom organizacyjnym i prowadzona jest w nich wyłącznie statutowa działalność tych jednostek (dot. Miejskiego Ośrodka Kultury, Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej, budynku administracyjnego Stadionu Miejskiego oraz Remizy OSP), zaś pomieszczenia w budynku Urzędu Miejskiego są wykorzystywane w części na cele prowadzonej w nich działalności statutowej lub w ramach systemu publicznoprawnego, a także jest w części wynajmowana na podstawie umów cywilnoprawnych na lokale użytkowe (działalność Gminy podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT). Budynek Urzędu Miejskiego jest wykorzystywany na cele statutowe Gminy, gdyż jest jej siedzibą, ale ponadto w obiekcie działalność prowadzi gminna samorządowa jednostka organizacyjna (Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej). W budynku Urzędu Miejskiego swoją działalność komercyjną prowadzą również dwa przedsiębiorstwa – Bank (124 m2) oraz Księgarnia (97,60 m2). Łączna powierzchnia przeznaczona na cele komercyjne to 221,60 m2 przy powierzchni użytkowej obiektu 1769,90 m2, czyli ok. 12,52%. Z Bankiem oraz Księgarnią Gmina zawarła umowy najmu, z tytułu których Gmina pobiera czynsz, który jest opodatkowany stawką 23%. Gmina obciąża wynajmujących także kosztami mediów. Wydatki poniesione na termomodernizację Urzędu Miejskiego nie są związane tylko i wyłącznie z tymi czynnościami, do których zostaną przyporządkowane ze względu na brak możliwości przyporządkowania tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej Gminy. Gmina nie ma możliwości obiektywnego wyodrębnienia, jaka część wydatków termomodernizacyjnych poniesionych na termomodernizację Urzędu Miejskiego dotyczy działalności opodatkowanej, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu VAT. Termomodernizacja budynku Urzędu Miejskiego obejmowała swym zakresem zarówno roboty budowlane budynku w części zajmowanej przez pomieszczenia Urzędu Miejskiego i MOPS (jednostka organizacyjna gminy), jak i prace budowlane obejmujące części budynku wynajmowane przez inne instytucje działające w celach komercyjnych.
Wydatków poniesionych odrębnie na zrealizowanie inwestycji termomodernizacji budynku Urzędu Miejskiego nie będzie można odpowiednio przypisać tylko do jednej kategorii czynności - towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu wykorzystywane będą zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej (opodatkowanej, zwolnionej), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (niepodlegająca opodatkowaniu), nie jest przy tym możliwe przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej Gminy.
Gmina podpisała umowę z Urzędem Marszałkowskim Województwa (…) o dofinansowanie projektu pn. „(…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej „Efektywność Energetyczna”, Działania „Kompleksowa modernizacja energetyczna budynków”, Poddziałania „Efektywność energetyczna w budynkach publicznych”. W ramach projektu w budynkach wykonano prace budowlane w ramach głębokiej modernizacji energetycznej, w tym modernizację oświetlenia: wymianę instalacji oświetleniowej na energooszczędną typu LED i montaż instalacji typu OZE (fotowoltaika) oraz niezbędne prace remontowe, które sfinansowano z własnych środków finansowych Gminy. Projekt pozwolił na zwiększenie efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej. Zwiększone zostało lokalne bezpieczeństwo energetyczne poprzez dywersyfikację źródeł oraz dostaw energii. Inwestycja przyczyniła się do poprawy stanu środowiska naturalnego poprzez redukcję emisji CO2. Tym samym realizacja projektu ma pozytywny wpływ na środowisko, jednocześnie wspierając wzrost gospodarczy i zrównoważony rozwój. Projekt przyczyni się również do uzyskania oszczędności w budżecie Gminy.
Inwestorem przedmiotowej inwestycji polegającej na termomodernizacji budynków użyteczności publicznej jest Gmina i na Gminę wystawiane były przez wykonawców wszystkie faktury VAT dokumentujące wydatki związane z realizacją ww. projektu z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego. Po zakończeniu inwestycji budynki poddane termomodernizacji będą nadal we własności Gminy.
Gmina nie przewiduje zmiany sposobu użytkowania budynków objętych projektem. W budynkach Miejskiego Ośrodka Kultury, Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej, budynku administracyjnego Stadionu Miejskiego oraz Remizy OSP nadal będzie wykonywana wyłącznie działalność statutowa tych jednostek, natomiast w budynku Urzędu Miejskiego działalność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, działalność zwolniona i niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Budynki objęte pracami termomodernizacyjnymi stanowią środki trwałe. Nakłady związane z utrzymaniem (termomodernizacją) budynków należących do Gminy stanowią „ulepszenie” w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym o którym mowa w art. 2 pkt 14a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług.
