Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 17 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.852.2022.3.MZ

Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 października 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 4 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 listopada 2022 r. (wpływ 28 listopada 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której zajmuje się architekturą sieciową. Działalność opodatkowana jest ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Do Pana obowiązków należy projektowanie infrastruktury IT w skali globalnej, czyli analiza obecnej infrastruktury klienta w zakresie serwerów platform wirtualizacji, systemów i sieci pamięci masowych i składowania danych, chmury publicznej, prywatnej i hybrydowej, systemów backupu i odtwarzania, monitoringu, centralnego zarządzania, logowania, itp. Na podstawie zebranych danych analizuje Pan i dobiera odpowiednie rozwiązania dostępne na rynku, porównuje je i wybiera jako globalny standard dla organizacji klienta. Przykładowo może być to porównanie kilku systemów backupu i wybranie takiego, który spełnia wymagania klienta w największym stopniu. Na podstawie wybranego standardu budowana jest koncepcja infrastruktury, tak zwana architektura referencyjna, która ma kształt projektu technicznego wysokiego poziomu (w formie dokumentu pdf), który opisuje jak taka infrastruktura wygląda, co robi, jak robi i dlaczego. Projekt ten służy jako podstawa do budowania danego rozwiązania dla zespołu dostarczającego usługi, który na podstawie architektury referencyjnej tworzy projekt niskiego poziomu.

Do zakresu Pana usług należy również projektowanie infrastruktury głównie w zakresie serwerów, Is. w chmurach publicznych, prywatnych lub hybrydowych, systemów i sieci pamięci masowych oraz systemów składowania danych wysokiej dostępności (high availability), backupu i odtwarzania, disaster recovery, monitoringu, patchowania, logowania. Przykładem referencyjnej architektury, która łączy w sobie kilka domen jest projekt infrastruktury D. (D.) dla kluczowych systemów i platform klienta, pomiędzy dwoma fizycznymi lokalizacjami klienta lub pomiędzy lokalizacją fizyczną a lokalizacją w chmurze publicznej. Taka architektura musi uwzględniać np. replikację danych, kompatybilność platform wirtualizacji, system backupu i odtwarzania, jakość połączenia sieciowego pomiędzy lokalizacjami, wysoką dostępność systemu monitoringu i logowania, itp. Projekt architektury D. pokazuje w jaki sposób różne elementy są połączone, jak i co jest komunikowane pomiędzy składowymi całego systemu, jak wygląda transfer i synchronizacja danych, jak i gdzie składowany jest backup, co jest replikowane, jakimi metodami, po jakiej sieci i gdzie, w jaki sposób dane klienta będą zabezpieczone w drugiej lokacji i jak się do nich dostać, gdy podstawowa lokacja stanie się niedostępna z jakiegoś powodu (np. pożar).

Z architektur referencyjnych mniej skomplikowanych można przytoczyć przykład rozproszonego, globalnego systemu dla usług plikowych (składującego plik) na dyskach sieciowych przy pomocy protokołów N. lub S.), który posiada centralne repozytorium w chmurze publicznej a lokalne repozytoria w lokalizacjach fizycznych. Taki projekt musi uwzględniać standard rozwiązania, które musi mieć możliwość pracy w modelu hybrydowym (elementy w chmurze publicznej oraz w lokalizacjach fizycznych), i które spełnia wymagania globalnego systemu plików, jakość łączy sieciowych pomiędzy lokalizacjami fizycznymi a chmurą publiczną, metody redukcji danych, metody szyfrowania, wysoką dostępność, centralny system zarządzania i monitoringu, metody replikacji danych, metody backupu, sposób instalacji, np. czy lokalne macierze plikowe są na tyle małe, że mogą być wirtualne, czy wymaga się większych urządzeń fizycznych i wszystkie związane z tym konsekwencje - czyli np. platforma wirtualizacji serwerów i sieci w przypadku macierzy wirtualnych i wiele innych niuansów.

Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego wydaną … września 2022 r. …, opisana powyżej Pana działalność w ocenie Ośrodka polegająca na:

-usługach projektowania infrastruktury IT dla systemów działających w publicznych prywatnych i hybrydowych chmurach obliczeniowych, obejmujących: analizę obecnej infrastruktury oraz wymagań klienta,

-zaplanowaniu docelowej architektury referencyjnej oraz wykonaniu projektu technicznego,

-analizie rozwiązań dostępnych na rynku oraz wybraniu odpowiednich technologii dla danego projektu,

- mieści się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Nie będzie Pan podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej, nie będzie korzystał z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie będzie prowadzić apteki, nie będzie sprzedawać ani kupować wartości dewizowych oraz nie będzie sprzedawać części oraz akcesoriów do pojazdów mechanicznych. Ponadto nie wytwarza Pan wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Nie będzie Pan świadczył także usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Nie nastąpiła również sytuacja, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli nie będzie Pan podejmował działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem; w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków; samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że prowadzi działalność gospodarczą od lipca 2016 r. Przedmiotem zapytania jest 2023 r. i lata następne, ponieważ dopiero w tym roku chciałby Pan zmienić swoją formę opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Z racji na fakt, że aktualnie wybrana forma opodatkowania to podatek liniowy, prowadzi Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów (PKPiR). Nie prowadzi Pan dokumentacji samodzielnie, a robi to biuro rachunkowe. Nie rozlicza się Pan jeszcze ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Zamierza Pan rozliczać się ryczałtem od 1 stycznia 2023 r. Pierwszy przychód osiągnął Pan w styczniu 2022 r. Złoży Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w 2023 r. Działalność wykonywana przez Pana wypełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pana przychody nie przekroczą progu 2 mln euro zarówno w 2022 r., jak i 2023 r.

Jak wskazano w opisie sprawy będzie Pan „(...) prowadzić działalność polegającą na projektowaniu infrastruktury IT w skali globalnej, czyli analizie obecnej infrastruktury klienta w zakresie serwerów, platform wirtualizacji, systemów i sieci pamięci masowych i składowania danych, chmury publicznej, prywatnej i hybrydowej, systemów backupu i odtwarzania, monitoringu, centralnego zarządzania, logowania, itp.”. Będzie Pan jedynie wykonywać usługi opisane w zdarzeniu przyszłym.

Jednocześnie wskazuje Pan, że precyzyjnie i wyczerpująco opisał usługi, jakie będzie świadczył w ramach działalności gospodarczej. Co więcej w opisie sprawy wskazał Pan, pod jakim PKWiU (zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego) mieszczą się usługi, które planuje świadczyć i dołączył Pan kopię opinii z GUS. Przy tym, oczekuje Pan od Organu interpretacji w zakresie możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%. Zatem to, czy w ramach „działalności polegającej projektowaniu infrastruktury IT” nie będzie Pan zajmował się usługami w zakresie oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, instalowaniem oprogramowania oraz zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi leży w gestii Organu. W Pana ocenie, Organ na podstawie opisu przedstawionego przez Pana powinien ocenić, czy będzie w ramach „działalności polegającej na automatyzacji procesów wytwarzania oprogramowania” zajmował się usługami w zakresie oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, instalowaniem oprogramowania oraz zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi stwierdzając, czy jest możliwość, czy też nie ma możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%. Skoro oczekuje Pan interpretacji w zakresie możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%, Organ powinien przeanalizować na podstawie przedstawionego przez Pana opisu świadczonych usług, czy nie znajduje do nich żadne wyłączenie z możliwości stosowania ryczałtu oraz czy nie znajduje do nich inna stawka podatku niż 8,5%. Skoro przepisy ustawy wykluczają możliwość stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5% dla usług w zakresie oprogramowania, doradztwa w zakresie oprogramowania, instalowania oprogramowania oraz zarządzania siecią i systemami informatycznymi, to w gestii Organu jest ocenienie, czy usługi świadczone przez Pana wpisują się w usługi w zakresie oprogramowania, doradztwa w zakresie oprogramowania, instalowania oprogramowania oraz zarządzania siecią i systemami informatycznymi. Tym samym, w gestii Organu, a nie Pana jest ocena, czy w ramach „działalności polegającej projektowaniu infrastruktury IT” nie będzie Pan zajmował się usługami w zakresie oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, instalowaniem oprogramowania oraz zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi.

Potwierdza to m.in. wyrok NSA z 31 marca 2021 r., sygn. akt I FSK 2364/19, czy też wyrok NSA z 23 listopada 2021 r., sygn. akt II FSK 1049/21.

Co prawda wskazane wyroki nie dotyczą konkretnie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ale wnioski płynące z tych wyroków należy przełożyć na niniejszą sprawę. W wyroku NSA o sygn. akt I FSK 2364/19 wskazano m.in.: „(...) Tymczasem zgodzić się należy ze skarżącą, że okoliczność określenia danej usługi (czynności) w przepisach prawa podatkowego sprawia, że określenie to staje się elementem normy prawno-podatkowej i może podlegać wykładni oraz ocenie zastosowania w drodze interpretacji indywidualnej (...)”.

W wyroku NSA o sygn. akt II FSK 1049/21 wskazano m.in.: „(…) Zasadne było zatem żądanie skarżącego o wydanie interpretacji, czy prowadzona przez niego działalność może zostać uznana za badawczo-rozwojową, skoro ustawodawca posłużył się w treści art. 30ca ust. 2 u.p.d.o.f. pojęciem działalności badawczo-rozwojowej, a w art. 5a pkt 38 oraz związanych z nim punktach 39 i 40 tego artykułu, odwołuje się do jej rozumienia w kontekście ustawy pozapodatkowej. Wobec tego kluczowa z punktu widzenia skutków podatkowych była ocena charakteru prowadzonej działalności na kanwie właśnie tej ustawy (…)”.

Nie uzyskuje Pan przychodów z innych źródeł niż działalność gospodarcza. Wskazuje Pan, że nie istnieją żadne powiązania gospodarcze między Panem a Kontrahentem. Nie jest Pan ani wspólnikiem, ani członkiem organu zarządu Kontrahenta.

Głównymi narzędziami, jakimi posługuję się Pan w swojej pracy to pakiet …, w szczególności .... Nie pracuje Pan na oprogramowaniu wytworzonym przez siebie.

Charakterystyka czynności/zadań świadczonych przez Pana usług:

·usługi projektowania infrastruktury IT dla systemów działających w publicznych, prywatnych i hybrydowych chmurach obliczeniowych, obejmujących analizę obecnej infrastruktury oraz wymagań klienta - usługa ta obejmuje kilka faz, zaczynając od weryfikacji zapotrzebowania klienta (d.), czyli przejrzenia i analizy formalnego zgłoszenia na S. oraz spotkania i rozmowy z klientem doprecyzowujące szczegóły i wyjaśniające niejasności. Następnie dokonuje Pan analizy obecnej infrastruktury, która może być w fizycznym centrum danych lub w chmurze publicznej (np. Ma, A.), a może też być rozciągnięta pomiędzy chmurą prywatną w fizycznym centrum danych a chmurą publiczną. Analiza polega na zebraniu informacji z dokumentacji i baz danych konfiguracji (C) klienta na temat serwerów, maszyn wirtualnych, przełączników sieciowych, przełączników S., macierzy dyskowych, systemów plików, plikowej i obiektowej pamięci masowej w chmurze publicznej, wydajności połączeń sieciowych LAN, SAN, WAN, systemów backupu, disaster recovery, konfiguracji tych elementów pod względem wysokiej dostępności i bezpieczeństwa danych. Na podstawie tych danych oraz wymagań klienta tworzy Pan projekt techniczny nowego rozwiązania o różnej skali komplikacji, w zależności od tego czy nowa infrastruktura dla danego projektu ma zastąpić obecną, czy ma być z nią zintegrowana. Projekt techniczny to plik w formacie Mw (konwertowany dla wersji finalnej do PDF), który zawiera opis wymagań klienta, opis przypadków użycia (use case), listę decyzji architektonicznych, opis ryzyk związanych z implementacją lub jej brakiem, rysunek techniczny architektury infrastruktury, który pokazuje elementy rozwiązania i połączenia między nimi (serwery, macierze, przełączniki sieciowe, system backupu, itp.). Projekt zawiera też opis architektury, który wyjaśnia w jaki sposobów elementy na rysunku komunikują się ze sobą, przy pomocy jakich protokołów, w jakim celu, jakie wymagania są adresowane którymi mechanizmami. W zależności od projektu przedstawia się też opis integracji nowej infrastruktury z istniejącą infrastrukturą klienta. Elementem dokumentu projektowego może też być, jeśli w danym przypadku jest wymagany, opis przepływu danych (w.), gdzie pokazuje się po kolei etapy komunikacji urządzeń między sobą;

·zaplanowanie docelowej architektury referencyjnej oraz wykonanie projektu technicznego - ta usługa polega na stworzeniu globalnej architektury referencyjnej dla całej korporacji, dla określonej części infrastruktury, np. architektura referencyjna usług plikowych, architektura referencyjna klastrów obliczeniowych, architektura referencyjna system backupu, architektura referencyjna lz w chmurze publicznej, itp. Kroki przy tworzeniu są takie same jak w punkcie wyżej a różnica jest taka, że architektura referencyjna ma pokrywać jak najwięcej przypadków i ma być domyślną architekturą do budowania infrastruktury wykorzystywaną przez zespoły dostarczania usług IT. Zamysł jest taki, aby nie rozpoczynać całego procesu analizy dla każdego zgłoszonego zapotrzebowania klienta, lecz mieć domyślą, gotową architekturę, która adresuje konkretny problem infrastrukturalny, np. klient myślący o wdrożeniu systemu backupu nie musi przechodzić całego procesu zgłoszenia zapotrzebowania od początku, lecz po krótkiej analizie wymagań klienta wykonanej przez Pana, dostaje informacje, że taka architektura już istnieje, istnieje jej rysunek i opis w dokumencie projektowym i może zostać szybko wdrożona przez zespół dostarczania usług. Dokument projektowy (projekt techniczny) wygląda tak samo jak dla punktu wyżej i jest wymuszony standardem szablonu dokumentu używanym przez klienta;

·analiza rozwiązań dostępnych na rynku oraz wybranie odpowiednich technologii dla danego projektu - w przypadku, gdy obecnie klient nie ma określonego standardu dla danej technologii (np. brak standardu dla platformy wirtualizacji serwerów lub pamięci masowych wykorzystywanych w centrum danych, brak standardu technologii usług plikowych w chmurze publicznej itp.). Prowadzi Pan analizę dostępnych na rynku rozwiązań adresujących potrzebę klienta. Polega to na przeglądaniu portfolio producentów danej technologii na ich stronach www, udział w konferencjach oraz oglądanie materiałów z konferencji, kontakty z przedstawicielami danych producentów, spotkania techniczne on-line oraz osobiste w biurze. Następnie zbiera Pan wszystkie dane i tworzy, przy pomocy określonego szablonu dokumentu, porównania danych technologii - ich cech, wad i zalet oraz kosztów a na końcu powstaje rekomendacja danej technologii. Następnie tworzy Pan prezentacje z tymi informacjami dla managerów, którzy decydują o wyborze konkretnej technologii mając przedstawione wady i zalety każdej z nich. W ten sposób może powstać globalny standard technologiczny (np. od dzisiaj każde zapotrzebowanie od biznesu będzie działało na serwerach firmy X; lub od dzisiaj dla nowych projektów używamy platformy wirtualizacyjnej Y, itp.), który będzie częścią architektury referencyjnej. Może to też być ewaluacja technologii pod konkretny projekt dla jednej linii biznesowej klienta, która potrzebuje akurat dość niszowego rozwiązania i obecnie korporacja nie ma globalnego standardu na coś takiego. W tym przypadku opisany powyżej proces ewaluacji technologii jest taki sam, jednak na końcu powstaje rekomendacja pod konkretny projekt a nie pod globalny standard, co oczywiście jest procesem szybszym, angażującym mniejszą liczbę interesariuszy. Sam projekt techniczny powstaje w taki sam sposób i ma taką samą formę jak opisany w pierwszym punkcie.

Pytanie

Czy usługi wskazane w opisie sprawy, które wykonuje Pan w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt. 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu i wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (...).

Postanowienia art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, regulują opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z i zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy, użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453. z 2018 r. poz. 2440, z - 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

Stosownie do art. 12 ust. 1 tej ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych może wynosić odpowiednio:

-15% dla przychodów związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60) - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h);

-12% dla przychodów związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60) z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b);

-8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 - art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

Analizując powyższe przepisy, należy wskazać, że symbole PKWiU, opisujące usługi wykonywane przez Pana zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przepis ten przewiduje dla tych symboli PKWiU stawkę 12% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednakże, przy symbolu PKWiU 62.01 ustawodawca umieścił znak „ex”.