Wnioskodawca, Gmina, wydzielił wydatki poniesione na zrealizowanie inwestycji termomodernizacji odrębnie w odniesieniu do każdego z budynków objętego projektem pn. „(…)”, z całości wydatków poniesionych na realizację tego projektu.
Każdy obiekt przewidziany do termomodernizacji w ramach realizacji projektu pn. „(…)” był realizowany odrębnie, w ramach odrębnego zadania przetargowego i osobno rozliczany jako odrębne zadanie inwestycyjne. W projekcie założono zatem możliwość wyodrębnienia wydatków związanych z robotami budowlanymi dla każdego budynku odrębnie – prace te zostały wyszczególnione na fakturach za wykonawstwo.
Pytania
- W stosunku do termomodernizacji budynku Urzędu Miejskiego, należącego do Gminy - czy Gminie, która jest czynnym podatnikiem VAT, w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji termomodernizacji budynku Urzędu Miejskiego, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od wykonawców, którzy realizowali roboty dotyczące termomodernizacji, poprzez zastosowanie częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego według proporcji z art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z rozporządzeniem oraz wskaźnika struktury sprzedaży z art. 90 ww. ustawy?
- W stosunku do termomodernizacji Miejskiego Ośrodka Kultury, Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej, budynku administracyjnego Stadionu Miejskiego oraz Remizy OSP, należących do Gminy - czy Gminie, która jest czynnym podatnikiem VAT, w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji termomodernizacji tych budynków przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od wykonawców, którzy realizowali roboty dotyczące termomodernizacji tych budynków?
Państwa stanowisko w sprawie
1) W związku z tym, że na terenie budynku Urzędu Miejskiego, objętego projektem termomodernizacji i należącego do Gminy wykonuje się 3 rodzaje czynności:
1.opodatkowanych podatkiem VAT,
2.czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.
3.czynności zwolnione z VAT,
Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tylko do zakupów towarów i usług, które są wykorzystywane do wykonywania działalności opodatkowanej, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Stan faktyczny wyklucza możliwość dokonywania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości od zakupionych towarów i usług na termomodernizację budynku, gdyż nie jest on wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych, ale również jest wykorzystywany do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Gmina nie ma możliwości obiektywnego wyodrębnienia, jaka część wydatków termomodernizacyjnych będzie dotyczyła działalności opodatkowanej, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu VAT. Dlatego przy zakupach mieszanych, a takimi niewątpliwie jest termomodernizacja budynku Urzędu Miejskiego, przy odliczeniu podatku musi skorzystać ze struktury sprzedaży zgodnie z art. 90 ustawy oraz ze sposobu określenia proporcji zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy (prewskaźnik). Na mocy art. 86 ust. 22 wydane zostało Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie określenia zakresu wykorzystywania towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. W tym rozporządzeniu został podany sposób określenia proporcji dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.
2) W związku z tym, że budynki Miejskiego Ośrodka Kultury, Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej, budynku administracyjnego Stadionu Miejskiego oraz Remizy OSP, objęte projektem termomodernizacji i należące do Gminy, udostępnione są nieodpłatnie jednostkom organizacyjnym, i prowadzona jest w nich wyłącznie statutowa działalność tych jednostek, budynki te nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, nie jest możliwe obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości od zakupionych towarów i usług na termomodernizację budynków, gdyż brak jest związku wydatków na termomodernizację budynków gminnych z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Reasumując, Gmina uważa, że:
- ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących termomodernizacji budynku Urzędu Miejskiego, poniesionych w ramach realizacji projektu pn.: „(…)” jak i poniesionych z własnych środków finansowych dotyczących termomodernizacji - związanych ze sprzedażą zwolnioną, opodatkowaną oraz czynnościami niepodlegającymi podatkowi od towarów i usług, wyliczonego zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 86 ust. 2a ustawy i rozporządzenia, a następnie przepisów art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług,
- nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących termomodernizacji Miejskiego Ośrodka Kultury, Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej, budynku administracyjnego Stadionu Miejskiego oraz Remizy OSP, poniesionych w ramach realizacji projektu pn.: „(…)” jak i poniesionych z własnych środków finansowych dotyczących termomodernizacji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z art. 86 ust. 1 wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie określone warunki, tzn.:
‒odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz
‒towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych – czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku VAT, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części przysługuje podatnikowi, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a i następne oraz art. 90 ustawy.
Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Art. 86 ust. 2c ustawy:
Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
Art. 86 ust. 2d ustawy:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Art. 86 ust. 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.
Art. 86 ust. 22 ustawy,
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem, które:
1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;
2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.
Podatnikami, do których odnoszą się przepisy zawarte w rozporządzeniu, są jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.
Zgodnie z § 2 pkt 8 ww. rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:
a)urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,
b)jednostkę budżetową,
c)zakład budżetowy.
W myśl § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia:
W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostki samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla poszczególnych jednostek organizacyjnych.
W kolejnych ustępach § 3 rozporządzenia przedstawione zostały wzory, według których należy ustalać sposoby określenia proporcji dla poszczególnych jednostek organizacyjnych.
Zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia:
Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego sposób ustalony według wzoru:
X = A x 100 / DUJST
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,
DUJST – dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.
Zgodnie z § 2 pkt 4 rozporządzenia:
Przez obrót rozumie się podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:
a)dokonywanych przez podatników:
-odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,
-odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,
-eksportu towarów,
-wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b)odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju.
W myśl § 2 pkt 9 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dochodach wykonanych urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego – rozumie się przez to dochody obejmujące dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych – wynikające ze sprawozdania rocznego z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszone o:
a) dochody, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 4 lit. b–d i pkt 5 ustawy o finansach publicznych,
b) zwrot różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy, lub zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy,
c) dochody wykonane jednostki budżetowej powiększone o kwotę stanowiącą równowartość środków przeznaczonych na wypłatę przez tę jednostkę, na podstawie odrębnych przepisów, zasiłków, zapomóg i innych świadczeń o podobnym charakterze na rzecz osób fizycznych, celem realizacji zadań jednostki samorządu terytorialnego,
d) środki finansowe pozostające na wydzielonym rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, odprowadzone na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
e) wpłaty nadwyżki środków obrotowych zakładu budżetowego,
f) kwoty stanowiące równowartość środków, innych niż stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, przekazanych zakładom budżetowym, innym jednostkom sektora finansów publicznych oraz innym osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, z wyłączeniem kwot, które zostały zwrócone, celem realizacji przez te podmioty zadań jednostki samorządu terytorialnego,
g) odszkodowania należne jednostce samorządu terytorialnego, pomniejszone o kwoty odszkodowań stanowiących zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.
Zgodnie z § 3 ust. 5 rozporządzenia:
Dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, dochody wykonane jednostki budżetowej oraz przychody wykonane zakładu budżetowego nie obejmują odpowiednio dochodów lub przychodów uzyskanych z tytułu:
1)dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane odpowiednio przez jednostkę samorządu terytorialnego lub jednostkę organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane odpowiednio do środków trwałych jednostki samorządu terytorialnego lub jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego – używanych na potrzeby prowadzonej przez te jednostki działalności;
2)transakcji dotyczących:
a)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,
b)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38–41 ustawy, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.
Wyłączenie powyższych transakcji z dochodów wykonanych urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego (mianownik proporcji) zapewnia spójność z wyłączeniem tych transakcji z obrotu z działalności gospodarczej (licznik proporcji) i ma na celu oczyszczenie kwoty przychodów przyjmowanej do wyliczenia proporcji z danych, które mogłyby zniekształcić proporcję.
Powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, w jaki sposób obliczać kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych.
Natomiast cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy.
W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem VAT. Towarzyszą one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, ale ich występowanie nie oznacza, że podatnik wykonuje czynności poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy – przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy, czy nieodpłatną działalność statutową.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały zdefiniowane w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy:
1.Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
2.Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Organy władzy publicznej mają na gruncie podatku od towarów i usług szczególny status, wynikający z art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj.:
‒gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz
‒gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Przepisy te stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.
Art. 90 ust. 1 ustawy:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Art. 90 ust. 2 ustawy:
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Art. 90 ust. 3 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Art. 90 ust. 4 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
Art. 90 ust. 10 ustawy:
W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:
1)przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
2)nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.
Art. 90 ust. 10a ustawy:
W przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.
Art. 90 ust. 10b ustawy:
Przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się:
1)utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;
2)urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.
Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do odliczenia, oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.
Należy jednak podkreślić, że przepisy zawarte w art. 90 ustawy, dotyczące zasad odliczania częściowego, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).
Jak już wskazano powyżej, w celu odliczenia podatku naliczonego podatnik powinien w pierwszej kolejności przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy, a następnie – w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych od podatku – w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.
We wniosku wskazali Państwo, że wykonują Państwo zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostali Państwo powołani. Większość tych zadań jest wykonywana przez Państwa w ramach systemu publicznoprawnego, jako czynności niepodlegające przepisom VAT. Natomiast wybrane działania przeprowadzane są przez Państwa na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i traktują je Państwo jako podlegające regulacjom VAT, przy czym dokonują Państwo zarówno transakcji opodatkowanych VAT, jak i podlegających opodatkowaniu VAT lecz zwolnionych z podatku. Są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
Realizują Państwo projekt sfinansowany ze środków unijnych pn. „(…)”. W ramach Projektu przeprowadzone były prace termomodernizacyjne 5 obiektów, których są Państwo właścicielem, tj.:
‒Urzędu Miejskiego,
‒Miejskiego Ośrodka Kultury,
‒Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej,
‒budynku administracyjnego Stadionu Miejskiego oraz
‒Remizy OSP.