Stosownie do art. 4 ust. 4 ww. ustawy, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznacza to, że opodatkowaniu stawką 12% podlegają wyłącznie przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod ww. symbolami PKWiU, które zgodnie z powołanym przepisem dotyczą wyłącznie usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), tj. usługi, których Pan nie świadczy.

Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, grupowanie 62.01.12.0 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych obejmuje usługi projektowania i rozwoju technologii informatycznych mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

-usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne;

-usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Wobec czego grupowanie to dotyczy wyłącznie usług projektowania i rozwoju w zakresie technologii informatycznych, a nie usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania. Wykonując swoje czynności nie doradza Pan Kontrahentowi odnośnie oprogramowania, które projektuje.

Warto również przytoczyć interpretację Dyrektora Krajowej Izby Skarbowej z 30 listopada 2021 r., Nr 0115-KDIT1.4011.690.2021.1.AS, w której uznano za prawidłowe stanowisko, mówiące że przychody uzyskiwane przez wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, powinny być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Mając na uwadze przedstawioną powyżej analizę przepisów należy uznać, że usługi wykonywane przez Pana sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem PKWiU 62.01.12.0, powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) tej ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

-prowadzenia aptek,

-działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

-działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Jak wynika z objaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Dział 62 - USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM I DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI I USŁUGI POWIĄZANE - obejmuje:

-dostarczanie ekspertyz w zakresie technologii informatycznych,

-pisanie, modyfikowanie, badanie i wspomaganie oprogramowania, planowanie i  projektowanie systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i sprzęt komunikacyjny,

-zarządzanie i obsługa systemów komputerowych i/lub urządzeń przetwarzania danych należących do klienta w miejscu ich zainstalowania,

-pozostałe profesjonalne i techniczne usługi związane z informatyką.

Zgodnie z ww. objaśnieniami klasa 62.01 - USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM - obejmuje pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:

-rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,

-pisanie programów na zlecenie użytkownika,

-projektowanie stron internetowych.

Klasa ta nie obejmuje:

-publikowania pakietów oprogramowania, sklasyfikowanego w 58.29,

-usług związanych z przystosowaniem programów na potrzeby rynku, wykonywanych na własny rachunek, sklasyfikowanych w 58.29,

-usług w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które integrują sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne, nawet wtedy, gdy dostarczane oprogramowanie może być ich integralną częścią, sklasyfikowanych w 62.02.

Natomiast grupowanie 62.01.12.0 - USŁUGI ZWIĄZANE Z PROJEKTOWANIEM I ROZWOJEM TECHNOLOGII INFORMATYCZNYCH DLA SIECI I SYSTEMÓW KOMPUTEROWYCH - obejmuje:

-usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

-usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj.  projektowanie,  rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Grupowanie to nie obejmuje:

-usług oferowanych w pakiecie z codziennym zarządzaniem siecią klienta, sklasyfikowanych w 62.03.12.0.

Wobec tego usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, które są związane z oprogramowaniem.

Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:

  1. w ramach działalności gospodarczej świadczy Pan usługi, sklasyfikowane w PKWiU jako 62.01.12.0 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych,
  2. Pana przychody nie przekrocz ą progu 2 000 000 euro, zarówno w 2022 r., jak i w 2023 r.
  3. do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
  4. złoży Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów na 2023 r. w formie ryczałtu ewidencjonowanego właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego.

Z przedstawionego we wniosku opisu świadczonych usług wynika, że Pana przychody nie są przychodami ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wobec tego, jako przychody z działalności usługowej, które nie mieszczą się w zakresie zastosowania art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8, podlegają opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 8,5%.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 (Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych), mogą być od 1 stycznia 2023 r. opodatkowane według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Pana usługi były usługami związanymi z oprogramowaniem – uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nie jesteśmy uprawnieni do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU oraz opisu zdarzenia przyszłego i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Ponadto, za oczywistą omyłkę uznaliśmy fakt, że we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej do grupowania PKWiU 62.01.12.0 (będącego przedmiotem wniosku) odniósł się Pan do usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU 62.02), a nie do usług związanych z oprogramowaniem.

Wskazujemy, że dokument dołączony przez Pana do wniosku nie podlega analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00