Wydzielili Państwo wydatki poniesione na zrealizowanie inwestycji termomodernizacji odrębnie w odniesieniu do każdego z ww. budynków z całości wydatków poniesionych na realizację tego projektu.
W budynkach Miejskiego Ośrodka Kultury, Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej, budynku administracyjnego Stadionu Miejskiego oraz Remizy OSP prowadzona jest wyłącznie statutowa działalność tych jednostek.
Pomieszczenia w budynku Urzędu Miejskiego są wykorzystywane:
‒w części na cele prowadzonej w nich działalności statutowej lub w ramach systemu publicznoprawnego (siedziba Gminy, działalność MOPS),
‒w części na cele najmu lokali użytkowych na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z przedsiębiorstwami komercyjnymi.
Nie mają Państwo możliwości obiektywnego wyodrębnienia, jaka część wydatków termomodernizacyjnych poniesionych na termomodernizację Urzędu Miejskiego dotyczy działalności opodatkowanej, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu VAT.
Nie przewidują Państwo zmiany sposobu użytkowania budynków objętych projektem. W budynkach Miejskiego Ośrodka Kultury, Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej, budynku administracyjnego Stadionu Miejskiego oraz Remizy OSP nadal będzie wykonywana wyłącznie działalność statutowa tych jednostek, natomiast w budynku Urzędu Miejskiego działalność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, działalność zwolniona i niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od wykonawców, którzy realizowali roboty dotyczące termomodernizacji:
‒budynku Urzędu Miejskiego (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),
‒budynków Miejskiego Ośrodka Kultury, Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej, budynku administracyjnego Stadionu Miejskiego oraz Remizy OSP (pytanie nr 2).
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów działalności (opodatkowanej, w tym zwolnionej od podatku) i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT), z którym wydatki te są związane – tj. dokonanie bezpośredniej alokacji.
Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów działalności gospodarczej, jak również do celów innych niż działalność gospodarcza, gdy brak jest możliwości przypisania tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej, należy w odniesieniu do tych wydatków zastosować proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.
We wniosku wskazali Państwo, że w budynku Urzędu Miejskiego wykonują Państwo działalność opodatkowaną podatkiem VAT, działalność zwolnioną i niepodlegającą opodatkowaniu tym podatkiem – i nie przewidują Państwo zmiany sposobu użytkowania ww. budynku. Ponadto nie mają Państwo możliwości bezpośredniego przyporządkowania wydatków, poniesionych w ramach projektu na termomodernizację budynku Urzędu Miejskiego, do określonych rodzajów działalności.
Zatem, przy odliczaniu podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach projektu na termomodernizację budynku Urzędu Miejskiego, w pierwszej kolejności zastosowanie znajdą regulacje art. 86 ust. 2a ustawy przy uwzględnieniu przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r., w tym przypadku zastosowanie prewspółczynnika urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.
W dalszej kolejności, skoro towary i usługi nabyte w ramach realizacji inwestycji polegającej na termomodernizacji części budynku należącego do Urzędu Miejskiego będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i zwolnionych od podatku, oraz nie będzie możliwości przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego w ramach realizacji ww. inwestycji do poszczególnych rodzajów czynności, będą Państwo zobowiązani do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika proporcji – wskaźnika struktury sprzedaży – o którym mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.
A zatem przysługuje Państwu częściowe prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wykonanie robót związanych z termomodernizacją budynku Urzędu Miejskiego, wykorzystywanego przez Państwa zarówno do celów działalności gospodarczej, jak również do celów innych niż działalność gospodarcza. Prawo to przysługuje na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.
Następnie, skoro nabywane towary i usługi będą wykorzystywane również do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, powinni Państwo zastosować przepisy art. 90 ust. 2 i 3 ustawy, tj. ustalić wskaźnik struktury sprzedaży.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
W odniesieniu do budynków Miejskiego Ośrodka Kultury, Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej, budynku administracyjnego Stadionu Miejskiego oraz Remizy OSP wskazali Państwo, że budynki te są udostępnione nieodpłatnie jednostkom organizacyjnym, i prowadzona jest w nich wyłącznie statutowa działalność tych jednostek – zatem budynki te nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W przypadków tych czterech budynków warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z termomodernizacją nie jest i nie będzie spełniony, ponieważ zarówno nabywane towary i usługi, jak i efekty realizowanego projektu nie będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur otrzymanych od wykonawców, którzy realizowali roboty dotyczące termomodernizacji budynków Miejskiego Ośrodka Kultury, Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej, budynku administracyjnego Stadionu Miejskiego oraz Remizy OSP.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz.